Kiveniskemien korjaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Mitenkäs on muilla talvi mennyt? Oma Zulietta on ainakin saanut muutaman kiven/nastan osuman keulaan. Yhden aivan konepellin reunassa olevan osuman paikkasin itse merkkikohtaisella paikkamaalilla suht onnistuneesti, mutta yksi osumista on n. 5cm. konepellin reunasta ja ajattelin unohtaa sen ti-korjauksen. Ainakin alla mainitut firmat pääkaupunkiseudulla ilmoittavat korjaavansa kiveniskuja ns. PCRT-menetelmällä (Paint Chip Repair Technology). Onko kenelläkään kokemusta em. menetelmästä? Millaista on jälki esim. tällaisissa keulan/konepellin korjauksissa?


http://www.autodent.fi/

http://www.js-autofix.fi/

http://www.tkpp.fi/Etusivu.html

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Eihän tuo kuulosta juuri sen ihmeellisemmältä kun perus "täppäyskään" sillä erotuksella että tehdään maaliruiskulla. Itse varmaan maalauttaisin koko konepeiton ja/tai puskurin mikäli iskuja on useita=häiritsevän paljon vaikka tummassa värissä vaalealla pohjamaalilla varustettuna, tässä on tietty se riski että joudutaan häivyttämään lokareihin etenkin nykyisissä metalliväreissä. Yksi ihan pätevä tapa tähän "täppäykseen" on se että ensin puhdistetaan pirun hyvin pinnat, hiotaan mahdollisesti pieni alue iskemän kohdalle ja ns.valutetaan se täyteen maalia (itse olen tehnyt neulalla, jotkut hammastikulla) niin että se tulee hiukkasen yli pisaraksi, tämän jälkeen hiotaan tai paremminkin kiilloitellaan koneella pinta tasaiseksi. Jotkut ovat myös menestyksekkäästi käyttäneet hieman pehmeähkön paikan "hiontaa" sanomalehdellä jotta siitä tulee tasainen ja sen jälkeen jossain vaiheessa kiilloitus koko konepeitolle. Ihan sama millä se tehdään niin työtunteja tulee reippaasti jos paikasta halutaan pysyvä ja lopputuloksesta tasainen. Kuitenkin itse edelliselle autolle kysyin konepeiton ja puskurin maalausta niin olisi ollut 600e koko paketti tai 300e jompi kumpi joten kyllä tuo 300 menee äkkiä rikki jos iskemiä on lukuisia. Jälki voi olla tuossa tavassa ihan hyvää jos pohjatyöt on tehty hyvin, lähinnä kiinnostaa se että kun tehdään kynäruiskulla niin jääkö kohtaan kraateri mitä ei täppäyksessä jää (Jossa on tietysti se riski että paikka irtoaa "kraaterista" kun maalia on reilummin, etenkin jos pohjat on tehty hutiloiden) Huomattavan vähällä itse talvesta selvisin, erään pahemman=noin 6mm iskemän korjasin konepeitosta neulatekniikalla useaan kertaan maalia laittamalla, tuohonkin olisi uponnut huomattavasti enemmän jos olisi halunnut parhaan mahdollisen, tosin tuota ei enää erota kun todella tarkalla silmällä joten tulos suht onnistunut :)

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Itselläni on konepellissä oikeastaan vain yksi iskemä, mutta se onkin koko keulan pahin (reilu puolen sentin "naarmu"). Puskurissa on muutama hyvin pieni jälki, mutta ne saisi varmaan laitettua itsekin.

Ajattelin testata tuota PCRT:tä tuohon konepeltiin, katsotaan miten käy? Noissa kolmessa firmassa ei varmaankaan ole isoja eroja keskenään. Auto Dent on tuttu jo entuudestaan ja noista kahdesta muustakaan en ainakaan nopeasti Googlettamalla löytänyt mitään erityisen nagatiivista. TKPP:n kohdalla joku valitteli vähän aikataulujen pitämättömyydestä tms., mutta eiköhän sekin lafka hommansa hallitse. Voin ottaa vaikka kuvat ennen/jälkeen jos oikein innostun.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

winorloose kirjoitti:Itselläni on konepellissä oikeastaan vain yksi iskemä, mutta se onkin koko keulan pahin (reilu puolen sentin "naarmu"). Puskurissa on muutama hyvin pieni jälki, mutta ne saisi varmaan laitettua itsekin.

Ajattelin testata tuota PCRT:tä tuohon konepeltiin, katsotaan miten käy? Noissa kolmessa firmassa ei varmaankaan ole isoja eroja keskenään. Auto Dent on tuttu jo entuudestaan ja noista kahdesta muustakaan en ainakaan nopeasti Googlettamalla löytänyt mitään erityisen nagatiivista. TKPP:n kohdalla joku valitteli vähän aikataulujen pitämättömyydestä tms., mutta eiköhän sekin lafka hommansa hallitse. Voin ottaa vaikka kuvat ennen/jälkeen jos oikein innostun.
No tuo kannattaa kyllä korjauttaa ihan jollain "paikallisella" tekniikalla :)
TKPP sai jossain joskus risuja, sen muistan itsekin. Autodent:iltä kysellyt joskus maalauksen hintaa ja työ oli tuplat mitä tuli lopulta maksamaan (Takapuskuri ja kontti)

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Rema »

Olen korjannut naarmuja ja kiveniskemiä aika hyvällä tuloksella niin, että ensin puhdistetaan alue nukkaamattomalla kankaalla johon on kaadettu lakkabensiiniä märäksi, sen jälkeen ohkaisella kovalla pensselillä auton värinumeron mukaista alkuperäistä korjausväriä( riittävän paksua) vedetään naarmua pitkin tai kiveniskemät taytetään. Kuivatetaan noin 10 min. Vedetään maalattu alue vanhalla muovi kortilla yli ,kortilla jonka reunat on tylsennetty nahkaan vetämällä. Pyhitään alue nukkaamattomalla kankaalla joka on kostutettu lakkabensiinillä suhteellisen märäksi, jos reunojen kohdalla on ylimääräistä maalia jatketaan lakkabensiiniin kostetulla kankaalla hankaamista.Maalatut naarmut pyyhitään poikkisuuntaan. Jos naarmu on syvä tai kiveniskemien kohta on kuopalla uusitaan käsittely. Lakkaus voidaan tehdä samalla menetelmällä. Toimenpiteiden jälkeen maalatun alueen kuivuttua käsitellä alue kliinerillä ja vahaamalla.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Parempaa jälkeä saa, kun "kliiiinerin" sijaan käyttää kiillotusainetta :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Pasi kirjoitti:Parempaa jälkeä saa, kun "kliiiinerin" sijaan käyttää kiillotusainetta :)
Jooh, nää "kliinerit" voi jättää sinne prisman hyllylle ;)

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Rema »

MarcusV kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Parempaa jälkeä saa, kun "kliiiinerin" sijaan käyttää kiillotusainetta :)
Jooh, nää "kliinerit" voi jättää sinne prisman hyllylle ;)
Aiheellinen tarkennus: Olen itse käyttänyt Presta Ultra Polish croma tuotetta. Tuote toimii hyvin.

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

Suosittelen:

https://www.drcolorchip.com/

Täällä video:

http://www.youtube.com/watch?v=1rxBEPVmgOo

Toimii myös isompiin iskemiin. Itsellä todella hyvät kokemukset kyseisestä aineesta. Paikkasin keulasta kymmeniä kiveniskemiä ja nyt ei niitä erota edes läheltä - ei vaikka tiedän missä iskemät ovat olleet.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

:shock: Mitenköhän tuo käyttäytyy metallivärien kanssa? Kuvien mukaan ainakin no problem.

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

Itse olen käyttänyt kyseistä tuotetta Mersun 183 Magnetite Black-metallivärin kanssa. Kyseisessä maalissa on todella paljon metallihilettä maalissa. Jälki on loistavaa eikä erillistä lakkaa tarvita! Oikeasti kiveniskemiä ei löydä, jos ei tiedä mistä etsiä. Ja kuten sanoin en minäkään niitä enää löydä.

Aluksi kyllä arvelutti laittaa reilusti maalia kiveniskemään siten, ja sitten sormella levittää se tuli ehjän maalin päälle. Päälle 3-5min odotus ja sitten sillä "ihmetinnerillä" pois. Paikkamaali poistuu ehjän maalin päältä ja kiveniskemä on täynnä paikkamaalia ilman, että siinä on tippa/pisara, kuten normaaleilla paikkamaaleilla tehtäessä.

Saakohan Dr. Chipiä Suomesta vai pitääköhän aina tilata netistä/USA:sta?

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Juuri tuota samaa piti kysyäkin, että saakohan tätä mistään Suomesta?

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Kimppatilaus? :wink:

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Tuota Dr. Chipiä pitää varmaan kokeilla, mutta muutama sana vielä noista yllä mainituista "fixausfirmoista".

TKPP; En kysynyt.

JS-Autofix; Firman kotisivujen kautta lähetettyyn kyselyyn ei vastattu viikon sisällä, joten kiireitä firmalla ilmeisesti ainakin riittää. En aio kysyä sieltä toista kertaa.

Auto Dent; Kävin näyttämässä autoa. Kun näytin kaverille talvella tekemääni vanhempaa paikkausta hän sanoi, että ei saa tuosta uudesta yhtään sen parempaa ja kehoitti tekemään tämänkin itse ja säästämään heidän laskutuksen osuuden. Eli mielestäni reilu meininki.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Törmäsin vielä tuollaiseen, toiminta ilmeisesti pitkälle samaa kuin Dr. Chipissä.

http://www.langka.com/

http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=538

http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=228

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Tilasin tuon Langkan kalliimman paketin. Katsotaan millaisen sekasorron saan kemikaaleilla aikaan kun kamat tulevat? :lol: Meneekö lopuksi koko konepelti maalaukseen?

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Ensimmäinen Langka-kokeilu ei tuonut aivan haluttua lopputulosta. Kun teoriassa paikkamaalin pitäisi jäädä iskemään ja "ihmeaineen" poistaa ylimääräinen maali, niin nyt tuntui että pois lähti lähes kaikki maali jonka iskemään lykkäsin. Näin ollen lopputulos oli suurin piirtein sama kuin alkutilanne. No, täytyy kokeilla joku viikonloppu uudelleen ja antaa paikkamaalin kuivua kauemmin. Ehkä se ei vaan ollut vielä tarpeeksi kuivaa?

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Perinteisempää lähestymismallia Larry Kosillalta Drive Networkistä:
http://youtu.be/6xi3xmeO6C4

Kaveri on äärimmäisestä tarkkuudesta ja hifistelystä huolimatta melko käytännönläheinen noissa videoissaan. Kannattaa katsoa muutakin tuotantoa, jos puleeraus kiinnostaa.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Eikä näissäkään varmaan ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, vaan hyvään lopputulokseen voi päästä useammallakin menetelmällä. Uskoakseni noilla Langkan litkuillakin pääsee kuitenkin parempaan lopputulokseen kuin mihin itse tänään pääsin, kunhan saa hiottua vielä vähän tekniikkaa. :-D Tai sitten ei.

Vastaa Viestiin