Ei ne kutistukkaan takuu aikana, sen jälkeen sillä ei ole väliäjmi kirjoitti:Kai se sitten on normaalia että ne tiivisteet ovat lyhenneet, olisi ne tosin voinut valmistaa materiaalista joka ei kutistu
Kysymyksiä alfa 147
Valvoja: Moderators
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kysymyksiä alfa 147
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tosiaan lämmityslaitteen kennon saa vaihdettua seuraavalla tavalla:
-etupenkit pois (4 pulttia per penkki ja johtojen irroitus)
-keskikonsoli irti (6 ruuvia sivuilla) ja vedä hieman taaksepäin
-sivusuojat pois kojelaudan alta, lähtevät vetämällä
-kuskin jalkatilasta tukiraudan kaksi pulttia auki ja käännä rauta polkimiin päin
-muovisuoja joka ohjaa ilmaa jalkoihin pois, muutamia 5,5mm ruuveja
-takamatkustajien puhalluksen letku irti, kaksi ristipääruuvia sivulla
-n.10 kpl 5,5mm ruuvia irti itse lämmityslaitteen kennon kotelosta (tulipellin lähellä on yksi ruuvi, jota ei saa irti ilman koko kojelaudan purkua vaan vääntele muovia kunnes muovi halkeaa ruuvin kohdalta). Muovin irroituksen jälkeen kenno on näkyvissä.
Tämän jälkeen konehuoneesta kaasuläppä ja imuputki pois ja sieltä välistä poista tulipellin lähellä olevat kaksi klemmaria, jotka pitävät letkut kiinni kennossa. Letkut lähtevät termostaatin vierestä. Tyhjennä jäähdytinnesteet ensin pois, jonka jälkeen vedä letkut irti ja ota kenno sisältä pois ja uusi tilalle.
Työ ei ole mahdoton, mutta kyllä siinä aikaa menee ainakin ensimmäisellä kerralla useita tunteja.
Vaikka muovi on sieltä tulipellin läheltä hieman rikki, kotelo on kuitenkin tiiviisti kiinni eli kyseisellä ruuvilla ei suurta merkitystä.
Niin ja kenno vuosi alaosan päädystään.
Toivottavasti apua niille kenellä kenno vuotaa.
-etupenkit pois (4 pulttia per penkki ja johtojen irroitus)
-keskikonsoli irti (6 ruuvia sivuilla) ja vedä hieman taaksepäin
-sivusuojat pois kojelaudan alta, lähtevät vetämällä
-kuskin jalkatilasta tukiraudan kaksi pulttia auki ja käännä rauta polkimiin päin
-muovisuoja joka ohjaa ilmaa jalkoihin pois, muutamia 5,5mm ruuveja
-takamatkustajien puhalluksen letku irti, kaksi ristipääruuvia sivulla
-n.10 kpl 5,5mm ruuvia irti itse lämmityslaitteen kennon kotelosta (tulipellin lähellä on yksi ruuvi, jota ei saa irti ilman koko kojelaudan purkua vaan vääntele muovia kunnes muovi halkeaa ruuvin kohdalta). Muovin irroituksen jälkeen kenno on näkyvissä.
Tämän jälkeen konehuoneesta kaasuläppä ja imuputki pois ja sieltä välistä poista tulipellin lähellä olevat kaksi klemmaria, jotka pitävät letkut kiinni kennossa. Letkut lähtevät termostaatin vierestä. Tyhjennä jäähdytinnesteet ensin pois, jonka jälkeen vedä letkut irti ja ota kenno sisältä pois ja uusi tilalle.
Työ ei ole mahdoton, mutta kyllä siinä aikaa menee ainakin ensimmäisellä kerralla useita tunteja.
Vaikka muovi on sieltä tulipellin läheltä hieman rikki, kotelo on kuitenkin tiiviisti kiinni eli kyseisellä ruuvilla ei suurta merkitystä.
Niin ja kenno vuosi alaosan päädystään.
Toivottavasti apua niille kenellä kenno vuotaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
On myös tuollaisen 2.0 -litraisen osto mielessä ns. kakkosautoksi ja mitä itse ajoin yhtä viikonloppuna niin on erittäin mukava ajaa motarilla ja mutkaisella asfaltilla. En löytänyt foorumilta listaa mihin pitäisi kiinnittää huomiota tuollaista ostettaessa? Alustaan oli vaihdettu uudet iskarit ja jouset ympäriinsä, alapallonivelet ovat vuoden vanhat ja puslat näyttivät ehijiltä. Nuihin hidastetöyssyihin ajaessa kuului apparinpuolelta jousituksesta kitisevää ääntä…syy ei ole vielä oikein selvinnyt. Moottori toimii ja kiertää railakaasti. Vaihteensiirto vaati vähän totuttelua. Takalasin pyyhin ei toimi eikä ilmastointi.OBD-vikakoodeja ei ollut ja auto on vasta leimattu. Se kohtalon kysymys minkälainen auto on Suomen talvessa? lämpimyys, huurteenpoisto? Mistän nuihin löytäisi kunnollisen korjausoppaan ja varaosakirjan? (ei italiaksi)….
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kaikkia mitä minä olen ajanut niin vaihdekeppi on ollut joko todella jäykkä tai melkoisen löysä.
Jos vaihdekeppi on jäykkä, niin siirtäjän kumiholkki tarvisi voitelua, löysyys taitaa taas johtua vaihdekepin muoviosien löystymisestä tai rikkoontumisesta.
Samat viat/ominaisuudet löytyy käytännössä kuin 156:ssa.
156 on todellä lämmin auto talvella, tosin epäilen että 147 on vielä parempi(ei kokemusta), koska suulakkeet ovat paljon isommat ja lähempänä matkustajia.
Jos vaihdekeppi on jäykkä, niin siirtäjän kumiholkki tarvisi voitelua, löysyys taitaa taas johtua vaihdekepin muoviosien löystymisestä tai rikkoontumisesta.
Samat viat/ominaisuudet löytyy käytännössä kuin 156:ssa.
156 on todellä lämmin auto talvella, tosin epäilen että 147 on vielä parempi(ei kokemusta), koska suulakkeet ovat paljon isommat ja lähempänä matkustajia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kahden bensa-156n kokemuksella on lämmin auto talvella. Toki ohuet sisustarakenteet aiheuttaa nopean jäähtymisen ja jos yksikin tiiviste falskaa, vetoa jonkin verran. Mutta lämmin siellä on, joten eiköhän neliseiskassa ole sama tilanne, kun niin samankaltaiset autot ovat. Oikeastaan samat viat kuin viiskutosessa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
147 on mielestäni todella lämmin talvella.Termarin tottakai pitää olla kunnossa, mutta niinhän se kuulu olla merkistä riippumatta. On myös hyvä käynnistyjä pakkasesta.
Meilläkin auto ulkona ilman mitään suojaa. Toki töpselissä pidetään. Mitä sitä nyt suotta kiusaamaan, mutta joskun tilanteita esim. työpaikalla ettei ole saanut lämmitykseen, niin ei kyllä pienintäkään ongelmaa käynnistyvyydessä/lämpenemisessä.
Meilläkin auto ulkona ilman mitään suojaa. Toki töpselissä pidetään. Mitä sitä nyt suotta kiusaamaan, mutta joskun tilanteita esim. työpaikalla ettei ole saanut lämmitykseen, niin ei kyllä pienintäkään ongelmaa käynnistyvyydessä/lämpenemisessä.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Moottori pitää pientä kihnuttavaa ääntä jostain jakopään/moniurahihnan suunnalta. Autoon vaihdettu jakohihna,vesipumppu ja moniurahihna toukokuussa. Voisiko joku laakeri pitää ääntä, moniurahihnan kiristin/ohjuri?
Mahtaako tuo moniurahihnan kiristin/ohjuri kuulua mihinkään huolto-ohjelmaan eli olisiko jäänyt vaihtamatta?
Neuvoja kuinka tuon hihnan saisi pois ja kuinka kiristin vaihdetaan, jostain luin että olisi vasenkätisen kierteet eli pitäisi kääntää väärään suuntaan avattaessa?
Mahtaako tuo moniurahihnan kiristin/ohjuri kuulua mihinkään huolto-ohjelmaan eli olisiko jäänyt vaihtamatta?
Neuvoja kuinka tuon hihnan saisi pois ja kuinka kiristin vaihdetaan, jostain luin että olisi vasenkätisen kierteet eli pitäisi kääntää väärään suuntaan avattaessa?
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tuohon 147 2. -litrainen kone on vaihdettu jakohihna ja kiristin 120tkm, nyt on mittarissa 156tkm. Mutta tuo jakohihnan vaihto on tehty heinäkuussa 2012. Onko nuilla hihnoilla myös joku parasta ennen päiväys?
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vaihtoväli on 60 tkm tai 3 vuotta.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Enkä myöskään suosittele ylittämään sitä. Vesipumppu vaihtoon samalla, tietenkin.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vaihdoin uudet "superpolttimot" lähivaloihin, niin samalla heräsi pari kysymystä.
Ilmeisesti autossa on jonkinlainen "kylmän kelin varoitin", kun se nykyään piippaa aina 2 kertaa, kun kääntää virrat päälle? Kaikki lamput auton ulkopuolella ovat ehjiä.
Toinen asia jonka muistaa aina pimeällä ajaessa eli kuuluuko lämmityslaitteen pyöreät kierrettävät nappulat olla jotenkin valaistu, kun tässä meidän yksilössä ne ainakin on pimeät? Ja jos kuuluu olla, niin millainen operaatio polttimoiden vaihto on?
Ilmeisesti autossa on jonkinlainen "kylmän kelin varoitin", kun se nykyään piippaa aina 2 kertaa, kun kääntää virrat päälle? Kaikki lamput auton ulkopuolella ovat ehjiä.
Toinen asia jonka muistaa aina pimeällä ajaessa eli kuuluuko lämmityslaitteen pyöreät kierrettävät nappulat olla jotenkin valaistu, kun tässä meidän yksilössä ne ainakin on pimeät? Ja jos kuuluu olla, niin millainen operaatio polttimoiden vaihto on?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kuuluu olla valaistu, mallia 1,2w muovikanta (kiinteä). Jossain polttimotopicissa oli tarkka malli.
Sen polttimon _pystyy_ korvaamaan 1,2w lasikannalla, joita löytyy halvalla joka ikisestä varaosapuljusta. Se vaan, että noi säätimien lamput on tinattu kantaan kiinni, vaatii hieman kikkailua. Haulla pitäisi löytyä juttua siitä, miten noita on vaihdettu jopa pelkästään radion irrottamisella. Ovat kuitenkin muovikannassaan irti kierrettäviä...
Ja jos on ajotietokone, siinä on tosiaan kylmän kelin ilmoitus summerilla. Tulee alle +3 asteessa.
EDIT:
Tosiaan säätimien taakse tulee 1,2w muovikanta (joka on käytännössä 1,2w lasikantapolttimo, jossa on "pitkät" jalat, ne on kolvattu kannan vastinpintoihin). Muualle mittaristoon meneekin sitten 1,2w lasikantaa, sitä lyhytjalkaista mallia ja ne muovikannat on hieman erilaiset, ei sovi ristiin itse kanta, vaikka polttimot kyllä saa tekemällä menemään.
Sen polttimon _pystyy_ korvaamaan 1,2w lasikannalla, joita löytyy halvalla joka ikisestä varaosapuljusta. Se vaan, että noi säätimien lamput on tinattu kantaan kiinni, vaatii hieman kikkailua. Haulla pitäisi löytyä juttua siitä, miten noita on vaihdettu jopa pelkästään radion irrottamisella. Ovat kuitenkin muovikannassaan irti kierrettäviä...
Ja jos on ajotietokone, siinä on tosiaan kylmän kelin ilmoitus summerilla. Tulee alle +3 asteessa.
EDIT:
Tosiaan säätimien taakse tulee 1,2w muovikanta (joka on käytännössä 1,2w lasikantapolttimo, jossa on "pitkät" jalat, ne on kolvattu kannan vastinpintoihin). Muualle mittaristoon meneekin sitten 1,2w lasikantaa, sitä lyhytjalkaista mallia ja ne muovikannat on hieman erilaiset, ei sovi ristiin itse kanta, vaikka polttimot kyllä saa tekemällä menemään.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Re: Kysymyksiä alfa 147
Moniurahihna siellä saattaa kihnutella. Jos tasapainoakseleiden hihnan kiristää liian tiukalle, se pitää selvää "jollotusta". Tuli ihan itse testattua, eikä ainakaan omassa autossa jakohihnakaan ihan äänetön ole. On kyllä oikeassa kireydessä, mutta silti siitä tulee pieni kahina.Moottori pitää pientä kihnuttavaa ääntä jostain jakopään/moniurahihnan suunnalta. Autoon vaihdettu jakohihna,vesipumppu ja moniurahihna toukokuussa. Voisiko joku laakeri pitää ääntä, moniurahihnan kiristin/ohjuri?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vaihdoin moniurahihnan kiristimen ja ohjurin ja ääni hävisi eli vika siellä.
Re: Kysymyksiä alfa 147
No nyt on Alfa 147 2.0TS ostettu. Tiedä sitten, kun ei ole italoautoista aikaisempaa kokemusta (lähinnä brittimerkkejä). Koitin netistä metsästää 147 workshop manual -kirjaa ja windows -versioita kyllä löytyi, mutta onko kenelläkään MACissa pyörivää manuaalia? Ja onko alfoissa ollut erillistä ns. Parts Catalogue -manuaalia? Huomaisin, että Suomessa on kaksi eri Alfa -kerhoa? tuo Carf vaikutti ainakin netin perusteella toimivammalta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Osakatalogi:
Googleta "Fiat eper" ja sitä kautta. Alustanumerolla etsit niin saat oikeat osanumerotkin.
PDF-muodossa olen joskus nähnyt jossakin mainostettavan jotain Workshop manualia, mutten ole koskaan ladannut niin en tiedä, onko kummoinen. Jos on skannattu paperiversiosta, sillä voisi jotain tehdäkin...
eLearnihan on sitten se sähköinen manuaali, mutta tietääkseni se on vain Windowsille olemassa.
Googleta "Fiat eper" ja sitä kautta. Alustanumerolla etsit niin saat oikeat osanumerotkin.
PDF-muodossa olen joskus nähnyt jossakin mainostettavan jotain Workshop manualia, mutten ole koskaan ladannut niin en tiedä, onko kummoinen. Jos on skannattu paperiversiosta, sillä voisi jotain tehdäkin...
eLearnihan on sitten se sähköinen manuaali, mutta tietääkseni se on vain Windowsille olemassa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Kysymyksiä alfa 147
Virtuaalikoneella täällä mennään. Yritin kyllä pitää tallissa pc:tä, mutta eihän siitä mitään tullut. Virtualbox on ilmainen http://www.virtualbox.org, windows toki pitää siihenkin hankkia.myllis kirjoitti:mutta onko kenelläkään MACissa pyörivää manuaalia?
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Oliskos jollain heittää vinkkiä webaston vaihtoehtoiselle sijoitukselle? Ei huvittaisi laittaa sitä sisälokariin, kun laitteen huolto hankaloituu kovasti tuolla sijoituksella ja paskaakin sinne kertyy varmasti. Akkutelineen alle sitä jo suunnittelin, mutta taitaa mennä liian lähelle vaihdelaatikkoa. Evo mallin kone sinne menisi, mutta tuo oma on thermotop C, joka on rahtusen liian iso sinne. Pitäisköhän vaan härskisti hitsata kiinnike apurunkoon...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Olen käsittänyt ja kaikki paikat myyvät jäähdyttämättömiä jarrulevyjä 105hv:een, silti autossani on jäähdytetyt levyt. Sopiiko alkuperäisiin satuloihin myös jäähdytetyt levyt vai onko nekin mahdollisesti vaihdettu?
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kyllä 105hv:ssa on tietääkseni samat jarrut kuin 120hv:ssakin. Jäähdytetyt edessä, ja ei-jäähdytetyt takana.jmi kirjoitti:Olen käsittänyt ja kaikki paikat myyvät jäähdyttämättömiä jarrulevyjä 105hv:een, silti autossani on jäähdytetyt levyt. Sopiiko alkuperäisiin satuloihin myös jäähdytetyt levyt vai onko nekin mahdollisesti vaihdettu?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Muistaakseni 147:n esitteessäkin on ilmoitettu jäähdyttämättömät levyt 105hv.
No eipä sillä ole väliä, ihmetyttää vaan
No eipä sillä ole väliä, ihmetyttää vaan

Re: Kysymyksiä alfa 147
Näin on.Pele kirjoitti:Kyllä 105hv:ssa on tietääkseni samat jarrut kuin 120hv:ssakin. Jäähdytetyt edessä, ja ei-jäähdytetyt takana.jmi kirjoitti:Olen käsittänyt ja kaikki paikat myyvät jäähdyttämättömiä jarrulevyjä 105hv:een, silti autossani on jäähdytetyt levyt. Sopiiko alkuperäisiin satuloihin myös jäähdytetyt levyt vai onko nekin mahdollisesti vaihdettu?
Re: Kysymyksiä alfa 147
Jäähdytetyt levyt eivät olleet 1.6 105hv mallissa tuotannon alusta, vaan tulivat vasta myöhemmin. Tosin kaikki suomeen tuodut (Deltan tuomat) oli näitä uudempia jäähdytettyjä. Eli varaosakauppiailla on kirjat osittain oikein?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Oma 147 on valmistettu 2001 eli ihan ensimmäisiä on mutta jäähdytetyt ovat ainakin nykyään, ovat tosin vaihdettu jossain vaiheessa niin hyväkuntoiset ovat.
Voi siis olla, että joissain on jäähdyttämättömät ellei ole muutettu jäähdytetyiksi. Sama satula vissiin sopii molempiin?
Esim. motonet tosiaan myy jäähdyttämättömiä 105hv:een.
Voi siis olla, että joissain on jäähdyttämättömät ellei ole muutettu jäähdytetyiksi. Sama satula vissiin sopii molempiin?
Esim. motonet tosiaan myy jäähdyttämättömiä 105hv:een.
Re: Kysymyksiä alfa 147
147:n tuotanto alkoi 2000 syksyllä, meille tuli ensimmäiset autot muistaakseni helmikuun tuotannosta, kaikki 3-ovisia. 5-ovisia saatiin vasta huhti-toukokuussa maahan. Tämä jarrumuutos tapahtui 2001 alussa, joten vanhempia jarruja ei Suomessa ole, ellei auto ole haettu jostain muualta.
Mistä olet keksinyt että autosi on vm. 2002?
Mistä olet keksinyt että autosi on vm. 2002?
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Kysymyksiä alfa 147
Onko 147:n akun vaihdossa jotain erityistä huomioitavaa? Vehkeessä on ajotietokone ja navi. Nimittäin aika huonosti meinas käynnistyä työpäivän jälkeen vaikka pakkasta on vain puoli astetta.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Muistaakseni valmistettu 06/2001 ja rekisteröity 09/2002, tästä tämä vm.2002.
Eli näiden tietojen perusteella kuuluukin olla jäähdytetyt jarrut edessä.
Eli näiden tietojen perusteella kuuluukin olla jäähdytetyt jarrut edessä.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ei kai tuossa akun vaihdossa muuta erikoista ole kuin, että laittaa virrat päälle vasta vartin päästä uuden akun kytkemisestä. Ehtii ecu,airbag,dual zone yms. hakemaan arvonsa.Tiphookki kirjoitti:Onko 147:n akun vaihdossa jotain erityistä huomioitavaa? Vehkeessä on ajotietokone ja navi. Nimittäin aika huonosti meinas käynnistyä työpäivän jälkeen vaikka pakkasta on vain puoli astetta.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Kysymyksiä alfa 147
^Olikos tuolle jotain faktaa vai jotain muista ketjuista tarttuneita Aqun juttuja. 

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kuulostaa kyllä erikoiselta.
Airbagin irti ottoon tuota varttia suositellaan käytettäväksi.
Airbagin irti ottoon tuota varttia suositellaan käytettäväksi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ilmastoinnille eLearn suosittelee 2min odotusaikaa. Eli kun akku kytketään, ei kosketa mihkään 2minuuttiin jotta läpät asettuu (automaatti/puoliauto) - tai siis hakee raja-asetukset. Käytännössä n. 30s riittää.Jalamari kirjoitti:^Olikos tuolle jotain faktaa vai jotain muista ketjuista tarttuneita Aqun juttuja.
Ei ole ihan mun juoppojuttuja kuitenkaan tuo... Airbagin kanssa eLearn taisi sanoa 15min turva-aikaa, jos niiden kanssa puljailee.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ei ole faktaa vaan en ole pitänyt mitään kiirettä,koska kaasuläppä ja lämmityslaite ainakin hakevat arvojaan.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kysymyksiä alfa 147
Muistanko väärin, mutta eikö se hae niitä läppien asentoja vasta kun laittaa virrat päälle?
Tässähän oli kyse akun kiinni kytkemisestä.
2 min menee jo melkein siihen, että kiristää navan / navat, sulkee konepellin ja vie työkalut pois.
Tässähän oli kyse akun kiinni kytkemisestä.
2 min menee jo melkein siihen, että kiristää navan / navat, sulkee konepellin ja vie työkalut pois.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
^
Automaatti-ilmastointi alkaa hakemaan niitä heti kun akku kytketään. Tai näin ainakin 156:ssa, en usko, että on eri tavalla tehty neljäseiskassa... Mutta ei siinä tosiaan kauaa tarvitse odotella. Dualzonen kanssa kokeilin joskus, että mitä käy jos laittaa virrat päälle hyvin nopeasti akun kytkemisestä; läpät ei menneet joka asentoon kiltisti. Eli jäivät puolitiehen tai meni "yli", paitsi ääriasennoista joihin ei mennyt lainkaan. Korjaantui sillä, että irrotti navan ja odotti pienen hetken, napa kiinni ja sitten se ehkä n. 30s tekemättä mitään.
Automaatti-ilmastointi alkaa hakemaan niitä heti kun akku kytketään. Tai näin ainakin 156:ssa, en usko, että on eri tavalla tehty neljäseiskassa... Mutta ei siinä tosiaan kauaa tarvitse odotella. Dualzonen kanssa kokeilin joskus, että mitä käy jos laittaa virrat päälle hyvin nopeasti akun kytkemisestä; läpät ei menneet joka asentoon kiltisti. Eli jäivät puolitiehen tai meni "yli", paitsi ääriasennoista joihin ei mennyt lainkaan. Korjaantui sillä, että irrotti navan ja odotti pienen hetken, napa kiinni ja sitten se ehkä n. 30s tekemättä mitään.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kyllä täällä ainakin ääntely alkaa heti kun akun kytkee.
Paremmin tietävät, kuinka pian akun kytkennän jälkeen saa laittaa virrat päälle?
Tulee korjattua sitten tuo minun ilmoittama liian pitkä aika.
Asiasta toiseen, renkaita vaihtaessa huomasin takaiskarin vesireiän suurenneen halkaisijaltaan n.2cm, onko jo turvallisuusriski eli iskarit vaihtoon?
Paremmin tietävät, kuinka pian akun kytkennän jälkeen saa laittaa virrat päälle?
Tulee korjattua sitten tuo minun ilmoittama liian pitkä aika.
Asiasta toiseen, renkaita vaihtaessa huomasin takaiskarin vesireiän suurenneen halkaisijaltaan n.2cm, onko jo turvallisuusriski eli iskarit vaihtoon?
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksiä alfa 147
Pitäisi valojen suuntausta muutella, kun osoittavat samaan kohtaan ja vähän liian alaskin. Missä kohtaa nuo umpioiden säätöruuvit sijaitsevat? Sähkösäätö on maksimissa eli sillä ei asia korjaannu...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Katsohan vielä, että polttimotkin on sitten oikein päin. Näissä nuo H7:t kun menee erittäin helposti vinoon tai väärin päin (taisi nastan kuulua mennä ylös, ei alaspäin)...
Korkeussäätö taitaapi olla kivasti kuuskolomuoviruuvit, koko 8? Nyt menee ihan ulkomuistista, korkeussäätö taaempi ruuvi ja sivusäätö etummainen ruuvi... Tietysti säätäessähän sen näkee, kummin päin menee.
Korkeussäätö taitaapi olla kivasti kuuskolomuoviruuvit, koko 8? Nyt menee ihan ulkomuistista, korkeussäätö taaempi ruuvi ja sivusäätö etummainen ruuvi... Tietysti säätäessähän sen näkee, kummin päin menee.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ekalla yrityksellä toinen polttimo asettuikin huonosti, mutta sitten osui kohdalleen. Aika ikävässä kolossa ne rautalangat, joilla lamppu pysyy paikoillaan.
Huomasin nuo muoviset kuusiokoloavaimella väännettävät ruuvit kyllä, mutta en vain uskonut, että ne olisi juuri ne oikeat. No, eipä muuta kuin säätelemään.
Kiitos tiedosta!
Huomasin nuo muoviset kuusiokoloavaimella väännettävät ruuvit kyllä, mutta en vain uskonut, että ne olisi juuri ne oikeat. No, eipä muuta kuin säätelemään.
Kiitos tiedosta!
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Re: Kysymyksiä alfa 147
Talvi tulee ja kura lentää... Elikkäs mistä kuraläpät 147 etupäähän?
Nopean googletuksen tulos. Jotain tälläistä siis. Jos tietoa mistä vois saada vaikka alkuperäiset tai sellaiset, jotka sopii ilman kauheeta sovittamista paikalleen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Best-offer-AL ... 35c8d3db9e
Nopean googletuksen tulos. Jotain tälläistä siis. Jos tietoa mistä vois saada vaikka alkuperäiset tai sellaiset, jotka sopii ilman kauheeta sovittamista paikalleen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Best-offer-AL ... 35c8d3db9e
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Re: Kysymyksiä alfa 147
Radiojuttuja on jo käsitelty monessakin paikassa, mutta yksi juttu kiinnostaisi. Laittelin eilen Parrotin soittimen autoon ja sain sen pelaamaan melkein haluamallani tavalla. Soittimen keltainen ja sytkäriltä ryöstetty punainen ristiin, nyt säilyy asetukset yms jutut ja soitin toimii virtojen ollessa päällä. Ärsyttävää on vain se, että soitinta ei saa päälle, ellei kaikki virrat (ilmastointi, mottorinohjaus jne.) ole päällä. Saako tuon jotenkin kytkettyä niin, että soitin sammuu, kun auton sammuttaa, mutta sen saisi silti päälle virtanapista, vaikkei virta olisikaan on asennossa?
- SaQ
- Viestit: 25
- Liittynyt: 26 Tammi 2014, 20:34
- Car(s): 147 2.0 Selespeed
Nissan Skyline R33
Renault Laguna 1.8
Mitsubishi Lancer GLX 1.6
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ite kanssa miettinyt samaa. Ei ole kuraläppiä niin huomasin tossa renkaita vaihtaessa, että ilmeisesti kiviä lentäny renkaista siihen helmojen etupäähän ja kuorinut maalit pois ----> alkanut pinnasta ruostumaan. Ei jaksaisi joka kevät ottaa hiomapaperia käteen ja alkaa paikkailemaan ruostekohtiaAlfa 33 QV kirjoitti:Talvi tulee ja kura lentää... Elikkäs mistä kuraläpät 147 etupäähän?
Nopean googletuksen tulos. Jotain tälläistä siis. Jos tietoa mistä vois saada vaikka alkuperäiset tai sellaiset, jotka sopii ilman kauheeta sovittamista paikalleen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Best-offer-AL ... 35c8d3db9e

-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Kysymyksiä alfa 147
Itse koitin pitkään etsiä alkuperäis kuraläppiä etupäähän Suomesta, mutta aika hissulta vaikutti.
Ostin motonetistä sellaset kumimaiset vähän muottiin valetut kuraläpät ja ne sopii erinomaisesti. Kiinnityksen joutui tietysti vähän virittelemään.
ainahan niihin jotkut roikottimet saa, mutta mullakin oli kriteerinä että ois parempi jos näyttäs ees vähän alkuperäisiltä.
Ostin motonetistä sellaset kumimaiset vähän muottiin valetut kuraläpät ja ne sopii erinomaisesti. Kiinnityksen joutui tietysti vähän virittelemään.
ainahan niihin jotkut roikottimet saa, mutta mullakin oli kriteerinä että ois parempi jos näyttäs ees vähän alkuperäisiltä.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kysymyksiä alfa 147
http://www.motonet.fi/fi/tuote/401261/R ... acky-musta
Itse olen ostanut tuollaiset ja leikannut pienemmiksi ja sopiviksi. Lokarin reunoista olen laittanut kiinni sellaisilla metalliklipsuilla (motonet) ja yhdellä muovitulpalla itse muovilokariin. Toimii, suojaa ja on siistit.
Itse olen ostanut tuollaiset ja leikannut pienemmiksi ja sopiviksi. Lokarin reunoista olen laittanut kiinni sellaisilla metalliklipsuilla (motonet) ja yhdellä muovitulpalla itse muovilokariin. Toimii, suojaa ja on siistit.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vaimon ajossa olevassa 147:ssa olisi kohta katsastus ja sitä silmälläpitäen tarkastelin vähän mahdollisia korjauskohteita. Ainoa vika mitä löysin oli ajovalon korkeussäätömoottori, joka on vänkärin puolella jumissa . Jouduin keskeyttämään tutkimukset eilen, joten syy ei vielä selvinnyt. Netistä katsoin kuitenkin sen verran, että Motonet näkyy kauppaavan moottoreita lisähuomautuksella "Vaihto erittäin vaikea!". Onko jollain kokemusperäistä tietoa siitä, mikä hommassa niin vaikeata muka on?
Tuleeko tuon säädön toimimattomuudesta muuten hylsy vai korjauskehotus, olettaen, ettei muuta vikaa ole?
Tuleeko tuon säädön toimimattomuudesta muuten hylsy vai korjauskehotus, olettaen, ettei muuta vikaa ole?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ei ole mahdoton vaihtaa, ellei sormet ole kuin nippu... Ihan umpio paikallaan tein operaation.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Kysymyksiä alfa 147
Säätömoottori on sama kuin GT:ssä ja varmaan tilatkin lähelle samat. Ei siinä muuta vaikeaa ollut kuin että ruuvit piti avata painamalla sormella ristipääpalaa ja pienellä kiintoavaimella kääntää sitä. Mulla ainakaan mikään meisseli tai pieni räikkä mahtunut sinne umpion taakse.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kuulostaa paikalta, jossa tämäntyyppinen sarja (tai oikeammin tuo räikkä, mutta en sellaista ole vielä irrallaan bongannut) puolustaa paikkaansa:
http://motonet.fi/fi/tuote/771095/Ruuva ... kkavaannin
Tuossa siis räikkäpäähän menee suoraan kiinni 1/4" meisselipala, eikä ole yhteensä paljoakaan irtonaista palaa pidempi.
http://motonet.fi/fi/tuote/771095/Ruuva ... kkavaannin
Tuossa siis räikkäpäähän menee suoraan kiinni 1/4" meisselipala, eikä ole yhteensä paljoakaan irtonaista palaa pidempi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Kysymyksiä alfa 147
Pituuden lisäksi siinä ei ollut tilaa myöskään alaspäin joten siksi meni kikkailuksi. Eli tuollainenkaan systeemi ei olisi räikän paksuuden vuoksi mahtunut. Näin siis GT:ssä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- SaQ
- Viestit: 25
- Liittynyt: 26 Tammi 2014, 20:34
- Car(s): 147 2.0 Selespeed
Nissan Skyline R33
Renault Laguna 1.8
Mitsubishi Lancer GLX 1.6
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ahtaus nimenomaan vaikea. Kahdella ruuvilla se vain on kiinni plus tietenkin liitin. Itsellä meni n. 2 tuntia oikean työkalun löytämiseen ja siitä eteenpäin 10min niin homma valmisJakke kirjoitti:Vaimon ajossa olevassa 147:ssa olisi kohta katsastus ja sitä silmälläpitäen tarkastelin vähän mahdollisia korjauskohteita. Ainoa vika mitä löysin oli ajovalon korkeussäätömoottori, joka on vänkärin puolella jumissa . Jouduin keskeyttämään tutkimukset eilen, joten syy ei vielä selvinnyt. Netistä katsoin kuitenkin sen verran, että Motonet näkyy kauppaavan moottoreita lisähuomautuksella "Vaihto erittäin vaikea!". Onko jollain kokemusperäistä tietoa siitä, mikä hommassa niin vaikeata muka on?
Tuleeko tuon säädön toimimattomuudesta muuten hylsy vai korjauskehotus, olettaen, ettei muuta vikaa ole?

- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Re: Kysymyksiä alfa 147
Parkkipolttimonpidike on aikojen saatossa haurastunut niin, että ei pysy enää polttimo paikallaan. Mistähän tuollaisen voisi saada uuden? Meneekö marmoritiskillä asioinniksi?