156 kats.savottaketju - läpäisty, kiitos kaikille!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tukkoisuudesta ei ole etua päästöjen kannalta. Lambdaohjatun moottorinohjauksen pitäisi kyllä pysyä tontilla vaikka filtteri vähän ahdistaisikin, en ainakaan ite jättäis filtteriä välistä pois.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kyl se orkkis o kaikinpuolin parempi. noiden "sportti" suotimien kans on hyvä kun häviä tehoja :D saisiko sitä kantta korjattua ollenkaa?

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Kai siitä kitillä kalua tarvis tehdä... Kumma ettei päästä ilmaa toi töttörö siinä missä vakio vaikka oli isoin härpäke minkä biltemasta löysin. Sijaitseekin vakion pöntössä joten ei mitään ylimääräsen kuumiakaan pitäs ilmojen olla. Vai voiko olla et se päästää liikaa eikä elektroniikka oikein ymmärrä missä mennään ja siksi ei pelaa ihan niinku pitäis? Juurikin alaväännössä jotenkin tuntuis olevan uupumista.

Vaan mitä luulette onko merkitystä päästöjen osalta, ts. pitääkö täs alkaa panikoida ja prötätä toi kansi ja kiireellä hakea uus orkkis suodatin ennen uusintakatsastust, vai teenkö ajan kanssa hyvän myöhemmin?
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Millä olet mitannut suodattimen virtaavuuden eli paljonko se päästää ilmaa läpi? Moottorinohjaus seuraa moottoriin menevää ilmamäärää ja valitsee ruiskutettavan polttoainemäärän sen perusteella, joten ei sitä ilmaa (etenkään päästömittauksessa, jossa ei ole kuormaa) ainakaan liikaa mene.

Alavääntö voi puutua monesta syystä, muistaakseni mm. resonaattorien poiston on raportoitu vaikuttavan negatiivisesti alavääntöön tai ainakin sen tuntuun. Paljonko ilmanottoa on muokattu?

Millaisia päästölukemat ovat nyt?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Polforea kirjoitti:Millä olet mitannut suodattimen virtaavuuden eli paljonko se päästää ilmaa läpi?
En millään, puhtaasti spekulaatiota...
Paljonko ilmanottoa on muokattu?
Ei paljoa, eli ilmamääränmittarin (siis jos se on se mikä on siinä suodatinpöntön kupeessa) perään on kiinnitetty lähes vakiosuodattimen kokoinen vapaavirtaussuodin, joka siis majailee vakion "ämpärissä", tilkitty hieman vaahtomuovilla ettei lonksu ajossa.
Millaisia päästölukemat ovat nyt?
Arvot co 0,7, hc 189, sallitut 0,5/100. Syyllisenä pidän pääasiassa etten ajanut konetta tarpeeksi kuumaksi katsastukseen sekä sitä että katalysaattorin sisällä kilisi ja kolisi. Imupuolella oli myös yks klemmari löysällä. Huomenna kärryssä on uusi tarvikekatti ja paikat on kiristetty... Lambdan käppyröitä on tulkkailtu aiemmin tässä säikeessä ja todettu todnäk. ehjäksi.
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja jkk »

^vie se bilteman suodatin takas biltemaan ja osta korjaustarpeet suodatinpurkkia varten yms. mikäli oikein olen ymmärtänyt niinsiinä alkuperäses ratkasussahan se imutorvi siel suodattimen sisäl imee jonkinnäkösel "paineella" kylmää ilmaa sieltä pohjalta. ja viilemmällä ilmalla on ilma+bensiini seoksen liitto kauniimpi! :)

E: ja katsuri kertoi mulle, että jos se kartiosuodatin on liian lähellä massamittaria, saattaa se aiheuttaa massamittarille pyörteitä joka aiheuttaa mittarin sekoamista...

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja Brahe »

jkk kirjoitti:^vie se bilteman suodatin takas biltemaan ja osta korjaustarpeet suodatinpurkkia varten yms. mikäli oikein olen ymmärtänyt niinsiinä alkuperäses ratkasussahan se imutorvi siel suodattimen sisäl imee jonkinnäkösel "paineella" kylmää ilmaa sieltä pohjalta. ja viilemmällä ilmalla on ilma+bensiini seoksen liitto kauniimpi! :)

E: ja katsuri kertoi mulle, että jos se kartiosuodatin on liian lähellä massamittaria, saattaa se aiheuttaa massamittarille pyörteitä joka aiheuttaa mittarin sekoamista...
Toi on kyllä rakenteellisesti tosi lähellä sitä alkuperäistä asetelmaa, vakiosuodattimen tilalla on vaan se melkeen yhtä iso kartio, ja imutorvikin on ihan normaalisti paikallaan. Sitä voisin kyl ens alkuun koittaa et laittasin jonkun putken pätkän viel siihen suodattimen ja mittarin väliin. About 50mm sinne saattas mahtua... josko se mitään tekis ilmavirran muodolle :/
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja willez »

Tä 156sen vakio ilmanotto on jo aika tappiin hiottu. Tuningpoikien haaveilema "koteloitu vapari" :) . Imuputkessa "resonanssiputkia",suodatin iso sylinteri-mallinen koteloitu,jossa iso imuaukko. Ottaa kylmää ilmaa puskurin takaata / puskurin säleikön läheisyydestä. Aika lähellä optimia. Tuo vapari voi aiheuttaa hässäkkää ILMIn toiminnassa.. Edellisissä alfoissa koitin noita vaparivirityksiä eri putkilla yms. aina tuntu laiskemmalta,ja nimenomaan alaväännöt häviää tyystin. Aivan rajoittimen tuntumassa tuntui vetävän paremmin,liekö äänen aiheuttama illuusio :oops:

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja Brahe »

No juu ku tulis ees imuääniä mutta en ite huomaa ees mitään eroa... Pelkkää harmia tosta hässäkästä taitaa olla :(
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Rock rock autoexpress otti laitoin yhteydessä päästöt ja homma ok :D
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Miten päästöt kuntoon (156v6)? (Ent.156 kats.savottaketj

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

willez kirjoitti:Tä 156sen vakio ilmanotto on jo aika tappiin hiottu. Tuningpoikien haaveilema "koteloitu vapari" :) . Imuputkessa "resonanssiputkia",suodatin iso sylinteri-mallinen koteloitu,jossa iso imuaukko. Ottaa kylmää ilmaa puskurin takaata / puskurin säleikön läheisyydestä. Aika lähellä optimia. Tuo vapari voi aiheuttaa hässäkkää ILMIn toiminnassa.. Edellisissä alfoissa koitin noita vaparivirityksiä eri putkilla yms. aina tuntu laiskemmalta,ja nimenomaan alaväännöt häviää tyystin. Aivan rajoittimen tuntumassa tuntui vetävän paremmin,liekö äänen aiheuttama illuusio :oops:
Voiskohan se olla mahdollista, että ne meidän tehokäyräerot olis todellakin pelkästään tuosta ilmanputsarista kiinni..? Mullahan on siellä alkuperäisen purkin tilalla paniikissa mätänetistä haettu sininen Simota tms. dingel-putsari, mallia avo.

Ja ei, alkuperäistä kotelohirviötä ei tule takaisin ainakaan tämän omistajan toimesta. On se niin verinen p*rse :bad-words:

Noh, josko sen BMC:n CDA-kotelon sais joskus hommattua.

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: 156 kats.savottaketju - päästöt kunnossa :)

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Jaa kuitataas tähänkin ketjuun että myös muutoin uusintakatsastus meni läpi :)
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Vastaa Viestiin