lämpöongelma?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
spAr
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2014, 12:31
Car(s): 156 jts SW -03
Paikkakunta: Lohja

lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja spAr »

Moron!
Semmoinen tilanne, että ei lämmöt oikein nouse. Tyhjäkäynnillä auto paikallaan, lämpö hikisesti 70 mittarin mukaan, ja alkaa flekti pöhisemään.
Noin 10 sekunnin välein se käynnistyy. Ajossakaan ei meinaa yli 70 asteen nousta millään. Nesteet ok. Mikähän olis vika?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Flektihän lähtee päälle vaikka koneen lämmöt olis mitä, jos ilmastointi on päällä. Tuleeko sisälle lämmintä? Jos tulee, niin tokko mitään outoa, kun 156n lämpömittari on parhaimmillaankin suuntaa antava. Jos ei tuu lämmintä niin uus termostaatti hoitaa asian.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ilmeisesti auton mittarin mukaan nousee 70-asteeseen, asteikolla vähän yli sen 50-asteen viivan päällekö?
(Vai oliko uudemmissa 70 viivakin lisätty/merkitty?)
Varmaan termostaatti sökö?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nesteet kannattaa katsoa, että ne myös kiertää. Jos kiertää ja kabiiniin saa edes suht lämmintä ilmaa halutessaan, termari vaihtoon. Ja unohda Facetin termarit. Behr toimi omassa ex-tessussani hyvin, toki alkuperäinen ei kovin paljoa myöskään maksa.

spAr
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2014, 12:31
Car(s): 156 jts SW -03
Paikkakunta: Lohja

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja spAr »

Joo, kokeilin juuri työmatkalla ja lämmintä tuli kabiiniin, jotta pyörtyä meinasi. Kannattaako olla huolissaan?
Ihan muuten vaan toteaisin vielä, että on alfa vaan mukava peli ajella. Tämmöinen keski-ikäinenkin on vähän kuin teinipoika fiiliksissä...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

En olisi huolissaan. Riippuen termostaatista se viisari jää tuohon 70°C viivan päälle (joka todellisuudessa on about 80°C).

Omassa jää kuvan kohtaan ja siinä pysyy. Edellisessä autossa pysyi tasan 90°C viivassa. Ja kyllä, onhan nämä nautittavia ajettavia. :)
Kuva

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Tuota ajoin takaa.
EI tuossakaan lue 70..
Ehkä siksi kun jokainen on yksilö, mulla se on 85 (ecuscan:in tai diag:in mukaan) ja termari kait 86

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, tuo "70"-viiva on ansiokkaasti lainausmerkeissä "70", eikä ilman. Sama, kuin "100"-viiva :D

Jos pysyy 90:n ja "70"-viivan välillä hyvin, se on hyvä. Jos liikkeessä laskee ja ruuhkassa nousee selvästi 90:n tuntumaan, niin termari vaihtoon - sama, jos lämmöt ei nouse tuosta "70"-viivasta mihinkään bensakoneella, tai hyvä jos siihen asti. Kannattaa kuitenkin ihan ensimmäisenä tarkistaa mittarin näyttämä, onnistuu hyvin helposti - Multiecuscan-ohjelmalla ja kaapelilla on helppo katsoa ajon aikana lämpöjä.

Omassa ex-Twinsparkissa oli todella outo tuo mittarin liikerata, se meni ensin hieman yli "70"-viivan ja kohosi sitten jossain vaiheessa aivan heittämällä yli 90:n, kunnes romahti taas "70" ja 90 välimaastoon. Lämmöt pysyi kuitenkin erittäin tarkalleen 70-90 välillä, moottorin kuormasta riippuen. Termostaatti aukeaa ymmärtääkseni 87asteessa ja hieman avautumisen jälkeen lämmöt tippuu, suht nopeasti.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tessusta joskus katselin Alfadiagilla noita lämpötiloja ja ainakin siinä yksilössä "70" asteen viivan kohdalla todelliset lämmöt oli jo hiukan yli 80. Pitää myös ottaa huomioon se, että 156:ssa lämpötilamittarin suurehkot ja nopeat liikkeet on ihan normaalia. Mittaus suoritetaan sellaisesta kohdasta, jossa lämpötila vaihtelee aika paljon termostaatin toiminnan mukana, eikä mittarin toimintaa ole juurikaan "vaimennettu".

Flektin käynnistyminen usein ja vain hetkeksi johtui ainakin TS:ssä siitä, että sen puhaltimen esivastus oli kärähtänyt poikki ja näinollen hitaampi nopeus ei toiminut ollenkaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosin se flekti käynnistyilee myös ilmastoinnin käskyttämänä. Jos tekee samaa ilman ilmastointia, on esivastus melkein varmasti sökönä

spAr
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2014, 12:31
Car(s): 156 jts SW -03
Paikkakunta: Lohja

Re: lämpöongelma?

Viesti Kirjoittaja spAr »

Kiitos avusta! Enpä siis taida huolehtia asiasta, kun ilmastointi pois päältä flektikin rauhoittui. :-D

Vastaa Viestiin