Kertokaapa tyhmemmälle, miten homma toimii.. Eli eilen huollossa autooni (156 TS) vaihdettiin uudet jarrupalat. Lähtiessäni liikkeen pihasta painui ekassa risteyksessä poljin melkeen lattiaan asti ja muutaman sekunnin kymmenyksen ajan mielessä jo näkyi törmäyksestä aiheutuva (ikävän tuttu) pamaus. No, jarrut löytyi ja auto pysähtyi ajoissa. Illalla sitten lähdettiin vaimon kanssa ulkoiluttaan huollettua autoa, ja jarrut olivat edelleen epämääräisen tuntuiset; poljinvoimaa tartti paljon normaalia enempi ja poljinta piti painaa tosi syvälle. Mielessä jo olikin viedä auto takaisin huoltoon aamulla töihin mennessä. Waan kun aamulla autolla lähti liikkeelle olivat jarrut taas aivan normaalin tuntuiset ja pienellä painalluksella alkoi nenä siirtymään kohti tuulilasia
Kuka kävi säätämässä jarrut yön aikana
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08
Noinhan se suurinpiirtein menee. Eli ennen ekaa painallusta jarrupalat ovat kaukana levyistä, eli ekan kerran poljin painuu paljon. Sitten menee hiukan aikaa ja jokunen jarrutus ennen kuin palat kuluvat jarrulevyn muotoihin. Vasta tämän jälkeen jarrut ovat "normaalin" tuntoiset. Kuinka kauan tuo kestää riippuu levyjen kuluneisuudesta ja siitä minkälaista ajoa autolla ajetaan. Lainasikohan autoasi joku yön aikana?
Toinen juttu kokonaan on, se että remontin tekijän tulisi tehdä koeajo autolla tai ainakin varoittaa asiakasta jarrujen erillaisuudesta (vaarallisuudesta?).
Itselläni sattu kerran sellainen tapaus, että jarrupalan taakse tuleva värinänvaimennuslevy (auto ei ollut Alfa) oli päässyt taipumaan asennuksen yhteydessä (tein-sen-itse). Taipuminen sai aikaan sen, että taipuneen levyn muodostama jousi siirsi paloja lepotilassa kauemmas levyn pinnasta. Tämä ilmeni jarrupolkimen normaalia paljon pitempänä liikkeenä. Samassa yhteydessä vaihdoin jarrunesteet, joten oletin aluksi että polkimen pitkä liike johtuu ilmasta putkistossa. Jarrut tuli ilmattua eräänkin kerran ennen kuin uskoin että vika ei ole siellä! Seuraavaksi pääsylinterin tiivisteet menivät vaihtoon. Tämäkään ei tietysti auttanut!Vasta tämän jälkeen huomasin (vahingossa) taipuneen värinänvaimenninlevyn, kun rupesin käymään jarruja pyörä kerrallaan lävitse vuotoja tai palojen takertelua etsiessä. Melkein joka päivä oppii jotain uutta.