3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Tänne voitaisiin kerätä kaikki mahdollinen tieto ja modaukset,joita on tehty 3.2 v6-moottoriin. Elikkä GTAt,166,GT,GTV. Historian tehokkain Busso.

Kerättäisiin tänne tarinaa,mitä muutoksia omaan autoonsa on tehnyt,fiiliksiä modauksen jälkeen,mahdollisesti jopa faktatietoa dynotulosten pohjalta yms. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita ! Topicin idea lähti alfaowner.com-sivustoa lukemalla ja ihmettelemällä mimmosia lukemia siellä on saatu. Jutut vaikuttavat välillä vähän liiankin hyviltä. Siellä on lukuisia topicceja,joissa jauhetaan eri virityksistä GTAn moottoriin.

Se on nyt selvää,että tämä "240hp versio" ja GTAn mylly on täysin sama moottori. Moottorin kaikki varaosanumerot täsmäävät, brittien mukaan. Myös meidän penkkipäivillä kaikissa 3.2 v6 oli muutaman hepan sisään samat tehot,ja autoissa eri modeja. Mutta yhdessäkään ei ollut ecun remappia.

Tässä briteissä kaveri penkittänyt täysin vakion GTn.
238,7HP ja 312,52NM
Kuva

ECU ohjelmoitu:
261HP ja 324,72NM
Kuva

Tämmösiä vastaavia tapauksia on monia pitkin foorumia. Näitä on sen verran, että luultavasti ei ole feikkejä. Harmi kun kenelläkään ei ollut ecua ohjelmoitu penkkipäivillä. Pitääköhän mun olla taas testaaja :mrgreen:

Vaikuttaisi,että ohjelmoinnilla saadaan parhaat hyödyt. Pienemmäksi jää, jos muutetaan pako/imupuolta. Niinkuin omassa autossa, pakoputken modaus ei vaikuttanut yhtään mitään tehoon/vääntöön,ja Tiigellä tais olla BMC CDA,ei mitään vaikutusta. Eli nyt pitäisi siis tuo ECU hoitaa. Brittifoorumeilla kirjoitellut tästä ECU asiasta,ja alfatunen äijä otti privalla yhteyttä jos haluaisin korjauttaa / tarkistuttaa ECUn heillä,siellä on kaveri joka on jo kuusi ecua korjannut,ja kaikissa on ollut samat oireet kun mulla (vikavalo ja kaasuläppä tikittää ja vilkkuu). Ja on tullut kuntoon sen jälkeen.

Tuolla myös keskusteltiin heidän ohjelmoinnista,joka siis tehdään suoraan ecuun ilman dynoajoa,ja sen hyödyistä/haitoista. Kuulema on toiminut,kun heidän kartat on tehty "kymmenien" GTAoitten vedoista,ja sen pohjalta tiedetään tarkasti,mihin kohtaan voidaan tehdä muutosta ja on joka kerta parantanut tehoa/vääntöä. Myös otettu huomioon eri autojen modaukset ja niiden vaikutus käyrään. Eli heidän softaus on tällainen "keskiarvo",joka sopii "kaikkiin GTA-malleihin" perustuen moniin dynovetoihin ja niiden käppyröiden keskiarvoihin. Pitääpä harkita,jos lähettäisi ecun heille korjattavaksi/tarkistettavaksi ja samalla softa sisään. Sen jälkeen rullille tarkistamaan miten kävi.

Tulipas tekstiä taas,mutta koitetaan pitää keskustelua yllä ja ehdotuksia / ajatuksia tästä aiheesta.

Pistetääs omat käppyrät vielä ja modifikaatiot:

*Alfatune ELFP
*Scorpion Decat-putket
*Scorpion Catback keskivaimentajalla
*Ilmansuodattimen "snorkkeli" poistettu
= 243HP ja 277NM

Edellisvuonna kaikki samat,paitsi vakio etuputket ja snorkkeli paikallaan = 243,6HP ja 284NM

Yhteenvetona ei mitään hyötyä. Tähän olisi erittäin kiva saada veto,jossa ainut uusi modaus on ECU remap !

Kuva

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Mielenkiintoinen aihe.

Oma GT:ni on vakio. Joitain vuosia sitten autoni oli Nokian pajalla ohjelmistonvaihdossa, mutta silloin uudelleenohjelmointi ei onnistunut, koska sopivaa softaa ei ollutkaan olemassa.

Edit: Epezi voisi tietää nykyisen tilanteen..?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Niin. Kun muutamia paikkoja on,josta voisi ostaa "valmiin kartan",joka on oikeasti tehty itse kokemuksella,ja perustuen aitoihin dynovetoihin samanmallisista autoista,enemmän kuin yhdestä. Ja tietotaitoa ja aikaa käytetty näihin ja testattu moneen kertaan. Vaikka oikea tapa on suorittaa veto rullilla,jokainen auto on yksilö. Alfatune ja Squadra on kaksi,joilta voisi koittaa ostaa valmiin kartan ja ei luultavasti ainakaan huonommaksi mene,hyötyä ei tiedä ennenkuin käy rullilla koittamassa. Mutta foorumeiden lukuisien kokemusten perusteella kenelläkään ei ole tehot/vääntö huonontunut.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Kyllä nuo valmiit lastut on sellaisia monen yksilön kompromisseja. Omassa Rallye Golffissa on esimerkiksi valmis lastu pienemmälle ahdinpyörälle ja muitakin pikkuvirejä löytyy, niin penkityksessä löytyi vääntökäyrästä selvästi alue jossa käytiin laihemmalla jonka voisi korjata penkissä säädetyllä ohjelmalla. Mutta ei Golffin Digifant-ruiskua taida saada säädettyä kunnolla kuin noilla "valmiilla" lastuilla.

Moottorithan yksilöitä ja kun niitä virityksiä on monessa paikassa niin ne alkaa olla vielä enemmän yksilöitä. ;) Jonkunhan se pitää kuitenkin uskaltaa kokeilla ennenkuin juuri tuosta yksilöstä voi faktaa löydä tiskiin. :)

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Liputtaisin myös yksilöllisesti säädetyn softan puolesta.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onko se orggissofta sitten niin huono, että sitä muuttamalla saa konkreettista lisätehoa? Olen sitä mieltä, että vaparikoneessa pitäisi nokat muuttaa saadakseen tehoa lisää, niin ja tietysti softa sitten sen jälkeen sopivaksi.
Giulia Super -69

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei se varmaan huono ole, mutta tuskin maksimoitukaan..

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Vakiosoftalla ei ole haettu sitä suurinta tehoa, vaan käyttäytymistä/kestoa/päästöjä/kulutusta.
Tuollaiset yleismaalliset virisoftat taasen on tuosta pykälä kireämmäksi, mutta silti jätetty varmuusvaraa johtuen niistä pienistä yksilöllisistä eroista moottorien kesken.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Dynolappuja ei oo tässä lähistöllä, enkä muista tarkkoja lukemia, mutta kilpa-auton nokalla on tuota moottoria viritetty. Pullonkaula on tuo vakio imusarja, millä voi päästä tuohon 260hp lukemaan, mutta ei siitä yli. Pakopuoli ei niinkään ahdista. Täysin vakio-osilla ja ohjelmoitavalla moottorinohjauksella siitä sai tuon 260hp, mutta ei enempää. Viimeisin muutos on, että oma imusarja on poistettu ja tilalle asennettu läppärungot ja hieman suuremmat suuttimet. Penkityksessä päästiin 320-330hp lukemaan, mutta säätäjä halusi tiputtaa lukeman 318hp, missä kone ei kuulostanut niin pahalta. Vääntö on edelleen haarukassa 300-320nm ja se on käytettävissä aika laajalla kierrosalueella. Tästä seuraava askel on purkaa moottori ja vaihtaa vakio-palikkaa pois, mutta operaation hinta on aika paha.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

matti_vuorio kirjoitti:Dynolappuja ei oo tässä lähistöllä, enkä muista tarkkoja lukemia, mutta kilpa-auton nokalla on tuota moottoria viritetty. Pullonkaula on tuo vakio imusarja, millä voi päästä tuohon 260hp lukemaan, mutta ei siitä yli. Pakopuoli ei niinkään ahdista. Täysin vakio-osilla ja ohjelmoitavalla moottorinohjauksella siitä sai tuon 260hp, mutta ei enempää. Viimeisin muutos on, että oma imusarja on poistettu ja tilalle asennettu läppärungot ja hieman suuremmat suuttimet. Penkityksessä päästiin 320-330hp lukemaan, mutta säätäjä halusi tiputtaa lukeman 318hp, missä kone ei kuulostanut niin pahalta. Vääntö on edelleen haarukassa 300-320nm ja se on käytettävissä aika laajalla kierrosalueella. Tästä seuraava askel on purkaa moottori ja vaihtaa vakio-palikkaa pois, mutta operaation hinta on aika paha.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Millainen kilpa-auto on kyseessä?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tuossa näkyy ulkokuori. 156 2.5V6 -kori, johon vaihdettu GTA:n kone.
http://www.youtube.com/watch?v=Z6E-9ls1kCM

Incar tuolla 318hp versiolla:
http://www.youtube.com/watch?v=dz61oG6w6BA

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

matti_vuorio kirjoitti: Penkityksessä päästiin 320-330hp lukemaan, mutta säätäjä halusi tiputtaa lukeman 318hp, missä kone ei kuulostanut niin pahalta.
Mikä siinä kuulosti pahalta?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^
Oisko nakuttanu? Tämä on hieman säätäjäkohtainen asia, mitä se kuulee tai luulee kuulevansa stetoskoopin kautta. Ennakkoa siis pienennettin hieman, niin nakutus loppui. Tuo on nyt kuitenkin maltillisesti viritetty, voisiko sanoa vakioksi? Teho on kuitenkin vain 100hp/L. Ison busson virityksessä on vaan ongelmana, ettei jokaisella säätäjällä ole kokemusta mitä siitä kestää ottaa irti ja mikä kuulostaa normaalilta.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Millaiset läppärungot ja moottorinohjaus teillä on siinä?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Läppärungot:
http://www.ahmotorsports.co.uk/RaceParts.htm#V6

Ohjain:
http://www.niramotorsport.com/index.php ... e=i3-index

Suuttimen kokoja yms. nippelitietoa en muista.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Uuh, tahtoo ääninäytettä. 8)

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Hmm,tuolla brittifoorumeilla alkaa homma karata. Siellä kovasti väitetään, että nyt on joka autossa jakopään ajoitukset pielessä (kaikki ketkä oli foorumin penkkipäivillä) :mrgreen:

Kerroin,että kolme autoa samalla moottorilla mittauksessa,ja tehot ja väännöt +-5hp/nm sisällä ! Joka autossa eri modaukset. Joku tampio tuolla sanoi,että mun autossa pitäisi olla 260-270hp noilla modeilla :2gunfire:

Jollain on 253hp vakiona,nyt autoon on laitettu alfaholicsin putkisto (catback) ja ecu remap,penkitetty 274hp ja 338Nm. Pikkusen haiskahtaa et näillä kavereilla on penkit säädetty yläkanttiin että asiakas on tyytyväinen :-D Mutta olikos se niin,että tämä penkkipäivien mesta ilmoittaa alakanttiin ?? Olisko joku tämmösestä muuten puhunut silloin ekalla kerralla kun oltiin viime vuonna ?

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Joku tampio tuolla sanoi,että mun autossa pitäisi olla 260-270hp noilla modeilla :2gunfire:
Puhutaanko moottori-/vai pyörätehoista?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Muutaman JTD/JTDm:n virittäjän kanssa aikoinaan katseltu myös noita brittifoorumeita ja ei niiden dynolappuihin / juttuihin juurikaan ole uskomista :wink:

156:n 175hv 20V JTD:stä siellä saadaan pelkällä lastulla parhaimmillaan +240hv, kun taas täällä härmässä tulee vakioahtimen fyysiset rajat vastaan n. 225hv kohdalla (niin, ja tuossa vaiheessa oli autoon tehty jo paljon muitakin muutoksia) Tuon jälkeen ei ole juurikaan tullut niiden juttuja seurattua...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Vähän samat fiilikset,uskomattomia lukemia ne siellä sumujen saarella saa näistä :lol: Pistin meiliä myös squadralle hollantiin. Hän oli juuri edellisenä päivänä penkittänyt täysin vakio GTAn, 243hp ja 290Nm ja lyöty softa sisään,täysin samat tehot ja väännöt. Sitä hän ihmetteli kovasti. Hittokun ei tiedä mitä pitäis uskoa :roll:

Maalaisjärjellä nuo brittipoikien jutut on aivan huuhaata..

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mitäs standardia ne britit käyttää?
SAE hevosvoimiltahan nuo kuullostaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kevät tulee ja nyt ollaan tultu siihen pisteeseen että taitaa ensi viikolla lähteä GT:n ecu hollantiin squadra-tuningille.

Stephen lupaili sähköpostilla tämmöistä:
The Squadra program will give better driveability and higher RPM limiter. Better idle running. Power and torque could improve as well. I can't say exactly how much it will do on your car.

Eihän tässä varmasti mitään järkeä ole, mutta willeziä lainatakseni "hiotaan timanttia" :silly:
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^just näin :-D

Mutta laita tietoa tänne, kun saat tulokset.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Perskeles, juuri etsin tätä topiccia (tai sitä pakoputkiviritys) :mrgreen: Kattelin tänään netistä just kaikkea "skeidaa" mitä vois ostella GTAhan :lol:

Hittokun sais jostain 3-4 tonnia rahaa ni vois ostella kaikkea :lol:

JOS olis massia niin:

*Rosteri pakosarjat
Kuva
Hiilikuitu imuputki
Kuva
ECU ohjelmointi


Tuommoisen hiilikuitu imuputken vois ostaa ihan "v*ttuillakseen". No,on sekin jo 300€ paikkeilla prkl.

Ajattelin myös käydä tässä keväällä Sporttiauton dynolla mittaamassa voimat. Siellä lyödään kaik anturit sunmuut kiinni ennen vetoa, että saadaan vähän faktaakin. Saa nähdä tuleeko erilainen lappu kuin tuolta kerhon penkkipäiviltä.

Myös ohjelmointi kiinnostaisi Squadra / Alfatune / Autodelta. Juttujen mukaan nämä ovat tunnetuimmat ja "luotettavimmat".

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Hiilikuituputki on komee, mutta luulenpa että moottorin käytökselle siitä on enemmän haittaa kun hyötyä. Vakio resonaattori tuo ainakin alavääntöä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Tiige kirjoitti:Hiilikuituputki on komee, mutta luulenpa että moottorin käytökselle siitä on enemmän haittaa kun hyötyä. Vakio resonaattori tuo ainakin alavääntöä.
No tätä miettisin myös. Itsehän modasin yhden orkkisputken,josta otin rälläkällä noi "boksit" pois ja muovihitsasin reijät kiinni. Varmistettiin,että on ilmatiiviitä. Alaväännöt hävis ja muutenkin tuntu et vedot on kadoksissa... Kait se menee samalla tavalla ton putken kanssa myös :roll:

Jos oikeasti haluis voimaa niin ehkä noi pakosarjat ja sitten ohjelmointi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuossa kun on nuo tunigo pakosarjat, niin eikö olisi fiksumpaa pistää perus 3.0 liiterisen V6:lmosen katittomat pakosarjat?
VMP

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Jos kerrot mistä löytyy niin ilmota :mrgreen: Ja nuo 3.0 sarjat ei mee ihan suoraan, vaatii ilmeisesti jotain pientä modia etuputkien kanssa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

http://www.ebay.de/itm/Abgaskrummer-Kru ... 1623524405
http://www.ebay.de/itm/Abgaskrummer-Kru ... 1641998976

Tuskin se perus 2.5 liiterisen 156:n katiton pakosarjakaan kelvoton olisi.
VMP

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

En tiedä, mutta voisin kuvitella 2,5l pakosarjan olevan pienemmillä putkilla kuin 3,2/3,0. Siihen nähden se vakio 3,2l katillinen sarja ei varmasti ole myöskään kelvoton.

Kuten tuolla ylempänä matti_vuorio totesi. Alkaa se imupuoli ahdistamaan ensimmäisenä. Onhan näihin maailmalla vaihdeltu ferrari 360/430 kaasuläppää yms.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Hiilikuituiseen imusarjaan sais sen Fefen kaasuläpän kätevästi jopa suoraan kiinni:

Kuva

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Nuo pikkubusson pakosarjat on pienemmät,ja ei ilmeisesti sovi "ollenkaan". Pitäis olla juurikin 3.0 CF2 koneisen sarjat jotta sais hyötyä irti. Eikö tuo imupuoli ala ahdistamaan vasta reilusti suuremmilla tehoilla ?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Noniin, Tsekatkaas tämä ! Vajaa viikko sitten alotettu topicci jossa Wizard on alkanu tekemään katittomia pakosarjoja 3.2 ! "Straight fit".

Eli on 3-pulttisilla laipoilla ja sopii suoraan alkuperäiseen putkistoon ilman kikkailuja ! Eli kun mullakin on nämä Alfatunen etuputket,jotka on "original model" niin sopii suoraan. Etuputkiakin myydään "cf2 model" eli 2-pulttisilla laipoilla ja hieman eri taivutuksilla jne. Katotaan mitä tulee hintaa näille. Tuolla luvataan kunnollisen remapin kanssa +20-25hp. Nyt alko kiinnostaa :mrgreen:

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Ohoh, kaunista jälkeä tekevät kyllä. :shock: Mutta mitenköhän käy päästöjen, jos pakosarjakatit nappaa pois? - Huonosti tietty, jos Willezin tuolloin kokonaan katittomasta puhutaan :D ...mutta jos oletetaan, että taaemmat katit olisi paikoillaan? Olen ollut siinä käsityksessä, että ne etummaiset on pakosarjassa ihan syystä, riittävän nopean toimintalämmön saavuttamiseksi, eikä samaa tehoa saada jos katti on kauempana putkessa. Olenko ihan väärässä?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Sorry lievä ot, mutta tuossa olisi tommonen miehekkäämpi ratkaisu GT:n keulalle. Harmi vaan, että on melko hankalaa saada katsastettua täällä autoverohelvetissä.

http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=1220
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Menee päästöistä läpi pelkillä pakosarjakateilla tai pelkillä taemmilla. Eihän vanhemmissakaan bussoissa ole kuin auton alla yksi katti. Toinen juttu on se jos inssi tietää että siellä kuuluisi olla pakosarjassa katit ja puuttuu asiaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Juu, katsastusmurheita tulee tietysti ja päästöt on persiillään. Ja jotain juttua tuolla olikin vikavaloista jne. Vieläkin hämmästyttää nuo brittien touhut. Kun täällä sanotaan,että 260hp on aivan maksimi ja imupuoli täytyy tämän jälkeen lyödä täysin uusiksi niin lontoossa saadaan catbackilla ja remapilla "helposti 270-275hp".. Ihme touhua,kyselinkin tuolta mitä normia ne käyttää ja noista tehoista mutta ketään ei kiinnosta vastata :roll:

Ainut vastaus mitä sain aikoinaan,että mulla on jako pielessä tai "moottori kulunut" :mrgreen:

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja juri »

Willezin ekassa viestissä oli kahdet dynolaput, joissa molemmissa näkyy violetti mysteerikäyrä, tietääkö joku mitä tuo melko tasaisesti laskeva käyrä esittää?

Alfaowner.com -foorumilla oli tuollaisissa oikein numeroarvokin käppyrän alkupäälle MiTosta tehtyihin vetoihin, toisessa n. 16 ja toisessa n.18 "yksikköä". Foorumilaisen tieto/veikkaus oli että kyseessä on AFR (ilma/polttoaine massasuhde), mutta nuo numerot ei oikein viittaa siihen...
932 937 955

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Ciancarlo kirjoitti:Sorry lievä ot, mutta tuossa olisi tommonen miehekkäämpi ratkaisu GT:n keulalle. Harmi vaan, että on melko hankalaa saada katsastettua täällä autoverohelvetissä.

http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=1220
Eipä ne katsastussedät ja -tädit pahemmin tuota iskutilavuutta normitarkastuksissa mittaile.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Ajattelin lähinnä päästöarvoja - kuinkahan paljon suuremmat ne mahtavat olla..?

Menisikö läpi ihan "heittämällä"?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos siinä on katukäyttöön soveltuvat nokka-akselit oikein ajoitettuna (katalysaattorit paikallaan), niin miksei menisi katsastuksen päästömittauksesta läpi?
VMP

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Kuva

Olisko tommosessa ajatusta ? 570€ ja lupailevat pelkästään tuon vaihdolla +14Nm ja muutaman hevosen. ECUn ohjelmoinnin kanssa +34Nm ja 18Hv.

Ecun teline löytyy ja huohottimille paikat. Tuon saa myös tilattua sopivaksi hyväksi todetulle Ferrari 360 Modenan kaasuläpälle. Noita saa käytettynä 300€+. Ilmeisesti OEM kaasuläppä on halkaisijaltaan 67mm ja Ferrarin on 76mm. Sitten tarvitsee vain uuden "haitariputken" jota saa briteistä,joka sopii Ferrarin läppään, toinen pää sopii orkkis imuputkeen. Ilmeisesti tuo vakio imuputki,jossa on nuo mokkulat on paras. Suora putki heikentää alapään vääntöä huomattavasti.

Eli unelma olisi tuo imusarja+360 läppä+BMC CDA+remap niin voitais olla +20hp/+34-40nm ja tietysti makeat saundit. Rahaa tuo vaatii tietysti :lol:

Video 147GTA, jossa palikat kiinni ja vähän muutakin.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ja tuleeks vääntöä lisää koko kierrosalueelle tällä muutoksella?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Kuulema vääntö tulee koko kierrosalueelle. Eli vääntää alhaalta ylös voimalla niinkuin pitääkin 8)

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mistäs ton ja ohjelmoinnin saa?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja willez »

Tämä paikka tekee mm. noita imusarjoja. Ohjelman saa vaikka squadra,alfatune yms. Tietysti aina se parhain olisi yksilökohtainen säätö rullilla (piggyback) ECUn rinnalle. Pitäis vähän tutkia miten saa ne muut rojut kiinni ja mihin,kun orkkis imusarjaan on pultattu "kaikki kiinni"

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tuo ACT:n plenumi näyttää maksavan veroineen ja rahteineen yli 700e. :roll:

Laittelin tuonne parit käppyrät tuosta squadran ohjelmasta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin