155 & Jarrujen ongelmat
Valvoja: Moderators
155 & Jarrujen ongelmat
Vähän taustaa: Autossa ilmeni jarrutehostimen vuoto joten otettiin projektiksi vaihtaa kyseinen laite, käytettynä löytyi yllättävän läheltä sopiva tehostin (kiitoksia Keltsille). Tehostimen vaihdettua ja alfan konehuoneen niputettua kasaan jarrujen ilmauksen yhteydessä löytyi rikkinäinen jarruletku jonka vaihdon sekä uudelleen ilmauksen jälkeen sataviisvitosen piti olla jälleen ajokuntoinen, eli oli testiajon aika.
Ensin jarrut toimivat hieman laiskasti joka oli jo huolestuttavaa, tosin ajattelin että johtui siitä kun auto on tovin seissyt (ei tainnut viikkoa pidempään olla), joten lähdimme tielle kokeilemaan muutamaa reipasta jarrutusta, kyseisen testailun tulos oli että jarrut paranivat joka jarrutuskerralla hieman, kunnes yhtäkkiä alkoivat päinvastaisesti heikkenemään, pihatiellä jarruista katosi tunto lopullisesti eikä auton noin 20km/h vauhti hidastunut lainkaan jarrupedaalin ollessa pohjassa, tämän jälkeen tarkastin jarrunestesäiliön joka oli hukannut jonkun verran jarrunestettä, täytin jarrunestesäiliön täyteen ja jätin pihaan seisomaan.
Nyt noin muutaman viikon seisonnan jälkeen koeajosta jarrunestesäiliö on vieläkin suhteellisen täynnä (Muutama tippa kadonnut, mutta saattaa johtua myöskin siitä että olen muutaman kerran sen kurkannut ja tainnut pari pisaraa aina välillä tippua viereen.)
Elikkäs siis mikä mahtaisi olla vikana?
Voiko jarrujärjestelmässä olla vuoto vaikka neste ei ole kadonnut säiliöstä seisonnan aikana?
Vaikuttaako 155:sen konehuoneesta löytyvä ABS-boksi ilmaukseen jotenkin?
Auto on tosiaan vuosimallia -95 ja koneena toimii 2.0L 8v TeeÄssä.
Ensin jarrut toimivat hieman laiskasti joka oli jo huolestuttavaa, tosin ajattelin että johtui siitä kun auto on tovin seissyt (ei tainnut viikkoa pidempään olla), joten lähdimme tielle kokeilemaan muutamaa reipasta jarrutusta, kyseisen testailun tulos oli että jarrut paranivat joka jarrutuskerralla hieman, kunnes yhtäkkiä alkoivat päinvastaisesti heikkenemään, pihatiellä jarruista katosi tunto lopullisesti eikä auton noin 20km/h vauhti hidastunut lainkaan jarrupedaalin ollessa pohjassa, tämän jälkeen tarkastin jarrunestesäiliön joka oli hukannut jonkun verran jarrunestettä, täytin jarrunestesäiliön täyteen ja jätin pihaan seisomaan.
Nyt noin muutaman viikon seisonnan jälkeen koeajosta jarrunestesäiliö on vieläkin suhteellisen täynnä (Muutama tippa kadonnut, mutta saattaa johtua myöskin siitä että olen muutaman kerran sen kurkannut ja tainnut pari pisaraa aina välillä tippua viereen.)
Elikkäs siis mikä mahtaisi olla vikana?
Voiko jarrujärjestelmässä olla vuoto vaikka neste ei ole kadonnut säiliöstä seisonnan aikana?
Vaikuttaako 155:sen konehuoneesta löytyvä ABS-boksi ilmaukseen jotenkin?
Auto on tosiaan vuosimallia -95 ja koneena toimii 2.0L 8v TeeÄssä.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Esim. Jarruletku tai -putki voi vuotaa "paineen alaisena" eli kun jarrua painetaan. Tsekkaa onko letkut tahi putket märkinä jostain kohtaa. Samoin satulat kannattaa tarkistaa, ettei vuoda letkun liitoksesta tai jos vaikka jäänyt ilmausruuvi löysälle.Xef kirjoitti:Voiko jarrujärjestelmässä olla vuoto vaikka neste ei ole kadonnut säiliöstä seisonnan aikana?
Mulla on ylimääräiset takasatulat jos tulee tarvetta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Katos,meikäläisen vanha kärry Mitäs siellä on mittarissa tällä hetkellä ? Itse tein tuohon aikoinaan kaikki jarruputket uusiksi. Pumpulta asti kaikki uusiksi eteen ja taakse. En muista vaihdettiinko kaikkia letkuja silloin,kannattaa ne tarkistaa. Pyytää vaikka kaverin tekemään paineen (painaa jalalla jarrupoljinta ja pitää paineen päällä) ja käy itse tutkimassa taskulampulla näkyykö vuotoja.
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Mittarissa nyt sellaset 345 000km.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Kunnioitettavat lukemat Kun laitoin auton vaihtoon,niin taisi olla 290-300tkm 2011 kesällä.Xef kirjoitti:Mittarissa nyt sellaset 345 000km.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Eikös sylinterikin voi vuotaa ohi? Eli kun poljinta painaa, niin neste vuotaa osittain männän ohi sylinterissä jolloin jarrut toimivat vajaalla teholla, mutta nestettä ei vuoda mihinkään?
Ja jos männän taakse jää vähän nestettä niin se voi näkyä pienenä pudotuksena pinnassa.
Ja jos männän taakse jää vähän nestettä niin se voi näkyä pienenä pudotuksena pinnassa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Multa hajos joskus 155sta jarrupääsylinteri. Oireili siten että välillä meni poljin lähes lattiaan eikä jarruja ollu ollenkaan. Nopeasti kun paino uudestaan niin alkoi taas jarruttaan. Motonetissä oli tempran pääsylinteri hyllyssä joka olikin muuten identtinen 155 vastaavaan paitsi kaasuvaijerin kannatin ei sopinut tohon tempran sylkkyyn. Tempran sylinterillä oon nyt ajellu useamman vuoden ilman ongelmia. Pääsylinterin vaihto oli myös kohtuu kivuton homma,polkimen puolelta ei tarvi purkaa mitään. Vaikeinta on saada jarrunestesäiliö vanhasta ehjänä irti.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Olisko nessut kiehahtaneet ?
Re: 155 & Jarrujen ongelmat
Taas jatkuu jarrujen mysteerit,
Löydettiin vika miksi jarrut eivät toimineet lainkaan:
Oli siis jäänyt viime kerrasta lenkki kiinni ilmausruuviin ja se oli auennut/jäänyt auki.
Pikaisen ilmauksen jälkeen lähdettiin testaamaan alfaa ja jarrut toimivat mutta hieman laiskasti, voiko johtua kehnosta ilmauksesta vai johtuuko uudesta tehostimesta joka oli kooltaan noin 2 kertaa pienempi?
Vaikkakin erittäin ripeän kiihdytyksen jälkeen jarrut tuntuivat tehokkailta, mutta rauhallisessa ajossa olivat hieman lepsut.
Löydettiin vika miksi jarrut eivät toimineet lainkaan:
Oli siis jäänyt viime kerrasta lenkki kiinni ilmausruuviin ja se oli auennut/jäänyt auki.
Pikaisen ilmauksen jälkeen lähdettiin testaamaan alfaa ja jarrut toimivat mutta hieman laiskasti, voiko johtua kehnosta ilmauksesta vai johtuuko uudesta tehostimesta joka oli kooltaan noin 2 kertaa pienempi?
Vaikkakin erittäin ripeän kiihdytyksen jälkeen jarrut tuntuivat tehokkailta, mutta rauhallisessa ajossa olivat hieman lepsut.