Jiitee kirjoitti:Jos sitten luovutaan hyvinvointimallista. Kehitysmaamallin tai "kapitalistimalli " USAn mukaisesti jos mennään niin sitten maksetaan esim. amk- ja yliopisto-opiskelusta noin 10-15 000 euroa vuodessa lukukausimaksuja normielämisen päälle, lisänä noin 5 000 euroa menee jenkkityylin sairausvakuutukseen per nuppi ....
Menee vähän OT, mutta pakko kommetoida 5000€:n vuosittaista vakuutusmaksua.
Asuin Jenkeissä vuoden ja olin duunissa paikallisella työsopimuksella (ei-expat soppari). Sopimusteknisesti olin siis verrattavissa tavalliseen Jenkkipulliaiseen. Minulla oli siis sama vakuutus firman kautta kuin kaikilla muillakin. Myös verot maksoin pelkästään USA:aan, koska en ollut ex-pattina.
Sairasvakuutusmaksut koko perheelle (2 aikuista + 1 lapsi) maksoi noin $600/kk (440€) sisältäen terveyden-, hammas-, silmä- ja vapaaehtoisen henkivakuutuksen sekä lisäksi yleisen sosiaaliturva veron ja terveydenhuoltoveron. Tämä siis oikeasti kolmelle hengelle.
Katsokaapa tilinauhaanne ja paljonko maksatte tylli-lylli-lälly maksuja kuukaudessa? Heilunee 300-400€ välissä ja se koskee vain teitä itseänne, ei perhettä - muija maksaa saman verran omasta palkastaan
Ja mitä tulee noihin Jenkkilän vakuutuksiin niin esim. lääkärissäkäynti maksoi $20 omavastuun ja loput meni vakuutuksen piikkiin. Jos lääkärissä otetaan testejä tai tehdään operaatioita niin kustakin tehdystä hommasta maksat ensin omavastuun ja loppu menee vakuutuksen piikkiin. On varmasti asioita/operaatioita, jotka maksavat vakuutuksesta huolimatta maltaita (esim. synnytys), mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta.
Riippuu paljon mistä ja millaisen sairausvakuutuksen ottaa ja ottaako sen työpaikan kautta vai yksityisenä. Myös aikaisemmin todetut vaivat nostavat maksua, samaten ikä, työtilanne, yms.