156 ja ABS-merkkivalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

156 ja ABS-merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

Noh-niin, nyt löytyi ensimmäinen "sähkövika" allekirjoittaneen alfasta. ABS-jarrut lakkasivat toimimasta. Viikon verran on palanut merkkivalo taulussa ja tänä aamuna, kun keli on ollut liukas, pääsin toteamaan etteivät Absit todellakaan toimi. Myös käsijarrun merkkivalo (onkohan samalla jarrujen häiriövalo?) paloi eilen jonkin aikaa mutta sammui seuraavan kerran autoa käynnistäessä.
Onneksi kuitenkin jarrut toimii... :wink:
Skoda Octavia 1.8T Combi -03

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tässä ketjussa lisää jarruasiaa ja noista abseistakin jotain. Omassa autossani ko. merkkivalo on palanut jo aika pitkään (välillä sammui itsekseen), mutta lukkiutumattomat jarrut kyllä pelaavat.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tarkista jarrunesteen määrä, jos kässärin valo palaa voipi olla vähissä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Mulla ilmeni sama vika (eli abs-merkkivalo paloi ja absit poissa pelistä). Korjaantui mun tapauksessa oikean takajarrun abs-anturin vaihdolla.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mitä anturi maksoi ja mistä ostit?
Makaroonia jo vuodesta -98

Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

V6 kirjoitti:tarkista jarrunesteen määrä, jos kässärin valo palaa voipi olla vähissä
Sen tarkistin heti kun kässärinvalo syttyi, nestettä oli.
Skoda Octavia 1.8T Combi -03

Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

Ciancarlo kirjoitti:Mulla ilmeni sama vika (eli abs-merkkivalo paloi ja absit poissa pelistä). Korjaantui mun tapauksessa oikean takajarrun abs-anturin vaihdolla.
Mistä tiesit minkä pyörän anturi oli sökönä?
Skoda Octavia 1.8T Combi -03

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Tässä vähän dataa lähde Mersuforum:

Koska mersussa ja alfassa on Bosch:in valmistamat ABS:t, niin viatkin lähes identtisiä.


Pyörimisantureissa on vain käämi magneetin ympärillä eli vastus pysyy koko ajan samana. Vastuksen pitäis olla muistaakseni 1000 ohmin paikkeilla.'

Anturin signaalia voi tarkastella laittamalla yleismittari vaihtojännitealueelle ja pyörittämällä rengasta. Tuloksena on millivoltteja.





Vinkiksi: ABS antureita voi mitata skoopilla jolloin siitä näkee jos jokin kulma
pulssi ei tule ajallaan vaan tulee ns. häipymä, jonka ajossa ABS compuutteri tulkitsee : että pyörä on hetken aikaa lukossa >> ja sehän pidentää jarrutus matkaa...







Omakohtaisesti koettua:

vastukset edessä poikkesivat toisistaan vain n. 10 Ohmia. Silti yleismittari vaihtojänniteasennossa antoi toiselle puolelle ainoastaan kolmasosan sykäyksestä ja ABS roksotteli ennen pysähtymistä.

Elikkä vaikka vastukset ovatkin kutakuinkin samat niin silti voi olla niin, että viallinen anturi ei anna oikeaa annosta impulssia ABS ohjausyksikölle.

ABS-valo ei palanut roksotellessa eikä muulloinkaan laisingaan.




antureita kannattaa tosiaan puhdistella, jos alkaa näyttää niin kuin tässä:
http://www.geocities.com/s6024t2001/pic ... i_w124.jpg
ja sieltä se abs_anturi...

ihme, että ylipäätään toimi millään lailla. kunnollinen putsaus ja takaisin kiinni. pikaisesti testattuna abs toimii nyt niin kuin pitääkin, ja toivottavasti "vikatietoa" ei enää anturilta mene boxille.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

156 anturi ei irtoa ilman että se rikkoutuu. Anturissa on "rihlat" jotka jynttää sen saatanan piukkaan koloonsa. Edes uusi anturi ei irtoa kun se on kerran asennettu.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Joskus oli Auto-Bild lehdessä artikkeli käytetyistä 156:a ABS jarrujen merkkivalon palaminen tyyppivika vanhemmissa Alfoissa. Hoituu kuulemma ihan ABS-anturia puhdistamalla. Kerää kuulema likaa urakalla. Elkää vaan kysykö kuinka ja missä sellainen anturi sijaitsee, mutta jotenkin olis jäänny mieleen, että aikast pikku homma.

Vastaa Viestiin