F1-kausi 2014
Valvoja: Moderators
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: F1-kausi 2014
Menee vähän 2015 puolelle, mutta itselle tuli tuosta moottorien kehityskiellosta mieleen jo pari kuukautta sitten yksi kikka.
Nyt luin jostain lähteestä Ferrarin väläytelleen porsaanreiän mahdollisuutta.
Tadaa ... Tämä kaikki tarkoittaa siis sitä, että Alfa Romeo toimittaa moottorit Ferrari tallille ensi vuonna.
Uutena moottoritoimittajana saavat kehittää moottoriaan läpi ensimmäisen kauden, eli koko 2015. Helppoa ja hyvin Ferrarimaista sääntöjen venytystä.
Nyt luin jostain lähteestä Ferrarin väläytelleen porsaanreiän mahdollisuutta.
Tadaa ... Tämä kaikki tarkoittaa siis sitä, että Alfa Romeo toimittaa moottorit Ferrari tallille ensi vuonna.
Uutena moottoritoimittajana saavat kehittää moottoriaan läpi ensimmäisen kauden, eli koko 2015. Helppoa ja hyvin Ferrarimaista sääntöjen venytystä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Re: F1-kausi 2014
Uusista valmistajista Hondalla on 2015 luokituksen deadline 28.2.2015. Ilmeisesti vanhoilla valmistajilla tuo deadline on kauden alku.
VMP
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: F1-kausi 2014
Button ja Alonso McLarenille. Minunmielestä herrasmies-Button olisi kyllä voinnut jo siirtyä Webberin kaveriksi Porschelle - samaan aikaan on kuitenkin hauska nähdä, miten tämä parivaljakko toimii keskenään. ja miten McLaren-Honda combo toimii näinä päivinä.
Kiinnostavia parivaljakoita noissa isoissa talleissa, Red Bullin kaksikko ja MB;n toinen puoli tuntuukin yhtä'äkkiä aika kevyeltä tavaralta, vaikka Ricciardo ja Rosberg kuitenkin viimekauden perusteella ovatkin kovia luita
Kiinnostavia parivaljakoita noissa isoissa talleissa, Red Bullin kaksikko ja MB;n toinen puoli tuntuukin yhtä'äkkiä aika kevyeltä tavaralta, vaikka Ricciardo ja Rosberg kuitenkin viimekauden perusteella ovatkin kovia luita
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: F1-kausi 2014
Magnussen ajoi hyvin, joten harmi on kun lähti ajokuskin pallilta. Toivottavasti ei tullut vikavetoa, toisaalta perustelut tuolle wanhuskombollekin on ihan hyvät - juurikin Hondan ongelmat...
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: F1-kausi 2014
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/arti ... os/4626680
Soutaa, huopaa...
Ei siinä, nykyiset voimanlähteet on kyllä melkosta tekniikkapornoa ja insinöörien taidonnäyte, mutta ei kovinkaan tarkotuksenmukasia mun mielestä kyseiseen kilpa-autosarjaan.
Tarkotuksenmukasuudesta kertoo se, että jos säännöt rajattaisiin näin:
-Jokainen voimanlähde penkitettävä ja sinetöitävä, tehomaksimi 900-1000hv
-Ei välitankkauksia
-Painominimi autolla 700kg
Veikkaisin että jokaisella tallilla olis jonkin näkönen ahdettu V8 tai jopa V6 ilman mitään kerssejä ja erssejä tuomassa lisäpainoa. Polttoainetalouteen satsattaisiin myös hieman, koska välitankkaukset ovat kielletty - mutta pääpaino ei olisi siinä. Vauhtia pystyttäisiin kontrolloimaan tehokkaasti aeroilla ja renkailla. Mielummin aeroilla niin ohitukset olisivat helpompia.
Kyllä tää nykynen sääntöviidakko ja säästöajelu tappaa koko lajjin. Ei tuu olemaan halpaa jos voimanlähteitä taas muutetaan vuodelle 2016, mutta saattais olla lajin pelastus loppupeleissä.
Soutaa, huopaa...

Ei siinä, nykyiset voimanlähteet on kyllä melkosta tekniikkapornoa ja insinöörien taidonnäyte, mutta ei kovinkaan tarkotuksenmukasia mun mielestä kyseiseen kilpa-autosarjaan.
Tarkotuksenmukasuudesta kertoo se, että jos säännöt rajattaisiin näin:
-Jokainen voimanlähde penkitettävä ja sinetöitävä, tehomaksimi 900-1000hv
-Ei välitankkauksia
-Painominimi autolla 700kg
Veikkaisin että jokaisella tallilla olis jonkin näkönen ahdettu V8 tai jopa V6 ilman mitään kerssejä ja erssejä tuomassa lisäpainoa. Polttoainetalouteen satsattaisiin myös hieman, koska välitankkaukset ovat kielletty - mutta pääpaino ei olisi siinä. Vauhtia pystyttäisiin kontrolloimaan tehokkaasti aeroilla ja renkailla. Mielummin aeroilla niin ohitukset olisivat helpompia.
Kyllä tää nykynen sääntöviidakko ja säästöajelu tappaa koko lajjin. Ei tuu olemaan halpaa jos voimanlähteitä taas muutetaan vuodelle 2016, mutta saattais olla lajin pelastus loppupeleissä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: F1-kausi 2014
Jo pelkästään se, että pienemmissä GP-sarjoissa aletaan ylittämään F1:n suoranopeuksia ja jopa kierrosaikoja uhataan, kertoo paljon. Todella "kuninkuussarja", jos pikku-GP:llä kulkee kovempaa 
Ja tuo jatkuva sahaaminen. Miksi?
Vapaasti suunniteltava moottori, joka on tietynlainen spekseiltään (ettei yksi tee jotain turbojettiä ja muut perinteistä polttomoottoria), sitten viikonlopuksi rajattu kilomäärä polttoainetta.
Jos käytössä on vaikkapa 200kiloa polttoainetta, sen täytyy riittää harjoittelut, aika-ajot ja kisa. Tuo pakottaisi tekemään taloudellista; jolloinka tehoa haluttaisiin ottaa esim. lisäahtamalla tms. ja säätämällä aeroja paljonkin. Ja sitä rataa...

Ja tuo jatkuva sahaaminen. Miksi?
Vapaasti suunniteltava moottori, joka on tietynlainen spekseiltään (ettei yksi tee jotain turbojettiä ja muut perinteistä polttomoottoria), sitten viikonlopuksi rajattu kilomäärä polttoainetta.
Jos käytössä on vaikkapa 200kiloa polttoainetta, sen täytyy riittää harjoittelut, aika-ajot ja kisa. Tuo pakottaisi tekemään taloudellista; jolloinka tehoa haluttaisiin ottaa esim. lisäahtamalla tms. ja säätämällä aeroja paljonkin. Ja sitä rataa...
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: F1-kausi 2014
Musta tuo polttoainesäästäminen ei oikeen kuulu tän tyyppiseen kilpa-autoiluun. Tehomaksimi ja toteutustapa vapaa. Jokainen talli sais sen 1000hv irti motista ku motista, ja sen jälkeen sitä ruvettais keventämään, pienentämään ja taloudellistamaan. Kukaan ei yrittäis saada lisätehoa, kun kaikki sallitut konit ovat jo käytössä. Toi rengassäästely on kans yks naurettavuus noissa aika-ajoissa, ei voi ymmärtää. Ne renkaat ja polttoaine kustannukset on niin pieni kärpäsen paska koko lajissa, että ihan turha niissä ruveta säästelemään. Pilaa vaan koko lajin tollanen ituhippeily. Miettikää nyt vaikka paljon menee polttoainetta pelkästään tossa F1 sirkuksen logistisessa toiminnassa verrattuna itse kilpailuun.Aquatica kirjoitti:Jo pelkästään se, että pienemmissä GP-sarjoissa aletaan ylittämään F1:n suoranopeuksia ja jopa kierrosaikoja uhataan, kertoo paljon. Todella "kuninkuussarja", jos pikku-GP:llä kulkee kovempaa
Ja tuo jatkuva sahaaminen. Miksi?
Vapaasti suunniteltava moottori, joka on tietynlainen spekseiltään (ettei yksi tee jotain turbojettiä ja muut perinteistä polttomoottoria), sitten viikonlopuksi rajattu kilomäärä polttoainetta.
Jos käytössä on vaikkapa 200kiloa polttoainetta, sen täytyy riittää harjoittelut, aika-ajot ja kisa. Tuo pakottaisi tekemään taloudellista; jolloinka tehoa haluttaisiin ottaa esim. lisäahtamalla tms. ja säätämällä aeroja paljonkin. Ja sitä rataa...
Re: F1-kausi 2014
Paitsi aika-ajoissa sai ylimääräisen rengassetin jos selvisi Q3, eikä pikkuformulat menneet suorilla (eikä kierrosajoissa) f1 -vauhtia. Polttoaineensäästöä tuo on aina* jossain määrin ollut, jos välitankkausta ei ole sallittu.
*jostain 80-luvulta saakka, vanhemmasta ajasta ei ole muistikuvaa.
Sinänsä kyllä samaa mieltä, että kuraahan nyky F1 on syystä tai toisesta, mutta yllämainitut ovat tuskin niitä syitä.
*jostain 80-luvulta saakka, vanhemmasta ajasta ei ole muistikuvaa.
Sinänsä kyllä samaa mieltä, että kuraahan nyky F1 on syystä tai toisesta, mutta yllämainitut ovat tuskin niitä syitä.
VMP