Alfojen käsijarrut?
Valvoja: Moderators
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfojen käsijarrut?
eipä ne käsijarrulla paikalleen jätetyt autot ole ikinään itsekseen liikkeelle lähteneet. Kun auto lähtee kävelylle, niin eiköhän siitä ole käsijarru jätetty käyttämättä. tässähän käy niin, että kun ei ikinään käsijarrua käytä ja sitten kun tuleekin se tilanne, että on pakko niin juuri silloin se kässärin jäätyminen lävähtää naamalle turhia varoittelematta.
Minun puolesta ihan sama käytättekö vai ette, mut entäs sitten jos unohtaa laittaa sen vaihteen päälle? kässäri on parastapa varmistaa ettei auto lähde liikkeelle. Opetetaan jo autokoulussa
Minun puolesta ihan sama käytättekö vai ette, mut entäs sitten jos unohtaa laittaa sen vaihteen päälle? kässäri on parastapa varmistaa ettei auto lähde liikkeelle. Opetetaan jo autokoulussa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Alfojen käsijarrut?
Automaagilootaa voi rääkätä monin eri tavoin, hyvä ja halpa konsti on jyrkkään mäkeen jättää aina P:lle....kyllä se sitten joskus sopparin sanoo irti.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfojen käsijarrut?
Viimeistään siellä. Kyllä ne siellä kertovat, onko se ehjä vai rikki. Siinä voi sitten ingenjöörin kanssa yhdessä ihmetellä, että miten voi olla, kun viime kerralla oli ehjä, ja vaimoakin on kielletty siihen nyt koskemasta.WWWVespa kirjoitti:Eli, miten käyttämätön voi mennä rikki, kun ei kerran käytetä? Katsastuskonttorillako vai miten?
Kannattaa myös kokeilla jättää auto ajosta seisomaan muutamaksi vuodeksi - mielellään pihalle - ja sitten tutkia, onko jotain mennyt rikki vaikka ei ole käytetty koko aikana.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfojen käsijarrut?
Siellähän on mekaaninen pakkisalpa, eikä se tuosta mihinkään kulu. Sitten voi kuluakin, jos käyttää sitä pysäyttämiseen (rallattaa aikansa ennen pysähtymistä, kertovat isot pojat.)UupunutRomeo kirjoitti:Automaagilootaa voi rääkätä monin eri tavoin, hyvä ja halpa konsti on jyrkkään mäkeen jättää aina P:lle....kyllä se sitten joskus sopparin sanoo irti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfojen käsijarrut?
Hmm. mitenkäs mahtaa käydä taistossa lumiharja vs käsijarru.
Re: Alfojen käsijarrut?
Käsijarru on suunniteltu käytettäväksi.
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfojen käsijarrut?
Itselleni autokoulussakin opetettiin aivan ykskantaan:
Parkkeeraus aina käsijarrulla, paitsi jyrkässä mäessä. Siellä laitetaan lisäksi vaihde TAI pakki, riippuen siitä onko kyseessä ylä- vai alamäki. Lisäksi pyörät linttaan penkan puolelle.
Lisäksi itse olen laiskaakin laiskempi, etenkin nyt talvella - aina ei jaksa istahtaa autoon kokonaan starttia varten, vaan istun siinä puoliksi. Näin yletän virta-avaimeen suht hyvin ja ehkä jopa painan kytkintä, jos muistan (nykyään muistan pääsääntöisesti, mutten aina). Jos olisi vaihde päällä ilman käsijarrua, kävisi varmasti se perinteinen "oho".
Ja kuten Athrez sanoi, se on suunniteltu käytettäväksi. Vaihteita EI ole manuaaliaskissa ainakaan suunniteltu jätettäväksi päälle.
Eikä raskaalla kalustolla voikaan, paineet kun katoaa, ei ole kytkintä. Yritä siinä sitten se nuppi saada käyntiin ja liikenteeseen ilman kompuraa....
Parkkeeraus aina käsijarrulla, paitsi jyrkässä mäessä. Siellä laitetaan lisäksi vaihde TAI pakki, riippuen siitä onko kyseessä ylä- vai alamäki. Lisäksi pyörät linttaan penkan puolelle.
Lisäksi itse olen laiskaakin laiskempi, etenkin nyt talvella - aina ei jaksa istahtaa autoon kokonaan starttia varten, vaan istun siinä puoliksi. Näin yletän virta-avaimeen suht hyvin ja ehkä jopa painan kytkintä, jos muistan (nykyään muistan pääsääntöisesti, mutten aina). Jos olisi vaihde päällä ilman käsijarrua, kävisi varmasti se perinteinen "oho".
Ja kuten Athrez sanoi, se on suunniteltu käytettäväksi. Vaihteita EI ole manuaaliaskissa ainakaan suunniteltu jätettäväksi päälle.
Eikä raskaalla kalustolla voikaan, paineet kun katoaa, ei ole kytkintä. Yritä siinä sitten se nuppi saada käyntiin ja liikenteeseen ilman kompuraa....
Re: Alfojen käsijarrut?
Ainakin kaikkialla opetetaan (ja itseänikin opetettiin) autokoulua myöden pistämään ykkönen silmään parkkiin kun mennään, käytti käsijarrua tai ei. Mistäs moinen Essolegenda on peräisin, ettei manulootassa saa jättää vaihdetta päälle? Ajetaan siinä vaihde päällä aika monta sataa tuhatta kilsaakin, jolloin se on hieman kovemmalla rasituksella kuin paikallaan seisoessa.Aquatica kirjoitti:Ja kuten Athrez sanoi, se on suunniteltu käytettäväksi. Vaihteita EI ole manuaaliaskissa ainakaan suunniteltu jätettäväksi päälle.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfojen käsijarrut?
Niin, minähän siis käytän käsijarrua aina, kun auto parkkeerataan muualle kuin tasaiselle. Myös ykkönen tai pakki on kytkettynä. Minulla ei siis käsijarru vioitu käytön puutteesta ja jos jämähtää, jämähtää käyttämisen vuoksi eikä käyttämättömyyden.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfojen käsijarrut?
Useinkin jättänyt käsijarrun talveksi lumihankeen ja hakenut lumien sulettua pois?UupunutRomeo kirjoitti:^ Sinun pitää nyt omakohtainen demostraatio tehdä, viet pihalle hankeen uuden jakoavaimen ja tongit. Haet ensi kesänä ne ja teet jotain töitä niillä jos pystyt
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfojen käsijarrut?
Tarkoitin, että sitä ei ole SUUNNITELTU siihen. Sehän on suunniteltu liikkeellä ollessaan voimanvälitykseen. Tietenkin moni asia on suunniteltu johonkin ja käytetään ihan johonkin muuhun; kun se toimii. Niin tämäkin.Shuttle kirjoitti:Ainakin kaikkialla opetetaan (ja itseänikin opetettiin) autokoulua myöden pistämään ykkönen silmään parkkiin kun mennään, käytti käsijarrua tai ei. Mistäs moinen Essolegenda on peräisin, ettei manulootassa saa jättää vaihdetta päälle? Ajetaan siinä vaihde päällä aika monta sataa tuhatta kilsaakin, jolloin se on hieman kovemmalla rasituksella kuin paikallaan seisoessa.Aquatica kirjoitti:Ja kuten Athrez sanoi, se on suunniteltu käytettäväksi. Vaihteita EI ole manuaaliaskissa ainakaan suunniteltu jätettäväksi päälle.
Ja täällä ei tosiaankaan tässä muutama vuosi sitten vaihdetta opetettu laittamaan päälle kuin ja vain ja ainoastaan jyrkässä mäessä/muuten erityisen vaativissa oloissa. Sekin siksi, että saadaan useammalle pyörälle lukitus ja pikkusen varmistusta sen puoleen, että esim. kässäri ei petä. Jossain vanhassa 100euron romussa tuo nimittäin hyvinkin vois käydä...
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfojen käsijarrut?
Vaihteen jätän aina päälle pysäkoidessä ja käsijarrun myös, jos on mäki. Jatkuva käyttö sen virkeänä pitää.
Vähän sama vika itsellä kuin jollakin oli tuolla edellisellä sivulla, vaijerin kuori pas*ana ja pas*ainen, joten ennen uuden vaihtoa ei nyt oikein kehtaa nykiä. Syksyllä piti tuota jarruosastoa rempata, niin huomasi juuri sen saman jutun että oli koettanut sen vaijerin vivun jumia kiinni. Aikaisemmassa Volvossa oli käsijarrun säätö just sellainen "pyöritä-pirun-pienestä-raosta-pirun-pienellä-meisselellä-pirun-pientä-ratasta-arvioiden-jarrutusteho." Takapyörä irti, pyörittely, pyörä kiinni, sora-alustalle, käsärijarrutus, tuliko samanlaiset viivat, aha ei ihan, aloita uudelleen vaiheesta yksi. Tällä menetelmällä sai kuitenkin katsastukseen jarrujen tehoeron 0,1 kN:iin. Ja siihen on varmaan syynsä että autojen käyttömanuaaleissa on käsite "seisontajarru", eikä "perän sivulleheitto-jarru."
Vähän sama vika itsellä kuin jollakin oli tuolla edellisellä sivulla, vaijerin kuori pas*ana ja pas*ainen, joten ennen uuden vaihtoa ei nyt oikein kehtaa nykiä. Syksyllä piti tuota jarruosastoa rempata, niin huomasi juuri sen saman jutun että oli koettanut sen vaijerin vivun jumia kiinni. Aikaisemmassa Volvossa oli käsijarrun säätö just sellainen "pyöritä-pirun-pienestä-raosta-pirun-pienellä-meisselellä-pirun-pientä-ratasta-arvioiden-jarrutusteho." Takapyörä irti, pyörittely, pyörä kiinni, sora-alustalle, käsärijarrutus, tuliko samanlaiset viivat, aha ei ihan, aloita uudelleen vaiheesta yksi. Tällä menetelmällä sai kuitenkin katsastukseen jarrujen tehoeron 0,1 kN:iin. Ja siihen on varmaan syynsä että autojen käyttömanuaaleissa on käsite "seisontajarru", eikä "perän sivulleheitto-jarru."
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfojen käsijarrut?
Vannoin etten työntäisi lusikkaani tähän lähestulkoon lumiharjamaiseen keskusteluun, mutta nyt on kyllä ihan pakko kysyä että mikä siellä manuaaliaskissa kuluu/hajoaa jos jättää pykälän sisään pysäköidessä?Aquatica kirjoitti:Tarkoitin, että sitä ei ole SUUNNITELTU siihen. Sehän on suunniteltu liikkeellä ollessaan voimanvälitykseen. Tietenkin moni asia on suunniteltu johonkin ja käytetään ihan johonkin muuhun; kun se toimii. Niin tämäkin.Shuttle kirjoitti:Ainakin kaikkialla opetetaan (ja itseänikin opetettiin) autokoulua myöden pistämään ykkönen silmään parkkiin kun mennään, käytti käsijarrua tai ei. Mistäs moinen Essolegenda on peräisin, ettei manulootassa saa jättää vaihdetta päälle? Ajetaan siinä vaihde päällä aika monta sataa tuhatta kilsaakin, jolloin se on hieman kovemmalla rasituksella kuin paikallaan seisoessa.Aquatica kirjoitti:Ja kuten Athrez sanoi, se on suunniteltu käytettäväksi. Vaihteita EI ole manuaaliaskissa ainakaan suunniteltu jätettäväksi päälle.
Ja täällä ei tosiaankaan tässä muutama vuosi sitten vaihdetta opetettu laittamaan päälle kuin ja vain ja ainoastaan jyrkässä mäessä/muuten erityisen vaativissa oloissa. Sekin siksi, että saadaan useammalle pyörälle lukitus ja pikkusen varmistusta sen puoleen, että esim. kässäri ei petä. Jossain vanhassa 100euron romussa tuo nimittäin hyvinkin vois käydä...
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Alfojen käsijarrut?
No ei mikään mutta tuntuu että joka toinen asuu friscossa.
molex to sata, lose all your data.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfojen käsijarrut?
Jokunen vuosi sitten iäkäs nainen jäi tässä risteyksessä itsekseen rullaamaan lähteneen auton alle.
http://goo.gl/maps/BBhCu
Ja tällainenkin tapaus löytyy
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011060 ... me_oneline
Mutta nuohan ovat ääriharvinaisia poikkeuksia, koska kukaan foorumilainen ei ikinä pysäköi muualle kuin täysin tasaiselle pinnalle (varmaankin autoliikkeen/olohuoneen lattia kyseessä) eikä missään nimessä mäkeen tai edes ulkosalle, missä ”tasamaata” on aika heikosti tarjolla, kun hyvätkin paikat on pilattu tekemällä sadevedelle kaatoja yms.
Elikkä ihan turha laittaa vaihdetta / käsijarrua päälle ylipäätään ja tupla- tai triplavarmistus (vaihde päälle + pyörät linkkuun) on sulaa hulluutta. Valuu jopa 8 s elämästä hukkaan näin. Karsimalla turhat toimenpiteet, turvavyön käyttö mukaan luettuna, tienaa joka päivä 10 s. Vyötähän tarvii vain huonot kuskit ja hekin vain silloin, kun ajavat kolarin.
Tässäkin on hyvä perustelu sille, miksi kannattaa jättää käsijarru käyttämättä – pääsee auto tarvittaessa hakemaan sammutusvettä
http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A ... ella-68004
http://goo.gl/maps/BBhCu
Ja tällainenkin tapaus löytyy
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011060 ... me_oneline
Mutta nuohan ovat ääriharvinaisia poikkeuksia, koska kukaan foorumilainen ei ikinä pysäköi muualle kuin täysin tasaiselle pinnalle (varmaankin autoliikkeen/olohuoneen lattia kyseessä) eikä missään nimessä mäkeen tai edes ulkosalle, missä ”tasamaata” on aika heikosti tarjolla, kun hyvätkin paikat on pilattu tekemällä sadevedelle kaatoja yms.
Elikkä ihan turha laittaa vaihdetta / käsijarrua päälle ylipäätään ja tupla- tai triplavarmistus (vaihde päälle + pyörät linkkuun) on sulaa hulluutta. Valuu jopa 8 s elämästä hukkaan näin. Karsimalla turhat toimenpiteet, turvavyön käyttö mukaan luettuna, tienaa joka päivä 10 s. Vyötähän tarvii vain huonot kuskit ja hekin vain silloin, kun ajavat kolarin.
Tässäkin on hyvä perustelu sille, miksi kannattaa jättää käsijarru käyttämättä – pääsee auto tarvittaessa hakemaan sammutusvettä
http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A ... ella-68004
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfojen käsijarrut?
^ Vau . Ja minä kun luulin, että elämässä on muitakin sävyjä kuin musta ja valkoinen
Ja ihan kohta haen
Ja ihan kohta haen
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfojen käsijarrut?
Mikäs niissä sitten on varajarruna? Kyllä käsijarrun pitää toimia ajaessa, koska se on - kaikissa näkemissäni henkilöautoissa - ainoa käyttöjarrusta riippumaton jarrujärjestelmä. Tällaisenhan E-sääntö 13 vaatii. Automaattisissa pysäköintijarruissa on toki aina myös käsikäyttömahdollisuus.Naamapalmu kirjoitti:Audeissa y.m. taas taitaa olla sähköinen käsijarru jota siis ei voi käyttää hallintalaitteena ajaessa.
Tietyllä tapaa tosin aavistelen, että "hallintalaite" tarkoittaa tässä yhteydessä laitetta, jolla auto saadaan hallitsemattomaan tilaan
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfojen käsijarrut?
Täytyy olla mekaaninen seisontajarru. Sen toteutus voi olla sähköinen. Napista painat -> sähköinen moottori lukitsee sen mekaanisesti. Loogista, eikö?
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Alfojen käsijarrut?
Mahtaa tehdä Quattro Audissa Qutaa lukita takapyörät vauhdissa ?. Ei se sähköinen kyllä vauhdissa tee kuin piippauksen....
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfojen käsijarrut?
Kyllä mulla B8 veti liinat kiinni hyvinkin tehokkaasti, kun sähkökäpäkän vipua piti hetken jarruasennossa. Eikä ole yhdenkään muun auton seisontajarru pysäyttänyt autoa yhtä tehokkaasti kuin tuo. Se tosin oli puoliq, mutta eiköhän se quattrokin samalla jarrulla vastaavaan tapaan stoppaa, ellei sitten vieläkin nopeammin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfojen käsijarrut?
^ Luulis quattrossa olevan ns. "Idiootti-varmistus" systeemi ettei apina-asiakkaat pasko autoa tyhmyydellään...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfojen käsijarrut?
Joo, voisin kuvitella että se pyrkii vetämään myös etujarrut kiinni. Saattoi kyllä vetää tuo puoliq:kin, sen verran äkäsesti toppasi auto liukkaalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Alfojen käsijarrut?
Ai sitä pitää pitää hetki...kokeillaan. Olen vain nopeasti nypännyt ja piippaa ainoastaan.Polforea kirjoitti:Kyllä mulla B8 veti liinat kiinni hyvinkin tehokkaasti, kun sähkökäpäkän vipua piti hetken jarruasennossa. Eikä ole yhdenkään muun auton seisontajarru pysäyttänyt autoa yhtä tehokkaasti kuin tuo. Se tosin oli puoliq, mutta eiköhän se quattrokin samalla jarrulla vastaavaan tapaan stoppaa, ellei sitten vieläkin nopeammin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfojen käsijarrut?
Joo, ettei ihan vahinko-osumasta vedä autoa seis. Tuo mun kokemus siis Audista, ei Alpinasta .
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Alfojen käsijarrut?
Aidista minäkin kokoajan olen puhunut....yksi kun on tuollainenkin nimissäni , tosin tuo vielä kahvalla mutta vaihtumassa uuteen jota koejaossa ollut jo muutamia pidempiä jaksoja. Koeajossa juuri ollut pakko räplätä nappulaa kun kiinnostanut pistääkö jarrut lukkoon, mutta nopealla nyppäisyllä ei muuta sano kuin piip. Ensiviikolla pitäisi tulla A42.0TQtronig koeajoon joka vahva vaihtoehto. Tuo kahvalla oleva kyllä nappaa kiinni mutta mittaristossa joulukuusi ja piiiiiip soi niin pitkään kun kahvaa pitää ylhäällä, lisäksi tehot häviää samointein (estetty jarru/kaasu nääs).Polforea kirjoitti:Joo, ettei ihan vahinko-osumasta vedä autoa seis. Tuo mun kokemus siis Audista, ei Alpinasta .
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Alfojen käsijarrut?
Ainakin B6 (3C?) Passatti jarruttaa käsijarru nappia painettaessa ABS pumpun avulla kovemmissa vauhdeissa, eli myös etupyöriä. En tiedä sitten, että miten käyttäytyy jos ABS pumppu on rikki, vauhdissa jarrutettaessa siis. onhan se käsijarru mekaanisesti toimiva loppupelissä, mutta mun mielestä ei ihan täytä mekaanisesti käytettävän käsijarrun pykäliä. Jos jarrupääsylinteri hajoaa ajossa ja seisontajarrun moduli menee oikkariin niin vaikea on pysähtyä. Tosin voihan ne käsijarruvaijeritkin katketa samaan aikaan kun se jarrupääsylinteri leviää.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfojen käsijarrut?
Jälleen kuullut näiltä abc:n baarin miehiltä että autoa ei sais jättää seisomaan käsijarrun varaan. Miksi ei? Väittivät että jämähtää siihen paikkaan jos esim tekee remppaa kuukauden ja on varmistanut auton pysymisen vaihde päällä ja käsijarrulla niin ei enää irroittaisi. Olenkohan aina saanut 75:n tuurilla liikkeelle kuukauden seisomisen jälkeen?
Through difficulties to defeat
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Alfojen käsijarrut?
Tämä kun on varmaan öljyjen jälkeen toiseksi kiisteillyin aihe mutta pakko kysyä:mihin helvettiin sitä käsijarrua tarvitaan tasasella lähteekö se siitä lentoon vai?ei hyvää päivää ja voi morjens.
molex to sata, lose all your data.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfojen käsijarrut?
^LIUKAS keli voi suistaa kaaran vaikka puuta vasten nojalleen tai vastaantulijan kaistalle. Sehän aiheuttaa vuosittain ihan jumalattomasti onnettomuuksia.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfojen käsijarrut?
^^Juurikin näin
Kenties kuitenkin hyötyä kässäristä tunkatessa ylös milloin mitäkin kulmaa ja piha ei ole aivan tasainen.
Ilmeisesti siis kyseinen kapistus kelpaa seisottamiseen pidempäänkin
Kenties kuitenkin hyötyä kässäristä tunkatessa ylös milloin mitäkin kulmaa ja piha ei ole aivan tasainen.
Ilmeisesti siis kyseinen kapistus kelpaa seisottamiseen pidempäänkin
Through difficulties to defeat
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfojen käsijarrut?
Kyllä se vähän autosta riippuu missä kannattaa seisottaa käsijarrulla ja missä ei ole niin vaarallista. Vaimon relluun piti tehdä viime talvena ylimääräinen jarruremontti kun yön jälkeen peruutettaessa jarrukengän kitkapinta oli jäätynyt rumpuun kiinni, pyörähti puoli kierrosta ja kiilautui vastakkeisen jarrukengän ja rummun väliin. Rengas ei pyörinyt eteen eikä taakse. Eikä rumpu lähtenyt pois ihan normaalikonstein.
Monessa välimeren automallissa, krhöm, käsijarru mekanismia ei ole oikein suunniteltu suomalaiseen kurasuolasohjo jäämössön sisällä toimimaan, joten saattaapi olla talvella ja vähän kesälläkin laahausta vaikka kaikki olisi ns. kunnossa.
Monessa välimeren automallissa, krhöm, käsijarru mekanismia ei ole oikein suunniteltu suomalaiseen kurasuolasohjo jäämössön sisällä toimimaan, joten saattaapi olla talvella ja vähän kesälläkin laahausta vaikka kaikki olisi ns. kunnossa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfojen käsijarrut?
Voiskohan vetää johtopäätöksen että suoraan levyjarrun satuloihin toteutetut käsijarrut kelpaavat myös pidempään seisottamiseen kun taas rumpukenkähässäkällä toteutetut känkät ovat kelvottomia kaikkeen.
Ja seuraavan oluen myötä siirtyykin jo öljyväittelyksi
Ja seuraavan oluen myötä siirtyykin jo öljyväittelyksi
Through difficulties to defeat
Re: Alfojen käsijarrut?
Mun empiiriset havainnot välimerellisten autojen saralla osoittavat päinvastaista. Puntossa ikinä käkkäri ollut jumissa ja se on rumpujarrullinen, kun taas Alfa jämähtelee joka ainut kerta. Ny on tosin vaijerit vaihdettu, et eiköhän tääki tästä.Naamapalmu kirjoitti:Voiskohan vetää johtopäätöksen että suoraan levyjarrun satuloihin toteutetut käsijarrut kelpaavat myös pidempään seisottamiseen kun taas rumpukenkähässäkällä toteutetut känkät ovat kelvottomia kaikkeen.
Ja seuraavan oluen myötä siirtyykin jo öljyväittelyksi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfojen käsijarrut?
^^
Rumpujarrut kestää paremmin sohjoa, mutta ovat veemäisiä jos ja kun jotain vikaa tulee.
Myös kengissä on isoja eroja; monta monta tarvikekenkää on ollut, joissa kitkapinta on lähtenyt irti ja kiilautunut AJOSSA toisen kengän ja rummun väliin. Se on aika rumaa jälkeä se, mitä siitä seuraa
Satulakäsijarru (eli vaijeri vääntää mäntää levyyn suoraan, ei rumpumekanismin kautta) on toimiessaan mielestäni kaikin puolin parempi. Se on myös huoltoystävällisempi; ei tarvitse kikkailla säätöruuvien ym. kanssa. Mutta jos, etenkin mm. 156:n ja 159:n kohdalla, vaijerit on huonossa kunnossa = jäätyy takuulla ennemmin tai myöhemmin, joka aiheuttaa ongelmia. Itse tein ennaltaehkäisevästi ekana syksynä vaijerivaihtorempan ex-tessuun ja melkein ennaltaehkäisevästi nykyiseen JTD:hen... (alkoi laahata)
PS.
Itse kun teen ei-rumpujarrut, en ole tyytyväinen, jos pala laahaa _yhtään_. Renkaan täytyy pyöriä täysin vapaasti jarru vapautettuna, jotta olen tyytyväinen. Rumpukäsijarrun säädän aina niin, että rengas pyörii n. 10kierrosta (eli selkeä pieni laahus koko ajan), muuten noita rohjoja on hankala saada leimasta läpi, kun käsijarru on mukamas liian heikko
Rumpujarrut kestää paremmin sohjoa, mutta ovat veemäisiä jos ja kun jotain vikaa tulee.
Myös kengissä on isoja eroja; monta monta tarvikekenkää on ollut, joissa kitkapinta on lähtenyt irti ja kiilautunut AJOSSA toisen kengän ja rummun väliin. Se on aika rumaa jälkeä se, mitä siitä seuraa
Satulakäsijarru (eli vaijeri vääntää mäntää levyyn suoraan, ei rumpumekanismin kautta) on toimiessaan mielestäni kaikin puolin parempi. Se on myös huoltoystävällisempi; ei tarvitse kikkailla säätöruuvien ym. kanssa. Mutta jos, etenkin mm. 156:n ja 159:n kohdalla, vaijerit on huonossa kunnossa = jäätyy takuulla ennemmin tai myöhemmin, joka aiheuttaa ongelmia. Itse tein ennaltaehkäisevästi ekana syksynä vaijerivaihtorempan ex-tessuun ja melkein ennaltaehkäisevästi nykyiseen JTD:hen... (alkoi laahata)
PS.
Itse kun teen ei-rumpujarrut, en ole tyytyväinen, jos pala laahaa _yhtään_. Renkaan täytyy pyöriä täysin vapaasti jarru vapautettuna, jotta olen tyytyväinen. Rumpukäsijarrun säädän aina niin, että rengas pyörii n. 10kierrosta (eli selkeä pieni laahus koko ajan), muuten noita rohjoja on hankala saada leimasta läpi, kun käsijarru on mukamas liian heikko
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfojen käsijarrut?
Ok hyvä tietää. Tuurilla kai menty kun 3 v ilman mitään ongelmia käsijarrun suhteen. Uskoisin että ei laahaa kun levyt pääsee ruostumaan ja vaatii hieman entusiastista ajoa että levyt kuntoutuu.
Ja takas auton alle tutkimaan bensavuotoa. Tarttis jo jotain vahvempaa kuin kahvia aamuisin
Ja takas auton alle tutkimaan bensavuotoa. Tarttis jo jotain vahvempaa kuin kahvia aamuisin
Through difficulties to defeat
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfojen käsijarrut?
Yleensä käsijarruvaijerit alkaa temppuilemaan juuri sen takia kun niitä ei käytetä säännöllisesti. Tuttu juttu varsinkin automaatti-autoissa, joissa lyödään aina P päälle. Sitten korjaamon tiskillä itketään kun "enhän minä ole edes käyttänyt sitä" ... Sen takia se vika juuri tulikin. Itse pysäköin aina autoni käsijarrulle ja vaihde vapaalle. Käsijarru vedetään kunnolla ylös että pysyy varmasti paikallaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfojen käsijarrut?
Talvellahan käsijarrua tuleekin käyttää koko ajan, mutta ei pysäköidessä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfojen käsijarrut?
Käsijarrua käytän aina. Vain poikkeustapauksissa käytän myös vaihdetta, eli jos on mahdottoman jyrkkä mäki tms. Käytössä se vetristyy.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfojen käsijarrut?
Käytän kummassakin autossa käkää aina pysäköidessä. Se on kuin turvavyön naksautus selkärangassa. Sitten kun on huomannut että kappas ei meinaa irroittaa, niin laitetaan uudet vaijerit. Mistä tulikin mieleen että 156 tarvitsee uudet vaijerit ennen talvea. Sellaiset merkit oli keväällä. Ja kyllä muuten jäätyy vaikka kuinka hinkkaisi jos kuoret on rikki. Illalla käkä päälle, kuorenvälissä vettä, taatusti aamulla jumissa. Sitten asuu suomen turuus tai on melkoinen tuuri jos ei koskaan näin käy vaikka on vaijerit rikki. Toki se mistä kohtaa on rikki varmaan vaikuttaa asiaan...
Ja tulee sitä käkää talvella muutekin nyittyä. Ajotyylissä on vikaa jos ei sitä talvella nyi. Jos ei muuten niin saa vaimon kiljumaan
Ja tulee sitä käkää talvella muutekin nyittyä. Ajotyylissä on vikaa jos ei sitä talvella nyi. Jos ei muuten niin saa vaimon kiljumaan
Ayrton Senna da Silva forever
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfojen käsijarrut?
Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa käsijarrun kanssa, mutta viime talvena se paikoin jumitti. Katselinkin tuossa, että vaijerin haitarikumit olivat säpäleinä. Pystyisikös tuon pelkän haitarikumin vaihtamaan, kun vaijerissa muuten ei ole mitään vikaa? Vastaavia tarvikekumeja varmaan saisi ainakin Korja-Kumista? Mitkähän tuon kumin mitat ovat?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfojen käsijarrut?
Kumi rikki = sontaa kuoren ja vaijerin välissä, eli entinen joko nyt tai kohta. Eli uusi vaijerit.
Re: Alfojen käsijarrut?
Omassa meni vaijerit vaihtoon samaisen syyn takia. Itse vaijereissa ei ollut mitään vikaa, mutta olihan siellä sitten sitä mainittua sontaa enemmän kuin riittävästi. Et uusiks vaan. Takapenkit pois ja silleen.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfojen käsijarrut?
Katsurin mielestä liian monta naksahdusta ennen kuin käsijarru ottaa 75:sessa Muuten toimii edelleen mutta mistä sen vaijerin kahvaan saisi kiristettyä. Löytyykö keskikonsolin sisältä jotain kiristysmekanismia ym ja mistä kannattaa lähteä purkamaan?
Through difficulties to defeat
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Alfojen käsijarrut?
Käsijarruvaijerin säätö on jarrusatuloiden päässä, ei tarvitse purkaa mitään. Helpointa on tehdä nosturilla, mutta laiha mies mahtuu säätämään ilman tunkkejakin, joten pitäköön tunkkinsa. Työkaluina riittää 10 ja 13 kiintoavain ja kikkapihdit jos kierre on ruosteessa. Tämä siinä tapauksessa, jos jarrut on muuten kunnossa.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Alfojen käsijarrut?
Käytiin uudessa MoKa kauppakeskuksessa, niin siellä oli jollain tuplavahinko. Ihmettelin kun Peugeot CC oli keskellä käytävää, mutta olikin valunut itsekseen ruudusta siihen motittaen pari autoa taakseen. Mihinkään ei ollut osunut.
Pitäisi laittaa 156:seen uudet vaijerit, oli nyitty niin kovaa että oli ihan poikki mennyt. Pitänee voidella ne avohammaspyöräspraylla ennen asennusta kuten on ollut tapana, roikkumaan verstaalle ja toisesta päästä valutellaan. Tosin joissain on muovipinta vaijerin päällä, en tiedä miten niitten kanssa pitäisi tehdä. Integralessa oli muovi lähtenyt liikkeelle kahvan päässä ja jumittanut koko vaijerin, oli kauhea työ repiä ne sieltä välistä kokonaan pois ja laittaa rasvaa tilalle. Sen jälkeen on kyllä toimineet.
Kerran olen vaihtanut isän pakuun takanurkkaa päivän 30 asteen pakkasessa. Oli rullannut vauhdilla kivitalon seinään itsekseen yöllä.
Itse nykäisen toki aina kässärin, niin ei notku sitten vaihdetta vasten vaikka se sisässä onkin.
Pitäisi laittaa 156:seen uudet vaijerit, oli nyitty niin kovaa että oli ihan poikki mennyt. Pitänee voidella ne avohammaspyöräspraylla ennen asennusta kuten on ollut tapana, roikkumaan verstaalle ja toisesta päästä valutellaan. Tosin joissain on muovipinta vaijerin päällä, en tiedä miten niitten kanssa pitäisi tehdä. Integralessa oli muovi lähtenyt liikkeelle kahvan päässä ja jumittanut koko vaijerin, oli kauhea työ repiä ne sieltä välistä kokonaan pois ja laittaa rasvaa tilalle. Sen jälkeen on kyllä toimineet.
Kerran olen vaihtanut isän pakuun takanurkkaa päivän 30 asteen pakkasessa. Oli rullannut vauhdilla kivitalon seinään itsekseen yöllä.
Itse nykäisen toki aina kässärin, niin ei notku sitten vaihdetta vasten vaikka se sisässä onkin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfojen käsijarrut?
Noihin muovipintaisiin (esim. 156 ja ainakin Coflen tai TRW:n valmistamat) silikonispraytä. Niin että ui. Hyvin toimii.
Täälläkin nuo jäykät ja oudon tuntuiset TRW:n kaapelit ovat alkaneet tuntua paremmalta, kun jatkuvassa käytössä. Vielä on joskus hieman jäykkyyttä, mutta pääsääntöisesti on jo normaalin oloinen käsijarru ja pitää edelleen - ja ennen kaikkea, irrottaa
Täälläkin nuo jäykät ja oudon tuntuiset TRW:n kaapelit ovat alkaneet tuntua paremmalta, kun jatkuvassa käytössä. Vielä on joskus hieman jäykkyyttä, mutta pääsääntöisesti on jo normaalin oloinen käsijarru ja pitää edelleen - ja ennen kaikkea, irrottaa
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Alfojen käsijarrut?
Varmista, että vaijeri on pohjassa tukevasti kiinni. Myötäävä vaijeri hukkasi omassa 75:ssa tehot. Laitoin kunnolla kiinni ja jo alkoi pitämään.Naamapalmu kirjoitti:Katsurin mielestä liian monta naksahdusta ennen kuin käsijarru ottaa 75:sessa Muuten toimii edelleen mutta mistä sen vaijerin kahvaan saisi kiristettyä. Löytyykö keskikonsolin sisältä jotain kiristysmekanismia ym ja mistä kannattaa lähteä purkamaan?
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: Alfojen käsijarrut?
Käsijarru vaijerin vaihdossa kannattaa laittaa kunnon vaseliinia niihin vaijereihin, nii toimivat paremmin, eikä pieni vesi määrä jäädytä niitä heti. Aika herkästi niissä vuotaa ne kumit vettä sisään.
Re: Alfojen käsijarrut?
Vaihteenvarassa? Ai eikös siinä farkussa olekkaan laatikossa P-asentoa?sämpy kirjoitti:Itse nykäisen toki aina kässärin, niin ei notku sitten vaihdetta vasten vaikka se sisässä onkin.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Alfojen käsijarrut?
"vaihteen varassa"
Miettikääs minkä varassa se auto seisoo silloin kun se seisoo ns,vaihteen varassa.....
Jep,sen kaiken kestävän jakohihnan/ketjun varassa
Miettikääs minkä varassa se auto seisoo silloin kun se seisoo ns,vaihteen varassa.....
Jep,sen kaiken kestävän jakohihnan/ketjun varassa