Alfa 155 V6 venttilien säätö
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Alfa 155 V6 venttilien säätö
Morjens, onko kellään 155 V6 venttiilien säädöistä kokemuksia. Miten säädetään vai onko hydrauliset? Kysyn kun en ole vielä perehtynyt asiaan ja täytyykö olla jotain erikois työkaluja?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Imupuoli on paloilla ja pakopuoli ihan ruuvisäädöllä. Imupuolen säätö vaatii nokka-akselin irroituksen, mutta harvoin niihin tarvitsee koskea.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Juu,useimmiten pakopuolta joutuu säätään kovemman lämpötilan takia. Harvemmin imupuolta..VMTD kirjoitti:mutta harvoin niihin tarvitsee koskea.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Eli onnistuu ihan rakotulkin avulla ja normi työkaluilla.
Sen verran naputtaa, että täytyy tarkistaa.
Sitten on toinenkin asia kun kyseleen aloin, eli öljynpainemittari ei toimi. Niin missäpäin sijaitsee anturi tälle? Ja mistä yleensä saa hyvin osia 155 malliin?
Kiitoksia!
Sen verran naputtaa, että täytyy tarkistaa.
Sitten on toinenkin asia kun kyseleen aloin, eli öljynpainemittari ei toimi. Niin missäpäin sijaitsee anturi tälle? Ja mistä yleensä saa hyvin osia 155 malliin?
Kiitoksia!
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Pitäs olla siinä virranjakajan etupuolella etummaisen sylinteririvin päässä, sellainen mollukka. Motonetista löytyy kait ja heikalta tai varmaan mistä tahansa tarvikeliikkeestäkin.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Venttiilikoneista on melko äänekäs ihan oikeillakin välyksillä, mutta kannattaahan ne tarkistaa.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Kyllä ne täytyy tarkistaa, tyhjäkäynnillä on sen verran ääntä.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Autodata ilmotti sit ainakin 166 v6 turboon väärän pakovälyksen.Soitin Muukkoselle ja säädin hänen kertomaan välykseen,joka ei ollut kuin 0,08mm eri mitä autodata näytti/mihin pakovälykset oli aiemmin säädetty,mutta venttiilien jäätävä naputus poistui täysin.En tiedä päteekö sama vapari versioissa. Autodatassa 0,30 ja säädin 0,22. Enkä nyt halua mollata Autodataa,mut Alfan kohdalla tämmöisessä asiassa olis ehkä hyvä olla pari tietolähdettä mitä verrata tai tehtaan manuaali.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 12:01
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6 Sportronic -04, Alfa Gt 3.2 -05, ex Alfasud TI -77, ex Giulia 1.3 -73, ex 75 2.0 -87, ex 164 2.0 TS -94, ex 166 3.0 M6 -99, ex GT 2.0 JTS -05, ex 155 V6 -92.
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Mulla kuullostaa samalta että välykset pitäis tarkistaa. Meinasin tilata tämän työkalun: http://www.totallyalfa.com/index.cfm?fu ... uct&id=112
Varmaan pärjää ilmankin mutta jos helpottais työtä.
Varmaan pärjää ilmankin mutta jos helpottais työtä.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Kaikissa 12v koneissa pakopuoli välille 0,225-0,250 mm
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 12:01
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6 Sportronic -04, Alfa Gt 3.2 -05, ex Alfasud TI -77, ex Giulia 1.3 -73, ex 75 2.0 -87, ex 164 2.0 TS -94, ex 166 3.0 M6 -99, ex GT 2.0 JTS -05, ex 155 V6 -92.
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Mitäs ku tehtaan manuaali sanoo välyksiksi imupuolelle 0.475-0.500 ja pakopuolelle 0.310-0.345.VMTD kirjoitti:Kaikissa 12v koneissa pakopuoli välille 0,225-0,250 mm
Mihin nyt pitäis uskoa?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Eikös tuo isompi lukema ole pakopuolen kokonaisvälys ja pienempi imupuolen välys, mutta sekin mielestäni 0.40-0,45. Itse ainakin olen säätänyt noille välyksille.
Mitä pienemmälle säädät sitä vähemmän raksuttaa ja tärkeintä kait on se, ettei venttiili jää auki.
Niin ja onhan siinä sekin pointti, kun säätää tehtaan ohjearvoihin niin minun dieseli ei pärjää raksutuksessa tuolle V6:lle.
Mitä pienemmälle säädät sitä vähemmän raksuttaa ja tärkeintä kait on se, ettei venttiili jää auki.
Niin ja onhan siinä sekin pointti, kun säätää tehtaan ohjearvoihin niin minun dieseli ei pärjää raksutuksessa tuolle V6:lle.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 12:01
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6 Sportronic -04, Alfa Gt 3.2 -05, ex Alfasud TI -77, ex Giulia 1.3 -73, ex 75 2.0 -87, ex 164 2.0 TS -94, ex 166 3.0 M6 -99, ex GT 2.0 JTS -05, ex 155 V6 -92.
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
OK. Rukataan 0.22 niin hyvä tulee. Ton työkalun jo tilasin niin hyvällä tuurilla ens viikolla ennen Ahvenanmaan reissua vois säätää kohdalleen.VMTD kirjoitti:Eikös tuo isompi lukema ole pakopuolen kokonaisvälys ja pienempi imupuolen välys, mutta sekin mielestäni 0.40-0,45. Itse ainakin olen säätänyt noille välyksille.
Mitä pienemmälle säädät sitä vähemmän raksuttaa ja tärkeintä kait on se, ettei venttiili jää auki.
Niin ja onhan siinä sekin pointti, kun säätää tehtaan ohjearvoihin niin minun dieseli ei pärjää raksutuksessa tuolle V6:lle.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 12:01
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6 Sportronic -04, Alfa Gt 3.2 -05, ex Alfasud TI -77, ex Giulia 1.3 -73, ex 75 2.0 -87, ex 164 2.0 TS -94, ex 166 3.0 M6 -99, ex GT 2.0 JTS -05, ex 155 V6 -92.
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Aloin ajankuluksi selailemaan Alfa 90 tehtaan korjauskirjaa ja tämä näyttää todella pakonokkien välyksiksi 0,225-0.250 ja imupuolelle 0.475-0.500.
Alfa 155 tehtaanopus taas näyttää pakopuolelle 0.310-0.345 ja imupuolelle samat kuin Alfa 90.
Mikäksiköhän ovat muuttaneet välyksiä? Eikö olekkaan sama v6 kone?
Alfa 155 tehtaanopus taas näyttää pakopuolelle 0.310-0.345 ja imupuolelle samat kuin Alfa 90.
Mikäksiköhän ovat muuttaneet välyksiä? Eikö olekkaan sama v6 kone?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
sekotetaan lisää pakkaa, oli noi välykset kuumalle vaiko kylmälle koneelle?
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 12:01
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6 Sportronic -04, Alfa Gt 3.2 -05, ex Alfasud TI -77, ex Giulia 1.3 -73, ex 75 2.0 -87, ex 164 2.0 TS -94, ex 166 3.0 M6 -99, ex GT 2.0 JTS -05, ex 155 V6 -92.
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Kylmälle koneelle molemmat.koltiainen kirjoitti:sekotetaan lisää pakkaa, oli noi välykset kuumalle vaiko kylmälle koneelle?
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Oliko kellään tietoa, että onko 155V6 mallissa raidetangonnivelet erilaiset kuin muissa malleissa?
Vai sopiiko samat kaikkiin nivelet kaikkiin?
Vai sopiiko samat kaikkiin nivelet kaikkiin?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Päitä on 12mm kierre ja pieni kartio, 12mm kierre iso kartio ja 14 mm kiere iso kartio.
Alkupään autot on 12 mm kierteellä, mutta ainakin -96-97 2.5 dieselit on tuolla 14 mm kierteellä. Luulis alkupään V6:ssa olevan 12mm kierre ja iso kartio.
Alkupään autot on 12 mm kierteellä, mutta ainakin -96-97 2.5 dieselit on tuolla 14 mm kierteellä. Luulis alkupään V6:ssa olevan 12mm kierre ja iso kartio.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Tuli jo hommattua yhdet, mitä motonetti myy. No täytyy tilata jostain oikeat, jos ei käy tuohon nämä.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Todennäköisesti pieni kartio, mutta jos suojakumi menee liian kasaan tee limsa tai kaljatölkistä pieni peltisuikale siihen kartion ympärille, ei mene niin syvälle. Tuskin heikentää kun kiristyy kuitenkin tiukalle, voi kuitenkin kulua ja tulla väljäksi.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Nyt olisi yksi kysymys koskien 155 V6 jakopäätä.
Eli tilasin uuden jakopäänhihnan ja hihnankiristinrullan. Niin se nyt näyttää erilaiselta kuin autossa paikallaan oleva. Vaikka uusi tuli Muukkoselta ja on alkuperäinen osa. Eli onko näissä muuttunut tämä kiristinrulla systeemi erilaiseksi?
Onko ketään vaihtanut tällaiseen jakopään hihnaa ja kiristintä?
Eli tilasin uuden jakopäänhihnan ja hihnankiristinrullan. Niin se nyt näyttää erilaiselta kuin autossa paikallaan oleva. Vaikka uusi tuli Muukkoselta ja on alkuperäinen osa. Eli onko näissä muuttunut tämä kiristinrulla systeemi erilaiseksi?
Onko ketään vaihtanut tällaiseen jakopään hihnaa ja kiristintä?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Niitä löytyy kahta mallia, alkuperäinen hydraulinen kiristin/löysytin ja sitten lämpöön reagoiva. Jos alkuperäinen tarviit muutossarjan tälle uudelle lämpöön reagoivalle.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Siis kiristin? Hydrauliset on korvattu mekaanisella jousikuormitteisella, mutta jos alkuperäinen ei vuoda niin sitä ei kannata vaihtaa pois ja sen kiristinlaakeri kestää pitkään, niitäkin pitäisi jostain vielä löytyä. Mikäli vaihtaa mekaanisen, pitää vanhalle kiristimelle tuleva öljyntulo tulpata.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Niin sitä kiristintä tarkoitinkin. Siellä näyttää olevan vanha alkuperäinen paikalla, eli öljynpaineella toimiva. Miten paljon kilometrejä suurin piirtein kestää. En sitten vaihda sitä vielä, jos ei vuoda. Pitänee jostain hommata sellainen öljynpaineella toimiva, jos joku kertoo mistä niitä löytyy. Siis varalle tulevaisuutta ajatellen.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Ei taida uusia saada mistään, mutta Saksasta sai muutama vuosi sitten vielä korjaussarjoja 35 e. Periaatteessa se kiristimen runko on ikuinen ja kiristinrullakin kestää 200 tkm ainakin, sehän on järeä laakeri.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Juu pitää sitten tilata se korjaussarja varalle, jos vielä saa jostain. Ilmoitelkaa jos tulee vastaan sellaista.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Alfa-Service.com:in sivuilla ainakin on hinnastossa korjaussarja 39,90e
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Kiitos, pitää tilailla sieltä.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Millaisella nimellä se korjaussarja löytyy?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Tolla numerolla löytyy:
4. [DS77065] OE. 60777065 GASKET-SET F. BELTSTRETCHER 39,90 EUR 1 x 'OE. 60777065 GASKET-SET F. BELTSTRETCHER'
Tässä on sitten tuo "muunnosarja" mekaaniselle kiristimelle...
5. [SRS88421] ALTERING KIT TIMING BELT TENSIONER HYDRAULIC TO MECHANIC V6 175,00 EUR 1 x 'ALTERING KIT TIMING BELT TENSIONER HYDRAULIC TO MECHANIC V6' order
4. [DS77065] OE. 60777065 GASKET-SET F. BELTSTRETCHER 39,90 EUR 1 x 'OE. 60777065 GASKET-SET F. BELTSTRETCHER'
Tässä on sitten tuo "muunnosarja" mekaaniselle kiristimelle...
5. [SRS88421] ALTERING KIT TIMING BELT TENSIONER HYDRAULIC TO MECHANIC V6 175,00 EUR 1 x 'ALTERING KIT TIMING BELT TENSIONER HYDRAULIC TO MECHANIC V6' order
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 12:01
- Car(s): Alfa 166 3.0 V6 Sportronic -04, Alfa Gt 3.2 -05, ex Alfasud TI -77, ex Giulia 1.3 -73, ex 75 2.0 -87, ex 164 2.0 TS -94, ex 166 3.0 M6 -99, ex GT 2.0 JTS -05, ex 155 V6 -92.
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Mulla tuli kiristimen laakeri tiensä päähän viime keväänä ja vinoon ja aivan jumiin. Onnea oli matkassa ettei hihna pompannut. Oli varmaan alkuperäinen laakeri. Oli pyöriny noin 170 tuhat kilsaa. Tilalle pistettiin mekaaninen. Pitää moottorin lämmittyä vähän vinkunaa. Alkuperäinen kun antaa hieman periksi ei pidä.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 155 V6 venttilien säätö
Sen kiristinlaakerin vinoonmenemisen syy voi olla kiinnityspultin irtoaminen tai katkeaminen, muutenhan se ei pääse kääntymään vinoon.