Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

Muija ihmetteli kun 2001 astra 1.6 ecotecillä kiihdyttäessä haisee barbecue? Vähänkö repesin kun kuuli ongelman mutta onko vinkkejä? :D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ eikö google löytänyt mitään ongelmaan? :D Suoli24:ssa on varmasti joku kysynyt jo kyseiseen ongelmaan vinkkejä.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

jkk kirjoitti:Muija ihmetteli kun 2001 astra 1.6 ecotecillä kiihdyttäessä haisee barbecue? Vähänkö repesin kun kuuli ongelman mutta onko vinkkejä? :D
On: älä keskustele naisten kanssa tuoksuista (äläkä väreistä).
Käy itse nuuhkimassa, eiköhän se selviä... Tuo konehan käyttää ulkopuolista roiskevoitelua, joten se voi olla ihan öljynkäryä pakosarjan tuntumasta tai jotain.
Järkiautoilija

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Oleino »

jkk kirjoitti:Muija ihmetteli kun 2001 astra 1.6 ecotecillä kiihdyttäessä haisee barbecue? Vähänkö repesin kun kuuli ongelman mutta onko vinkkejä? :D
Jäähdytysneste haisee haihtuessaan tuolle. Jostain vuotaa siis jäähdytysnestettä moottorin/pakosarjan/jonkun päälle?
Tein itse - säästin

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^ja^ ok, täytynee itse tsekata. tuossa ooppelissa on on ollut ongelmaa jäähdytysnesteen sekä öljyn katoamisen kanssa.

löysin osuvan biisin :mrgreen: :lol: :

https://www.youtube.com/watch?v=-LZzfGLHKNw

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^ :mrgreen:

Palautui Vivaro aika mieleen :lol:
Ride on!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Olin tuossa seiskafemmaa leimaamassa niin viereisellä nosturilla ollut pökötti keitti ja oksensi jäähdytysnesteet konttorin lattialle.

Oli auton omistaja vähän kitkeränä ja näytti pitävän vikaa katsastajan syynä :roll:

Oli muutenkin selvästi pidetty kuin kukkaa kämmenellä, takajarrulevyt umpiruosteessa, kumeissa pintaa puolisen milliä joka nurkassa. Kuulemma jokapäiväisestä ajosta joka ilmeisesti todisti että auto on ehjä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joillekin vanhan liiton automiehille on käsittääkseni kunniakysymys ettei autoon ole vaihdettu mitään osia. Ja silloin siinä ei voi olla mitään vikaa, onhan auto muutenkin ollut niin hyvä ettei siihen ole edes tarvinnut mitään osia vaihtaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Ymmärrän ton kyllä siltä osin jos puhutaan "ei-kuluvista" osista.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ymmärrän minäkin sikäli että onhan se nyt kivempi että esimerkiksi lämppärin moottori ei hajoa kuin että se hajoaa. Sitä tosin en ymmärrä jos siitä tulee joku kunniakysymys.

Tarkoitin lähinnä sellaista autonpitoa, jossa iskareita ei vaihdeta vaikka niissä ei ole enää mitään henkeä. Kun eihän tässä rallia ajeta ja kyytikin on mukavan pehmeää.

Tai loppuunkuluneita jarrulevyjä ei vaihdeta, onhan se auto tähänkin asti pysähtynyt.

Tai akkua ei uusita kun vain alle nollan keleissä tarvitaan lohkolämmitintä että auton saa käyntiin. Ja apuvirralla nyt ainakin.

Tai renkaita ei vielä vaihdeta, reunat tosin ovat kaljut mutta keskellä on vielä melkein kaksi milliä pintaa.

Tai mätä helmakotelo parsitaan Hesarilla ja hartsilla, "ei oo muuten tarvinnut koskaan hitsata".

Ja päälle kehutaan että mitään ei oo tarvinnut koskaan laittaa, on se luja peli.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sattuisko joku tietämään, että pystyykö -89 Corolla 1.3:n kytkimen pääsylinterin tiivisteen/tiivisteet vaihtamaan sylinterin ollessa paikallaan? Miten se varsi irtoaa siitä sylinteristä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nyt näyttää pösökuskilta menneen kuppi nurin :-D
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^jos ranskis on kaikki ominaisuutensa näyttänyt ja lopuksi motti tipahtanut asfalttiin, niin kyllähän siinä rauhallisempikin saatta suivaantua. :-D

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Rasvis kirjoitti:Joillekin vanhan liiton automiehille on käsittääkseni kunniakysymys ettei autoon ole vaihdettu mitään osia. Ja silloin siinä ei voi olla mitään vikaa, onhan auto muutenkin ollut niin hyvä ettei siihen ole edes tarvinnut mitään osia vaihtaa.
Tämän sortin automieheen ja hänen autoonsa sain tutustua pari viikkoa sitten Ruotsissa. Kun kerran maalipinta on alkuperäinen, niin se on "briljant" naarmuista ja klommoista huolimatta. Ja öljyjä on turha vaihtaa joka vuosi, kun tulee niin vähän ajettua. Ym, ym....

Hieman taisi loukkaantua, (alkoi alahuuli väpättämään) kun koitin mahdollisimman kohteliaasti kertoa auton vioista/puutteista ja nykyisestä arvosta.
Ride on!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

stoichiometric: Alfakuskin on helppo ymmärtää pösökuskia ja toisinpäin. Miksiköhän? :mrgreen:

doublesix: Tuo onkin aika nuorallatanssia. Vaimoa ja mukuloita saat arvostella mutta sanopa paha sana autosta... Minkäslaista klassikkoa oli katselmuksessa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ride on!

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Rasvis kirjoitti:Nyt näyttää pösökuskilta menneen kuppi nurin :-D
Miksi?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Heh,onhan noi ranskikset oma lukunsa. Pösö ja sitikka sinnittelee mutta renuu,se on jo liikaa :lol: Ammatin puolesta joutuu sanomaan että olisin luultavasti työtön ilman noita. Nojoo,tuli töihin hinurilla smart fortwo. "Hyytynyt ajosta".. Ei lähe käymään,ja jos lähtee, käy tosi vaivalloisesti ja hirveä metallinen kolina takaluukusta kunnes sammuu. Öljytilavuus on 3,1l suodattimen kanssa. Noh,kolme litraa meni että tikku on maksimissa :lol: = kone leikannut kiinni ajossa. Simmosta. Autolla ajettu 100tkm.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Mutta onhan nuo THP mosat sentään BMW insinöörien kehittämää. Sen muistan että alkupään laitteissa ketjut venyi aiemmin kun alfojen opel mosissa ja tulpat kastui kylmäkäynnistyksessä (muutaman vuosi sitten). :mrgreen: Nykyisin tyyppiviat poistettu? Ei toimiessaan noista pahaa sanottavaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

legza kirjoitti:Miksi?
Jaa-a, tarina ei kerro.

Oman 407:n murheet ovat toistaiseksi olleet siedettävää luokkaa. Tänä vuonna on vaihdettu parkkitutkan anturi, peilin lasi (lämmittimen kuoleman vuoksi) ja tehty takavaloihin moninapaliittimet ohittavat lisämaadoitukset. Sinänsä "turhia" vikoja jotka olisi vähän paremmalla suunnittelulla voinut välttää, mutta toisaalta korjaukset eivät olleet työläitä ja yhteiskustannus lasketaan kympeissä.

Katsastettu on minun aikanani neljä kertaa joista ensimmäisellä kerralla tuli kotiinviemisiksi hylsy, etujarrulevyt kuluneet hitusen liikaa. Kerran on lisäksi huomautettu pimenneestä lisäjarruvalosta, varaosaksi tarvittiin kymmenen senttiä maksanut vastus. Kaksi kertaa on ollut puhtaat paperit. Ikää tötteröllä on kahdeksan vuotta ja 160 tuhatta kilometriä.

Onhan tuossa tiettyjä laaduttomuuksia niin kuin alatukivarsien laakerit, valojen liittimet ja ohjaustehostimen pumppu, mutta kylillä puhutaan että joissakin toisenkinmerkkisissä autoissa olisi joskus ilmennyt vikoja. Vaan eihän sentään Alfoissa :P
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Meillä on ollut pari pököttiä, viimeisin oli 206 sw -03. Siinä muistaakseni keran joutui jättää tielle.valoshoun takia ja kerran meinas keittää heti liikkeelle lähdettäessä. Kummatkin viat eivät enää olleet läsnä kun seuraavankerran auto käynnistettiin. Näitten lisäksi takalasin lämmitin ja pyyhin lakkasi toimimasta. Kallein homma oli taka-akselin vaihto. En muista mikä sen näissä rikko, olisko olleet liiaksi kuluneet laakerien pesät tms. Taisi olla oikeastaan tyyppivika noissa. Tietenkin huolloissa vaihdeltiin kuluvia osia tarvittaessa. Niistä ei ole jäänyt mieleen että olisi jotain erinoista ollut.

Sinänsä autosta jäi itselleni positiivinen kuva. Eipä ainakaan tarvinnut hitsailla... Penkit kyllä oli surkeat karvalakkimallissa ja maavara keulassa turhan pieni. 156 seni -3,5cm jousilla on selvästi korkeampi.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Sitikkaan tuli katsastuksessa korjauskehoitus haalistuneista sivuvilkuista. Ei olisi uskonut että noinkin nuoressa autossa on sivuvilkut haalistuneet.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Ceedin orkkisakku ryytyi eilen , jo 5,5 vuoden iässä. Toki sitä vanhenemista edesauttoi se kun olin unohtanut kotipihassa auton takaluukun osittain auki ( tavaratilan valo palaen ) neljäksi päiväksi... Ei noista korealaisista ole mihinkään :) :wink:
Kupla-VW:ssa kesti akut yli 10 v.... :wink: Ei mikään ihme, että akuilla on vain kahden vuoden takuu nykyautoissa.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Volvoon (V70) pitäisi laittaa uutta jarrua, mutta ompas hölmö systeemi kun ilmeisesti mitenkään ei voi päätellä onko edessä 288mm vai 305mm laikat.
Pyörä pois ja mittaamalla selviää toki.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Faceliftatussa turboversiossa todennäköisyys kasvaa isommalle levylle, mutta varaosatiskin myyvällä puolella työskennelleenä tuokaan ei ole aukoton sääntö ja moni toikin levyt takaisin renkaan irroituksen jälkeen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tää on -07 vanhaa koppaa ja 2,5 T nelikolla. Yritin olla fiksu ja mitata kulutuspinnan halkaisijan, se kun onnistuu vanne paikallaan, mutta en oikein löytänyt selkeitä mittoja internetsin tuotekuvista.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vida (vai Vadis, kumpi se oli?) saattaisi kertoa millä auto on tehtaalta lähtenyt, jos suodattaa osat alustanumerolla. Tietty mikään ei takaa, ettei jarruja ole joku erehtynyt päivittämään, jos on pienillä lähtenyt tehtaalta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ollut liisari jonka jälkeen tullut meille -> tuskin päivitetty :D
Vidan hinta taitaa olla tuhansissa -> ei just nyt löydy koneelta.
Täytyy mitata tai kysyä Siniseltä tiskiltä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jiitee kirjoitti:Ceedin orkkisakku ryytyi eilen , jo 5,5 vuoden iässä. Toki sitä vanhenemista edesauttoi se kun olin unohtanut kotipihassa auton takaluukun osittain auki ( tavaratilan valo palaen ) neljäksi päiväksi... Ei noista korealaisista ole mihinkään :) :wink:
Kupla-VW:ssa kesti akut yli 10 v.... :wink: Ei mikään ihme, että akuilla on vain kahden vuoden takuu nykyautoissa.
Eikö korealainen osaa katkasta sähköjä, jos joku luukku jääny auki tai sisävalo jääny päällä? :shock: Noh, halpuus tietysti pääasia ja kun yksinkertasta tehdään niin ompi vähemmän hajoavia juttuja (ja halpaa)
Onkos muuten joku katellu esim. hundai koupen kylkeä alhaaltapäin? Niin o kuin perunapelto oven alareunalinja.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hmm.
Kyllä minä vaan luulin, että aikakatkasu Ceedissäkin on? Ehkä se sitten koskee vain sisävaloja, ei takaluukun valoa...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Albertolli kirjoitti:Tää on -07 vanhaa koppaa ja 2,5 T nelikolla.
Eikös -07 ole kuitenkin jo nenänostettu malli ja neliveto varsinkin puoltaisi Volvo-logiikalla edelleen niitä isompia levyjä. Motonetin tiskillä joutui välillä arpomaan ja etenemään todennäköisyys edellä, kun mikään listakaan tarjonnut faktaa tiskiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:Hmm.
Kyllä minä vaan luulin, että aikakatkasu Ceedissäkin on? Ehkä se sitten koskee vain sisävaloja, ei takaluukun valoa...
Jop, sisävalolla on aikakatkaisu toki, ja sattaa olla takapaksissakin, tiedä häntä. Kuitenkin kun vaihdoin uuden akun, niin takaluukun merkkivalo alkoi palaa kojelaudassa. Samoin kello näytti toissapäivän iltapäivän aikaa...
Hyvä kun vanha akku loppui ennen pakkasia ja vielä kotona, sillä vaimolla oli vielä muistissa kun Avensiksessa orkkisakku hyytyi Kuopiossa parkkihallissa naisporukan reissulla... :wink:
Tåytyy ruveta vaihtamaaan viiden vuoden välein uusi akku niin ei tarvitse arvuutella kestoa. Ei se satanen kova hinta siitä ole.

jt
Viimeksi muokannut Jiitee, 01 Loka 2014, 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Jiitee kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Hmm.
Tåytyy ruveta vaihtamaaan viiden vuoden välein uusi akku niin ei tarvitse arvuutella kestoa. Ei se satanen kova hinta siitä ole.

jt
Akun uusinnasta tuli mieleen, että nykyään aika monilla merkeillä on varoitukset akun vaihdoissa. Ei saisi itse vaihtaa, koska akun irrottaminen nollaa sähkösysteemejä, muisteja jne.

Onko tuo nyt oikeesti ihan noin? Itse ainakin pari vuotta sitten vaihdoin 2007 Bravoon akun, eikä ilmaantunut mitään ongelmia. Toki kello nollautui, mutta jopa minä osasin laittaa sen oikeaan aikaan...

Ja eikö monet tee-se-itse janaritkin huoltoja tehdessään irroita ainakin toisen navan?

Tuossa GS II:ssa (2008) saattaa nimittäin tulevana talvena olla edessä vaihto.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Thesiksessä on kai n. 50 ECUa, joten akun vaihtaminen herätti epäilyksen siitä, mikä kaikki sekoaa. Vastaus: ei mikään. Ohjekirjan neuvo akun vaihtoon kuuluu " aja 10 m suoraan, jotta ajonvakautus kalibroi itsensä." Siinä kaikki, kellokin taisi napata ajan RDS:stä melkein heti.
Järkiautoilija

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ ei Ceedissäkään mitään ongelmia akun DIY-vaihto aiheuttanut, kun päivyrin ja kellon asetti vaan oikeaan aikaan, siinä kaikki. Ajonhallinta-vakautus (ESP) päivittyi normaalitilaansa 2. käynnistyksellä, ja itse asissa en ole varma olisi kellokin tehnyt niin. Ehdin säätää sen jo käsin ennen 2. käynnistystä.

Soitin etukäteen Deltalle ( koska 7 v- takuu vielä voimassa) ja kysyin akun ja vaihdon hintaa niin pari satkua olisi mennyt ja
tosiaan akkutakuu on vain 2 vuotta.


Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Akun pystyy tosiaan vaihtamaan esim. tuohon Bravoon ilman ongelmia, mutta osaako joku sanoa onnistuuko se kotikonstein näihin start&stop -autoihin? Näissä akun navassa on joku anturi, mitä ei saa ainakaan ohjekirjan mukaan irroittaa?

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Panee obd-tökkelin kautta apusähköä akunvaihdon ajaksi, jos meinaa muuten hirvittää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

matti_vuorio kirjoitti:Akun pystyy tosiaan vaihtamaan esim. tuohon Bravoon ilman ongelmia, mutta osaako joku sanoa onnistuuko se kotikonstein näihin start&stop -autoihin? Näissä akun navassa on joku anturi, mitä ei saa ainakaan ohjekirjan mukaan irroittaa?
Tiedätkö, miten tuo merkkihuollossa tehdään?

Irrotetaan se napa. Sitten akku. Sitten laitetaan uusi akku. Sitten kiinnitetään se.

Tosin sitten joutuu kertomaan BCM:lle tahi ECU:lle (riippuen, kumman kautta BMS (Battery Management System, nimiä miljoona jne.) on hoidettu), että akku on uusi.
Jos ei kerro, sillä kestää _KAUAN_ oppia se, eikä sinä aikana S&S ole käytössä lainkaan. Vikavalokin voipi syttyä, taas jälleen autosta ym. riippuen. Tietenkin, vaikka kertoisi, että akku on uusi, on siinä sopeutusaika. Ja sekin on jotain paljon ja todella paljon välillä - akuthan ei ole täydessä latingissa kaupan hyllyltä tullessaan, joten S&S ei voi toimia, ennen kuin haluttu varaustaso on ensi kertaa saatu - ja ECU/BCM/joku oppii sen, että kuinka kauan tietystä tasosta tiettyyn tasoon kestää -> päätellään akun kunto.

Ainiin, kaikissa merkeissä ei voi edes kertoa akun vaihtuneen. Eli käytännössä tuosta ei ole harmia melkein koskaan, poislukien erikoistapaukset - joita kuulemani mukaan on ainakin Voorttimailmassa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Alfissimo kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:Tää on -07 vanhaa koppaa ja 2,5 T nelikolla.
Eikös -07 ole kuitenkin jo nenänostettu malli ja neliveto varsinkin puoltaisi Volvo-logiikalla edelleen niitä isompia levyjä. Motonetin tiskillä joutui välillä arpomaan ja etenemään todennäköisyys edellä, kun mikään listakaan tarjonnut faktaa tiskiin.
Mittasin ja 305mm ovat. Sustahan tulis hyvä varaosakauppias :D
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Niinhän minä sitä 6kk harjoittelinkin, mutta oli pelkkä kesäduuni. Volvon jarrut oli vielä helppoja VAGilaisiin verrattuna. Niissä ei ollut juuri koskaan, ikinä, yhtään, mitään logiikkaa, joka olisi perustunut johonkin sääntöön. Poislukien säännön vahvistava poikkeus takajarrupaloissa. Muistan koodin 22-1192 yhä tänäkin päivänä :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Vastahan sinä hankkiuduit eroon tuollaisesta. Mieli muuttunut vai parempi yksilö haussa?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuttava valitteli eilen, että TSI -Volkkarissansa vaihteisto rallattaa ajoittain tyhjäkäynnillä. Huollossa oli sanoneet, että "jossain tapauksessa rattaat voi jäädä vaihdelaatikossa epäedulliseen asentoon" ja ääni johtuu siitä, mutta se on ihan normaalia. Autossa on siis ihan normaali vaihteisto. Ajettu n. 30000km ja takuu loppumassa kuukauden päästä.

En ole vielä käynyt kuuntelemassa ääntä, mutta en kyllä ihan purematta nielisi tuollaista selitystä. Ettei olis kuitenkin painelaakeri menossa? Jotenkin vähän vaikea ymmärtää, miten vaihteiston pitämä ääni vapaalla ollessa voisi ikinä olla normaalia.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Jakoketjuhan se siellä. Ei oo varmaan öljyjä vaihdettu vielä kertaakaan ? "longlife" :lol:

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

JPeltola kirjoitti:
Vastahan sinä hankkiuduit eroon tuollaisesta. Mieli muuttunut vai parempi yksilö haussa?
Tämän yksilön piti olla "helpolla museorekisteriin"-projekti. Oli kaikkea muuta.
Ride on!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ just duuni kaveria kehotin mennä näytättää 1.2tsi korjaamolle, kun ketjun rallattelu kuulu mukavasti kylmänä. En oo vielä kuullu olinko oikeessa :)

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja peksu »

doublesix kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:
Vastahan sinä hankkiuduit eroon tuollaisesta. Mieli muuttunut vai parempi yksilö haussa?
Tämän yksilön piti olla "helpolla museorekisteriin"-projekti. Oli kaikkea muuta.
Kävit sitten katsomassa sen? Olin itsekin kyseisestä autosta yhteyksissä jo elokuussa (omistaja alunperin Porvoosta..), mutta en sitten lähtenyt sitä katsomaan. Juttujen perusteella piti olla tosi hyvä; ruostesuojattu ja edellinen omistaja oli ollut sähkömies ja käynyt kaikki sähköt läpi, vaihdelaatikko korjattu. Eniten ihmetytti kilometrit, että voiko oikeasti olla noin vähän... No säästyipä siltäkin turhalta Ruotsin reissulta :roll: .

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jakke kirjoitti:Tuttava valitteli eilen, että TSI -Volkkarissansa vaihteisto rallattaa ajoittain tyhjäkäynnillä. Huollossa oli sanoneet, että "jossain tapauksessa rattaat voi jäädä vaihdelaatikossa epäedulliseen asentoon" ja ääni johtuu siitä, mutta se on ihan normaalia.
:mrgreen:
Jakoketjuhan se siellä. Ei oo varmaan öljyjä vaihdettu vielä kertaakaan ? "longlife" :lol:
tämä
just duuni kaveria kehotin mennä näytättää 1.2tsi korjaamolle, kun ketjun rallattelu kuulu mukavasti kylmänä. En oo vielä kuullu olinko oikeessa :)
Tuttu oli käyny huollossa ja oli tiedustellut valmiiksi, että onko seuraava ketjuhuolto 6kympin kohdalla sitten, kun ensmäinen oli kolmessakympissä. Oli sanottu, että piräis mennä pidempään, koska he laittavat parempaa kettinkiä. Jossakin laitetaan huolto-jampan mukaan samanmoista kuin on poiski otettu.
Muutoin, ilmeisesti rinkuloissa kestää jakopäät paremmin. :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kuulemma.
Mutta ehkä niillä ajetaan enemmän? Eikä himmailla. Paineetkin joskus nousee ylärajalle, että öljykanavat ei pääse vuorautumaan umpeen... Ehkä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ehkä moottorikokoamossa dkw:lle korvamerkityihin moottoreihin ei laiteta hinnat_alkaen-kettinkiä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei vaan hinnat-alkaen muovista kiristintä.
Eihän niissä ketjuissa kai mitään ihmeitä ole koskaan ollut, vaan nimenomaa kiristimissä...?

Vastaa Viestiin