Aquatica kirjoitti:^
Väitän yhdystukiakseliston olevan sama, kuin jäykkä - koska siinä menee akseli pyörältä toiselle, eikä salli toispuoleista joustoa.
Tuossa on kuva yhdystukiakselista. Jäykkähän tuo ei ole, koska jos se olisi jäykkä ei se sallisi toispuoleista joustoa ollenkaan. Siis kun toinen puoli joustaa sisään, niin myös toisen puolen olisi pakko joustaa saman verran, samaan suuntaan.
Yhdystukiakseli tarkoittaa siis rakennetta jossa on pitkittäiset tukivarret jotka on yhdistetty joustavalla palkilla. Palkki ajaa jo yksinään kallistuksenvaimentimen virkaa, mutta usein siellä on lisäksi erillinen vakaaja.
Opelilla on yhdystukiakselista myös semmoinen versio, missä on lisäksi watt-linkki sivuttaistukena. Syy oli muistaakseni siinä, että silloin tuosta poikkipalkista voidaan tehdä joustavampi kun sen ei tarvitse huolehtia sivuttaisesta tukemisesta.
Kun koko keksinnön juju on nimenomaan joustavassa rakenteessa, ei sitä oikein mitenkään voi kutsua jäykäksi.
Yhdystukiakseli taitaa olla kaikkein yksinkertaisin akselirakenne, iskareita ja jousia lukuunottamatta siinä on vain yksi liikkuva osa
