lämpöongelma?
Valvoja: Moderators
lämpöongelma?
Moron!
Semmoinen tilanne, että ei lämmöt oikein nouse. Tyhjäkäynnillä auto paikallaan, lämpö hikisesti 70 mittarin mukaan, ja alkaa flekti pöhisemään.
Noin 10 sekunnin välein se käynnistyy. Ajossakaan ei meinaa yli 70 asteen nousta millään. Nesteet ok. Mikähän olis vika?
Semmoinen tilanne, että ei lämmöt oikein nouse. Tyhjäkäynnillä auto paikallaan, lämpö hikisesti 70 mittarin mukaan, ja alkaa flekti pöhisemään.
Noin 10 sekunnin välein se käynnistyy. Ajossakaan ei meinaa yli 70 asteen nousta millään. Nesteet ok. Mikähän olis vika?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: lämpöongelma?
Flektihän lähtee päälle vaikka koneen lämmöt olis mitä, jos ilmastointi on päällä. Tuleeko sisälle lämmintä? Jos tulee, niin tokko mitään outoa, kun 156n lämpömittari on parhaimmillaankin suuntaa antava. Jos ei tuu lämmintä niin uus termostaatti hoitaa asian.
Abarth 500 Esseesse
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: lämpöongelma?
Ilmeisesti auton mittarin mukaan nousee 70-asteeseen, asteikolla vähän yli sen 50-asteen viivan päällekö?
(Vai oliko uudemmissa 70 viivakin lisätty/merkitty?)
Varmaan termostaatti sökö?
(Vai oliko uudemmissa 70 viivakin lisätty/merkitty?)
Varmaan termostaatti sökö?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: lämpöongelma?
Nesteet kannattaa katsoa, että ne myös kiertää. Jos kiertää ja kabiiniin saa edes suht lämmintä ilmaa halutessaan, termari vaihtoon. Ja unohda Facetin termarit. Behr toimi omassa ex-tessussani hyvin, toki alkuperäinen ei kovin paljoa myöskään maksa.
Re: lämpöongelma?
Joo, kokeilin juuri työmatkalla ja lämmintä tuli kabiiniin, jotta pyörtyä meinasi. Kannattaako olla huolissaan?
Ihan muuten vaan toteaisin vielä, että on alfa vaan mukava peli ajella. Tämmöinen keski-ikäinenkin on vähän kuin teinipoika fiiliksissä...
Ihan muuten vaan toteaisin vielä, että on alfa vaan mukava peli ajella. Tämmöinen keski-ikäinenkin on vähän kuin teinipoika fiiliksissä...
Re: lämpöongelma?
En olisi huolissaan. Riippuen termostaatista se viisari jää tuohon 70°C viivan päälle (joka todellisuudessa on about 80°C).
Omassa jää kuvan kohtaan ja siinä pysyy. Edellisessä autossa pysyi tasan 90°C viivassa. Ja kyllä, onhan nämä nautittavia ajettavia.

Omassa jää kuvan kohtaan ja siinä pysyy. Edellisessä autossa pysyi tasan 90°C viivassa. Ja kyllä, onhan nämä nautittavia ajettavia.

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: lämpöongelma?
^Tuota ajoin takaa.
EI tuossakaan lue 70..
Ehkä siksi kun jokainen on yksilö, mulla se on 85 (ecuscan:in tai diag:in mukaan) ja termari kait 86
EI tuossakaan lue 70..
Ehkä siksi kun jokainen on yksilö, mulla se on 85 (ecuscan:in tai diag:in mukaan) ja termari kait 86
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: lämpöongelma?
Joo, tuo "70"-viiva on ansiokkaasti lainausmerkeissä "70", eikä ilman. Sama, kuin "100"-viiva 
Jos pysyy 90:n ja "70"-viivan välillä hyvin, se on hyvä. Jos liikkeessä laskee ja ruuhkassa nousee selvästi 90:n tuntumaan, niin termari vaihtoon - sama, jos lämmöt ei nouse tuosta "70"-viivasta mihinkään bensakoneella, tai hyvä jos siihen asti. Kannattaa kuitenkin ihan ensimmäisenä tarkistaa mittarin näyttämä, onnistuu hyvin helposti - Multiecuscan-ohjelmalla ja kaapelilla on helppo katsoa ajon aikana lämpöjä.
Omassa ex-Twinsparkissa oli todella outo tuo mittarin liikerata, se meni ensin hieman yli "70"-viivan ja kohosi sitten jossain vaiheessa aivan heittämällä yli 90:n, kunnes romahti taas "70" ja 90 välimaastoon. Lämmöt pysyi kuitenkin erittäin tarkalleen 70-90 välillä, moottorin kuormasta riippuen. Termostaatti aukeaa ymmärtääkseni 87asteessa ja hieman avautumisen jälkeen lämmöt tippuu, suht nopeasti.

Jos pysyy 90:n ja "70"-viivan välillä hyvin, se on hyvä. Jos liikkeessä laskee ja ruuhkassa nousee selvästi 90:n tuntumaan, niin termari vaihtoon - sama, jos lämmöt ei nouse tuosta "70"-viivasta mihinkään bensakoneella, tai hyvä jos siihen asti. Kannattaa kuitenkin ihan ensimmäisenä tarkistaa mittarin näyttämä, onnistuu hyvin helposti - Multiecuscan-ohjelmalla ja kaapelilla on helppo katsoa ajon aikana lämpöjä.
Omassa ex-Twinsparkissa oli todella outo tuo mittarin liikerata, se meni ensin hieman yli "70"-viivan ja kohosi sitten jossain vaiheessa aivan heittämällä yli 90:n, kunnes romahti taas "70" ja 90 välimaastoon. Lämmöt pysyi kuitenkin erittäin tarkalleen 70-90 välillä, moottorin kuormasta riippuen. Termostaatti aukeaa ymmärtääkseni 87asteessa ja hieman avautumisen jälkeen lämmöt tippuu, suht nopeasti.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: lämpöongelma?
Tessusta joskus katselin Alfadiagilla noita lämpötiloja ja ainakin siinä yksilössä "70" asteen viivan kohdalla todelliset lämmöt oli jo hiukan yli 80. Pitää myös ottaa huomioon se, että 156:ssa lämpötilamittarin suurehkot ja nopeat liikkeet on ihan normaalia. Mittaus suoritetaan sellaisesta kohdasta, jossa lämpötila vaihtelee aika paljon termostaatin toiminnan mukana, eikä mittarin toimintaa ole juurikaan "vaimennettu".
Flektin käynnistyminen usein ja vain hetkeksi johtui ainakin TS:ssä siitä, että sen puhaltimen esivastus oli kärähtänyt poikki ja näinollen hitaampi nopeus ei toiminut ollenkaan.
Flektin käynnistyminen usein ja vain hetkeksi johtui ainakin TS:ssä siitä, että sen puhaltimen esivastus oli kärähtänyt poikki ja näinollen hitaampi nopeus ei toiminut ollenkaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: lämpöongelma?
Tosin se flekti käynnistyilee myös ilmastoinnin käskyttämänä. Jos tekee samaa ilman ilmastointia, on esivastus melkein varmasti sökönä
Re: lämpöongelma?
Kiitos avusta! Enpä siis taida huolehtia asiasta, kun ilmastointi pois päältä flektikin rauhoittui. 
