Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei oo ihmeellisiä 10 vuotta vanhoissa autoissa, saati sitten 25. Voihan ne pinnitkin liittimessä löystyä ja toimii hetken, mut sama vika tulee hetken päästä uuestaan.
Eikös kierroslukumittarilta mene suoraan signaalijohto(ja) sytytyslaittestoon, jos noin niin helpottaa sinänsä vian etsintää, kun vika on joko itse mittarissa, johdoissa tai liittimissä
Eikös kierroslukumittarilta mene suoraan signaalijohto(ja) sytytyslaittestoon, jos noin niin helpottaa sinänsä vian etsintää, kun vika on joko itse mittarissa, johdoissa tai liittimissä
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ainakin tuossa V6:ssa signaali tulee suoraan sytytykseltä. Eerolla näkyy olevan tessu, sehän on jo avaruusaikaa motronicinsa kanssa, vieläkö siinäkin tulee sytytykseltä, vai voisiko signaali tulla eculta?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tessussa tulee kiekkamittarille signaali suoraan puolalta samalla tavoin kuin v6:ssa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Minulla oli ihan vain sen mittarinakselin jumimista. Pieni herkistely ja varovainen tippa "öljyä" niin alkoi toimimaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
tähän liittyen, onko kukaan päivittänyt alkuperäistä kiekkamittaria toimimaan eculta tulevan signaalin pohjalta esim. suorasytkään siirryttäessä? vai vaatiiko edes mitään muutoksia, onko ecun pukkaama signaali "samanlainen" kuin mitä puola suoraan tarjoaa?Tuomas K kirjoitti:Ainakin tuossa V6:ssa signaali tulee suoraan sytytykseltä. Eerolla näkyy olevan tessu, sehän on jo avaruusaikaa motronicinsa kanssa, vieläkö siinäkin tulee sytytykseltä, vai voisiko signaali tulla eculta?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Minkälaisen työkalun tuohon takapyörän laakerin vaihtoon tarvitsee? Navat sain pois, mutta siellä on ilmeisesti jonkinlainen sokka kierteillä ja halkaisija on aika iso...
katsoinpa totallyalfan sivuja...
Jos jollakulla on jo valmiiksi tehty tuommoinen ja voisi sitä lainata, niin huutoa tännepäin, tai sitten teen itse.
katsoinpa totallyalfan sivuja...
Jos jollakulla on jo valmiiksi tehty tuommoinen ja voisi sitä lainata, niin huutoa tännepäin, tai sitten teen itse.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^Hep
- Liitteet
-
- WP_000611.jpg
- (175.58 KiB) Tiedosto ladattu 6135 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tarvitsisi saada tietoon Twin sparkin startin osanumero? Osaako joku kaivaa eperistä tms?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^ 60522387 - STARTER MOTOR ja boschin valmistama sanoo eper twinsparkille.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitos ja kumarrus.Tiige kirjoitti:^ 60522387 - STARTER MOTOR ja boschin valmistama sanoo eper twinsparkille.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Viallinen tulpanhattu/johdin voi aiheuttaa tuollaisia häiriöitä, myös jakajan pyöriä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ja noissa saattaa pyöriä päästää kipinän akselilleen. Kokemusta on, oli erittäin vaikea löytää kunnes jätti kokonaan tielle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ja noissa saattaa pyöriä päästää kipinän akselilleen. Kokemusta on, oli erittäin vaikea löytää kunnes jätti kokonaan tielle.
Ok, täytyy tsekata pyörijöiden kunto. Piuhat on vaihdettu viime syksynä ja jakajan kannet pyörijöineen 3 vuotta ja 23tkm. sitten.VMTD kirjoitti:Viallinen tulpanhattu/johdin voi aiheuttaa tuollaisia häiriöitä, myös jakajan pyöriä.
Tuossahan on kaksi jakajaa, joten vaikka toinen pätkisi niin eikö käynnin pitäisi pysyä suht hyvänä toisen jakajan voimin?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jotenkin kuvittelisin että toisen jakajan ongelma ei aiheuttaisi täydellistä pätkäisyä, vaikka toisen kipinän puuttuminen toki voimaa vähentääkin. Ei niiden pyörijoidenkään pitäisi noin lyhyellä matkalla mennä miksikään, mutta on sitä hullumpaakin sattunut eli kannattaa ne tutkia.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Juu, sitten "ääni jakajille" pienenee täälläkin. Tosiaan itsellä oli varmaan ajettu yhdellä kipunalla tuntemattoman pitkä aika. Eipä sitä huomannut. Tuo pyörrinkin jaksoi antaa kipinän kun ei ollut pytyssä mutta ei jaksanut sytyttää seosta vaan löi mieluummin läpi sille akselille.
En nyt muista oireita kun oli kaasuläpän mikrokytkin rikki. Se toimi, nähtävästi, jollain vikamoodilla mutta tietyissä tilanteissa pätki ja mietti mikä tieto on oikea.
En nyt muista oireita kun oli kaasuläpän mikrokytkin rikki. Se toimi, nähtävästi, jollain vikamoodilla mutta tietyissä tilanteissa pätki ja mietti mikä tieto on oikea.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kuinkas se ilmamäärämittarin kontaktipinta? Eikös niissä ollut joskus ongelmaa, että kului puhki. Saa kuntoon "neulaa" tms. siirtämällä. En ole tehnyt, mutta muistelisin, että useat ovat.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jeps. On vaihtoehto tuohon tasakaasu nykäyksiin. Täyskaasulla on varmastikkin ohi sen kuluneimman kohdan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jeps. On vaihtoehto tuohon tasakaasu nykäyksiin. Täyskaasulla on varmastikkin ohi sen kuluneimman kohdan.
Tuokin tuli tsekattua, mutta kuluma ei mielestäni ollut merkittävää.Hepa kirjoitti:Kuinkas se ilmamäärämittarin kontaktipinta? Eikös niissä ollut joskus ongelmaa, että kului puhki. Saa kuntoon "neulaa" tms. siirtämällä. En ole tehnyt, mutta muistelisin, että useat ovat.
Jonkilainen vika kuitenkin löytyi. Kokeilin käynnistää auton niin että toisesta puolasta oli johto irti. Toisen puolan johdon irroitus ei vaikuttanut käyntiin mitenkään, mutta toinen alkoi lyömään valokaarta kun johto oli irti ja auto käynnissä. Tarvii vielä mitata nuo puolat. Bensasuodattimen vaihdoin myös ja samalla meni b-putki poikki joten laitot tyssäs siihen tältä päivältä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Eikös se ollut apparin jalkatilassa ja siellä pieni potero..
molex to sata, lose all your data.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Hanskalokeron alapuolella jalkatilassa.
molex to sata, lose all your data.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Siellä jalkatilassa on ECU. Lisäksi tulipellissä on niitä releitä, jotka ohjaa erinäisiä asioita (sytkä, bensapumppu yms.). Keloja ohjaa juurikin ECU. Muistaakseni releet maadottuu ECU:n ja tosiaan virta kulkee mm. sieltä kanskalokeron takana olevien liittimien kautta. Jos siellä on huonoja kontakteja, niin voi pätkiä yms. Yleensähän sieellä ensin prakaa se bensapumpun liitos, mutta myös muut niistä liittimistä voi aiheuttaa oireita.Eero kirjoitti:Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Otin seiskafemman taas tälle kesää käyttöön ja auto on lepäillessään kehittänyt johonkin pienen vuodon kun sisällä haisee bensa. Epäilykset kohdistuu takakontissa olevan tankin suunnalle. Pari vuotta sitten uusin täyttöletkua lukuunottamatta kaikki letkut sieltä takakontista joten sen täyttöletkunkin voisi kokeilla vaihtaa. Mistähän tuommoista ~45 asteen letkumutkaa kannattaisi siihen täyttöputkeen kysellä?
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Täytyy seuraavaksi tsekata nuo releet ja maadoitukset. Mistäs näkisi, mitä nuo tulipellin releet ohjaa?Hepa kirjoitti:Siellä jalkatilassa on ECU. Lisäksi tulipellissä on niitä releitä, jotka ohjaa erinäisiä asioita (sytkä, bensapumppu yms.). Keloja ohjaa juurikin ECU. Muistaakseni releet maadottuu ECU:n ja tosiaan virta kulkee mm. sieltä kanskalokeron takana olevien liittimien kautta. Jos siellä on huonoja kontakteja, niin voi pätkiä yms. Yleensähän sieellä ensin prakaa se bensapumpun liitos, mutta myös muut niistä liittimistä voi aiheuttaa oireita.Eero kirjoitti:Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Testasin toista kampiakselin asentotunnistinta sekä ilmamääränmittaria ja ne eivät vaikuttaneet nykimiseen millään tavoin. Starttia huoltaessani huomasin että kaasuläpän asentotunnistimen liitin oli irti. Näytti siltä että se oli ollut jo tovin irrallaan, ehkä kansiremontista asti eli noin vuoden. Tökkäsin töpselin kiinni, mutta sillä ei tunnu olemaan minkäänlaista vaikutusta mihinkään. Nykiminen on edelleen terävää ja esiintyy rajatulla kierrosalueella, melko tarkkaan 3000rpm.
Käynnistäminenkin vaatii nykyään välillä ns. pitkää vieteriä. Liekö tuolla yhteyttä nykimiseen?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Terve,
Mun 75ts sanoi kans käyntisopimuksen irti kokonaan.
Lähti hyvin käymään ja ajoin 100metriä. Sen jälkeen auto sammui ilman mitään nykimisiä, eikä lähde enään käymään, ei edes lupaa. Kaikki releet olen katsonut ja sulakkeet, mutta ehjiä ovat.
Mun 75ts sanoi kans käyntisopimuksen irti kokonaan.
Lähti hyvin käymään ja ajoin 100metriä. Sen jälkeen auto sammui ilman mitään nykimisiä, eikä lähde enään käymään, ei edes lupaa. Kaikki releet olen katsonut ja sulakkeet, mutta ehjiä ovat.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^Liittimet hanskalokeron takana? Kulkee virtaa niille releille tulipellissä sekä bensapumpulle yms.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joo mä katsoin ne liittimet tuossa äsken ja laitoin niihin vielä crc:tä. mikä muu paikka vielä vois tehdä tuon, ettei lähde käymään? Alkaa olemaan jo kaikki paikat muutamaan kertaan koitettu. Ei vaan lupaa käynnistyä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^Bensapumppu meni mulla aikoinaan 75 tessusta. Voisko tässäkin olla kyse siitä?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Käynnistyykö jos antaa vähän kaasua startatessa? Mulla oli se lisäilma/tyhjäkäyntiventtiili jumissa ja aiheutti sen, että kylmää ei tahtonut pysyä käynnissä.
Pyöriikö bensapumppu startatessa? Pitää melkein kaveri olla starttaamassa. Jos ei pyöri, niin kannattaa koittaa syöttää suoraan 12V sinne pumpulle. Silloin pitäisi pyöriä. Takapenkin istuimen alla on myös liittimet bensapumpulle. Jos ei pumppu pyöri silloinkaan niin vika aika ilmeinen.
Jos pumppu on rikki, niin kannattaa tarkastaa myös tankissa olevan siirtopumpun toiminta. Jo se on rikki, aiheuttaa sen varsinaisen painepumpun rikkoontumisen. Tankissa olevan pumpun on tarkoitus syöttää polttoainetta sille varsinaiselle pumpulle. Jos se ei toimi, joutuu painepumppu imemään aineen siirtopumpun läpi, mihin se ei ole tarkoitettu.
Pyöriikö bensapumppu startatessa? Pitää melkein kaveri olla starttaamassa. Jos ei pyöri, niin kannattaa koittaa syöttää suoraan 12V sinne pumpulle. Silloin pitäisi pyöriä. Takapenkin istuimen alla on myös liittimet bensapumpulle. Jos ei pumppu pyöri silloinkaan niin vika aika ilmeinen.
Jos pumppu on rikki, niin kannattaa tarkastaa myös tankissa olevan siirtopumpun toiminta. Jo se on rikki, aiheuttaa sen varsinaisen painepumpun rikkoontumisen. Tankissa olevan pumpun on tarkoitus syöttää polttoainetta sille varsinaiselle pumpulle. Jos se ei toimi, joutuu painepumppu imemään aineen siirtopumpun läpi, mihin se ei ole tarkoitettu.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
No sitä bensapumppua ajattelin jo myös, kun taitaa olla alkuperäisen näköinen. Tai en varmaksi tiedä onko joskus uusittu. Pitäisi kaiketi olla toinen akku, josta voisi lykätä sitä virtaa pumppuun. Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Siirtopumpun johdon liitin löytyy takakontista, johto tulee lattian läpiviennin kautta melko läheltä kontin etuosaa.rautu kirjoitti:Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?
Liittimeen vaan virtaa ja kuuntele, pyöriikö pumppu.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Toinen akku, joku muu virtalähde tai hyppylanka akulta. Varovainen toki pitää olla aina sähköjen kanssa pelatessa ja tietää mitä tekee.rautu kirjoitti:No sitä bensapumppua ajattelin jo myös, kun taitaa olla alkuperäisen näköinen. Tai en varmaksi tiedä onko joskus uusittu. Pitäisi kaiketi olla toinen akku, josta voisi lykätä sitä virtaa pumppuun. Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
No niin, nyt on kokeiltu toisen akun kanssa siirtopumpun toiminta. Kyllä alkoi kuuluun surinaa tankista, kun laittoi liittimeen johdot suoraan.
Varsinaiselle bensapumpulle tulee myös sähkö startatessa, tarkistin virtakynällä, niin lamppu syttyi.
Itse pumpusta ei kuulu mitään ääntä yms.
Ilmeisesti siis pumppu rikki. Mistä kannattaa hommata uusi, onko kokemuksia?
Myös tulpille tulee kipinä, sekin on nyt tarkistettu.
Varsinaiselle bensapumpulle tulee myös sähkö startatessa, tarkistin virtakynällä, niin lamppu syttyi.
Itse pumpusta ei kuulu mitään ääntä yms.
Ilmeisesti siis pumppu rikki. Mistä kannattaa hommata uusi, onko kokemuksia?
Myös tulpille tulee kipinä, sekin on nyt tarkistettu.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jos uusi osa on merkkituote niin hintahan sen ratkaisee... Esimerkin vuoksi Motonetissa näkyy Boschin pumppu olevan 129,90 €, Sparetolla Boschin pumppu 107,34 € + toimituskulut 17 €.rautu kirjoitti:Mistä kannattaa hommata uusi, onko kokemuksia?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kannattaa muuten kysäistä Hata-autosähköstä Hatanpäältä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tuli poikettua tänään Joukon autossa eli nykyään JA-tools elektro Tampereella. Löytyi hyllystä samannäkönen tarvikepumppu, kuin Boschikin on ja alfaan tarkoitettu. Hinta oli 52.50euroa. Otin sen ja yritän saada tänään paikalle, näkee alkaako auto käymään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?Eero kirjoitti:Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Juu hyviä ehdotuksia on tullut, mutta toistaiseksi vikaa ei ole saatu paikallistettua. Mistä tiedää, onko tulpat resistori-tyyppiä?Werneri kirjoitti:Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?Eero kirjoitti:Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.
Tulpat ja piuhat uusin viime syksynä ja syy saattaa olla sielläkin...
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Esim NGK:
Tyyppi:
I Iridiumkärki
P Platinakärki
Z Pidennetty kärkiväli
PZ Platinakärki, pidennetty kärkiväli
IZ Iridiumkärki, pidennetty kärkiväli
Vaipan koko:
F 14 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
G 14 Ø x 19 mm, 20,8 mm (kuusikulmio)
J 12 Ø x 19 mm, 18,0 mm (kuusikulmio)
K 12 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
M 10 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
T Kartioistukka
Rakenne:
R Resistori
Esim PFR6A on siis Platina, 14mm kierteellä, resistorilla, 6 lämpöarvolla ja A merkkaa jotain rakennetyyppiä.
Tyyppi:
I Iridiumkärki
P Platinakärki
Z Pidennetty kärkiväli
PZ Platinakärki, pidennetty kärkiväli
IZ Iridiumkärki, pidennetty kärkiväli
Vaipan koko:
F 14 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
G 14 Ø x 19 mm, 20,8 mm (kuusikulmio)
J 12 Ø x 19 mm, 18,0 mm (kuusikulmio)
K 12 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
M 10 Ø x 19 mm, 16,0 mm (kuusikulmio)
T Kartioistukka
Rakenne:
R Resistori
Esim PFR6A on siis Platina, 14mm kierteellä, resistorilla, 6 lämpöarvolla ja A merkkaa jotain rakennetyyppiä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Siinähän taisi tullakin jo koko arsenaali
Mutta juurikin tuo R-merkintä kertoo resistori eli jo sinällään vastuksen omaavasta tulpasta.
Mutta juurikin tuo R-merkintä kertoo resistori eli jo sinällään vastuksen omaavasta tulpasta.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Nyt on bensapumppu vaihdettu uuteen ja lähti käymään. Eli siinä oli vika tällä kertaa.
Kävin koe lenkillä ja hyvin tuntuu pelaavan.
Mä hain motonetistä ne NGK:t, mitä oli heillä ts:kiin tarjolla. Niissä ei ole R kirjainta lainkaan. Hyvin pelaa, eikä nypi millään kierroksilla.
Kävin koe lenkillä ja hyvin tuntuu pelaavan.
Mä hain motonetistä ne NGK:t, mitä oli heillä ts:kiin tarjolla. Niissä ei ole R kirjainta lainkaan. Hyvin pelaa, eikä nypi millään kierroksilla.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Hyvä että tuli kuntoon. Tulipa samalla sitten katsottua kuntoon nuo muutkin liitokset.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Pitäisi ainakin jonkin aikaa toimia, kun kaikki liitokset on putsattu.
Kiitoksia neuvoista!
Kiitoksia neuvoista!
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Silikoni-piuhat näytti olevan.Werneri kirjoitti:Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.
Edelleen pätkii, nyt tosin tiuhempaan kuin ennen mutta melko tarkkaan täysin samalla kierrosluvulla.
Linkki videoon, joka toivottavasti selventää vikaa (kierroslukumittarin lukema ei ole oikea): Tästä juutuubiin.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Nyt alkoi vuorostaan alfa control paneelin kaikki varoitusvalot vilkkumaan. Mistä löytyy yleensä vika tähän tai mistäpäin?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jos siinä ihan oikeasti randomilla vilkkuu kaikki valot niin sen valopaneelin jänniteregulaattori on rikki. Tulee kuntoon kun vaihtaa sen regun uuteen vähän fiksummin mitoitettuun.rautu kirjoitti:Mistä löytyy yleensä vika tähän tai mistäpäin?
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joo kyllä kaikki punaiset merkkivalot vilkkuu tasaiseen tahtiin. Alkaa heti kun laittaa virrat päälle avaimella, eikä lopeta vaikka auto käy. Mistä niitä regulaattoreita löytää?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jos on omistanut 75:n saa varmaan 50% hyväksiluettua sähköinsinöörin opinnoista
Veikkaisin, että esim. Elektori Kalevassa voisi osata auttaa. Vanhan kanssa vaan kyselemään. Tuollaisesta viasta ei kyllä ole kokemuksia oman 75:n ajalta.
Veikkaisin, että esim. Elektori Kalevassa voisi osata auttaa. Vanhan kanssa vaan kyselemään. Tuollaisesta viasta ei kyllä ole kokemuksia oman 75:n ajalta.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joskus on siis ollut olemassa 75sia jossa nuo ei vilkunut?