Luistoneston ääntely?
Valvoja: Moderators
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Luistoneston ääntely?
Kuuluuko luistoneston pitää toimiessaan sellaista kolisevaa ääntä? Minun 156 pitää pientä meteliä liikennevaloista lähtiessä, kun pyörät hieman tuppaavat sutimaan... Ei kuitenkaan mitään teinikisailua vaan ihan siistiä liikkeellelähtöä kitkakumeilla.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 16 Maalis 2003, 08:33
Mulla pitää sellasta tum tum kumisevaa ääntä jos pyörät on eripitoisilla alustoilla. Itse olen tulkinnut että se on tasauspyörästön lukko joka kumahtaa kytkeytyessään. Mistään en ole kyllä kysynyt mutta minusta maallikkona ääni tuntuu normaalilta, siis ainakin mun autossa.
Edit: Niin ja samalla ohjaus muuttuu hieman raskaammaksi mistä ehkä tulkitsin että tuosta lukosta varmaan on kyse.
Edit2: Ja vielä vastaus kysymykseen: Minulla itse luistonesto ei pidä tilanteeseen puuttuessaan mitään huomattavaa ääntä. Sen sijaan kun ESP (VDC on Alfa) aktivoituu, kuuluu tietysti ABS:n rutinaa.
Edit: Niin ja samalla ohjaus muuttuu hieman raskaammaksi mistä ehkä tulkitsin että tuosta lukosta varmaan on kyse.
Edit2: Ja vielä vastaus kysymykseen: Minulla itse luistonesto ei pidä tilanteeseen puuttuessaan mitään huomattavaa ääntä. Sen sijaan kun ESP (VDC on Alfa) aktivoituu, kuuluu tietysti ABS:n rutinaa.
Viimeksi muokannut Tony Soprano, 28 Joulu 2004, 21:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Ainakin minulla se toimii melko äänettömästi. Jonkinmoista ääntelyä sen sijaan kuuluu, kun ajonvakautus yrittää estää luisuun lähtöä mutkassa. Luulen äänien silti tulevan vaan nopeasta jarrutuksesta ja jos jossain päin ripustusta on väljää, ääni vaan kasvaa ja muuttaa muotoaan. Kaveri kertoi ajaneensa C vitosta kesäkumeilla täydessä talvikelissä (en ymmärrä miksi!) ja pauke ja kalkatus oli kuulemma ollut heleketinmoista. Väitti sen siis tulevan ajonvakautuksesta ja luistonestosta.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Re: Luistoneston ääntely?
Ei syytä huoleen. Paikalta lähdettäessä ja alle 40km/h nopeuksissa abs on vahvasti mukana ja rajoittaa sutimista. Rutina kuuluu siis abs:stä ja on aivan normaalia.Anthon kirjoitti:Kuuluuko luistoneston pitää toimiessaan sellaista kolisevaa ääntä? Minun 156 pitää pientä meteliä liikennevaloista lähtiessä, kun pyörät hieman tuppaavat sutimaan... Ei kuitenkaan mitään teinikisailua vaan ihan siistiä liikkeellelähtöä kitkakumeilla.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 16 Maalis 2003, 08:33
Re: Luistoneston ääntely?
Hmmm... eikös se kumminkin ole niin että luistonesto tai ainakin oman Alfan kohdalla luistonvalvonta (koska se ei estä luistoa kokonaan vaan vain rajoittaa sitä), toimii ensisijaisesti rajoittamalla moottoritehoa eikä käyttämällä jarruja?zarre kirjoitti: Ei syytä huoleen. Paikalta lähdettäessä ja alle 40km/h nopeuksissa abs on vahvasti mukana ja rajoittaa sutimista. Rutina kuuluu siis abs:stä ja on aivan normaalia.
Itse en ole koskaan kokenut että luistonvalvonta käyttäisi jarruja, ja itsellä ainakaan se ei missään tapauksessa koskaan ole puuttunut menoon niin, että ABS olisi aktivoitunut. Jos luistonvalvonta käskisi ABS:sää lukkiutumisen rajalle asti, niin silloinhan kiihtyvyys muuttuisi ainakin hetkellisesti negatiiviseksi ja tämä ei kyllä kuulosta kovin mielekkäältä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Sutivaa pyörää jarrutetaan (siis kun renkaan pyörintä nopeus on suurempi kuin auton "fyysinen" nopeus, tällöin ei mitään jarruttavaa tunnettakaan tule ohjaamoon ts.jos rengas pyörii 60km/h mutta auto liikkuu 20km/h niin ei kuljettaja tunne jarrutuksena sitä jos renkaan pyöriminen hidastetaan 30km/h) jolloin tasauspyörästö siirtää vetoa enemmän toiseen. Ensisijaisena toimena järjestelmät yleensä tiputtaa moottoritehoja mutta jos se ei riitä tasoittamaan vetävien pyörintä eroa niin suttaavaa aletaan jarruttamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Taisi jossain vastuksessa olla oikeat päätelmätkin. Eli jos vain toinen pyörä sutii niin järjestelmä käyttää aktiivisesti jarruja joista ainakin tulee tumps-tyyppistä ääntä. Jos on tarkoitus edetä urheilullisesti, niin ainakin itse otan luistoneston pois päältä. Veto on tällöin tasaisempaa. 166ssa luistonesto toimii huomattavasti pehmeämmin.
Liukkaalla lähdettäessä tuo sutimisen esto tuntuu rajoittavan tehoja, ainakaan mulla ei ABS rutise ja oikein pöperössä tehot laskee niin alas ettei enään pääse eteenpäin kuin kytkemällä tuo sutinan esto pois päältä..näin on käynyt parikertaa oikein paksussa lähmässä..
ABSit paukkuu kun ajonvakautus alkaa auttamaan esim. liukkaissa kurveissa ja auto muuten taipuu mutkiin liukkaalla paljon jouheammin tuon vakautuksen ansiosta (siis hiljaisissa nopeuksissa <60) en ole testannut kovemmissa vauhdeissa... , se on jo astetta vakavampaa touhua jos homma ei pysy hanskassa
Auto on 156 V6 vm.03
ABSit paukkuu kun ajonvakautus alkaa auttamaan esim. liukkaissa kurveissa ja auto muuten taipuu mutkiin liukkaalla paljon jouheammin tuon vakautuksen ansiosta (siis hiljaisissa nopeuksissa <60) en ole testannut kovemmissa vauhdeissa... , se on jo astetta vakavampaa touhua jos homma ei pysy hanskassa
Auto on 156 V6 vm.03
O Tempora O Mores
Ainakaan 147:n luistonesto ei mielestäni pidä mitään ääntä. Valo vaan välkkyy mittaristossa. Tietääkö joku muuten miten se rajoittaa tehoja? Bensan syöttöä vai sytytystä pätkimällä. Kaverin faijan vanha V6 vectra kuulosti varsin miehekkäältä sutiessaan. Ymmärtääkseni siinä pätkittiin sytytystä ja tämä sai putkessa aikaan aikamoisen paukkeen ja rutinan.
Ajonvakautus sitä vastoin rutisee jarrutellessaan yksittäisiä pyöriä. Pari kertaa on päässyt yllättämään, kun suht kuivalla asfaltilla on päätänyt jyrkkenevässä mutkassa puuttua peliin ja ajolinjoista on tullut, hmm sanoisinko varsin mielenkiintoisia. Kun järjetelmän tiedostaa ja sitä opettelee käyttämään, niin ihan mukavaltahan se vaikuttaa. Ei tarvitse itse olla kokoajan känkästä vetämässä . Sinäänsä tyhmää, ettei sitä ajonhallintaa saa mitenkään kytkettyä pois käytöstä.
Ajonvakautus sitä vastoin rutisee jarrutellessaan yksittäisiä pyöriä. Pari kertaa on päässyt yllättämään, kun suht kuivalla asfaltilla on päätänyt jyrkkenevässä mutkassa puuttua peliin ja ajolinjoista on tullut, hmm sanoisinko varsin mielenkiintoisia. Kun järjetelmän tiedostaa ja sitä opettelee käyttämään, niin ihan mukavaltahan se vaikuttaa. Ei tarvitse itse olla kokoajan känkästä vetämässä . Sinäänsä tyhmää, ettei sitä ajonhallintaa saa mitenkään kytkettyä pois käytöstä.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Ainakin GTA:ssa tehoja rajoitetaan kaasuläppää sulkemalla. Miten se sitten noissa JTS:ssä hoituu on toinen juttu, onko niissä sähköllä vai kaapelilla ohjattu kaasuläppä?
Sutimista rajoitetaan lisäksi jarruttamalla sutivaa pyörää.
Ihan vaan varmistukseksi: Kolahtaako auto myös nopeasti jarruttaessa? Ettei vaan olisi pyöränpultit löysällä?
Sutimista rajoitetaan lisäksi jarruttamalla sutivaa pyörää.
Ihan vaan varmistukseksi: Kolahtaako auto myös nopeasti jarruttaessa? Ettei vaan olisi pyöränpultit löysällä?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Omat kokemukset 147:sta on, että luistonesto on normaalikäytöllä hyvin hiljainen. Kun tallan painaa pohjaan, alla on kitkat ja lähtöpaikkana jäinen risteys, minkä seurauksena luistonesto joutuu äärimilleen, kuuluu hyvin matalataajuista kumisevaa ääntä, kuten Tony Soprano asian esittikin.
Ajonvakautuksesta ei vielä ole kokemuksia (siististi kun on tullut ajeltua ).
Ajonvakautuksesta ei vielä ole kokemuksia (siististi kun on tullut ajeltua ).
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
JTS:ssä on sähköinen kaasuläppä - ainakin ulkonäöltään samanlainen Boschin palikka kuin GTA:n pellinkin alta löytyy.BSTR kirjoitti:Ainakin GTA:ssa tehoja rajoitetaan kaasuläppää sulkemalla. Miten se sitten noissa JTS:ssä hoituu on toinen juttu, onko niissä sähköllä vai kaapelilla ohjattu kaasuläppä?
Sutimista rajoitetaan lisäksi jarruttamalla sutivaa pyörää.
Hommahan menee niin että jos vain toinen pyörä sutii niin järjestelmä käyttää sen pyörän jarrua, jos molemmat sutii niin automatiikka säätää kaasuläppää (eli rajoittaa tehoja). Liikkeellelähdössä esim. valoissa kitkakertoimen vaihdellessa laidasta laitaan tulee helposti noita jumpsauksia kun systeemi koettaa estää pyörää sutimasta ja seuraavassa vaiheessa kun esim. löytyy pitävää tarmaccia se vapauttaa jarrun ja koettaa taas saada rengasta pyörimään. Mielestäni ominaisuus - ei vika.
Re: Luistoneston ääntely?
Se vaan nyt on niin, että olkoon autossa niin sanottu "sähkönen lukko"=EBD tai täysverinen luistonesto=ASR, niin kumpikin käyttää abs:ää ja etenkin paikaltaan lähdettäessä. (mikäli vetävistä pyöristä toinen tai kumpikin pyrkii sutaamaan)Tony Soprano kirjoitti:Hmmm... eikös se kumminkin ole niin että luistonesto tai ainakin oman Alfan kohdalla luistonvalvonta (koska se ei estä luistoa kokonaan vaan vain rajoittaa sitä), toimii ensisijaisesti rajoittamalla moottoritehoa eikä käyttämällä jarruja?zarre kirjoitti: Ei syytä huoleen. Paikalta lähdettäessä ja alle 40km/h nopeuksissa abs on vahvasti mukana ja rajoittaa sutimista. Rutina kuuluu siis abs:stä ja on aivan normaalia.
Itse en ole koskaan kokenut että luistonvalvonta käyttäisi jarruja, ja itsellä ainakaan se ei missään tapauksessa koskaan ole puuttunut menoon niin, että ABS olisi aktivoitunut. Jos luistonvalvonta käskisi ABS:sää lukkiutumisen rajalle asti, niin silloinhan kiihtyvyys muuttuisi ainakin hetkellisesti negatiiviseksi ja tämä ei kyllä kuulosta kovin mielekkäältä.
Sataviiskutosessa olevassa bosch abs 5.3:sessa voi olla kumpi järjestelmä tahansa tai pelkkä abs= Mitä varusteita on autoon haluttu kun se on ostettu.
Sitten. KOSKAAN EI!!! katalysaattorilla varustettu auto katko sytyttystä, kun asr tai esp toimii. Seurauksena on katin tuho, jos syttyä pätkitään.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA