Kumpikos kutonen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kreivi
Viestit: 156
Liittynyt: 05 Tammi 2005, 15:34

Kumpikos kutonen

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

kannattasi valita 2,5 vai 3,0 jos tuollaista seiskavitosta on kakkosalfaksi hankkimassa? :crazyeyes: Vai peräti jokin muu voimalaitos?
HUOM. Kummastakaan ei ole minkäänlaista kokemusta. Olen tutustunut ainoastaan 2.0 ts seiskavitoseen.
Mahdolliset ongelmat ja kulut yms vs tehot ja ajettavuus kiinnostaisi kokeneemmilta kuulla. Kiitosta jo etukäteen...
K

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta 2.5:sta ollenkaan mutta kerronpa oman käsitykseni asiasta. Moottorin ja tekniikan huoltokulut samaa luokkaa, kertaluokkaa kalliimmat kuin 4-sylinterisissä. Tehoa 156hv vs 180-192hv. Jonkinmoista eroa varmaan kulkemisessa, 3.0:ssa pidempi perävälitys tasoittaa puntteja. 3.0 americassa enemmän painoa verrattuna eurooppamalliseen 2.5.een, eri lähteiden mukaan 50-100kg johtuen mm. joustopuskureista. Samoin myös tavaratila on pienempi takaluukkuun sijoitetun tankin takia.
Jos haluat huolettoman ja edullisesti ylläpidettävän 75:n niin suosittelisin nelisylinteristä ruiskumallia, erityisesti 75 T.Sparkia :roll:

Nimimerkki 90:llä ainakin on omakohtaista kokemusta molemmista V6:sista.
Viimeksi muokannut GAMMA500, 24 Tammi 2005, 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kreivi
Viestit: 156
Liittynyt: 05 Tammi 2005, 15:34

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

Jees. Mulla on ollut 164 ja 155 tuolla 2.0 tslla. Eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa. Mutta mieli tekis kokeilla kutosta...:)K

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Löysin etsimäni ketjun, ole hyvä :) :

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3395&highlight=

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Twin sparkki on kyllä kulkupuoleltaan aika tavanomainen laite. Jos tarkoitus on ostaa 75:nen ihan vain harrastepeliksi, ja rahaa on sopivasti tuhlattavana, niin itse valitsisin jonkin noista "tehomalleista". Turbo olisi _mielestäni_ optimaalinen valinta, mutta niitä ei oikein saa mistään. Kuusimukisia on hieman enemmän ja siinä tulisi kunnolliset moottorinäänet vakiovarusteena.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Minäkin säästän edelleen V6-versiota varten. Olen päätymässä 3.0:aan, sillä ainankaan paperilla tessun ja kakspuolikkaan tehoissa ja kulussa ei ole suurta eroa.

Kun ikää on jo kertynyt niin mielin QV mallia, jossa on ilmastointi ja ABS. Sellainen täytynee hakea Saksasta.

Toisaalta aina välillä himottaa 90:sen 75 2.5 QV. On ilmeisesti yksilönä hyvä, ainakin omaistajansa mukaan.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no pientä säätämistä tuossa omassakin toki on mutta hyväkuntoista koria ja tekniikkaa osaa jo arvostaa... :)

juu...saksassakin tosin hyvä 75 QV maksaa jo useamman tonnin joten hintaakin tulee luultavasti melkoisesti..

Avatar
Kreivi
Viestit: 156
Liittynyt: 05 Tammi 2005, 15:34

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

En ole oikeastaan hankkimassa harrasteautoa vaan elämäntapa-autoa :-D Kutonen kiinnostaisi eritoten fiilisten, soundin ja tietysti kulkuhalujen vuoksi. Päätyykö raati siis 3 litraiseen vai olisko 2,5 helpommin kiristettävä? Toisaalta jos ts on suorituskyvyltään hyvin lähellä 2,5sta niin ehkei maksa vaivaa (ja euroja) hankkia sellaista vaan ts, joka onkin jo ennestään tutumpi ja edukkaampi pitää?
Voi tätä tuskaa...
K

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kakspuolikas taitaa olla kolmilitraista parempi seuraavissa kohdissa:

- halvempi hankkia
- kevyempi (ei-America)
- linjakkaampi (ei-America, makuasia?)
- isompi tavaratila (who cares)

Kolmilitrainen onkin sitten muissa ominaisuuksissa yhtä hyvä tai parempi. Painonjakaumassa, varaosien hinnoittelussa jne. ei juuri taida olla eroja.

Jos kohdalle osuu hyvä 2.5 niin mikä ettei siitäkin saisi hauskan pelin, mutta vastaavankuntoisista 2,5:sta ja 3,0:sta ei ainakaan meikällä olisi vaikeutta valita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Kreivi kirjoitti:En ole oikeastaan hankkimassa harrasteautoa vaan elämäntapa-autoa :-D Kutonen kiinnostaisi eritoten fiilisten, soundin ja tietysti kulkuhalujen vuoksi. Päätyykö raati siis 3 litraiseen vai olisko 2,5 helpommin kiristettävä? Toisaalta jos ts on suorituskyvyltään hyvin lähellä 2,5sta niin ehkei maksa vaivaa (ja euroja) hankkia sellaista vaan ts, joka onkin jo ennestään tutumpi ja edukkaampi pitää?
Voi tätä tuskaa...
K
osta multa tuo 2.5:n ja hommaa siihen kolmetonninen kone.. :wink:

150tkm ajettu 164 12V QV:n konekkin löytyy jonka kyllä saa halutessaan lisähinnasta mukaan... on tällä hetkellä vielä 90:n keulalla

terv. nimim SEX cylinder.... :mrgreen:

PS: TS:ssä ei kyllä valitettavasti ole noita kutosen murinoita.. 8)

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ja sitten kun vielä työntää tuohon V6:seen ne 100mm männät ja putket... :lol:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Jos kohdalle osuu hyvä 2.5 niin mikä ettei siitäkin saisi hauskan pelin, mutta vastaavankuntoisista 2,5:sta ja 3,0:sta ei ainakaan meikällä olisi vaikeutta valita.
no eipä kyllä itselläkään, kyllä se kuppi taitaa tuonne kolmetonnisen puolelle kallistua..

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

90 kirjoitti:osta multa tuo 2.5:n ja hommaa siihen kolmetonninen kone.. :wink:
3.0 tehot ja 2.5 tiuhempi perävälitys ja keveys. Tulisi aika kilpailukykyinen kiihtyvyys, noin Alfojen joukossa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no juu, jalkoihin ei ainakaan jää.. :)

gtj
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Syys 2003, 00:21
Paikkakunta: Kauniainen

koneet

Viesti Kirjoittaja gtj »

Öö, meneeköhän tää mainoksen puolelle, no oma mielipiteeni tää kuitenkin on. Kutvoset on kyllä ihan ok pelejä, niissä tuo keulan paino ja kokonaispaino hieman häiritsee. Sekä bensan kulutus että huoltokustannukset ovat nelosta suuremmat. Itse näkisin 75 Tsn ja siihen upotettu tbo kone. Ja kutituspotentiaalia turbossa kyllä on. Vihellys on muuten ihan hieno koneääni sekin mutta kyllä se kutosen murina aika hieno on. Harjunpää viritti Ruotsissa 2.5 ja sai siitä 270 heppa, auto on katsastettu katukäyttöön. Eli ei tuo 2.5 mikään huono vaihtoehto ole. En nyt sitten mainitse että mulla on hyvä tbo kone myytävänä! Rolle antaa kenkää.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: koneet

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nyt tulee täysin subjektiivinen epämääräinen vastaus mutta sanotaan nyt kuitenkin. Jos valitsee auton jota meinaa pitää pitkään, kannattaisi ostaa sellaisella koneella ettei harmita jälkeenpäin. Taas pitäisi enemmän tuijottaa yksilöä kuin konetta..

TS/turbo vs. V6, mihin käyttöön hankkii? Jos ei radalla aja niin ei tuo keulapaino maailmaa kaada, ja tuskin radallakaan jos on kuitenkin ihan katuautoksi ajateltu. Kutosessa on äänet, mutta niin on turbossakin. Turbossa taas virityskierre on loputon :twisted:

3.0 vs. 2.5 olen ollut ymmärtäväni että kolmelitraisia löytyisi enemmän, joten ehkä kannattaisi silti noiden kesken keskittyä isompaan jos ei muuten ole ratkaisevia eroja kulujen suhteen eikä sopivaa 2.5 hypi silmille :wink:

gtj kirjoitti:Rolle antaa kenkää.
Kuva

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Rolle turisee kyllä asiaa. Ainakin omalla kohdallani on aina aiemmin tehnyt mieli isommalla koneella olevaa versiota omasta autostani, nyt onneksi ostin sellaiset kotterot että ei tarvitse ainakaan moottorinvaihdoksista ja prosenteista murehtia. Voi keskittyä ylläpitoon ja muuhun rakenteluun sen unelmoimisen sijasta :) Nyrkkisääntö myös että mitä suurempi moottori samassa mallissa----->kalliimpi, eksoottisempi ja halutumpi vuosien päästäkin

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

GTV6 ja 75 Turbon omistaneena. Nähtävästi molemmat alkuperäisiä tai ainakin hyvin miedosti kutitettuja. Turbo EHKÄ suorituskykyisempi mutta käytännössä V6 vie pisteet. Alavääntö ja se helppous millä antaa tehon...
Varmasti turbo helpompi ja halvempi virittää, itse näen unia 75 V6 johon pukkaa pari turboa hieman hönköä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti: Nyrkkisääntö myös että mitä suurempi moottori samassa mallissa----->kalliimpi, eksoottisempi ja halutumpi vuosien päästäkin
no valmistumäärät ratkaisee kyllä myös melkoisesti kun haluttavuudesta ja kalleudesta puhutaan..
hyvä esimerkki on tuo 90:n jota on allekirjoittaneeltakin kyselty keskieurooppaa myöten..noistakin kun on varmaan jo 3/4-osaa paalattu noin maailman laajuisesti ajatellen..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti: itse näen unia 75 V6 johon pukkaa pari turboa hieman hönköä.
jahans sulla on samat yöunet kuin mullakin... :-D

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ihme unia, meikäläisellä se on 3.5 litraa ja remmiahdin.

gtj
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Syys 2003, 00:21
Paikkakunta: Kauniainen

kutvonen

Viesti Kirjoittaja gtj »

3.5 ja remmiahdin, sekä tuplaturbo! Tää on mun märkä uni ja toi kone pitää asentaa Gtv6seen! Ja ehkä yksi pikkuturbokin riittäisi. Oli jossain vaiheessa -90 Thunderbird 3.8 remmillä, kyllä siinä on soundit paikollaan!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps gtj puhuu nyt asiaa..GTV6:n koppa on ainoa ja oikea moiselle moottorille.. 8)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hmm...GTV6 on kyllä luihakkaamman näköinen. En tiedä raskisinko kuitenkaan sitä "uhrata". Ja ehkä 75:nen järjettömillä kulku haluilla yllättäisi porukkaa enemmän.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no mutta eihän tuolla moottorinvaihdolla nyt kuitenkaan mittän pilata lopullisesti..ainahan sitä voi vaihtaa orkkistekniikan takaisin..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nythän kuulostaa sille että tuollaisia biturbo-kompressori-yhdistelmiä olisi tulossa vähän kaikille, kunhan vaan keksitään sopivin kori :lol:


Toi minun moottorikokopointti oli tosiaan nyrkkisääntö, GTV6 on pääsääntöisesti halutumpi kuin GTV 2.0 ja 75 3.0 halutumpi kuin 1.8 indy vaikka indyjä ei montaa olekaan tehty, ajattelin siis kun puhetta on saman korimallin autoista. GTV6 on varmasti kaikista takalaatikkoalfoista halutuin heti 75 turbo evoluzionen ja gtv/giulietta turbodeltojen jälkeen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja itse heitän vielä peliin ES30:sen. :)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Meinasin lisätä itsekin SZ:n mutta jotenkin se jäi :oops:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa on aika häijyn näköinen kone.
http://www.carsfromitaly.com/brooklands ... bo_eng.jpg
Väittävät sitä GTV6 biturboksi.Ei se ainakaan minusta Callaway ole, välijäähdyttimet minusta siinä erillaiset, koneen päällä.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 05 Helmi 2005, 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Pasi.H
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 17:21
Paikkakunta: Köyliö

Unensa kullakin...

Viesti Kirjoittaja Pasi.H »

Minulla se on tämmöinen...
75 alfa powered by 3500 Rover/Buick v8... Pyhäinhäväistyskö? Maybe, mutta olispa kasi-alfa, ilman Montrealin hintaa. Tai ainakin Auto kasilla. 8)
Paistaa se päivä risukasaankin, onneksi kuitenkin harvoin...

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Siis katsastettuna Suomessa? Kerro lisää, laita kuvia albumiin. Ei ehkä korkeaa teknologiaa, mutta minua kyllä aina kiinnostaa pieni kevyt auto, iso moottori yhdistelmä.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Unensa kullakin...

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Pasi.H kirjoitti:Minulla se on tämmöinen...
75 alfa powered by 3500 Rover/Buick v8...
Itse muokkaisin tuon malliin "75 Alfa powered by 5000 Rover/Buick V8...

Ainakin viistöista vuotta sitten jalkapallohuligaanien luvatusta maasta Roverin kasiin sai tuon 5.0L-paketin.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Pasi.H
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 17:21
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Pasi.H »

8) Jos minulta kysyttäis niin sehän olisi povered by 403 olds, mutta noi katsastussäännöt ei oikein salli näin märkiä unia...
Tuo 3500 sen sijaan vois onnistua jos se vaan mahtuu. Ainoa asia mistä en noin pykälien puolesta ole varma, on se koneen paino. Jos 3500 menee vertailumoottorin painorajoihin, oliko se nyt 20 vai 25% lisää max, niin sitten ei ole muita kuin järjestelykysymyksiä. Sen diisselin paino kiinnostaisi juuri tästä syystä. Tehot ei ole ongelma, kiitos 3.0 mallin. Ja mitä tulee Rover 5000:n, niin kuka sitä vuosikatsastuksessa konetta rupeaa aukomaan kunhan pintapuolisesti ei ole asiat muuttuneet... Ja muistakaa roddarin suhteettomuusteoria "jos iso moottori kuljettaa kevyttä autoa lujaa, niin vielä isompi moottori kuljettaa vielä kevyempää autoa vielä lujempaa..." Kevään jatkoja kaikille ja palataan asialle jahka asiat ovat edenneet. Tai vaikka heti. :-D
Paistaa se päivä risukasaankin, onneksi kuitenkin harvoin...

Vastaa Viestiin