Vaihdekepin nuppi vaihtoon?
Valvoja: Moderators
Vaihdekepin nuppi vaihtoon?
Kokeilin vähän löystyttää vaihdekepin nuppia 147 Alfasta.
Ensin oikealla kädellä vastapäivään kiertäen. Sitten kaksin käsin...
Lopulta otin kunnon otteen ja kiersin nuppia oikein urakalla kunnes alkoi kämmenluut rutisemaan ja hellitin otetta jotta mitään ei hajoaisi itseltä taikka autosta.
Miten helekutissa se nuppi on kiinnitetty???
Voisi vaihtaa jonku MOMOn nupin siihen jos ensin pääsis tutkimaan kiinnityksiä itse vaihdepaakasta.
Tarkoitus olisi lyhentää vaihdekepin pituutta joka on vakionupilla aika ruhtinaallinen.
Ensin oikealla kädellä vastapäivään kiertäen. Sitten kaksin käsin...
Lopulta otin kunnon otteen ja kiersin nuppia oikein urakalla kunnes alkoi kämmenluut rutisemaan ja hellitin otetta jotta mitään ei hajoaisi itseltä taikka autosta.
Miten helekutissa se nuppi on kiinnitetty???
Voisi vaihtaa jonku MOMOn nupin siihen jos ensin pääsis tutkimaan kiinnityksiä itse vaihdepaakasta.
Tarkoitus olisi lyhentää vaihdekepin pituutta joka on vakionupilla aika ruhtinaallinen.
nuppi
googlella löytyi seuravaa 156sesta, varmaan sama 147ssa:
"I changed the knob on my 156
The steel shaft has 2 "fins" 180 dgr oppossed that holds the original knob
firmly.
Just take a heavy adjustable wrench, "grab" the old knob just above the
steel shaft and turn the wrench with HIGH force; the hard plastic center
piece will break and allows you to remove the knob. This sounds a bit
uncraftsmanlike, but thats the only way!
The new knob most likely will have "an Allen screw" to secure it to the
shaft."
"Pull hart, it's glued. Use plain violence. "
alkuperäinen hajoaa toimenpiteessä ilmeisesti
"I changed the knob on my 156
The steel shaft has 2 "fins" 180 dgr oppossed that holds the original knob
firmly.
Just take a heavy adjustable wrench, "grab" the old knob just above the
steel shaft and turn the wrench with HIGH force; the hard plastic center
piece will break and allows you to remove the knob. This sounds a bit
uncraftsmanlike, but thats the only way!
The new knob most likely will have "an Allen screw" to secure it to the
shaft."
"Pull hart, it's glued. Use plain violence. "
alkuperäinen hajoaa toimenpiteessä ilmeisesti
Re: nuppi
Helposti toi lähti ja empä nyt tiedä, että pitikö sitä voimaa niin hirveesti käyttää. Pelkällä nakkinipulla kun ei saa kunnon otetta.
Pieni ruksahdus ja liimaus aukeni... sitten vaan holkki tapin päähän ja uutta nuppia sovitteleen. laitoin kuites varmuuden vuoksi koriliimat ja ne 3 kpl ruuvia jotka tuli Jackyn mukana. Ruuvit yksistään tuskin kauaa olis pidelly.
Jackyn pallonupilla kepin kokonaispituus lyhentyi. Vrt. uuden Audin todella ergonomista nuppia jota on ilo pyöritellä.
Pieni ruksahdus ja liimaus aukeni... sitten vaan holkki tapin päähän ja uutta nuppia sovitteleen. laitoin kuites varmuuden vuoksi koriliimat ja ne 3 kpl ruuvia jotka tuli Jackyn mukana. Ruuvit yksistään tuskin kauaa olis pidelly.
Jackyn pallonupilla kepin kokonaispituus lyhentyi. Vrt. uuden Audin todella ergonomista nuppia jota on ilo pyöritellä.
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
- Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
- Paikkakunta: Turku, Suomi
GTV:hen tuli hommattu Momo:n F-16 knoobi.
Piennen ihmettelyn jälkeen totesin että täytyy ronskisti vetää irti.
Tosin vanhan nuppi lähti ehjä pois. Mitään "eviä" ei löytynyt kepinvarresta, vaikkakin sitä pitäis lyhentää melkoisen reilusti.
Lisäksi pakkilukon olkapää on hieman liian leveä joten sille pitäisi tehdä lisää tilaa. Samoi mietin josko pitäisi sorvata joku adapteri knoobin & kepin väliin.
Pitäis vissiin olla paketissa? No, ohjeissa lukee lisäksi että kiinitetään kolmella ruuvilla, ja paikka on vain yhdelle. Taitaa momon-ohjeet sopia paremmin saunan lämmitykseen..
Piennen ihmettelyn jälkeen totesin että täytyy ronskisti vetää irti.
Tosin vanhan nuppi lähti ehjä pois. Mitään "eviä" ei löytynyt kepinvarresta, vaikkakin sitä pitäis lyhentää melkoisen reilusti.
Lisäksi pakkilukon olkapää on hieman liian leveä joten sille pitäisi tehdä lisää tilaa. Samoi mietin josko pitäisi sorvata joku adapteri knoobin & kepin väliin.
Pitäis vissiin olla paketissa? No, ohjeissa lukee lisäksi että kiinitetään kolmella ruuvilla, ja paikka on vain yhdelle. Taitaa momon-ohjeet sopia paremmin saunan lämmitykseen..
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Re: Vaihdekepin nuppi vaihtoon?
Lainataan vanhaa topiccia.
147 pitäisi vaihtaa vaihdekepin nuppi ja se suojapussi.
Tuo nuppi siis liimattu ja vaatii raakaa voimaa tai rikkomisen. OK.
Mutta miten tuo suojapussin vaihto tapahtuu?
-tammi
147 pitäisi vaihtaa vaihdekepin nuppi ja se suojapussi.
Tuo nuppi siis liimattu ja vaatii raakaa voimaa tai rikkomisen. OK.
Mutta miten tuo suojapussin vaihto tapahtuu?
-tammi
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Vaihdekepin nuppi vaihtoon?
Se palje on alaosasta semmoisen muovikehyksen ympärille pingoitettu. Lähtee kun hieman painaa reunaa sisäänpäin ja nostaa pois. Näin siis ainakin 156 ja monessa muussa. 147 ei tietoa, mutta luulen sen noin irtoavan.
Abarth 500 Esseesse
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Vaihdekepin nuppi vaihtoon?
Kovin rajusta voimankäytöstä kannattaa kyllä pidättäytyä ainakin 156:sen vaihdekepin nupin irrotuksessa, ainakaan nupin alapuolelta hakkaaminen ( = pihdit nupin alle kepin varren ympärille löysästi ja vasaralla iskuja ylöspäin) ei ole hyvä idea - kokemusta on. Vaihdekepin alla oleva mekanismi on muovisessa laatikossa, jonka saa edellä kuvatulla tavalla halki. Jos nyt tekisin ko. hommaa, laittaisin nupin alle vaihdekepin varteen esim. pienen letkunklemmarin, vaijerilukon tms. puristettavan kilkkeen, jota vasten voisi nuppia kammeta ylöspäin vaikka ruuvarilla aiheuttamatta vaurioita nupin alaosaan. Kyllä sen kepin alla olevan muovihärpäkkeen pystyy kolvilla sulattelemaan kasaan, kun sellaisella on nyt vuoden verran ajeltu, mutta eihän se tietysti uudenveroinen kestävyytensä puolesta ole.tammi kirjoitti:Tuo nuppi siis liimattu ja vaatii raakaa voimaa tai rikkomisen. OK.
147:n kepin alaosan rakenne on ilmeisesti erilainen kuin 156:ssa, muttei ainakaan varaosakuvia katsomalla mikään versio kovin väkivaltaista käsittelyä kestävältä näytä, kaikki variaatiot ovat samanlaista vaaleata muovia.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Re: Vaihdekepin nuppi vaihtoon?
Tuli vaihdettua ja mukana oli oikein ohjeet. Itse kyllä kiersin nuppia vuoroin myötä- ja vastapäivään ns. täysillä ja antautui aika helposti. Muuten menin ohjeiden mukaan.
- Liitteet
-
- AR147 vaihdekeppi pussi ja käppäri vaihto2.jpg
- (35.88 KiB) Tiedosto ladattu 1118 kertaa