Liikenteestä
Valvoja: Moderators
Re: Liikenteestä
Tänään se sitten tapahtui Veinissä, Espoossa. Rastasniityntiellä Olkiniityn pysäkillä suunta Viherlaakso.
Tie on siis kapea 30 rajotus, risteyksiä ja pihoja on vähän väliä, näkyvyydet enemmän tai vähemmän hyviä pihoille ja risteyksiin.
Kyseinen paikka, 20m jakajalla jaettu tie; jossa pysäkit molemmin puolin ja suojatie pysäkin edessä, jonka jälkeen on Olkiniityntien risteys.
Olen aina miettinyt tälle pysäkille tultaessa, että koska osuu taakse se kaikista idiootein autoilija, mitä voi sielä pyytää.
Kattelin jo siinä suoralla ennen pysäkkiä, että tuleepa toi takana tullut Citroen kovaa takana. Ehkä joku 50kmh oli nopeutta 30 rajotuksella. Mietin siinä sitten hetken, että saas nähdä ja niinhän siinä kävi.
Käänsin loivan oikean kohti pysäkkialuetta, jossa on se jakaja ihan siis 20m matkalta viheralueineen; että siinä ei siis ole tarkoitus ohittaa bussia pysäkillä ollessa; mitä tekee fiksu, perheen isä, lapset kyydissä?
Tottakai ajaa jakajan väärältä puolelta 40-50kmh jarruttamatta ohi.
Kyllä. Jäin meinaa haavi auki katsomaan, että ei jmalauta voi olla totta. Muksujen kouluun meno aika oli siihen aikaan aamusta; bussi täynnä koululaisia ja niitä oli myös jalankulkuosastolla ihan riittävästi...
Samaa tapahtuu Metsäniityntiellä Lintuvaarassa 30 rajotuksella. Pysäkki risteyksen jälkee, jossa paikallisten tekemä lapsista varottava kyltti suojatien jakajalla. Mutta ei se näitä paikallisia töihin meniöitä sen enempää kiinnosta. Ohi jakajan väärältä puolelta hiljentämättä, parhaat ajaa sen lähes 20 ylinopeutta.
Mutta ei sillä ole merkitystä. 20 sekunttia on liikaa; ohi pitää päästä vaikka siinä tuhoaisi jonkun perheen elämän täysin. 20 sekunin takia puhumattakaan siitä, että miltä tuntuu joka yö sulkea silmät ja nähdä sen alle jääneen silmät ja kasvot sekunttia ennen osumaa. Mutta se on näemmä 20 sekunnin arvonen juttu.
Tie on siis kapea 30 rajotus, risteyksiä ja pihoja on vähän väliä, näkyvyydet enemmän tai vähemmän hyviä pihoille ja risteyksiin.
Kyseinen paikka, 20m jakajalla jaettu tie; jossa pysäkit molemmin puolin ja suojatie pysäkin edessä, jonka jälkeen on Olkiniityntien risteys.
Olen aina miettinyt tälle pysäkille tultaessa, että koska osuu taakse se kaikista idiootein autoilija, mitä voi sielä pyytää.
Kattelin jo siinä suoralla ennen pysäkkiä, että tuleepa toi takana tullut Citroen kovaa takana. Ehkä joku 50kmh oli nopeutta 30 rajotuksella. Mietin siinä sitten hetken, että saas nähdä ja niinhän siinä kävi.
Käänsin loivan oikean kohti pysäkkialuetta, jossa on se jakaja ihan siis 20m matkalta viheralueineen; että siinä ei siis ole tarkoitus ohittaa bussia pysäkillä ollessa; mitä tekee fiksu, perheen isä, lapset kyydissä?
Tottakai ajaa jakajan väärältä puolelta 40-50kmh jarruttamatta ohi.
Kyllä. Jäin meinaa haavi auki katsomaan, että ei jmalauta voi olla totta. Muksujen kouluun meno aika oli siihen aikaan aamusta; bussi täynnä koululaisia ja niitä oli myös jalankulkuosastolla ihan riittävästi...
Samaa tapahtuu Metsäniityntiellä Lintuvaarassa 30 rajotuksella. Pysäkki risteyksen jälkee, jossa paikallisten tekemä lapsista varottava kyltti suojatien jakajalla. Mutta ei se näitä paikallisia töihin meniöitä sen enempää kiinnosta. Ohi jakajan väärältä puolelta hiljentämättä, parhaat ajaa sen lähes 20 ylinopeutta.
Mutta ei sillä ole merkitystä. 20 sekunttia on liikaa; ohi pitää päästä vaikka siinä tuhoaisi jonkun perheen elämän täysin. 20 sekunin takia puhumattakaan siitä, että miltä tuntuu joka yö sulkea silmät ja nähdä sen alle jääneen silmät ja kasvot sekunttia ennen osumaa. Mutta se on näemmä 20 sekunnin arvonen juttu.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Näin se menee.....Tampereella on "yleinen tapa" ohittaa punaisissa seisova pitkä jono kääntyvien kaistan kautta......Eli kottero vas./oik. kääntyvien kaistalle, ja kun valo kääntyville vaihtuu vihreäksi niin suikkaa vaan ihan vähän nopeasti(!) siihen suoraan ajavien kaistan keulille, tiukka kiihdytys seuraaviin punaisiin ja kas! taas säästettiin ainakin se puhuttu parikyt sekuntia.........Ja näitä idiootteja riittää ihan sit ruuhkaksi asti. ; " Mä mitään odottele! Mulla on menemistä ja tekemistä ja...Odotelkoot noi nöyhät!".....S_A kirjoitti:Tänään se sitten tapahtui ...... 20 sekuntia on liikaa; ohi pitää päästä ...... 20 sekunnin takia!......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
Re: Liikenteestä
Röykässä oli aamulla poliisin puhallutusratsia. Nähtiin aitio paikalta kun auto ajo ohi poliisin ohi pysähtämättä. Samantien lähtivät perään ja lujaa.
On tää kyllä.........
On tää kyllä.........
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
S_A kirjoitti:Tänään se sitten tapahtui Veinissä, Espoossa. Rastasniityntiellä Olkiniityn pysäkillä suunta Viherlaakso.
Tie on siis kapea 30 rajotus, risteyksiä ja pihoja on vähän väliä, näkyvyydet enemmän tai vähemmän hyviä pihoille ja risteyksiin.
Kyseinen paikka, 20m jakajalla jaettu tie; jossa pysäkit molemmin puolin ja suojatie pysäkin edessä, jonka jälkeen on Olkiniityntien risteys.
Olen aina miettinyt tälle pysäkille tultaessa, että koska osuu taakse se kaikista idiootein autoilija, mitä voi sielä pyytää.
Kattelin jo siinä suoralla ennen pysäkkiä, että tuleepa toi takana tullut Citroen kovaa takana. Ehkä joku 50kmh oli nopeutta 30 rajotuksella. Mietin siinä sitten hetken, että saas nähdä ja niinhän siinä kävi.
Käänsin loivan oikean kohti pysäkkialuetta, jossa on se jakaja ihan siis 20m matkalta viheralueineen; että siinä ei siis ole tarkoitus ohittaa bussia pysäkillä ollessa; mitä tekee fiksu, perheen isä, lapset kyydissä?
Tottakai ajaa jakajan väärältä puolelta 40-50kmh jarruttamatta ohi.
Kyllä. Jäin meinaa haavi auki katsomaan, että ei jmalauta voi olla totta. Muksujen kouluun meno aika oli siihen aikaan aamusta; bussi täynnä koululaisia ja niitä oli myös jalankulkuosastolla ihan riittävästi...
Samaa tapahtuu Metsäniityntiellä Lintuvaarassa 30 rajotuksella. Pysäkki risteyksen jälkee, jossa paikallisten tekemä lapsista varottava kyltti suojatien jakajalla. Mutta ei se näitä paikallisia töihin meniöitä sen enempää kiinnosta. Ohi jakajan väärältä puolelta hiljentämättä, parhaat ajaa sen lähes 20 ylinopeutta.
Mutta ei sillä ole merkitystä. 20 sekunttia on liikaa; ohi pitää päästä vaikka siinä tuhoaisi jonkun perheen elämän täysin. 20 sekunin takia puhumattakaan siitä, että miltä tuntuu joka yö sulkea silmät ja nähdä sen alle jääneen silmät ja kasvot sekunttia ennen osumaa. Mutta se on näemmä 20 sekunnin arvonen juttu.
Minäpäs olen tämän lisäksi laajentanut tätä sekuntikamppailua pidemmälle....ihmettelen formuloita, siellä ajavat tuhannesosien sisällä kilpaa

Re: Liikenteestä
S_A kirjoitti:Tänään se sitten tapahtui Veinissä, Espoossa. Rastasniityntiellä Olkiniityn pysäkillä suunta Viherlaakso.
Tie on siis kapea 30 rajotus, risteyksiä ja pihoja on vähän väliä, näkyvyydet enemmän tai vähemmän hyviä pihoille ja risteyksiin.
Kyseinen paikka, 20m jakajalla jaettu tie; jossa pysäkit molemmin puolin ja suojatie pysäkin edessä, jonka jälkeen on Olkiniityntien risteys.
Meillä on kanssa täällä Pää-Hesassa ainakin yksi tällainen rakennelma, jossa kohtuu usein jonkun kehityshäiriön omaavilla on hieman hankalaa. Ja liikennekäyttäytyminen siis viestissäsi kuvailemasi kaltaista.
- Liitteet
-
- Näyttökuva 2014-10-5 kello 10.14.18.png
- (485.66 KiB) Tiedosto ladattu 2350 kertaa
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^^espoon suurpellossa ihan sama heti liikenneympyrän ulosmenossa. Liikenteenjakaja ja dösäri.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Liikenteestä
Mutkapätkällä äsken vedin Transporterista ohi kun ei meinannut oma kaista riittää sille, VW kuski veti siitä sitten herne syvälle ja painoi kaasu pohjaan että ehti konttiin kiinni roikkumaan. Mistä näitä oikein sikiää?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Kevyen liikenteen suojelemiseksihan noita rakennetaan.mattijus kirjoitti:Puhdasta v*ttuiluahan tuollaisen rakentaminen on
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Kevyttä jeesustelua, meinaatko ihan käsi raamatulla etteikö muulla liikenteen sujuvuutta myötäilevällä rakennustavalla asiaa voisi hoitaa ?...kyllä kyseisen rakentamisen voisi jollain tasolla kytkeä pienen kaupunkisuunnittelijan kyrpäilyksi, vain siksi kun hän voi.Tuomas K kirjoitti:Kevyen liikenteen suojelemiseksihan noita rakennetaan.mattijus kirjoitti:Puhdasta v*ttuiluahan tuollaisen rakentaminen on
Tosin, en ymmärrä niitä jotka noissa kohdissa siltikään lähtevät vastaantulijoiden kaistan kautta ohittamaan....tämmöiset kuljettajat voisi jopa jollain yleisellä tasolla nimetä kusipäiksi.
Näistä transporttereista aa-naalissa. Olen ihmetellyt muutamaan otteeseen onko omaan kulkineeseen asennettu jonkin sortin magneetti, edessä ajavan perävalot tulee usein vastaan lyhyellä (kun näköyhteys on saavutettu) matkalla, ohi kun olen mennyt saattaa mennä 20-30km että puskurissa roikkuu samainen ohitettu 5m päässä....
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
No sulla nyt on asenne että kyllä pieni perseily aina liikenteeseen kuuluu ja rankaisu on kyttäämistä joten kevyen liikenteen suosiminen tuskin on sun arvolistalla kovin korkeallaUupunutRomeo kirjoitti:Kevyttä jeesustelua, meinaatko ihan käsi raamatulla etteikö muulla liikenteen sujuvuutta myötäilevällä rakennustavalla asiaa voisi hoitaa ?...kyllä kyseisen rakentamisen voisi jollain tasolla kytkeä pienen kaupunkisuunnittelijan kyrpäilyksi, vain siksi kun hän voi.

Ne on valintoja. Yksi valinta on nimenomaan, että muu liikenne pysäytetään kun linja-auto ottaa tai jättää matkustajia, kevyen liikenteen suojelemiseksi.
Pois lukien nuo perseilijät tuo on turvallisin tapa hoitaa asia. Kyllähän asian voi hoitaa muuta liikennettä haittaamattakin, erottamalla julkinen liikenne kokonaan muusta liikenteestä. Tuo vaan on harvassa paikassa taloudellisesti mahdollista.
Harva kaupunkisuunnittelija noita ihan vaan vittumaisuuttaan suunnittelee, mutta minäminäautoilijallehan kaikki on tahallista kiusantekoa. Oma isänikin on ollut mukana kaupunkisuunnitteluprojektissa jossa nimenomaan ajoi tuollaista ratkaisua että muu liikenne pysähtyy kun linja-auto pysähtyy pysäkille.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Tuomas K kirjoitti:No sulla nyt on asenne että kyllä pieni perseily aina liikenteeseen kuuluu ja rankaisu on kyttäämistä joten kevyen liikenteen suosiminen tuskin on sun arvolistalla kovin korkeallaUupunutRomeo kirjoitti:Kevyttä jeesustelua, meinaatko ihan käsi raamatulla etteikö muulla liikenteen sujuvuutta myötäilevällä rakennustavalla asiaa voisi hoitaa ?...kyllä kyseisen rakentamisen voisi jollain tasolla kytkeä pienen kaupunkisuunnittelijan kyrpäilyksi, vain siksi kun hän voi.![]()
Ne on valintoja. Yksi valinta on nimenomaan, että muu liikenne pysäytetään kun linja-auto ottaa tai jättää matkustajia, kevyen liikenteen suojelemiseksi.
Pois lukien nuo perseilijät tuo on turvallisin tapa hoitaa asia. Kyllähän asian voi hoitaa muuta liikennettä haittaamattakin, erottamalla julkinen liikenne kokonaan muusta liikenteestä. Tuo vaan on harvassa paikassa taloudellisesti mahdollista.
Harva kaupunkisuunnittelija noita ihan vaan vittumaisuuttaan suunnittelee, mutta minäminäautoilijallehan kaikki on tahallista kiusantekoa. Oma isänikin on ollut mukana kaupunkisuunnitteluprojektissa jossa nimenomaan ajoi tuollaista ratkaisua että muu liikenne pysähtyy kun linja-auto pysähtyy pysäkille.
Kyllä kevyen liikenteen turvallisuuden ja muun liikenteen sujuvuuden voi yhdistää....ehkä sinun, isäsi ja esimerkin suunnittelijoiden kannattaisi käydä esim. Saksassa tutustumassa suunnitteluun.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
No anna nyt vähän esimerkkejä kun tunnut asiasta tietävän.
Re: Liikenteestä
Jossainpäin maailmaa olen nähnyt linja-autopysäkkejä, joiden ohi pystyy ajamaan. Myös silloin kun linja-auto on pysäkillä. 

VMP
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Tuossa onkin ihan tavoiteltu asia että siitä ei pysty ajamaan ohi. Ei se ole vahinko eikä suunnitteluvirhe.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Ei, se on tyhmyyttä.Tuomas K kirjoitti:Tuossa onkin ihan tavoiteltu asia että siitä ei pysty ajamaan ohi. Ei se ole vahinko eikä suunnitteluvirhe.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Juu, kiireisen autoilijan matka häiriintyy joutavien jalankulkijoiden takia. Menisivät töihin ja ostaisivat auton.
Re: Liikenteestä
Liikenteen tahallinen pysäyttäminen on kiusantekoa, eikä siinä ole mitään järkeä.
VMP
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Juu, liikennevalotkin on selkeesti kiusantekoa, nekin pysäyttää liikenteen.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Ei, ne on suunnatonta tyhmyyttä.Tuomas K kirjoitti:Juu, liikennevalotkin on selkeesti kiusantekoa, nekin pysäyttää liikenteen.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Kyllä ne linja-autokuskitkin perseillä osaa.
Meidän talon kohdalla vaihtuu rajoitus 40->30. 50m päässä on bussipysäkki. Pihasta ei pääse kadulle kuin peruuttamalla jos on ajanut auton etuperin. Jokin aika sitten lähdin pihasta ja peruutin kaistan yli lähteäkseni toiseen suuntaan. Pysäkillä oli bussi ja uskalsin peruuttaa kaistan yli kun ei toisesta suunnasta tullut ketään. Eikö sen pysäkin takaa tullutkin toinen bussi pysäkillä olleen ohi (tuossa siis 30-rajoitus). Ehdin pysähtymään ja päästin törpön ohi kun en viitsinyt koittaa Croman keulan kestävyyttä bussia vastaan.
Mutta kyllä tuollainen liikenteen pysäyttävä järjestely varmaan perustellusti on tehty jos esim. koulun lähellä. Kyllä välillä hirvittää katsella liikennekäyttäytymistä tuossa omienkin lasten koulun nurkilla. Ihmiset ajavat kuin aamusumun jopa omat mukulat kyydissä. Suojatiet yms. ei tunnu paljon painavan.
Kerran vierestä nähnyt kun ihminen lentää suojatiellä konepellin yli pää edellä katuun. Oli yli ajaneen auton kuskikin aika hiljaista poikaa silloin kun lanssia ja poliisia odoteltiin.
Meidän talon kohdalla vaihtuu rajoitus 40->30. 50m päässä on bussipysäkki. Pihasta ei pääse kadulle kuin peruuttamalla jos on ajanut auton etuperin. Jokin aika sitten lähdin pihasta ja peruutin kaistan yli lähteäkseni toiseen suuntaan. Pysäkillä oli bussi ja uskalsin peruuttaa kaistan yli kun ei toisesta suunnasta tullut ketään. Eikö sen pysäkin takaa tullutkin toinen bussi pysäkillä olleen ohi (tuossa siis 30-rajoitus). Ehdin pysähtymään ja päästin törpön ohi kun en viitsinyt koittaa Croman keulan kestävyyttä bussia vastaan.
Mutta kyllä tuollainen liikenteen pysäyttävä järjestely varmaan perustellusti on tehty jos esim. koulun lähellä. Kyllä välillä hirvittää katsella liikennekäyttäytymistä tuossa omienkin lasten koulun nurkilla. Ihmiset ajavat kuin aamusumun jopa omat mukulat kyydissä. Suojatiet yms. ei tunnu paljon painavan.
Kerran vierestä nähnyt kun ihminen lentää suojatiellä konepellin yli pää edellä katuun. Oli yli ajaneen auton kuskikin aika hiljaista poikaa silloin kun lanssia ja poliisia odoteltiin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Tästä joudun olemaan samaa mieltä. Monessa paikassa on bussipysäkki (levennys) tarkoituksella purettu ja tilalle laitettu keskikoroke, jotta saadaan autoliikenne seis aina bussin ollessa "pysäkillä" ja autolijoiden v-käyrät kalibroitua kohdilleen. Tavoitteena ei ole liikenneturvallisuuden parantaminen vaan todellakin liikenteen haittaaminen - liikennettä hidastetaan, jotta autoilijat saataisiin valitsemaan muita reittejä.UupunutRomeo kirjoitti:Kyllä kevyen liikenteen turvallisuuden ja muun liikenteen sujuvuuden voi yhdistää....
Muutaman kerran tullut itsekin nähtyä näitä ohi vaan jakajan väärältä puolelta suorituksia. Siinä sitten onkin turvallisuus kohdillaan, kun ladataan 60 lasissa suojatien yli ja yritetään ehtiä vastaantulijan alta pois....
Jos turvallisuutta halutaan parantaa, oppia pitää todellakin hakea ulkomailta. Aloittaa voisi vaikka siitä, että suojatien kohdalle laitetaan muuta tietä parempi valaistus. Meillä suomaassa asia on päinvastoin eli suojatie sijoitetaan tasan tarkkaan pimeimpään mahdolliseen kohtaa. Esimerkki löytyy kivenheiton päästä omasta kämpästänikin...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Liikenteelle laitetaan joissain paikoissa hidasteita kyllä ihan tuotakin tarkoitusta varten, mutta kyllä tuossa liikenteen pysäyttämisessä ihan oikeasti on tarkoituksena turvallisuuden parantaminen.insinörtti kirjoitti:Tavoitteena ei ole liikenneturvallisuuden parantaminen vaan todellakin liikenteen haittaaminen - liikennettä hidastetaan, jotta autoilijat saataisiin valitsemaan muita reittejä.
Re: Liikenteestä
Mieti itsesi linja-auton ohjaamoon, koulujen alkamisika aamusta. Lapsia on kadulla kävellen ja polkupyörillä, ajavat suojatien lähistöllä, juoksentelevat kadulla kavereittensa kanssa. Olet pysäkillä, peität koko näkyvyyden suojatielle, vaikka jättäisit sen 5 metriäkin siihen väliä. Näät pari lasta kävelemässä suojatielle päin, katsovat sinua ja kääntävät katseensa pois, samalla näät peilistä kun vastuullinen kiireinen perheen isukki ajaa vastaantulevaa kaistaa jakajan toiselta puolelta ylinopeudella ohi.mattijus kirjoitti:Puhdasta v*ttuiluahan tuollaisen rakentaminen on
Sanotko vielä, että se on vittuilua tollasen rakentaminen?
Vittuilua se on mun mielestä nimenomaan tämän kusipään puolesta, joka ei välitä mistään mitään missään suhteessa. Ottaa riskejä, joilla pahimmillaan voi tappaa jonkun 30 rajotusalueella. Jollasta onnettomuutta nimeomaan on pyritty ehkäisemään tuollaisessa paikassa rakentamalla tälläinen "vittuilu" este juuri tällisille Kusipäille, jotka eivät välitä mitään mistään.
Voin ihan suoraan sanoa, todistaneena paria tällästä vähän samanlaista tapausta sillä erolla, että suojatielle mennyt ihminen tajusi katsoa vasemmalle; että se ei kamalasti kuule naurata sielä todistaa sitä mitä melkeen tapahtui. Ja vielä siitä syystä todistaa, että joku on niin uskomattoman idiootti, että ajaa näin.
Sanotko vielä tätä rakennelmaa vittuiluksi, jolla pyritään turvamaan ettenkin tuola VEINISSÄ lasten turvallisuus koulumatkalla?!!?!?
Re: Liikenteestä
Nää on pakko olla provoja nää sun viestit?mattijus kirjoitti:Liikenteen tahallinen pysäyttäminen on kiusantekoa, eikä siinä ole mitään järkeä.
Tekis mieli sanoa vielä pari asiaa, mutta parempi että jätän sanomatta.
Re: Liikenteestä
Osaa ne perseillä, me linja-autonkuljettajatkin. En minä sitä kiistä. Meitä on niin moneen tuola ja joskus; joskus mekin teemme virheitä. Tosin en tahalliset virheet kyllä yleensä näkee. Ja joskus siltikin niitä virheitä tulee vaikkei saisi tulla.Hepa kirjoitti:Kyllä ne linja-autokuskitkin perseillä osaa.
Meidän talon kohdalla vaihtuu rajoitus 40->30. 50m päässä on bussipysäkki. Pihasta ei pääse kadulle kuin peruuttamalla jos on ajanut auton etuperin. Jokin aika sitten lähdin pihasta ja peruutin kaistan yli lähteäkseni toiseen suuntaan. Pysäkillä oli bussi ja uskalsin peruuttaa kaistan yli kun ei toisesta suunnasta tullut ketään. Eikö sen pysäkin takaa tullutkin toinen bussi pysäkillä olleen ohi (tuossa siis 30-rajoitus). Ehdin pysähtymään ja päästin törpön ohi kun en viitsinyt koittaa Croman keulan kestävyyttä bussia vastaan.
Mutta kyllä tuollainen liikenteen pysäyttävä järjestely varmaan perustellusti on tehty jos esim. koulun lähellä. Kyllä välillä hirvittää katsella liikennekäyttäytymistä tuossa omienkin lasten koulun nurkilla. Ihmiset ajavat kuin aamusumun jopa omat mukulat kyydissä. Suojatiet yms. ei tunnu paljon painavan.
Kerran vierestä nähnyt kun ihminen lentää suojatiellä konepellin yli pää edellä katuun. Oli yli ajaneen auton kuskikin aika hiljaista poikaa silloin kun lanssia ja poliisia odoteltiin.
Nimeomaan sanoit sen; paikalliset ihmiset lapset kyydissä esimerkiksi Järvenperässä, Lintuvaarassa ja täällä Veinissä ajavat aamusin niitä teitä. Ei sinne huvikseen kukaan tule ajamaan läpiajoa aamu 8 aikaan. Ihan ne itse ne paikalliset sielä busseja ohittavat; ajat mittarin mukaan 29-32kmh, roikutaan hanurissa ja kun laitat vilkun pysäkille ollaan jo melkeenpä vieressä ohittamassa. Järvenperässä on nopeusvalvontanäyttö päiväkohdin kohdalla; 40-50kmh on ihan normaali 30 alueella. Parhaat ajaa 60kmh.
Se tässä mua eniten häiritsee, että näillä teillä ajavat nimeomaan paikalliset asukkaat tällä tavalla, joista jokainen ihan takuulla kysyttäessä tuomitsee pienenkin kaahauksen näillä teillä. En vaan yksinkertasesti voi sitä ymmärtää miksi itse ajavat....
Re: Liikenteestä
Ootko ikinä miettiny sitä niinpäin, että nämä; jotka näitä ohituksia tekevät; ovat ihan asenteellisesti jo tätä kaikkea vastaan?insinörtti kirjoitti:Tästä joudun olemaan samaa mieltä. Monessa paikassa on bussipysäkki (levennys) tarkoituksella purettu ja tilalle laitettu keskikoroke, jotta saadaan autoliikenne seis aina bussin ollessa "pysäkillä" ja autolijoiden v-käyrät kalibroitua kohdilleen. Tavoitteena ei ole liikenneturvallisuuden parantaminen vaan todellakin liikenteen haittaaminen - liikennettä hidastetaan, jotta autoilijat saataisiin valitsemaan muita reittejä.UupunutRomeo kirjoitti:Kyllä kevyen liikenteen turvallisuuden ja muun liikenteen sujuvuuden voi yhdistää....
Muutaman kerran tullut itsekin nähtyä näitä ohi vaan jakajan väärältä puolelta suorituksia. Siinä sitten onkin turvallisuus kohdillaan, kun ladataan 60 lasissa suojatien yli ja yritetään ehtiä vastaantulijan alta pois....
Jos turvallisuutta halutaan parantaa, oppia pitää todellakin hakea ulkomailta. Aloittaa voisi vaikka siitä, että suojatien kohdalle laitetaan muuta tietä parempi valaistus. Meillä suomaassa asia on päinvastoin eli suojatie sijoitetaan tasan tarkkaan pimeimpään mahdolliseen kohtaa. Esimerkki löytyy kivenheiton päästä omasta kämpästänikin...
Se, että kaupunki ja liikennesuunnittely yrittää tehdä näistä tietyistä risteyksissä joissa lapset menevät kouluun kadun ylittäen; turvallisia. Tulee näitä kaiken tietäviä, maailman parhaita perheellisiä kuljettajia ja toteavat, että "ttannan bussi...kestäää kestää lähempä ohi...".
Olisikohan se ihan siinä päässä ihan sellanen niin sanottu asenteellinen juttu nimeonmaan? Eii, tien ja viraston syyhän se on, tekevät kiirellisten ihmisten kiusaksi asutusalueilla tälläsiä juttuja, että työmatka kestää ja kestää...? Näinkö?
Olen muutenkin sitä mieltä, että jos sulla on aamu 8 aikaan niin kova kiire, että otat 20 sekunnin takia riskin siitä, että ajat jonkun yli tollasessa tilanteessa; asenne vamma on aika merkittävää tasoa. Yleensäkin riskien ymmärtäminen ja tekojen seurauksien tunnistaminen on tasolla 0. Usein tälläset kuljettajat; väittävät olevansa kokeneita hyviä kuljettajia, kenties tavallista parempia kun heiltä kysytään.
Ja jos tosiaan tätä aamu liikennettä katsellessa nämä vuodet; jos aamu 8 noin kiire; että ottaa tollasia riskejä omalla asumisalueellaan; niin lähde töihin kello 03. Takaan, ettei tartte yhdenkään paikallisliikenteen bussin takana olla sekunttiakaan. Voit ajaa sitä Turuntietä 200 lasissa vailla muista. Ja olet ajoissa takuuvarmasti sieltä työpaikalla ja ei tarvitse kirota yhtiäkään liikennevaloja tai eteen tulevia busseja.
Re: Liikenteestä
Ei nuo viestit ole provoja, ja saat luonnollisestikin olla mitä mieltä haluat (ja niin pitääkin).
Mielestäni sujuva ja turvallinen liikenne on kaikkien etu, tahallinen liikenteen haittaaminen ei ole kenenkään etu.
Jos ongelma on vaikkapa tuo k*sipääkuskien käytös koulujen lähistöllä, ei välttämättä olisi huono idea lisätä valvontaa koulujen lähelle.
Mielestäni sujuva ja turvallinen liikenne on kaikkien etu, tahallinen liikenteen haittaaminen ei ole kenenkään etu.
Jos ongelma on vaikkapa tuo k*sipääkuskien käytös koulujen lähistöllä, ei välttämättä olisi huono idea lisätä valvontaa koulujen lähelle.
VMP
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^^Chill Man

olariin on juuri rakennettu liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parantavat hidastetöyssyt, ootko jo kerinnyt sinne?


olariin on juuri rakennettu liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parantavat hidastetöyssyt, ootko jo kerinnyt sinne?

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Miksi tuo jakaja on niin lyhyt? Oli sillä sitten enemmän tavoitteena parantaa turvallisuutta tai haitata liikennettä, niin molemmat onnistuisivat paremmin pidemmällä jakajalla, jotta mattimyöhäinen ei bussin pysähtyessä enää pääsisi sinne väärälle puolelle tai ei kauempaakaan uskaltaisi lähteä, kun ei sieltä pääsisi pois ennen lähikontaktia vastaantulijan keulaan.
Olisiko bussipysäkeistä mahdollista tehdä syvempiä? Siis niin, että ne bussin vasemman puolen renkaat eivät olisi aivan ajokaistassa kiinni, vaan että bussin vasemman kyljen ja kaistan (ja siis sitä pitkin kulkevan auton) väliin jäisi metri tai jopa enemmän väliä? Se parantaisi kummasti näkyvyyttä kaistalta sinne bussin edelle ja suojatien alkuun.
Olisiko bussipysäkeistä mahdollista tehdä syvempiä? Siis niin, että ne bussin vasemman puolen renkaat eivät olisi aivan ajokaistassa kiinni, vaan että bussin vasemman kyljen ja kaistan (ja siis sitä pitkin kulkevan auton) väliin jäisi metri tai jopa enemmän väliä? Se parantaisi kummasti näkyvyyttä kaistalta sinne bussin edelle ja suojatien alkuun.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Olen kerinnyt sinne kyllä. Sen mitä nyt sielä olen ajellut ja niitten töyssyjen kanssa ihmetellyt, niillä on kaikilla syynsä. Ei niitä rakenneta kiusaamaan autoilijoita ihan huvikseen. Nopeudet alas on niiden tavoite ja sen se hoitaa kyllä todella hienosti. Jos niitä töyssyjä ei olisi, mitä olisivat nopeudet sen jälkeen?jkk kirjoitti:^^Chill Man![]()
olariin on juuri rakennettu liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parantavat hidastetöyssyt, ootko jo kerinnyt sinne?
En tiedä mistä paikasta puhut, mutta turvallisuutta ne tuovat vaikka ovatkin niin kovin ärsyttäviä.
Ei niissä paikoissa ole tarkoitettu ajettavaksi lujaa, ja jos ne nopeudet tiputtavat edes hetkeksi esim. suojateiden lähistöllä, niin HYVÄ. Mulle on ihan sama mitä joku miettii siitä, että onko se nyt liikenteen haittaamista.
Mielummin näin, kuin niin päin, että "tässä ois pitänyt olla töyssy, niin tämä alle jäänyt olisi hengissä, koska se töyssy olisi tiputtnaut nopeudet 60kmhsta 30kmh........
Re: Liikenteestä
Olen kerinnyt sinne kyllä. Sen mitä nyt sielä olen ajellut ja niitten töyssyjen kanssa ihmetellyt, niillä on kaikilla syynsä. Ei niitä rakenneta kiusaamaan autoilijoita ihan huvikseen. Nopeudet alas on niiden tavoite ja sen se hoitaa kyllä todella hienosti. Jos niitä töyssyjä ei olisi, mitä olisivat nopeudet sen jälkeen?jkk kirjoitti:^^Chill Man![]()
olariin on juuri rakennettu liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parantavat hidastetöyssyt, ootko jo kerinnyt sinne?
En tiedä mistä paikasta puhut, mutta turvallisuutta ne tuovat vaikka ovatkin niin kovin ärsyttäviä.
Ei niissä paikoissa ole tarkoitettu ajettavaksi lujaa, ja jos ne nopeudet tiputtavat edes hetkeksi esim. suojateiden lähistöllä, niin HYVÄ. Mulle on ihan sama mitä joku miettii siitä, että onko se nyt liikenteen haittaamista.
Mielummin näin, kuin niin päin, että "tässä ois pitänyt olla töyssy, niin tämä alle jäänyt olisi hengissä, koska se töyssy olisi tiputtnaut nopeudet 60kmhsta 30kmh........
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Hidastetöyssyt, liikennevalot ja muu hidastelu on ärsyttävää - kyllä.
Mutta ärsyttävämpää olisi istua 3h jumissa risteyksessä sen takia, että kolme autoa on vetässyt kulmakolarin, tappanut kaksi jalankulkijaa ja levittänyt öljyt tielle idioottien kuskien toimesta. Sillä tuo se olisi tilanne, jos meillä ei noita hidastesysteemeitä olisi... Pahempi siis, kuin jossakin Ranskassa liikennekulttuuri. Koska "kiire" aina ja kaikkialle koko ajan.
Hidastetöyssyjä vihaan. Punaista aaltoa vihaan. Mutta en silti lähde liikenteenjakajan väärältä puolelta ohi, ellei esim. pelastuslaitoksen toimesta näin ohjata - kun se joku idiootti ei jaksanut töyssyyn hidastaa ja jyräsi sen ihmisparan allensa...
Nimimerkillä;
Kerran jäänyt auton alle, kiitos ylinopeutta risteykseen ajaneen idiootin.
Mutta ärsyttävämpää olisi istua 3h jumissa risteyksessä sen takia, että kolme autoa on vetässyt kulmakolarin, tappanut kaksi jalankulkijaa ja levittänyt öljyt tielle idioottien kuskien toimesta. Sillä tuo se olisi tilanne, jos meillä ei noita hidastesysteemeitä olisi... Pahempi siis, kuin jossakin Ranskassa liikennekulttuuri. Koska "kiire" aina ja kaikkialle koko ajan.
Hidastetöyssyjä vihaan. Punaista aaltoa vihaan. Mutta en silti lähde liikenteenjakajan väärältä puolelta ohi, ellei esim. pelastuslaitoksen toimesta näin ohjata - kun se joku idiootti ei jaksanut töyssyyn hidastaa ja jyräsi sen ihmisparan allensa...
Nimimerkillä;
Kerran jäänyt auton alle, kiitos ylinopeutta risteykseen ajaneen idiootin.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Kummallisen takakireää porukkaa täällä jos nuo onnistuu ärsyttämään. Liikenne kyllä on toisinaan ärsyttävää, minäminäautoilijat varsinkin on usein ärsyttäviä, mutta en ole kyllä vielä kertaakaan ärsyyntynyt valoista tai hidastetöyssyistä. Aika harvoin niitä on täysin turhan takia rakennettu.Aquatica kirjoitti:Hidastetöyssyt, liikennevalot ja muu hidastelu on ärsyttävää - kyllä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Harvoin niitä turhan takia rakennetaan, mutta ainakin Vantaalla tuntuu olevan mentaliteetti, että kun valoihin on panostettu, niitä pitää käyttää - vaikka sitten liikenteen hidastamiseen. Siinä vaiheessa, kun kolmion takaa pääsisi kääntymään vasemmalle useita kertoja ihan rauhallisesti sinä aikana kun odottaa vihreitä, niin alkaa kieltämättä miettiä että onko tässä nyt sitten jotain järkeä. Kuten myös lähes joka aamu, kun jossain risteyksessä odottelen punaisissa valoissa paikallani, kun risteysalueella ei yksinkertaisesti ole ketään muuta.
Ruuhkaisempaan aikaan ne on ihan jees, kun käytännössä mahdollistavat pääsyn siitä pienemmältä tieltä liikenteen sekaan.
Ruuhkaisempaan aikaan ne on ihan jees, kun käytännössä mahdollistavat pääsyn siitä pienemmältä tieltä liikenteen sekaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Tuomas K kirjoitti:Kummallisen takakireää porukkaa täällä jos nuo onnistuu ärsyttämään. Liikenne kyllä on toisinaan ärsyttävää, minäminäautoilijat varsinkin on usein ärsyttäviä, mutta en ole kyllä vielä kertaakaan ärsyyntynyt valoista tai hidastetöyssyistä. Aika harvoin niitä on täysin turhan takia rakennettu.
Itsehän en voi kesällä käydä Spiderillä lounaalla Malmin lentoasemalla, kun auto ottaa hidastetöyssyyn kiinni. Myyrmannissa pitää samasta syystä miettiä tarkkaan mitä reittiä auton ajaa parkkihalliin.
En ymmärrä, miten tuollaiset palvelee ketään ja toisaalta ymmärrän hyvinkin miksi nuo joitakin voi ärsyttää.
Ei niitä varmastikaan ole turhaan rakennettu, mutta ratkaisuna ne ovat ihan puhtaasti knee-jerk. Tien epätasaisuus ei todellakaan poista virtsaa tienkäyttäjän päästä.
VMP
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Ei poista, mutta töyssyt saa sen virtsan hölskymään sen verran että moni hidastaa vähäsen ettei läiky yli.mattijus kirjoitti:Tien epätasaisuus ei todellakaan poista virtsaa tienkäyttäjän päästä.
Jos kaikki kuljettajat olisivat fiksuja niin mitään tuollaisia ei tarvittaisi. Näin ei kuitenkaan ole, joten näitä viritelmiä valitettavasti tarvitaan.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
^Vielä kun ne viritelmät olisivat edes samanlaisia. Meillä päin ne on kaikki erilaisia eli joissakin raapii, joissakin raapii enemmän ja joissakin ei yhtään. Semmoisen raapivan yli on viisysillä pakko ryömittää ykkösellä, jos ei pysty tekemään 45 asteen lähestymistä. Tuolla erikoisemmalla lähestymistavallakin on nopeus pakko pudottaa neljästäkympistä kahteen. Ne, jotka ei raavi, voi ylittää viidenkympin mittarinopeudella neljänkympin alueella.
Re: Liikenteestä
Se on just syvältä että niitä töyssyjä on niin monenlaisia samallakin paikkakunnalla eikä nopeusrajoituksesta voi päätellä mitään minkälainen kumpare siellä on tulossa. Kiva liikkua tuntemattomassa ympäristössä jos ei tiedä rikkooko öljypohjan yli 10km/h nopeudella. Oon varmaan väärässä mutta en ymmärrä sitä jos nopeusrajoitus on 40km/h ja töyssyn yli pääsee autoa rikkomatta max 10km/h niin eikös se töyssyn profiili tai liikennerajoitus ole väärin asetettu? Jos halutaan että ajetaan max 10km/h niin miksei sitten rajoitus ole sen mukainen kokoajan.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Se onkin nimeltään hidastetöyssy, ei älä-aja-ylinopeutta-töyssy. Siihen on siis tarkoituskin hidastaa.
Ei ne töyssyt rajoitusta ajaen niin yllättäen tule missään että niissä vieraassakaan paikassa onnistuisi autoaan hajottamaan.
Jos vaikka suojateiden kohdalle laitettaisi kympin rajoitus niin todellisuudessa siihen kymppiin hidastaisi ehkä joka viideskymmenes autoilija.
Ei ne töyssyt rajoitusta ajaen niin yllättäen tule missään että niissä vieraassakaan paikassa onnistuisi autoaan hajottamaan.
Jos vaikka suojateiden kohdalle laitettaisi kympin rajoitus niin todellisuudessa siihen kymppiin hidastaisi ehkä joka viideskymmenes autoilija.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
No joo. Kuten mainitsin, raapimattomiin töyssyihin voi vaikka kiihdyttää. Hyppäyttää näemmä mopoautoa veikeästi (juu en saanut videolle). Niin että jokin asia ei liene onnistunut täällä niitä tehdessä.Tuomas K kirjoitti:Se onkin nimeltään hidastetöyssy, ei älä-aja-ylinopeutta-töyssy. Siihen on siis tarkoituskin hidastaa.
Ei ne töyssyt rajoitusta ajaen niin yllättäen tule missään että niissä vieraassakaan paikassa onnistuisi autoaan hajottamaan.
Jos vaikka suojateiden kohdalle laitettaisi kympin rajoitus niin todellisuudessa siihen kymppiin hidastaisi ehkä joka viideskymmenes autoilija.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen seikkaan: pitääkö nopeusrajoituksen olla sellainen, että suurinta sallittua voi ajaa koko rajoitusalueen läpi turvallisesti ja huoletta ja missä olosuhteissa? Kauniina kesäpäivänä, syksyn sateilla vai jopa kaljamakeleillä?
Kirotaanko seuraavaksi, kun nopeusrajoitukset on niin alhaisia ja mietitään mistä se johtuu?
Eräs toveri etelämmästä euroopasta joskus internetissä tokaisi osuvasti "It's a limit, not a target".
Kirotaanko seuraavaksi, kun nopeusrajoitukset on niin alhaisia ja mietitään mistä se johtuu?
Eräs toveri etelämmästä euroopasta joskus internetissä tokaisi osuvasti "It's a limit, not a target".
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
^Polfo on jäljillä. Ei sen tarvitse sellainen olla...mutta olisi kiva, jos niistä voisi ajaa järkevästi yli. Esimerkiksi semmoinen betonityyny on oikein kiva, ei ahdista mistään sellaiset.
Nuo koko kadun levyiset on riesa. Alamäissä ne kerää hitonmoiset lätäköt ja arvaahan sen, että asvaltti särkyy siitä. Sitten niitä korjataan ja koulut säästävät. Kaikki tämä täällä siksi, että kaadot ovat poispäin sadevesikaivosta - jos sellainen sattuu töyssyn nurkassa olemaan.
Nuo koko kadun levyiset on riesa. Alamäissä ne kerää hitonmoiset lätäköt ja arvaahan sen, että asvaltti särkyy siitä. Sitten niitä korjataan ja koulut säästävät. Kaikki tämä täällä siksi, että kaadot ovat poispäin sadevesikaivosta - jos sellainen sattuu töyssyn nurkassa olemaan.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Aikoinaan oli juttua yhdestä Porschen (omistajan mukaan vakio) omistajasta Helsingissä, jonka piti laittaa ajosillat hidastetöyssyyn, jotta pääsi kotikadulta pois. Alan kyllä hyvin ymmärtää, miksi ihmiset ostaa niitä citymaastureita. Kyllä saa Alfoilla suht varovasti mennä yli noista, ettei paikat hajoa tai muuten vaan raavi pohjaa. Tämä kylläkin riippuu paljon hidastetöyssystä, koska niitä on paljon erilaisia. Toisista saa ajaa 20-35kmh yli ja toisista joutuu ryömittämään kävelyvauhtia. Minulla ovat autot sentään vakiokorkusia. Muutenkin suomentiet on Euroopan huonoimpia, mutta kumminkin hidastetöyssyihin riittää sitä rahaa. Talvella voi sitten tulla enempi yllätyksenä ihanat hidastetöyssyt, kun kaikki liikennemerkit ovat hautautuneet lumeen.
Miksi hidastetöyssystä ei ole standardia? 30/40/50 kmh alueella x korkeutiset ja tietyllä kulmalla? Sillon ei olisi sitä ongelmaa, että kaikki töyssyt olisivat erilaisia, vaan niissä olisi joku logiikka. Sillon autot, jotka ovat menneet katsastuksessa läpi, voisivat järkevää nopeutta käyttämällä päästä niistä yli. Nykyisin tuo ei ole mahdollista. Turvallisuuttahan noilla ajetaan eteenpäin, nopeuksia hillitään ja hyvä niin, mut lähinnä häiritsee niiden erilaisuus.
Miksi hidastetöyssystä ei ole standardia? 30/40/50 kmh alueella x korkeutiset ja tietyllä kulmalla? Sillon ei olisi sitä ongelmaa, että kaikki töyssyt olisivat erilaisia, vaan niissä olisi joku logiikka. Sillon autot, jotka ovat menneet katsastuksessa läpi, voisivat järkevää nopeutta käyttämällä päästä niistä yli. Nykyisin tuo ei ole mahdollista. Turvallisuuttahan noilla ajetaan eteenpäin, nopeuksia hillitään ja hyvä niin, mut lähinnä häiritsee niiden erilaisuus.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Mä uinutin noista tekniseen virastoon. Vastaus oli, että "ne on tehty kaikki samoilla spekseillä". Isohkot toleranssit kai sitten. 

- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Jotenkin arvasin tuon, että niillä on omat mitat käytössä 

-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Mihin tarvitaan tätä pysäkkiperseilyä, kadun ylitystä turvataan 30 km/h nopeusrajoituksella ja liikennevaloilla?Tuomas K kirjoitti:Liikenteelle laitetaan joissain paikoissa hidasteita kyllä ihan tuotakin tarkoitusta varten, mutta kyllä tuossa liikenteen pysäyttämisessä ihan oikeasti on tarkoituksena turvallisuuden parantaminen.insinörtti kirjoitti:Tavoitteena ei ole liikenneturvallisuuden parantaminen vaan todellakin liikenteen haittaaminen - liikennettä hidastetaan, jotta autoilijat saataisiin valitsemaan muita reittejä.
https://www.google.fi/maps/@60.2303715, ... px-TQg!2e0
Ihan siitä syystä, että jalankulkijat kumminkin sinkoilee kadun yli kuin päättömät kanat, ihan mistä ja milloin sattuu...? Olisiko mitenkään mahdollista siirtää vähän vastuuta (omista teoista) tällekin suunnalle? Tai laittaa vaikka aitoja estämään sitä singahtelua tien yli vääristä paikoista. Plus se tehokkaampi valaistus risteyksiin & suojateille (jotka nyt ovat usein pimeimpiä paikkoja). Ja voishan sitä ruveta jakelemaan sakkoja "mustille kommandoille" eli polkupyöräilijöille, joilla ei ole valoja eikä heijastimia. Näiden sankarien kanssa on ollut kolari monta keraa lähellä ... myös silloin, kun olen itse liikkunut fillarilla!
Hidastetöyssyistä taaseen... minusta ne kuuluvat samaan sarjaan kuin intissä aikanaan käytetyt kollektiiviset rangastukset. Eli kun X prosenttia ei noudata nopeusrajoitusta, kyykytetään kaikkia. No, menisihän tämäkin, mutta töyssyjen teho ei ole vakio, vaan sillä alustasarjalla varustetulla bemarilla pystyy töyssystä lataamaan neljää kymppiä, mutta matalalattiabussi joutuu tyytymään max. 10 km/h vauhtiin. Eli vaikutus "kohderyhmään" voi olla aika heikko & raskaaseen kalustoon tepsii sitten liiankin hyvin.
Toinen inhokkini ovat keskelle pitkää suoraa laitetut "jalankulkijaliikennevalot". Näissähän tyyli on, että jalkamies painaa nappia, kuikuilee hetken ja kävelee sitten kadun yli, kun liikennevirrassa on rako. Ja tämän jälkeen syttyy autoille punainen...
Paljon fiksumpia ratkaisuja ovat nykyään (onneksi) muodikkaat liikenneympyrät. Jos ympyrää ei ole suunniteltu päin mäntyä niin, että sen läpi pystyy lataamaan suoralla ajolinjalla 50 lasissa, nämä laskevat tehokkaasti ajonopeuksia. Toisaalta nämä ovat autoilijankin näkökulmasta OK, kun ei tule hiljaisen liikenteen aikaan turhia pysähdyksiä eikä tarvi pelätä kaluston puolesta (vrt. töyssyt).
Toinen ratkaisu, mikä on käsittämättömän harvinainen, on ripotella vähäliikenteiselle asuinkadulle kukkaruukkuja sik sak asetelmaan. Tämäkin puree hyvin autojen ajonopeuksiin, mutta haittaa vain vähän kevyttä liikennettä, kun jalan ja fillarilla mahtuu pujahtamaan myös kukkaruukun ja tien reuna väliin jäävästä rakosesta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Mielestäni kuitenkin sanoin, ettei se ole niin paha. Ja se kuuluu liikenteeseen.Tuomas K kirjoitti:Kummallisen takakireää porukkaa täällä jos nuo onnistuu ärsyttämään. Liikenne kyllä on toisinaan ärsyttävää, minäminäautoilijat varsinkin on usein ärsyttäviä, mutta en ole kyllä vielä kertaakaan ärsyyntynyt valoista tai hidastetöyssyistä. Aika harvoin niitä on täysin turhan takia rakennettu.Aquatica kirjoitti:Hidastetöyssyt, liikennevalot ja muu hidastelu on ärsyttävää - kyllä.
Mutta oikein suunniteltu liikenevalojärjestelmä toimii paremmin, kuin tahalleen pävi tehty.
TÄSTÄ ei saa esimeriksi ajaa suoraan samalla, kun vastasuunnasta saa ajaa suoraan. Kuulemma (!?#¤) siksi, ettei ruuhkia synny. Tuohon väliin mahtuu aika PERKELEEN monta autoa. Eikä Keravalla noin montaa autoa taida ikinä olla tuossa pätkällä, ellei ole isompi kolari tapahtunut...
Tästä paikasta avautunutkin aika monen monta kertaa olen...
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Parhaiten näiden tekopyhyys ilmenee hidasteista, joihin on jätetty linja-auton raideväliin täsmäävä aukko. 40 km/h alueella siis henkilöauton turvallinen nopeus on alle 10 km/h, mutta linja-auton 60 km/h. Näin Tampereella.insinörtti kirjoitti:Hidastetöyssyistä taaseen... minusta ne kuuluvat samaan sarjaan kuin intissä aikanaan käytetyt kollektiiviset rangastukset. Eli kun X prosenttia ei noudata nopeusrajoitusta, kyykytetään kaikkia. No, menisihän tämäkin, mutta töyssyjen teho ei ole vakio, vaan sillä alustasarjalla varustetulla bemarilla pystyy töyssystä lataamaan neljää kymppiä, mutta matalalattiabussi joutuu tyytymään max. 10 km/h vauhtiin. Eli vaikutus "kohderyhmään" voi olla aika heikko & raskaaseen kalustoon tepsii sitten liiankin hyvin.
Eipä silti, bussilla pääsee tavallisestakin töyssystä yli hidastamatta. Se on sitten toinen juttu, kestääkö se linja-auto sitä, mutta kyllä sillä pääsee. En nyt löydä URLia Aamulehdessä joskus taannoin olleeseen uutiseen, jossa valiteltiin hidastetöyssyistä aiheutuvan TKL:lle kalustovaurioita muutaman sadan tuhannen euron edestä vuodessa.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Tässä on asia mitä ihmettelen vuodesta toiseen, en ole ikinä koulujen alun ensimmäisinä päivinä törmännyt Poliisiin koulujen läheisyydessä....mutta samaan aikaan pidetään 120kmh alueella moottoritiellä "jättitutkarysää"mattijus kirjoitti:..... ei välttämättä olisi huono idea lisätä valvontaa koulujen lähelle.

Todellakin kaikki hidastetöyssyt ja peltipoliisit pitäisi sijoittaa juuri koulualueille.
TuomasK...eihän isäsi ole sotkeutunut liikenneympyröiden piirtämiseen Suomen kamaralla ?...jos on voit kertoa että jotain suhteellisuudentajua saisi käyttää, 1:100 kuvaan ei pitäisi piirtää 1:1000 suhteessa olevaa ympyrää.

Huvitti tänään taas "centissä" katsoa kuinka linjuri ja perässä ajellut yhdistelmä "oikoi"....siinäpä sitä suomalaista tiestön sujuvaa suunnittelua kerrakseen, noissa persreiän kokoisissa ympyröissä sitten pitäisi saada "vetoketju" toimimaan....