156 lämppäri ongelmaa
Valvoja: Moderators
156 lämppäri ongelmaa
ostin juuri 156 farkun, ongelmana on että kabinettiin ei tuu lämmintä, mikä neuvoksi?
On kuulemma vaihdettu kojetauluun läppiä säätävä hässäkkä käytetystä autosta, hetken toiminut ja taasen sökö, on aika kylmää ajella ilman läppäriä:)
Onks kellää tietoa asia tiimoilta?
On kuulemma vaihdettu kojetauluun läppiä säätävä hässäkkä käytetystä autosta, hetken toiminut ja taasen sökö, on aika kylmää ajella ilman läppäriä:)
Onks kellää tietoa asia tiimoilta?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Nouseeko moottorin lämmöt normaalisti ? Eli 80-90c viivojen väliin.
Re: 156 lämppäri ongelmaa
moottorin lämmöt ihan normaalit
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 lämppäri ongelmaa
"Läppiä säätävä hässäkkä"? Eli siis se "aktuaattori" tai paremminkin moottori joka kääntää läppiä, vai niitä ohjaava automaagi-ilmastoinnin ohjauspaneeli?imasaf kirjoitti:ostin juuri 156 farkun, ongelmana on että kabinettiin ei tuu lämmintä, mikä neuvoksi?
On kuulemma vaihdettu kojetauluun läppiä säätävä hässäkkä käytetystä autosta, hetken toiminut ja taasen sökö, on aika kylmää ajella ilman läppäriä:)
Onks kellää tietoa asia tiimoilta?
Itsellä oli aikoinaan sellainen tupakkiaskin kokoinen moottorin sisältävä palikka rikki ja lämmön säätö ei toiminut. Purkki irti ja atomeiksi. Pikaliimatipalla moottorin kiinnike ehjäksi ja sen jälkeen toimi hyvin sen nelisen vuotta, mitä auton omistin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156 lämppäri ongelmaa
autossa manuaali-ilmastointi, mistä pitäis alkaa purkaa? pitääkö ne kalibroira?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Automaattisessa ilmastoinnissa on kalibrointi mahdollinen. Manuaali-ilmastointia en ole livenä edes nähnyt, vaikka tiedän niitäkin olevan olemassa, joten en osaa sanoa siihen mitään.imasaf kirjoitti:autossa manuaali-ilmastointi, mistä pitäis alkaa purkaa? pitääkö ne kalibroira?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Manuaali-ilmastoinnissa (Suomi-asennus) on vaijereilla toimivat läpät. Olisiko vaijeri irronnut ja siksi ei vaihda lämpimälle, tuntuuko lämmityssäädin löysemmältä kuin esim. suuntaussäädin?
Tiedän yksilön jossa vaihdettiin suuntaussäätimen vaijeri, koska vaijeri oli vääntynyt. Vaijerin vääntymisen aiheutti jälkiasennussoittimen johtonippu, joka esti läppiä kääntymästä normaalisti.
Kokeile myös koneen takaa että lämppärin letkut ovat kuumat. Letkut lähtevät termarin luota.
Tiedän yksilön jossa vaihdettiin suuntaussäätimen vaijeri, koska vaijeri oli vääntynyt. Vaijerin vääntymisen aiheutti jälkiasennussoittimen johtonippu, joka esti läppiä kääntymästä normaalisti.
Kokeile myös koneen takaa että lämppärin letkut ovat kuumat. Letkut lähtevät termarin luota.
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Ja TS/JTS versiosta kun ottaa grammarin pois, näkee aukosta liikkuuko ne säätöhässäkät molemmin puolin lämmityslaitetta.
Mutta tämä siis automaagisäätöisissä, manuaalissa lienee vaijerivälitteinen systeemi mutta liikkua niiden valkoisten muovien siellä pitää siltikin.
Nuo mekanismimuovit ovat suunnilleen sen radion alareunan tasalla molemmin puolin koteloa.
Mutta tämä siis automaagisäätöisissä, manuaalissa lienee vaijerivälitteinen systeemi mutta liikkua niiden valkoisten muovien siellä pitää siltikin.
Nuo mekanismimuovit ovat suunnilleen sen radion alareunan tasalla molemmin puolin koteloa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Vaijerisäätö on varmaan sama, kuin ilmastoimattomassa 156:ssa? Meillä oli tuollainen '99 tessu, jossa ei suuntaus toiminut lainkaan (vaijerisäätö). Syynä oli se, että vaijerin kiinnitysholkki (valkoista muovia) oli pettänyt ja "pianolanka" liikkui kuoren kanssa. Jos piti kuoresta sormin kiinni ja väänsi nupikasta, suuntaus toimi.
Tässä ex-ex-ex-vermeestä pari huonoa kuvaa... https://plus.google.com/photos/10778109 ... a2M9Yfo4QE
Viimoiset kaksi näyttävät kaksi vaijeria; puhaltimen suuntauksen ja lämmönsäätövaijerit. Viimeisessä näkyy se murtunut holkki, joka salli vaijerin liukumisen kuoren kanssa ja toimimattomuuden aiheuttamisen. Ahdas kolohan tuo oli...
Tässä ex-ex-ex-vermeestä pari huonoa kuvaa... https://plus.google.com/photos/10778109 ... a2M9Yfo4QE
Viimoiset kaksi näyttävät kaksi vaijeria; puhaltimen suuntauksen ja lämmönsäätövaijerit. Viimeisessä näkyy se murtunut holkki, joka salli vaijerin liukumisen kuoren kanssa ja toimimattomuuden aiheuttamisen. Ahdas kolohan tuo oli...
Re: 156 lämppäri ongelmaa
otin mankan pois, ei ole vaijjereita!!!! Että silleen, oisko kellään mitään tietoo mistä sais räjäytyskuvia? Mitenkähän nyt tarttis aloittaa korjuu kun en tiedä mitä pitäis korjata:)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Eli silloin siinä on sähkösäätö... Mielikuva on, että joillakin on läpät jumittaneet suuntauksessa - miksei siis vaikka lämmönsäädön puolella?
Joissakin 156:ssa siis suuntauksen läpät jumittavat kiinni, kun läpän reuna kampeaa tiivistettä vasten -> ei kulje kunnolla tai jumittaa kokonaan paikalleen... Lämmönsäätimen läppä lienee samanlainen rakenteeltaan, eli siellä on vaan läppä mikä kääntyy sen mukaan, kuinka lämmintä/kylmää halutaan kabiiniin. Tietysti sitä ohjaa sähkömoottori, joka on pienitehoinen jne.
Silloinhan mahdollisia vikapaikkoja olisi nyt ainakin:
- Säädinyksikkö (paneeli) tai sen johdotukset
- Säätömoottori(t), jotka läppä-akseleita kääntelee (ilmeisesti ainakin jossain määrin ehjä, jos on hetken toiminut?) - niiden johdotus - itse akselit kuluneet, jos moottori surraa (ei tosin kuulosta järkevältä, jos uudella paneelilla on toiminut?)
- Läpät itsessään jumissa (esim. tiivisteen vuoksi ei mahdu kääntymään, on jumittanut paikalleen; edelleen vähän oudolta kuulostaa, jos paneelia vaihtamalla on toiminut jonkin aikaa)
Muistaakseni pelkääjän jalkatilasta pääsi suhteellisen hyvin käsiksi ainakin suuntauksen läppään ja sen kääntömekanismiin, kun sivumuovin otti pois. Sieltä voisi ehkä tutkailla hieman lisää?
Jonkin sortin kuvan (huonon) saanet eperistä alustanumeron perusteella; http://eper.fiatforum.com
Tai sitten hankit eLearnin, jossa on jo vähän enemmän yksityiskohtaista tietoa.
Joissakin 156:ssa siis suuntauksen läpät jumittavat kiinni, kun läpän reuna kampeaa tiivistettä vasten -> ei kulje kunnolla tai jumittaa kokonaan paikalleen... Lämmönsäätimen läppä lienee samanlainen rakenteeltaan, eli siellä on vaan läppä mikä kääntyy sen mukaan, kuinka lämmintä/kylmää halutaan kabiiniin. Tietysti sitä ohjaa sähkömoottori, joka on pienitehoinen jne.
Silloinhan mahdollisia vikapaikkoja olisi nyt ainakin:
- Säädinyksikkö (paneeli) tai sen johdotukset
- Säätömoottori(t), jotka läppä-akseleita kääntelee (ilmeisesti ainakin jossain määrin ehjä, jos on hetken toiminut?) - niiden johdotus - itse akselit kuluneet, jos moottori surraa (ei tosin kuulosta järkevältä, jos uudella paneelilla on toiminut?)
- Läpät itsessään jumissa (esim. tiivisteen vuoksi ei mahdu kääntymään, on jumittanut paikalleen; edelleen vähän oudolta kuulostaa, jos paneelia vaihtamalla on toiminut jonkin aikaa)
Muistaakseni pelkääjän jalkatilasta pääsi suhteellisen hyvin käsiksi ainakin suuntauksen läppään ja sen kääntömekanismiin, kun sivumuovin otti pois. Sieltä voisi ehkä tutkailla hieman lisää?
Jonkin sortin kuvan (huonon) saanet eperistä alustanumeron perusteella; http://eper.fiatforum.com
Tai sitten hankit eLearnin, jossa on jo vähän enemmän yksityiskohtaista tietoa.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Muistanko väärin, mutta eihän niitä vaijereita nää jos mankan ottaa pois? Nehän kulkevat siellä alempana. Eli tarvitsisi purkaa kojelaudan alasivut, kojelaudan/lämmityslaitteen etupaneeli ja vielä tämä keskikonsolikotelo jossa sijaitsee käsijarru ja vaihdekeppi. Sitten muistaakseni alkaa vasta näkemään mahdollinen ongelma aiheuttaja.
Eli kyllä siellä vaijerit ovat jos sulla on manuaali-ilmastointi(lumihiutalenappi siinä lämmityslaitteen säätimien vasemmalla puolella).
Kokeilitko että sisäkennon putket ovat lämpimät siellä koneen takana?
Eli kyllä siellä vaijerit ovat jos sulla on manuaali-ilmastointi(lumihiutalenappi siinä lämmityslaitteen säätimien vasemmalla puolella).
Kokeilitko että sisäkennon putket ovat lämpimät siellä koneen takana?
Re: 156 lämppäri ongelmaa
vittu tästä mitään tuu, taidan laittaa napalmia alffaan, hiuka pehmeet touhuu!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 lämppäri ongelmaa

Hiuka pehmeet touhuu, TUA !
Nojoo,eiköhän se syy sieltä löydy !
Re: 156 lämppäri ongelmaa
inspiraatiota kerätty ja selvittely alkaa nyte
Re: 156 lämppäri ongelmaa
sekasin on mies, on automaatti-ilmastointi:)
- Liitteet
-
- 156.JPG
- (175.14 KiB) Tiedosto ladattu 2615 kertaa
Re: 156 lämppäri ongelmaa
noi nappulat mitä kierretään on kaikki suhteellisen tiukkoja ja sit sellainen, että toi vasen namiska mistä säädetään ilman suuntausta niin ei tuu kun kojetaulun keskisuulakkeista ilmaa?
En oikeen tiedä mistä alkais, ehdotuksia?
En oikeen tiedä mistä alkais, ehdotuksia?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Siis oikea namiska...
Ja tuo on "puoliautomaatti"-ilmastointi, automaatissa on myös suuntaus automatisoitu (mm. Boseliftistä löytyy).
Jos kytkentäkaavio löytyy, niin voisi katsella kulkeeko jännite kuten pitää? Läppämoottorille käsittääkseni tosiaan pääsee pelkääjän jalkatilan kautta, kun ottaa keskikonsolin sivumuovin irti. Jos sinne tulee jännite nuppia kääntäessä, mutta mitään ei tapahdu, on läpät tai moottori jumissa. Jos taas mitään ei tule, olisin joko johdotuksen tai ite lämmönsäätöpaneelin vikaa syyttämässä...
Ja tuo on "puoliautomaatti"-ilmastointi, automaatissa on myös suuntaus automatisoitu (mm. Boseliftistä löytyy).
Jos kytkentäkaavio löytyy, niin voisi katsella kulkeeko jännite kuten pitää? Läppämoottorille käsittääkseni tosiaan pääsee pelkääjän jalkatilan kautta, kun ottaa keskikonsolin sivumuovin irti. Jos sinne tulee jännite nuppia kääntäessä, mutta mitään ei tapahdu, on läpät tai moottori jumissa. Jos taas mitään ei tule, olisin joko johdotuksen tai ite lämmönsäätöpaneelin vikaa syyttämässä...
Re: 156 lämppäri ongelmaa
aika yllätys kun otin verhoilut pois kojetaulun alta, puuttuu vallan toinen moottori!!!
juuri se joka säätää läm,pimän ilmantulon.

Re: 156 lämppäri ongelmaa
sopiiko 2,5l osat? Onko numeroilla väliä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämppäri ongelmaa
http://eper.fiatforum.com -> VIN-kohtaan auton alustanumero ja siitä sitten katselemaan osanumeroita, en tiedä onko samat osat. Jos sama laitteisto, niin hyvin voisi olla samat?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Sopii tuo säätömoottori 2,5:sta. Jos halvalla haluaa selvitä, niin vois löytyä jostain hajottamoltakin.imasaf kirjoitti:sopiiko 2,5l osat? Onko numeroilla väliä?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156 lämppäri ongelmaa
sain moottorit, ovat kylläkin eri numerolla, joten ilmoittlen toimiiko ja tarvinko lisää:)
Re: 156 lämppäri ongelmaa
moottori asennettu mikä puuttui ja nyt toimii lämmönsäätö!!! Mutta ei vieläkään ilmavirran suuntaus, oon koitanut 3 eri moottoria liittemeen mut mitään ei tapahdu, siis missä vika?
Re: 156 lämppäri ongelmaa
kyllä on hikinen homma! Lämmönsäätöläppä toimii ja suuntauksen säätömoottori kun roikkuu johdon varassa, mutta suuntauksen säätö akseli ei liiku kuin jotain 10 astetta vaikka pitäis liikkua jotain 170 astetta, elikkä on jumissa, oisko kellään vinkkejä mikä tuolla vois mennä vituralleen et ei akseli pyöri?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Kuten tuolla ylhäällä mainitsin, säätöläpän ympärillä on tiivisteet. Tai on ainakin joskus ollut. Joissakin yksilöissä nuo tiivisteet kampeavat läppää niin tiukasti, ettei se pääse kääntymään tarpeeksi...
Myös itse ilmakanava voi olla "läjässä" (esim. radion kohdalta painunut taaksepäin estäen läppien liikettä, jos on väkisin survottu joko liian syvälle painuvaa mankkaa tai siellä on ollut johtoniput takana tms.), mikä voi vaikuttaa alas asti. Se on kuitenkin vain muovia.
Myös itse ilmakanava voi olla "läjässä" (esim. radion kohdalta painunut taaksepäin estäen läppien liikettä, jos on väkisin survottu joko liian syvälle painuvaa mankkaa tai siellä on ollut johtoniput takana tms.), mikä voi vaikuttaa alas asti. Se on kuitenkin vain muovia.
Re: 156 lämppäri ongelmaa
ei ole mankalla runnottu, ei näy mitään ulkoisia kolhuja, mitäs sit jos on ne tiivisteet menneet, pitääkö koko laitos ottaa irti?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 lämppäri ongelmaa
Entä jos ottaa sen moottorin irti, saako läppää käännettyä esim. pihdeillä kääntämällä?
Niissä moottoreissa voi käydä niinkin, että siellä boksin sisällä olevien rattaiden "ajoitukset" menee vituralleen. Varsinkin jos joku on sen purkanut ja lyönyt läjää sen enempiä miettimättä. Olen kerran laittanut yhdessä ajoitukset kohdalleen kun liikkui vain pienen matkan. Kun ehdin, niin voisin etsiä selostukseni siitä miten sain fiksattua omani.
EDIT:
Tässä keväällä 2010 kirjoittamani selostus tuollaisen boksin rattaiden ajoituksen paikalleen laittamisesta:
No niin, vika selvis ja nyt toimii automatiikka kuten pitää. Eli purinpa vielä sen "mixing actuator" moottorin uudelleen, kun googlaamalla selvis, että moottorista tulee feedback-signaali ohjainyksikölle joka kertoo missä asennossa läppä on. Tämä signaali tulee moottorin liittimen nastalta 9. Tämä asentotieto tulee potentiometriltä ja sitä pyörittää moottorikotelon sisällä oleva sininen ratas. Mittaillessani huomasin, että rattaan "ajoitus" oli pielessä. Putsasin potikan ja laitoin rattaat siihen asentoon, että toisessa ääriasennossa nastojen 9 ja 10 välillä ollaan lähellä nollaa ohmia, toisessa ääripäässä noin 9 kilo-ohmia. Moottori paikalleen ja nytpä toimii kuten pitääkin
TÄÄLLÄ varsin ansiokas toimintaselostus 156:n automaatti-ilmastoinnista kytkentäkaavioineen.
Niissä moottoreissa voi käydä niinkin, että siellä boksin sisällä olevien rattaiden "ajoitukset" menee vituralleen. Varsinkin jos joku on sen purkanut ja lyönyt läjää sen enempiä miettimättä. Olen kerran laittanut yhdessä ajoitukset kohdalleen kun liikkui vain pienen matkan. Kun ehdin, niin voisin etsiä selostukseni siitä miten sain fiksattua omani.
EDIT:
Tässä keväällä 2010 kirjoittamani selostus tuollaisen boksin rattaiden ajoituksen paikalleen laittamisesta:
No niin, vika selvis ja nyt toimii automatiikka kuten pitää. Eli purinpa vielä sen "mixing actuator" moottorin uudelleen, kun googlaamalla selvis, että moottorista tulee feedback-signaali ohjainyksikölle joka kertoo missä asennossa läppä on. Tämä signaali tulee moottorin liittimen nastalta 9. Tämä asentotieto tulee potentiometriltä ja sitä pyörittää moottorikotelon sisällä oleva sininen ratas. Mittaillessani huomasin, että rattaan "ajoitus" oli pielessä. Putsasin potikan ja laitoin rattaat siihen asentoon, että toisessa ääriasennossa nastojen 9 ja 10 välillä ollaan lähellä nollaa ohmia, toisessa ääripäässä noin 9 kilo-ohmia. Moottori paikalleen ja nytpä toimii kuten pitääkin

TÄÄLLÄ varsin ansiokas toimintaselostus 156:n automaatti-ilmastoinnista kytkentäkaavioineen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156 lämppäri ongelmaa
joopa joo, kun ei käänny akseli pihdeilläkään kuin jotain 10 astetta, siis mekaaninen vika!! , säätömoottorit toimivat niinkuin niiden pitääkin!
Re: 156 lämppäri ongelmaa
täytyykö ottaa kojetaulu irti, että saa lämppärinkotelon irti?