Kivaa!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:Tuleekohan kohta ekologiasyistä meriheinää penkkeihin. Jäykät taka-akselithan teki jo paluun.
Mulla on ollut useampi auto joissa on ollut meriheinäpenkit, mutta seiskafemmat on ainoita itselle osuneita autoja jäykällä taka-akselilla :)

Olisko ysitonnari Saabit viimeisiä laatuautoja jäykällä taka-akselilla?

Missä ne jäykät taka-akselit muuten on paluuta tehneet?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja willez »

Katsoin leffan "Lucy". Yllättäen ihan ok pätkä. Kertoo siitä,kun ihminen käyttää "vain 10% aivoistaan" ja tämä päänäyttelijä (juuhanssonin skarletti) saa jotain uberhuumetta ja alkaa aivot laajenemaan. Suht mielenkiintonen elokuva. Piti oikeen kuuklella ettiä tietoa aivoista tän jälkeen :lol: :lol:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^Mahtokohan Sämpy tarkoittaa noita puolijäykkiä taka-akseleita. Itse en kyllä koskaan meinaa hommata sellaista ajoautoa, missä tuo halpa-akseli on.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ & ^^^
Onhan noita.

Ysitonnarissa oli. Sitten tuli pösöissä (mm. 207, eiköhän 208 ja vastaavat myös?), tojotalla on ymmärtääkseni mm. uusissakin jariksissa ja noissa? Lisäksi Kia Riossa mielestäni on jäykkä taka-akseli.... Se, mitä eroa on nk. puolijäykällä ja jäykällä, ei minulle ole auennut. Kyllähän jäykälläkin akselilla jouset ja iskarit löytyy.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Taitaa "puolijäykkä" tarkoittaa yhdystukiakselia joka ei ole jäykkä eikä mitään sukua jäykällä akselille...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

jollei ole erillisjousitus, missä pyöränkulmamuutosta ei aiheuta toisenpuolen jousto, niin akselisto on enemmän tai vähemmän jäykkä. IMHO.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mutta eihän yhdystukiakseli ole jäykkä vaan joustava, eikä se toimi kuten jäykkä akseli. Ollakseen jäykkä sen kai pitäisi olla jäykkä? Jos se olisi jäykkä se ei sallisi toispuoleista joustoa ollenkaan.

Jos sitä välttämättä haluaa kutsua puolijoksikin ja joksikin muuksi kun yhdystukiakseliksi, niin puolierilliseksi sitä kai voisi nimittää :?

Mutta ei kai ne ole koskaan mihinkään kadonneet, joten eivät voine tehdä paluutakaan?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Väitän yhdystukiakseliston olevan sama, kuin jäykkä - koska siinä menee akseli pyörältä toiselle, eikä salli toispuoleista joustoa. Toinen puoli kun nousee, toinen laskee. Korin ja akselin väli on toki sekä jousitettu, että iskunvaimennettu molemmissa päissä. Näin siis esim. mainitsemissani vehkeissä... Ja se on senverta paksua rautaa, etten usko sen joustavan käytännössä mitenkään mitattavasti. Voin toki olla väärässäkin...

Lisää vehkeitä, joissa moinen muuten vielä tuoreemmissakin vehkeissä on: Ford Focus, taitaapi Stilossakin olla?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

^aqu aqu :lol:
^^yhdystukiakselisto on oikea nimitys ja erittelee rakenteen vastaavantapaisista sovelluksista. Minä vain jaoin karusti rakenteet kahteen luokkaan: Erillisjousitetut ja jäykkäakselirakenteet. Yhdystukirakenne ei ole erillisjousitus.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:^
Väitän yhdystukiakseliston olevan sama, kuin jäykkä - koska siinä menee akseli pyörältä toiselle, eikä salli toispuoleista joustoa.
Huh? Ei yhdystukiakselistossa mitään akselia ole, vaan vekotin on tämän näköinen
http://www.mc-scatter.com/images/webkuv ... NES-97.jpg

Näiden jujuhan on, että tuo kotelopalkki on joustava, joten vasemman puolen joustoliike ei välity ihan 1:1 oikean puolen pyörään. Joustava palkki taitaa siinä sivussa hoitaa kallistuksenvakaajankin virkaa.

BTW, eihän erillisjousituskaan ole täysin erillisjousitus, ellei kallistuksenvakaajaa käy rapsimassa pois. Sehän pilaa koko erillisjousituksen idean välittämällä voimaa puolelta toiselle :wink:

Taitaa valtaosassa autoja edelleen olla yhdystukiakseli takana ja miksei. Tällainen oli mm. Stilon lisäksi myös (mkII) Bravossa, jotan en edelleenkään osaa pitää ajoltaa huonona. Edes erillisjousitettuun Giuliettaan verrattuna. Tämänkin voi toteuttaa hyvin tai huonosti.

Toki niintä päinvastaisiakin esimerkkejä on. Ajoltaan huonoimpia autoja, mitä mieleeni tulee, oli Fiat Idea. Siinä tuntui taka-akselisto osallistuvan ohjaamiseen (näitä ohjaavia taka-akselirakenteita on tehty ihan tarkoituksellakin) ts. aina moottoritiellä töyssyyn osuttaessa persdyno raportoi perän heilahtamisesta sivulle -> tein vaistomaisen korjausliikkeen ohjauspyörällä -> heilahdus vastakkaiseen suuntaan -> uusi korjausliike... kunnes opin pitämään ratin suorassa perän "sivuttaishypyistä" huolimatta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No, terminologia, sano.

Puhekielessä tuota palkkia vaan tuppaa (kehtaan väittää!) yli 98% ihmisistä puhumaan jäykäksi taka-akseliksi. Ja aika vähän nuo kyllä tuntuu joustavan?
Mutta joo, onhan tuossa toki eroa jäykän taka-akselin (sen, minkä mallisesta puhuttu) ja yhdystuellisen välissä. Mutta minä en ala korjaamaan valtaosan tapaa puhua asioista, vaikka olisi väärin - koska sitten yhä useampi puhuisi ristiin rastiin enemmän väärin :mrgreen:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
Väitän yhdystukiakseliston olevan sama, kuin jäykkä - koska siinä menee akseli pyörältä toiselle, eikä salli toispuoleista joustoa.
Kuva

Tuossa on kuva yhdystukiakselista. Jäykkähän tuo ei ole, koska jos se olisi jäykkä ei se sallisi toispuoleista joustoa ollenkaan. Siis kun toinen puoli joustaa sisään, niin myös toisen puolen olisi pakko joustaa saman verran, samaan suuntaan.

Yhdystukiakseli tarkoittaa siis rakennetta jossa on pitkittäiset tukivarret jotka on yhdistetty joustavalla palkilla. Palkki ajaa jo yksinään kallistuksenvaimentimen virkaa, mutta usein siellä on lisäksi erillinen vakaaja.

Opelilla on yhdystukiakselista myös semmoinen versio, missä on lisäksi watt-linkki sivuttaistukena. Syy oli muistaakseni siinä, että silloin tuosta poikkipalkista voidaan tehdä joustavampi kun sen ei tarvitse huolehtia sivuttaisesta tukemisesta.

Kun koko keksinnön juju on nimenomaan joustavassa rakenteessa, ei sitä oikein mitenkään voi kutsua jäykäksi.

Yhdystukiakseli taitaa olla kaikkein yksinkertaisin akselirakenne, iskareita ja jousia lukuunottamatta siinä on vain yksi liikkuva osa :)

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

insinörtti kirjoitti:BTW, eihän erillisjousituskaan ole täysin erillisjousitus, ellei kallistuksenvakaajaa käy rapsimassa pois. Sehän pilaa koko erillisjousituksen idean välittämällä voimaa puolelta toiselle :wink:
Arvasin, että joku vetää vakaajan tähän. :-D Yllätys oli se, että insinörtti. :wink:
Kallistuksen vakaaja välitää vain jousivoimaa, eikä vaikuta pyörän tuentaan mitenkään. Jos taas napojen välillä on joku rauta/tanko/muu, millä on vaikutusta pyörän pitämisessä suorassa/ halutussa asennossa/vähemmän halutussa asennossa, jotta autolla voi yleensäkään ajaa niin silloin ei puhuta erillisjousituksesta. Koetapas vetää rälläkällä poikki tuollainen yhdistävä tanko ja ajaa :lol: Jos eriliisjousitetusta vakaajat pois ottaa, niin ajo jatkuu kummasti. :-D
Oikeastaan pitäisi puhua tuennoista kuin jousituksista, niin voidaan lopulisesti unohtaa se erillinen vakaaja. :)

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^vaikka itselle on vain kaksi kategoriaa. (rakenne ja paskarakenne) :lol: Niin laitetaan tuo nyt sitten puolijäykäksi.
Lainasin eräästä opinnäytetyöstä:
"Puolijäykkä tuenta hyödyntää vääntötankojousta saman akselin pyorien yhdistämiseen. Kyseessä on jäykän kaltainen tuentatyyppi, jossa sivuttaistuki
joustaa kiertosuunnassa. Ratkaisu on yhä yleinen C-segmentin ja pienempien etuvetoisten autojen takatuentana."
Sen vertta vielä, että yhdystukirakenne toimii parhaiten juurikin pikkuautoissa, koska rakenteeseen kohdistuvat voimat ovat kohtuullisia. Suunnittelijoilla on sentään jotain mahdollisuuksia "säätää" mahdollisimman toimivaksi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

stoichiometric kirjoitti:^^vaikka itselle on vain kaksi kategoriaa. (rakenne ja paskarakenne) :lol: Niin laitetaan tuo nyt sitten puolijäykäksi.
Lontoossa kutsuvat sitä semi-independent -nimellä eli puolierillinen. Puolijäykkä aika typerä nimitys, kun se joko on tai ei ole jäykkä, ja tämä ei ole :)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:Tuossa on kuva yhdystukiakselista. Jäykkähän tuo ei ole, koska jos se olisi jäykkä ei se sallisi toispuoleista joustoa ollenkaan. Siis kun toinen puoli joustaa sisään, niin myös toisen puolen olisi pakko joustaa saman verran, samaan suuntaan.
Onko tuollaista rakennetta yhtään missään? Jos on, niin missä (ja jos löytyy äskeisen kaltainen räjäytyskuva jo valmiiksi, niin siitä lisäkiitos!)?

Eiköhän oikeassa jäykässä akselissa itse akseli napojen välillä ole jäykkä (jäykkä ... akseli) eli joustamaton. Kyllä sillä toinen puoli voi joustaa sisään ja toinen ulos, mutta molemmat renkaat kääntyvät samaan suuntaan akselin keskipisteeseen nähden.
Tuomas K kirjoitti: Kun koko keksinnön juju on nimenomaan joustavassa rakenteessa, ei sitä oikein mitenkään voi kutsua jäykäksi.
Tuo varmaan hämää monia ihmisiä, kun ei tiedä että napoja yhdistävä palkki on joustava. Voin surutta myöntää, että en tiennyt minäkään, eli turhaksi ei opin kannalta ole tämänkään ketjun lukeminen osaltani mennyt. Pikaisella vilkaisulla näyttää siltä, että navat ovat kiinni samassa järeännäköisessä palkissa ja ratkaisu näyttää jäykältä akselilta (vaikka "akseli" onkin tuotu sivuun napojen keskilinjasta).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Tuossa on kuva yhdystukiakselista. Jäykkähän tuo ei ole, koska jos se olisi jäykkä ei se sallisi toispuoleista joustoa ollenkaan. Siis kun toinen puoli joustaa sisään, niin myös toisen puolen olisi pakko joustaa saman verran, samaan suuntaan.
Onko tuollaista rakennetta yhtään missään? Jos on, niin missä (ja jos löytyy äskeisen kaltainen räjäytyskuva jo valmiiksi, niin siitä lisäkiitos!)?
Tuskin on, sehän se oli pointtikin että ei tuollainen akseli yksinkertaisesti voi olla jäykkä, koska se ei toimisi ollenkaan. Huomaa kohta "jos se olisi jäykkä" :)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aivan joo, uudelleenluku tosiaan selvensi, mitä tarkoitit. Haen takkini.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No voi akseli sentään.

Tosiaan tuo volkkarinkin kuva on selkeästi "Yhdystukiakseli, myös jäykkä taka-akseli", ainakin 90-luvun korjaamokoulutusmateriaalin mukaan. Onkohan tässä oleellista sitten se, onko akseli päistään kiinni korissa tiukasti vai löysästi? Eli jos akseli on keskeltä "kunnolla" kiinni korissa nivelellä, mutta päissä vain jouset/iskarit + mahdollinen ohjuritappi/vastaava, niin se on sitten oikeasti jäykkä - muuten se on vaan, noh, semijäykkä?
Tietysti aidosti jäykkähän on täysin joustamaton, kiinteä akseli jonka päissä sitten pyörät on. Kuten esimerkiksi jousittamattomassa peräkärryssä voisi olla. Tietysti rauta taipuu, mutten kyllä millään miellä tuon taipuvan niin paljoa, että voisi puhua oikeasti taipuvastakaan? Vääntösauvajousitushan on oma lukunsa eikä sitä mielestäni tuohon pidä sotkea, jos rakenne ei ole vääntösauva+melkein jäykkä taka-akseli :mrgreen:

No, otan takkini ja poistun takavasuriin, koska selvästi olen taas oppinut asiat väärin :D

PS.
Aloitetaanko Alfabbs-akselistorakennekoulutus-kurssi tavan tallaajalle ja korjaamoille? Sielläkin tuollaista puhutaan aivan poikkeuksetta jäykkänä akselistorakenteena...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Tietysti rauta taipuu, mutten kyllä millään miellä tuon taipuvan niin paljoa, että voisi puhua oikeasti taipuvastakaan?
Kyllä se nimenomaan taipuu, toispuoleisessa joustossa tuo keskipalkki kiertyy.
Aquatica kirjoitti:Aloitetaanko Alfabbs-akselistorakennekoulutus-kurssi tavan tallaajalle ja korjaamoille? Sielläkin tuollaista puhutaan aivan poikkeuksetta jäykkänä akselistorakenteena...
Jotenkin mua ei millään tasolla yllätä että korjaamossa ei tunneta tekniikkaa ja termejä. No, herättää se aina suurta vastustusta kun yrittää jollekin vihjata ettei sitä akselia ehkä kannata kutsua jäykäksi kun ei se ole jäykkä.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja willez »

Niin siis tuo "vakaaja" siellä taipuu,eli ilmeisesti kun toinen puoli painuu alaspäin,"vääntösauva" vääntää toistakin puolta alaspäin. Ei tuo teräksinen "kulmarauta" väänny tietenkään :silly: Tuo on perus yksinkertainen rakenne,jossa pääkriteeri on mahdollisimman halvalla valmistaminen. Mahtaako tuollaisia olla edes ilman tuota "vääntöputkea" ? Mm.156sessahan on "itsenäinen pyöräntuenta" takana. Ainut,joka yhdistää näitä on kallistuksenvakaaja,joka on iskareissa koiranluilla kiinni. Eli kallis tehdä,pääkriteerinä keveys ja ajettavuus + äärimmainen ajoneuvon hallinta. Näiden pikkujuttujen takia alfat on hienoja ajaa :)

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Isola »

On niitä yhdellä palkilla, ja väittäisin olevan yleisempääkin niin. Tuossa malliksi H-Astran peräpään tuenta:
Kuva
Järkiautoilija

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja jkk »

^samanlainen se on g astrassa myös. On muuten maailman helpoin jousten vaihto tuossa, menee kahvitauon aikana :lol:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Aika usein kuulee kehuttavan esim. fiikuksen ajettavuutta/hallittavuutta. Oliskohan sillä osuutta asiaan, ettei ole puolijäykkää peräpäässä. Sitä vain en ymmärrä, että miten melun torjunta on voortilla kyetty ryssimään, koska erillistuenta on myös melunhallinnnan osalta paras vaihtoehto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:Ei tuo teräksinen "kulmarauta" väänny tietenkään
Kyllä se vaan vääntyy. Toispuoleinen jousto ei tuollaisessa rakenteessa olisi alkuunkaan mahdollinen jos ei tuo palkki taipuisi.

Yleisempi rakenne on tosiaan tuommoinen yhdellä palkilla jossa mahdollinen vakaajatanko kulkee yleensä siellä palkin sisällä. Vakaajatanko siis vain lisää tuon palkin vääntöjäykkyyttä. Hämärän muistikuvan mukaan jossain autossa (olisiko ollut Astra) on erivahvuiset vakaajatangot korvattu erivahvuisilla poikkipalkeilla.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 15 Joulu 2014, 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Isola »

jkk kirjoitti:^samanlainen se on g astrassa myös. On muuten maailman helpoin jousten vaihto tuossa, menee kahvitauon aikana :lol:
Joo, itse asiassa hain G-Astran ripustuksen kuvaa tuohon, mutta kun kuvateksti sanoi H:ksi niin kirjoitin H. G:ssä on tosiaan tasan sama, ja J:ssä edelleen muuten sama, mutta lisänä Watt-tangot. Tuohan on sitten käytännössä justiinsa sellainen rakenne kuin kuvasta voi päätellä, että toisen takapyörän joustaessa sisään toinen menettää otteensa tiestä.
^^Aikanaan uudehkon Focuksen 2 vuotta omistaneena en vieläkään ymmärrä, mitä kehumista sen ajo-ominaisuuksissa on. En jaksa muistaa yksityiskohtia Fordin alustasta, mutta helpoimmin meluntorjunta kai tuhotaan säästelemällä puslissa ja vaimenninkumeissa. Pari kumityynyä kun jättää pois, niin hinnasta säästyy monta kymmentä senttiä ja kaikki värinät välittyvät koriin ihan eri tavalla.
Järkiautoilija

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Isola kirjoitti:Tuohan on sitten käytännössä justiinsa sellainen rakenne kuin kuvasta voi päätellä, että toisen takapyörän joustaessa sisään toinen menettää otteensa tiestä.
En muista tuollaista ongelmaa mainitun juuri missään. Luulisi että tuollainen näkyisi mm. lehtien väistötesteissä. Jotkut autot kyllä nostaa sisäkaarteen puoleista takapyörää, mutta ei tuollaista ole näyttänyt tapahtuvan likikään kaikissa yhdystukiakselisissa.

Eihän tuota tietysti mihinkään rata-ajoon ole tarkoitettukaan, vaan on edullinen tapa tehdä "riittävän hyvä" pyöräntuenta perusautoon.

Edit: lainaukset kuntoon...
Viimeksi muokannut Tuomas K, 16 Joulu 2014, 03:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Oiskohan siinä korjattu se vaan yksinkertaisesti sallimalla valtava heijausliike jousituksella? Jos akseli voi elää 40cm korkeussuunnassa per kulma, se riittää jo aika pahuksen pitkälle jopa väistökokeessa... Ja ainakin jotkut tuollaiset mitä nähnyt, niin ulosjoustoa on vaikka ja kuinka pahuksen paljon. Toki iskarit vaikuttavat tuohon isolta osin, jne jne.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

stoichiometric kirjoitti:Sitä vain en ymmärrä, että miten melun torjunta on voortilla kyetty ryssimään, koska erillistuenta on myös melunhallinnnan osalta paras vaihtoehto.
Melkein väittäisin asian olevan tasan päinvastoin. Yhdystuki on kiinni korissa vain kahdella tukipisteellä/puslalla (+ iskarit ja jouset) vs. erillistuennan puolentusinaa kiinnityspistettä. Lisäksi nuo yhdystuen puslat voinee olla melko vetelät - eihän muutaman millin liike tässä paljoa pyöränkulmia muuttele. Eikä ole säätövaroja/mahdollisuuksiakaan...

Käytännön havaintokin on saman suuntainen: enemmän on rengasmelu "hellinyt" korvia erillisjousitetussa Giuliettassa kuin Bravossa. Vaikka päinvastaista olisi voinut odottaa, Giuliettassa on. mm. tuhdimmat tiivisteet ovissa (tuplatiivistys joka puolella jne.)

Voisipa tässä käyttää myös hifihenkistä analogiaa - jos on tonnin budjetti, niin kannattaako ostaa 2, 3 vai peräti 4-tiekaijjuttimet? Taitaa tämä erillistuentakin olla aika kehno, jos sitä yritetään tiukkaan budjettiraamiin puristaa...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kaikki on paskaa, paitsi kusi. Ja pieru on perseestä..

Tämä viikko ja sitten olisi 2 vko lomaa! \o/

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuota "jäykkää taka-akselia" olen pohtinut joskus yön pimeinä tunteina valvoessani ja tullut siihen tulokseen, että täytyyhän sen joustaa (kiertyä) jonkin verran, eihän se muuten voi toimia niinkin hyvin kuin mitä se kuitenkin usein toimii. Kiertymänhän ei tarvitse olla suuri, riittääkseen siihen, että toinen takarengas pääsee joustamaan enemmän kuin toinen. Siitä huolimatta monessa autossa (mm. 80-luvun Volkkareita ja Fiat Unoja omistaneena) taka-akselin (eihän se mikään akseli ole!) joustavuutta on vaikea uskoa alta päin katsottuna. Tietysti runkopuslatkin antaa jonkin verran periksi, joten jännää liikehdintää siellä varmasti tapahtuu.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jakke kirjoitti:Tuota "jäykkää taka-akselia" olen pohtinut joskus yön pimeinä tunteina valvoessani ja tullut siihen tulokseen, että täytyyhän sen joustaa (kiertyä) jonkin verran
Tuollaisen akselin toimintaa voi päissään pohtia miettimällä että se rakenteeltaan kuin tikapuut joissa on vain yksi poikkipiena. Ruuvaa tikapuiden pystypuut toisesta päästään saranalla lattiaan ja kokeile nostaa vain toista puolta. Sitten voi pohtia että mahtaako se auton akselin keskipalkki joustaa vai ei :mrgreen:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jep. Ja tosiaan pitäisi puhua yhdystukiakselistosta. Puolijäykkä taka-akseli on ihan eri juttu. Sellainen syntyy, kun toiseen iskariin pääsee vettä, joka jumii sen pakkasilla täysin liikkumattomaksi. Menee ns. hytti sekaisin, kun ajaa hidastetöyssyyn tai kaivonkanteen yli 5 km/h :mrgreen:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

insinörtti kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:Sitä vain en ymmärrä, että miten melun torjunta on voortilla kyetty ryssimään, koska erillistuenta on myös melunhallinnnan osalta paras vaihtoehto.
Melkein väittäisin asian olevan tasan päinvastoin. Yhdystuki on kiinni korissa vain kahdella tukipisteellä/puslalla (+ iskarit ja jouset) vs. erillistuennan puolentusinaa kiinnityspistettä. Lisäksi nuo yhdystuen puslat voinee olla melko vetelät - eihän muutaman millin liike tässä paljoa pyöränkulmia muuttele. Eikä ole säätövaroja/mahdollisuuksiakaan...
Juu ei, puolijäykässä nimenomaan on isot ja suhteelisen jäykät puslat, jotta auto pysyy yleensäkään tiellä. Akustiika on siis huono. Etuvetosen takaerillistuennassa on helposti apurunko ja useampi tukivarsi, jolloin yksittäisen puslan ei tarvitse/kuulu olla kovin jäykkä, joten ajomukavuus ja melunhallinta, ovat paremmat/parhaimmat (tielläpysymisen tippaakaan kärsimättä).

Kivaa on se, että en jaksa tästä enään vääntää :-D Suosittelen myös kaikille kiinnostuneille, tutustumista alustarakenteiden tekniseen kirjallisuuteen.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Reilu pari viikkoa on tullut ajeltua Cromalla, Urheilukyljellä, Freebiellä ja Kuolontähdelläkin. Vaikka kaikissa noissa on omat hyvät puolensa, oli silti taas kohtalaisen silmiä avaava kokemus pyyhkäistä kustannuspaikalle Centrocampistalla. 156 on edelleen poikkeuksellisen kommunikatiivinen, eloisa ja hauska ajettava!

Työsuhdetölkkien sekaan pysäköidessä näytti muuten matkamittariin kääntyvän tasan 157 kiloa

-Tazio

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ajelin tossa 3-tiellä kohti Tamperetta aivan normaalisti kunnes yhtäkkiä joku putos, taustapeilihän sieltä tipahti syliin :D
Noni

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja willez »

Mitkäs Nämä vanteet ovat malliltaan ? Sopiskohan GTAhan kesäpalloiks ? Penkonut netistä Zender Siena vanteita,mut taitaa olla pikkusen vaikea löytää ja jos tulee myyntiin, menee heti !

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Eikös noi ole GT:n vanteet.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja JMC »

Gt:n blacklinet, haluaisin tommoset gtv:n alle :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Eikös SPllä ollut tuommoiset valssit tässä nykyään sun getvosessa?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Todella nätit ainakin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Hyvännäköiset on ja huomattavasti halvemmat, kuin GT:n monipuolaiset 18" vanteet.
Joskus tuli Italian ebaysta tuollaisia katseltua.
Senza cuore saremmo solo macchine

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä taas tykkään niistä Tooran monipuolavanteista huomattavasti enemmän. Noi blacklinet on jotenkin kohlot, mut makuasioitahan nämä on.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja SP »

m.sa kirjoitti:Eikös SPllä ollut tuommoiset valssit tässä nykyään sun getvosessa?
Juu kyllä oli :wink:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja JMC »

SP kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Eikös SPllä ollut tuommoiset valssit tässä nykyään sun getvosessa?
Juu kyllä oli :wink:
Nykyään taitaa olla kivirok:n 156:ssa, jos en väärin muista?
Gt:n multispoket on kans hienot, mutta ei mun mielestä oikeen istu gtv:n alle :?

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Isäpappa lähti syyskuussa indoneesiaan viettää laatuaikaa auringossa ja tulee vasta keväällä joskus takaisin.... Lupasi että saan kurvailla hänen Ducatolla niin paljon kuin sielu sietää.

Kunnes sitten soitti pari viikkoa sitten että se pitäs varmaan katsastaa. Ja kas kummaa, se olisi pitänyt katsastaa jo kuukautta aikaisemmin viimeistään.

Noh, ei muuta ku konttorille.

Ei mene läpi, takajarruissa 70% heittoa.

Isä laittelee feissariin kuvia rantatuolissa makailusta, meanwhile in Finland, minä makaan hangessa auton alla ihmettelemässä jarruja (kun ei se perkele mahdu edes tallin ovista sisälle!)

Kyllä taas korpesi niin maan pirusti.

Mutta kivaa tässä on että se on nyt katsastettu onnistuneesti! Koko lysti kustansi tasan 150€, joista osien osuus oli n. 15€
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Pasi kirjoitti: minä makaan hangessa auton alla ihmettelemässä jarruja
Sentään hangessa eikä kurassa, positiivisuuden kautta voittoon :-D

Avatar
kivirok
Viestit: 460
Liittynyt: 28 Touko 2012, 09:33
Car(s): 147 TS, 156 V6, RAMi, Mielisairaus-Saabeja
Paikkakunta: Lahti

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja kivirok »

JMC kirjoitti:
SP kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Eikös SPllä ollut tuommoiset valssit tässä nykyään sun getvosessa?
Juu kyllä oli :wink:
Nykyään taitaa olla kivirok:n 156:ssa, jos en väärin muista?
Gt:n multispoket on kans hienot, mutta ei mun mielestä oikeen istu gtv:n alle :?
Jep, siinähän ne. Pitää katsoa keväällä, miten istuvat, kun on madallettu. Saattaisin luopuakin.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Uutta kotia pääsee huomenna siivoamaan, taidan ostaa pullon valkkaria vauhdittamaan hommia... miltei kaikki huonekalut ostettu ja mikä tärkein musavehkeet viety talolle valmiiks :-) Ja mun elämä kun on aina ollut melko öööö ei niin tasasta niin hyvien uutisten joukkoon mahtuu aina jotain ei niin hyvää.... Kivaa on se että sedän vaimon ei enää tarvitse kivuista kärsiä ja lapset pääsevät surutyössään eteenpäin. ...
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Niistä tupareistahan jo puhetta olikin :).

Osanottoni jälkimmäisestä :( .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin