Vakionopeussäädin
Valvoja: Moderators
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Vakionopeussäädin
Onko kokemuksia jälkiasennetuista vakionopeussäätimistä. Tekis mieli hankkia, kun tuntu että matka-ajossa tuo nopeus koko ajan nouse huomaamatta. Kohta varmaan lähtee kortti tai tulee iso lovi lompakkoon
Mikä olisi hyvä merkki ? Entä hintapuoli ja mitä joutuu maksamaan asennuksesta yleensä ?
Mikä olisi hyvä merkki ? Entä hintapuoli ja mitä joutuu maksamaan asennuksesta yleensä ?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Itsellä on jälkiasennettu Frigette -vakionopeussäädin, joka asennettiin ennen auton luovutusta. Hyvin on toiminut koko neljä vuotta, eli ei mitään ongelmia. On muuten maantieajossa ehdoton laite.. Itsekin olen huomannut, että jos ei säädin ole päällä, niin nopeus kasvaa huomaamatta 130 - 140km/h nurkille... Hintaa ei jaksa muistaa, pitäisi kuitti kaivaa esille, mutta olisikohan ollut asennuksineen siinä runsaan puolentoistatuhannen markan tienoilla...
Emäntä toimii myös hyvin vakionopeudensäätimenä.. Heti alkaa vittuilu, jos nopeus nousee yli 120km/h...
Emäntä toimii myös hyvin vakionopeudensäätimenä.. Heti alkaa vittuilu, jos nopeus nousee yli 120km/h...
Meillä toimii myös emäntä "rajoittimena". Apukuskin paikalta näkee nopeuden about 130km/h asti. Sen jälkeen mittarin viisari katoaa apukuskin näköpiiristä ja alkaa armoton motkotusScuore sportivo kirjoitti:Itsellä on jälkiasennettu Frigette -vakionopeussäädin, joka asennettiin ennen auton luovutusta. Hyvin on toiminut koko neljä vuotta, eli ei mitään ongelmia. On muuten maantieajossa ehdoton laite.. Itsekin olen huomannut, että jos ei säädin ole päällä, niin nopeus kasvaa huomaamatta 130 - 140km/h nurkille... Hintaa ei jaksa muistaa, pitäisi kuitti kaivaa esille, mutta olisikohan ollut asennuksineen siinä runsaan puolentoistatuhannen markan tienoilla...
Emäntä toimii myös hyvin vakionopeudensäätimenä.. Heti alkaa vittuilu, jos nopeus nousee yli 120km/h...
Maho kirjoitti:Meillä toimii myös emäntä "rajoittimena". Apukuskin paikalta näkee nopeuden about 130km/h asti. Sen jälkeen mittarin viisari katoaa apukuskin näköpiiristä ja alkaa armoton motkotusScuore sportivo kirjoitti:Itsellä on jälkiasennettu Frigette -vakionopeussäädin, joka asennettiin ennen auton luovutusta. Hyvin on toiminut koko neljä vuotta, eli ei mitään ongelmia. On muuten maantieajossa ehdoton laite.. Itsekin olen huomannut, että jos ei säädin ole päällä, niin nopeus kasvaa huomaamatta 130 - 140km/h nurkille... Hintaa ei jaksa muistaa, pitäisi kuitti kaivaa esille, mutta olisikohan ollut asennuksineen siinä runsaan puolentoistatuhannen markan tienoilla...
Emäntä toimii myös hyvin vakionopeudensäätimenä.. Heti alkaa vittuilu, jos nopeus nousee yli 120km/h...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Oho, muistatko tosiaan oikein? Tuo ei kuulosta pahalta noteeraukselta. Alkaa itseäkin himottaa, vakkari kun on sentään varuste numero kaksi. Ykkönen on tietysti ilmastointi, toimiva sellainenScuore sportivo kirjoitti:Hintaa ei jaksa muistaa, pitäisi kuitti kaivaa esille, mutta olisikohan ollut asennuksineen siinä runsaan puolentoistatuhannen markan tienoilla...
- Epäkelpokeräilijä -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kuullostaa jo aika rankalta kun kaverin autoon oli 400e ja tuli firma-autoon ja kaverin firmassa asennettiin joten kyseisessä tapauksessa ei ainakaan alennuksia annettuScuore sportivo kirjoitti:Häh? 4500mk?!MP kirjoitti:Frigette ollut TSssä uudest aasti. Hint olli v. 2000 asennettuna muistaakseni 4500 mummon markkaa. Ihan jees varuste pidemmillä matkoilla.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Heh, itselläni oli edellisessä autossa molemmat ja minä koin ne turhimmiksi laitteiksi. Vakionopeussäädin on raivostuttava jos on vähänkin muuta liikennettä.Alkaa itseäkin himottaa, vakkari kun on sentään varuste numero kaksi. Ykkönen on tietysti ilmastointi, toimiva sellainen
Ilmastointilaitteen olisin vaihtanut lämmitettyihin etupenkkeihin joita siinä ei ollut.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Jaa.. Itse voisin jotenkuten pärjätä vielä ilman vakionopeudensäädintä, mutta siitä olen Scuderian kanssa samaa mieltä, että ilmastointi on varusteista nro. 1. Ei ole mitään vittumaisempaa, kun istua kesähelteellä autossa ruuhka-aikaan ilman ilmastointia...Esko kirjoitti:
Heh, itselläni oli edellisessä autossa molemmat ja minä koin ne turhimmiksi laitteiksi. Vakionopeussäädin on raivostuttava jos on vähänkin muuta liikennettä.
Ilmastointilaitteen olisin vaihtanut lämmitettyihin etupenkkeihin joita siinä ei ollut.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jaa, makuja näkyy tässäkin suhteessa olevan monia. Minä en ikimaailmassa vaihtaisi ilmastointia rahinlämmittimiin, peräpeili kun lämpenee ajon aikana siinä kuin muukin auto mutta ilman kylmäkonetta kulkine ei viilene itkemälläkään.Esko kirjoitti:Heh, itselläni oli edellisessä autossa molemmat ja minä koin ne turhimmiksi laitteiksi. Vakionopeussäädin on raivostuttava jos on vähänkin muuta liikennettä. Ilmastointilaitteen olisin vaihtanut lämmitettyihin etupenkkeihin joita siinä ei ollut.
Mulla on tämänhetkisessä työkalussa cruise ja kyllä se tuntuu vähänkin pidemmillä siivuilla tosi mukavalta. Tosin tuohon vaikuttaa sekin, ettei kyseisellä kamppeella saa ajella satasta kovempaa, joten kovinkaan moni ei pyöri motarilla edessä. Sen verran tuosta tuntuu olevan hyötyä sataseen rajoitetuilla maanteilläkin, että kyllä viimeistään seuraavassa autossani tulee olemaan vakkari.
Jos joku on turha varuste niin sähkösäätöiset penkit
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Mitenkä on, käykö tuollainen alkuperäinen cruise viiksi jälkiasennettuna -98 malliseen kutvoseen?? Ei meinaan maksa kuin n.120€ tuollainen jutikka. Stiloon ainakin menee sama pötkylä kun vaan iskee kiinni, mutta löytyykö näin vanhasta alfasta valmius??? Luulis ettei muuta tarvita kuin se viiksi kun kaasuläppäkin on sähköinen...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikö 156:een saa tilauslistalta ruksimalla tehtaan vakkaria vai onko jälkiasennus oleellisesti halvempi? Vai mikä voi olla syynä siihen, että uuteen, valmiiseen autoon kannattaa jälkiasentaa yleismallinen cruiseri?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
VAG-putiikin vehkeissä homma tosiaan hoituu pelkällä viiksen vaihdolla, mutta mitenköhän mahtaa olla Alfan laita? Nimittäin, ihmetyttää että minkä takia maahantuoja sitten asentelee autoihin tarvikesäätimiä jos kerran autossa itsessään on valmius cruiselle.alfa 156 v6 kirjoitti:Mitenkä on, käykö tuollainen alkuperäinen cruise viiksi jälkiasennettuna -98 malliseen kutvoseen?? Ei meinaan maksa kuin n.120€ tuollainen jutikka. Stiloon ainakin menee sama pötkylä kun vaan iskee kiinni, mutta löytyykö näin vanhasta alfasta valmius??? Luulis ettei muuta tarvita kuin se viiksi kun kaasuläppäkin on sähköinen...
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Josko alfa olis Stiloo muutaman vuoden edellä ja homma kävis töpselin kiinni laittamalla Täytynee purkaa rattipukkia ja kattoo onko ylimääräsiä johtoja...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:VAG-putiikin vehkeissä homma tosiaan hoituu pelkällä viiksen vaihdolla, mutta mitenköhän mahtaa olla Alfan laita? Nimittäin, ihmetyttää että minkä takia maahantuoja sitten asentelee autoihin tarvikesäätimiä jos kerran autossa itsessään on valmius cruiselle.alfa 156 v6 kirjoitti:Mitenkä on, käykö tuollainen alkuperäinen cruise viiksi jälkiasennettuna -98 malliseen kutvoseen?? Ei meinaan maksa kuin n.120€ tuollainen jutikka. Stiloon ainakin menee sama pötkylä kun vaan iskee kiinni, mutta löytyykö näin vanhasta alfasta valmius??? Luulis ettei muuta tarvita kuin se viiksi kun kaasuläppäkin on sähköinen...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Sitten kun saatte cruiserin niin älkää tehkö niinku eräs heppu, joka uuden ison asuntoauton ostettuaan lähti moottoritielle, ja siitä sitten cruiseri päälle ja keittään kahvia. lopputulosta ei ole kauheen vaikea arvata eikä myöskään sitä että tää tapahtu jenkkilässä ja kyseinen tyyppi sai miljoonakorvaukset.
Että ollaanpa varovaisia sitten niitten vempeleitten kanssa
Että ollaanpa varovaisia sitten niitten vempeleitten kanssa
vakionopeus säätimen hintoja
Olen hommaamassa Ducaton asunto autoon vakionopeus säädintä. Hinnoista saa suntaa koska ne on Ducatoon eikä Alfa-Romeoon. Sähköiseen kassupolkimeen viiksi 122 e. rele kytkinpolkimeen 15 e. ja asennus D-A Salo 80 e.yhteensä 217 euroa. Turun D-A 400 e samapaketti. Vanha perintyeinen mikä ohjaa kaasupolkimen liikettä 573 euroa molemmissa paikoissa.
Kaikista autoista, tulee aikanaan "Ooppeleja"
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Tostahan muuten oli juttu sateenkaarilada-sivuilla (linkki oli jossain topicissa tuolla yleistä löpinää-puolella)Epezi kirjoitti:Sitten kun saatte cruiserin niin älkää tehkö niinku eräs heppu, joka uuden ison asuntoauton ostettuaan lähti moottoritielle, ja siitä sitten cruiseri päälle ja keittään kahvia. lopputulosta ei ole kauheen vaikea arvata eikä myöskään sitä että tää tapahtu jenkkilässä ja kyseinen tyyppi sai miljoonakorvaukset.
Että ollaanpa varovaisia sitten niitten vempeleitten kanssa
Tuosta cruisesta sen verran, että itse en sellaista alfaan halua- Syynä mm. se, että yleensä alkaa niin vietävästi nukuttamaan kun ajelee Cruisella. Ilmastointia ei ole ja sen kyllä ottaisin jos nyt olisi pari tonnia ylimääräistä. Nekin eurot, mitkä oli varattu Alfan ylläpitoon menin törsäämään uuteen Blaukkarin cd-soittimeen "kun myyjä oli niin mukava ja halvalla sai..."
Ammattina autokauppa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Mitä vikaa sähköpenkeissä on , okei sähköllä säätyy, mutta ei lämpiä vaikka nappi onkin. Enpä kyseistä hienoutta itse ole vielä kaivannut mutta naisväki...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jos joku on turha varuste niin sähkösäätöiset penkit
En tahdo ajaa enää yhtään kesää ilman ilmastointia kun siihen viime kesänä jo totuin, nahkapenkitkään ei ole ihan viileimmät aurinkoisella kelillä.
Cruisea en tarvitse, kun ei vauhtikaan nouse , olishan toi oikeasti aika bueno kaikkien himmeleiden lisäksi, säästyis sakoilta.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sitä vikaa, että naisväen jäljiltä en mahdu ratin taakse kun rahi on taas ajeltu ihan eteen eikä sitä saa siirrettyä sohimatta ensin avainta lukkoon No, jos tuo nyt ihan oikeasti kiusaisi niin laittaisin jakkaran sähköille vaikka ohjauksen sisävalopiiriltä, ts. kun ovi olisi auki niin penkkikin saisi syöttöä. Vaan enpä taida viitsiä.Alfissimo kirjoitti:Mitä vikaa sähköpenkeissä on , okei sähköllä säätyy, mutta ei lämpiä vaikka nappi onkin. Enpä kyseistä hienoutta itse ole vielä kaivannut mutta naisväki...
Joo, tuohon lähestulkoon kaatui mun järkiautohaikailuni; vähissä ovat ne Cordoba Tdi:t sun muut korppusahat joissa on ilmastointi. On aika kova kynnys vaihtaa Alfa nelipyöräiseen saunaan ja maksaa vielä roima väliraha.Alfissimo kirjoitti:En tahdo ajaa enää yhtään kesää ilman ilmastointia kun siihen viime kesänä jo totuin, nahkapenkitkään ei ole ihan viileimmät aurinkoisella kelillä.
- Epäkelpokeräilijä -
Palataan tähän asiaan, kun alkoi pitkän matkan ajaminen kyllästyttää.
Onko tietoa löytyykö sellaista jälkiasennettavaa vakionopeuden säädintä Alfa 156 GTA:aan, joka kytketään suoraan boksiin kiinni. Ne harakirithän toimivat niillä vaijerivirityksillä, mutta kun V6:ssa on sähköinen kaasuläpän ohjaus.
Onko tietoa löytyykö sellaista jälkiasennettavaa vakionopeuden säädintä Alfa 156 GTA:aan, joka kytketään suoraan boksiin kiinni. Ne harakirithän toimivat niillä vaijerivirityksillä, mutta kun V6:ssa on sähköinen kaasuläpän ohjaus.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Mitenhän vaikeaa tuollaisen tarvikesäätimen asennus mahtaisi olla ihan DIY-pohjalta? Kun näyttää joka tapauksessa olevan edessä johtosarjan vaihto tuohon kuusnepaan, saattaisi olla hyvä ajatus asentaa samassa yhteydessä ainakin kaikki tarvittavat johdot kojelaudan sisään.
Kannattaako yrittää itse vai kuuluuko tämäkin homma ammattilaisille?
Kannattaako yrittää itse vai kuuluuko tämäkin homma ammattilaisille?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Herätellääs taas topiccia henkiin. Onko kellään kokemusta esmes näistä Liteon AP -vakkareista?
Meinaa taas nippelivammaisuus iskeä. Juuri tilasin MP3-soittimen kaveriksi CD-vaihtajan ja niitä vahtimaan varashälyttimen, jos nyt vielä laittaisi cruisen samaan konkurssiin
Meinaa taas nippelivammaisuus iskeä. Juuri tilasin MP3-soittimen kaveriksi CD-vaihtajan ja niitä vahtimaan varashälyttimen, jos nyt vielä laittaisi cruisen samaan konkurssiin
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Ruuvasin pari kuukautta sitten omaan patonkiin tollasen AP300:n kiinni. Pienien vaikeuksien (vika löytyi peilistä ) laite toimii mainiosti. Se on melko tarkka, pitää nopeuden hyvin ja toimii muutoinkin pehmeästi. Asennuskin onnistuu kyllä melko helposti ja Atoy:lta saa asennus neuvontaa, esim. mistä löytyy nopeustieto säätimelle. Hinta ei ole paha, itse ainakin asentaisin tuollaisen jos olisin nyt ostamassa.
Tuo Atoy tuntuu tuovan maahan kaikkea mielenkiintoista tarvikenappulaa. Samaninen puljuhan tarjoaa(-si) niitä Alfan keskuslukon tarvikekauko-ohjainyksiköitä. On muuten toiminut kuin Junan Vessa pari kuukautta mitä se nyt on kiinni ollut.Tekri kirjoitti:Asennuskin onnistuu kyllä melko helposti ja Atoy:lta saa asennus neuvontaa, esim. mistä löytyy nopeustieto säätimelle. Hinta ei ole paha, itse ainakin asentaisin tuollaisen jos olisin nyt ostamassa.
156 2.0 TS ['98]
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla on tarkoituksena kokeilla uudemman 156:sen cruise viikseä omaani (hankkittuna olis). V6:ssa on kuitenkin tuo fly by wire kaasupoljin ja ecusta löytyy cruisen pinnit (166:ssa sama ecu ja cruise taitaa olla niissä vakiona). Toivottavasti ecuun on vaan ohjelmoitu cruise ominaisuus.
Olisi tosi halpa cruise jos vaan toimii
Olisi tosi halpa cruise jos vaan toimii
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Omassa 164:ssä on edellisen omistajan jäljiltä asennettuna vaijerivetoinen versio säätimestä - tosin vaijeri on ollut irti, koska hirtti kerran kiinni varsinaisen kaasuvaijerin kanssa, eikä ollut kivaa. Säätimen vaijeri oli alunperin kiinni kaasuläpän samassa urassa kuin varsinainen kaasuvaijeri mikä siis osoittautui huonoksi viritykseksi. Olisiko käytännön vinkkejä - tai kokemuksia - turvalliseen ja toimintavarmaan säätimen vaijerin kiinnitykseen?
- Scudetto
- Viestit: 86
- Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:44
- Car(s): ex AR 166 TS -02
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Vakionopeussäädin
Onko kellään tietoa saako 166 TS:ään esim. V6:en vakkaria asennettua. Alkuperäisenä kaksilitraiseen ei ilmeisesti ole säädintä asennettu, mutta löytyykö siitä silti asennusvalmius?
156 JTS alkuperäisen vak.nop.säätimen jälkiasennus
Kovasti on puhuttu jälkiasennus vak.nop.säätimistä. Omassa 156 2003 JTS:ssä ko. lisävarustetta ei ollut (2002 malliin se tuli vakiona...). Kysyin ensimmäisen huollon yhteydessä DA:sta lisävarusteen hintaa asennettuna ja se oli pyöreästi 700€!
Keräilin itseni lattialta ja sain kysyttyä pelkän kytkimen varaosahintaa. Se oli pyöreästi 630€... Kotona tarkistelin ePER:stä saadun koodin perusteella osaa ja totesin varaosamyyjän vetäneen yhden numeron pieleen varaosaa hakiessaan. Kyseessä oli koko kytkinkeskus. Soitto DA:oon ja pelkän vak.nop.säätimen kytkimen hinta veroineen on 152€. Kipukynnys alitettu ja osa tilaukseen!
Osa on siis: VAK. NOP. KATKAISIN 156047955
Asennus (kuvat albumissa):
Ohjauspylvään alasuojamuovi irti (kolme PZ2 ruuvia alapuolella). Toisen kytkimen alakiinnityskorvakkeen kohdalla ollut muoviruuvi irti, kytkin paikalleen: Liutetaan yläpuoliseen kiinnikkeeseen mittaristosta pois päin ja lasketaan alas siten, että alemmat kiinnityskorvakkeet asettuvat paikalleen.
Irroitettu muoviruuvi takaisin kiinni ja toiselle puolelle pitää taikoa jostain vastaava ruuvi. 4mm yleisruuvi kelpaa hyvin. Varaa lyhyt ruuvimeisseli, tilaa on vähän. En keksinyt mihin kytkimen liittimessä ollut metallikiinnike kiinnitetään, joten poistin sen ja laitoin kytketyn liitinparin samaan paikkaan missä tyhjä liitin oli (kts. kuva).
Kone käyntiin ja kädet täristen säädin päälle... Jumalainen vihreä merkkivalo syttyi kojetaulussa! Koeajolle ja sehän pelaa!
Viimeistely:
Alasuojamuovi vak.nop.kytkimen aukolla on saatavissa Deltasta hintaan 40€. Itse otin mitat kytkimen liitoskohdasta, tein paperimallin ja jyrsin sen avulla aukon dremelillä suojamuoviin. Helppo homma! Suojamuovi takaisin paikoilleen ja homma oli siinä. Suosittelen lämpimästi, jos kyseinen varuste 156:stasi puuttuu.
JTS:ssä on vakiona "sähkoinen" kaasuläppä, anturointi kytkimessä, jarrussa ja vaihteistossa. Kaikki säätimen tarvitsemat anturit ja toimilaite on siis mallissa vakiona. Ainoastaan säätimen kytkin puuttui. On lisävarusteessa katteet kohdallaan...
Muut asiaan perehtyneet kertonevat mihin muihin malleihin alkuperäisen vakionopeudensäätimen saa yhtä helposti.
Keräilin itseni lattialta ja sain kysyttyä pelkän kytkimen varaosahintaa. Se oli pyöreästi 630€... Kotona tarkistelin ePER:stä saadun koodin perusteella osaa ja totesin varaosamyyjän vetäneen yhden numeron pieleen varaosaa hakiessaan. Kyseessä oli koko kytkinkeskus. Soitto DA:oon ja pelkän vak.nop.säätimen kytkimen hinta veroineen on 152€. Kipukynnys alitettu ja osa tilaukseen!
Osa on siis: VAK. NOP. KATKAISIN 156047955
Asennus (kuvat albumissa):
Ohjauspylvään alasuojamuovi irti (kolme PZ2 ruuvia alapuolella). Toisen kytkimen alakiinnityskorvakkeen kohdalla ollut muoviruuvi irti, kytkin paikalleen: Liutetaan yläpuoliseen kiinnikkeeseen mittaristosta pois päin ja lasketaan alas siten, että alemmat kiinnityskorvakkeet asettuvat paikalleen.
Irroitettu muoviruuvi takaisin kiinni ja toiselle puolelle pitää taikoa jostain vastaava ruuvi. 4mm yleisruuvi kelpaa hyvin. Varaa lyhyt ruuvimeisseli, tilaa on vähän. En keksinyt mihin kytkimen liittimessä ollut metallikiinnike kiinnitetään, joten poistin sen ja laitoin kytketyn liitinparin samaan paikkaan missä tyhjä liitin oli (kts. kuva).
Kone käyntiin ja kädet täristen säädin päälle... Jumalainen vihreä merkkivalo syttyi kojetaulussa! Koeajolle ja sehän pelaa!
Viimeistely:
Alasuojamuovi vak.nop.kytkimen aukolla on saatavissa Deltasta hintaan 40€. Itse otin mitat kytkimen liitoskohdasta, tein paperimallin ja jyrsin sen avulla aukon dremelillä suojamuoviin. Helppo homma! Suojamuovi takaisin paikoilleen ja homma oli siinä. Suosittelen lämpimästi, jos kyseinen varuste 156:stasi puuttuu.
JTS:ssä on vakiona "sähkoinen" kaasuläppä, anturointi kytkimessä, jarrussa ja vaihteistossa. Kaikki säätimen tarvitsemat anturit ja toimilaite on siis mallissa vakiona. Ainoastaan säätimen kytkin puuttui. On lisävarusteessa katteet kohdallaan...
Muut asiaan perehtyneet kertonevat mihin muihin malleihin alkuperäisen vakionopeudensäätimen saa yhtä helposti.
-Antti
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: 156 JTS alkuperäisen vak.nop.säätimen jälkiasennus
Ei ainakaan 166 2.0TS vm 2000. Tuossa ei nimittäin ole vielä sähköistä kaasupoljinta.asavinen kirjoitti: Muut asiaan perehtyneet kertonevat mihin muihin malleihin alkuperäisen vakionopeudensäätimen saa yhtä helposti.