Pikkuvikaa 156:ssa
Valvoja: Moderators
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Pikkuvikaa 156:ssa
Hieman alkaa rasittamaan tällaiset pikkuviat, kun ei tahdo ehtiä korjata vanhaa, kun uusi jo tulee tilalle. Polttimoita palaa vähän sieltä täältä, airbagin valo palaa satunnaisesti milloin haluaa, ajotietokone väittää takaluukun olevan auki ja pamauttaa valotkin sinne päälle, vaikka se ei todellakaan ole auki, moottori kuluttaa öljyä, lukot jumittavat, eikä bensatankin luukkua tahdo saada auki. Olen ajanut autolla 5000 km ja kokonaisuudessaan taulussa on 57 000 km. Tuon 5000 matkalla öljyä on kulunut yli 3 litraa ja minusta se on paljon, sanokoonkin ohjekirja mitä vaan. Takaluukun lukkolaite oli löysällä ja luulin tuon kummittelevan ilmoituksen ja satunnaisen valojen päälle hyppäämisen johtuvan siitä, mutta ei se kiristäminen mitään auttanut. Kapistus ei ehkä sitten tullut ihan oikeaan asentoon tai jotain? On ollut jotenkin huono aamu, ja kaikki jotenkin kärjistyy tänään, kun jälleen kerran huomasin öljyn määrään olevan alarajan tuntumassa. Tekisivät vaikka laajennuksen öljypohjaan ja lisäisivät tilavuudeksi vaikka 10 litraa, ettei tarvisi koko ajan pelätä öljyn loppuvan! Olen hieman väsy, mutten luovuta!
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
öljynkulutuksesta....
Mulla oli ennen mobil 0w 40 koneessa ja nyt on castrol 0w40. Kulutus väheni huomattavasti ja tuntuukin paremmalta ( kuvittelua?? ) Mobilia meni n. 2 litraa / 5000km ja nyt on mennyt castrolia 1litra/ 13000 km . Tulikin mieleen et täytyy vaihtaa pian kun on noin paljon ajettu. Polttimoita on mennyt jokunen mut nyt toimii hyvin eikä vikoja ole ilmennyt. Täytyy koputtaa puuta
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005
Kona 2005
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Jaa'a, pikkuvikaa? Auton olen omistanut nyt melkein kaksi kuukautta ja taulussa on 91 000 km (takuuvarmasti).
Korjaukset/huollot, joita tähän mennessä olen tehnyt :
1) kaikkien remmien ja niihin liittyvien rullien ja kiristimien vaihto
2) Ohjaustehostimen pumpun vaihto + öljyt, piha-asfaltin putsaus öljystä
3) Ilmamassamittarin vaihto
4) parkkipolttimoiden vaihto (normaalia kuluvaa osaa)
5) Öljyäkin lisätty ½-litraa parilla tuhannella (en pidä tätä juuri minään)
Sitten selvittämättömät / mystiset jutut
1) AirBagin merkkivalo palaa edelleen. Olen ollut laiska tuon suhteen.
2) Jäähdyttimen puhallin ei toimi (tsekataan lähiaikoina)
3) Termostaatti kaivannee vaihtoa ?
4) Pojan oksennus imeytynyt takapenkkiin (haisee!!!). Ei tahroja, mutta se haju. Putsaukseen käytetty kaikenlaisia kemikaaleja, viimeeksi sitä vanhaa tuttua etikkaa. Parempi tuo etikka kuin vatsahapot.
5) Lienee kytkimen painelaakeri se, joka viheltää kytkintä painettaessa. Mennee vaihtoon aikanaan, kunhan jaksaa irrotella vaihdelaatikkoa. Toivottavasti kestää kesään asti.
Muut omat mokat:
Lohkolämmittimen piuha jatkojohdon kera ei riittänyt kuin 11,5 m:n peruutukseen (testattu eilen vaimon ylitsevuotavaisten kiitosten kera). Defan liittimiä + lohkolämmittimen piuhaa kaivataan.
Silti olen melko varma, että ei Alfassa sen enempää ole vikoja kuin muissakaan. Niistä muista ei vain uskalleta puhua
Että sillei Tuusulassa.
Korjaukset/huollot, joita tähän mennessä olen tehnyt :
1) kaikkien remmien ja niihin liittyvien rullien ja kiristimien vaihto
2) Ohjaustehostimen pumpun vaihto + öljyt, piha-asfaltin putsaus öljystä
3) Ilmamassamittarin vaihto
4) parkkipolttimoiden vaihto (normaalia kuluvaa osaa)
5) Öljyäkin lisätty ½-litraa parilla tuhannella (en pidä tätä juuri minään)
Sitten selvittämättömät / mystiset jutut
1) AirBagin merkkivalo palaa edelleen. Olen ollut laiska tuon suhteen.
2) Jäähdyttimen puhallin ei toimi (tsekataan lähiaikoina)
3) Termostaatti kaivannee vaihtoa ?
4) Pojan oksennus imeytynyt takapenkkiin (haisee!!!). Ei tahroja, mutta se haju. Putsaukseen käytetty kaikenlaisia kemikaaleja, viimeeksi sitä vanhaa tuttua etikkaa. Parempi tuo etikka kuin vatsahapot.
5) Lienee kytkimen painelaakeri se, joka viheltää kytkintä painettaessa. Mennee vaihtoon aikanaan, kunhan jaksaa irrotella vaihdelaatikkoa. Toivottavasti kestää kesään asti.
Muut omat mokat:
Lohkolämmittimen piuha jatkojohdon kera ei riittänyt kuin 11,5 m:n peruutukseen (testattu eilen vaimon ylitsevuotavaisten kiitosten kera). Defan liittimiä + lohkolämmittimen piuhaa kaivataan.
Silti olen melko varma, että ei Alfassa sen enempää ole vikoja kuin muissakaan. Niistä muista ei vain uskalleta puhua
Että sillei Tuusulassa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Mobil ykkösillä on mennyt kymppitonni ja öljyn pinta on laskenut ylärajasta noin puoleen väliin, mikä on minusta normaalia. Lisäystarvetta ei ole ollut. Auto on 156 2,0 t.s, ajettu n.70tkm.
Kyllä 3l/5000tkm on ihan liikaa mille tahansa (ehjälle) autolle, ohjekirjan suositukset ovat ihan vaan sitä varten, ettei ihan heti tule takuuongelmia pienistä tai isommista öljynkulutuksista.
Kyllä 3l/5000tkm on ihan liikaa mille tahansa (ehjälle) autolle, ohjekirjan suositukset ovat ihan vaan sitä varten, ettei ihan heti tule takuuongelmia pienistä tai isommista öljynkulutuksista.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
En ole katsonut onko tuo öljy valmistajan suosittelemaa, mutta on se ainakin merkkiliikkeen sinne laittamaa. Koneessa siis oli jo moiset litkut, kun sen ostin. Kyseessä Shellin longlifet 0/w30, joka maksaakin vain 24€/l. Nyt lättäsin sekaan 0/w40 Shelliläistä ja katson kalenterista ajan Muukkoselle. Kilometrejä on 57 500 ja huolto on käsillä. Myönnän, että nuo muut ovat pikkuvikoja oikeastikin, mutta mielestäni silti turhia näin vähän ajetussa 2002 autossa. Öljynkulutus varmaankin pienenee merkkiä tai viskositeettia vaihtamalla. Vaikka annan Alfalle anteeksi lähes kaiken, en voi olla muistelematta Wolkkarin vastaavaa kulutuslukemaa. 10 000 km ja noin desi öljyä. Siinä oli vannoutuneella italomiehellä ihmettelemistä. Muuten minua ei häiritse tuo kulutus, mutta onhan sitä kohtalainen paranoia päällä, että olenko nyt varmaan katsonut öljyn tasoa riittävän usein.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.