159 2.4 ja laturin vaihto
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa? Onkohan Ebay laturit pienempiä teholtaan kuin suomi-autoissa alkuperäisenä? 900 W vastus vie n. 60 A virtaa.
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Tätä mietin itsekin. Ainakin tuo 2.2JTS rupeaa puhkumaan lämmintä ilmaa erittäin nopeasti pakkasaamuinakin.arv kirjoitti:Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 27#p373927
Tuolla mun tarinaa, oisko 15:s viesti tolla sivulla, myös laturi irroitettiin. Tarvittaessa pultin kannan poikkasulla ja uudella pultilla päässee vähemmällä. Laturi mahtuu ulos lukkopeltiä irroittamatta, ot-pumppu toki pois edestä. Eli mulla laturin vaihto on nyt piis of torttu. Jos tosta mun sepustuksesta ei ota tolkkua, ni voip kysellä. Vastailen sit muistinvaraisesti. Elearnia en edes vilkaissut laturin osalta...
Tuolla mun tarinaa, oisko 15:s viesti tolla sivulla, myös laturi irroitettiin. Tarvittaessa pultin kannan poikkasulla ja uudella pultilla päässee vähemmällä. Laturi mahtuu ulos lukkopeltiä irroittamatta, ot-pumppu toki pois edestä. Eli mulla laturin vaihto on nyt piis of torttu. Jos tosta mun sepustuksesta ei ota tolkkua, ni voip kysellä. Vastailen sit muistinvaraisesti. Elearnia en edes vilkaissut laturin osalta...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Niin on kivaa!
Auto ajeltu Lohjalta Helsinkiin.
Puolet matkassa edessä ajoi volvisti jolla oli vaikeeta pitää tasasta vauhtia (ylämäkeen 60 ja alamäkeen 90 (80 alueella)) ja laatikko vänkkäs vaihteita edestakas.
Varotukset pärähti ruutuun juuri kun kurvattiin Kehä 1:lle espoossa.
Siitä sit Kehä 1 pihlajanmäkeen, jossa saatiin pikkutiellä eteen hondamies, joka meni koko matkan 40 alueella ~15-20kmh
Siellä on sellattis iso mäki, jossa oli vähän tuskaa päästä ylös kun toi hondamiehen apina jarrutti melkein kokonaan vauhdin pois mäen alussa (ilman mitään syytä) ja meikäläisellä se pakotettu kolmonen sisässä.... Pienemmällä koneella olis voinu tulla itku.
Sit alko ajotietokoneen ja mittariston valot himmetä ja lopulta koko ajotietokone alko räpsimään päälle/pois, kunnes todella pitkän ja nopeasti vilahtavan virheilmoituksen seurauksena auto sammui 1,2km päähän määränpäästä.
Onneksi oli 155 akku mukana, jolla sitten mentiin mukavasti loppumatka, mutta joutu vaihtaa bussipysäkillä.
Eli ilman laturia pöhistiin yhteensä 74km, josta noin 64 meni ilman virheilmotuksia yms.
Ei varmaan toi mooottorinohjaus oikeen ymmärtäny mitä tapahtuu, kun moottorin vikavalo pärähti ruutuun sammumisen seurauksena.
Akku olis varmaan riittäny ongelmitta perille jos oltais kurvailtu moottoritietä, mutta ei viitsinyt ottaa riskiä että hyytyy motarille. Epäilen myös että jos nämä rakkaat volvo ja hondakuskit jos olivat osanneet ajaa normaalisti, niin olisi myös riittänyt. Ainahan ei voi voittaa.
No, mutta auto on nyt paljon lähempänä ja luotettavissa käsissä. Vitutuksen taso vähän laantui. Vois juhlistaa muutamalla miestävahvemmalla
Auto ajeltu Lohjalta Helsinkiin.
Puolet matkassa edessä ajoi volvisti jolla oli vaikeeta pitää tasasta vauhtia (ylämäkeen 60 ja alamäkeen 90 (80 alueella)) ja laatikko vänkkäs vaihteita edestakas.
Varotukset pärähti ruutuun juuri kun kurvattiin Kehä 1:lle espoossa.
Siitä sit Kehä 1 pihlajanmäkeen, jossa saatiin pikkutiellä eteen hondamies, joka meni koko matkan 40 alueella ~15-20kmh
Siellä on sellattis iso mäki, jossa oli vähän tuskaa päästä ylös kun toi hondamiehen apina jarrutti melkein kokonaan vauhdin pois mäen alussa (ilman mitään syytä) ja meikäläisellä se pakotettu kolmonen sisässä.... Pienemmällä koneella olis voinu tulla itku.
Sit alko ajotietokoneen ja mittariston valot himmetä ja lopulta koko ajotietokone alko räpsimään päälle/pois, kunnes todella pitkän ja nopeasti vilahtavan virheilmoituksen seurauksena auto sammui 1,2km päähän määränpäästä.
Onneksi oli 155 akku mukana, jolla sitten mentiin mukavasti loppumatka, mutta joutu vaihtaa bussipysäkillä.
Eli ilman laturia pöhistiin yhteensä 74km, josta noin 64 meni ilman virheilmotuksia yms.
Ei varmaan toi mooottorinohjaus oikeen ymmärtäny mitä tapahtuu, kun moottorin vikavalo pärähti ruutuun sammumisen seurauksena.
Akku olis varmaan riittäny ongelmitta perille jos oltais kurvailtu moottoritietä, mutta ei viitsinyt ottaa riskiä että hyytyy motarille. Epäilen myös että jos nämä rakkaat volvo ja hondakuskit jos olivat osanneet ajaa normaalisti, niin olisi myös riittänyt. Ainahan ei voi voittaa.
No, mutta auto on nyt paljon lähempänä ja luotettavissa käsissä. Vitutuksen taso vähän laantui. Vois juhlistaa muutamalla miestävahvemmalla

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Mihkäs meni, Milano? Toivottavasti saadaan asiallisesti kuntoon ilman lisämurheita!
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Hyvä Pasi, että pääsit perille kohtuu vaivattomasti. Ei muuta ku onnea finaaliin.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Pultti oli "väärinpäin" .... eli joutu kikkailee enemmän.... koko lysti 1100€ mukaanlukien öljynvaihto.
Jos jotain postiivistä tästä pitää sanoa, niin ei tosiaan ollutkaan turbo joka piti kierrosten mukaan muuttuvaa vinkuvaa ääntä
Lähti mielestäni kylmiltään paremmin käyntiin kuin aikaisemmin tämän syksyn aikana... olisiko ollut vajausta latauksessa jo silloin.... ja tuntui käyvän tasaisemmin ja kaiken lisäksi matka-ajon kulutus tippui 8 -> 7.1 .... tuo nousu tapahtui hiljalleen loppukesän/alkusyksyn aikana ja sitä tulikin ihmeteltyä.... laturi kuormittanut enemmän viallisena?
Jos jotain postiivistä tästä pitää sanoa, niin ei tosiaan ollutkaan turbo joka piti kierrosten mukaan muuttuvaa vinkuvaa ääntä

Lähti mielestäni kylmiltään paremmin käyntiin kuin aikaisemmin tämän syksyn aikana... olisiko ollut vajausta latauksessa jo silloin.... ja tuntui käyvän tasaisemmin ja kaiken lisäksi matka-ajon kulutus tippui 8 -> 7.1 .... tuo nousu tapahtui hiljalleen loppukesän/alkusyksyn aikana ja sitä tulikin ihmeteltyä.... laturi kuormittanut enemmän viallisena?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Hyvinkin mahdollista, että hajoamassa ollut laturi kuormittaa enemmän kuin pitäisi ja siten nostaa kulutusta.
Onko pultti nyt "oikein" päin...?
Onko pultti nyt "oikein" päin...?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
En huomannut kysyä, mutta voisin kuvitellaAquatica kirjoitti:Onko pultti nyt "oikein" päin...?

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Käynnin tasoittuminen selittyisi sillä jos vanhassa laturissa oli vapaakytkin jumissa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Liitytäänpäs kerhoon. Maanantaina töihin lähtiessäni latausmerkki ilmestyi näyttöön. Takaisin kotiin ja aina luotettavalla Vanilla matkaan. Pari iltaa tässä nyt purkanut autoa ja eilen sain laturin käsiini. (Juu, ja pultti oli "väärinpäin"
)
Diodithan sieltä olivat antautuneet, ei tarvinnut edes mitata:


Liukurenkaat olivat yllättävän hyvässä kunnossa, autolla ajettu hiukan yli 200 tkm.

Jos jotakuta kiinnostaa
-auto on 159 2.4 JTDm 2006
-laturin alkuperäinen varaosanumero 50500728
-laturi on 150A Denso 104210-5020, internetin mukaan pitäisi olla 104210-2780
Justiinkaan noilla numeroilla ei löytynyt ebaysta suoraan hiilipidintä eikä diodisiltaa enkä uskalla veikata jännitteensäätimen pistokkeen sopivuuttakaan.
Jonkinlaisen luettelonkin löysin jos joku haluaa kunnostaa omaansa: http://metroautoinc.com/Download/Denso% ... atalog.pdf
Laturi on niin kovan työn takana vaihtaa ja osatkin maksaisivat jonkin verran (vapaakytkinkin lienee alkuperäinen), että päätin tilata kokonaisen: http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-Br ... OC:US:3160
Laitetaanpa vielä motivaatiokuva laturin vaihtoa harkitseville.


Diodithan sieltä olivat antautuneet, ei tarvinnut edes mitata:


Liukurenkaat olivat yllättävän hyvässä kunnossa, autolla ajettu hiukan yli 200 tkm.

Jos jotakuta kiinnostaa
-auto on 159 2.4 JTDm 2006
-laturin alkuperäinen varaosanumero 50500728
-laturi on 150A Denso 104210-5020, internetin mukaan pitäisi olla 104210-2780
Justiinkaan noilla numeroilla ei löytynyt ebaysta suoraan hiilipidintä eikä diodisiltaa enkä uskalla veikata jännitteensäätimen pistokkeen sopivuuttakaan.
Jonkinlaisen luettelonkin löysin jos joku haluaa kunnostaa omaansa: http://metroautoinc.com/Download/Denso% ... atalog.pdf
Laturi on niin kovan työn takana vaihtaa ja osatkin maksaisivat jonkin verran (vapaakytkinkin lienee alkuperäinen), että päätin tilata kokonaisen: http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-Br ... OC:US:3160
Laitetaanpa vielä motivaatiokuva laturin vaihtoa harkitseville.

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
^ ughhh.... kovvoo hommoo, sano
Eihän 156:seen nelimukiseen JTD:hen ole noin kova homma... eihän
135 puntaa näemmä linkkisi hinta meikän Alfaan sopivaan laturiin, ei paha.
Ei vielä tarpeen, mutta 250 tkm:a lähestyy ja oletan, että laturi on alkuperäinen.
JT
Eihän 156:seen nelimukiseen JTD:hen ole noin kova homma... eihän

135 puntaa näemmä linkkisi hinta meikän Alfaan sopivaan laturiin, ei paha.
Ei vielä tarpeen, mutta 250 tkm:a lähestyy ja oletan, että laturi on alkuperäinen.
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Arv, poikkasikkos pultin?
Jos et, niin miten muljautit?
Ite en irrottanu puskuria saati lukkopeltiä... Onhan toi kyllä teknisemmän näköistä
Jos et, niin miten muljautit?
Ite en irrottanu puskuria saati lukkopeltiä... Onhan toi kyllä teknisemmän näköistä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Shuttle kirjoitti:Tätä mietin itsekin. Ainakin tuo 2.2JTS rupeaa puhkumaan lämmintä ilmaa erittäin nopeasti pakkasaamuinakin.arv kirjoitti:Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa?
Onko kukaan jäljittänyt tuota lämpövastuksia ohjaavaa relettä?
Sen voisi aina kesäksi napata pois niin loppuisi se startin jälkeinen vikinä hihnasta ja säästäisi se laturiakin jonniin verran.
Turhaan ne vastukset siellä kesäaamuisin hehkuu.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Puukkosahalla nirhasin pultin poikki.jalittam kirjoitti:Arv, poikkasikkos pultin?
Jos et, niin miten muljautit?
Ite en irrottanu puskuria saati lukkopeltiä... Onhan toi kyllä teknisemmän näköistä
Kun kerran umpiot olivat irti, tuli korjattua rikkinäiset ruuvinpaikat toisesta umpiosta. Lieneekö saanut kipeätä jossain vaiheessa?

Samalla vaivalla pieni kiillotus laseihin ja uudet ruostumattomat kiinnitysruuvit.
]

-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Näyttäisivät olevan J036 ja J037, mutta sijaitsevat kojetaulun sisällä. Sulakkeiden F74 ja F76 irrottaminenkin toimisi.savijo-r kirjoitti:Onko kukaan jäljittänyt tuota lämpövastuksia ohjaavaa relettä?Shuttle kirjoitti:Tätä mietin itsekin. Ainakin tuo 2.2JTS rupeaa puhkumaan lämmintä ilmaa erittäin nopeasti pakkasaamuinakin.arv kirjoitti:Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa?
Sen voisi aina kesäksi napata pois niin loppuisi se startin jälkeinen vikinä hihnasta ja säästäisi se laturiakin jonniin verran.
Turhaan ne vastukset siellä kesäaamuisin hehkuu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/555 ... HEATER.pdf
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
^Erittäin hyvä tietopaketti.
Kiitos!
Kiitos!
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Millä/miten tarkemmin kiillotit lasit?arv kirjoitti:Samalla vaivalla pieni kiillotus laseihin ja uudet ruostumattomat kiinnitysruuvit.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Myllytyskoneella ja AutoGlym Paint Renovator:lla.Antijape kirjoitti:Millä/miten tarkemmin kiillotit lasit?arv kirjoitti:Samalla vaivalla pieni kiillotus laseihin ja uudet ruostumattomat kiinnitysruuvit.

-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Lisäyksenä kauhistelijoille; Arvin tekniikalla ei tartte käydä kulmiensäädössä, moottoria/apurunkoa laskiessa joutunee, kun haluaa pultin ehyenä pois.
Mullakin alkanut toi saha hieman viheltelemään, jo ennen tuota kimppakoodausta. Urpo vai laturi. Kulutuskaan ei ole ainakaan laskenut, ehkäpä noussut koodauksien jälkeen. Vihellyksen erottanee helpoimmin nelosella kiihdytysen jälkeen nostamalla kaasun. Ahtopainemittarikin tullut levottomammaksi, vuotanevatko swirliläppien akselit... No ne lähtevät mäelle lähiaikoina. Samalla meinasin vaihtaa laturin remmin - menis se uus laturikin siinä sivussa paikalleen.
Kuis pitkä/kallis toimitusaika tossa lontoon laturissa Arvilla oli?
Mittarissa reilu 170kkm...
Mullakin alkanut toi saha hieman viheltelemään, jo ennen tuota kimppakoodausta. Urpo vai laturi. Kulutuskaan ei ole ainakaan laskenut, ehkäpä noussut koodauksien jälkeen. Vihellyksen erottanee helpoimmin nelosella kiihdytysen jälkeen nostamalla kaasun. Ahtopainemittarikin tullut levottomammaksi, vuotanevatko swirliläppien akselit... No ne lähtevät mäelle lähiaikoina. Samalla meinasin vaihtaa laturin remmin - menis se uus laturikin siinä sivussa paikalleen.
Kuis pitkä/kallis toimitusaika tossa lontoon laturissa Arvilla oli?
Mittarissa reilu 170kkm...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Tiistaina tilasin ja torstaina tuli shipped-ilmoitus. Lähetyskulut 25 €. Ilmoitan sitten kun saapuu. Paikallisessa tarvikeliikkeessä laturi (merkistä ei tietoa) 385 €.jalittam kirjoitti:Kuis pitkä/kallis toimitusaika tossa lontoon laturissa Arvilla oli?.
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Meillä meni tuosta 1.9 jtd, stä laturi 200tkm kohdilla. Vaihto ei onnistu kun alakautta, ja ei ole mikään heittämällä homma, aikaa siihen menee useampi tunti, mulla ei tullut vaihto kustannuksia ku 100e, jonka maksoin eläkkeellä olevalle asentajalle, nosturi paikka oli ilmainen ku oli appiukon veljen korjaamo, no piti ny kumminki kahvipöytään pullaa viedä. Aikaa tuohon operaatioon saa laskee 5-7h, jos ei osaa purkaa tarpeeksi heti.Jiitee kirjoitti:^ ughhh.... kovvoo hommoo, sano
Eihän 156:seen nelimukiseen JTD:hen ole noin kova homma... eihän![]()
135 puntaa näemmä linkkisi hinta meikän Alfaan sopivaan laturiin, ei paha.
Ei vielä tarpeen, mutta 250 tkm:a lähestyy ja oletan, että laturi on alkuperäinen.
JT
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Saas nähä, Sparetolta päivällä tullu ilmotus paketin lähettämisestä - aamulla pistin tilauksen. Denso DAN936 siis tuloillaan, tuohan maksaa alta 160€ kotia kannettuna. Imusarjan tulppasettikin piti lähteä tänään. Kuhan noi ehtis edes ens viikon lopulle, kun se on lomautusvapaata.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Laturi tuli puoliltapäivin. Jos alkas hajottamaan...
OT:
Kävin työkkärissä mukamas ilmoittautumassa työnhakijaksi - ei onnistunu. Sanovatte et mee nettiin ja muista vastata oikealla tavalla joka kysymykseen, ettei tule penaltia. Ihme touhua. Olin ainoa näkösällä ollut "asiakas"...
OT:
Kävin työkkärissä mukamas ilmoittautumassa työnhakijaksi - ei onnistunu. Sanovatte et mee nettiin ja muista vastata oikealla tavalla joka kysymykseen, ettei tule penaltia. Ihme touhua. Olin ainoa näkösällä ollut "asiakas"...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Tulipas nopeesti, täällä ei oo vielä näkynyt.jalittam kirjoitti:Laturi tuli puoliltapäivin. Jos alkas hajottamaan...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Niin teki. Asennoiduin ennen tilausta luvattuun kuukauden toimitusaikaan - ei näemmä pitänyt paikkaansa, onneksi, kai.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Heps! Näin muistiaikaan; jos/kun sitä pitkää pulttia laitatte "oikeinpäin", ts. mutteri jakopään puolelle, niin tarkastakaa pituus, ettei pultin pää mee apulaiteremmin kiristäjän eteen haittaamaan kiristystä. Muistaakseni lyhensin liki sentillä orkkispulttia, silä kun ei ole kuin 5-6mm tilaa mutterin ja kiristäjän rungon välissä. Välttynee siten turhalta työltä... Eli jenkaa 2-3 millä kannattanee jättää näkösälle. Tai kurlingtermein - tekee määriksen.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Mennee toi ent uus vespumppukin vaihtoon. Akselistaan kussu, räkiny rungolle punaista. Laturikin jo irti. Ei meinannu kone kallistua jot olis saanu koneen kannatin palan motista irti - tanan amatööri. Ot-pumppu irti kannakkeestaan ja laturi muljahti irti. Laturihan vaihtuu tässä huollossa bonuksena, muiden ohessa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Joks Arvilla mopo läjässä? Tul vaan mieleen, jos sulla on nesteitä karannu tai muutenkin, ni tarkasta se etupuolen vesitukki (missä ilmausnippa) ja sen liitos kanteen. Kiinnitys apulaitetelineen takana, kahdella 10mm avainvälillä.
DPF/viripäivillä kattelin ku porukoilla vajaat nestesäiliöt, kuten itelläki oli ennen ko. kikkareen uudelleen tiivistystä. Siel o peltitiiviste, ite lisäsin loktiteä.
Eka irrotuskerralla mä löysin ton telineen takaa yhden pultinjämän - pakosarjan jakopäänpuoleisin katkennu pultti oli varissu sinne. Tätä en uusinut, ei ainakaan vielä ole pakosarjan/kannen ympäristö tummunut. Täs viimesimmässä ite tiputin yhen pultin samaan rakoon purkaessa...
Nii, ja muovinen ilmausnippakin on kätsy kairata pois kun jakotukki on irti, ei mee muovinpalat veskiertoon.
DPF/viripäivillä kattelin ku porukoilla vajaat nestesäiliöt, kuten itelläki oli ennen ko. kikkareen uudelleen tiivistystä. Siel o peltitiiviste, ite lisäsin loktiteä.
Eka irrotuskerralla mä löysin ton telineen takaa yhden pultinjämän - pakosarjan jakopäänpuoleisin katkennu pultti oli varissu sinne. Tätä en uusinut, ei ainakaan vielä ole pakosarjan/kannen ympäristö tummunut. Täs viimesimmässä ite tiputin yhen pultin samaan rakoon purkaessa...
Nii, ja muovinen ilmausnippakin on kätsy kairata pois kun jakotukki on irti, ei mee muovinpalat veskiertoon.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Nope, ei ole vielä laturia näkynyt. Kiitti vinkistä, mutta nesteet on pysyneet sisällä, sen muovisen ilmausnipan korvasin jo aikaisemmin köykämiinistä tekemälläni.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Ihme touhua laturis kanssa.
Mullakin nesteet vajos alle min merkin ja jäi siihen. Jokusen kerran täytin säiliön ja ain sama peli - no löytys se vuoto. Toi on vaan semmoses paikkaa, et ei sitä viitti tahaltes korjata.
Joutessani asensin uuden laturin, huomista imusarjan pajotusta odotellessa.
Uus laturinremmi meni kohtuu helposti paikalles, kun harjottelin ekaks uudella lievästi vaurioituneella, mikä men viduks alkukesästä (vanhahan muljahtaa liki itestään paikalleen). No, ekaks remmi kylmäkompuran pyörälle oikeaan paikkaan ja sit laturin vapaakytkintä vastapäivään pyörittämällä (vapaakytkintyökalulla) sormin remmiä ohjaamalla. Kun remmi paikallas, ni sit laturin yläpultti pailalleen, papukaijoilla laturi oikeaan paikkaan puristaen.
Varulta ostin kaks remmiä, jos taas ois menny vihturalleen. Ei menny, joten jollekin vaik hätyrinä löytyy multa uus remmi (Continental) laturiin.
Laittas vielä ton vespumpun paikalleen. Ja toivottavasti huomenna loppukone läjään, noi miljoona pikkupulttia/nippeliä, mitä piti purkaa imusarjan tieltä. Ni ja se jakoremmi, mikä on se pienin murhe...
Mullakin nesteet vajos alle min merkin ja jäi siihen. Jokusen kerran täytin säiliön ja ain sama peli - no löytys se vuoto. Toi on vaan semmoses paikkaa, et ei sitä viitti tahaltes korjata.
Joutessani asensin uuden laturin, huomista imusarjan pajotusta odotellessa.
Uus laturinremmi meni kohtuu helposti paikalles, kun harjottelin ekaks uudella lievästi vaurioituneella, mikä men viduks alkukesästä (vanhahan muljahtaa liki itestään paikalleen). No, ekaks remmi kylmäkompuran pyörälle oikeaan paikkaan ja sit laturin vapaakytkintä vastapäivään pyörittämällä (vapaakytkintyökalulla) sormin remmiä ohjaamalla. Kun remmi paikallas, ni sit laturin yläpultti pailalleen, papukaijoilla laturi oikeaan paikkaan puristaen.
Varulta ostin kaks remmiä, jos taas ois menny vihturalleen. Ei menny, joten jollekin vaik hätyrinä löytyy multa uus remmi (Continental) laturiin.
Laittas vielä ton vespumpun paikalleen. Ja toivottavasti huomenna loppukone läjään, noi miljoona pikkupulttia/nippeliä, mitä piti purkaa imusarjan tieltä. Ni ja se jakoremmi, mikä on se pienin murhe...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Laturi tuli tänään ja asennettu. Uusi Denso oli paketissa kuten pitikin.
Olipa hankala laittaa se venyvä hihna. Kompressori ei juurikaan kääntynyt ylimmän pultin ympäri kun putket olivat kiinni. Menihän se sinne kuitenkin kohtuullisella ähellyksellä.
120 mm pultti piti tosiaan lyhentää n. 5 mm että apulaitehihnan kiristin mahtuu kääntymään. Mutteriksi laitoin lukittuvan mallin. 110 mm pultti riittäisi jos luottaa tavalliseen mutteriin. Alkuperäinen pulttihan on hienommalla kierteellä kuin tavan rautakauppapultti.
Olipa hankala laittaa se venyvä hihna. Kompressori ei juurikaan kääntynyt ylimmän pultin ympäri kun putket olivat kiinni. Menihän se sinne kuitenkin kohtuullisella ähellyksellä.
120 mm pultti piti tosiaan lyhentää n. 5 mm että apulaitehihnan kiristin mahtuu kääntymään. Mutteriksi laitoin lukittuvan mallin. 110 mm pultti riittäisi jos luottaa tavalliseen mutteriin. Alkuperäinen pulttihan on hienommalla kierteellä kuin tavan rautakauppapultti.
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Pasi kirjoitti: Nyt sitten tuli mieleen, kun meidän auto on pitänyt sellaisa vinkuvaa/viheltävää kierrosten mukaan muuttuvaa ääntä kuukauden päivät, jotka ajattelin johtuvan Turbosta, niin olisiko kyseessä sittenkin laturi?
Varmistan vielä, ei ole ilmeisesti tuo vinkuva ääni ilmaantunut enää myöhemminkään laturinvaihdon jälkeen?Pasi kirjoitti: Jos jotain positiivistä tästä pitää sanoa, niin ei tosiaan ollutkaan turbo joka piti kierrosten mukaan muuttuvaa vinkuvaa ääntä![]()
Mulla (2.4jtdm) pitää välillä samanlaista, melko hiljaista mutta selkeästi erotettavissa olevaa korkeataajuuksista vinkunaa/ininää kierrosten mukaan. Onko kellään muulla ollut kokemusta samanlaisesta oireesta..?
Tänään aamulla sitten oli akku aivan kuollut, ei ollut mitenkään muuten oireillut aikaisemmin. Toisesta autosta virtaa ja käyntiin. Kyllä laturi ainakin jonkin verran vielä lataa, ei hyytynyt n. 30min käynnissäoloaikana (tyhjäkäyntiä + n.13km ajoa). Nyt on akku latauksessa työpäivän loppuun...
Varmaan pitää alkaa arpomaan, että mistäs laturin hankkisi. Toisaalta nyt kyllä ollut lyhyttä ajoa ja viikonloppuna tuli auton kanssa väsäillessä pidettyä jonkin verran virtoja päällä/kuunneltua musiikkia. Autolla ajettu 200tkm ja en löytänyt huoltokirjasta merkintää laturin vaihdosta, ei siinä kai ainakaan mitään häviä jos tuon hankkisi jo valmiiksi...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Harvinaisempia tuollaiset lataa mutta vähän -tilanteet, kyllä se yleensä on kerrasta selvä ja sitten syttyy latauksen merkkivalo.
Jos olet käyttänyt virtoja päällä useamman kerran niin joka kerta on hehkutettu, virtaa kuluu jo pelkästään siihen.
Vinkunoita kierrosten mukaan voi tulla: laturi, ohjaustehostin, ilmastoinnin kompuran laakeri, jakopään rullat, apulaite kiristin... kannattaa varmaan säästää rahat vielä jos ei kerta latausvalo pala
Jos olet käyttänyt virtoja päällä useamman kerran niin joka kerta on hehkutettu, virtaa kuluu jo pelkästään siihen.
Vinkunoita kierrosten mukaan voi tulla: laturi, ohjaustehostin, ilmastoinnin kompuran laakeri, jakopään rullat, apulaite kiristin... kannattaa varmaan säästää rahat vielä jos ei kerta latausvalo pala
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
159 2.4 ja laturin vaihto
EDIT vanhaan viestiin: Vinkuna mun autossa liittyi poppivehkeisiin, ei kuulu kun ottaa soittimesta virrat pois. Ei häiritse, kuuluu sen verran hiljaisena ja yleensä kun on soittimessa virrat päällä niin musiikkikin soi
Tuo akun tyhjeneminen johtui omasta mokasta soittimen asennuksessa, vahvistimen heräte tuli otettua väärästä paikasta ja virta oli koko ajan siis päällä
Nyt on laturi kuitenkin menossa vaihtoon samalla kun joutuu rispaantuneen hihnankin vaihdattamaan...

Tuo akun tyhjeneminen johtui omasta mokasta soittimen asennuksessa, vahvistimen heräte tuli otettua väärästä paikasta ja virta oli koko ajan siis päällä

Nyt on laturi kuitenkin menossa vaihtoon samalla kun joutuu rispaantuneen hihnankin vaihdattamaan...
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Itsellä välähti patterinkuva mittaristoon. Akku on vaihdettu n kuukausi sittent, niin tämä urakka taisi tulla vastaan.
27x xxx KM mittarissa. Volttimittarilla tsekkasin niin valot ja muut apulaitteet sammuksissa lataa n. 12.6v ja kun ajovalot on päällä, tiputaan jo lähemmäs tasan 12.
Alkuperäisen denson laturin ajattelin tilata UK ebäystä, koska näyttäisivät olevan aika hinnan kiroissa suomessa... 400e on liikaa laturista
Lähteekö laturi yläkautta irti, jos tehostimen pumpun irroittaa? Muuten aika iso jumppa näyttäisi tulevan parkkipaikkamekaanikolle..
27x xxx KM mittarissa. Volttimittarilla tsekkasin niin valot ja muut apulaitteet sammuksissa lataa n. 12.6v ja kun ajovalot on päällä, tiputaan jo lähemmäs tasan 12.
Alkuperäisen denson laturin ajattelin tilata UK ebäystä, koska näyttäisivät olevan aika hinnan kiroissa suomessa... 400e on liikaa laturista

Lähteekö laturi yläkautta irti, jos tehostimen pumpun irroittaa? Muuten aika iso jumppa näyttäisi tulevan parkkipaikkamekaanikolle..
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Mulle kun vaihtoivat viime kesänä liikkeessä niin käsittääkseni ottivat yläkautta, moottoria voi joutua keinuttamaan irrottamalla sen tuen tehostimen säiliön alla, sama mikä irrotetaan jakopää huollossa.
Nyt kun on muutaman kerran vaihtanut sen venyvän laturin hihnan niin ei tunnu enää niin kammottavalle hommalle.
Laturin vaihtohan on vaan osa hommaa kun irtonaisella laturilla ei pysty hihnaa kiristämään vaan ilmastoinnin kompuraa kääntämällä. Siltikin uusi hihna on tuskaa saada päälle, siihen tein viimeksi rengasraudasta sellaisen työkalun että siinä on hihnan paksuinen hahlo kärjessä, sillä saa pukattua hihnaa sivuttain samalla kun pyörittää ja kiskoo sitä rullille.
Kannattaa myös suosiolla tehdä tilaa, puskuri, ahtoputki alhaalta ja imuputki tietty päältä niin mahtuu tekemään.
Nyt kun on muutaman kerran vaihtanut sen venyvän laturin hihnan niin ei tunnu enää niin kammottavalle hommalle.
Laturin vaihtohan on vaan osa hommaa kun irtonaisella laturilla ei pysty hihnaa kiristämään vaan ilmastoinnin kompuraa kääntämällä. Siltikin uusi hihna on tuskaa saada päälle, siihen tein viimeksi rengasraudasta sellaisen työkalun että siinä on hihnan paksuinen hahlo kärjessä, sillä saa pukattua hihnaa sivuttain samalla kun pyörittää ja kiskoo sitä rullille.
Kannattaa myös suosiolla tehdä tilaa, puskuri, ahtoputki alhaalta ja imuputki tietty päältä niin mahtuu tekemään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Ei lähde, eikä tukikaan ole kovin helposti irrotettavissa. Tukea ei tarvitse jakopään hihnanvaihdon yhteydessäkään irrottaa.Gommi kirjoitti:Lähteekö laturi yläkautta irti, jos tehostimen pumpun irroittaa? Muuten aika iso jumppa näyttäisi tulevan parkkipaikkamekaanikolle..

Edit: se tukihan on melko iso kappale:

- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Kertooko Arv sitten mitä kautta laturi vaihdetaan? Alapuolellahan on ilmastoinnin kompura eikä minulle järjestelmää tarvinnut tyhjätä. Enkä muuten tuosta laturin tuesta puhunut jos viittaat tekstiini.
Mutta joo iso homma on parkkipaikalla tehdä enkä ole itsekkään laturia vaihtanut vaikka itse sen nyt vaihtaisinkin jos uudestaan menisi.
Mutta joo iso homma on parkkipaikalla tehdä enkä ole itsekkään laturia vaihtanut vaikka itse sen nyt vaihtaisinkin jos uudestaan menisi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Purkasin etupään siten, että sain jäähdyttimiä kangotettua eteenpäin. Tuosta runkopalkin ja jäähdyttimen välistä se sitten sujahti eteenpäin.
Jos ilmastointikompuran saisi irti, luultavasti laturin saisi alakautta pois.
Paljon joutuu purkamaan, on kuitenkin parkkipaikallakin tehtävissä jos haluaa; itse en tekisi. Tallissakaan ei ole liian helppoa.
Jos ilmastointikompuran saisi irti, luultavasti laturin saisi alakautta pois.
Paljon joutuu purkamaan, on kuitenkin parkkipaikallakin tehtävissä jos haluaa; itse en tekisi. Tallissakaan ei ole liian helppoa.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Ei suatans..
Paljonkohan korjaamolle viennissä köyhtyisi, jos vie omat osat mukana? (Ehdotuksia korjaamoista / korjaajista PK-seudulla otetaan vastaan..)
Paljonkohan korjaamolle viennissä köyhtyisi, jos vie omat osat mukana? (Ehdotuksia korjaamoista / korjaajista PK-seudulla otetaan vastaan..)
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Tosta se lähtee kun ottaa ahtoputken irti ja nostaa konetta jakopään puolelta ylös niin paljon kuin vain nousee. Laturi mahtuu sitten kääntymään ja menemään taakse ja sen saa nostettua yläkautta pois. Puskuriakaan ei tarvitse purkaa.arv kirjoitti:Ei lähde, eikä tukikaan ole kovin helposti irrotettavissa. Tukea ei tarvitse jakopään hihnanvaihdon yhteydessäkään irrottaa.Gommi kirjoitti:Lähteekö laturi yläkautta irti, jos tehostimen pumpun irroittaa? Muuten aika iso jumppa näyttäisi tulevan parkkipaikkamekaanikolle..
IMG_3441
Edit: se tukihan on melko iso kappale:
Generator
Lisätään vielä tähän, että tuo laturisysteemi on niin kusipäisesti suunniteltu, että jos työkalut ja tilat löytyy, on moottorin irrotus ja asennus nopeampi vaihtoehto, kuin turata laturia ja hihnaa paikallaan. Varsinkin jo on eka kerta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Ymmärtääkseni L. Ljunqvist tjsp pkseutulla hoitanut laturinvaihdot moneen 159iin murheitta?
Taisi täällä ketjussakin olla mainittu... Tai sitten jossain toisessa 159 laturiketjussa
Taisi täällä ketjussakin olla mainittu... Tai sitten jossain toisessa 159 laturiketjussa
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Pihi mies on pihi mies. Tallista on vedetty fransmanni vesisateeseen seisomaan projektin ajaksi. Osat pitäisi tulla perjantaina ja lauantai (ehkä myös sunnuntai) on pyhitetty peltilehmälle.
Siltä varalta, että laturin pultti on väärinpäin ja se pitää katkaista on parempi hakea uusi valmiiksi.
Nämä on siis ilmeisesti mallia pultti ja mutteri, osaisiko sanoa kuinka pitkä ja paksu uuden pultin pitäisi olla?
Siltä varalta, että laturin pultti on väärinpäin ja se pitää katkaista on parempi hakea uusi valmiiksi.
Nämä on siis ilmeisesti mallia pultti ja mutteri, osaisiko sanoa kuinka pitkä ja paksu uuden pultin pitäisi olla?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Tuossa muutama viesti ylempänä kirjoitin: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=461519#p461519Gommi kirjoitti:Siltä varalta, että laturin pultti on väärinpäin ja se pitää katkaista on parempi hakea uusi valmiiksi.
Nämä on siis ilmeisesti mallia pultti ja mutteri, osaisiko sanoa kuinka pitkä ja paksu uuden pultin pitäisi olla?
120 mm pultti piti tosiaan lyhentää n. 5 mm että apulaitehihnan kiristin mahtuu kääntymään. Mutteriksi laitoin lukittuvan mallin. 110 mm pultti riittäisi jos luottaa tavalliseen mutteriin.
Alkuperäinen pulttihan on hienommalla kierteellä kuin tavan rautakauppapultti.
Alkuperäinen pultti on 10x1,25x110
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Kappas kehveli, niinhän sitä kirjoitit ja muistan lukeneenikin tuon. Reikä päässä, ei voi mitään!
Kiitos kuitenkin tästä tiedosta, pitää hakea pultti niin ei tarvitse tallilta (hevon nevadassa) lähteä etsimään rautakauppaa taksilla.
Kiitos kuitenkin tästä tiedosta, pitää hakea pultti niin ei tarvitse tallilta (hevon nevadassa) lähteä etsimään rautakauppaa taksilla.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Mää joutusin lyhkästämään sitä orkkispulttiakin.
^ Millos jakoremmi vaihdettu?
Nimittäin jos laturin neppailee yläkautta, niin jakoremmi menis siin samoilla lihaksilla vasemmalla kädellä. Yläkaut toimiessa mosa on paremmassa kuin remminvaihtoasennossa. Ei käytännössä lisää remppa-aikaa juur mitään.
Mä oon irrottanu laturin jo kaks kertaa, yläkautta, katkomatta pulttia.
Jokusen tarinan täälläkin kertonu.
Ei se loppupeleis paha rasti ole. Laturin remmin asennusta kannattanee harjoitella vanhalla ekaks. Ja se vapaakytkimen tähtiavain on kätsy remmin asennuksessa.
^ Millos jakoremmi vaihdettu?
Nimittäin jos laturin neppailee yläkautta, niin jakoremmi menis siin samoilla lihaksilla vasemmalla kädellä. Yläkaut toimiessa mosa on paremmassa kuin remminvaihtoasennossa. Ei käytännössä lisää remppa-aikaa juur mitään.
Mä oon irrottanu laturin jo kaks kertaa, yläkautta, katkomatta pulttia.
Jokusen tarinan täälläkin kertonu.
Ei se loppupeleis paha rasti ole. Laturin remmin asennusta kannattanee harjoitella vanhalla ekaks. Ja se vapaakytkimen tähtiavain on kätsy remmin asennuksessa.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Remmi on vaihdettu n. 70tkm sitten. Mietiskelin tuota hihnan vaihtoa, mutta ei ollut sopivasti saatavilla rullia jne.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Noniin, eilen kävin äheltämässä laturin kimpussa.
Laturi vaihtui nätisti yläkautta. Hihna ei.
- Rengas irti
- Suojamuovien, ilmaputkien ja yms sälän irroitus.
- Moniurahihnan löystö ja irroitus
- Moniurahihnan kiristäjän irroitus.
- Etummaisen moottorikannakkeen irroitus, samoin myös koneen alta.
- Tunkilla konetta ylös ja alas vähän tilanteen mukaan
- Tehostimen pumpun irroitus, jätetty putkiin kiinni koneen päälle.
- Laturin hihnan ja (vanha hihna lähti ruuvarilla vänkäämällä n. 2 minuutissa) pulttien irroitus, ylempi pultti lähti nätisti, alempi vaati jos jonkin näköistä jatkovarsi viritystä, että pääsi alakautta kiinni mutteriin. Pultti oli n.s. väärin päin mutta lähti pois katkomatta.
- Syylarin ylemmän letkun irroitus.
- Kone tunkattuna mahd. ylös laturin sai pyöriteltyä yläkautta pois ja uuden takaisin. Pultti laitettiin paikalleen n.s. oikeinpäin.
MUTTA sitten on se infernaalinen joustohihna. Tuntikausia väänsin ja väkersin mokoman kimpussa eikä se suostu menemään paikalleen, ei sitten mitenkään.
Koska apulaitehihna on irti, rullia ei pääse pyörittelemään. Onko tähän jotain hyvää työkalua tai kikkaa, millä saisi menemään? Tuo laturin vapaakytkimen irroitustyökalu varmaan jeesaa jonkun verran. Oletettavasti hihna paikalleen alhaalta ensin ja yläkautta väännetään jotenkin paikalleen.
Tässä kävin lueskelemassa, että oikeaoppinen tapa olisi ilmeisesti ilmastoinnin kompuran pulttien löysäs ja jotenkin tunkilla äheltää paikalleen, eikö ole muita tapoja?
Laturi vaihtui nätisti yläkautta. Hihna ei.
- Rengas irti
- Suojamuovien, ilmaputkien ja yms sälän irroitus.
- Moniurahihnan löystö ja irroitus
- Moniurahihnan kiristäjän irroitus.
- Etummaisen moottorikannakkeen irroitus, samoin myös koneen alta.
- Tunkilla konetta ylös ja alas vähän tilanteen mukaan
- Tehostimen pumpun irroitus, jätetty putkiin kiinni koneen päälle.
- Laturin hihnan ja (vanha hihna lähti ruuvarilla vänkäämällä n. 2 minuutissa) pulttien irroitus, ylempi pultti lähti nätisti, alempi vaati jos jonkin näköistä jatkovarsi viritystä, että pääsi alakautta kiinni mutteriin. Pultti oli n.s. väärin päin mutta lähti pois katkomatta.
- Syylarin ylemmän letkun irroitus.
- Kone tunkattuna mahd. ylös laturin sai pyöriteltyä yläkautta pois ja uuden takaisin. Pultti laitettiin paikalleen n.s. oikeinpäin.
MUTTA sitten on se infernaalinen joustohihna. Tuntikausia väänsin ja väkersin mokoman kimpussa eikä se suostu menemään paikalleen, ei sitten mitenkään.
Koska apulaitehihna on irti, rullia ei pääse pyörittelemään. Onko tähän jotain hyvää työkalua tai kikkaa, millä saisi menemään? Tuo laturin vapaakytkimen irroitustyökalu varmaan jeesaa jonkun verran. Oletettavasti hihna paikalleen alhaalta ensin ja yläkautta väännetään jotenkin paikalleen.
Tässä kävin lueskelemassa, että oikeaoppinen tapa olisi ilmeisesti ilmastoinnin kompuran pulttien löysäs ja jotenkin tunkilla äheltää paikalleen, eikö ole muita tapoja?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 ja laturin vaihto
Tekniikkalaji parhaimmillaan. Sun pitää löysätä ilmastoinnin kompura kaksi oikeanpuoleista pulttia kokonaan pois ja ylhäällä hihnapyörän viereinen pultti löysälle. Sitten kompura kääntyy sen pultin ympäri hieman. Uusi hihna ei vieläkään mene heittämällä mutta on jotain toivoa. Niinkuin kirjoitin edellä, rengasrauta, johon tehty hihnan paksuinen hahlo kärkeen on hyvä usuttaa hihnaa rullille ja pyörittää samalla.
Sitten kun hihna menee perille niin kompuran perästä nostetaan tunkilla ja pyöritellään välillä rullia ettei hihna veny pelkästään vapaana olevista kohdista.
Pultit kiinni -> tehty.
Sitten kun hihna menee perille niin kompuran perästä nostetaan tunkilla ja pyöritellään välillä rullia ettei hihna veny pelkästään vapaana olevista kohdista.
Pultit kiinni -> tehty.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-