Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla sirittää näin viileämmillä säillä ilmeisesti sisätilan puhaltimen laakeri kunnes se moottori vähän lämpiää.
Jännästi kuuluu yleensä vain jarruttaessa. Ihan kevyestikin kun jarruttaa niin jo siritys alkaa kuulua. Puhaltimen kun laittaa offille niin ei kuulu mitään.
Jännästi kuuluu yleensä vain jarruttaessa. Ihan kevyestikin kun jarruttaa niin jo siritys alkaa kuulua. Puhaltimen kun laittaa offille niin ei kuulu mitään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näin tuo tekee kylmänä sen pari minuuttia. En hiveästi jaksanut vaivaa nähdä et mikä mahtanee olla.jkk kirjoitti:Onko kukaan pannut merkille autoissaan että kun kääntyy mutkissa niin välillä kuuluu kojelaudan sisältä pelkääjän puolelta ikään kuin heinäsirkan sirinää?ja mitä tuo vois olla? Ääntä vois verrata 156:sen lämppärin siritykseen mutta on vaimeampaa eikä varmasti tule alustasta.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mullakin alkanu lämppärin puhallin vikiseen, pikkukierroksilla joskus.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sit se tyhmä kysymys. Täälläkin framilla ollut mankkadilemma, mulla vaan päinvastainen. Ostin foorumilaiselta orkkis mankan, oiskos ollu mallia -11, jossa ämpeg ja linjasisääntulo (nykysessä ei tommosia hienouksia). No eipä tunnistanu boseja, eli soi ykköselläkin lujaa ja huonosti, equt käytettävissä. Kytkyt samat, paitsi vanhassa nimetty bose det ja uudemmassa booster det. Vielä data in/out ristissä vanhaan nähden, mut noihin ei tuu edes piuhoja. Eli, mikä vois olla vikana?
Mankan myyneellä ja mulla boset. Fuk.
Mankan myyneellä ja mulla boset. Fuk.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
OK, eli vastauksista päätellen mitataan levyt. 26mm on kyllä tosi paksu, katsoin viikolla sieltä vanteen läpi niin mahtoiko olla edes kymmentä milliä? Katsastus meni läpi joskus 4000 km sitten ihan ok, mut siellähän ei levyjä ja paloja katsella ja koska on kyseessä Q4 niin ukkeli vaan vetää lyhyet rinksat takapihalla ja tempoo jarrua.arv kirjoitti:Eper sanoo minimipaksuudeksi 26 mm.lrela kirjoitti:Pari juttua jarruista:
1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
EDIT: seuraava omistaja saa tästä kyllä ihan huikean yksikön. Näiden myyntiarvo on tippunu johonki 14k tasolle ja minä vaan vaihtelen täällä pää märkänä jarruja ja ties mitä. Toivottavasti näämukana tulleet X-Ice kitkat nyt sentään riittää omistajuuden loppuun asti

Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllähän ne levyt katsoo, kuten myös palat pikaisesti. Olet katsonut väärin. Ehkä pelkästään toisen puoliskon jäähdytetystä levystä - tai sitten arvioinut pahasti pieleen (helppo tehdä, itsekin joskus katsellut noin...)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jarrulevyjen paksuudet mitatataan jarrulevyjen mittaamiseen tarkoitetulla työntömitalla ennen uusintaa, riippumatta siitä kuuluuko tehtävään huoltoon silmämääräisesti vai mitalla tehtävä tarkistus. Täytyy toki huomioida se, että jarruosilla täytyy päästä ajamaan turvallisesti seuraavaan huoltoon saakka.lrela kirjoitti:Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
Käyttökuntoisten levyjen tilalle uusien myyminen olisi aika lyhytkatseista touhua, eikä kovinkaan järkevää bisneksen kannalta.

- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Se levynpaksuus on koko levyn paksuus... nuohan ovat jäähdytetyt ja niissä on jäähdytysholet keskellä. Eli levyjen paksuus on se koko hela hoidon paksuus, ei ns. Yksittäisen kiekon (näyttää siltä kuin siinä olisi kaksi levyä rinnakkain, mutta ovat kyllä ihan yhtä puuta). Tuo koko paksuus pitäisi olla sen 26 mm... voi mitata ihan tavallisella tönärilläkin, jos levyissä ei ole kovin isoa kynnystä ulkoreunalla. Pienen kynnyksenkin normaali tönäri, jossa on pienet "kevennykset" juureessa, sallii...lrela kirjoitti:OK, eli vastauksista päätellen mitataan levyt. 26mm on kyllä tosi paksu, katsoin viikolla sieltä vanteen läpi niin mahtoiko olla edes kymmentä milliä? Katsastus meni läpi joskus 4000 km sitten ihan ok, mut siellähän ei levyjä ja paloja katsella ja koska on kyseessä Q4 niin ukkeli vaan vetää lyhyet rinksat takapihalla ja tempoo jarrua.arv kirjoitti:Eper sanoo minimipaksuudeksi 26 mm.lrela kirjoitti:Pari juttua jarruista:
1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
EDIT: seuraava omistaja saa tästä kyllä ihan huikean yksikön. Näiden myyntiarvo on tippunu johonki 14k tasolle ja minä vaan vaihtelen täällä pää märkänä jarruja ja ties mitä. Toivottavasti näämukana tulleet X-Ice kitkat nyt sentään riittää omistajuuden loppuun asti
Edit: ja noitahan löytyy netin kautta esim mister-auto, spareto jne. HIEMAN halvemmalla kuin merkkiliikkeestä.
T. Juuri etu- ja takalevyt vaihtanut ja bremboa koko kiekka...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tätä kun tuntui olevan melko monella niin laitetaanpa tähän että vikinästä pääsee kotikonstein eroon jos ei kiinnosta tähän(kin) uutta osaa ostaa.jalittam kirjoitti:Mullakin alkanu lämppärin puhallin vikiseen, pikkukierroksilla joskus.
Itsellä vikisi toissa vuonna, ajattelin rasvata laakerin, liukulaakerithan näissä yleensä. No moottori on sen verran kertakäyttöisesti kasattu että purkaminen ei tuntunut onnistuvan millään eikä jäykkää vaseliinia saa kunnolla laakereille. Mutta sitten kun valuttelin akselia myöten vähän notkeampaa öljyä ja moottorin hiilien päästäkin se onnistuu ohuella tikulla niin nyt on ollut toista vuotta hiljaa.
Ilmeisesti ohuehko öljykin näyttäisi auttavan, saattaa elävöittää vaseliininkin menemään takaisin oikeaan väliin.
Moottorihan lähtee muutamassa minuutissa irti jalkatilan verhouksen alta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^, ^^^, ^^^^ joo huomasin. Ähelsin vanteen välistä viivaimella ja totesin että mahdoton todeta onko se 26 vai 28 mm. Huomenna uusiks ilman pyörää.
Mr-autosta tuli mieleen että onko kokemuksia näistä "Bölk"-(halpa)merkkisistä osista? Ilmeisesti merkkiä ei oikeastaan ole, vaan se Bölk tarkoittaa tuossa kaupassa sitä että tilalle tulee joku halpa mikä nyt vain sillä hetkellä eniten kiinnostaa myydä pois.
Mr-autosta tuli mieleen että onko kokemuksia näistä "Bölk"-(halpa)merkkisistä osista? Ilmeisesti merkkiä ei oikeastaan ole, vaan se Bölk tarkoittaa tuossa kaupassa sitä että tilalle tulee joku halpa mikä nyt vain sillä hetkellä eniten kiinnostaa myydä pois.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Helpointa mitata tavallisella työntömitalla käyttämällä kahta kolikkoa tönärin leukojen välissä jarrulevyn reunan kynnyksen ylittämiseen. Lopuksi vähennetään tuloksesta kolikoiden paksuus. Digitönärilla onnistuu ilman laskutoimituksia, kun nollaa mitan kolikot sen leukojen välissä.
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja tietysti ostamalla jarrulevytönärin, eliminoidaan tuo ongelma suoraan. Tai sitten on jo niin paljon kaulusta, että levyt pitää joka tapauksessa vaihtaa...
Bölkistä en osaa sanoa, mutta etulevyiksi en ehkä laittaisi halivinta randomia mitä löytyy. Takalevyillä ei niin väliä. That said, ABE on toiminut ihan OK, vaikka eivät ihan suorimmat tai äänettömimmät (kitinävapaat) jarrut olekaan tuossa 156:ssa, mutta ehkä toimivat ihan yhtä hyvin (halvalla) muuallakin?
Itse laittaisin Boschia etulevyiksis ja palaksi jotkut merkkipalat, Ferodo/Bilstein/ATE/TRW tms. jos olisi sitä rahaa ns. ylimääräistä yhtään...
Bölkistä en osaa sanoa, mutta etulevyiksi en ehkä laittaisi halivinta randomia mitä löytyy. Takalevyillä ei niin väliä. That said, ABE on toiminut ihan OK, vaikka eivät ihan suorimmat tai äänettömimmät (kitinävapaat) jarrut olekaan tuossa 156:ssa, mutta ehkä toimivat ihan yhtä hyvin (halvalla) muuallakin?
Itse laittaisin Boschia etulevyiksis ja palaksi jotkut merkkipalat, Ferodo/Bilstein/ATE/TRW tms. jos olisi sitä rahaa ns. ylimääräistä yhtään...
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No sieltä "bölkistä" voi hyvinkin tulla oikesti se TRW tai Bilstein, miksei Brembo. Hintaero ei ole kummoinen. Pitäisi kysyä että onko jokin merkki joka ei kelpaisi? Hieman tässä epäilen että mahtaako oikeasti olla mitään Pjongjangin tehdasta joka tekisi kelvottomia jarrukomponentteja joita eurooppalaiset putkat myisi.
OK, no ehkä jos niissä lukisi Biltema niin voisivat lähtä takaisin jarrukauppaan.
Taidampa riskillä tilata ton bölkin. Jos se on soikea, se lähtee takaisin.
OK, no ehkä jos niissä lukisi Biltema niin voisivat lähtä takaisin jarrukauppaan.

Taidampa riskillä tilata ton bölkin. Jos se on soikea, se lähtee takaisin.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok täytyy miettiä puhaltimen rasvausta jos jaksais ottaa työn alle.
tänä aamuna alfa teki kummia, käynnistin normaalisti, kaikki ok. Peruutin ruudusta ja sen jälkeen ykköstä päälle ja vahingossa meinasin stumpata. Sitten auto meni sekasin, tyhjäkäynti pomppi 1000-1500 välissä, auto tärähteli ja tuntui ihan kuin kävis kolmella ja pikkuhiljaa rauhottui. Löhin liikkeelle ja kaikki ok eikä varotusvaloja palanut.
Kellään ideoita? Ketjun lopun alkua tällä kertaa?
tänä aamuna alfa teki kummia, käynnistin normaalisti, kaikki ok. Peruutin ruudusta ja sen jälkeen ykköstä päälle ja vahingossa meinasin stumpata. Sitten auto meni sekasin, tyhjäkäynti pomppi 1000-1500 välissä, auto tärähteli ja tuntui ihan kuin kävis kolmella ja pikkuhiljaa rauhottui. Löhin liikkeelle ja kaikki ok eikä varotusvaloja palanut.
Kellään ideoita? Ketjun lopun alkua tällä kertaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tarkistapa yks liitin konepellin alta. Sen kun avaat ja katot suoraan edestä, siinä menee (ei siis se törmäysliitin mikä ihan ekana näkyy muovien päällä) vaan hieman taempana oleva sellainen klipsuliitin. Näyttää pieneltä ja viattomalta. Itse kerran sen sohaisin irti vahingossa ja pistin huonosti takaisin -> kuvatunlaiset oireet oli. Seilaili tyhjäkäynti, moottori täristi yms.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ok, täytyy yrittää löytää tuo liitin jos ennalta ehkäisis seuraavan yllätyksen 
mittarissa on nyt 134 tkm joten siksi jakopää mielessä...

mittarissa on nyt 134 tkm joten siksi jakopää mielessä...
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitenköhän onnistuu dieselin polttoainefiltterin tyhjentäminen? Vilauttelee water in fuelfilter valoa.
Life is too short to drive boring cars.
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Täällä ainakin jotain tietoa: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtmlKauGoH kirjoitti:Mitenköhän onnistuu dieselin polttoainefiltterin tyhjentäminen? Vilauttelee water in fuelfilter valoa.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lähinnä tuo takaisinlaitto kiinnostaa. Löysin kyllä tuon linkin mutta siinä ei ole mainintaa ilmauksesta. Meneekö ihan niin että letkut kiinni ja virrat päälle, aparaatti täyttää pöntön itsestään?Antijape kirjoitti:Täällä ainakin jotain tietoa: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtmlKauGoH kirjoitti:Mitenköhän onnistuu dieselin polttoainefiltterin tyhjentäminen? Vilauttelee water in fuelfilter valoa.
Life is too short to drive boring cars.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Laitat letkut kiinni ja avaat sen päällä olevan ilmausnipan. Virrat päälle jolloin pumppu alkaa täyttää linjaa ja suodatinta. Sitten kun nipasta tulee naftaa eikä ilmakuplia niin nippa kiinni ja se oli siinä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Okei. Näin arvelinkin. Englanninpojat oli foorumilleen kirjoitellut ettei tarvitse avata vaan virrat päälle n.30 sekuntia ja toistaa tämä muutamaan kertaan. Taitaa olla fikuin tosiaan ilmata siitä nipasta.
Life is too short to drive boring cars.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Filsu irti, vesianturi irti, ehkä ilmausruuvi auki ja tyhjäksi. Toisaalta, ei kai sitä olisi paha vaihtaa suoraan uuteen, jos historiasta ei ole tietoa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olikos tarkempaa paikkaa tälle liittimellä ja minkähän vehkeen elämä siinä kulkee? Itsellä ollut satunnaisesti samoja käyntiongelmia, yleensä kun lämpötila on lähellä nollaa ja kostea keli aiheuttaa nuo. Heti kun kone lämpeää ei ole murheita vain heti liikkeelle lähtiessä.Shuttle kirjoitti:Tarkistapa yks liitin konepellin alta. Sen kun avaat ja katot suoraan edestä, siinä menee (ei siis se törmäysliitin mikä ihan ekana näkyy muovien päällä) vaan hieman taempana oleva sellainen klipsuliitin. Näyttää pieneltä ja viattomalta. Itse kerran sen sohaisin irti vahingossa ja pistin huonosti takaisin -> kuvatunlaiset oireet oli. Seilaili tyhjäkäynti, moottori täristi yms.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Niinpä. Hyvä vaihtaa ennen talvea. Mitäpä sitä tyhjentelemään. Kuten jo aiemminkin sanoin etten ole koskaan ilmannut ja viime viikolla oli huollot ja vaihoin. Laitoin vaan kiinni ja käyntiinPolforea kirjoitti:^^Filsu irti, vesianturi irti, ehkä ilmausruuvi auki ja tyhjäksi. Toisaalta, ei kai sitä olisi paha vaihtaa suoraan uuteen, jos historiasta ei ole tietoa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Käyn ottamassa kuvan tänään tuosta, kieltämättä sanallinen selitys on epämääräinen. Se mitä tuo liitin tarkalleen tekee on minulla hieman hämärän peitossa (tai jos ollaan rehellisiä, niin laiskuutta kun ei jaksa ottaa selvää).Äksjiiärrä kirjoitti:Olikos tarkempaa paikkaa tälle liittimellä ja minkähän vehkeen elämä siinä kulkee? Itsellä ollut satunnaisesti samoja käyntiongelmia, yleensä kun lämpötila on lähellä nollaa ja kostea keli aiheuttaa nuo. Heti kun kone lämpeää ei ole murheita vain heti liikkeelle lähtiessä.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuliko jo yläpään kumilaakerit vaihdettua. Loppuiko lumpsunta?Hämis kirjoitti:Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko tämä oire ilmaantunut uudelleen?Janne kirjoitti:Onko muilla 1750 TBi:n omistajilla käynyt koskaan niin, että n.2000-2500 rpm tienoilla, kaasua painettaessa, auto on ikäänkuin uupunut ja turbo ei ole antanut tehoja lainkaan? Ahdot nousee vähän, mutta junnaa paikalleen. Jos nostat jalan kaasulta ja painat uudestaan, kaikki toimii.
Parisen viikkoa sitten minulla kävi non ekan kerran ja taas eilen. Kaiken kaikkiaan veemäinen vaiva jos se alkaa nyt tuollastakin harrastaan. Voin kuvitella miltä tuntuu jossain kiperässä kiihdytystilanteessa:(
Brittifoorumilla vaiva on ollut aika yleinen TBI:ssa. En silti oikein saanut selkoa, että mikä niissä on loppujen lopuksi ollu vialla. Joissain autoissa vaiva on yhdistetty bensasuodattimeen ja -paineeseen, päivitetty softaa, joihinkin on vaihdettu lambdan johto (omassa autossa joku lambdajohdotus on jo vaihdettu n.1000km ajon jälkeen). Linkki http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... oblems.htm
Ennen johtojen vaihtoa syttyi moottorinvikavalo, nyt tuo uuvahtaminen ei sytytä mitään vikavaloja.
edit. lisätty linkki
Mulla kävi myös kesällä pari kertaa niin, että kesken kiihdytyksen ikäänkuin paine olisi hävinnyt turbosta, pffffff ja meno kyykkäsi. Uudella monotuksella lähti taas menemään. Ei ole ilmaantunut sittemmin uudestaan, mutta olisi kiinnostava tietää mitä tässä voi olla takana.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
En ole huomannut, mutta en ole autolla viime aikoina kengittänytkään, saati ajellut.
Mutta työpaikan 3000km ajettu diiseli vuokrabemmi teki ihan samaa Oulu-Kuusamo-Oulu välillä. Laitoin lappuihin palautetta.
En ole huomannut, mutta en ole autolla viime aikoina kengittänytkään, saati ajellut.
Mutta työpaikan 3000km ajettu diiseli vuokrabemmi teki ihan samaa Oulu-Kuusamo-Oulu välillä. Laitoin lappuihin palautetta.
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huomattu on tuo sama uupuminen kesken kaiken, talla pohjassa ja yhtäkkiä veto loppuu kokonaan. Vaihteen vaihto ja uudelleen kaasua ja kaikki toimii. Tuntuu siltä kuin jokin rajoitin tulisi peliin. Tämä tapahtunut neljän vuoden ehkä 5-10 kertaa, onneksi ei koskaan kun olisi ohittamassa tms.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kirjoittelin tuosta vastaavasta uupumisesta viime talvena ja keväällä. MES löysi silloin vikakoodin ilmamassamittarin virheellisestä signaalista aina tuollaisen jälkeen. Silloin mietin että onko se nyt tulossa tiensä päähän.
Keväisen suodattimien vaihdon jälkeen on pysytellyt poissa, josta tulikin mieleeni mennä niitä taas tänään vaihtelemaan.
Keväisen suodattimien vaihdon jälkeen on pysytellyt poissa, josta tulikin mieleeni mennä niitä taas tänään vaihtelemaan.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tosiaan, autoon vaihdettiin suodatin loppukesällä ja sen jälkeen en ole tuota uupumista havainnut hmmm.
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siis ilmansuodatin? Vaihdetaanko tuo 70 tkm huollossa, ei muista.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Riisselissä kaik suodattimet vaihdetaan kertavuoteen/km-täyttyessä. Öljynsuodatin toki väliöljynvaihdossa lisäksi.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vuosihuollossa minulle ilmansuodatin vaihdettiiin. Tapana on muutenkin huollattaa auto vuosittain öljyjen, suodattimien ja ilmastoinnin osalta, vaikkei kilsoja tule vuodessa juuri mitään.
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
TBi:stä en tiedä, JTDm-Q4 on aina manuaali.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Wikissä näkyi TBitä vain manuaalina.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
TBi:ssä kelpais etuveto, dieselissä ei? Etuvetodieseleitähän kyllä on automaageina.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, niin niillä varmaan onkin, se viispyttydiesel ei tosiaan mikään kevyt ole. Ja ihan samalla linjalla olen itsekin, en ottaisi isodieseliä etuvetona, kun siitä kerran on neliveto tarjolla - lähinnä varmistin, että ymmärsin tilanteen/mielipiteen oikein.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
- Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli hankittua viime viikolla 159 1.9 JtdM Q-Tronic. Auto on kaikin puolin hieno ja nautittava ajaa. Alfa ei ole läheskään uusi vaan vm. -08 ja ajettukin jo n. 157.000km.
Autossa on kulumia siellä täällä, varsinkin maalipinta on saanut naarmuja osakseen. Ehkä ikävin juttu on kuitenkin pohjassa ja eturoiskeläppien takana oleva ruoste. Alfalla oli ehditty ilmeisesti ajaa pitkään ilman roiskeläppiä ja maali on irronnut helmoista hieman. Lisäksi takana oikealla on lokasuojassa lommo ja maali on siitä kohti rikkoontunut.
Mitä arvelette, kannattaako auto ruostesuojata + maalauttaa helmat ja jos kyllä niin onko kellään tiedossa järkevänhintaisia vaihtoehtoja korjauspaikaksi PK-seudulla? Kyselin eräästä liikkeestä hinta-arviota ja se meni puolentoista tonnin puolelle...
Autossa on kulumia siellä täällä, varsinkin maalipinta on saanut naarmuja osakseen. Ehkä ikävin juttu on kuitenkin pohjassa ja eturoiskeläppien takana oleva ruoste. Alfalla oli ehditty ilmeisesti ajaa pitkään ilman roiskeläppiä ja maali on irronnut helmoista hieman. Lisäksi takana oikealla on lokasuojassa lommo ja maali on siitä kohti rikkoontunut.
Mitä arvelette, kannattaako auto ruostesuojata + maalauttaa helmat ja jos kyllä niin onko kellään tiedossa järkevänhintaisia vaihtoehtoja korjauspaikaksi PK-seudulla? Kyselin eräästä liikkeestä hinta-arviota ja se meni puolentoista tonnin puolelle...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^missä kohtaa pohjassa oli ruostetta?
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
- Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ripotellen siellä täällä.. esim. paikassa josta auto on tapana nostaa tunkilla ylös (sivut pitkittäissuunnassa)
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re:
Nämä vanhemmathan kevenevät itsestään etupäästä kun apurungosta hilseilee isoja ruostekohtia irtisledgehammer kirjoitti:Joo. Etupainoisen mörkömoottorin kaveriksi halusin nelivetoa, mutta ainakin useiden arvosteluiden mukaan tbi on huomattavasti kevyempi etupäästä, eikä ollenkaan niin herkkä puskemaan. Etuveto siis menisi kevyemmällä koneella. Jostain muistan lukeneeni, että painoeroa noilla koneilla oli yli 100kg.

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmeisesti 2008 --> on säästetty 45kg painoa alumiiniosien ansiosta. Ja muitakin päivityksiä tullut samaan pakettiin. Ihmetyttää tuo kun tuota 1,75 TBItä on tehty ainoastaan pari vuotta. Tuleeko noista sitten aikanaan "välimalleja" jota vältellään ? Sais jo pikkuhiljaa tulla seuraajaa, kolme vuotta sitten loppui 159 tuotanto wikin mukaan.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Uppia.
Kellään ideoita tuohon mun mankkadilemmaan?
Pari sivua taaksepäin...
Kellään ideoita tuohon mun mankkadilemmaan?

Pari sivua taaksepäin...
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tämä ei ole kysymys, mutta sopii lienee parhaiten tähän 159-ketjuun. Nimittäin takaluukun kaasujouset. Ainakin sedanissa niiden heikko kohta tuntuu olevan jousen muovinen yläkiinnike, joka hajotessaan irrottaa nousen kyseisestä päästä. Kun toinen hajoaa, niin pian on vuorossa suuremmalle rasitukselle joutuva jousi toiselta puolelta. Kun jouset on irti, luukku pääsee osumaan takalasiin. Kuka tietää, pahimmillaan luukku voi vaikka halkaista lasin siihen osuessaan.
Brittifoorumilta bongasin parempilaatuiset jouset SGS:ltä. http://www.sgs-engineering.com/car-boot ... loon/2007/ Kaiketi ihan laadukkaissa jousissa on metalliset holkit alkuperäisten muovisten sijaan, joten nuo saattavat kestää käyttöä paremmin. Toimitus kesti noin viikon ja pari maksoi rahteineen 50€.
Brittifoorumilta bongasin parempilaatuiset jouset SGS:ltä. http://www.sgs-engineering.com/car-boot ... loon/2007/ Kaiketi ihan laadukkaissa jousissa on metalliset holkit alkuperäisten muovisten sijaan, joten nuo saattavat kestää käyttöä paremmin. Toimitus kesti noin viikon ja pari maksoi rahteineen 50€.
- Liitteet
-
- IMG_3246.jpg
- (75.45 KiB) Tiedosto ladattu 5210 kertaa