Putsasimme ja purimme vanhan nivelen osiin, se näytti ja tuntui oikein hyvä kuntoiselta, eikä mitään kulumaa näkynyt missään. Vaan näkeekökään tuollaisesta silmällä, jos siinä on jotain vikaa? Käsin kun nitkutteli pyörästä irrotettua vetoakselia, niin enemmän ääntä siitä sisemmästä nivelestä vaikutti lähtevän, ulommasta ei mitään. Olisiko vika kuitenkin siinä?
Siinä kirotessa, otimme koko akselin irti sisemmästä nivelestään, siis siitä kupista. Nyt akselia on helpompi käpeltää ja ihmetellä. Tarvii irrottaa tuo jämähtänyt nivel pois ja katsoa, josko itse akselista olisi vielä kaluksi. Jos ei niin sitten se on vissiin ostettava koko akseli? Ulko- ja sisäpäähän saa kyllä niveliä, mutta sitä välissä olevaa akselia ei saa erikseen?


Automaattiinhan on vielä eri nimike koko akselille. Mitä siinä on eroa, akselin pituus? Tietää vaan kannattaako edes haaveilla vanhan akselin kunnostuksesta nivelien vaihdolla, jos ero onkin jo niissä?
Riippumatta siitä, mitä akselia sinne nyt lopulta aletaan takaisin laittamaan, niin tarvii se sisemmän nivelen ”pesä” ensin irrottaa vaihdelaatikosta. Ei sinne niveleen saa muuten rasvoja, eikä sitä luotettavasti koottua. Kuinkas tuo irrotetaan vaihdelaatikosta ja tulee sieltä vaihteistoöljyt syliin? Kuinka tuo hanskataan?
Ja autohan oli vielä Qtronic.
Hjälp!