
75 3.0 V6 ehostusta
Valvoja: Moderators
75 3.0 V6 ehostusta
Onko netin syövereissä selkeää ohjetta tuolle hommalle? Saa toki itsekin kertoa kuinka se homma käy kaikista jouheimmin
Samalla on tarkoitus jakohihna vaihtaa.

Viimeksi muokannut GAMMA500, 01 Joulu 2003, 02:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Venttiilien välykset olivat:
pako: 0,13-0,15
imu:0,38-0,42
Nyt säädin välykset oikealle tolalleen , eli pako 0,23-0,25 ja imu 0,47-0,50.
Onpa muuten nuo säätöpalat vielä odottamaani kovempaa materiaalia. Sai oikein tosissaan hioa hiekkapaperin päällä että tuon 0,1mm sai poistettua. Meni 4 arkkia 600 paperia mokomassa
pako: 0,13-0,15
imu:0,38-0,42
Nyt säädin välykset oikealle tolalleen , eli pako 0,23-0,25 ja imu 0,47-0,50.
Onpa muuten nuo säätöpalat vielä odottamaani kovempaa materiaalia. Sai oikein tosissaan hioa hiekkapaperin päällä että tuon 0,1mm sai poistettua. Meni 4 arkkia 600 paperia mokomassa

No nyt kone käy ja kukkuu hyvin. Sytytys oli n. 7-astetta liian myöhäisellä eli itseasiassa tyhjäkäynnillä ei ollut ennakkoa laisinkaan. Olikohan ollut matalaoktaanisemmalle myöhästettynä ja mennyt 4-astetta liikaakin
. Keskikierrosalueen toiminta muuttui paljon ruudikkaammaksi, n. 10 Nm vääntöä kautta linjan ja muutama hevosvoima tehoa.
Huippukierroksille ei vaikuttanut käytännössä ollenkaan vaan huipputeho pysyi liki samana. Pakokaasuarvoista ei voinut tehdä mitään johtopäätöksiä eli seospuoli jäi täysin säätämättä. Syynä tähän oli koko matkalta vuotava pakoputkisto. No se korjaantunee ensi viikon aikana.
Nyt kun nuo venttiilit tuli säädettyä niin rapina koveni aika tavalla entisestään. Minkälaista ääntä teidän muitten V6-miesten venttiilikoneistot pitää? Olisikohan järkeä säätää pakoventtiilit hieman tiukemmalle kuin suositellaan, kun välykset kuitenkin kuumana kasvavat? Saisi käyntiäänen mukavammaksi korvalle


Nyt kun nuo venttiilit tuli säädettyä niin rapina koveni aika tavalla entisestään. Minkälaista ääntä teidän muitten V6-miesten venttiilikoneistot pitää? Olisikohan järkeä säätää pakoventtiilit hieman tiukemmalle kuin suositellaan, kun välykset kuitenkin kuumana kasvavat? Saisi käyntiäänen mukavammaksi korvalle

No nyt kun tää on mennyt yksinpuheluksi niin jatketaan samalla linjalla
Eli nyt on tullut tehtyä seuraavat huollot:
-venttiilien säätö
-jakohihnan vaihto
-vesipumppu tiivistetty
-ohjaustehostimen ja vesipumpun/laturin hihnojen vaihto
-ilmansuodattimen vaihto JR-kotelomalliin
-moottoriöljy/suodatin
-pakoputki uusittu, Bosal-keskiosa ja loppuosa tehtiin 2.5"-putkesta Simons-vaimentajalla
-sytytys säädetty ja tehonmittaus penkissä ( tarttee ottaa nyt seokset uudestaan syyniin kun putki on ehjä)
Aiemmin tuli jo maalattua ja hitsattua takaluukku, uusittua heijastinpaneeli ja lämppärin vastus vaihdettua.
Nyt on kuitenkin vielä pari akuuttia hommaa ennen talvea tehtävä:
-vaihteistoöljyn vaihto
-kardaanin tukilaakerin/kumin vaihto
-takajarrujen kunnostus
-bensalinjojen uusiminen
-etusumuvalot ja takalasinlämmitin tarttis myös saada toimimaan(ne lopetti toimintansa kun poisti epämääräiset lisävalojen johdot)
Eli Alfa alkaa pikkuhiljaa palaamaan entiseen loistoonsa
No kirjoittelen ihan kiusallanikin tänne miten homma edistyy, tiedä vaikka jotain oikeasti saattaisi kiinnostaakin

Eli nyt on tullut tehtyä seuraavat huollot:
-venttiilien säätö
-jakohihnan vaihto
-vesipumppu tiivistetty
-ohjaustehostimen ja vesipumpun/laturin hihnojen vaihto
-ilmansuodattimen vaihto JR-kotelomalliin
-moottoriöljy/suodatin
-pakoputki uusittu, Bosal-keskiosa ja loppuosa tehtiin 2.5"-putkesta Simons-vaimentajalla
-sytytys säädetty ja tehonmittaus penkissä ( tarttee ottaa nyt seokset uudestaan syyniin kun putki on ehjä)
Aiemmin tuli jo maalattua ja hitsattua takaluukku, uusittua heijastinpaneeli ja lämppärin vastus vaihdettua.
Nyt on kuitenkin vielä pari akuuttia hommaa ennen talvea tehtävä:
-vaihteistoöljyn vaihto
-kardaanin tukilaakerin/kumin vaihto
-takajarrujen kunnostus
-bensalinjojen uusiminen
-etusumuvalot ja takalasinlämmitin tarttis myös saada toimimaan(ne lopetti toimintansa kun poisti epämääräiset lisävalojen johdot)

Eli Alfa alkaa pikkuhiljaa palaamaan entiseen loistoonsa

No kirjoittelen ihan kiusallanikin tänne miten homma edistyy, tiedä vaikka jotain oikeasti saattaisi kiinnostaakin

Juujuu anna tulla raporttia vaan! Itselläni on tarkalleen samanlainen projekti meneillään, eli 75 3.0 -88. Tuossa viime kesän lopuilla tein mm. aivan samantyyppisen huollon kuin sinäkin. Autoa on kunnostettu pikku hiljaa jo yli vuosi fanaattisella asenteella
. Nyt se on tosin seisonnassa varsin puretussa tilassa, ja alfailu on joutunut jäämään talveksi sivuun kun olen ylikiireinen työn ja opiskelun kanssa. Yritän kuitenkin silloin tällöin käydä täällä palstalla tsekkaamassa meinikiä. Olisi loistojuttu saada jakaa kokemuksia kanssasi!
Itselläni olisi seuraavaksi vuorossa myös takajarrut, varastossa odottaa jo uudet satulat, levyt ja palat. Jarruputkikin pitäisi varmaan vetää koko matkalta uusiksi, se tosin näyttää kulkevan varsin hankalaa reittiä auton pohjassa. Kardaani on myös alkanut tutista, vaikka kuminivelten vaihdosta on vain reilu vuosi aikaa. Kannatinlaakeria kumitukineen ei kuitenkaan silloin vaihdettu, joten se saattaisi olla nyt syypää...? Sisustassa mm. kojetaulu on irti kun taistelen uutta lämppärin puhallinta ja ilmavirtojen säätökaapeleita paikoilleen... Eli hommaa riittäisi jos vaikka joululomalla olisi viikko vapaata.
Kerroit että aiot tehdä bensalinjat uusiksi. Itse jouduin tekemään sen kun toinen niistä vaihteiston ja korin välistä menevistä teräsputkista alkoi vuotamaan. Nehän ovat ruostuvaa terästä, eli aikapommeja. Kannattaa tosiaan tehdä kerralla koko putkisto uusiksi. Itse jätin vanhaa vain ne pisimmät muoviset (=hyvänä säilyneet) putket. Sopivaa, eli 8mm ulkohalkaisijan teräsputkea ei ihan heti löytynyt (kupari/muovi ei IMO siihen kohtaan käy), mutta lopulta löysin loistavaa ruostumatonta putkea tattarinsuolta terästukusta. Sitä on vielä ainakin yhden auton tarpeisiin kellarissa.
Kokeilepas muuten piruuttasi vaihteistoöljyksi RedLineä, kun kerran vaihdat. Sanovat että on erittäin hyvää hankalien synkronointien kanssa mutta en ole vielä kerennyt itse kokeilemaan.

Itselläni olisi seuraavaksi vuorossa myös takajarrut, varastossa odottaa jo uudet satulat, levyt ja palat. Jarruputkikin pitäisi varmaan vetää koko matkalta uusiksi, se tosin näyttää kulkevan varsin hankalaa reittiä auton pohjassa. Kardaani on myös alkanut tutista, vaikka kuminivelten vaihdosta on vain reilu vuosi aikaa. Kannatinlaakeria kumitukineen ei kuitenkaan silloin vaihdettu, joten se saattaisi olla nyt syypää...? Sisustassa mm. kojetaulu on irti kun taistelen uutta lämppärin puhallinta ja ilmavirtojen säätökaapeleita paikoilleen... Eli hommaa riittäisi jos vaikka joululomalla olisi viikko vapaata.
Kerroit että aiot tehdä bensalinjat uusiksi. Itse jouduin tekemään sen kun toinen niistä vaihteiston ja korin välistä menevistä teräsputkista alkoi vuotamaan. Nehän ovat ruostuvaa terästä, eli aikapommeja. Kannattaa tosiaan tehdä kerralla koko putkisto uusiksi. Itse jätin vanhaa vain ne pisimmät muoviset (=hyvänä säilyneet) putket. Sopivaa, eli 8mm ulkohalkaisijan teräsputkea ei ihan heti löytynyt (kupari/muovi ei IMO siihen kohtaan käy), mutta lopulta löysin loistavaa ruostumatonta putkea tattarinsuolta terästukusta. Sitä on vielä ainakin yhden auton tarpeisiin kellarissa.
Kokeilepas muuten piruuttasi vaihteistoöljyksi RedLineä, kun kerran vaihdat. Sanovat että on erittäin hyvää hankalien synkronointien kanssa mutta en ole vielä kerennyt itse kokeilemaan.
Unohtuipa mainita että yritin termostaattia vaihtaa tuohon mutta Motonetin osa ei sopinutkaan. Minkäslämpöisenä mittarin mukaan tuon pitäis käydä? Mulla nyt maantieajossa n.75 ja mielestäni olis päälle 80 suotavampi.
Onko tuo Red Line minkä firman valikoimissa? Itse olen aina käyttänyt Castrol Syntraxia. Hyvin on toiminut mutta autonakin ollut 164 ja vino rivi ooppeleita. Ehkä tuohon 75:een kannattaisi sitten redlinea etsiä.
Bensalinjoista ainakin pumpulle tuleva letku vaihtaa pikimmiten, on nimittäin puutarhalekua, kudosvahvisteista tosin
Onko tuo Red Line minkä firman valikoimissa? Itse olen aina käyttänyt Castrol Syntraxia. Hyvin on toiminut mutta autonakin ollut 164 ja vino rivi ooppeleita. Ehkä tuohon 75:een kannattaisi sitten redlinea etsiä.

Bensalinjoista ainakin pumpulle tuleva letku vaihtaa pikimmiten, on nimittäin puutarhalekua, kudosvahvisteista tosin

Hehheh itsekin ostin samoihin oireisiin kerran motonetistä väärän termarin, se oli tosiaan pelkkä termostaatin sisusosa. V6-koneeseen se ei käy vaan pitää vaihtaa koko termostaattikotelo, joka maksoi muutama vuosi sitten alkup. varaosana n. 300 mummonmarkkaa. Minulle tämä vaihto oli turha, sillä vika paikallistui lopulta lämpöanturiin joka antoi liian pieniä lukemia lämpömittarille. Näitä antureitahan saa motonetistä, eivät vaan ole kaikki ihan halpoja. Nyt alfa käy mielestäni sopivissa lämmöissä, eli ainakin kesällä 82-87 astessa.
Red Lineä saa enemmän tai vähemmän näistä putiikeista: http://netti.nic.fi/~marlin/dealers.html
Käsittääkseni red linen öljyvalikoimasta sopivin tähän käyttöön on 75W90NS. Lukkoperälisäainetta en ainakaan itse käyttäisi, koska se saattaa haitata synkrojen toimintaa. Ja lukkoa ei yli 10-vuotiaassa autossa liene pahemmin jäljellä muutenkaan...
Red Lineä saa enemmän tai vähemmän näistä putiikeista: http://netti.nic.fi/~marlin/dealers.html
Käsittääkseni red linen öljyvalikoimasta sopivin tähän käyttöön on 75W90NS. Lukkoperälisäainetta en ainakaan itse käyttäisi, koska se saattaa haitata synkrojen toimintaa. Ja lukkoa ei yli 10-vuotiaassa autossa liene pahemmin jäljellä muutenkaan...
Minä voin sen tosta varaosa-cd:ltä katsoa, jos kerrot autosi "No. for spares"-koodin, niin saadaan "varmasti" oikea osa. Koodin pitäisi löytyä lukkopellissä olevasta tyyppikoodikilvestä.GAMMA500 kirjoitti:Auttakaas miestä mäessä ja kertokaa tuon kardaanin laakerin numero. Olis mukava hakea uusi osa ennen vanhan irroitusta :)
Toi numero on 3119618. Aattelin että jos joku tietäis laakerin tyyppinumeron niin saisin sen ilmaiseksi. Muukkonen sanoi että heillä hinta 15E ja on ihan stanulaakeri ja saat muualta halvemmallapee kirjoitti: Minä voin sen tosta varaosa-cd:ltä katsoa, jos kerrot autosi "No. for spares"-koodin, niin saadaan "varmasti" oikea osa. Koodin pitäisi löytyä lukkopellissä olevasta tyyppikoodikilvestä.

Tulipa muuten hommattua vaihteistoöljyksi Mobil SHC 75-90 LS litkua. Saas nähdä kuinka pelittää kun saa survottua ne sisään. Ne vissiin täytyy letkulla sinne syöttää vai kuinka on?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps pitkä letku täyttöreiästä sisään ja sitten kaatelemaan vaan...GAMMA500 kirjoitti: Tulipa muuten hommattua vaihteistoöljyksi Mobil SHC 75-90 LS litkua. Saas nähdä kuinka pelittää kun saa survottua ne sisään. Ne vissiin täytyy letkulla sinne syöttää vai kuinka on?

tuota letkutoteutusta on tullut käytettyä aina laatikko öljyjen vaihdon yhteydessä....
Aijoo, minä aattelin, että haluat laakerin varaosanumeron... Eipä oo mulla moista laakeria irrallaan, joten en voine asiassa ikävä kyllä auttaa :-(GAMMA500 kirjoitti:Toi numero on 3119618. Aattelin että jos joku tietäis laakerin tyyppinumeron niin saisin sen ilmaiseksi. Muukkonen sanoi että heillä hinta 15E ja on ihan stanulaakeri ja saat muualta halvemmalla :mrgreen:
No niin valaisenpa mitä on Alfalle tullut viime viikkoina tehtyä, mitä on tekemättä ja mihin tarvitsen neuvoa
Eli, homma alkoi siitä että ajatuksena oli takajarrusatuloiden tiivisteiden, jarrupalojen, käsijarruvaijerin ja satuloille menevien jarruputkien vaihto.
Ostin ennakkoon edellä mainittujen osien lisäksi vain jarrunestettä valmiiksi
No ensin otin vetoakseleiden pulttien kimppuun ja ne aukesivatkin helposti. No seuraavaksi jarrulevyjen pulttien kimppuun ja niistä osa aukesi kevyesti mutta osa olikin tiukemmin kiinni -> siinä vääntyi niin Bondhus,Bahco,Biltema kuin myös Stahlwillen kuusiokoloavaimet kierteelle ja pultit vaan nököttivät paikallaan
. No ei muuta kuin rälläkkä käteen ja ongelmapulteilta kaula poikki. Tietenkin asiaan kuului että uudet pultit joutui tilaamaan muukkoselta ja sillävälin oli hyvä askarrella satuloiden kimpussa. Satulat putsattiin,maalattiin ja tiivistettiin ja lyötiin takaisin kiinni. Homma tuntui siis melkein liian helpolta.
Ei muuta kuin ilmaamaan mutta kas kummaa, ilmausruuveista kuuluu vain pientä pihinää ja neste ei häviä säiliöstä ollenkaan. Päätin vaihtaa jarruletkun jos se olisi vaikka mennyt ruttuun lukkopihdeillä puristettaessa, letkua irrottaessa havaitsin että jarruille keulalta tuleva pitkä putki napsahti poikki, oli mätä koko matkalta käytännössä.
Sitten saapuikin muukkoselta uusi kardaanin tukikumi ja ajattelin hyökätä kardaanin irrotushommiin kun tapaninpäivänä ei seppäkään tao uusia jarruputkia
. Pakoputki lähti ongelmitta etuosaa lukuunottamatta irti, olinhan se kuukauden sijoillaan vasta ollutkin. Etuosakin lähti pakosarjasta kivuttomasti irti mutta ei mahtunut tippumaan, otti pultinpäihin kiinni
. Etupää tunkeilla ylös ja alatukivarsien pultit auki ja etupyöriä n.10-15mm sivuille ja putki tipahti syliin.
Vaihdetanko kepistä irti, suojapelti hemmettiin ja poikkipalkki keskilaakerin kohdalta myös. Kardaanin keskimmäisen ja takimmaisen ristinivelen pultit irti sekä kardaanin moottorinpuoleisten "poorien" kiristyspultti irti. Tämän jälkeen tiputin kannatinkumin kiinnikeistään ja työnsin kardaanin etupätkän niin eteen kun se meni. Tässä vaiheessa alkoi jo vituttamaan, kardaani heilui hervottomana joka suuntaan mutta irti siitä ei lähtenyt yksikään osa
. Vitutuksen ja viluun vedoten lopetimme parin tunnin pähkäilyn ja äheltämisen jälkeen vähäisenkin ajattelun ja kampesimme vaihdelaatikkoa taaksepäin niin paljon kuin se meni (ei paljoa) ja rekkarilla keskinivelen kohdalta väkisin vääntämään puoliskoja eroon toisistaan. Kardaani tosiaan irtosi, mutta siitä lohkesi myös pala väännön seurauksena, no se ei enää ole ongelma kun on hitsattu ja hiottu mutta vituttaahan tuo silti.
Huhhuh, tuleepas tekstiä.... nyt pääsen esittämään taas tyhmiä kysymyksiä
- täytyykö etummainen ristinivel irrottaa että kardaanin saa ehjänä irti (asiaa tuli ajateltua vasta nukutun yön jälkeen) pidin itsestäänselvyytenä että pelkkä lukituspultin avaus riittää
- täytyykö vaihdelaatikon/dedion hässäkän pultteja availla saman homman takia
- kuuluisiko pakoputken mahtua tippumaan ilman etupään "levitystä"
- monestako osasta takajarruputki pääsylinteriltä jarruletkulle asti kuuluisi olla tehty?
vastatkaa te jotka olette homman saaneet onnistumaan mitään rikkomatta

Eli, homma alkoi siitä että ajatuksena oli takajarrusatuloiden tiivisteiden, jarrupalojen, käsijarruvaijerin ja satuloille menevien jarruputkien vaihto.
Ostin ennakkoon edellä mainittujen osien lisäksi vain jarrunestettä valmiiksi

No ensin otin vetoakseleiden pulttien kimppuun ja ne aukesivatkin helposti. No seuraavaksi jarrulevyjen pulttien kimppuun ja niistä osa aukesi kevyesti mutta osa olikin tiukemmin kiinni -> siinä vääntyi niin Bondhus,Bahco,Biltema kuin myös Stahlwillen kuusiokoloavaimet kierteelle ja pultit vaan nököttivät paikallaan

Ei muuta kuin ilmaamaan mutta kas kummaa, ilmausruuveista kuuluu vain pientä pihinää ja neste ei häviä säiliöstä ollenkaan. Päätin vaihtaa jarruletkun jos se olisi vaikka mennyt ruttuun lukkopihdeillä puristettaessa, letkua irrottaessa havaitsin että jarruille keulalta tuleva pitkä putki napsahti poikki, oli mätä koko matkalta käytännössä.
Sitten saapuikin muukkoselta uusi kardaanin tukikumi ja ajattelin hyökätä kardaanin irrotushommiin kun tapaninpäivänä ei seppäkään tao uusia jarruputkia

Vaihdetanko kepistä irti, suojapelti hemmettiin ja poikkipalkki keskilaakerin kohdalta myös. Kardaanin keskimmäisen ja takimmaisen ristinivelen pultit irti sekä kardaanin moottorinpuoleisten "poorien" kiristyspultti irti. Tämän jälkeen tiputin kannatinkumin kiinnikeistään ja työnsin kardaanin etupätkän niin eteen kun se meni. Tässä vaiheessa alkoi jo vituttamaan, kardaani heilui hervottomana joka suuntaan mutta irti siitä ei lähtenyt yksikään osa

Huhhuh, tuleepas tekstiä.... nyt pääsen esittämään taas tyhmiä kysymyksiä

- täytyykö etummainen ristinivel irrottaa että kardaanin saa ehjänä irti (asiaa tuli ajateltua vasta nukutun yön jälkeen) pidin itsestäänselvyytenä että pelkkä lukituspultin avaus riittää
- täytyykö vaihdelaatikon/dedion hässäkän pultteja availla saman homman takia
- kuuluisiko pakoputken mahtua tippumaan ilman etupään "levitystä"
- monestako osasta takajarruputki pääsylinteriltä jarruletkulle asti kuuluisi olla tehty?
vastatkaa te jotka olette homman saaneet onnistumaan mitään rikkomatta
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kävin Motonetissa tarkoituksena ostaan Nesteen Hypoidi S:ää, josta on aikaisempia hyviä kokemuksia, mutta sepäs olikin päässyt loppumaan. Siksi päätin kokeilla tuota Mobilin SHC:tä, mutta ilman LS-merkintää. Ilman LS-merkintää öljyllä on GL5:n lisäksi myös GL4 luokitus, eli saattaisi olla parempi synkroille, tai sitten ei. Nyt ainakin pelaa mukavasti, mutta saas nähdä miten on asian laita pakkasella.GAMMA500 kirjoitti: Tulipa muuten hommattua vaihteistoöljyksi Mobil SHC 75-90 LS litkua. Saas nähdä kuinka pelittää kun saa survottua ne sisään. Ne vissiin täytyy letkulla sinne syöttää vai kuinka on?
Huomenna pitäis lähteä Vuokattiin, 600 km:n päähän, ja sunnuntaina takas. Ensimmäinen pitkä reissu tälle pelille, saas nähdä miten käypi.
Kimmo / alfatune.fi
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Venttiilikoneisto on aika äännekäs vanhassa V6:ssa, varsinkin jos käyttää tehtaan ohjearvoja, minulla on nyt 0.200 ja on aika ok, ehkäpä uskaltaisi vetää ne hiukkasen tiukemmalle 0.150? Usein äänekäs koneisto voi myös johtua kuluneista pakonostimista tai pakonokista, molemmissa V6:ssani näin oli laita.GAMMA500 kirjoitti:Venttiilien välykset olivat:
pako: 0,13-0,15
imu:0,38-0,42
Nyt säädin välykset oikealle tolalleen , eli pako 0,23-0,25 ja imu 0,47-0,50.
Onpa muuten nuo säätöpalat vielä odottamaani kovempaa materiaalia. Sai oikein tosissaan hioa hiekkapaperin päällä että tuon 0,1mm sai poistettua. Meni 4 arkkia 600 paperia mokomassa
En kyllä suosittelisi palojen hiomista koska ne ovat pintakarkaistu, vaarana on niiden rikkontuminen. Alfahan alunperin hyväksyi ainoiksi paloiksi V6:een noita missä on yksi ura sivussa. Pitkällisien testien jälkeen tehdas kuitenkin hyväksyi 4-sylinteristen palojen käytön myös 6-sylinterisissä. No, minähän käytän ainoastaan noita "ura" paloja

Technical Service Bulletinissa sanotaan:
The factory supplies two different valve adjusting shims, one type for the 4-cylinder engine and a different specially hardened shim for the 6-cylinder engine. The 6-cylinder adjusting shim has a groove cut in it, and is made of a much harder material.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Juu, äänekäs on. Nyt kun venttiileitä hiottiin niin kävin hakemassa koneistamosta ohuempia paloja vaihdossa vanhoihin paloihin ettei joutuisi niin paljon hiomaan. Tuosta pintakarkaisusta en sano juuta enkä jaata, mm. muukkonen hioo noita paloja surutta myös. Omat välykset oli 15 tkm jälkeen samat kuin aiemmin vaikka hioin yli 0.1 mm joka palasta
Jos se on pintakarkaistu niin se on oltava aika vahva, koska missään vaiheessa hiominen ei käynyt helpommaksi :o
viimeksi hioin myös pakoventtiilien paininkupit surutta tasaisiksi, täytyy tarkkailla alkaako välykset jatkossa muuttumaan

viimeksi hioin myös pakoventtiilien paininkupit surutta tasaisiksi, täytyy tarkkailla alkaako välykset jatkossa muuttumaan
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Kyllähän näitä tehdään mutta en todellakaan suosittele, karkaisu ei yleensä ulotu läpi asti joten mitään paloja tai nostinkuppeja ei pidä mennä hiomaan
. En voisi luottaa siihen että pysyvät kasassa. Miksi yleensä joudut hiomaan? Noita paloja löytyy 1.700 - 2.800, tuon 1.700 alle ei sitten löydy enään paloja, vaan tietää ainakin seetirenkaiden vaihtoa.

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Ei paikalliselta koneistamolta löytynyt paloja eikä deltan riistoa huvittanut tukea joten hiomapaperi käyttöön
Onhan monessa alfassa juuri olevinaan jotain todella erikoista ja mitään muuta kuin "ricambi originalia" ei suositella käytettävän, niin kuin että 4-sylinterisen säätöpalat ei käy, jopas jotakin? Mikä siinä poikkeaa niin radikaalisti? :o
Yleisesti merkkinä italialaisesta huolellisuudesta tulee ducatilta, tilasin alkuperäisenkokoiset venttiilin pako-ohjaimet ducatilta (65E/kpl). Tilausnumero oli oikea ja mittasin huvikseni itse ja totesin että ovat 0.06mm ylikokoa, valitin asiasta ja tuli jälleen uudet bolognasta tilalle, tuloksena että vieläkin 0.03 mm ylikokoa. Kolmannella kertaa tuli sitten sellaiset kuin pitikin, ilmeisesti ne on niin halpoja osia että ei se niin tarkkaa ole
Susi jo syntyessään oli mm. v6:n hieno moniosainen kansipahvi, jos olisi tosi fanaatikko niin sellainenhan täytyisi ilman muuta laittaa aina tilalle kun se on alkuperäinen AR-kehitysosaston tuote
joka talvi vaihdella uudet pahvit, vuodesta toiseen
Samaan luokkaan kuuluu 2-levykytkin jota ei saa enää edes alkuperäisenä varaosana

Yleisesti merkkinä italialaisesta huolellisuudesta tulee ducatilta, tilasin alkuperäisenkokoiset venttiilin pako-ohjaimet ducatilta (65E/kpl). Tilausnumero oli oikea ja mittasin huvikseni itse ja totesin että ovat 0.06mm ylikokoa, valitin asiasta ja tuli jälleen uudet bolognasta tilalle, tuloksena että vieläkin 0.03 mm ylikokoa. Kolmannella kertaa tuli sitten sellaiset kuin pitikin, ilmeisesti ne on niin halpoja osia että ei se niin tarkkaa ole

Susi jo syntyessään oli mm. v6:n hieno moniosainen kansipahvi, jos olisi tosi fanaatikko niin sellainenhan täytyisi ilman muuta laittaa aina tilalle kun se on alkuperäinen AR-kehitysosaston tuote


Samaan luokkaan kuuluu 2-levykytkin jota ei saa enää edes alkuperäisenä varaosana
Viimeksi muokannut GAMMA500, 21 Tammi 2005, 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Siis tietysti tämä kansipahvi pitää olla tuo alkuperäinen kaksiosainen liekkirenkaineen, muuhan ei käy
sehän on aivan selvä.
Nimimerkillä: kokemusta on kun vaihdoin ne Goetzen yksiosaisiin.
Kyllä Alfan konesuunnittelijoilla on varmaan ollut joku näkemys siinä että ovat tehneet V6:een omat kovemmat palat. Siitä pitäisi kysellä heiltä
Ei tuossa "tuplakytkimessä" tainnut olla muuta huonoa kun se että aikaa myöten hirtti toinen levy kiinni "boorituksesta". Taas huonoja kokemuksia oli yksilevykytkimessä kun oli todella helppo polttaa koko höskä kun oli olevinaan kiire
Sellaisen näkemyksen sain että tuo kytkin ei ollut tarpeeksi vahva koneen teholle varsinkin kun pitoa takarenkaissa oli niin maan p..keleesti 

Nimimerkillä: kokemusta on kun vaihdoin ne Goetzen yksiosaisiin.
Kyllä Alfan konesuunnittelijoilla on varmaan ollut joku näkemys siinä että ovat tehneet V6:een omat kovemmat palat. Siitä pitäisi kysellä heiltä

Ei tuossa "tuplakytkimessä" tainnut olla muuta huonoa kun se että aikaa myöten hirtti toinen levy kiinni "boorituksesta". Taas huonoja kokemuksia oli yksilevykytkimessä kun oli todella helppo polttaa koko höskä kun oli olevinaan kiire


ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Olet varmasti oikeassa tuossa kytkinasiassa, minulla toimi myös 2-levykytkin ja kuulin vain puheita että se olisi ollut oikea murheenkryyni
Tarkoituksenani oli vain "herätellä" että alfoissakin on ihmeellisiä neronleimauksia, mielestäni tuo venttiilipalatouhu on juuri sitä. Venttiilipalojen hiominen on muissa merkeissä verraten yleistä ja uskon että toimii myös alfassa
Varmuuden asialle saa vain ajan kanssa, tarkistelen hieman tiuhempaan välyksiä ja kerron kokemuksiani sitten täällä. Itse olen tehnyt monta pelle peloton-ratkaisua ajopeleissäni( osa tosin muualta kuultuja) ja moni on ollut täysiä virheitä
joten kannattaa kyllä tarkkaan harkita tekeekö omia sovelluksia



- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onhan noita tullu hiottua nelosista ja kutosista. Eiköhän se välyksien muuttuminen tule jostain muualta.
Itse hionut timantti"kivellä" kai suurin vaara vois olla että hioo vinoon. Silloin voisi tulla pistekuormitusta tai jopa vääntöä.
Ainakin itsellä nuo olleet lähes huoltovapaat.

Ainakin itsellä nuo olleet lähes huoltovapaat.

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Jep. Paininkuppien hionta kuulostaa riskaabelilta. Siinä karkaisun menetys veisi kupit lopullisesti ja ehkä nokatkin. Kuppien pitää ehdottomasti pyöriä toimiessaan että eivät kulu kuopalle. Toinen on se että eivät väljisty kannen ohjaimissaan (Tai ohjain kulu) .
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Hitto, puhuin painikupista kun en tiedä sen oikeaa nimeä
Eli pakoventtiilikoneiston osa joka ottaa nokkaan kiinni, paininkupin näköinenhän se on mutta ei taida olla sen oikea nimi. Jos se sattuu kulumaan yllättävän paljon niin pahintahan on että venttiili ei aukea kyllin paljon
venttiili ei ala kantamaan eikä sen kuluminen oletettavasti lisää nokan kulumistakaan.
.



- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Niin, kyllä minäkin puhun paininkupeista, minullehan kävi niin että kun kupit jostain syystä lakkasi pyörimästä tai sitten karkaisu oli mennyt pieleen ne kuluivat kuoppaisiksi ja tuhosivat samalla pakonokat 
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Jos ajatellaan että rasitus mikä nokasta tulee menee kupin kautta säätöpalasta venttiilille niin kyllä tuo pala ilmeisesti joutuu aika koville, varsinkin kun voi olla ainoastaan 1.7mm paksu. Jos jollain on faktaa tästä asiasta puhukootScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai sen säätöpalan luulisi olevan alttiina kovalle kulutukselle kun nööli on venttiilinvarren ja paininkupin välissä jemmassa? Paininkuppien hiominen voisi kyllä ainakin itseä pelottaa, sitä vasten kun hinkkaa nokka-akseli tai keinuvivut.

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Jeps.. edelleenkään 4- sylinteristen palat ei varmasti kulu paikoillaan, miksi 6-pyttyisessä siis pitää olla kovempi
Venttiilinpään halkaisija on aika suuri 9mm ja pinta-ala sen johdosta myös ja paino jakaantuu laajalle alalle. Kaikissa palalla toimivissa nostajissa olen havainnut venttiilinpään lyttääntymistä, luulisin että ne ovat alkujaan olleet aivan tasaiset. Tasaisiksi ne on myös aina koneistettu 
Lisäys: Venttiilin päästäkään ei toki sovi liikaa ottaa, itse ole ottanut palojen helmoista myös ettei helmat vaan ala kantamaan


Lisäys: Venttiilin päästäkään ei toki sovi liikaa ottaa, itse ole ottanut palojen helmoista myös ettei helmat vaan ala kantamaan
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
TS:ssä on varret n.8mm ja vanhassa 4-sylinterisessä ja V6:a on n.9mm V6:nen kiertää 5800 rpm ja nyt ei ole tietoa tai musitikuvaa paljonko toi esim. 2 litrainen kiersi (TS 5800 rpm), konehan oli aika pitkäiskuinen, liekö tässä osasyy?
Pakopuolella on natriumtäytteiset venttiilit, niiden päitä ei sovi hioa
Pakopuolella on natriumtäytteiset venttiilit, niiden päitä ei sovi hioa

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Pitää tunnustaa että en tiedä.
Mutta vanha kikkahan tuo on. Vanhemmissa V6:ssahan ei ole edes pakopuolella ohjurinkumeja. Eikä muuten 75 Turbossakaan. Mutta nuo täytetyt varret taitaa löytyä ihan yleisesti Alfoista. Ainakin "vanhemmista". Joko se välys riittää siihen laajenemiseen tai sitten ne laajenee saman verran. Tai sitten se ei pääse lämpenemään ku natriumi puskee lämmön heti harakoille.

Mutta vanha kikkahan tuo on. Vanhemmissa V6:ssahan ei ole edes pakopuolella ohjurinkumeja. Eikä muuten 75 Turbossakaan. Mutta nuo täytetyt varret taitaa löytyä ihan yleisesti Alfoista. Ainakin "vanhemmista". Joko se välys riittää siihen laajenemiseen tai sitten ne laajenee saman verran. Tai sitten se ei pääse lämpenemään ku natriumi puskee lämmön heti harakoille.

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Minähän en koneista ymmärrä mitään mutta jos lämpö saadaan johdettua hyvin pois venttiilin lautaselta jo itse venttiilin varteen niin se tasaantuu suhteessa aika paljon. Jos tuon takia ohjuri lämpenee niin paljon että radikaalia muutosta tapahtuisi niin taitaisi lautaset sulata jo normaali venttiileissä
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Vakio TS kiertää noin 6300 rpm, ja sekunnin verran sallii käydä hieman korkeammallakin.. Natriumtäyte ei todennäköisesti ulotu ylös venttiilin päähän asti, loppunee reilusti ennen lukkouria, ehkäpä kohtaan, missä venttiili muuttuu rosterista teräksiseksi. Ei ole taaskaan Alfa valmistuskustannuksia murehtinut, kun on päättänyt valmistaa lautaset eri materiaalista kuin varretRicambi kirjoitti:TS:ssä on varret n.8mm ja vanhassa 4-sylinterisessä ja V6:a on n.9mm V6:nen kiertää 5800 rpm ja nyt ei ole tietoa tai musitikuvaa paljonko toi esim. 2 litrainen kiersi (TS 5800 rpm), konehan oli aika pitkäiskuinen, liekö tässä osasyy?
Pakopuolella on natriumtäytteiset venttiilit, niiden päitä ei sovi hioa

Minä myös olen syylistynyt palojen hiontaa ja kilpa-TS:ssä on tällä hetkellä rosterista itsetehdyt palat. Saas nähdä, miten kestävät.. 5mm paksuja paloja ei olisi varmaan ollut saatavillakaan.
Kimmo / alfatune.fi