Öljyt tulivat pihalle vaihdelaatikosta (156) - jälkimurheet
Valvoja: Moderators
Öljyt tulivat pihalle vaihdelaatikosta (156) - jälkimurheet
Ajelin kotia kohti kun öljy alkoi käryämään melkoisen voimakkaasti. Edessäni ajoi vain vanha japanialainen auto, joten oma auto oli ainoa mahdollinen lähde. Ei muuta kuin pelti auki ja kappas vaan - komeasti oli toinen puoli moottoritilasta öljyn peitossa. Tämä se tästä enää puuttuikin, kun tuo nelosvaihdekkaan ei ollut pelannut pariin viikkoon. Perkele.
Noh, taskulampun kanssa sitten etsimään lähdettä ja vaihdelaatikon suuntaanhan tuo viittasi selkeästi. Mitään syytä en ensihätään löytänyt, mutta nyt pyytäisinkin apua teiltä. Askin päällä oleva kuminen tulppa, josta menee vaijerikin läpi, oli aivan löysän oloinen. En saanut sitä kunnolla pysymään paikallaan. Joten voisikohan tuo olla sitten se syypää? Pääseekö sieltä tosiaan oikein kunnolla roiskumaan tavaraa? Otin pari kuvaa kyseisestä härpäkkeestä.
Kuva 1
Kuva 2
Noh, taskulampun kanssa sitten etsimään lähdettä ja vaihdelaatikon suuntaanhan tuo viittasi selkeästi. Mitään syytä en ensihätään löytänyt, mutta nyt pyytäisinkin apua teiltä. Askin päällä oleva kuminen tulppa, josta menee vaijerikin läpi, oli aivan löysän oloinen. En saanut sitä kunnolla pysymään paikallaan. Joten voisikohan tuo olla sitten se syypää? Pääseekö sieltä tosiaan oikein kunnolla roiskumaan tavaraa? Otin pari kuvaa kyseisestä härpäkkeestä.
Kuva 1
Kuva 2
Viimeksi muokannut Roach, 08 Tammi 2005, 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Äkkiseltään katsomalla 156:sta tuntematta tai mitään muutakaan..
Sen kopan sisällä on vain vauhtipyörä ja kytkinasetelma? Yleensä. Veikkaisin että vuotaa jostakin muualta.
Otan osaa
Ei olis kuvaa siitä sotkusta?
Löytyykö 156sista laatikon öljytikkua?
Sen kopan sisällä on vain vauhtipyörä ja kytkinasetelma? Yleensä. Veikkaisin että vuotaa jostakin muualta.
Otan osaa

Ei olis kuvaa siitä sotkusta?
Löytyykö 156sista laatikon öljytikkua?
Viimeksi muokannut Carlos, 27 Joulu 2004, 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä on yksi kuva tuosta sotkusta. Eipä noita kuvia enempää sitten olekaan, kun tuo akkukin hyytyi kamerasta. Mitään mittatikkua tuossa mielestäni ei ole, vaan siellä on proppu jonka avaamalla pystyy tuon pinnankorkeuden tarkastamaan.
Proppua en ylhäältä käsin näe, tai mitään muutakaan enää tuossa valaistuksessa. Täytyy huomenna ottaa kunnon valo mukaan töistä ja yrittää urkkia tarkemmin.
En itsekään jaksanut uskoa tuohon kumijuttuun, mutta näyttäisi siltä että tuo öljy tuli jostakin aivain siitä ylhäältä, koska sitä on joka puolella. Erityisesti sitä näyttäisi olevan ilmanpuhdistimen päällä.
Pitänee laittaa pyörän kumeihin ilmaa ja varautua sitten pyöräilemään töihin...
Proppua en ylhäältä käsin näe, tai mitään muutakaan enää tuossa valaistuksessa. Täytyy huomenna ottaa kunnon valo mukaan töistä ja yrittää urkkia tarkemmin.
En itsekään jaksanut uskoa tuohon kumijuttuun, mutta näyttäisi siltä että tuo öljy tuli jostakin aivain siitä ylhäältä, koska sitä on joka puolella. Erityisesti sitä näyttäisi olevan ilmanpuhdistimen päällä.
Pitänee laittaa pyörän kumeihin ilmaa ja varautua sitten pyöräilemään töihin...
Varmaksi en sano vielä mitään, mutta kyllä askin ympärillä tuntui kaikki olevan. Täytyy vaan ottaa juomaa ja huomenna sitten katsoa kunnon valojen kanssa tarkemmin. Onni onnettomuudessa, ettei sattunut eilen kun olin 400 km kotoa. Nyt oli matkaa vain 400 m.
Töräytin tuossa Romeon hetkeksi käymään, mutta mitään ei näkynyt tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa. Outoa metelöintiä kuului moottorista, mutta luultavasti se on vain mielikuvitusta. Nyt kun ei tiedä mikä on vialla niin kuulee ties mitä ääniä.
Töräytin tuossa Romeon hetkeksi käymään, mutta mitään ei näkynyt tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa. Outoa metelöintiä kuului moottorista, mutta luultavasti se on vain mielikuvitusta. Nyt kun ei tiedä mikä on vialla niin kuulee ties mitä ääniä.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Öljyt tulivat pihalle vaihdelaatikosta (156)
Heh, tulee mieleen että toi on ainoa mahdollisuus, meikäläisellä oli sellainen Jaappanilainen joka vei litran sadalla, siis öljyäRoach kirjoitti:Ajelin kotia kohti kun öljy alkoi käryämään melkoisen voimakkaasti. Edessäni ajoi vain vanha japanialainen auto, joten oma auto oli ainoa mahdollinen lähde. Ei muuta kuin pelti auki ja kappas vaan - komeasti oli toinen puoli moottoritilasta öljyn peitossa. Tämä se tästä enää puuttuikin, kun tuo nelosvaihdekkaan ei ollut pelannut pariin viikkoon.

Muut 156:et poislukien 156 V6:lla on eri vaihdeloota, niissä ei ole öljynmittatikkua.
Se että 4 vaihde ei toimi viittaisi kyllä vaihdelaatikkoon toki vaihteistoöljyssä on selkeä "haju" joka kyllä eroaa hydrauliikkaöljystä joten hajun perusteella tiedät mitä öljyä on lennellyt ympäriinsä.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Kumitulppa on vain kytkinkoteloon menevän aukon pölysuoja (kumpaahan siinä suojataan pölyltä, kytkintä vai moottoritilaa).
Kuvista päätellen ei sitä nestettä kuitenkaan mahdottomasti ole tullut. Viimeisestä kuvasta sen verran voisi päätellä, että kovin kirkkaalta ja juoksevalta näyttää vaihteistoöljyksi.
Tarkistitko moottoriöljyn, ohjaustehostimen ja jäähdytinnesteen pinnat. Jostainhan se neste on oltava peräisin.
Vaihteistoöljyn määrähän tarkistetaan siitä laatikon etureunassa olevasta täyttöaukosta. Siis se missä on muistaakseni 12 mm:n kuusiokoloruuvi. Öljyn pinta pitäisi olla täyttöaukon alareunassa.
Kuvista päätellen ei sitä nestettä kuitenkaan mahdottomasti ole tullut. Viimeisestä kuvasta sen verran voisi päätellä, että kovin kirkkaalta ja juoksevalta näyttää vaihteistoöljyksi.
Tarkistitko moottoriöljyn, ohjaustehostimen ja jäähdytinnesteen pinnat. Jostainhan se neste on oltava peräisin.
Vaihteistoöljyn määrähän tarkistetaan siitä laatikon etureunassa olevasta täyttöaukosta. Siis se missä on muistaakseni 12 mm:n kuusiokoloruuvi. Öljyn pinta pitäisi olla täyttöaukon alareunassa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Muut pinnankorkeudet tarkastin paitsi tuo vaihteistoöljyn, kun en siihen käsiksi päässyt. Ei mitään kummempaa puutetta nesteissä ollut, mutta tuon roiskemäärän saavuttamiseksi ei montaa senttilitraa tarvitsekkaan. Mielestäni katsoin akun ympäristönkin olevan kunnossa. Vaihteistoöljyjä en ole koskaan itse vaihtanut, joten tuosta viskositeetistä en tiedä. Kai se kerran vielä tänään täytyy mennä tuonne ihmettelemään fikkarin kanssa.
Nyt kunnon valaisimen kanssa katsottuna näyttää siltä, että öljy olisi tullut vaihdelaatikon ja vauhtipyörähässäkän välistä. Roiskeet ovat suuntautuneet siten, että tuo lienee ainoa mahdollisuus. Siltikin hieman oudosti tuo on levinnyt kun sitä on vaihdelaatikon molemmilla puolilla, joskin enemmän etupuolella. Ilmanpuhdistinmokkula siis on ottanut 90 % kuitenkin nesteistä päällensä. Sitä oli jopa jäähdyttimen pinnassa, eli aika voimalla on lentänyt.
Öljyä auto valutti sen mitä pohjalevyn päältä valui (50 m parkkialueella pystyi jäljittämään). En tiedä uskaltaako enää tulille laittaa, jos on laatikko aivan kuiva. Harmi ettei voi alapuolelta katsoa, tuosta ylhäältä näkee niin heikosti. Mieli tekisi kyllä kaverin kanssa kokeilla autoa sen verran että toinen näkisi mahdollisen vuotokohdan... Ja tosiaan, MKT, erittäin epämiellyttävälle tuo haisee.
Täytynee mennä pankkisedän juttusille tai sitten odottaa kesälomarahoja
Öljyä auto valutti sen mitä pohjalevyn päältä valui (50 m parkkialueella pystyi jäljittämään). En tiedä uskaltaako enää tulille laittaa, jos on laatikko aivan kuiva. Harmi ettei voi alapuolelta katsoa, tuosta ylhäältä näkee niin heikosti. Mieli tekisi kyllä kaverin kanssa kokeilla autoa sen verran että toinen näkisi mahdollisen vuotokohdan... Ja tosiaan, MKT, erittäin epämiellyttävälle tuo haisee.
Täytynee mennä pankkisedän juttusille tai sitten odottaa kesälomarahoja

Ja oli siis vaihteistoöljyä eikä kytkimen työsylinteristä pyörivälle kytkimelle pursunnutta jarrunestettä?
Kokeile vaihteistoöljyn taso sormella siitä täyttöaukosta vaihteiston etureunassa.
Jos on vaihteisto paskana, niin mulla olisi yksi ylimääräinen, vieläpä lukolla ja tiheämmällä perävälityksellä varustettu, loota...
Kokeile vaihteistoöljyn taso sormella siitä täyttöaukosta vaihteiston etureunassa.
Jos on vaihteisto paskana, niin mulla olisi yksi ylimääräinen, vieläpä lukolla ja tiheämmällä perävälityksellä varustettu, loota...
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Kulostaa ikävältä, otan osaa.
Tuolla ruotsin puolellakin oli viime kesänä samantapainen tapaus tosin 166:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11986
(ikävävän näkösessä kunnossa oli loota)
Tuolla ruotsin puolellakin oli viime kesänä samantapainen tapaus tosin 166:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11986
(ikävävän näkösessä kunnossa oli loota)

- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Kun viime kesänä omaani 156:een (2.0TS) vaihdettiin tehdaskorjattu laatikko laakerivian vuoksi, loota maksoi DA:n kautta 1150 euroa. Asennus tapahtui Automilanossa ja töitä hommassa oli noin 10 tuntia. Samallahan toki kannattaa vaihtaa kytkinpaketti, kun se ei työtä lisää käytännössä ollenkaan.
Milanossa kertoivat myös vastaavasta tapauksesta, että jotain oli tullut vaihteiston kuoren läpi ja auto oli kuitenkin tuotu ajamalla korjaamolle!
Milanossa kertoivat myös vastaavasta tapauksesta, että jotain oli tullut vaihteiston kuoren läpi ja auto oli kuitenkin tuotu ajamalla korjaamolle!
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08
Nyt Alfa toimii
Tasauspyörästöstä oli tappi hangannut muutaman kierroksen kopan kylkeen, irronnut, lävistänyt kopan kahdesta kohtaa ja sitäkautta homma pulkassa. Uusi aski tehtaalta kolmessa viikossa ja hintaan 2555 €. Ei kiitos. Löysin 1000 km ajetun laatikon hintaan 841 € ja eikun kiinni. Kokonaiskulut ~1100 €. Nyt voi taas päästellä

Tasauspyörästöstä oli tappi hangannut muutaman kierroksen kopan kylkeen, irronnut, lävistänyt kopan kahdesta kohtaa ja sitäkautta homma pulkassa. Uusi aski tehtaalta kolmessa viikossa ja hintaan 2555 €. Ei kiitos. Löysin 1000 km ajetun laatikon hintaan 841 € ja eikun kiinni. Kokonaiskulut ~1100 €. Nyt voi taas päästellä

Jep jep. Etupää alkoi tuntumaan hassulta, ja kun käänsi rattia tarpeeksi, alkoi kuulumaan epämääräistä hankausääntä vasemmasta jarrulevystä. Auto tunkilla ylös, rengas irti ja oujee. Mutteri, joka on vetarin päässä, oli käsin irrotettavissa. Eikun takaisin kiinni, mutta 36 mm hylsyä oli hankala saada kello 16:00 lauantaina. Suhteita (heh) käyttämällä sellaisen sitten sain käsiini n. 17:30 ja mutteri tiukkaan kiinni.
Eipä tuo auttanut. Välystä oli edelleen siten, että jarrulevy liikkui yhteensä n. 6 mm päästä. Eli luultavasti huollossa kiristämättä jäänyt mutteri aiheutti laakerin tuhoutumisen. Tässä vaiheessa vitutti niin kovasti että pistin paketin kasaan ja tulin kotia kaljoittelemaan. Maanantaina sitten verstaalle itkemään. Oli muuten katkonut jarrupalojen kulumisilmoituskaapelisysteeminkin. Prkl.
Eipä tuo auttanut. Välystä oli edelleen siten, että jarrulevy liikkui yhteensä n. 6 mm päästä. Eli luultavasti huollossa kiristämättä jäänyt mutteri aiheutti laakerin tuhoutumisen. Tässä vaiheessa vitutti niin kovasti että pistin paketin kasaan ja tulin kotia kaljoittelemaan. Maanantaina sitten verstaalle itkemään. Oli muuten katkonut jarrupalojen kulumisilmoituskaapelisysteeminkin. Prkl.

Omaan manuskaan on laitettu tollaset numerot jotka antaisi 5900rpm @ 199km/h (1.8&2.0) ja 5900rpm @ 182km/h (1.6):Roach kirjoitti:Kyllä otetaan - ja perkeleesti![]()
Saisihan tuon välitystestin tuloksenkin laskettua periaatteessa - olikohan se 5900 rpm @ 200 km/h?
Koodi: Valitse kaikki
156 1.6 km/h @ 1000rpm
(112&120hp) 185-65R15 205-55R16
I 0,2558 7,652 7,793
II 0,4468 13,371 13,618
III 0,6579 19,693 20,057
IV 0,8651 25,889 26,368
VI 1,0299 30,824 31,393
R 0,2558 7,652 7,793
Perä 0,2632 (15/57)
156 1.8 & 2.0 km/h @ 1000kier.
(144hp & 155hp) 185-65R15 205-55R16
I 0,2821 9,005 9,171
II 0,4468 14,258 14,521
III 0,6579 21,000 21,388
IV 0,8651 27,606 28,116
VI 1,0571 33,735 34,358
R 0,2558 8,164 8,314
Perä 0,2807 (16/57)
Voi perhana. Eivät olleet muistaneet kiristää kunnolla. Tuohan väännetään tosi kovaan momenttiin 156:ssa. Jos väänsivät vain käsitiukkuuteen kuten kartiolaakereiden yhteydessä tehdään niin aivan liian löysälle jäi!
Mullahan oli kesällä tuossa kilpurissa etupyörän laakeri niin loppu että tuo jarrulevyn heitto oli samaa luokkaa. Ikävä kyllä napakin oli kulunut tuossa yhteydessä ja meni vaihtoon.
Laakeri ja napa yhteensä maksaa maltaita (älä edes harkitse deltasta kysymistä). Toivottavasti saat korjaamon menemään piikkiin.
Mullahan oli kesällä tuossa kilpurissa etupyörän laakeri niin loppu että tuo jarrulevyn heitto oli samaa luokkaa. Ikävä kyllä napakin oli kulunut tuossa yhteydessä ja meni vaihtoon.
Laakeri ja napa yhteensä maksaa maltaita (älä edes harkitse deltasta kysymistä). Toivottavasti saat korjaamon menemään piikkiin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...