156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Valvoja: Moderators
156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Onkohan kenellekkään tullut vastaan sellaista ongelmaa, että kumpikaan yllämainituista valoista (mittaristossa siis) ei syty? Eivät ole koskaan vilahtaneetkaan ja auto on ollut minulla jo kohta seitsemän vuotta, nyt vain perkule menivät katsastuksessa huomaamaan.
Sitten olisi vielä toinen asia, ei mennyt myöskään päästöistä auto läpi (tyhjäkäynnillä HC arvot liian korkealla) ja antaa vikakoodia hiilisäiliön ohjausventtiilistä. Voiko hiilisäiliön ohjausventtiili vaikuttaa päästöihin? Auto myös kuulostaa tyhjäkäynnillä siltä, että ei kävisi kaikilla pytyillä. Myös tyhjäkäynti heijaa railakkaasti liikkeessä, esim. valoihin tullessa.
Sitten olisi vielä toinen asia, ei mennyt myöskään päästöistä auto läpi (tyhjäkäynnillä HC arvot liian korkealla) ja antaa vikakoodia hiilisäiliön ohjausventtiilistä. Voiko hiilisäiliön ohjausventtiili vaikuttaa päästöihin? Auto myös kuulostaa tyhjäkäynnillä siltä, että ei kävisi kaikilla pytyillä. Myös tyhjäkäynti heijaa railakkaasti liikkeessä, esim. valoihin tullessa.
Viimeksi muokannut puunakki, 21 Touko 2014, 18:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot
Katso ettei ole teipattu piiloon tai lankoja katkottu.
Tuleeko vikakoodeja?
Tuleeko vikakoodeja?
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä toinen asia
Juu täytyy ottaa mittaristoa irti ja tsekata, onkohan jossain ohjeita tähän operaation? Pikaisella katsauksella en ainakaan löytänyt. Antaa vikakoodia toimimattomista airbagin ja abs:än valoista (tai näin ainakin huoltomies sanoi).
Sitten olisi vielä toinen asia, ei mennyt myöskään päästöistä auto läpi (tyhjäkäynnillä HC arvot liian korkealla) ja antaa vikakoodia hiilisäiliön ohjausventtiilistä. Voiko hiilisäiliön ohjausventtiili vaikuttaa päästöihin? Auto myös kuulostaa tyhjäkäynnillä siltä, että ei kävisi kaikilla pytyillä. Myös tyhjäkäynti heijaa railakkaasti liikkeessä, esim. valoihin tullessa.
Sitten olisi vielä toinen asia, ei mennyt myöskään päästöistä auto läpi (tyhjäkäynnillä HC arvot liian korkealla) ja antaa vikakoodia hiilisäiliön ohjausventtiilistä. Voiko hiilisäiliön ohjausventtiili vaikuttaa päästöihin? Auto myös kuulostaa tyhjäkäynnillä siltä, että ei kävisi kaikilla pytyillä. Myös tyhjäkäynti heijaa railakkaasti liikkeessä, esim. valoihin tullessa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Muistaakseni se keskipaneeli lahtee irti, kun talttapäämeisselillä kampeaa paneeli yläosasta.
Joku klipsu tai ruuvi ylälaidassa taisi olla.
Joku klipsu tai ruuvi ylälaidassa taisi olla.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Eihän tuon ikäisessä mitään aktiivihiilisäiliöitä ole? Mikä se varsinainen vikakoodi on?
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Eipä ole huoltomies kirjoittanut mitään koodeja ylös. Olisiko rauman lähettyvillä ketään alfamiestä, jonka luona voisi luotettavasti käydä lukemassa nuo koodit? Selvisi nyt syy miksei kumpikaan valo vilkahda, keskimmäisessä mittarissa ei ole mitään johtoa kiinni ja tyhjältä näyttää. Missäköhän tuo johto voi olla?
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Löytyi johtonippu ja abs valossa ei ole vikaa, syttyy ja sammuu kuten pitää. Airbag valo tosin palaa kokoajan, pitää ronkkia pelkääjän penkin alta, siellähän on jotain airbagin johtoja?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Ja vaatii vikakoodien nollauksen. Lähialueelta joku Alfisti voisi ehkä autella (lukase tuo ketju, jossa on vapaaehtoiset fiatecuscan/multiecuscan-käyttäjät).
Ja älä roplaa niitä airbagin johtoja niin, että akku on kiine. Voipi käydä hupsista.
Ota ne vikakoodit ylös numeraalisena, niin pääsee eteen päin - mahdollisesti puhutaan EVAP-venttiilistä, joka TS:stäkin löytyy. Kyseessä on muistaakseni sininen letku, moottorin takavasemmalla (edestä päin katsottuna), eli lähemmäs hanttarin kulmaa. Sininen letku/putki, johon tulee sähköpiuhaa. Tässä on EVAP-kanisterin solenoidi tai sen liitos (ihan tarkkaa mielikuvaa ei ole, vastaavan vehkeen kanssa joskus jouduin ihmettelemään).
Mutta yleisesti tuon ikäsessä twinsparkissa syynä on nimenomaa ja ehdottomasti katalysaattori. Sen sijainti on ns. penseä, kun on suurin piirtein vaihdekepin alla, se ei lämpene kunnolla. Itselläni oli 2.0TS '99 ja joutui katsastusmies tosissaan huudattamaan konetta, että meni HC sallituksi - jonka jälkeen menikin juuri ja juuri läpi myös se tyhjäkäyntiosuus, ennen kuin katti alkoi jäähtyä "liikaa"
Ja älä roplaa niitä airbagin johtoja niin, että akku on kiine. Voipi käydä hupsista.
Ota ne vikakoodit ylös numeraalisena, niin pääsee eteen päin - mahdollisesti puhutaan EVAP-venttiilistä, joka TS:stäkin löytyy. Kyseessä on muistaakseni sininen letku, moottorin takavasemmalla (edestä päin katsottuna), eli lähemmäs hanttarin kulmaa. Sininen letku/putki, johon tulee sähköpiuhaa. Tässä on EVAP-kanisterin solenoidi tai sen liitos (ihan tarkkaa mielikuvaa ei ole, vastaavan vehkeen kanssa joskus jouduin ihmettelemään).
Mutta yleisesti tuon ikäsessä twinsparkissa syynä on nimenomaa ja ehdottomasti katalysaattori. Sen sijainti on ns. penseä, kun on suurin piirtein vaihdekepin alla, se ei lämpene kunnolla. Itselläni oli 2.0TS '99 ja joutui katsastusmies tosissaan huudattamaan konetta, että meni HC sallituksi - jonka jälkeen menikin juuri ja juuri läpi myös se tyhjäkäyntiosuus, ennen kuin katti alkoi jäähtyä "liikaa"
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Katista se katsastushemmokin puhui, mutta kun hc arvo on melkein 800 niin epäilen että suuresti, että johtuisi pelkästään siitä. Täytyy tosiaan ottaa koodit ylös kun niitä pääsee jossain katsomaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Mitenhän paljon se katti yksinään kykeni tiputtelemaan, puhutaan jostain n. 1000 yksiköstä parhaimmissa tapauksissa? Joten tuo HC800 = katti. Melkein takuuvarmasti.
Itselläni oli silloin tuon ex-TS:n kanssa juurikin niin, että vaikka mittari oli jo heittämällä lämpösen puolella, päästöt pyöri tuhannen nurkilla kierroksillakin... Sitten käskin antamaan kenkää. Ja inssihän anto. Koko maksimimittaussykli hana about pohjassa (kierrokset 5-6,5krpm) ja vasta tokan syklin AIVAN lopussa alkoi päästöt menemään sallittuihin
Itselläni oli silloin tuon ex-TS:n kanssa juurikin niin, että vaikka mittari oli jo heittämällä lämpösen puolella, päästöt pyöri tuhannen nurkilla kierroksillakin... Sitten käskin antamaan kenkää. Ja inssihän anto. Koko maksimimittaussykli hana about pohjassa (kierrokset 5-6,5krpm) ja vasta tokan syklin AIVAN lopussa alkoi päästöt menemään sallittuihin

Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Hehheh
Vaikuttaako se katin toimintaan, että auto ei lämpene ylipäätään? Termari jumissa ja lämmöt ei nouse edes seittemäänkymppiin.

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Nesteiden lämpötila on oma asiansa, mutta josn esteet on liian kylmät = kylmärikastusta on koko ajan, ym.
Uusi termari ei maksa kuin sen öhm, viitisenkymppiä ja vaihto on suhteellisen triviaali operaatio, joten kannattaa
Mutta kyllä se rääkkäämällä lämpenee. Tietty, jos katti on oikeasti kuollut, ei siitä ole paljoa lohtua vaikka mitenkä huudattaa (ja kannattaa muuten tsekata se öljytaso, ennen kuin alkaa repimään, jos sitä haluaa).
Yksi vaihtoehto on myös varata aika konttorilta ja sopia inssin kanssa, että käyt polkemassa koneen kunnolla kuumaksi ennen pihaan ajoa ja siitä suoraan sisään. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kiihdytykset tehdään kovalla kaasulla ja annetaan koneen kiertää. Kovempi kuorma + korkeat kierrokset = kovempi palamislämpö (koska ainetta poltetaan paljon enemmän) = lämpöisempi katti.
Uusi termari ei maksa kuin sen öhm, viitisenkymppiä ja vaihto on suhteellisen triviaali operaatio, joten kannattaa

Mutta kyllä se rääkkäämällä lämpenee. Tietty, jos katti on oikeasti kuollut, ei siitä ole paljoa lohtua vaikka mitenkä huudattaa (ja kannattaa muuten tsekata se öljytaso, ennen kuin alkaa repimään, jos sitä haluaa).
Yksi vaihtoehto on myös varata aika konttorilta ja sopia inssin kanssa, että käyt polkemassa koneen kunnolla kuumaksi ennen pihaan ajoa ja siitä suoraan sisään. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kiihdytykset tehdään kovalla kaasulla ja annetaan koneen kiertää. Kovempi kuorma + korkeat kierrokset = kovempi palamislämpö (koska ainetta poltetaan paljon enemmän) = lämpöisempi katti.
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Taidanpa laittaa sen termarin vaihtaen heti viikonloppuna
Tässä vähän videota, millaista tuo käynti on tyhjäkäynnillä. Ihan normaalia se ei ole, mutta tuollainen se oli viime katsastuksessakin.
https://drive.google.com/file/d/0B3mBKR ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B3mBKR ... sp=sharing
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Ei jaksanut ladata tällä 128kbps yhteydellä videota pitkään, mutta kuulostaa aika hurjalta. Ajoitus kunnossa...?
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Oli "tutulla" huoltomiehellä joskus jakorempassa, jonka jälkeen alkoi pitämään tuota prutkutusta. Itse en autoista juurikaan tiedä, mutta kyseinen "tuttu" on osoittautunut sen sortin säätäjäksi, että hänelle en autoani enää vie huoltoon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Yhdenkin hampaan huti jaossa sotkee ajoituksen ja päästöt täydellisesti. Ja tuota ääntä kun kuuntelee, tuo ei kuulosta normaalilta. Konehuoneen rallatuksessa ei ole mitään uutta tai ihmeellistä, mutta lähinnä tuo putken päästä kuuluva kunnon putkutus. Onko muilla voorumilaisilla ideoita? Jakopäähän tähän pitää tehdä lukkopaloja käyttäen, jos haluaa varmistaa oikeasta jaosta.
Väärä jako aiheuttaa pienimmillään hieman heikkoa käyntiä, käynnistyvyyttä tai tehovajausta, savutusta ja/tai huonoja päästöjä, pahimmillaan se sitten tarkoittaa täystuhoa moottorille.
Jos jompi kumpi nokista (imu,- tai pakonokka) on hampaan pielessä kampiakseliin nähden, voi auton mahdollisesti saada jopa päästöistä läpi. Kaksi hammasta on jo tuurin kokeilua, mutta kolmesta ylöspäin taitaa olla moottorin täystuho jo nurkilla. Hihnan hampaathan on jotain parisen milliä kooltaan, niin puhutaan aika pienestä heitosta jo.
Ylläoleva "mitä käy/voi käydä" on siis yleispätevästi, TS:n kohdalla tiedän itselläni olleen "puoli hammasta" pakonokka pielessä joskus kauan sitten.
Se "puolikas hammas" tulee siitä, että nokka-akseli pyörähtää puoli kierrosta kampiakselin yhtä kierrosta kohti, joten yhden hampaan heitto kampiakselin päässä vaikuttaa nokka-akselilla "puolen" hampaan verran. Sikäli kun oikein päin olen asian ymmärtänyt, ainakin... Kuitenkin sen huomasi aavistuksen huonompana tyhjäkäyntinä ja pienenä tehohävikkinä, jotka katosivat kun jakopää tehtiin lukkopalojen kera.
Väärä jako aiheuttaa pienimmillään hieman heikkoa käyntiä, käynnistyvyyttä tai tehovajausta, savutusta ja/tai huonoja päästöjä, pahimmillaan se sitten tarkoittaa täystuhoa moottorille.
Jos jompi kumpi nokista (imu,- tai pakonokka) on hampaan pielessä kampiakseliin nähden, voi auton mahdollisesti saada jopa päästöistä läpi. Kaksi hammasta on jo tuurin kokeilua, mutta kolmesta ylöspäin taitaa olla moottorin täystuho jo nurkilla. Hihnan hampaathan on jotain parisen milliä kooltaan, niin puhutaan aika pienestä heitosta jo.
Ylläoleva "mitä käy/voi käydä" on siis yleispätevästi, TS:n kohdalla tiedän itselläni olleen "puoli hammasta" pakonokka pielessä joskus kauan sitten.
Se "puolikas hammas" tulee siitä, että nokka-akseli pyörähtää puoli kierrosta kampiakselin yhtä kierrosta kohti, joten yhden hampaan heitto kampiakselin päässä vaikuttaa nokka-akselilla "puolen" hampaan verran. Sikäli kun oikein päin olen asian ymmärtänyt, ainakin... Kuitenkin sen huomasi aavistuksen huonompana tyhjäkäyntinä ja pienenä tehohävikkinä, jotka katosivat kun jakopää tehtiin lukkopalojen kera.
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Joo tarvii toi ajotuskin joskus katsoa, tai antaa jonkun katsoa jolta työkalut löytyy. Liikkeessä on vaan turkasen kallista toimintaa. Ei muuten löytynyt pelkääjän penkin alta mitään muita johtoja, kuin penkinlämmittimen. Pitäisikö siellä olla jotain johtoja, kun kyseessä on vain ratin bägillä varustettu malli?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Ei ole mitään siellä penkin alla. Yksi bägisessä versiossa johdot on aika paljon simppelimmät. Yleensä ecu luulee että pelkääjän puolen bagi ei toimi. Todellisuudessa bagi on korvattu vastuksella, jonka arvo voi heittää sallitusta lukemasta hapettumisen vuoksi.
Jako tuossa autossa taitaa olla pielessä tai sitten joku sytytyspuolista on rikki.
Jako tuossa autossa taitaa olla pielessä tai sitten joku sytytyspuolista on rikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Suuret kiitokset Maunulle vikakoodien nollaamisesta, sillä lähti airbagin valo pois! Nyt on Alfa taas katsastettu, päästöistä meni läpi kun kunnolla rallattelin ensin pikatiellä, ja siitä suoraan mittaukseen. Nyt tarvitsisi vielä tutkia käyntihäiriöitä. Mitenkäs nuo puolat voisi kotikonstein testata?
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Uusi Alfisti täällä, vaikkakin tunnen minulle uuden auton historiaa pitkältä ajalta. 156 V6 jäänyt aikanaan seisomaan sähköhäikkien vuoksi. Tänään sitten aloin purkamaan sisustaa ja kaivoin ECU:n esille yms. Ylläri oli, ettei penkkien alta löytynytkään mitään airbageihin liittyvää. Ainoat keltaiset piuhat menee turvavöille ja ratin taakse.Maunu kirjoitti:Ei ole mitään siellä penkin alla. Yksi bägisessä versiossa johdot on aika paljon simppelimmät. Yleensä ecu luulee että pelkääjän puolen bagi ei toimi. Todellisuudessa bagi on korvattu vastuksella, jonka arvo voi heittää sallitusta lukemasta hapettumisen vuoksi.
Tuosta Maunun tekstistä jäi nyt vaan kysymys, että mistä tarkalleen se vastus löytyy, joka matkustajan bagia leikkii?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Pelkääjän penkin alla. Vaatii toki sen, että pelkääjällä on kojelaudassa bägi
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Ok. Ajattelin jo, että löytyisi ratkaisu ongelmaan, kun matkustajan bägiä herjaa, vaikka ei koko autossa sellaista olekaan.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
^Seuraava liitos taitaa olla hanskalokeron takana. Olisiko siellä vastus?
Sekin liitos välillä herjaa tuplatyynyllisissä. Tai ainakin omassa herjasin.
Sekin liitos välillä herjaa tuplatyynyllisissä. Tai ainakin omassa herjasin.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Hanskalokeron takaa tosiaan löytyy liitos. Keltaista johtoa kun seuraa, niin löytyy tuo viritys.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Hanskalokeron takana keskikonsolin vieressä ylhäällä on tosiaan johtoliitos, mutta siitä lähtevä johtohan menee vain isompaan johtonippuun. Tarkemmin en ole sitä tutkinut.
Turvavöiden kiristimien liitokset on koplattu, samoin sen keskellä alhaalla olevan bagin boksin liitin tuli kontaktorilla putsailtua. Boksin vieressähän ilmeisesti kuuluu olla avoin liitin? Onko ratin takana muuten vielä oikein liitinkin, vai meneekö sinne vain johto?
Tätä asiaahan on useammassa ketjussä täällä käsitelty, mutta kun minulle pitää asiat vääntää rautalangasta.
Turvavöiden kiristimien liitokset on koplattu, samoin sen keskellä alhaalla olevan bagin boksin liitin tuli kontaktorilla putsailtua. Boksin vieressähän ilmeisesti kuuluu olla avoin liitin? Onko ratin takana muuten vielä oikein liitinkin, vai meneekö sinne vain johto?
Tätä asiaahan on useammassa ketjussä täällä käsitelty, mutta kun minulle pitää asiat vääntää rautalangasta.

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 1.8TS -99 Airbagin ja ABS:än valot sekä päästöt
Ratin takana taitaa olla pari liitosta (ei ole äskettäin tarvinnut availla):
Airbag:in liitos
Airbag -> kellojousi (saattoi olla kiinteästi johto kellojousessa)
Kellojouselta eteen päin
Rattiakselin päällä ylemmän suojamuovin alla sunnilleen mittareiden kohdalla
Eli 2-4kpl.
Selviää kun otat airbagin (ehkä ratinkin) ja muovit pois
Airbag:in liitos
Airbag -> kellojousi (saattoi olla kiinteästi johto kellojousessa)
Kellojouselta eteen päin
Rattiakselin päällä ylemmän suojamuovin alla sunnilleen mittareiden kohdalla
Eli 2-4kpl.
Selviää kun otat airbagin (ehkä ratinkin) ja muovit pois