147 vaihdekeppi jäykkänä...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Nyt on toverit keppi alkanut tiukentua sivusuunnassa. Edestakaisin pelaa ok. Mitä tehdä? Kuinka repiä nahat kepin ympäriltä ja rasvata paikkoja? Kaapeleissa on tuskin vikaa?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Vika on vaihdelaatikon päällä olevassa poikittaisessa akselissa johon taaempi vaijeri kiinnittyy. Itse just korjasin(tai yritin) yhden tutun 147 saman vian. Akselia ohjaavat nailon holkit vissiin turpoaa ja aiheuttaa jäykyyttä. Itse otin akselin pois ja hion sen vesihiomapaperilla ja niitä nailonholkkeja putsasin teräsvillalla. Sen vaijerinpään saa irti sillain, että siinä keskellä näkyvät valkoiset muovilipat painaa pihdeillä yhteen ja saman aikaisesti vetää sitä vaijerin päätä ulos päin. Samoiten siitä akselin lähellä olevasta painosta kannattaa ottaa toinen kiinnitys ruuvi pois, jotta sen akselin saa pois paikoiltaa.
Se on vähän ahdas paikka, mutta kyllä sen reilussa tunnissa sai pois sieltä. Omassa korjauksessani olisi pitänyt niitä nailoneja putsata/hoonata enemmän, koska se meinaa olla vieläkin vähän jäykkä varsinkin kylmänä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Foorumilla taitaa olla ainakin yksi 156 jossa sama vika (Ei oma tosin) Onko 156 omistajia enemmänkin, eli onko tyypillinen "vika"?
Ayrton Senna da Silva forever

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Kirkinen kirjoitti:Nyt on toverit keppi alkanut tiukentua sivusuunnassa. Edestakaisin pelaa ok. Mitä tehdä? Kuinka repiä nahat kepin ympäriltä ja rasvata paikkoja? Kaapeleissa on tuskin vikaa?
Cuoren vastausta odotellessa... :mrgreen:
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Olipas hyvä kun löytyi tällainen vanha ketju. Keppi on nimittäin jäykkänä täälläkin (147:ssa siis :lol: ). Pitänee kokeilla samaa kikkaa...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Juuri eilen tein kyseisten puslien vaihdon Fiat Stilo MW 1.8:iin, jossa oli samaa vaivaa - kepin sivusuuntainen liike alkoi olla tahmeata etenkin koneen lämmettyä kunnolla. Puslat ovat Stilossa samat kuin 147:ssa, eli tällaiset. Ainakin Stilossa on vähän ahdasta naputella muoviset puslat ehjinä ulos, joten hommasin varmuuden vuoksi uudet puslat. Kasasin nivelen silikonirasvalla, jolla toivottavasti ei ole turvottavaa vaikutusta pusliin. Alun perin tuo nivel on ilmeisesti kuiva, eli mitään voiteluaineita ei ole tehtaalla käytetty, jos tätä Stiloa koskevaa Fiatforum.com:n keskustelua on uskominen.

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

156:n V6:n keppi kanssa vähän kanittelee. Tilluuttelin noita osia. Maksoi melkein muutaman euron, joten ei haittaa vaikka olisikin väärä. Eikös 6-vaihteisessa ole sama siirtomekanismi kuin noissa 5-vaihteen laatikoissa?...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ongelma ei ilmeisesti ole niinkään turpoavat puslat vaan puslien sisällä ruostuva akseli. Tänään hinkkasin ruosteet GTstä ja laitoin jarrukumirasvaa perään. Taas keskittää. :-D Vielä tarttis tehdä sama 147kaan.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Jalamari kirjoitti:Ongelma ei ilmeisesti ole niinkään turpoavat puslat vaan puslien sisällä ruostuva akseli. Tänään hinkkasin ruosteet GTstä ja laitoin jarrukumirasvaa perään. Taas keskittää. :-D Vielä tarttis tehdä sama 147kaan.
Stilossa ei akseli ollut yhtään ruosteessa eikä mitään muutakaan silmin havaittavissa olevaa syytä jumitukseen löytynyt. Nivelen purku, puhdistus ja rasvaaminen normaalilla vaseliinilla ei auttanut. Nyt puslien vaihdon jälkeen keppi keskittää taas napakasti - onko siihen syynä uudet puslat vai silikonirasva, siitä en sitten tiedä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

eBaystä puslia näkyis saavan puoli-ilmaiseksi, mutta onkos kukaan löytänyt näitä mistään kotimaan varaosaputkasta? Ajattelin vaan, että jos inspiraatio iskee esim. viikonloppuna, niin e-postimies ei kyllä siihen ehdi osia toimittaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Mulla olis sarja. muttei taida postimies keritä viikonlopulle niitäkään. näytät vähän paperia puslille ja akselille ja laitat jotaim nailonille soveltuvaa rasvaa niin varmasti pelaa monta vuotta. hommassa meni mulla 30-60min.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jalamari kirjoitti:Mulla olis sarja. muttei taida postimies keritä viikonlopulle niitäkään. näytät vähän paperia puslille ja akselille ja laitat jotaim nailonille soveltuvaa rasvaa niin varmasti pelaa monta vuotta. hommassa meni mulla 30-60min.
No joo jos se kerran on noin nopea homma purkaa, niin taidan ekana kokeilla vähän fiksailla noita vanhoja puslia. Ehkäpä jo huomenna.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja tammi »

Tämä kannattaa ehdottomasti tehdä. Eilen tuli hoonattua vanhat puslat. Kun en ole mikään auton korjaamisen ammattilainen niin pari tuntia siinä meni.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Tuli sellanen mieleen että meneekö siitä puslan kautta p*skaa laatikkoon jos sen hoonaa liian väljäksi?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 147 vaihdekeppi jäykkänä...

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Nuo puslat on laatikon päällä erillisessä raudassa joten ei vaikuta vaihteistoon mitenkään.

Vastaa Viestiin