Newbie autoa hankkimassa.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

-TTY-
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

Re: Newbie autoa hankkimassa.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^ja voi ilmetä myös niinä hassunhauskoina sähkövikoina kun pääsee kosteus piuhoihin asti, mm. sumarit käsijarrusta päälle :)
Mikä piru sieltä taas on rikki?

palkus
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro

Viesti Kirjoittaja palkus »

käy koeajolla jossain teeseitse nostimella tms. Wanhan auton hommaaminen on aina tuurin kauppaa ja 2500,- on aika vähän. Toisaalta myös viidentonnin peli voi olla ihan paska. :) Alfamies mukana auttaa pirusti, karsii heti pois monivammaset. Johonkin helppoon normaalitautiin ei kannata liikaa keskittyä, suuri kuvio ratkaisee.

joku

Vs: Re: Newbie autoa hankkimassa.

Viesti Kirjoittaja joku »

stoichiometric kirjoitti:käy koeajolla jossain teeseitse nostimella tms. Wanhan auton hommaaminen on aina tuurin kauppaa ja 2500,- on aika vähän. Toisaalta myös viidentonnin peli voi olla ihan paska. :) Alfamies mukana auttaa pirusti, karsii heti pois monivammaset. Johonkin helppoon normaalitautiin ei kannata liikaa keskittyä, suuri kuvio ratkaisee.
Juujuu pitää pitää siis nämä asiat mielessä,jos nuo helmat nyt ihan kauheesti kukkii tms. niin se kyllä saattaa vaikuttaa ratkaisevasti ostopäätökseen... mutta tuo pitkän linjan alffamies tulee mukaa niin eiköhä me nää sit hänen kanssaan huomata ku se aika koittaa. Kiitti vinkeistä taas kerran,mukavan oloista ja avuliasta väkee tuntuu olevan muaki kohtaa vaikka en oo täälä foorumilla ees 12h viä jäsenenäkää :D

-TTY- kirjoitti:^ja voi ilmetä myös niinä hassunhauskoina sähkövikoina kun pääsee kosteus piuhoihin asti, mm. sumarit käsijarrusta päälle :)

Albertolli

Re: Vs: Re: Newbie autoa hankkimassa.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

joku kirjoitti:Juujuu pitää pitää siis nämä asiat mielessä,jos nuo helmat nyt ihan kauheesti kukkii tms. niin se kyllä saattaa vaikuttaa ratkaisevasti ostopäätökseen...
Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, 156:n helmat ovat yllätykselliset. Eli päällepäin saattavat näyttää siisteiltä, ja alapuolelta koputtelemalla huomaa pellin kadonneen.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Polforea
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kuten monen muunkin auton. Jos osuu kaupoille liikkeeseen, jossa on myös korjaamo samassa firmassa, voi ihan rohkeasti pyytää saada auton nosturille sielläkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

joku

Moro taas!

Tosiaan mulla on tässä semmonen kysymys vaivaa mieltä ja kaipaisin siihen vastauksia,että onko tuollaisesta 98-02vuoden 156 2.5V6 ihan normaaliksi käyttöautoksi jota ei tartte käytännössä muuta tehä kun katsastaa,öljyt vaihtaa ja tankatakkin? Siis jos löytää hyvän yksilön,vai onko ne käytännössä jokainen sellasia että vaikka ois kuinka hyvin pidetty niin joutuu lähes kokoajan käyttämään korjaamoissa ja olemaan konepelli auki?

Lähetetty minun LG-P760 laitteesta Tapatalkilla

hagger16
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kyllä niitä varmasti sellaisiakin on. Toki jotain huoltoa joutuu aina tekemään.
Minulla on itselläni hyväkuntoinen 2.0 ts -98, jota ei juuri tarvitse kuin tankata. Toki viime vuonna meni jäähdytin vaihtoon ja etuiskarit, eli ainahan sitä hyvässäkin jotain. Älysin sen kyllä ruostesuojauttaa vuonna 2005..

Se on vaan ongelma, että mistä me sinulle sellainen V6 löydettäisiin 2000 eurolla. :-D

Jos, nyt jotain uskaltaisi mainostaa, niin tuo toolmanin vihreä V6, saattaisi olla ihan käypäinen vaihtoehto. Siihenhän on vaihdettu paljon niitä palikoita, joita näihin yleensä saa vaihtaa +200 tkm jälkeen. Siinä on myös tehty ruostetöitäkin.
Myyjä saa mainostaa itse enemmän. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

wekkuli

Re:

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

joku kirjoitti:Tosiaan mulla on tässä semmonen kysymys vaivaa mieltä ja kaipaisin siihen vastauksia,että onko tuollaisesta 98-02vuoden 156 2.5V6 ihan normaaliksi käyttöautoksi jota ei tartte käytännössä muuta tehä kun katsastaa,öljyt vaihtaa ja tankatakkin? Siis jos löytää hyvän yksilön,vai onko ne käytännössä jokainen sellasia että vaikka ois kuinka hyvin pidetty niin joutuu lähes kokoajan käyttämään korjaamoissa ja olemaan konepelli auki?
Lyhyesti ja ytimekkäästi: Ei ole.

Mutta toisaalta ihan semmoiseksi ei ole mistään yli kymmenenvuotiaasta autosta, vaan sen ikäisiä saat ajokilometreistä riippuen korjailla säännöllisesti joka tapauksessa, vaikkei nyt välttämättä ihan "koko ajan". Alfaa todnäk enemmän kuin montaa muuta. Jos hyvän yksilön löytää, niin voi olla että korjattavaa löytyy vähemmän, mutta se on aikamoinen mäihä, jos mitään laitettavaa ei tule vastaan vuoden tai seuraavan 20tkm sisään. Sillai ainakin kannattaa asennoitua tuossa ikäluokassa, oli auto mikä vaan.

willez
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Kyllä se näin taitaa olla.. Yleensä noi vanhat käyttöjuhta-alfat alkaa oleen valmiita jo 10-v iässä. Mutta hetkinen,mullahan on tasan 10-v vanha alfa ja kaikki on tiptop 8) :-D

Jos haluut auton mallia "aja,tankkaa,vaihda öljyt kerran vuodessa" suosittelen lämpimästi japanialaisia. Toyota tai Honda ja bensakoneella.

joku

hagger16 kirjoitti:Kyllä niitä varmasti sellaisiakin on. Toki jotain huoltoa joutuu aina tekemään.
Minulla on itselläni hyväkuntoinen 2.0 ts -98, jota ei juuri tarvitse kuin tankata. Toki viime vuonna meni jäähdytin vaihtoon ja etuiskarit, eli ainahan sitä hyvässäkin jotain. Älysin sen kyllä ruostesuojauttaa vuonna 2005..

Se on vaan ongelma, että mistä me sinulle sellainen V6 löydettäisiin 2000 eurolla. :-D

Jos, nyt jotain uskaltaisi mainostaa, niin tuo toolmanin vihreä V6, saattaisi olla ihan käypäinen vaihtoehto. Siihenhän on vaihdettu paljon niitä palikoita, joita näihin yleensä saa vaihtaa +200 tkm jälkeen. Siinä on myös tehty ruostetöitäkin.
Myyjä saa mainostaa itse enemmän. :-D

wekkuli kirjoitti:
joku kirjoitti:Tosiaan mulla on tässä semmonen kysymys vaivaa mieltä ja kaipaisin siihen vastauksia,että onko tuollaisesta 98-02vuoden 156 2.5V6 ihan normaaliksi käyttöautoksi jota ei tartte käytännössä muuta tehä kun katsastaa,öljyt vaihtaa ja tankatakkin? Siis jos löytää hyvän yksilön,vai onko ne käytännössä jokainen sellasia että vaikka ois kuinka hyvin pidetty niin joutuu lähes kokoajan käyttämään korjaamoissa ja olemaan konepelli auki?
Lyhyesti ja ytimekkäästi: Ei ole.

Mutta toisaalta ihan semmoiseksi ei ole mistään yli kymmenenvuotiaasta autosta, vaan sen ikäisiä saat ajokilometreistä riippuen korjailla säännöllisesti joka tapauksessa, vaikkei nyt välttämättä ihan "koko ajan". Alfaa todnäk enemmän kuin montaa muuta. Jos hyvän yksilön löytää, niin voi olla että korjattavaa löytyy vähemmän, mutta se on aikamoinen mäihä, jos mitään laitettavaa ei tule vastaan vuoden tai seuraavan 20tkm sisään. Sillai ainakin kannattaa asennoitua tuossa ikäluokassa, oli auto mikä vaan.

willez kirjoitti:^ Kyllä se näin taitaa olla.. Yleensä noi vanhat käyttöjuhta-alfat alkaa oleen valmiita jo 10-v iässä. Mutta hetkinen,mullahan on tasan 10-v vanha alfa ja kaikki on tiptop 8) :-D

Jos haluut auton mallia "aja,tankkaa,vaihda öljyt kerran vuodessa" suosittelen lämpimästi japanialaisia. Toyota tai Honda ja bensakoneella.
Tosiaan kyllä mulla nyt sitä rahaa löytyy enemmän laittaa kun 2000€,tajuun kyllä ettei sillä hyvää käyttöalffaa saa,enemmänki se raha mitä voin laittaa on kiinni siitä 156 mitä mulle tarjotaan. Täytyy nyt olla valppaana ja katsella millaisia 156 on tarjolla,sillä mitä olen noista ajo-ominaisuuksista kuullu ja tehoja kattellu mitä esim tuossa 2.5V6 on,niin ei voi kuin tykätä. En haluaisi alentua mihkään massa japsiin/bemariin. Että jos jollain on myydä HYVÄKUNTOINEN,TÄYD.HUOLTOKIRJALLA ja TOIMIVA oleva 156 niin yhteyttä meikäläiseen vaan täälä!

wekkuli

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Asennoidut niin, että fiksataan kun tulee fiksattavaa, jätät siihen budjettia syrjään ja kattelet rauhassa hyvää yksilöä ne tavallisimmat viat ja sudenkuopat huomioiden, niin sittenhän se on ihan ok.

-TTY-
i30N ´20
968 "CS" ´92
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

^^Edellisenä kouluaikana välillä tuli ajeltua 940-Volvolla karvan vajaa 100 000km. Bensaa tankkiin, öljynvaihto 10 000:n väleillä. Yksi korjattava kohde tuli ko. ajanjaksolla, n.10cm vesiletku, eikä sitäkään tarvinnut ostaa sekin löytyi isäukolta suoraan tallin hyllystä. Puhuisin melko murheettomasta autoilusta.

joku

-TTY- kirjoitti:^^Edellisenä kouluaikana välillä tuli ajeltua 940-Volvolla karvan vajaa 100 000km. Bensaa tankkiin, öljynvaihto 10 000:n väleillä. Yksi korjattava kohde tuli ko. ajanjaksolla, n.10cm vesiletku, eikä sitäkään tarvinnut ostaa sekin löytyi isäukolta suoraan tallin hyllystä. Puhuisin melko murheettomasta autoilusta.
Näin teen. Ja huuhhuuh olipas luotettava peli! Ei vaan kun on hyvin pidetty,niin toimiihan se.

wekkuli kirjoitti:Asennoidut niin, että fiksataan kun tulee fiksattavaa, jätät siihen budjettia syrjään ja kattelet rauhassa hyvää yksilöä ne tavallisimmat viat ja sudenkuopat huomioiden, niin sittenhän se on ihan ok.

-TTY-
i30N ´20
968 "CS" ´92
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

joku kirjoitti:-TTY- kirjoitti:
^^Edellisenä kouluaikana välillä tuli ajeltua 940-Volvolla karvan vajaa 100 000km. Bensaa tankkiin, öljynvaihto 10 000:n väleillä. Yksi korjattava kohde tuli ko. ajanjaksolla, n.10cm vesiletku, eikä sitäkään tarvinnut ostaa sekin löytyi isäukolta suoraan tallin hyllystä. Puhuisin melko murheettomasta autoilusta.

Näin teen. Ja huuhhuuh olipas luotettava peli! Ei vaan kun on hyvin pidetty,niin toimiihan se
Tarkemmin muistellen, taisi siinä jarrupalatkin mennä uusiksi sen vesiletkun lisäksi.
Typon korjaus: välillä 2007 helmi - 2009 loka.

joku

-TTY- kirjoitti:

Näin teen. Ja huuhhuuh olipas luotettava peli! Ei vaan kun on hyvin pidetty,niin toimiihan se
Tarkemmin muistellen, taisi siinä jarrupalatkin mennä uusiksi sen vesiletkun lisäksi.
No ei tuo silti paljoa ole. Jarrupalat,kulutusosaa kuitenkin niin kuluu kaarassa kun kaarassa.

Jiitee
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16

Re: Vs: Re: Newbie autoa hankkimassa.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

joku kirjoitti:
-TTY- kirjoitti:

No ei tuo silti paljoa ole. Jarrupalat,kulutusosaa kuitenkin niin kuluu kaarassa kun kaarassa.
Joo, jopa 1st gen Avensiksessa meni yhdet takajarrupalat 13 vuoden ja 250 tkm:n aikana :wink:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

joku

Terveterve! Tässä kun olen alffoja tutkaillut,niin olen laajentanut katsettani sen verran että olen myös noita gtv malleja katsonut 156 ohella. Kysymykseni kuuluukin että onko tuo gtv tavallaan autona parempi/luotettavampi ymsyms,vai kannattaisiko mun(Aloittelevan 18v kuskin) pysyä tuossa 156? :D

Giallo Pozzuoli

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ GTV on liki kaikkien katsastustilastojen häntäpäässä mukaanlukien kaikki automerkit ja mallit. Se ei taas kerro sitä milllaisien vikojen takia hylsyt katsastuksista on tullut, mutta kuvaa jotakin mihin sellasen hankkiessa saa varautua.

Tää yhdistelmätilasto mulle oli jäänyt mieleen. Tosin ei noi 147/156/159 kovin paljoa korkeammalla tolla listalla ole nekään. Ja voihan tossa olla IS:n toimittajien antamaa essonbaaribonustakin päällä :mrgreen:

-TTY-
i30N ´20
968 "CS" ´92
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

Budjettiasi en tiedä, mutta oletko jo sulkenut 166:n pois mahdollisuuksistasi? Onhan se ehkä vähän pappamaisempi kuin 156 tai GTV mutta todella tyytyväinen olen itse ollut. Esim. 156:lla motarilla ajettaessa talvirenkailla ei tarvinnut kovin paljoa takapenkkiläisten kanssa jutella kun rengasmelua oli sen verran. Siihen verrattuna 166 jättää pahan maailman ulkopuolelle lähes tyystin kun oven sulkee. Tilaa on sisällä reilusti enemmän, ei oo takapenkkiläiset potkimassa jatkuvasti selkänojaan.
Omakohtaisia plussia & miinuksia 156 vs 166
156:
+"läsnäolevampi" = enemmän ajajan auto = urheilullisempi
+yleisempi (osaa löytyy huomattavasti helpommin)
-se sisämelu
-helpommin ruostuva(?)

166:
+yleisesti ottaen laadukkaammin tehty (tai ainakin sen oloinen), varsinkin sisätiloista
+sisätiloissa ei ainakaan klaustrofobia iske eikä tosiaan ne takapenkkiläiset potki selkänojia
+/- harvinaisempi (luo tiettyä "eksklusiivisuutta", mutta esim motonetistä saa osaa melkoisen vähän)
-pykälää "etäisempi" käyttäytymiseltään, mukavuutta etsivä voi muuttaa tuon etumerkin plussaksi
-painava (en oo 156:sta bussolla koettanut, mutta veikkaisin että 156 on hieman rivakampi liikkuja. Ainakaan 156 2.0 ja 166 2.5 liikuntakyvyn ero ei ole mitenkään häikäisevä)
E: -166:n soitin ilman CD-boksia (en ole kovinkaan tyytyväinen Suomen radioasematarjontaan, MP3-soitin mahdollisuus olisi ihan kiva)

joku

Giallo Pozzuoli kirjoitti:^ GTV on liki kaikkien katsastustilastojen häntäpäässä mukaanlukien kaikki automerkit ja mallit. Se ei taas kerro sitä milllaisien vikojen takia hylsyt katsastuksista on tullut, mutta kuvaa jotakin mihin sellasen hankkiessa saa varautua.

Tää yhdistelmätilasto mulle oli jäänyt mieleen. Tosin ei noi 147/156/159 kovin paljoa korkeammalla tolla listalla ole nekään. Ja voihan tossa olla IS:n toimittajien antamaa essonbaaribonustakin päällä :mrgreen:
Joo katsoin kanssa tuota ja ei tuo nyt kauheata luottoo luonut :D toki saattaahan olla sellaisiakin gtv:itä jotka ovat menneet aina moitteetomasti läpi,mene ja tiedä. Ja juu olenhan mää niitäkin katsonut,mutta kun katsoin autovakuutus kilpailuttajasta niin 166 vakuutukset olivat sen verran kalliimmat että se siinä eniten painaa mksi en sitä niin suosi. Ja kyllähän noi sun +/- listaukset hyviltä kuulostaa,mutta taas kun osia löytyy tuohon 156 helpommin ja se on semmoinen ajajan auto,niin painaa minulle vaassa sen verran että taidan sen 156 ostaa :D

-TTY- kirjoitti:Budjettiasi en tiedä, mutta oletko jo sulkenut 166:n pois mahdollisuuksistasi? Onhan se ehkä vähän pappamaisempi kuin 156 tai GTV mutta todella tyytyväinen olen itse ollut. Esim. 156:lla motarilla ajettaessa talvirenkailla ei tarvinnut kovin paljoa takapenkkiläisten kanssa jutella kun rengasmelua oli sen verran. Siihen verrattuna 166 jättää pahan maailman ulkopuolelle lähes tyystin kun oven sulkee. Tilaa on sisällä reilusti enemmän, ei oo takapenkkiläiset potkimassa jatkuvasti selkänojaan.
Omakohtaisia plussia & miinuksia 156 vs 166
156:
+"läsnäolevampi" = enemmän ajajan auto = urheilullisempi
+yleisempi (osaa löytyy huomattavasti helpommin)
-se sisämelu
-helpommin ruostuva(?)

166:
+yleisesti ottaen laadukkaammin tehty (tai ainakin sen oloinen), varsinkin sisätiloista
+sisätiloissa ei ainakaan klaustrofobia iske eikä tosiaan ne takapenkkiläiset potki selkänojia
+/- harvinaisempi (luo tiettyä "eksklusiivisuutta", mutta esim motonetistä saa osaa melkoisen vähän)
-pykälää "etäisempi" käyttäytymiseltään, mukavuutta etsivä voi muuttaa tuon etumerkin plussaksi
-painava (en oo 156:sta bussolla koettanut, mutta veikkaisin että 156 on hieman rivakampi liikkuja. Ainakaan 156 2.0 ja 166 2.5 liikuntakyvyn ero ei ole mitenkään häikäisevä)
E: -166:n soitin ilman CD-boksia (en ole kovinkaan tyytyväinen Suomen radioasematarjontaan, MP3-soitin mahdollisuus olisi ihan kiva)

hagger16

Olen omistanut GTV:n sisarmalli Spiderin. Perustekniikaltaan ei kovinkaan paljon poikkea 156:sta, mutta kyllähän eroja kuitenkin löytyy.

- Epäilen, että GTV:n talviominaisuudet ovat 156:sta heikommat. Eiköhän senkin kanssa pärjää kuitenkin.
- GTV on kalliimpi, harvinaisempi ja erikoisempi kuin 156, joka on lähempänä perusautoa.
- Osat on kalliimpia ja harvinaisempia GTV:hen
- GTV on enemmän Alfa. Spiderissa oli sähkövikoja, joita 156:ssa ei ole ollut yhtään.
- GTV on urheilullisempi (istutaan matalalla), mutta 156 on mukavampi ja käytännöllisempi.

Ei GTV:tä kannata sulkea pois. Itse kääntyisin kuitenkin enemmän 156:n suuntaan, juurikin halvemman hankintahinnan takia.
Urheilullisuutta voi lisätä 156:een V6 moottorilla, vaikka myös TS moottorissa on omat puolensa ja tehot riittää kaupunkiajossa mainiosti.

joku

hagger16 kirjoitti:Olen omistanut GTV:n sisarmalli Spiderin. Perustekniikaltaan ei kovinkaan paljon poikkea 156:sta, mutta kyllähän eroja kuitenkin löytyy.

- Epäilen, että GTV:n talviominaisuudet ovat 156:sta heikommat. Eiköhän senkin kanssa pärjää kuitenkin.
- GTV on kalliimpi, harvinaisempi ja erikoisempi kuin 156, joka on lähempänä perusautoa.
- Osat on kalliimpia ja harvinaisempia GTV:hen
- GTV on enemmän Alfa. Spiderissa oli sähkövikoja, joita 156:ssa ei ole ollut yhtään.
- GTV on urheilullisempi (istutaan matalalla), mutta 156 on mukavampi ja käytännöllisempi.

Ei GTV:tä kannata sulkea pois. Itse kääntyisin kuitenkin enemmän 156:n suuntaan, juurikin halvemman hankintahinnan takia.
Urheilullisuutta voi lisätä 156:een V6 moottorilla, vaikka myös TS moottorissa on omat puolensa ja tehot riittää kaupunkiajossa mainiosti.
Okei,enköhä mää tohon 156 taivu juurikin noiden asioiden takia mitä sanoit. Alffa joka ei ole niin alffa on periaattessa hyvä juttu,if you know that mean :D

Albertolli

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

156, etenkin V6 koneisena on hyvä valinta Alfailun aloitteluun. Sitten kun nälkä (ja lompsa) kasvaa niin mielenkiintoisia malleja löytyy niin samanikäisistä (GTV, Spider, 147 GTA, 156 GTA, 166), uudemmista (GT, 159 + nykymallisto) ja vanhemmista (155, 164, 75, Spider). Sitten kun lompsaa alkaa oikein turvottaa niin Giuliat ja muut rahamiesten vehkeet täyttävät harrastuskalenterin mukavasti. :mrgreen:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Jiitee

^ Ja sitten lopuksi se Montreali hankintalistalle 8) Amen

JT

PS. 156:n on hyvä valinta. Itsekin katselen tulevaisuuden museoaihioksi vähän ajettua, tervepeltistä,
1st gen 156 V6:sta sedanina. Vaimokin totesi, että taitaa tulla vielä yksi Alfa taloon, kun otin täydellisen Momon
nahkaverhoilusarjan talteen :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras

Ahdistoteles
Car(s): 156 2.0 TS -98

Viesti Kirjoittaja Ahdistoteles »

Sen verran kontribuoin, että hyvällä säkällä tonnin-pari 156 kyllä kulkee edes ja takaisin, ihan kuin muutkin autot. Oma rotta-varttikutoseni maksoi puolitoista vuotta sitten 1300€ ja huoltoihin on mennyt sen jälkeen about 600€. Pajalla on tehty ainoastaan kampuran stefat ja yksi pätkä pakoputkea. Pellit on edelliset omistajat ehtineet hitsata kondikseen jo ajat sitten ja ainakin vielä viime kesänä katsuri suorastaan kehaisi pohjan kuntoa, saa nähdä tänä kesänä :mrgreen: Korjattu onkin sitten mittarivaloja, joista kaikki eivät pala edelleenkään, ajovalopolttimoita, jotka saattaa palaa uudestaan tunti vaihdon jälkeen ja yksi katkennut kaasuvaijeri. Muuten sitten perus öljyhommat ja putsaukset. Ihan hyvin siihen nähden auto on itsensä takaisin maksanut, vaikka koslan yleisilme alkaa olla jo aika kaukana bella italianosta :lol:

Oma kokemus siis summa summarum: jos osaat tehdä jotain itse ja osaat paikantaa mahdolliset viat ns. perstuntumalla, eivätkä pellit ole karanneet ympäriltä, niin varttikutonen on oikein kiva auto ajella. Korjaamaan sitä joutuu aina silloin tällöin, mutta niin joutuu myös sitä tonnin tojotaa ja penariakin. Kokemusta on niistäkin ehtinyt kertymään, eikä Alfa vertailussa ainakaan häviä.

joku

Albertolli kirjoitti:156, etenkin V6 koneisena on hyvä valinta Alfailun aloitteluun. Sitten kun nälkä (ja lompsa) kasvaa niin mielenkiintoisia malleja löytyy niin samanikäisistä (GTV, Spider, 147 GTA, 156 GTA, 166), uudemmista (GT, 159 + nykymallisto) ja vanhemmista (155, 164, 75, Spider). Sitten kun lompsaa alkaa oikein turvottaa niin Giuliat ja muut rahamiesten vehkeet täyttävät harrastuskalenterin mukavasti. :mrgreen:
Juu enköhän mä tuosta 156 sitten alottele ja jätetään nuo muut bellat sitten myöhemmälle ;-)

Jiitee kirjoitti:^ Ja sitten lopuksi se Montreali hankintalistalle 8) Amen

JT

PS. 156:n on hyvä valinta. Itsekin katselen tulevaisuuden museoaihioksi vähän ajettua, tervepeltistä,
1st gen 156 V6:sta sedanina. Vaimokin totesi, että taitaa tulla vielä yksi Alfa taloon, kun otin täydellisen Momon
nahkaverhoilusarjan talteen :wink:

Ahdistoteles kirjoitti:Sen verran kontribuoin, että hyvällä säkällä tonnin-pari 156 kyllä kulkee edes ja takaisin, ihan kuin muutkin autot. Oma rotta-varttikutoseni maksoi puolitoista vuotta sitten 1300€ ja huoltoihin on mennyt sen jälkeen about 600€. Pajalla on tehty ainoastaan kampuran stefat ja yksi pätkä pakoputkea. Pellit on edelliset omistajat ehtineet hitsata kondikseen jo ajat sitten ja ainakin vielä viime kesänä katsuri suorastaan kehaisi pohjan kuntoa, saa nähdä tänä kesänä :mrgreen: Korjattu onkin sitten mittarivaloja, joista kaikki eivät pala edelleenkään, ajovalopolttimoita, jotka saattaa palaa uudestaan tunti vaihdon jälkeen ja yksi katkennut kaasuvaijeri. Muuten sitten perus öljyhommat ja putsaukset. Ihan hyvin siihen nähden auto on itsensä takaisin maksanut, vaikka koslan yleisilme alkaa olla jo aika kaukana bella italianosta :lol:

Oma kokemus siis summa summarum: jos osaat tehdä jotain itse ja osaat paikantaa mahdolliset viat ns. perstuntumalla, eivätkä pellit ole karanneet ympäriltä, niin varttikutonen on oikein kiva auto ajella. Korjaamaan sitä joutuu aina silloin tällöin, mutta niin joutuu myös sitä tonnin tojotaa ja penariakin. Kokemusta on niistäkin ehtinyt kertymään, eikä Alfa vertailussa ainakaan häviä.
Okei,eli siis 156 sopii myös tälläiselle poropeukalolle sillä en oikein auton pellinalla paljoa osaa,mutta kyllä sitä perstuntumalla sitten huomaa jos joku reistaa ja hyvällä lykyllä vielä vähän että mikäköhän :D ja joo olen miettinyt kanssa tuollaista 4-7 tuhannen€ bemareita ymsyms,mutta mitä olen lukenut ja saanut kuulla niin ei ne sen kestävämpiä tai muuten ole.

-TTY-
i30N ´20
968 "CS" ´92
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

Jiitee kirjoitti:^ Ja sitten lopuksi se Montreali hankintalistalle 8) Amen
Ja kaveriksi SZ. Joskus vielä...must have.

joku

Moi taas! Nyt olisi yksi aika hyvä 156 kiikarissa tässä meikäläisellä. On jakopää tehty 5tkm sitten ja ei ole vikoja ymsyms kaikkea hyvää,mutta kun kysyin kytkimen kunnosta sanoi että on hyvä mutta vähän jäykkä. Mistä tämä vois olla merkki?

hagger16

^Siitä, että se on ehtoopuolella.

joku

hagger16 kirjoitti:^Siitä, että se on ehtoopuolella.
Mitä mieltä olet,kannattaisiko ostaa? Kuuleman mukaan kytkin pelaa tällä hetkellä hyvin niinkuin koko muukin auto ja vaihteiden vaihdossa ei mitään ongelmaa. Autossa ei muutenkaan mitään muuta moitittavaa muutakun pari pikku lommoa,ja niistäkin saisi jonkun imukupilla kiskaistua kuntoon.

hagger16

Yleensä V6:een saa tehdä kytkinremontin noin 150tkm ajettuna. Eli peruskauraahan se näissä on..
Kannattaa ostaa, jos auto on muuten kunnossa / miellyttävä ja varaudut siihen, että joudut vuoden sisällä teettämään kytkinremontin noin joka maksaa noin 1000€.

joku

hagger16 kirjoitti:Yleensä V6:een saa tehdä kytkinremontin noin 150tkm ajettuna. Eli peruskauraahan se näissä on..
Kannattaa ostaa, jos auto on muuten kunnossa / miellyttävä ja varaudut siihen, että joudut vuoden sisällä teettämään kytkinremontin noin joka maksaa noin 1000€.
Juu niin olin lukevinani että se tuo 150tkn on ja ounastelin että se sen tonnin paikkeilla on. Auto oli kyllä muuten tosi siisti ja kaikinpuolin muutenkin kuulosti lupaavalta,mutta aattelin että kun kortin saantiin on vielä vajaa 4kk aikaa ja kun budjettia riittää ostaa sellainenkin yksilö,johon on kaikki rempat tehty että ei vaadi muuta kuin ajoa,niin jään oottamaan sellaista.

Rasvis
Spiderman
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aika vaikeaa on löytää 15-vuotiasta Alfaa jossa ei ole mitään korjattavaa, ja vielä vaikeampaa on löytää sellaista johon ei ole tulossakaan mitään korjattavaa.

Ota joku kortillinen ja mieluusti kokeneempi kaveri mukaan ja käytte katsomassa ja kokeilemassa ensihätään vaikkapa viittä yksilöä. Pääset vähän hajulle siitä mitä vanhoilta 156:silta on lupa odottaa. Kuvissa ja puheissahan ne melkein kaikki ovat hienoja, mutta...
- Epäkelpokeräilijä -

jkk
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed

Viesti Kirjoittaja jkk »

mulle on vinkattu että kannattais koeajolla käydä vaikka jossain kuntotohtoril arvioinnis, onko kukaan näin tehnyt?

E:autotohtoril siis

hagger16

^Yhden kerran on haluttu käyttävän autotohtorilla, kun olen ollut myymässä. Ei varmasti huonompi vaihtoehto.
Rasvis kirjoitti:Aika vaikeaa on löytää 15-vuotiasta Alfaa jossa ei ole mitään korjattavaa, ja vielä vaikeampaa on löytää sellaista johon ei ole tulossakaan mitään korjattavaa.
Tämä on totta. Hyvissäkin on aina jotain pientä. Katsoo vaan, ettei lyö käsiään niihin monivikaisiin yksilöihin.
Aika paljon kertoo mitä on tehty viime vuosina. Tai sitten voi varautua tekemään/teettämään, mutta se pitää näkyä hinnassa.

joku

Rasvis kirjoitti:Aika vaikeaa on löytää 15-vuotiasta Alfaa jossa ei ole mitään korjattavaa, ja vielä vaikeampaa on löytää sellaista johon ei ole tulossakaan mitään korjattavaa.

Ota joku kortillinen ja mieluusti kokeneempi kaveri mukaan ja käytte katsomassa ja kokeilemassa ensihätään vaikkapa viittä yksilöä. Pääset vähän hajulle siitä mitä vanhoilta 156:silta on lupa odottaa. Kuvissa ja puheissahan ne melkein kaikki ovat hienoja, mutta...

hagger16 kirjoitti:^Yhden kerran on haluttu käyttävän autotohtorilla, kun olen ollut myymässä. Ei varmasti huonompi vaihtoehto.
Tämä on totta. Hyvissäkin on aina jotain pientä. Katsoo vaan, ettei lyö käsiään niihin monivikaisiin yksilöihin.
Aika paljon kertoo mitä on tehty viime vuosina. Tai sitten voi varautua tekemään/teettämään, mutta se pitää näkyä hinnassa.
Juu emmää sentään ihan viisitoista vuotiasta osta,max 12v vanhaa. Mutta niin olen ajatellutkin pyytää ja nuo suurimmat rempat(jakopää,kytkin ymsyms) niin koitan löytää yksilön missä ne olisi aikalailla juuri tehty.

Rasvis
Spiderman
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei sillä ole juurikaan väliä onko auto kaksitoista vai viisitoista vuotta vanha, olen omistanut viisivuotiaan 156:n joka oli jo täysi paska. Tuo katoksessa seisova 25-vuotias Seiskavitonenkin on paremmassa kunnossa. Kaikki on käytöstä ja ylläpidon tasosta kiinni.
- Epäkelpokeräilijä -

hagger16

Juu, tuo oma tehtaalta vuonna -97 ulostettu 156 on paremmassa kunnossa kuin moni mallisarjan viimeisimmistä..

joku

Niin no paljonhan se siitä ylläpidon tasosta kyllä riippuu,mutta kyllähän noissa joku ero on varmaan muukin kun tuo pelkkä ulkonäkö noissa facelift malleissa,vai olenko aivan väärässä? Kun tuo facelift tuli juuri 12v sitten,niin sitä meinasin tuolla 12 vuodella 15 vuoden sijaan.

palkus
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro

Viesti Kirjoittaja palkus »

^noin niinku selvyyden vuoksi yleisesti tarkoitetaan facelift (FL) mallilla Giugiaron muuttamaa mallia. Tuosta ulkoisesti alkuperäisen kanssa samanlaisesta my2002 mallista käytetään paljon sitä boselift nimitystä. Tämäkin on vähän sellainen mielipidekysymys, mutta en itse oikein miellä tuota boseliftiä kunnon faceliftiksi.

joku

stoichiometric kirjoitti:^noin niinku selvyyden vuoksi yleisesti tarkoitetaan facelift (FL) mallilla Giugiaron muuttamaa mallia. Tuosta ulkoisesti alkuperäisen kanssa samanlaisesta my2002 mallista käytetään paljon sitä boselift nimitystä. Tämäkin on vähän sellainen mielipidekysymys, mutta en itse oikein miellä tuota boseliftiä kunnon faceliftiksi.
Okeiokei. Siis tuota boseliftiä hain kun tuosta faceliftistä puhuin,mutta niin toisille se on FL toisille taas ei.

alfa164
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Vähävikaisia,ja suht huolettomia kilsoja alfoja ajaneena,särähtää hieman tuo olettamus,että mitä enenmmän autoon on osaa vaihdettu sen parempi se on :) Toiset saa renkaat loppuun puolessa kesässä,kun taas toiset ajaa niillä useamman vuoden,sama pätee kytkimeen yms :drinking:

joku

alfa164 kirjoitti:Vähävikaisia,ja suht huolettomia kilsoja alfoja ajaneena,särähtää hieman tuo olettamus,että mitä enenmmän autoon on osaa vaihdettu sen parempi se on :) Toiset saa renkaat loppuun puolessa kesässä,kun taas toiset ajaa niillä useamman vuoden,sama pätee kytkimeen yms :drinking:
Noh onhan se niinkin, mutta tietysti jos autoon on juuri vaihdettu käytännössä "uunituoretta" osaa niin siitä on hyvä mielestäni ainakin hyvä lähteä liikenteeseen. Mutta toki riippuu myös käyttäjästä paljonki :)

jkk
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed

Viesti Kirjoittaja jkk »

^riippuu kans vähä mitä on laitettu, onko ebayn halvin kinkki tukivarsisetti jolla saadaan auto myytyä mutta kolisee väljänö jo muutaman ajetun tonnin jälkeen yms.

hagger16

alfa164 kirjoitti:Vähävikaisia,ja suht huolettomia kilsoja alfoja ajaneena,särähtää hieman tuo olettamus,että mitä enenmmän autoon on osaa vaihdettu sen parempi se on :) Toiset saa renkaat loppuun puolessa kesässä,kun taas toiset ajaa niillä useamman vuoden,sama pätee kytkimeen yms :drinking:
Niin, jos V6:lla on 200tkm ajettu, niin kumpi on parempi:
A) kytkintä ei ole vaihdettu
B) kytkin on juuri vaihdettu

Jäähdyttimen, startin, laturin, jne kuntoon ei oikein voi käytöllä vaikuttaa. Mikään näistä ei kuitenkaan ikuisuuksia kestä.

joku

hagger16 kirjoitti:

Jäähdyttimen, startin, laturin, jne kuntoon ei oikein voi käytöllä vaikuttaa. Mikään näistä ei kuitenkaan ikuisuuksia kestä.
No näinhä se on. Täytyy koittaa kun autoa ostaa selvittää se mikä on selvitettävissä ja joidenkin asioiden kohdalla,vaan kylmästi "toivoo parasta".

-TTY-
i30N ´20
968 "CS" ´92
156 SW 2.0 TwinSpark ´00

hagger16 kirjoitti:
Vastaus: B! :mrgreen:

alfa164
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jos B vaihtoehdon kulkineeseen vaihdettu 4:s kytkin 200 tonniin,niin olettaisin vaihtoehdon A:n olevan siivommin pidetty :mrgreen:

Jiitee

Ja newbielle tämän stoorin opetuksia auton ostoon. Sopinee V6- Alfaankin , varauksin, mutta vanhempaan harrastealfaan hyvin:
http://www.youtube.com/watch?v=LNQYGBd8hbk :wink:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras

hagger16