No niin...Laakeri vaihdettu!
Aikaa meni reilusti. Homma alko 10,30 siten että... Rengas pois napamutterin varmistus auki,pappa painamaan jarrua ja 60cm varsi jossa se kapea 36mm hylsy. Napamutteri Aukes todella helposti, sitte satulapultit auki helposti nekin satula veks ,jarrulevy veks..iisii. Olin taivaissa onks tää näin helppo projekti,,kahvitauko.
Sitten pyörän navan kimppuun,,rakensin sillan kynkkään jotta pääsen 2 leukasella ulosvetäjällä navan kimppuun. Halvalla ei hyvää taaskaan saanut,,ns kukkomalli olis maksanu enemmän joten uskoin pärjääväni halvalla 14eur vetimellä. Paskat ,,se veti niin vinoon että melkein hajosi käsiin. Pajavasalla autettuna napa kuitenkin irtosi viimein laakerin hajotessa puoliksi. Kaulus jäi napaan joten rälläkkä kouraan ja siihen syvähkö ura ja taltalla halki lopuksi. Onnistui kivuttomasti (paitsi että tuli vedettyä myös napaan ura,no kosmeettisia virheitä vain). Navan putsasin ja laitoin tässävaiheessa mummon pakastimeen.Tähän kohtaan sattu ruokatauko...samoin pojan pelastaminen tienpäältä kun moposta oli ketjut katkennut.. Tähän episodiin meni 1,5 tuntia tehotonta työaikaa
Sitte itse laakerin pultit auki ( oli 8mm kuusiokolopultit) eikä torxit niinku luulin. Otin jarrukilven irti kans ja maalasin sen samalla,,hifistelyä. Sitten alkokin homman svittumaisin osuus..olipa laakeri muuten suht jämähtäny sijoilleen. Pajavasara, taltta,kiila, metodilla se sit lähti kuitenkin pikkuhiljaa antautumaan,meinäs kuitenkin usko loppuu tässä naputtelussa. Viimein läks sitten putsasin laakeripesän paikan. Uusi laakeri meni heittämällä paikoilleen pultit kiinni, jarrukilpi paikalleen ja napa pakastimesta. Moottoriöljyä napaan ja laakerin sisäpintaan ja varovaista naputusta pajavasaralla,,isompaa naputusta pajavasaralla ja viimein napamutteri yletti kierteisiin jolla sitte helposti lopullinen kiristys.
Levy ja satula paikalleen pappa painamaan jarrua ja lopullinen napamutterin kiristys, mutteri luttuun ja rengas kiinni. TEHTY. Kello pysähtyi aikaan 19.00
Työtahti oli aika verkkainen ja kolmisen sikaria tuli tupruteltua kaffea kans. Oliskohan 6 tuntia ollu tehokas työaika.
Loppupäätelmäni siis on että...Laakerin pystyy vaihtamaan ilman prässiä ja tunkin varassa ilman tukivarsien/kynkän irrottelua. En sit tiedä onko se järkevää noilla tuntimäärillä.
Jutun huipennus sitten oli että AI Miten ihanalta tuntu lähtee kotiinpäin ,, auto oli hiljainen ja busson äänikin ylti aikasemman laakerimelun poistuttua kabiiniin saakka..JES ! Mutta jos oikein hifiä haluais niin eikös se perkuleen toinenpuolikin tarttis vaihtaa...pientä ääntä sieltäkin kuuluu. Selkä on ny niin paskana että jää tulevaisuuteen,ei vielä ole akuutti hätä.
Pari olutta ja saunaan. Ai että on voittaja fiilis ...MÄ TEIN SEN IHAN ITE !!
