Parhaat ennen vuotta 1990 valmistetut 6-koneet siis oli tossa listassa. Aika monta tuli mieleen jotka aikanaan olivat edistyksellisiä ja oman aikansa parhaita moottoreita jotka tolta listalta uupui, kuten vaikka Alfan 6C , Maseratin 6C tai tuoreempi Maseratin V6 biturbo. Mercedekselläkin muutama 6-sylinterinen ollut , mutta netin huutoäänestyksellähän toi lista oli koostettu. Mutta jos ajattelee suppeammin noita parhaina vuosina 1960 - 1990 tuotannossa olleina massatuotantokutosmoottoreina niin varmaan toi suht osuva listaus on. Ja hienoohan toi on kun busso komeilee ykkösenä.
Hieno lista ja ykkösenä ihana moottori. Ja tämä tulee sillä kokemuksen tuomalla varmuudella, jolla yhtäkään noista muista en ole päässyt kokeilemaan...
Paitsi bemmistä en ole ihan varma...
Miksiköhän muuten artikkelissa pidetään 2,5-litraista parhaana variaationa? Miksei muka isompiparempi?
Myönnän osallistuneeni tuohon huutoäänestykseen (juuri sitä se oli )
Mutta voittohan meni oikeaan osoitteeseen silti. Hienoja juttuja hyvillä kuvilla ja oikealla asenteella tuolla Petroliciousin sivulla, kannattaa käydä lukemassa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
wekkuli kirjoitti:
Miksiköhän muuten artikkelissa pidetään 2,5-litraista parhaana variaationa? Miksei muka isompiparempi?
Eiköhän tuossa tarkoitettu sitä vanhempaa versiota, joka oli juurikin GTV6-versiossa. Ehkä se on enemmän "klassikko" kuin GTA:n 3.2l.
"greatest pre-1990 six-cylinder engine. " juurikin niitä vanhempia hakivat. Mutta ei tuo tuoreempikaan huonolta kuulosta. Taidankin lähteä töistä vähän aiemmin kotiin ja lähteä ajelemaan. Eilen vielä sain hallipaikan kotipihasta niin lähdön ja kotiin tulon yhteydessä voi kuunnella ääniä vielä paremmin
132 Coupe kirjoitti:Täytyy myöntää että jopa tonnikeiju Thesiksen pellin alta saa upean konsertin kun neljän tonnin raja ylittyy..
No enpä sitä oikeastaan huomannut bellassa, oikeastaan huomio kiinnittyi siihen kukn nopeusmittarin viisari vain nousi lähes äänettömässä autossa sallimattomiin lukemiin tasaisesti.....jatkuen ja jatkuen.
Olisiko pitänyt avata akkuna?
Tekeeköhän toi vähempiventtiilisyys jotenkin matalamman tai paremman soundin? Sama nimittäin v2-moottoripyörissä, joissa vanhempien 2-venttiiliducatien jytinä on makeampaa kuin uudempien neliventtiilisten? Ilmajäähytteisyyskin voi toki vaikuttaa asiaan...
Ja onko näissä uudemmissa myös hieman eristetty ääntä piiloon?
Onko putkisto hiljaisempi kuin vanhemmissa vai keskitytty konehuoneen eristykseen paremmin?
Ymmärtääkseni GTA karjuu kuitenkin voimakkaammin kuin esim. 2.5.
Miellyttävä ääni näissä uudemmissakin on mutta hieman paremmin saisi tulla vielä esiin.
jmi kirjoitti:
Ymmärtääkseni GTA karjuu kuitenkin voimakkaammin kuin esim. 2.5.
Miellyttävä ääni näissä uudemmissakin on mutta hieman paremmin saisi tulla vielä esiin.
Päiväreissu Marteliukselle niin kyllä ne korjaa murheesi
jmi kirjoitti:
Ymmärtääkseni GTA karjuu kuitenkin voimakkaammin kuin esim. 2.5.
Miellyttävä ääni näissä uudemmissakin on mutta hieman paremmin saisi tulla vielä esiin.
Päiväreissu Marteliukselle niin kyllä ne korjaa murheesi
Minulla on siis euro3 versio (141kW) jossa on 2 pakosarjakattia ja 2 kattia auton alla, vanhemmassa versiossa jossa auton alla on vain 1 katti tulee hieman kovemmat ja kumisevammat äänet...
166 vakioputkistolla kuulostaa melko vaisulta, tosin on muutenkin hiljaisempi...
jmi kirjoitti:Ja onko näissä uudemmissa myös hieman eristetty ääntä piiloon?
Onko putkisto hiljaisempi kuin vanhemmissa vai keskitytty konehuoneen eristykseen paremmin?
Ymmärtääkseni GTA karjuu kuitenkin voimakkaammin kuin esim. 2.5.
Miellyttävä ääni näissä uudemmissakin on mutta hieman paremmin saisi tulla vielä esiin.
Mun mielestä Busson kuutosessa on nimenomaan niin mahtava MOOTTORIN saundi enkä nyt tarkoita niitä sieltä auton perästä kuuluvia pakoääniä.
Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
jmi kirjoitti:Ja onko näissä uudemmissa myös hieman eristetty ääntä piiloon?
Onko putkisto hiljaisempi kuin vanhemmissa vai keskitytty konehuoneen eristykseen paremmin?
Ymmärtääkseni GTA karjuu kuitenkin voimakkaammin kuin esim. 2.5.
Miellyttävä ääni näissä uudemmissakin on mutta hieman paremmin saisi tulla vielä esiin.
Mun mielestä Busson kuutosessa on nimenomaan niin mahtava MOOTTORIN saundi enkä nyt tarkoita niitä sieltä auton perästä kuuluvia pakoääniä.
Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
jmi kirjoitti:
Ymmärtääkseni GTA karjuu kuitenkin voimakkaammin kuin esim. 2.5.
Miellyttävä ääni näissä uudemmissakin on mutta hieman paremmin saisi tulla vielä esiin.
Päiväreissu Marteliukselle niin kyllä ne korjaa murheesi
Minulla on siis euro3 versio (141kW) jossa on 2 pakosarjakattia ja 2 kattia auton alla, vanhemmassa versiossa jossa auton alla on vain 1 katti tulee hieman kovemmat ja kumisevammat äänet...
166 vakioputkistolla kuulostaa melko vaisulta, tosin on muutenkin hiljaisempi...
Eikö tuo keskiputki ole laiton Suomen teillä vai olenko ymmärtänyt väärin?
MOOTTORIN ääni todellakin on miellyttävä, mutta mielestäni melko hiljainen.
Pakoääniä vaikea vertailla kun ei ole vakioputkia, mutta imuäänet ovat kyllä paremmat 2.5 24v kuin 2.0 12v:ssä.
Käyntiääni on 12v:ssä epäsivistyneempi hyvällä tavalla.
Finest kirjoitti:Pakoääniä vaikea vertailla kun ei ole vakioputkia, mutta imuäänet ovat kyllä paremmat 2.5 24v kuin 2.0 12v:ssä.
Käyntiääni on 12v:ssä epäsivistyneempi hyvällä tavalla.
Ei ahdettua voi verrata muutenkaan vapariin. Kyllä se vapaastihengittävän saundi paremmalta ylleensä kuulostaa.
^ Toi pätee lähinnä turboihin, mutta mekaanisista ahtimista voi lähteä sellasta soundimaailmaa että oksat pois. Novi V8 indianapoliksen radalla tulee ekana mieleen. Siinä oli sellaset soundit että Denis Jenkinsonkin kasteli pöksynsä kun Monzanapoliksessa pääsi kuuntelemaan. Mutta joo en nyt siviiliautoista mekaanisista ahtimista soundiesimerkkiä keksi tähän hätään.
Turbokoneissa ei muuta ole kuin suhina ja "teatteridumpin" sihinä. Remmikoneissa v*ttumainen ininä jatkuvasti,ärsyttävä ääni. Melkeen täytyy myöntää että CF2 pikkubusso novitecin putkella pitää parempaa ääntä kun GTA scorpionin "decat" rosterilla GTAssa vois kyl harkita jos sais kovemmat rähinät, vähän "unicorse/wizard" tyylliset
savijo-r kirjoitti:Mun mielestä Busson kuutosessa on nimenomaan niin mahtava MOOTTORIN saundi enkä nyt tarkoita niitä sieltä auton perästä kuuluvia pakoääniä.
Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Jep. 155 oli alkuun yhdellä pörinävaimentajalla, mutta vaihdoin orkkisputkea tilalle. Koneen ääni nousi paremmin esiin ja tunnelma suitsien pitäjällä kohosi merkittävästi.