Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^^
Paitsi, että, pysäköintialuemerkin lisäkilpi ehdollistaa alueella olevia pysäköintimerkkejä, eli eli. Teoriassa ainakin tuo on täysin laillinen tapa merkitä pysäköinti, mutta ainoastaan merkitä pysäköintiruutu P-merkillä (joka normaalisti, itsearvoisesti sallii pysäköinnin ehdoitta, jos siinä ei lisäkilpeä ole)...
^
Onko siinä alueella erikseen P-merkkiä? Jos talon parkkipaikalle ajat, siinä on "P"-aluemerkki, minkä lisäksi lisäkilpi "Vain paikan varanneille". Ei jää epäselväksi. Parkkialueella itsessään ei ole mitään merkkiä....... ELLEI, siellä ole jossakin parkkimerkkiä, minkä alla lisäkilpi "Vieraspaikat 4 ap"... Joka siis tosiaan kumoaa kiellon "Vain paikan varanneille", ehdollisesti. Meneepäs vaikeaksi ja minun lakitulkintakykyni loppui kesken
Paitsi, että, pysäköintialuemerkin lisäkilpi ehdollistaa alueella olevia pysäköintimerkkejä, eli eli. Teoriassa ainakin tuo on täysin laillinen tapa merkitä pysäköinti, mutta ainoastaan merkitä pysäköintiruutu P-merkillä (joka normaalisti, itsearvoisesti sallii pysäköinnin ehdoitta, jos siinä ei lisäkilpeä ole)...
^
Onko siinä alueella erikseen P-merkkiä? Jos talon parkkipaikalle ajat, siinä on "P"-aluemerkki, minkä lisäksi lisäkilpi "Vain paikan varanneille". Ei jää epäselväksi. Parkkialueella itsessään ei ole mitään merkkiä....... ELLEI, siellä ole jossakin parkkimerkkiä, minkä alla lisäkilpi "Vieraspaikat 4 ap"... Joka siis tosiaan kumoaa kiellon "Vain paikan varanneille", ehdollisesti. Meneepäs vaikeaksi ja minun lakitulkintakykyni loppui kesken
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää.
On ilmoitettu ajat jolloin parkkialue on vain tunnuksen omaaville, ja muina aikoina kaikille henkilöautoille.
Muut pysäköintimerkit on selkeästi em. alueella.
Onhan tuo poikkeuksellinen parkkipaikka, mutta sen takia pitäisi osata maalaisjärkeäkin käyttää, eikä vain saivarrella että miksi MINÄ en saisi tuonne parkkeerata.
Varsinkin kun tietää tuon henkilön joka tuosta alunperin jaksaa nillittää.
Henkilö jonka mielestä koko Kuopio on tehnyt salaliiton häntä kohtaa, ja yrittää nähdä joka paikassa siitä merkkejä...
On ilmoitettu ajat jolloin parkkialue on vain tunnuksen omaaville, ja muina aikoina kaikille henkilöautoille.
Muut pysäköintimerkit on selkeästi em. alueella.
Onhan tuo poikkeuksellinen parkkipaikka, mutta sen takia pitäisi osata maalaisjärkeäkin käyttää, eikä vain saivarrella että miksi MINÄ en saisi tuonne parkkeerata.
Varsinkin kun tietää tuon henkilön joka tuosta alunperin jaksaa nillittää.
Henkilö jonka mielestä koko Kuopio on tehnyt salaliiton häntä kohtaa, ja yrittää nähdä joka paikassa siitä merkkejä...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Onhan tuo nyt kokonaisuutena ihan pävi, ellei paikalla ole tapahtunut muutoksia. Kuopiolaiset toverit voi kertoa, onko. Jopa oikeuden päätöksessä nimittäin puhutaan pysäköintialuekieltomerkistä (373), jollaista Googlen katukuvassa ei näy. Jos näkyisi, olisi tilanne todennäköisesti oikeasti eri, koska tieliikenneasetuksen mukaan ko. merkin vaikutus menee näin: "Merkkien rajoittamalla alueella on pysäköinti kielletty. Alueen sisällä voidaan pysäköinnistä määrätä muuta erillisellä liikennemerkillä." Eli JOS siellä olisi kyltti 373 aluepysäköintikielto, antaisi tuo P -merkki (521) antaakin luvan pysäköintiin (vrt. kaupunkialueet, joissa on voimassa aluepysäköintikielto, mutta pysäköintialueita merkittynä kadunvarteen).
Mutta ehei, alueella ei näytä olevan rajoitettua aluepysäköintikieltoa, vaan kyseessä on rajoitettu pysäköintialue. Siinä sisäänajoväylällä on kyltti 521 (Pysäköintipaikka) tarkennettuna lisätietokyltillä. Muistin virkistämiseksi tieliikenneasetus kertoo ko. merkistä näin: "Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä." sekä näin: "Lisäkilvellä 831–836 tai 841–843 tai 871 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muut kuin lisäkilvessä ilmaistut ajoneuvot saa pysäköidä alueelle."
Lisäkilpi 871 on tekstillinen lisäkilpi, joka tuossa on kyseessä. Huomattavaa on, että merkin 521 osoittaman alueen sisällä ei ainakaan erikseen mainita poikkeusmahdollisuutta kuten merkille 373, johon tässä olisi voinut nojata.
Koska kadunvarressa näkyy paljon pysäköintikieltomerkkejä, on oletettavaa, että alueella ei isommalti ole aluepysäköintikieltoa.
Kirjoittaja on vetänyt pävi, kun on vääristellyt liikennemerkkejä (missä on se aluepysäköintikieltomerkki?) ja käyttää Kuopion hallinto-oikeudesta lyhennettä KHO, jolla yleisesti tarkoitetaan Korkeinta hallinto-oikeutta. Ja siis myös pysäköinyt pävi, kun on pysäköinyt torimyyjille varattuun aikaan pysäköintialueelle.
Toisaalta Kuopion hallinto-oikeuden päätöskin on hieman kummallinen, kun miettii verrokiksi tavallista kaupunkitilannetta, jossa pysäköintikieltoalueella on erikseen merkittyjä pysäköintialueita. Minusta päätös sinällään kuulostaa oikealta, mutta perustelu ja tilanteen/paikan tarkistus hataralta.
Googlen kuvat ovat kesältä 2009, joten kuopiolaiset toverit voinevat varmistaa, kummat kyltit siellä nykyään (tai jos muistaa, niin 2012) on: 373 aluepysäköintikielto vai 521 pysäköintipaikka?
Mutta ehei, alueella ei näytä olevan rajoitettua aluepysäköintikieltoa, vaan kyseessä on rajoitettu pysäköintialue. Siinä sisäänajoväylällä on kyltti 521 (Pysäköintipaikka) tarkennettuna lisätietokyltillä. Muistin virkistämiseksi tieliikenneasetus kertoo ko. merkistä näin: "Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin. Pysäköintiä koskevat rajoitukset on ilmaistava lisäkilvellä." sekä näin: "Lisäkilvellä 831–836 tai 841–843 tai 871 varustettuna merkki osoittaa, etteivät muut kuin lisäkilvessä ilmaistut ajoneuvot saa pysäköidä alueelle."
Lisäkilpi 871 on tekstillinen lisäkilpi, joka tuossa on kyseessä. Huomattavaa on, että merkin 521 osoittaman alueen sisällä ei ainakaan erikseen mainita poikkeusmahdollisuutta kuten merkille 373, johon tässä olisi voinut nojata.
Koska kadunvarressa näkyy paljon pysäköintikieltomerkkejä, on oletettavaa, että alueella ei isommalti ole aluepysäköintikieltoa.
Kirjoittaja on vetänyt pävi, kun on vääristellyt liikennemerkkejä (missä on se aluepysäköintikieltomerkki?) ja käyttää Kuopion hallinto-oikeudesta lyhennettä KHO, jolla yleisesti tarkoitetaan Korkeinta hallinto-oikeutta. Ja siis myös pysäköinyt pävi, kun on pysäköinyt torimyyjille varattuun aikaan pysäköintialueelle.
Toisaalta Kuopion hallinto-oikeuden päätöskin on hieman kummallinen, kun miettii verrokiksi tavallista kaupunkitilannetta, jossa pysäköintikieltoalueella on erikseen merkittyjä pysäköintialueita. Minusta päätös sinällään kuulostaa oikealta, mutta perustelu ja tilanteen/paikan tarkistus hataralta.
Googlen kuvat ovat kesältä 2009, joten kuopiolaiset toverit voinevat varmistaa, kummat kyltit siellä nykyään (tai jos muistaa, niin 2012) on: 373 aluepysäköintikielto vai 521 pysäköintipaikka?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Liikenteestä
Tuo kyseinen pysäköintipaikka Kuopiossa on iät ja ajat ollut varattu pelkästään torikauppiaiden käyttöön (ma-la klo 6-17) ja vaatii torikauppiaan tunnuksen. Paikalliset sen hyvin tietää ja osaavat sinne olla pysäköimättä. Vaikka kuvassa ei kieltomerkkejä näy niin sisääntullessa (muistelen että ainoastaan yksi sisäänajoreitti) ainakin rajoittavat liikennemerkit löytyy tai ainakin pitäisi löytyä.
Edit. Google mapsista linkitin liikennemerkin sisääntuloväylältä.
Edit. Google mapsista linkitin liikennemerkin sisääntuloväylältä.
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 23 Joulu 2014, 11:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
insinörtti kirjoitti:^ siis ihan tossaanko meinaatte, että kaikki "vain paikan varanneille" tai pysäköintikiekon käyttöä vaativat lisäkilvet ovat laittomia ja saa pysäköidä ihan miten vaan?
Huokaus. Vähän vähemmän joulumieltä ja enemmän logiikkaa nyt päätelmiin...
Giallo jo kertoikin sen, mitä _minä_ meinasin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Eli siellä on edelleen samat merkit (pysäköintipaikka lisärajoituksin) kuin Google Mapsin kuvassa, eikä aluepysäköintikieltoa kuten pysäköijä on väittänyt?Giallo Pozzuoli kirjoitti:Edit. Google mapsista linkitin liikennemerkin sisääntuloväylältä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Johan tästä vääntö tuli. Minun nähdäkseni tuo P-merkki, eli merkki 521 osoittaa erillistä pysäköintialuetta lisäkilvellä rajoitetun pysäköintialueen sisällä. Mitä muutakaan se voisi olla? Katsokaa nyt vaikka Tiehallinnon yleisohjetta liikennemerkkien käytöstä, sivu 167:
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/20 ... kiohje.pdf
Jos/kun merkin pystyttäjän tarkoituksena on ollut osoittaa pysäköintisuunta, olisi se pitänyt tehdä ilman merkkiä 521 pelkästään merkillä 521a, mikäli paikalla on edelleenkin Giallon linkittämässa Google-näkymässä oleva merkki. Jos taas paikalla on pysäköintikieltoalueen merkki 373, ei se ole voimassa 521:n osoittamalla alueella, kuten em. yleisohjeen sivulla 135 sanotaankin:
Ja ihan lopuksi, voin toki olla väärässäkin, mutta kaipaan asiallisia perusteluja (lakitekstiä tms) sen tueksi.
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/20 ... kiohje.pdf
Jos/kun merkin pystyttäjän tarkoituksena on ollut osoittaa pysäköintisuunta, olisi se pitänyt tehdä ilman merkkiä 521 pelkästään merkillä 521a, mikäli paikalla on edelleenkin Giallon linkittämässa Google-näkymässä oleva merkki. Jos taas paikalla on pysäköintikieltoalueen merkki 373, ei se ole voimassa 521:n osoittamalla alueella, kuten em. yleisohjeen sivulla 135 sanotaankin:
Paikalliset ehkä tietävät tarkoituksen olleen rajata alue torikauppiaille iät ja ajat, ja jotkut ehkä tietävät paikalle pysäköivien olevan tunnettuja omaan napaan tuijottavia nillittäjiä ja loput vetoavat maalaisjärkeen, mutta ei näillä käsitteillä ole lain kanssa mitään tekemistä.Merkit 373 ja 374. Merkkien rajoittamalla alueella on
pysäköinti kielletty. Alueen sisällä voidaan pysäköinnistä
määrätä muuta erillisellä liikennemerkillä. (TLA 16 §)
Ja ihan lopuksi, voin toki olla väärässäkin, mutta kaipaan asiallisia perusteluja (lakitekstiä tms) sen tueksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
Tuolla kirjoittelijalla on tapana vääristellä ja tulkita asioita omaksi eduksi...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Se P-merkki siellä alueen sisällä on tuon ohjeen perusteella turha, mutta koska tuolla on myös määritelty että P-merkki lisäkilpineen alueen sisääntuloväylän yhteydessä koskee koko aluetta eikä poikkeuksia mainita, ei se turha P-merkki alueen sisällä kuitenkaan kumoa sitä sisääntuloväylän vieressä olevaa rajoitusta.mutt kirjoitti:Johan tästä vääntö tuli. Minun nähdäkseni tuo P-merkki, eli merkki 521 osoittaa erillistä pysäköintialuetta lisäkilvellä rajoitetun pysäköintialueen sisällä. Mitä muutakaan se voisi olla? Katsokaa nyt vaikka Tiehallinnon yleisohjetta liikennemerkkien käytöstä, sivu 167:
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/20 ... kiohje.pdf
Jos/kun merkin pystyttäjän tarkoituksena on ollut osoittaa pysäköintisuunta, olisi se pitänyt tehdä ilman merkkiä 521 pelkästään merkillä 521a, mikäli paikalla on edelleenkin Giallon linkittämässa Google-näkymässä oleva merkki. Jos taas paikalla on pysäköintikieltoalueen merkki 373, ei se ole voimassa 521:n osoittamalla alueella, kuten em. yleisohjeen sivulla 135 sanotaankin:Paikalliset ehkä tietävät tarkoituksen olleen rajata alue torikauppiaille iät ja ajat, ja jotkut ehkä tietävät paikalle pysäköivien olevan tunnettuja omaan napaan tuijottavia nillittäjiä ja loput vetoavat maalaisjärkeen, mutta ei näillä käsitteillä ole lain kanssa mitään tekemistä.Merkit 373 ja 374. Merkkien rajoittamalla alueella on
pysäköinti kielletty. Alueen sisällä voidaan pysäköinnistä
määrätä muuta erillisellä liikennemerkillä. (TLA 16 §)
Ja ihan lopuksi, voin toki olla väärässäkin, mutta kaipaan asiallisia perusteluja (lakitekstiä tms) sen tueksi.
Tämä nyt ei ollut lakitekstiin perustuva perustelu jollaista pyysit, vaan ihan tuohon linkittämääsi ohjeeseen pohjaava perustelu.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Vastaava järjestely on aika tavanomainen esim. toimistokompleksien pysäköintialueilla / pysäköintitaloissa. Sisäänajoväylällä on P-merkki + lisäkilpi ukaaseilla ”yksityisalue”, ”vain henkilökunnalle” tms. ja ”vieraspysäköinti vain merkityillä paikoilla”. Alueen sisällä voi sitten olla P-merkkiä käytetty juurikin merkkaamaan rivejä, mihin autot pitää pysäköidä (varmaankin talvea silmälläpitäen) tai voi olla P + sen alla nuoli osoittamassa suuntaa, että tuoltapäin niitä löytyy lisää. Ja jostain, tietenkin, löytyy sitten se P + vieraspaikat tai P + pysäköintikiekon kuva.
Miten tämä näiden nillittäjien mielestä pitäisi toteuttaa? Sisäänajoväylälle pysäköintikieltoaluemerkki + lisäkilvet ”paikan varanneet saavat pysäköidä merkityillä paikoilla” + ”vierailijat saavat pysäköidä vieraspaikoilla” + vielä mahd. lisäehdot sille vieraspysäköinnille (parkkikiekon käyttö tms.)? Tai tässä ao. tapauksessa pysäköintikielto + ”loivennukset” eli torikauppiaiden pysäköinti sallittu klo x-y ja ”muina aikoina pysäköinti sallittu henkilöautoille”? Ja jokaisen parkkipaikan kohdalle P + asianmukainen lisäkilpi…? Tai, selkeyden maksimoimiseksi, näihinkin pysäköintikieltomerkki + ”loivennukset” eli ne samat lisäkilvet? Menisi sitten vimpan päälle pykälien mukaan ja kaikilla olisi kivaa.
Joo, näitähän riittää. Oikeutta on käyty mm. siitä, miksei saa pysäköidä suoraan kerrostalon oven eteen - etenkään, kun siinä ei ole merkkiä, jossa moinen erikseen kiellettäisiin?
Miten tämä näiden nillittäjien mielestä pitäisi toteuttaa? Sisäänajoväylälle pysäköintikieltoaluemerkki + lisäkilvet ”paikan varanneet saavat pysäköidä merkityillä paikoilla” + ”vierailijat saavat pysäköidä vieraspaikoilla” + vielä mahd. lisäehdot sille vieraspysäköinnille (parkkikiekon käyttö tms.)? Tai tässä ao. tapauksessa pysäköintikielto + ”loivennukset” eli torikauppiaiden pysäköinti sallittu klo x-y ja ”muina aikoina pysäköinti sallittu henkilöautoille”? Ja jokaisen parkkipaikan kohdalle P + asianmukainen lisäkilpi…? Tai, selkeyden maksimoimiseksi, näihinkin pysäköintikieltomerkki + ”loivennukset” eli ne samat lisäkilvet? Menisi sitten vimpan päälle pykälien mukaan ja kaikilla olisi kivaa.
Joo, näitähän riittää. Oikeutta on käyty mm. siitä, miksei saa pysäköidä suoraan kerrostalon oven eteen - etenkään, kun siinä ei ole merkkiä, jossa moinen erikseen kiellettäisiin?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Rivimerkki ilman P-merkkiä on ihan yleinen. Tai sitten P+lisäkilpi (siis P-alueella, missä vaan ilmoitetaan alueen olevan P-alue), esim. inva/perheparkki, vain henkilökunta tms...
Ja sitten tosiaan se, että tullaan P-alueelle, missä ei ole mitään muuta mainintaa mistään, muuta kuin rivimerkit, joilla tarkoitus näyttää kuinka perin auto pistetään parkkiin...
Ja sitten tosiaan se, että tullaan P-alueelle, missä ei ole mitään muuta mainintaa mistään, muuta kuin rivimerkit, joilla tarkoitus näyttää kuinka perin auto pistetään parkkiin...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^juu, rivimerkki olisi nyt puitavassa tapauksessakin selkeämpi. Mutta en kyllä muista nähneeni sitä käytettävän esim. ajo-opasteissa... että kyllä sitä P-kirjaintakin usein tarjotaan ja sitten pitää ymmärtää/muistaa, että ollaan alueella, missä ei pysäköinti ehkä sittenkään ole täysin vapaata.
Vrt. ihan samallalailla sitä voisi alkaa nillittämään kaikista aluemerkeistä. Vaikkapa sisäkkäisistä 30/40 -aluerajoituksista. Nekin on kaikkea muuta kuin selkeitä - kun eteen tulee "30 km/h rajoitusalue päättyy" -merkki, niin sitten pitää tietää/muistaa, että onko tässä nyt sitten 40 -aluerajoitus voimassa vai normi taajama-alue. Useimmat toki ratkaisee ongelman ajamalla kaupungissa 50-mittarinopeudella ja maaseudulla 80/90. Ei tarvi turhaa merkkejä vilkuilla.
Jokseenkin hilpeitä on myös ne paikat, missä pääväylän rajoitus tippuu esim. 60 -> 50 sata metriä risteyksen jälkeen. Varmaankin näiden nillittäjien vuoksi siihen risteykseen pitää silti laittaa 60-rajoitusmerkki - muutoinhan sivutieltä tulevat nillittäjät joutuisivat ajamaan 100 m pätkän yleisrajoituksen mukaisesti kahdeksaakymppiä. Ainakin teoriassa. Normaalistihan tuollaiseen vauhtiin kiihdyttämiseen tarvitaan kilometrin suora...
Vrt. ihan samallalailla sitä voisi alkaa nillittämään kaikista aluemerkeistä. Vaikkapa sisäkkäisistä 30/40 -aluerajoituksista. Nekin on kaikkea muuta kuin selkeitä - kun eteen tulee "30 km/h rajoitusalue päättyy" -merkki, niin sitten pitää tietää/muistaa, että onko tässä nyt sitten 40 -aluerajoitus voimassa vai normi taajama-alue. Useimmat toki ratkaisee ongelman ajamalla kaupungissa 50-mittarinopeudella ja maaseudulla 80/90. Ei tarvi turhaa merkkejä vilkuilla.
Jokseenkin hilpeitä on myös ne paikat, missä pääväylän rajoitus tippuu esim. 60 -> 50 sata metriä risteyksen jälkeen. Varmaankin näiden nillittäjien vuoksi siihen risteykseen pitää silti laittaa 60-rajoitusmerkki - muutoinhan sivutieltä tulevat nillittäjät joutuisivat ajamaan 100 m pätkän yleisrajoituksen mukaisesti kahdeksaakymppiä. Ainakin teoriassa. Normaalistihan tuollaiseen vauhtiin kiihdyttämiseen tarvitaan kilometrin suora...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
insinörtti kirjoitti:Normaalistihan tuollaiseen vauhtiin kiihdyttämiseen tarvitaan kilometrin suora...
Kolmen.....
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Useimmat (kerrankin?) ratkaisee ongelman ihan oikein.insinörtti kirjoitti:Vrt. ihan samallalailla sitä voisi alkaa nillittämään kaikista aluemerkeistä. Vaikkapa sisäkkäisistä 30/40 -aluerajoituksista. Nekin on kaikkea muuta kuin selkeitä - kun eteen tulee "30 km/h rajoitusalue päättyy" -merkki, niin sitten pitää tietää/muistaa, että onko tässä nyt sitten 40 -aluerajoitus voimassa vai normi taajama-alue. Useimmat toki ratkaisee ongelman ajamalla kaupungissa 50-mittarinopeudella ja maaseudulla 80/90.
Tieliikenneasetus kirjoitti:Merkki 364
Merkki osoittaa merkillä 363 osoitetun nopeusrajoitusalueen päättymisen. Nopeusrajoitusalue päättyy myös toista nopeusrajoitusaluetta osoittavaan merkkiin 363.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
^Mistä tuleekin mieleen, että Tampereella on mahdollista ajaa Pispalan valtatielle joko niin, että nopeusrajoitus on joko taajamerkistä johtuva 50 km/h tai sitten 40 km/h nopeusrajoitusaluemerkistä.
Pysäköintiin vaikuttaviin merkkeihin en viitsi edes puuttua. Minulla on kuitenkin olemassa Hämeen lääninoikeuden päätös, jossa käytännössä todetaan liikennemerkin olevan voimassa, vaikka sitä ei olisi vielä asetettu paikalleen ja paikalla on kokonaan toinen liikennemerkki.
Pysäköintiin vaikuttaviin merkkeihin en viitsi edes puuttua. Minulla on kuitenkin olemassa Hämeen lääninoikeuden päätös, jossa käytännössä todetaan liikennemerkin olevan voimassa, vaikka sitä ei olisi vielä asetettu paikalleen ja paikalla on kokonaan toinen liikennemerkki.
Järkiautoilija
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
^Kun kyseessä on kotikaupunkini, niin en lainkaan ihmettele.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
^Jostakin se 3 000 000 euroa vuodessa pitää kerätä, eikä siinä nyt aina ole niin tarkkaa lain kanssa. Tiesitkö muuten, että Tampereella pysäköintivirhemaksutapauksista vain 10 % "virhepysäköinneistä" kuvataan? Pitää vissiin säästellä niitä kameroita, jotka kaikilla pysäköinnintarkastajilla kuitenkin on mukana...
Järkiautoilija
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Näköjään tästä on ihan mahdotonta keskustella asiallisesti, joten annan olla omalta osaltani.insinörtti kirjoitti:Miten tämä näiden nillittäjien mielestä pitäisi toteuttaa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
Tuomas K:han vastasi ihan asiallisesti.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Nopealla otannalla tässä joulusiirtymien aikaan, lumipöllyssä tiellä kuin tiellä, nopeusrajoituksesta tai muutenkaan vauhdista riippumatta olen nähnyt vain yhdessä autossa takasumuvalot päällä. Käyttöä olisi ja itse pidän päällä, koska tuo peräpää on täysin ummessa muuten lumesta.
Päivävaloilla pimeän perän kanssa en sentään ole ketään nähnyt, tai sitten ehkä juuri sen takia en ole nähnytkään.
Päivävaloilla pimeän perän kanssa en sentään ole ketään nähnyt, tai sitten ehkä juuri sen takia en ole nähnytkään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Vähän ennen kahta läksin Riksusta Hyvinkäälle äitiä hakemaan joulun viettoon. Jo n. kolmen kilsan ajon jälkeen oli näkyvyys pudonnut käytännöllisesti katsoen nollaan. Olin fookuksella liikenteessä ja sen lämmitettävä tuulilasi on kyllä kätevä parkista lähtiessä, mutta tuolla kelillä olisi ollut viisaampi yrittää pitää tuulilasi mahdollisimman kylmänä. Pyyhkijät olivat kuin paksut jäiset patongit eikä niillä ollut mitään toivoa saada pientäkään kurkistusreikää tuiskulumen sulaessa lämpimälle lasille. Typeryyttäni kun pohotin vielä kaikki länmmöt lasille. Jäätä kerääntyy reilusti pyyhkijöiden alalaitaan, päällipuoli kyllä pysyy suht puhtaana.
Il nero era bellissimo
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenteestä
Eilen oli täälläkin 14-15 välissä surkea ajokeli.
10-tiellä näki 2 valotolpan väliä eteen päin ja autot ilmestyivät "verhon" takaan yllättäen.
Ajokaistasta ei koko ajan ollut tietoa ja lumi satoi, suli ja jäätyi tuulilasiin.
Vauhtia n.50 km/h (sekin varmaan liikaa), rajoitus 70 ja onneksi matkaa vajaat 5 km.
10-tiellä näki 2 valotolpan väliä eteen päin ja autot ilmestyivät "verhon" takaan yllättäen.
Ajokaistasta ei koko ajan ollut tietoa ja lumi satoi, suli ja jäätyi tuulilasiin.
Vauhtia n.50 km/h (sekin varmaan liikaa), rajoitus 70 ja onneksi matkaa vajaat 5 km.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
Itä-Suomessa ei tuule eikä tuiskuta. Keli on kirkas ja hyvä. Pakkasta tosin on tällä hetkellä se -22.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
- Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Mikä se on niin ylivoimaista vauhtaa ohituksen jälkeen takaisin sille reunakaistalle?
Edessä ei näy autoja missään ja silti turataan ohituskaistalla kilometri toisensa jälkeen.
Edessä ei näy autoja missään ja silti turataan ohituskaistalla kilometri toisensa jälkeen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^Siinä ohitetun edessä on n. 20m pitkä kaistanvaihtoikkuna. Jos sen missaa, on tuomittu jäämään vasemmalle kaistalle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Juuri näin. Eikö autokouluissa kaikkialla opeteta tuota vaihtoikkunaa? Minulle on opetettu, että mitä kuraisempi keli niin sitä nopeammin pitää palata ohitetun eteen.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Liikenteestä
Eikös "kaistanvaihtoikkunat" kuulu supistaa puoleen kun huomaa jonkun ohittavan?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Ja jos ohittaa kaksi jonossa, pitää muistaa aina käydä kuittaamassa ohitus oikealla kaistalla, mieluiten mahdollisimman lähellä ohitettua, jotta ohitus ei jäisi huomaamatta.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Liikenteestä
Palattaessa ohituksen jälkeen takaisin kaistalle, jolta lähdettiin ohittamaan, on erityisen tärkeää tarkistaa, että takana lähimpänä oleva auto ei mahdu kokonaan taustapeiliin. Jos kuitenkin on käynyt siten, että em. auton molemmat etuvalot näkyvät peilistä, on syytä laskea hieman nopeutta ja palata sen jälkeen välittömästi lähtökaistalle.
S**tana.
S**tana.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Myös vaihtoikkuna vasemmalle kaistalle on syytä muistaa. Hollolassa se on heti siinä 54:sen liittymässä josta 4-kaistainen alkaa, jos on kääntymässä radiomäeltä Lahden keskustaan. Tuo 8km väli on liian lyhyt kaistanvaihtoon enää myöhemmin.
Myös nopeuden tasaaminen oikealla kaistalla ajavien kanssa on tärkeää, ettei synny vaarallisia nopeuseroja.
Myös nopeuden tasaaminen oikealla kaistalla ajavien kanssa on tärkeää, ettei synny vaarallisia nopeuseroja.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Liikenteestä
Jos aikoo Pullapoikien kohdalta kääntyä vasemmalle (Jokimaalle päin), on syytä ryhmittäytyä vasemmalle kaistalle heti kun vasen kaista alkaa. Samoin jos Hollolasta tullessa meinaa Mytäjäisistä kääntyä keskustaan pitää vasen kaista ottaa jo Hollolassa, mieluummin jo Riihimäen tien risteyksen paikkeilla. Ja kuten Sämpy totes niin nopeus on pidettävä samana kuin oikeaa kaistaa ajavan.sämpy kirjoitti:Myös vaihtoikkuna vasemmalle kaistalle on syytä muistaa. Hollolassa se on heti siinä 54:sen liittymässä josta 4-kaistainen alkaa, jos on kääntymässä radiomäeltä Lahden keskustaan. Tuo 8km väli on liian lyhyt kaistanvaihtoon enää myöhemmin.
Myös nopeuden tasaaminen oikealla kaistalla ajavien kanssa on tärkeää, ettei synny vaarallisia nopeuseroja.
Tarkemmin lukiessa Sämpy jo ohjeisti miten on toimittava Lahden keskustaan kääntyessä
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Tuohan ei rajoitu Lahden keskustaan, vaan myöhempää kaistanvaihtoa voi miettiä, mikäli on jatkamassa Jyväskylästä nelostietä pohjoiseen eikä kääntymässä kohti Jämsää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Onneksi siinä VT12 Hollola-Lahti välillä laki ei kiellä edes oikealta ohittamista, mutta erityisen ärsyttäväksi se menee tosiaan siinä vaiheessa, kun siinä kaistoilla on PAKKO ajaa vierekkäin. PRKL, jos ajetaan samaa vauhtia, voi ajaa myös peräkkäin
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Eikä voi. Miten silloin näkisi kaverin sivuikkunasta?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
TakavetoPolforea kirjoitti:Eikä voi. Miten silloin näkisi kaverin sivuikkunasta?
VMP
Re: Liikenteestä
Onpa viimeiset päivät olleet liukkaita pk-seudulla! Puhtaan näköinen suolattu tienpinta ja liukas kuin mikä!
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
https://www.youtube.com/watch?v=rOStISrK4as
Pientä osumaa kauriin/peuraan kanssa VT12:lla Huittisissa. Aika sokkona rynnivät tielle, joten ei tuossa oikein tajunnut väistellä. Edellä meni toinen ja tähän jälkimmäiseen sitten osumaa. Auto ajokunnossa ja ääsin jatkamaan matkaa, kun ensin soitin poliisit paikalle (eivät kerenneet tulla A-tehtävän vuoksi). Joulukuun alussa papparainen ajoi kylkeen Turussa ja auto menossa maalarille loppiaisen alla. Nyt täytyy varmaan miettiä muutakin kuin maalausta.
Pientä osumaa kauriin/peuraan kanssa VT12:lla Huittisissa. Aika sokkona rynnivät tielle, joten ei tuossa oikein tajunnut väistellä. Edellä meni toinen ja tähän jälkimmäiseen sitten osumaa. Auto ajokunnossa ja ääsin jatkamaan matkaa, kun ensin soitin poliisit paikalle (eivät kerenneet tulla A-tehtävän vuoksi). Joulukuun alussa papparainen ajoi kylkeen Turussa ja auto menossa maalarille loppiaisen alla. Nyt täytyy varmaan miettiä muutakin kuin maalausta.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Raimo.
Otitko lihat talteen ?.
Ei kai niitä tuonne tienposkeen kannata jättää.....
Otitko lihat talteen ?.
Ei kai niitä tuonne tienposkeen kannata jättää.....
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Nopeasti ne sieltä kyllä eteen tulevat.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Tästä jotenkin tuli samojentein Walter Röhrlmattijus kirjoitti:Takaveto
Sekin ois varmaan kerenny alta pois, jos ei olisi liukastunut. Hyvä muistutus itellekin, että ei kannata rynniä liukkaalla liian tiukkaan väliin...Raimo Miettinen kirjoitti:Edellä meni toinen ja tähän jälkimmäiseen sitten osumaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Onhan tuota parhaat palat (karvaa ja sisälmyksiä) pitkin keulaa ja kylkiä. Pysyy hyvänä näillä keleillä.UupunutRomeo kirjoitti:Raimo.
Otitko lihat talteen ?.
Ei kai niitä tuonne tienposkeen kannata jättää.....
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Liikenteestä
Peuraparka. Onneksi ei jäänyt kitumaan.
Peltiä saa uutta.
Peltiä saa uutta.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Re: Liikenteestä
Jopas on taas kelejä pidellyt. Hauskaa tajuta siinä mutkan puolessa välissä, ettei neliveto Audilla voi ajaa lumelle.
Meinaa tossa Haagan ympyrässä eilen oli se tilanne, että kaista viivat näky, ja ajourat menivät naapurin puolelle oikealle. No siinä se yli puolen auton leveyden verran kävi mun puolella, keulan ja perän välissä 1,222m.
On se joo..... Sama meinasi käydä tänään sillä erotuksella ettei kaistaviivoja tämän lumimömmmön takia näy. Mutta kyllä pitää aika kylmäpäinen kaveri olla, että meinaa kaikesta huolimatta noudattaa ajourien viitoittamaa tietä, vaikka bussi ajaa vieressä....
Ja sitten; suolasivat Manskun jo ennen 5.30 tänä aamuna. Noh, olihan se kivaa hetken aikaa, mutta nyt on aika liukasta sielä sitten, kaipa se suola joskus puree sitten tohon lumeen. Mutta uskomatonta kyllä; esim. Espoon pikkuteillä oli todella hyvä pito kokoajan, ja nyt kun tuo suola on heitetty alle tohon lumen sekaan keskustassa, niin sielä onkin liukkaampaa kuin näillä Espoon pikkuteillä, jotka ovat täys lumessa......
Meinaa tossa Haagan ympyrässä eilen oli se tilanne, että kaista viivat näky, ja ajourat menivät naapurin puolelle oikealle. No siinä se yli puolen auton leveyden verran kävi mun puolella, keulan ja perän välissä 1,222m.
On se joo..... Sama meinasi käydä tänään sillä erotuksella ettei kaistaviivoja tämän lumimömmmön takia näy. Mutta kyllä pitää aika kylmäpäinen kaveri olla, että meinaa kaikesta huolimatta noudattaa ajourien viitoittamaa tietä, vaikka bussi ajaa vieressä....
Ja sitten; suolasivat Manskun jo ennen 5.30 tänä aamuna. Noh, olihan se kivaa hetken aikaa, mutta nyt on aika liukasta sielä sitten, kaipa se suola joskus puree sitten tohon lumeen. Mutta uskomatonta kyllä; esim. Espoon pikkuteillä oli todella hyvä pito kokoajan, ja nyt kun tuo suola on heitetty alle tohon lumen sekaan keskustassa, niin sielä onkin liukkaampaa kuin näillä Espoon pikkuteillä, jotka ovat täys lumessa......
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Ei mutta väitän että oikeudessa tuo sakkorangaistus pienenee kymmeneosaan. Sitten voikin jo sanoa että "ei se niin tarkkaa ole"...varsinkaan kun on rahaa.S_A kirjoitti:http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419962276963.html
Ei se Stoppi niin tarkkaa ole....
Minä olen aina ihmetellyt miksi edes STOP merkki on olemassa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Eihän siinä ole tasan mitään ihmeellistä tai epäselvää... Sitä käytetään paikoissa joissa pelkkä kolmio ei riitä. Eli paikoissa, joissa on pysähtyminen todettu vaadittavaksi turvallisuuden vuoksi.UupunutRomeo kirjoitti:Ei mutta väitän että oikeudessa tuo sakkorangaistus pienenee kymmeneosaan. Sitten voikin jo sanoa että "ei se niin tarkkaa ole"...varsinkaan kun on rahaa.S_A kirjoitti:http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419962276963.html
Ei se Stoppi niin tarkkaa ole....
Minä olen aina ihmetellyt miksi edes STOP merkki on olemassa
Risteys, missä on kolmio, on monille risteys, josta mennään paljoa katsomatta... Ikävä kyllä. Stoppi taas MELKEIN aina edes hidastaa näitä vähä-älysiä idiootteja. Muutenhan se on sama, kuin stoppi. Väistämisvelvoite on sama, kuin kolmiolla.
Terveisin nimimerkillä; auto tullut kolmion takaa vieressä menneen auton eteen, josta seurasi kolari ja auton joutuminen lunariin. Stopilla olisi varmaan jäänyt tapahtumatta...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Kyse pitäisi risteyksessä olla siitä että käytetään järkeä, ei sitä että liikennemerkeistä ja valoista tehdään olevinaan ihmisiä järkevämpiä.Aquatica kirjoitti:Eihän siinä ole tasan mitään ihmeellistä tai epäselvää... Sitä käytetään paikoissa joissa pelkkä kolmio ei riitä. Eli paikoissa, joissa on pysähtyminen todettu vaadittavaksi turvallisuuden vuoksi.UupunutRomeo kirjoitti:Ei mutta väitän että oikeudessa tuo sakkorangaistus pienenee kymmeneosaan. Sitten voikin jo sanoa että "ei se niin tarkkaa ole"...varsinkaan kun on rahaa.S_A kirjoitti:http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419962276963.html
Ei se Stoppi niin tarkkaa ole....
Minä olen aina ihmetellyt miksi edes STOP merkki on olemassa
Risteys, missä on kolmio, on monille risteys, josta mennään paljoa katsomatta... Ikävä kyllä. Stoppi taas MELKEIN aina edes hidastaa näitä vähä-älysiä idiootteja. Muutenhan se on sama, kuin stoppi. Väistämisvelvoite on sama, kuin kolmiolla.
Terveisin nimimerkillä; auto tullut kolmion takaa vieressä menneen auton eteen, josta seurasi kolari ja auton joutuminen lunariin. Stopilla olisi varmaan jäänyt tapahtumatta...
Stop merkit on tehty sitä varten että ihmiset erityisherätetään kyseisessä risteyksessä koska siinä on tapahtunut huolimattomuuskolareita, tai on ennakoitu että näin voisi käydä.
Kaikilla joilla on oikea lupa ajaa liikenteessä riittää järki katsoa ajaako auton tai ihmisen päälle risteyksessä vai ei.
Stop merkkiin ei tietenkään ole mitään syytä pysähtyä kokonaan jos näkee ettei risteysalueella ole ketään muuta. Hyvin selkeä asia eikä kenenkään ulina tai vollotus sitä muuta minun osalta mihinkään.
Ihmiset joiden mielestä ihmiset jotka ajaa tyhjässä risteyksessä hitaasti stop merkin ohi on vajaa älyisiä idiootteja on yleensä idiootinpia itse.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
^ tuon logiikan mukaan sitten voin mennä oman harkinnan mukaan punaisia valojakin päin , nice.
Samoin voin ohittaa keltaisella sulkuviiva-aluella ihan milloin vaan kun superkatseellani näen kaukaisuuteen, even better
Onko nykyään Puolustusvoimissakin taakse poistu- käsky harkinnanvarainen
jt
Samoin voin ohittaa keltaisella sulkuviiva-aluella ihan milloin vaan kun superkatseellani näen kaukaisuuteen, even better
Onko nykyään Puolustusvoimissakin taakse poistu- käsky harkinnanvarainen
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too