Nelivetoisen auton jarrujen testaaminen
Valvoja: Moderators
Nelivetoisen auton jarrujen testaaminen
Milloin nelikko voidaan ajaa rullille ja milloin ei?
Luinpa tossa erään foorumin topicia, jossa oli neliveto autojen jarrujen testauksesta juttua. Nelikko rikottu katsastuksessa
Sen verran itsekin käsitän, että jos vetotapa valittavissa (taka/neliveto) , niin voidaan rullille ajaa.
Entäs jatkuvan nelivedon autot? Kyseistä topicia, kun luin, niin toisia voidaan ja toisia ei voi ajaa rullille ilman lisärullia. Mistä erot johtuvat?
Omasta nelikosta jarrut mitattiin, kun se maahantuonti katsastuksessa oli...
Luinpa tossa erään foorumin topicia, jossa oli neliveto autojen jarrujen testauksesta juttua. Nelikko rikottu katsastuksessa
Sen verran itsekin käsitän, että jos vetotapa valittavissa (taka/neliveto) , niin voidaan rullille ajaa.
Entäs jatkuvan nelivedon autot? Kyseistä topicia, kun luin, niin toisia voidaan ja toisia ei voi ajaa rullille ilman lisärullia. Mistä erot johtuvat?
Omasta nelikosta jarrut mitattiin, kun se maahantuonti katsastuksessa oli...
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Itsellä ei ole muuta kummempaa havaintoa asiasta, kun et puhuttiin pari viikkoa sitten kaverin kanssa katsastusasemien mokista, niin hän kertoi, että useampi country-golf oli rikottu jarrumittauksessa sillon kun ne gloffit oli uusia. Etupyörät kun ajoi jarrudynamometriin niin nelivetosysteemi meni jotenkin sekaisin ja yritti alkaa pyörittämään toista takapyörää kaksinkertaisella nopeudella eturenkaaisiin nähden. Seurauksena oli kuulema takatasauspyörästön tuhoutuminen.
Kannattaa olla tarkkana mitä ne tekee sielä konttorilla. Mielummin se koeajolenkki ja jarrujen koittaminen kuin voimansiirtomurheet.
Kannattaa olla tarkkana mitä ne tekee sielä konttorilla. Mielummin se koeajolenkki ja jarrujen koittaminen kuin voimansiirtomurheet.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Autoja jossa on kiinteä neliveto ei saa ajaa rullille.
Jos nelivedon voi kytkeä pois manuaalisesti tai elektoniikka esim ABS jarrutusta varten (Alfa 164 Q4, VW ryhmän Haldexit, yms) niin jarruja voi testata rullilla.
Käytin aikoja sitten firman neliveto dukaton katsastuksessa ja inssi oli ihmeissän kun ei tahtonut rullilla pysyä. Kerrottuani että auto on nelivetoinen hän yksinkertaisesti lenkillä "piikkaushallille" jarrutti pari kertaa ja totesi että "toimii"
Jos nelivedon voi kytkeä pois manuaalisesti tai elektoniikka esim ABS jarrutusta varten (Alfa 164 Q4, VW ryhmän Haldexit, yms) niin jarruja voi testata rullilla.
Käytin aikoja sitten firman neliveto dukaton katsastuksessa ja inssi oli ihmeissän kun ei tahtonut rullilla pysyä. Kerrottuani että auto on nelivetoinen hän yksinkertaisesti lenkillä "piikkaushallille" jarrutti pari kertaa ja totesi että "toimii"
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Edelliseen postaukseni viitaten. Tavallinen II koppanen golf synchro kestää jarrudynamometrin, country ei. Kuulemma jotain eroa voimansiirrossa. Tarkemmin en ole jaksanut tutkia, kun ei oo hirveetä intoa.Rolle kirjoitti:Ffp:llä sanoivat että kaikki vaggineet voi testata, torsenit mukaan lukien..?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Elikkäs voimansiirron eroista tuo johtuu. Noh saako ton 155 Q4:sen ajaa rullille (onhan se siellä jo kerran ollutkin) ? Vai tuleeko voimansiirron kanssa jotain ongelmia? Onko tekniikka sama kuin 164 Q4:ssa?
Muistaakseni viimeksi, kun oma kuunepa oli siellä katsastuksessa, niin äijä sanoi vain, että ota kahvia ja istu siihen...
Seuraavalla kerralla pitääkin mennä mukaan ja sanoa tosta nelivedosta, vaikka se lapuissakin lukee.
Muistaakseni viimeksi, kun oma kuunepa oli siellä katsastuksessa, niin äijä sanoi vain, että ota kahvia ja istu siihen...

- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Yleisesti ottaen kiinteää nelivetoa ei saa ajaa rullille, jos rullat on vain yhdelle akselille. Jos rullat on molemmille akseleille, niin testaus onnistuu autoa rikkomatta.
Ainakaan 33 P4:ää ei saa ajaa yksille rullille. Jarrut on aina testattu ajon yhteydessä. Heh, kässärikin mennyt aina läpi, vaikka toiselta puolelta ei pitänyt lainkaan. Nyt on takana uudet satulat ja pito hyvä.
Ainakaan 33 P4:ää ei saa ajaa yksille rullille. Jarrut on aina testattu ajon yhteydessä. Heh, kässärikin mennyt aina läpi, vaikka toiselta puolelta ei pitänyt lainkaan. Nyt on takana uudet satulat ja pito hyvä.
Minulla eivät alkuun testanneet Prisma Integralea rullilla, mutta jossain vaiheessa uusivat rullat ja sen jälkeen testasivat koska rullat pyörivät kuulemma riittävän hitaasti. Viskon lämpenemisen takia eivät kovin kauaa pyörittäneet. Alfaa ei heidän kirjat tunteneet mutta testasivat ainakin ekalla kerralla kun olin mukana, toisella kerralla en ollut mukana, mutta tuntuu toi ainakin toimivan.
Pitäis taas katsastaa, äkkiä menee toi vuosi.
Pitäis taas katsastaa, äkkiä menee toi vuosi.
Riippuu nelivetotekniikasta ja rullista :
- Jos on visko lukko keskellä, voi yleensä pyörittää yksillä rullilla lyhyen aikaa jos rullat ei pyöri liian lujaa (Raskaan kaluston jarrutesteri pyörii hiljempaa normaalisti)
- Jos on keskellä kiinteä mekaaninen 50/50 jako, ei saa pyörittää vain toista päätä tai tulee silppua
Oman subaruni kun käytin leimalla, (keskellä perinteinen tasauspyörästö ilman viskoa) oli ko. konttorilla 4wd testaamiseen tarkoitetut rullat. Mittasi yhden pyörän kerrallaan siten, että pyöritti saman akselin pyöriä samaa vauhtia erisuuntiin jolloin tasauspyörästö ei pyri pyörittämään kardaania eikä jakolaatikko kuormitu. Tätä taas ei parane tehdä jos auton etu/taka perässä on 100% "kemppilukko" tai taas tulee silppua
Kuuluvat kuitenkin olevan aika konttori kohtasia että kuinka testaavat mutta aina silloin tällöin tuntuvat rikkovan noita kun väkisin haluavat ajaa rullilla vaikka auto/laitteisto ei siihen sovellu.
PS: Näillä loskakeleillä muuten toi neliveto on aika yliveto
- Jos on visko lukko keskellä, voi yleensä pyörittää yksillä rullilla lyhyen aikaa jos rullat ei pyöri liian lujaa (Raskaan kaluston jarrutesteri pyörii hiljempaa normaalisti)
- Jos on keskellä kiinteä mekaaninen 50/50 jako, ei saa pyörittää vain toista päätä tai tulee silppua
Oman subaruni kun käytin leimalla, (keskellä perinteinen tasauspyörästö ilman viskoa) oli ko. konttorilla 4wd testaamiseen tarkoitetut rullat. Mittasi yhden pyörän kerrallaan siten, että pyöritti saman akselin pyöriä samaa vauhtia erisuuntiin jolloin tasauspyörästö ei pyri pyörittämään kardaania eikä jakolaatikko kuormitu. Tätä taas ei parane tehdä jos auton etu/taka perässä on 100% "kemppilukko" tai taas tulee silppua
Kuuluvat kuitenkin olevan aika konttori kohtasia että kuinka testaavat mutta aina silloin tällöin tuntuvat rikkovan noita kun väkisin haluavat ajaa rullilla vaikka auto/laitteisto ei siihen sovellu.
PS: Näillä loskakeleillä muuten toi neliveto on aika yliveto

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Sanokaapas miksi katsastus mies voi sitten tehdä käsijarrulla testin ajossa niin että takapyörien on lukkiuduttava, kun testeriin ei voi ajaa. Eikös se ole sama asia. Aikaisemmin kotipaikkakunnallani se katsastus mies vain koitti paikallaan niitä jarruja etta pysyy paikallaan. Täällä lappeessa viimeeksi katsastusmies halusi lukkiuttaa jarrut ajossa.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4