Oliko mittari ok? ei kyllä pitäisi kehittää tuollaisia paineita sen mallin pumppu vaikka olisi paineenrajoitin kokonaan pois pelistä.... eikö se sisäänrakennettu rajoitin ole jossain 5 bar tienoilla??E.L. kirjoitti:Yritettiin mitata jollain mittarilla mallia biltema, mutta pyörähti melkein ympäri, joka tarkottais noin 15 bar
75 ts kierrokset loppuu noin 4500rpm
Valvoja: Moderators
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
No ei uskoisi. Mun tukaatissa on boschin pumppu, taitaa olla sama aika monessa ruiskuautossa, no kuitenkin. Pistin bensanpaineensäätimen letkut väärin päin eli niin ettei se auennut ollenkaan. Pumppu jaksoi painaa mittarin mukaan 8 barin paineet, tuskin paljon tuota järeämpiä pumppuja autoista löytyy?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Ei kai bensapumpun tuottokaan riittäisi mihinkään 15 bariin?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Pakoputken tukkeutuminen selittäisi kierrosten puuttumisen mutta silloin kyllä se on ennen kierrosten loppumista jo aika tukkoinen. Varmaan tuo pa-paine on mittariheitto, mutta kannattaa kyllä tarkistaa. Samoin muut perusmittaukset. Onko muuten katsottu strobolla kierrosten noustessa. Eli miten valo sykkii sen pätkiessä, häviää, ennakkomuuttuu, pätkii yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Ei kuulosta pa vialta, jos jaksaa kylmänä vetää ok. Kylmänä ei lambda vielä ohjaa boksin toimintaa, joten silloin kaikki menee ennalta määrättyjen polttoaine- ja sytytyskarttojen mukaan. Seos on rikkaammalla, mikä vaatii enemmän tuottoa pumpulta (veto päällä). En sitten tiedä kuinka kylmänä ootte uskaltaneet vedätellä...
Toisaalta tuo, että täyskaasulla toimii lämpimänäkin (?) ja vajaalla kaasulla ei, ei kerro polttoainelaitteen viasta. Täyskaasulla lambda tipahtanee pois ja taas mennään karttojen varassa.
Jos happianturia epäilee, niin sen saa eliminoitua yhtälöstä vetämällä sen oranssin kytkimen irti ja tankkaamalla 98E:tä
Toisaalta tuo, että täyskaasulla toimii lämpimänäkin (?) ja vajaalla kaasulla ei, ei kerro polttoainelaitteen viasta. Täyskaasulla lambda tipahtanee pois ja taas mennään karttojen varassa.
Jos happianturia epäilee, niin sen saa eliminoitua yhtälöstä vetämällä sen oranssin kytkimen irti ja tankkaamalla 98E:tä
Tuskin on ainakaan polttoaineen saannissa vikaa, koska kierrokset loppuu kuin seinään. Ja lämpimänä ei siis ota kierroksia millään, lämpömittarin mukaan raja on noin 50-60 astetta. Tässä rajoilla kun ollaan, niin joskus kone rykäsee kerran ja sit taas kierrokset nousee vähän reiluun 6000 asti, mutta hetken päästä taas pätkii jos antaa kierrosten laskea välissä. Ainakin tuntuu siltä että jos vain pitäisi kierrokset korkealla koko ajan, ei pätkiminen edes alkaisi. Mutta ei oo viitsiny hirveesti kokeilla koska kone ei oo täysin lämmin. Happianturi? onko se keltanen joka on oranssissa 5 pinnisessä liittimessä?
Joo oli tuo pa-puoli ihan mutuilua kuten se tällaisissa epäselvissä tapauksissa aina onE.L. kirjoitti:Tuskin on ainakaan polttoaineen saannissa vikaa, koska kierrokset loppuu kuin seinään. Ja lämpimänä ei siis ota kierroksia millään, lämpömittarin mukaan raja on noin 50-60 astetta. Tässä rajoilla kun ollaan, niin joskus kone rykäsee kerran ja sit taas kierrokset nousee vähän reiluun 6000 asti, mutta hetken päästä taas pätkii jos antaa kierrosten laskea välissä. Ainakin tuntuu siltä että jos vain pitäisi kierrokset korkealla koko ajan, ei pätkiminen edes alkaisi. Mutta ei oo viitsiny hirveesti kokeilla koska kone ei oo täysin lämmin. Happianturi? onko se keltanen joka on oranssissa 5 pinnisessä liittimessä?

Mulla oli aikoinaan yhdessä autossa saman tyyppinen oire ja viaksi osoittautui likainen pa-suodatin ja parissa pytyssä vialliset puolanjohdot. Mutat vikahan voi olla missä vain ja sen löytäminen ei aina ole ihan helppoa, helposti tulee auto laitettua kuntoon niiltäkin osin jotka ei huolto/kunnostusta kaipaa

Siinä motronicin aivoboxin takana pyörii se oranssi liitin, josta menee johdot boxiin. Se on vaan kertomassa mitä bensaa auto haluaa ja onko lambda-anturi pelissä mukana. Nyt kun auto on katilla varustettu, en kuitenkaan kehota irrottamaan sitä, ettei hajota kattia...
Irti = 98E ei kattia! Enemmän sytytysennakkoa.
Kiinni = 95E
Tuo liitin on yhdistetty Motronic liittimen piuhaan 15.
Motronicin liittimen pinnistä 24 pitäisi lähteä happianturin johto. 0V kun pa-syöttö katkaistu 1V kun täyskaasu. Eli pitäisi olla lähempänä yhtä kiihdytyksessä. Mainitsit, että lambdan jännitettä oli mitattu ja silloin meni nollille kun pätkii, eli paljon palamatonta tavaraa tai sitten liian laihalla. Eli anturi vaikuttaisi olevan ok ja pakoputken ilmavuodon mahdollisuus pienenee.
Onhan sen kampiakselin tunnistimen johto nyt varmasti tarkistettu? Vastuksen olitte mitanneet, mutta voisko saada häiriöitä jostain? Motronic luultavasti sekoaa täysin, jos signaali on epämääräinen. Tosin kylmä/kuuma käyttäytymistä tämä ei selitä.

Irti = 98E ei kattia! Enemmän sytytysennakkoa.
Kiinni = 95E
Tuo liitin on yhdistetty Motronic liittimen piuhaan 15.
Motronicin liittimen pinnistä 24 pitäisi lähteä happianturin johto. 0V kun pa-syöttö katkaistu 1V kun täyskaasu. Eli pitäisi olla lähempänä yhtä kiihdytyksessä. Mainitsit, että lambdan jännitettä oli mitattu ja silloin meni nollille kun pätkii, eli paljon palamatonta tavaraa tai sitten liian laihalla. Eli anturi vaikuttaisi olevan ok ja pakoputken ilmavuodon mahdollisuus pienenee.
Onhan sen kampiakselin tunnistimen johto nyt varmasti tarkistettu? Vastuksen olitte mitanneet, mutta voisko saada häiriöitä jostain? Motronic luultavasti sekoaa täysin, jos signaali on epämääräinen. Tosin kylmä/kuuma käyttäytymistä tämä ei selitä.
Johdon ehjyys on tarkistettu niin pitkälle kuin sitä vain näkee ja toista anturiakin on kokeiltu. Suurin osa täälläkin epäilee tämän anturin aiheuttavan pätkimistä, joten pitänee vielä vähän lähemmäs yrittää sitä säätää ja mahdollisesti vetää johdot suoraan motroniciin. Koneen lämmetessähän väli saattaa kasvaa suuremmaksi ja signaali heikentyä, vaikka siellä korjaamolla sanoikin että oskilloskoopilla signaali oli vielä ihan luettavissa...Jarno kirjoitti:Onhan sen kampiakselin tunnistimen johto nyt varmasti tarkistettu?
No, auto kävi taas korjaamolla, lambda vaihdettiin kun se oli "vähän hidas" ja nyt on päästöt kunnossa. Piti olla muutenkin kunnossa. Hintaa 470€.. olivat korjanneet sen johdon mikä oli kolvattu sinne motroniciin kiinni kun siinä piti muka olla vikaa. No tyytyväisenä sit lähdin siitä ja ajelen vähän matkaa, vaan eipä taaskaan ottanu täysiä kierroksia. Takasin korjaamolle ja kysyin että mikäs nyt kun ei olekaan kunnossa. Sit tuli selitys että ei voinu oikein kokeilla kun ei oo öljynpaineita tyhjäkäynnillä!!
. Ihmettelen vaan että eikö se vika pitänytkään olla siinä piuhassa? Varmasti olivat vaan avanneet sen motronicin liittimen niin rajusti että se edellinen korjaus oli hajonnu ja sit vielä laskutettu 1,1 tuntia sen korjauksesta.. itse tein sen noin 15 minuutissa. Täytyy nyt miettiä mihin toimenpiteisiin ryhdyn korjaamon ja myös auton osalta. Nyt kyllä vähän suututtaa! 


- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tämä viankuvaus sopii täydellisesti omaan ongelmaani viimevuodelta. Korjaantui anturin vaihdolla, (käytetty AR 90ie:stä). Kerroit kokeilleesi toimivaa, samoin ohjausboxia. Mitäs jos kokeilisi vaihtaa molemmat samanaikaisesti sillä niillähän voi olla yksilöeroja; sinun anturisi aivan lopussa mutta myös boxisi herkempi pulssien heikentymiselle.E.L. kirjoitti:Johdon ehjyys on tarkistettu niin pitkälle kuin sitä vain näkee ja toista anturiakin on kokeiltu. Suurin osa täälläkin epäilee tämän anturin aiheuttavan pätkimistä, joten pitänee vielä vähän lähemmäs yrittää sitä säätää ja mahdollisesti vetää johdot suoraan motroniciin. Koneen lämmetessähän väli saattaa kasvaa suuremmaksi ja signaali heikentyä, vaikka siellä korjaamolla sanoikin että oskilloskoopilla signaali oli vielä ihan luettavissa...Jarno kirjoitti:Onhan sen kampiakselin tunnistimen johto nyt varmasti tarkistettu?
Konetilaan on kurkattu pimeellä mutta ei näy läpilyöntejä. Taitaa vika olla siinä että puola ei saa enää ohjausta kun jossain signaalit häviää. Kuitenkin pääasia että nyt saa auton katsastettua kun päästöt on kunnossa. Täytyy kokeilla vetää se kampiakselin tunnistimen piuha alusta asti uusiksi ja kokeilla tosiaan sekä eri boxilla ja anturilla. Saa taas tehdä liitoksia boxiin joista korjaamolla veloitetaan yli 80€.. no kun oon pari niitä tehny niin oon taas säästäny edellisen korjaamoreissun hinnan! kyllä alkaa vähitellen usko loppua.... 

Oliko sulla lämpötilalla mitään vaikutusta?jin kirjoitti:Tämä viankuvaus sopii täydellisesti omaan ongelmaani viimevuodelta.
Nyt oon vaihtanu uuden johdon kierrosanturilta boxille, ei vaikutusta. Nyt on taas yks uus idea, laturi aiheuttaa häiriötä. Ainakin radiosta kuuluu vinkumista joka muuttuu kierrosten mukaan. Jos tämä häiriö sitten tunkeutuu koko muuhun sähköjärjestelmään, olisko mahdollista?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Autosähkö on ihmeellistä, Italialainen varsinkin. Ainakin just se kampikulmantunnistimen johtohan on häiriösuojattu "karva"vaipalla. Eli kaikkea kannattaa kokeilla. Tuohan on helppoa lisäksi kokeillakkin. Ottaa vain laturin pois pelistä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)