Öljyt tulivat pihalle vaihdelaatikosta (156) - jälkimurheet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Öljyt tulivat pihalle vaihdelaatikosta (156) - jälkimurheet

Viesti Kirjoittaja Roach »

Ajelin kotia kohti kun öljy alkoi käryämään melkoisen voimakkaasti. Edessäni ajoi vain vanha japanialainen auto, joten oma auto oli ainoa mahdollinen lähde. Ei muuta kuin pelti auki ja kappas vaan - komeasti oli toinen puoli moottoritilasta öljyn peitossa. Tämä se tästä enää puuttuikin, kun tuo nelosvaihdekkaan ei ollut pelannut pariin viikkoon. Perkele.

Noh, taskulampun kanssa sitten etsimään lähdettä ja vaihdelaatikon suuntaanhan tuo viittasi selkeästi. Mitään syytä en ensihätään löytänyt, mutta nyt pyytäisinkin apua teiltä. Askin päällä oleva kuminen tulppa, josta menee vaijerikin läpi, oli aivan löysän oloinen. En saanut sitä kunnolla pysymään paikallaan. Joten voisikohan tuo olla sitten se syypää? Pääseekö sieltä tosiaan oikein kunnolla roiskumaan tavaraa? Otin pari kuvaa kyseisestä härpäkkeestä.

Kuva 1
Kuva 2
Viimeksi muokannut Roach, 08 Tammi 2005, 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Äkkiseltään katsomalla 156:sta tuntematta tai mitään muutakaan..
Sen kopan sisällä on vain vauhtipyörä ja kytkinasetelma? Yleensä. Veikkaisin että vuotaa jostakin muualta.
Otan osaa :(

Ei olis kuvaa siitä sotkusta?

Löytyykö 156sista laatikon öljytikkua?
Viimeksi muokannut Carlos, 27 Joulu 2004, 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Samaa mieltä, ei tuosta kolosta öljyä ulos pitäisi tulla. Tulppa lienee jonkinsortin tarkistusaukko.

Mutta entäs öljyproppu? Onko se paikoillaan?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Tässä on yksi kuva tuosta sotkusta. Eipä noita kuvia enempää sitten olekaan, kun tuo akkukin hyytyi kamerasta. Mitään mittatikkua tuossa mielestäni ei ole, vaan siellä on proppu jonka avaamalla pystyy tuon pinnankorkeuden tarkastamaan.

Proppua en ylhäältä käsin näe, tai mitään muutakaan enää tuossa valaistuksessa. Täytyy huomenna ottaa kunnon valo mukaan töistä ja yrittää urkkia tarkemmin.

En itsekään jaksanut uskoa tuohon kumijuttuun, mutta näyttäisi siltä että tuo öljy tuli jostakin aivain siitä ylhäältä, koska sitä on joka puolella. Erityisesti sitä näyttäisi olevan ilmanpuhdistimen päällä.

Pitänee laittaa pyörän kumeihin ilmaa ja varautua sitten pyöräilemään töihin... :cry:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ja varmaan on laatikko-öljyä? Eikä moottoriöljyä?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tai ettei olis ohjaustehostimen öljyä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Varmaksi en sano vielä mitään, mutta kyllä askin ympärillä tuntui kaikki olevan. Täytyy vaan ottaa juomaa ja huomenna sitten katsoa kunnon valojen kanssa tarkemmin. Onni onnettomuudessa, ettei sattunut eilen kun olin 400 km kotoa. Nyt oli matkaa vain 400 m.

Töräytin tuossa Romeon hetkeksi käymään, mutta mitään ei näkynyt tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa. Outoa metelöintiä kuului moottorista, mutta luultavasti se on vain mielikuvitusta. Nyt kun ei tiedä mikä on vialla niin kuulee ties mitä ääniä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyt tulivat pihalle vaihdelaatikosta (156)

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Roach kirjoitti:Ajelin kotia kohti kun öljy alkoi käryämään melkoisen voimakkaasti. Edessäni ajoi vain vanha japanialainen auto, joten oma auto oli ainoa mahdollinen lähde. Ei muuta kuin pelti auki ja kappas vaan - komeasti oli toinen puoli moottoritilasta öljyn peitossa. Tämä se tästä enää puuttuikin, kun tuo nelosvaihdekkaan ei ollut pelannut pariin viikkoon.
Heh, tulee mieleen että toi on ainoa mahdollisuus, meikäläisellä oli sellainen Jaappanilainen joka vei litran sadalla, siis öljyä :mrgreen:

Muut 156:et poislukien 156 V6:lla on eri vaihdeloota, niissä ei ole öljynmittatikkua.

Se että 4 vaihde ei toimi viittaisi kyllä vaihdelaatikkoon toki vaihteistoöljyssä on selkeä "haju" joka kyllä eroaa hydrauliikkaöljystä joten hajun perusteella tiedät mitä öljyä on lennellyt ympäriinsä.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Joo ei se moottoriöljyltä haiskahtanut. Ja mitä nyt töissä on Shellin Tellusta haistellut :P niin eipä tuo ainakaan kyseiseltä hydrauliikkaöljyltäkään vaikuttanut. Haisee joka tapauksessa hemmetin pahalle eli lienee askista.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kumitulppa on vain kytkinkoteloon menevän aukon pölysuoja (kumpaahan siinä suojataan pölyltä, kytkintä vai moottoritilaa).

Kuvista päätellen ei sitä nestettä kuitenkaan mahdottomasti ole tullut. Viimeisestä kuvasta sen verran voisi päätellä, että kovin kirkkaalta ja juoksevalta näyttää vaihteistoöljyksi.

Tarkistitko moottoriöljyn, ohjaustehostimen ja jäähdytinnesteen pinnat. Jostainhan se neste on oltava peräisin.

Vaihteistoöljyn määrähän tarkistetaan siitä laatikon etureunassa olevasta täyttöaukosta. Siis se missä on muistaakseni 12 mm:n kuusiokoloruuvi. Öljyn pinta pitäisi olla täyttöaukon alareunassa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tuli vielä mieleen, ettei se akusta olisi vuotanut. Jos pakkanen on halkaissut?!?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Muut pinnankorkeudet tarkastin paitsi tuo vaihteistoöljyn, kun en siihen käsiksi päässyt. Ei mitään kummempaa puutetta nesteissä ollut, mutta tuon roiskemäärän saavuttamiseksi ei montaa senttilitraa tarvitsekkaan. Mielestäni katsoin akun ympäristönkin olevan kunnossa. Vaihteistoöljyjä en ole koskaan itse vaihtanut, joten tuosta viskositeetistä en tiedä. Kai se kerran vielä tänään täytyy mennä tuonne ihmettelemään fikkarin kanssa.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ja jarrunestekin... tuo jarrutehostin näyttää olevan vähän sotkussa myös.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Tuosta nesteen kirkkaudesta puheenollen, omassa 1.9 JTDssä on ainakin (valitettavasti) aivan kirkasta tuo vaihdelaatikon öljy. Niin että kun sen tason yrittää mittatikusta katsoa niin sitä ei sitten millään tahdo nähdä. Mokoma tikkukin on jotenkin onneton kun se on röpelöpintainen.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ikävä homma. Kuvia katsellessa tulee väistämättä mieleen että öljy on tullut kampiakselin stefan kautta ja roiskunut vauhtipyörän jeesaamana vaihdelaatikon päälle. Vaikka taisit tosin kirjoittaa ettei se tuoksu moottoriöljylle (?). Vuotaako öljyä auton alle?

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Nyt kunnon valaisimen kanssa katsottuna näyttää siltä, että öljy olisi tullut vaihdelaatikon ja vauhtipyörähässäkän välistä. Roiskeet ovat suuntautuneet siten, että tuo lienee ainoa mahdollisuus. Siltikin hieman oudosti tuo on levinnyt kun sitä on vaihdelaatikon molemmilla puolilla, joskin enemmän etupuolella. Ilmanpuhdistinmokkula siis on ottanut 90 % kuitenkin nesteistä päällensä. Sitä oli jopa jäähdyttimen pinnassa, eli aika voimalla on lentänyt.

Öljyä auto valutti sen mitä pohjalevyn päältä valui (50 m parkkialueella pystyi jäljittämään). En tiedä uskaltaako enää tulille laittaa, jos on laatikko aivan kuiva. Harmi ettei voi alapuolelta katsoa, tuosta ylhäältä näkee niin heikosti. Mieli tekisi kyllä kaverin kanssa kokeilla autoa sen verran että toinen näkisi mahdollisen vuotokohdan... Ja tosiaan, MKT, erittäin epämiellyttävälle tuo haisee.

Täytynee mennä pankkisedän juttusille tai sitten odottaa kesälomarahoja :roll:

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ja oli siis vaihteistoöljyä eikä kytkimen työsylinteristä pyörivälle kytkimelle pursunnutta jarrunestettä?

Kokeile vaihteistoöljyn taso sormella siitä täyttöaukosta vaihteiston etureunassa.

Jos on vaihteisto paskana, niin mulla olisi yksi ylimääräinen, vieläpä lukolla ja tiheämmällä perävälityksellä varustettu, loota...
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Eipä minulta löytynyt sopivaa avainta jotta olisin voinut mitata tuon pinnankorkeuden. Suurin avain sarjassani on 10... Auton alta löytyi sitten kuitenkin lammikko öljyä, eli aika paljon sitä on kuitenkin tullut.

Pidäppäs se loota varattuna :wink:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Nyt sitten on auto viety korjaamoon ja kurkattu alle. Laatikosta on jotakin pyrkinyt ulos ja alapuolella on reikä. Roiskunut öljy oli taas ilmeisesti tullut vauhtipyörän kautta yläpuolelle, eli seinämä on rikki näiden välistä. Huomenna on aski auki ja selviää tuhojen laajuus...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No voihan perkele! Taitaapi maksaa omaisuuden , noh sinähän viihdyt muutenkin töissä :roll:

Minne pajalle veit?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

No siihen pajaan mistä oli jo juttua aiemmin. Vaikutti ihan asialliselta.

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Kulostaa ikävältä, otan osaa. :cry:

Tuolla ruotsin puolellakin oli viime kesänä samantapainen tapaus tosin 166:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11986
(ikävävän näkösessä kunnossa oli loota) :roll:

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Kun viime kesänä omaani 156:een (2.0TS) vaihdettiin tehdaskorjattu laatikko laakerivian vuoksi, loota maksoi DA:n kautta 1150 euroa. Asennus tapahtui Automilanossa ja töitä hommassa oli noin 10 tuntia. Samallahan toki kannattaa vaihtaa kytkinpaketti, kun se ei työtä lisää käytännössä ollenkaan.

Milanossa kertoivat myös vastaavasta tapauksesta, että jotain oli tullut vaihteiston kuoren läpi ja auto oli kuitenkin tuotu ajamalla korjaamolle!
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Join the club :lol:

Mullakin on 155:ssa laatikko rikki, tai oli jo ostettaessa. 1-3 vaihteilla kuuluu ihme metallista ääntä kun on vetoa päällä tai moottorijarruttaa. Ja laatikossa ei ollut tippaakaan öljyä..

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Harmi ettet asu lähempänä. Olisi vaihdettu se mun ylimääräinen loota tilalle... no, toivotaan että kustannukset pysyy kohtuullisina.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Nyt Alfa toimii :mrgreen:

Tasauspyörästöstä oli tappi hangannut muutaman kierroksen kopan kylkeen, irronnut, lävistänyt kopan kahdesta kohtaa ja sitäkautta homma pulkassa. Uusi aski tehtaalta kolmessa viikossa ja hintaan 2555 €. Ei kiitos. Löysin 1000 km ajetun laatikon hintaan 841 € ja eikun kiinni. Kokonaiskulut ~1100 €. Nyt voi taas päästellä :multi:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Hyvä juttu. Ja vieläpä "kohtuu" hintaan.

Nyt vaan kumia sulamaan!!!!
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Jep jep. Etupää alkoi tuntumaan hassulta, ja kun käänsi rattia tarpeeksi, alkoi kuulumaan epämääräistä hankausääntä vasemmasta jarrulevystä. Auto tunkilla ylös, rengas irti ja oujee. Mutteri, joka on vetarin päässä, oli käsin irrotettavissa. Eikun takaisin kiinni, mutta 36 mm hylsyä oli hankala saada kello 16:00 lauantaina. Suhteita (heh) käyttämällä sellaisen sitten sain käsiini n. 17:30 ja mutteri tiukkaan kiinni.

Eipä tuo auttanut. Välystä oli edelleen siten, että jarrulevy liikkui yhteensä n. 6 mm päästä. Eli luultavasti huollossa kiristämättä jäänyt mutteri aiheutti laakerin tuhoutumisen. Tässä vaiheessa vitutti niin kovasti että pistin paketin kasaan ja tulin kotia kaljoittelemaan. Maanantaina sitten verstaalle itkemään. Oli muuten katkonut jarrupalojen kulumisilmoituskaapelisysteeminkin. Prkl. :drinking:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Pahimmassa tapauksessa laakeri on voinut tuhota navankin kokonaan. :cry:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Älä nyt pelottele. Minä kun toivoin, että se jäisi tuohon? :bad-words:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Toivotaan parasta. Mulla meni 164:ssa löysän napamutterin takia koko napa piloille :oops: .

Siinä muuten pitäisi olla jonkinlainen lukitus ettei se pääse aukeamaan. Olisko se unhoittunu korjaamolla lukita

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Luultavasti oli unohtunut. Onneksi ei käynyt mitään. Éilen tuli meinaan työnnettyä motarilla sellaisia nopeuksia, että olisi voinut käydä hassusti jos renku olisi irronut (yritin vertailla 1.8 ja 1.6 viitosvaihteen välityksiä :-D ).

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Paska mäihä :?
Mutta onni kävi kun kiinni pysy, välitys testissä :wink:
Kyllä se vielä kuntoon tulee, että eiköhän oteta sille :drinking: :drinking: :drinking:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Kyllä otetaan - ja perkeleesti :mrgreen:

Saisihan tuon välitystestin tuloksenkin laskettua periaatteessa - olikohan se 5900 rpm @ 200 km/h?

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Roach kirjoitti:Kyllä otetaan - ja perkeleesti :mrgreen:

Saisihan tuon välitystestin tuloksenkin laskettua periaatteessa - olikohan se 5900 rpm @ 200 km/h?
Omaan manuskaan on laitettu tollaset numerot jotka antaisi 5900rpm @ 199km/h (1.8&2.0) ja 5900rpm @ 182km/h (1.6):

Koodi: Valitse kaikki

 156 1.6               km/h @ 1000rpm
(112&120hp)         185-65R15   205-55R16
I     0,2558            7,652    7,793
II    0,4468           13,371   13,618
III   0,6579           19,693   20,057
IV    0,8651           25,889   26,368
VI    1,0299           30,824   31,393
R     0,2558            7,652    7,793
Perä  0,2632 (15/57) 

156 1.8 & 2.0        km/h @ 1000kier.
(144hp & 155hp)      185-65R15  205-55R16 
I     0,2821            9,005    9,171
II    0,4468           14,258   14,521
III   0,6579           21,000   21,388
IV    0,8651           27,606   28,116
VI    1,0571           33,735   34,358
R     0,2558            8,164    8,314
Perä  0,2807 (16/57)  

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Voi perhana. Eivät olleet muistaneet kiristää kunnolla. Tuohan väännetään tosi kovaan momenttiin 156:ssa. Jos väänsivät vain käsitiukkuuteen kuten kartiolaakereiden yhteydessä tehdään niin aivan liian löysälle jäi!

Mullahan oli kesällä tuossa kilpurissa etupyörän laakeri niin loppu että tuo jarrulevyn heitto oli samaa luokkaa. Ikävä kyllä napakin oli kulunut tuossa yhteydessä ja meni vaihtoon.

Laakeri ja napa yhteensä maksaa maltaita (älä edes harkitse deltasta kysymistä). Toivottavasti saat korjaamon menemään piikkiin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Vastaa Viestiin