

Lotus Esprit, VW Corrado, Alfa 155, Renault Clio Williams, Kadett Gsi...

Valvoja: Moderators
Äläs nyt. Ennen minäkin ajattelin, että haluan harrastepeliksi vain jotain 70-luvun autoja, jotka toimivat kaasareilla ja joissa ei ole turhia elektronisia härpäkkeitä (vieläkin ne toki ovat sydäntäni kaikkein lähimpänä). 90-luvun autoista ajattelin, että ne tulevat olemaan kauheita painajaisia harrasteautoikään ehdittyään, mutta niin vain minulla on nyt 1993 M3 harrastepelinä. Ajat muuttuvat ja tuo E36 M3 on nykyautoihin verrattuna jo monella tapaa melkeinpä alkukantainen. Toki nyt on myös huomattavasti enemmän rahaa käytettävänä kuin opiskelijana, eli voin käyttää tuota BMW specialistilla ja säilyttää aina lämpimässä tallissa eikä tarvitse itse räntäsateessa näpit jäässä roplata. Ajat muuttuvat tosiaan ja menetelmät kehittyvät. Tämän päivän harrastajillehan läppärin liittäminen auton ohjausyksikköön ja parametrien säätely alkaa olla yhtä luonnollista kuin vanhaan hyvään aikaan oli kaasariruuvien kääntely.unknown kirjoitti:No eihän se harrastamista mitenkään vähennä, vaikka harrasteautona olisi se Corolla, mutta en ainakaan itse voisi kuvitella, että harrasteauto valintani olisi Volvo tai Saab, puhumattakaan muista tavallisista käyttöautoista, että kyllä ne mielenkiintoiset harrasteautot on teknisesti eksoottisia.
Aika vielä näyttää myös noiden isojen Saksalaisten autojen haluttavuuden, en nimittäin oikein jaksa kuvitella, että joku oikeasti jaksaa pitää nykyaikaisen V8 Audi:n tai TSi Volkkarin ajokuntoisena vielä 15-vuoden kuluttua, kun takuuajasta selviäminen tuntuu olevan jo aika hankalaa, Eikä mene vahvasti useimpien isojen Mersun moottoreiden kestävyyden kanssa.
Eikä Luksus autojen haluttavuus entisiltä ajoilta ole kantanut, kun 10k€ saa valita lähes minkä vaan luksusauton 70- 80-luvulta Mersusta, Rolls-Royce:iin
Siis täähän on persoonallinen, se naamanpesu toki upposi taas paremmin tuulipukukansaan että näyttäisi taas oikeen harmaalta...Raimo Miettinen kirjoitti:Ei vain kyllä taivu päässä se, että joku harrastaisi 90-luvun sammakkosilmä-Corollaa tulevaisuudessa. Karsea ulkonäkö, mitätön moottoripaletti ja ysärikuosi verhoilussa! Silti näin varmasti tulee käymään jos vanhempien versioiden suosiosta harrastepekeinä jotain voi päätellä.
Mua on kovasti viime aikoina poltellut nimenmaan nämä kevyet ranskikset 205 GTi ja Clio 16V (1.8 tai Williams). Eivät olisi hinnan kiroissakaan ainakaan vielä nyt.Mandeprkl kirjoitti:Peugeot 205 Gti! Aina.405 T16 Alkaa ehkä olla jo liiankin harvinainen saadakseen mitään kovin kovaa kultti-/klassikko-mainetta. Honda NSX hinta pomppaa nyt jo pilviin. Lancia Thema 8.32.
![]()
Lotus Esprit, VW Corrado, Alfa 155, Renault Clio Williams, Kadett Gsi...Ja olisiko jopa Mazda 323F!
Onko siitä oikeasti kokemuksia monella? Itse olen herra 42v, enkä ole ikinä ollut Samaran kyydissä. Fiat-pohjaisen Ladan ominaisuuksista kokemusta sen sijaan on, sekä kyydissä, että ratin takana.Rasvis kirjoitti:Euro tai ei, kyllä minusta Samarassa on harrastepotentiaalia vähän samaan tapaan kuin Kuplavolkkarissa. Persoonallinen auto josta aika monella on Suomessa jonkin sortin muistoja, yksinkertainen rakenne ja halvat varaosat. Ominaisuuksillaan se ei loista mutta eipä loista Kuplakaan, eikä se tuontyyppisissä harrastimissa taida muutenkaan olla Se Juttu.
Niin no suhteellistahan tuo aina on. Olen minä kai joskus Saranassa matkustanut mutta perinteistä takavetoa on sentään joskus tullut ajettuakin. Sehän on nyt jo selvä klassikko. Toisaalta en ole varma olenko koskaan edes istunut alkuperäisessä Kuplassakaan.Jakke kirjoitti:Onko siitä oikeasti kokemuksia monella? Itse olen herra 42v, enkä ole ikinä ollut Samaran kyydissä. Fiat-pohjaisen Ladan ominaisuuksista kokemusta sen sijaan on, sekä kyydissä, että ratin takana.
Ettei jopa talviklassikko. Foorumillahan on kuvalliset todisteet jossain...Rasvis kirjoitti: ...mutta perinteistä takavetoa on sentään joskus tullut ajettuakin. Sehän on nyt jo selvä klassikko...
VW Phaeton - vähän kuin aikansa Fiat Centotrenta berlina. Perusautojen valmistaja tekee edustusauton, jota kehutaan lehdistössä mutta kukaan ei osta kun nokalta puuttuu se jokin hienompi merkki. Kai tämmösenkin pariin jonkinlainen harrastajajoukko syntyy.Raimo Miettinen kirjoitti:Tai enemmän oikeastaan kiinnostaisi minkälaisia mielenkiintoisia persoonia löytyy perinteisten harrasteautojen ulkopuolelta?
Tässä tuntuu olevan usein kaksi mekanismia, millä noista oman "nuoruuden autoista" tulee harrastepelejä:routasydän kirjoitti:Tottahan toki autoista, jotka olleet nuorison suosikkeja tulee harrasteautoja 20-30v päästä, kun silloisella nuorisolla lapset jo isot ja rahaa käytettävissä. Näin kai se aina mennyt.
Honda NSX ei ilmeisesti täällä vielä mainittu. Mielenkiintoinen poikkeama Hondanmallistoon tuo. Lisäksi täältä äämet myös z3m versioille sekä mk1 Audi TT:lle. Samaan luokkaan menee varmaan myös ensimmäisen sukupolven slk.
NSX on edelleen mielettömän kallis. Ferrari 348-355 hinnnoissa. Mutta onpa Hondan ajo-ominaisuksia kehuttu paremmiksikin..RaineM kirjoitti:Tässä tuntuu olevan usein kaksi mekanismia, millä noista oman "nuoruuden autoista" tulee harrastepelejä:routasydän kirjoitti:Tottahan toki autoista, jotka olleet nuorison suosikkeja tulee harrasteautoja 20-30v päästä, kun silloisella nuorisolla lapset jo isot ja rahaa käytettävissä. Näin kai se aina mennyt.
Honda NSX ei ilmeisesti täällä vielä mainittu. Mielenkiintoinen poikkeama Hondanmallistoon tuo. Lisäksi täältä äämet myös z3m versioille sekä mk1 Audi TT:lle. Samaan luokkaan menee varmaan myös ensimmäisen sukupolven slk.
1) ne autot, mitä itsellä (tai kavereilla) oli. Näillä on kova nostalgia-arvo, vaikka ovat usein tavallisempia autoja (vaikkakin usein sporttisia, nuorison suosimia coupe-malleja)
2) ne autot, joita silloin teininä ihaili, mutta mihin ei rahat riittäneet. Ehkä vähän nuorempia myös näiden joukossa kuin edellä mainituissa. Ysäriautoissahan on jo semmoisia, mitä moni meistäkin tämän palstan lukijoista teininä ihaili, mutta olivat ulottumattomissa, mutta nyt voi jo semmoisen hyvinkin hommata (esim. M3:t, Z3 M:t, NSX:t, 156 GTA:t, 916 GTV:t jne.).
NSX oli aikanaan raju peli, ja mielettömän kallis. Z3 M olisi upea auto, siis se roadsterversio, ns. coupesta en perusta sen perän farmariautomaisen muotoilun vuoksi.
106 alkaakin olla viimeisiä GTi Pösöjä.. Ainakin Seinäjoella harrastetaan nyt jo Volvo 960/S90 Royaleja. Tuttavapiiristä löytyy 4kpl.. Yksi isältä ja yksi isän veljeltä ja yksi hänen serkulta ja yksi vielä tuttujen omistuksessa. Eipä siinä mitään, hyvät kyytit sellainen antaa..Wiltsu kirjoitti:Accord Type-R, Ford Mondeo ST200, Escort&Sierra Cosworth, Puma, Volvo 850R, 106GTi...
Milloin Saab 9000 kokee saman arvonnousun? Itsellä oli aikanaan punainen Aero beigellä sisustalla. Kivahan sillä oli ohitella!Mandeprkl kirjoitti: Ainakin Seinäjoella harrastetaan nyt jo Volvo 960/S90 Royaleja. Tuttavapiiristä löytyy 4kpl.. Yksi isältä ja yksi isän veljeltä ja yksi hänen serkulta ja yksi vielä tuttujen omistuksessa. Eipä siinä mitään, hyvät kyytit sellainen antaa..
Noiden ur-Quattrojen hinnat ovat olleet nousussa jo kauan, eikä niitä todellakaan saa millään pikkurahalla enää. Hyvien yksilöiden kohdalla puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.T Blomfeldt kirjoitti:Quattro 20V >1991
RS2 1994-1995:
Tämä on kyllä 1980-luvun auto mutta onhan sillä jo aikamoinen arvo:
En ole Audi-nörtti, mutta en nähnyt että olisi tullut mainittu
Makuasioita ja sukupolvikysymys myös. Jos haluaa ajaa kohtuullisen mukavakulkuisella premiumilla ns. vähemmän huomiota herättävästi niin Audi on sopiva siihen vrt. Mb tai BMW.unknown kirjoitti:Ei pysty ymmärtämään... Ennen Audi oli tunnettu savuttavista moottoreistaan, toki nämä nykypäivänäkin Audit tunnetaan, mutta että niistä jotenkin olisi tullut jotakin haluttavan arvoisia, niin; ei pysty ymmärtämään.
Juu alueista paljon kiinni toki tuo mikä herättä minkäkinlaisia tunteita.Jiitee kirjoitti:^ Mielikuvat aina hiukan erilaisia ... ainakin täällä Pohjanmaan lakealla on tuttavapiirissä aika montakin Audia, ja tuntien omistajat ei Audin kohtaaminen tiellä mitään agressiota herätä... toisin kuin lippalakki-bemaristit joskus. Taitaa olla lähinnä metropolien ( onko Suomessa näitä) liisarikuskien aiheuttamaa mielipahaa tämä Alfa-Audi-lukkarinrakkaus ...
![]()
JT
PS. HH- Ritmokin sulla lienee ollut joskus... minulla myös opiskeluaikana. Olisi hienoa
löytyy 100S- aihio tms. 1st -gen Ritmo työn alla joskus .
Kai joku 480ES Turbo voi jollekkin harrastepeliksi kelvatakkin.sämpy kirjoitti:Leikö asenteet vetotapaan muuttuneet, kun ei takaveto-Volvot tunnu edelleenkään herättävän kiinnostusta. Siis loppupään 740-940-960.
Korkeintaan halpa käyttöauto jollekin punaniskalle, joka nyt ei halua modernia etuvetokikotinta, mutta ei noilla mitään arvoa ole jollei ole tarpeeksi leimaa.
Yksi 960 farkku jonka sain ilmaiseksi tuli pistettyä lihoiksi, eikä siitä kelvannut ilmaiseksi mikään kikkare kellekään.
Uusimmassa Klassikossa joku kauppas PeRVokoneista 940 sedania 5500€ ja oli kuulemma paras auto ikinä. Voi olla ostajat harvassa.
Joku kromipuskurinen 140 sarjanen kelvannee harrastekäyttöön tai sitten 240GT ja sitten pompataankin murinamoottorisiin 850:siin. Välissä oleviin malleihin en taalojani löisi kiinni.
Jos ei 20 vuotta valmistuksesta ole isompaa kiinnostusta, epäilen että sellaisella autolla koskaan paljoa rahaa tahkoaa. Vaikka olisi maailman viimeinen.
Kyllä me olemme säilöneet pihalle meidän -82 240 Volvon, vaalean sininen ja uutena viritetty R-sportin Turbolla. Jos jonain päivänä olisi aikaa ja rahaa laittaa se hienoon kuntoon.sämpy kirjoitti:Leikö asenteet vetotapaan muuttuneet, kun ei takaveto-Volvot tunnu edelleenkään herättävän kiinnostusta.
Btw, jos haluaa ajaa kohtuullisen mukavakulkuisella Audilla, kannattaa lisävarustelistaan ladata melkein sen Cee'din verran rahaa, ellei muuten säntää suoraan tuotelinjaston yläpäähän. Kohtuullisen mukavakulkuisen Audin saadakseen pitää nimittäin raksia jotain muuta kuin perusvarusteltu 120hv 1.8T (kyllä, Audin listalla on 120-heppainen 1,8l bensaturbo).Jiitee kirjoitti:Jos haluaa ajaa kohtuullisen mukavakulkuisella premiumilla ns. vähemmän huomiota herättävästi niin Audi on sopiva siihen vrt. Mb tai BMW.
Mulle kelpaisi koska tahansa hyväkuntoinen tiilikeulabensaturbo, ei välttämättä tarttisi olla edes alkuperäinen. Eli siis 740/760 ensimmäinen keulaversio, sedanina ja ahdettuna, mielellään kattoluukulla ja ilmastoinnilla. Siihen nahkasisusta, Hydrat tai Pentat alle, lievä pudotus ja mutkaista tietä kirkkaalla pakkaskelillä horisonttiin, kylki edelläsämpy kirjoitti:Leikö asenteet vetotapaan muuttuneet, kun ei takaveto-Volvot tunnu edelleenkään herättävän kiinnostusta. Siis loppupään 740-940-960.