Muutoskatsastaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Rk-alfagtv

Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Aiheesta ei tainnu olla keskustelua ainakaan yleistä topiccia jotenka pistin pystyyn. Elikkästä menin tässä tuota, päivän luonteen huomioon ottaen, kusettamaan kaveria että Alfasta hajosi jakopää. Siinä sitten tuli pohdittua, että mitäs jos näin kävisi oikeasti. Tuumin, että samallahan sinne vaihtaisi hieman isommankin koneen, jos kone hajoaisi. Vähän näyttäisi olevan hemmetin tarkkoja nämä säädökset moottorin vaihdon osalta:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
5 §

Moottorin vaihto

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Mallisarjan tehokkain kone, siitä 20 prosenttia enemmän tehoa ja painorajoituksiakin oli siis 20-prosenttia moottorin alkup. painosta. Eikös tämä näin mene? Onkos täällä ihmisiä, jotka olisivat muutoskatsastaneet Alfaansa uuden moottorin?

Mietin että esimerkiksi oman GTV:n sarjan tehokkain on tuo 3.0 V6. Uudemmista GTV:istä löytyy tuo 3.2 V6. Eikös siis senkin vaihtaminen pellin alle silti olisi mahdollista. Laskin, että tämän moottorin teho ei ole yli 20 prosenttia enempää, kuin tuon tasan kolmilitraisen, joka on tämän vuosimallin sarjan tehokkain. Vaan entäpäs sitten jarrut sun muu alustageometria, tarvinneekohan niihin tehdä muutosta.

En tosiaan ole ainakaan nyt vaihtamassa moottoria, koska halvemmallahan pääsisi ostamalla suoraan ko. moottorilla varustettu auto. Yleisesti vain kiinnostaa. Ja jos nyt sattuisi kuitenkin myyjä puhuneen paskaa tuosta jakopäästä, ja se kuitenkin katkeaa, olisi tämä yksi vaihtoehto vaihtaa samalla vähän tehokkaampi kone pellin alle.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Rk-alfagtv kirjoitti:Onkos täällä ihmisiä, jotka olisivat muutoskatsastaneet Alfaansa uuden moottorin?
On :mrgreen: 2.0 TS vaihtui 3.0 v6 turboon 75:ssa ja nyt 2.0 Alfetta GTV:n koppaan nousi 3.0 v6 24v kone (tätä ei vielä ole muutoskatsastettu, mutta lähiviikkoina sekin toivottavasti tapahtuu).

Eli mahdollistahan tuo on, vaikka näistä minunkin muutoksista on moni ollut sitä mieltä ettei onnistuisi mitenkään Suomessa :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Noissa kahdessa on yksi operaatiota helpottava avainsana ei-vähäpäästöinen auto.

Vähäpäästöisessä homma mutkistuu jonkin verran, käytännössä yleensä riittänee, että moottori on autoa uudempi, jolloin se on tehty täyttämään vähintään auton rekisteröintihetken päästönormit - paitsi jostain 1998 eteenpäin, jolloin koko autolta vaaditaan EY-tyyppihyväksyntä, jolloin moottorin ymmärtääkseni pitäisi olla tyyppihyväksytty mallisarjaan.

Käytännössä siis '01 rekisteröityyn 916 GTV:hen taitaa helpoiten onnata vaihtaa samanikäisen tai nuoremman 916 GTV:n tekniikka. Varsin kannatettava idea moiseen projektiin ryhtyjälle on hankkia varaosa-auto (kolaroitu, umpimätä, tms), josta saa tarvittaessa moottorin lisäksi myös jarrut ja alustan (siis jos ne eroaa projektiautosta).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:^Noissa kahdessa on yksi operaatiota helpottava avainsana ei-vähäpäästöinen auto.
Eikä ihan vahingossa :)

916-GTV:n virittelyyn turhauduin juuri kun sitä ei saa "mitenkään" luvalliseksi suomessa esim. samalla 3,0 turbolla kuin mikä on mulla nyt 75:ssa. Syypäänä tuo taikasana "vähäpäästöinen". GTV:stähän tuo perusmoottori mulla tuossa on mutta GTV:n koppaan olis pitänyt "pussitestesti" läpäistä, kustannus luokkaa 2k€/kokeilu riippumatta tuloksesta :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Millä tavalla tuon "mallisarjan tehokkain +20%" pystyy kiertämään? Jollain poikkeusluvalla, vai riittääkö hoikat dynolaput? Entäs jos tilavuutta haluaisi kasvattaa yli 20%?

"Onneksi" oma 75 on ensimmäisiä vähäpäästöisiä joten ei tarvitse paljon viritellä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasvis kirjoitti:Millä tavalla tuon "mallisarjan tehokkain +20%" pystyy kiertämään? Jollain poikkeusluvalla, vai riittääkö hoikat dynolaput?
Poikkeusluvalla tai hoikilla mutta uskottavilla dynolapuilla (nää tosin taitaa edellyttää ns. omavalmistemoottoria, eli tarpeeksi tehdasversiosta poikkeavaa tekniikkaa). Uskottavaa tiettävästi ei ole, jos esim. moottori ahdettuna tarjoaa vähemmän tehoa kuin alunperin vaparina tai jos ahtopainetta on alle 0,3bar.
Rasvis kirjoitti: Entäs jos tilavuutta haluaisi kasvattaa yli 20%?
Tilavuuden lisäysraja on 25%, sen ylitys taitaapi tarvita erikoisluvan.

Lisäksi toki kannattaa muistaa melko ehdoton 7kg/kW raja teho-/painosuhteessa (lasketaan omamassasta, saattaa voida kiertää erikoisluvalla - en tiedä) ja se, että leima sinällään ei tee autosta laillista, jos tekniikka ei oikeasti vastaa sitä mitä papereissa lukee (esim. noiden hoikkien dynolappujen kanssa) tai katsastusmies ei vaan huomaa jotain.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo siis todellakin 25 eikä 20%.

Minkälainen ruljanssi tuollainen poikkeuslupa olisi? Näin ajatusleikkinä esimerkiksi 2,5 12v Busson iskutilavuus taitaa olla 26% suurempi kuin kaksilitraisen Nordin :?
- Epäkelpokeräilijä -

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja legza »

Tuota iskutilavuus prosenttirajan ylitystähän ei tarvi miettiä, jos laittaa samassa mallisarjassa olleen isomman koneen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Näin on, mutta esimerkiksi 105- ja 115-sarjoissa ei ole isompaa ollut kuin kakstonnari.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kuorma-autoilla ei tainnut olla mitään tehorajoituksia. Onhan se ihan perusteltua, että jaksaa kuormaa vetää. :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Eli Giulietta 2.0 TC -> 3.0 V6 ei tulisi kyseeseen? Voiko vedota samaan runkorakenteeseen (116 sarjaahan tuokin on) 75 V6 kanssa?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Taikasana on sama mallisarja :wink: Esim. 128 sedan ja 3P ovat samaa mallisarjaa (vaikka näyttävätkin melko erilaisilta) kun taas Opel Record ja Commodore eivät ole samaa mallisarjaa (vaikka näyttävät identtisiltä)

Lisäksi tulee muistaa, että tuo +25% tilavuutta ja +20% tehoa lasketaan vain kun verrokkina käytetään mallisarjan tehokkainta. Eli esim. Uno 75:sta ei voi käyttää verrokkina 85hp moottorille, vaan pitää verrokkina käyttää Tie Unoa. Silloin myös alustan sekä jarrujen on vastattava Tie Unoa. Tuohan ei ole mikään ongelma, mutta esim. 155 Alfojen kohdalla pitää tehdä 4WD jos aikoo käyttää Q4:sta verrokkina... Etuvetoisena rajan asettaa V6 ja siihen ei sitten lasketakkaan tuota +20% lisää tehoa, vaan teho ei saa ylittää V6:n tehoja.
"No smoke => no power => no hope"

Rk-alfagtv

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Voi pyhä sylvi miten paljon näissä onkaan byrokratiaa. :bad-words:

Kuinka vaikea homma tuon 3.0 V6:n vaihtaminen GTV:hen sitten olisi? Tarttisin vissiin vaihtomoottorista tekniset tiedot ja tuotenumeron tms? Voisiko tällaisen homman osata pienellä perehtymisellä. Kokemusta ei ole moottorin vaihtamisesta, mutta koko talvi sensijaan aikaa - talvella ollut seisonnassa tämä auto mulla, niin siinähän olisi aikaa rauhassa toosata. Tai luulisi että siihen jostain netistä sen verran saisi koppia, että sen voisi tehdä. Vai onkohan näin? :shock:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja 90 »

Satakuusnelonen kirjoitti:Eli Giulietta 2.0 TC -> 3.0 V6 ei tulisi kyseeseen? Voiko vedota samaan runkorakenteeseen (116 sarjaahan tuokin on) 75 V6 kanssa?

75:n on 162-sarjaa, viimmeisin valmistettu 116-sarjan edustaja taitaapi olla (alfetta)gtv6 sillä 90:kin on jo 162 sarjaa..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös Giuliettan ja 75:n tapauksessa riitä, jos Pikku Juulian papereihin saa merkinnän "vastaa mallia 75 3.0"? Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä kun 75 on käsittääkseni lähinnä Giuliettan facelift ja teknisesti hyvin pitkälle samaa tavaraa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja 90 »

no niinhän se äkkiseltään tuntuisi ja tokihan tuossa voi olla hieman tulkinnanvaraa olla viranomaisten/katsurien puolesta mutta oma mielipide on se että seiskafemmaa ei voi verokkina käyttää koska mallisarja on eri eli eihän autoa voi rakentaa vastaamaan toisen mallisarjan autoa vaikka teknisesti läheistä sukua ovatkin,
onnistuisikohan vertailumallina käyttää vaikkapa giulietta turbodeltaa(170hv) jolloin tuohon voisi sen kutosenkin laittaa toki prosenttien rajoissa vain 2.5:n mutta äkkiäkös se osaava sitten jälkikäteen päivittää tuon hieman isompaan.. :wink:

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja stinger »

Hieman tarkempaa on tuo, mikä lasketaan samaan mallisarjaan kuuluvaksi. Esim. M3 on eri mallisarjaa kuin 3-sarja, vaikka sama auto käytännössä ovatkin.

Suhailija
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 06:56
Car(s): Gtv 2.0 TS Ph 1
Giulietta 1.4 T-jet

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Suhailija »

Itselläkin on 2.0 ts ja aina silloin tällöin tuo moottorin vaihtaminen on käynyt mielessä. Mutta entäs sitten jos autoon vaihtuu moottori, loota, jarrut ja alusta niin eikös tuossa tule ne muutos prosentit jo vastaan?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

^uudemmissa olis kauhian helppoa. Pikkubusso+voimansiirto ja etuvieterit.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suhailija kirjoitti:Itselläkin on 2.0 ts ja aina silloin tällöin tuo moottorin vaihtaminen on käynyt mielessä. Mutta entäs sitten jos autoon vaihtuu moottori, loota, jarrut ja alusta niin eikös tuossa tule ne muutos prosentit jo vastaan?
-Moottori 14%
-Vaihteisto ja voimansiirtoakseli(?) 8%
-Jarrut 0%
-Alusta muistaakseni 3%
-----------
-Yhteensä 25%, eli ei ylitä kanta-auto -tarkastuksen rajaa.

Muut prosenttilukemat on tuolta, alusta omasta muistista kun sitä ei jostain syystä erikseen tuolla lue. Voi olla että ovat akselistoa, jonka maksimi on 8% (=yht 30%), mutta ei kai iskareita ja jousia voi koko akselistoiksi lukea.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:-Jarrut 0%
Jos jarrut pitää vaihtaa niin kyllä niistäkin lasketaan prosentit.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaa että jarrujen nollaprosenttisuus koskee vain päivitystä muuta autoa muuttamatta? Käy kyllä järkeen tässä maassa. Mihinköhän kategoriaan ne lasketaan, kun akselistoista ovat rajattu ulos, muuallakaan ei mainita ja kokonaissumma on 100%? Osaatko sanoa montako prosenttia niistä sitten tulee? Sen voisi lisätä laskelmaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutoskatsastaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eiköhän se ole sitten katsastusmiehen harkinnassa, kai ne akseliston prosentteihin kuuluuu.

Menee tosiaan niin että ns. vapaaehtoinen jarrujen parantaminen onnistuu ilman prosenttiseuraamuksia, muuten niistä lasketaan prosentit edelleen normaalisti.

Vastaa Viestiin