Kehtaako tollasta lurauttaa bussoon vai onko Teboilin möljyt yleisesti sitä mitä hintansakkin, alempana muita ? Vaakakupissa kaksi kannua Teboilia 70e tai kaksi kannua vastaavaa Valvolinea 110e... Tuli yllätyksenä Alfan moottorin öljytilavuus
Nyttemmin em. Teboilin litkuilla oon ajellut 4tkm ja öljynpaineet ovat edelleen hyvät ja jos tarkkoja ollaan niin n. 2dl on "kadonnut" tuona aikana jota en pidä lainkaan huonona suorituksena vanhalta autolta
Pläräsin motonettiä ja siellä on selvät sävelet ainakin 156:seen. Eli laittaa kuuluu motox, joko rieseliversiota tai pensamallia. Poikkeuksena on gta ja jts, joihin kuuluu castrolli 10w60.
Valvoline VR1 Racing 10W-60 ei ainakaan törkyhintaista ole? Tiedän monia, kenellä Valvolinet ovat lopettaneet kulumisen (jos ei siis selkeästi jostain vuoda), ei ehkä kokonaan, mutta siinä määrin ettei se ole enää ongelma. Tosin tiedän kyllä sellaisiakin, kenellä tuo ei ole auttanut - vaihtoehtojahan on 10W-60:ssä myös monia, Valvoline, Teboil, Selenia, Wolf (huono saatavuus vaan suomessa)
Oorrait, vois niitä kokeilla, jos ei ainakaa enempää vie nii tuleehan noi halvemmaks. Castrolia on 4l vie kontis, ei vissii sovi sitä lisätä Valvolinen sekaa jos tarvii lisätä? 10w60:a vaikka molemmat olis.
^
No sittehän se on pirun tiivis. Itse tosiaan 10tkm välein vaihdan TS:ään ja JTD:hen (156) aina ja ikuisesti. Onhan se kuitenkin virallinen suositus suomen oloihin (12kk/10tkm)
omassa 156 SW JTD.ssä kilsoja mittarissa päälle 320tkm, sen verta pitää vanhaa sääliä että ölpät vaihtuu 10tkm välein, ei tuo nyt niin iso kuluerä ole..
Öljyt ~50eur ja suodatin 10eur + vähän työtä, tietysti tässä se, että pääsee itse vaihtamaan. Jos tuon heittää 10tkm välein ja ajoa tulee vaikkapa 30tkm vuodessa, on se peräti 180euroa vuodessa kuluja. Ja tuolla ajomäärällä jää kyllä aivan taatusti täysin marginaaliseen osuuteen =P
eipä ole juurikaan eroja, molemmat toimii ympärivuoden, 10W-60 toimii kuumemmissa olosuhteissa eli kesäkäytössä paremmin mutta talvella menee tuo maxlifekin.. tuotahan saa myös viskositeetilla 5w-40, omaan dieseliin vaihtui 5w-40:t valvolinen punaisesta purkista..
Kysäsen siis vielä että onko V6:ssa minkämoista eroa näillä ympärivuotisessa käytös?:
VALVOLINE MAXLIFE 10W-40
VALVOLINE VR1 RACING 10W-60
10/40:a suosittelee manuaali, mutta "urheilulliseen ajoon" suosittelee 10/60:a..
Itsellä lähti just toinen öljynvaihtoväli Maxlifella käyntiin, ei pahaa sanottavaa. Mittarissa karvan vajaa 260k. Tosin ei sisällä sen sporttisempaa ajoa kuin satunnaiset ohituskaistariipaisut.
Onkohan mun bussossa jotain vikaa kun Shell Helix 5W40:tä ei käytännössä häviä vaihtovälillä 10tkm/1vuosi?
Oon ajatellut vaihtaa tuohon 10W60, mut en tiedä onko mitään järkeä, kun näilläkin hyvin pelaa.
Ja eikö tuo Shell ole kuitenkin ihan laatuöljy, ferrarin logokin vielä purkissa?
^Empä omalla pikku-bussollakaan ajellut 10W-60:llä ja hyvin pysyi öljyt koneessa. Ajotavallakin varmaan merkitystä kuinka paljon kone huohottaa tosin happea bussot varmaan saa kaikki, ainakin joskus.
Itse annoin käyttöohjekirjan öljyspeksin paikallisen varaosaliikkeen hovihankkijalleni joka metsästi ko. spesifikaatiot täyttävän öljylaadun. On pysynyt koneessa. Kyseessä siis 10W40 semisynteettinen oiloni. Ajoneuvona raa-asti edellisessä elämässään rääkätty pikkubusso 156.
Vähän huuli pyöreenä lueskellut foorumeilta juttua tuosta mystisestä Selenia Sport Powerista, jota ei tunnu saavan mistään mutta joka näyttäisi olevan teknisesti ainoa kaikki tehtaan uusimmat speksit täyttävä tuote. Ilmeisesti kuitenkin kaikki ACEA C3 -speksin täyttävät tuotteet lienevät ok, vai onko käytössä huomattu suuriakin eroja?
Itsellä tällä hetkellä sisällä AK:n laittamat Nesteen City Prot ja mietiskelen tässä, että mitäs sitä seuraavaks laittais kun on kohta vaihto käsillä.
^ konalassa motonettii vasta päätä fixus korjaamosta. Tosin viimeksi loppui kun antoi viimeisen purkin for free sanoi tilaavansa lisää.. Kohtahan se itekkin pitäisi taas vaihtaa kun 10tkm/4kk tulee täyteen
Hyvähän se, että öljyt vaihtuu taajaan. Onkohan kuitenkin jo hätävarjelun liioittelua vaihtaa kolmesti vuoteen, jos ~30000km/a kertyy. Eihän tuo kolmekymppiä vielä paljoa, mutta kyllä se jo sisältää jonkummoista matka-ajoa ja suhteessa vähemmän kylmäkäynnistyksiä, kuin jossain ihan nurkkarassissa. Eli moottoria ja öljyä "hellivääkin" ajoa on jo jonkinverran.
stoichiometric kirjoitti:Hyvähän se, että öljyt vaihtuu taajaan. Onkohan kuitenkin jo hätävarjelun liioittelua vaihtaa kolmesti vuoteen, jos ~30000km/a kertyy. Eihän tuo kolmekymppiä vielä paljoa, mutta kyllä se jo sisältää jonkummoista matka-ajoa ja suhteessa vähemmän kylmäkäynnistyksiä, kuin jossain ihan nurkkarassissa. Eli moottoria ja öljyä "hellivääkin" ajoa on jo jonkinverran.
Eikös hyvänä sääntönä ollu kympin välein tai kerran vuodessa?
Kumpi eka täynnä nii sen mukaa mennää. 159 manuaali sanoo 15 tkm/6kk.
itse hommasin juuri tuohon 3.2 bussoon tuollaista totalin 10w-60 öljyä. http://shop.mamasan.fi/product/show/348 ... -10w-60-1l. tiedä sitten minkälaista öljyä tuo on. mutta hinta ei mikään paha toinen vaihtoehto olis ollut gulf tai q8 oils
Ei löytynyt seleniaa kaupasta mutta tyhjin käsin ei tarvinnut lähteä kun konalan fixus kaupan myyjän kaa kaivettii hyllystä liqui moly 5w-40 toptec 4100 fiat hyväksynnällä 9.55535/s2/h2/m2.
E: 72€/6l
Viimeksi muokannut jkk, 08 Joulu 2014, 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
stoichiometric kirjoitti:ei tuo sport power ainakaan arvoiltaan hullummalta näytä: viskositeetti sadassa asteessa 15.2 ja viskositeetti-indeksikin sentään 170.
Ongelma vaan on siinä, että tuota ei näytä oikein saavan mistään, ainakaan mihinkään järkevään hintaan, eli hyviä korvikkeita haetaan edelleen jos joku haluaa jotain suositella. Seuraava vaihto edessä jo ensi viikolla, joten mennään city prolla vielä toistaiseksi.
Eikös vihatulla Rally Formulallakin ollut viskoosi-indeksi kohdillaan eli luokkaa 170-180?? Eikös se kerro että kuinka laaja on viskositeetti-alue, pääpiirteittäin?
Olenko muuten ihan pihalla, jos epäilen että synteettiset lisukkeet lähinnä paksuntaa öljyä, ei ohenna, jolloin voisi epäillä että mitä pienempi ilmoitettu kylmän viskositeetti, sitä lirumpaa on perusöljy jota lisukkeilla kuumana paksunnetaan? Tuohon kai ne Rally Formulan moitteet pohjautui yhdistettynä lisukkeisiin jotka pilkkoutui vähänkään rajummassa käytössä ja öljystä tuli vettä.
Tietenkin mikään muukaan öljy ei ole tarpeeksi paksua kuumana jos lisukkeet on huonoa tavaraa, eli halvalla harvoin saa hyvää, oli sitten kylmäviskositeetti W0 tai W15. Mutta epäilen että mitä pienempi luku, sitä lirumpi peruskama ja sitä enemmän vaaditaan lisukkeilta? Vai? Kulkeeko oikeastaan paksuus ja viskositeetti kuinka samaa rataa?
Kun näkyy esimerkiksi 156JTS:n välykset olevan edelleen samaa luokkaa kuin 60-luvun moottoreissa. Uusissa matalakitka-moottoreissa taitaa sitten olla pienempiä valyksiä? Niin kohtuullista paksuutta vaaditaan kuumalta öljyltä.
Sitä en edelleenkään tajua että miten Mobilin W15-40 raskaskalusto-öljy voi olla pakkasessa ihan juoksevaa mutta Shellin X100 10W-30 ei tule purkista ulos kuin lusikalla. Arvotaanko tekstit purkin kylkeen vai kuka huijaa?
Yhden moottorin pilasin aikoinaan tuolla X100:lla, kun en vaihtanut tarpeeksi usein ja oli muutenkin talvikelvotonta. Ei pitäisi säästää öljyissä. Näppituntumalta on jäänyt kuva että synteettiselle yli 100tkm ajetussa moottorissa alkaa 12-14tkm olemaan maksimi ja sitten ominaisuudet pettää ja kulutus kasvaa.
Se oli aikaa, kun mineraaliölpillä pisteltiin 60tkm vuodessa. Sai parikin kertaa kuukaudessa vaihdella öljyt. Mutta moottori pysyi iskussa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
^mopil 1 5w50 on huomattavan laaja-alainen. Hjuva synteettinen perusöljy on vissiin luonnostaan 10w30 luokkaa, joten 5w40 öljyksi muuttaminen onnistuu helpohkosti estereillä+ metallikosketuksen estävillä lisäaineilla. Lisäksi tuo mopili on aika halpaa->halpa kuumanpään lisäaineistus (halpa=paskaa). Tuo talviviskositeettilukeman pitäis täyttyä, moni öljy sietää paljon kylmenpääkin.
Ei kait sillä väliä mitä se on,kunhan hinkin kyljessä lukee 10w-60. Tosin,tuo totali on ranskalaista öljyä ja sieltähän tulee noita p*skoja autojakin jne joten ?
Hyvää olen Totalista kuullut. Kuten myös se vähä, mitä Wolfista olen kuullut. Molemmat euromerkkejä (Wolf mainostaa olevansa suurin yksityinen öljyntuottaja täällä) ja hinnat järkevähköllä tasolla.
Eikai sillä niin väliä, kunhan ei kuraa laita koneeseen. Tai Mobilin 0W-30iä 156 JTS:ään....
no eiköhän Total asiansa aja, ihan tunnettu öljymerkki keskempänä eurooppaa.
kohtuu arvokasta näyttäisi vain olevan jos litrahinta 14€ taitaa castrol olla ainut arvokkaampi , moponetista teboil 10W-60 extreme alta kympin litra ja Valvoline 10W-60 racing 11€/Litra.
Minen moponetistä ole öljyjä ostanut, nuo hinnat hämmentävät. Teboilin 10W-60 Diamondia nähnyt hulppeaan 70eur/4litraa hintaan. Castrolia vielä kalliimmalla, kuitenkin ihan kohtuuhintaisissa varaosaputkissa...
Valvolinea samassa lafkassa sitten tarjotaankin joko 50 tai 60eur/5litraa (riippuen käytännössä siitä, kuka on lyönyt hinnan tauluun )
Itse olen suosinut Castrolin öljyjä,johtunee tosin siitä kun duunipaikka edustaa merkkiä ja letkuista sitä myös tulee. Ei kyllä tosin valittamista ole ollut. Kolme viimesintä autoa ei vie tippaakaan öljyä kun on ollut castrolit sisällä,ja käy hiljaa ja nätisti (mekaaninen ääni) pakoputkesta tuleekin sitten kovempaa pörinää
Aquatica kirjoitti:Minen moponetistä ole öljyjä ostanut, nuo hinnat hämmentävät. Teboilin 10W-60 Diamondia nähnyt hulppeaan 70eur/4litraa hintaan. Castrolia vielä kalliimmalla, kuitenkin ihan kohtuuhintaisissa varaosaputkissa...
Kohtuuhintainen lienee siis hyvinkin venyvä käsite.
Aquatica kirjoitti:Minen moponetistä ole öljyjä ostanut, nuo hinnat hämmentävät. Teboilin 10W-60 Diamondia nähnyt hulppeaan 70eur/4litraa hintaan. Castrolia vielä kalliimmalla, kuitenkin ihan kohtuuhintaisissa varaosaputkissa...
Valvolinea samassa lafkassa sitten tarjotaankin joko 50 tai 60eur/5litraa (riippuen käytännössä siitä, kuka on lyönyt hinnan tauluun )
miten hinnat voi hämmentää? teboil nettikaupassa selkeät 39€/4L lekkeri , teboilin huoltoasemillahan tuo on hinnoiteltu liki tuplahitaiseksi moponetin hinnoitteluun nähden..
^
Hämmentää siten, etten yksinkertaisesti ole kerennyt/jaksanut/raaskinut etsiä halvinta puljua noille tavaroille, kun en niitä itse kaipailekaan. Benzuuni-alfonson aikaan mietin tota tebikkaa, mutta kun sitten sai muuta halvemmalla niin se olikin sit siinä. Vähän on tarpeettoman paljon liikkeitä, nettikauppoja ja jälleenmyyjiä, jotka pitää vaan tietää jos jotain haluaa. Eihän se toki tarvitse muuta kuin viitseliäisyyttä tai sopivia hakusanoja guuglettimeen
AutoFilarossa vaihdettiin syksyllä GM Dexos2 5W-30 ölyt koneeseen. Oli kuulemma Selenan hinnat karanneet käsistä ja olivat sen vuoksi etsineet edullisemman mutta yhtä hyvän vaihtoehdon. Kesällä kerkesi ajelemaan 12 tkm Castrol Edge 0W-30 öljyillä. Öljynmäärä tikussa ehti nousta n. sentin verran yli maksimin ihan ilman pätkäajoa ja dpf polttojen väli lyhentyä 250 km:een. Nyt on noilla GM:n öljyillä 6500 km ajettu ja polttojen väli koko ajan n. 500 km.
Todennäköisesti oli tämä sama öljy mitä saa motonetistäkin. Ainakin etiketti näytti samalla ja tuskin näitä montaa eri sorttia löytyy.
^^jeps alkuperäis öljy. Mutta saatavuus on perseestä eikä se ole mitenkään ihmeellistä öljyä. Liqui moly toptec 4100 5w40 täyttää ohjekirjan fiat vaatimuksen ja sitä saa helposti.
^ihmeelistä ja ihmeellistä. Aika vähän on öljyjä missä käyttölämmön viskositeetti on niin korkea, mitä starissa on. Eli esim siellä kettingillä on inan paksumpaa öljykerrosta, kuin monella muulla öljyllä.