Huhhuh, minua huimaa Niin se vaan on että minun V6 täristää edelleen 2000-3000 kierroksen välillä, sen jälkeen tärinä poistuu tai vähenee ainakin. Tärinä on kuitenkin paljon pienempää kuin ennen remonttia ja en sitä alkuun havainnutkaan, nyt kuitenkin kumimuumi istahti autoon ja totesi tärinän. Sen jälkeen aloin itsekin miettimään asiaa ja huomasin saman, olin vain tottunut pieneen tutinaan
Missäs voisi olla vikaa, moottorin kannakkeita on ehdoteltu ja itse olen miettinyt jäykkien pakoputken kannatinkumien vaikutusta.
Tähän mennessä tehty: uusi kardaani, uusi kytkinpaketti vauhtipyörineen(oli valmiiksi kasattu ja luulen että on balanssissa) ja laatikon kannakekumit
Takatyyny on aika vanhan näköinen mutta olen survonut siihen sikaflexiä ja nyt se on mielestäni samassa asennossa kuin levossakin. Kuinkas paljon sen takakumin pitäsi olla vääntynyt kun pultit on kiinni?
Takakannatin on kyllä jemmassa uusi mutta ei huvittaisi sitä vaihtaa jos ei ole aivan pakko.
Tuo on mukava kuulla että muillakin tutisee Kattoluukku helisee (ilman verhoilua) minulla tietyllä kierrosluvulla
Juu, mulla on muovipaikat
Mielestäni kaikki v6:t joilla olen ajanut ovat täristäneet enemmän kuin vaikkapa tuo minun turbo. Tämä tosin ei käy selitykseksi jos kaikissa on ollut jotain vikaa
Viimeksi tänään käpöttelin auton alle joten ei pelkoa että pääsisi unohtamaan miltä siellä näyttää
GAMMA500 kirjoitti:olen survonut siihen sikaflexiä
Tuohon pikkutärinään voi hyvinkin riittää se Sika siellä moottorin takakannakkeessa. Muutama vuosi sitten kaverin seiskavitosesta alkoi köhimään se takakannake viimeisiään. Päätettiin tekohengittää Sialla & roiskeläppäkuminviipaleilla. Tuloksena oli jyrinä about 3000 rpm kohdalla. Korjaantui sitten kun vaihdettiin se kannake uuteen.
Niin, jos se ei lähettäisi mitään jyrinää koriin, niin kai se olisi umpikumia jo tehtaan jäljiltä?
Tästä pitikin varoittamani jo syksyllä, mutta jäi ikävä kyllä tekemättä :-( Siispä, tein omaan TS:iin kardaanirempan kesällä. Vaihdoin takimmaisen ja keskimmäisen "donitsin", jonka jälkeen tutina ehkä jopa hieman lisääntyi alkuperäisestä, mutta nyt ainakin nivelet ovat ehjät. Seuraavan kerran CARF:n ratapäivillä ajellessani huomasin, että tiukassa käännöksessä oikeaan kuuluu jostain hieman epämiellyttävähkö korina. Kyseisen metelin aiheuttajaksi paikannettiin pakoputken alkuosan osuminen pyöräntuennan alatukivarren kiinnitysmutteriin. Päättelin, että osa moottorinkannakeista on vaihtokunnossa. Laitoin ensin Sikaflexillä, siis sillä sitkeällä mustalla versiolla, vasemmanpuoleisen kannakkeen yläkiinnikkeen takaisin kumiosaan(tuo oli siis vain tekohengitystä ja osa olisi tarkoitus vaihtaa talven aikana). Sitten, ikävä kyllä, en osannut lopettaa rautalanka-roudariteippi-sikaflex-korjauksia ja laitoin vielä takatuenkin _täysin_ umpeen massalla. Voi pahus... Seuraavat puolitoista kuukautta jaksoin sillä ajaa hammaspaikkojen pölistessä ja vaahdon virratessa suunpielistä, jonka jälkeen nakkasin hanskat tiskiin. Tai no, autohan oli oikeastaan muutenkin menossa talviteloille...
Tarinan opetus: älkäät hyvät ihmiset työntäkö sitä Sikaflexiä tai muutakaan vastaavaa massaa kaikkiin kumitukien ja -nivelten väliköihin tarkoituksena tukea niitä. Tai ainakin moottorin takatukeen se on liian kovaa, sillä tuen tarkoitus on vain estää moottorin takapäätä liikkumasta liikaa ylös-alas-suuntaisesti ja pitää moottori linjassa kardaaniin ja vaihteistoon nähden. Sen siis kuuluukin olla "heppoinen". Niin, vielä sellainen, että ainakin kylmemmillä ilmoilla ongelma on vieläkin pahempi massan ollessa jähmeämpää.
Viimeksi muokannut pee, 26 Tammi 2005, 00:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JKN: noin se taitaa olla. Minä laitoin aiemmin sikaa siksi kun se mielestäni vääntyi ihan rajoille jo alunperin mutta taisin tehdä virhearvion.
Saakos sen kummin vaihdettua ihan vaan paikallaan tyyliin: vanhan ulkokehä halki ja uusi rasvan kanssa naputellen?
juu ei se tuo yleispätevä sikaflexikään taida ihan joka paikkaan sopia...
by the way tuota roiskeläppä viritystä tuli itsekkin kokeiltua 90:n takatyynyyn aikanaan mutta tärinä tosiaankin paheni melkoisesti joten sai läpän palaset lähteä....kyllä se uuden vaihto taitaapi olla se paras ratkaisu..
Jou, lähes muruna olevalla takatyynyllä tärinää ei esiintynyt, joten syy voi olla siinä.
Ja kiitos muuten tiedosta, laitatin juuri uuden takatyynyn kiinni, mutta EN laittanut siihen sikaflexiä, koska en vaan juuri sillä hetkellä jaksanut - ajattelin että keväämmällä. Olin myös ostanut Etolasta sellaista pulipehmeää kumitankoa työnnettäväksi niihin tyynyn väleihin, mutta ehkä jätän senkin laittamatta.
Kaikkihan varmaan tietävät, että se takakumi on epäsymmetrisesti siinä akselilla ja että kone ei ilmeisesti sen takia ole aivan linjassa, vaan hieman kuskin puoleiseen ojaan suunnattuna?
Itse olin menettää hermoni kun aloin mittaamaan konetta, kaannen takanurkka oli senttitolkulla eri linjassa (sisempänä) kuin etunurkka. Revin tunikani (vanha Roomalainen tapa, ainakin Asterixissä) ja ounastelin auton rungon olevan kierossa. Sitten lähdin ostarille ryyppäämään ja vasta myöhemmin löysin netistä viitteitä samanlaisesta suuntauksesta, siis moottorin.
Tosin, nyt kone on paikoillaan kaikki kumit uusittuna, enkä ole avannut konepeltiä edes katsoakseni, onko siellä konetta, joten tuo kierousjuttu voi olla puppua. Pitääpä palata talliin ja tsekata ihan mielenkiinnosta.
Yritin vaihtaa sitä takakumia tallin lattialla maaten. Kävin metalliromikselta hakemassa sopivaa, paksua putkea, josta sahaamallani siivulla ajattelin puristaa tai hakata sen irti. Yritin tehdä putkesta työkalun hitsammalla siihen mutteria yms. Luin netistä ohjeita, miten koko ympäröivää aluetta tulee lämmittää, jotta se irtoaa. Kallistelin ja väänsin konetta äärimmilleen, venytin hermoja, ähersin ja kirosin jatkuvaa ylämäkeäni.
Loppujen lopuksi vein koko auton lavettirekalla korjaamolle ja otatin koneen irti konehuoneesta. Helppoa.
Minkälainen homma uuden tuhveron vaihto on? Hätäensiapuna voisin hieman yrittää ronkkia sikaflexiä koloista pois
Poraa suurehkoja reikiä siihen umpiseen sikaflex/kumi yhdistelmään sillai että se muistuttaa alkuperästä ehjää kumia...pitäisi toimia, kestää ja jyrinän lakata...
Minulla jyrisi kanssa siinä 2000-3000 rpm:ssä mutta ajattelin että tämä kuuluu 75:en ominaisuuksiin. Käyttelin Sikaa enkä havainnut että siitä olisi ollut suurempaa haittaa, toimi hyvin. Ihme heppoinen tekele tuo takatuki