164 Turbo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

164 Turbo

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Onko kellään mitään tietoa 164 turbomoottorista. En tarkoita V6 :sta, vaan suoraa nelosta joku n 175 hv. On tehty vuosina 88-90 ?. Lohkona on ilmeisesti vanhan 2 litrasen TC lohko (esim. 75 2.0 kaasari). Oon selannut netistä kaiken maailman mobilet ym., mutta missään ei tunnu olevan mitään tästä vehkeestä... :cry:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tuota mallia on tehty todella vähän ja netistä ei oikein löydy mitään tietoa tuosta..
moottori on mielestäni Fiat/Lancia pohjainen twincam eikä suinkaan alfan omaan alumiinikoneeseen perustuva... saman koneen eri variaatioita käytetty mm Alfa Romeo 155 Q4:ssa, Fiat Cromassa, Lancia Delta HF integralessa sekä Themassa .

esc
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Tammi 2005, 18:16
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Viesti Kirjoittaja esc »

The 2.0 l DOHC 4-cylinder turbo-engine with 175 bhp which was "borrowed" from the Lancia Thema, this was in fact based like the 164 on the Tipo 4 platform and played no great role in Germany.

Tuollainen kommentti löytyi saksalaisesta alfa sitestä. Eivät muutenkaan noteeraneet sitä Alfan moottoriksi kuten eivät dieseliäkään, joka olisi käytössä kuulemma Cherokeessa ja Voyagerissa...

/esc

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jeps....se kone on 8 tappinen fiat tc turbo...hevosia sen 175 verrattuna esim turbo theman 165:een ja croman 155:een...alfan käyttöön puristettiin vähän enempi kait urheilullisuuden nimissä...

oon kerran nähnyt kyseisellä tekniikalla olevan auton suomessa livenä joka oli tuontipeli italiasta ja meni purkuun.

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Kiitos tiedoista ! On vissiin tosi harvinainen, en epäile. Mietein vaan että jos TS :än ahtamista ajattelis, niin olis varmaan pakosarjaa ym saanut kyseisestä moottorista hieman modifioimalla. Olis varmaan osat jokseenkin samoissa mittaluokassa, mutta kai ne olis sitten teetettävä... taitaa jäädä haaveeks...

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Aattelitko ahtaa 164 ts:n?

Osta 164 v6 turbo ja laita siitä tekniikka omaan autoosi (jos et halua autoa vaihtaa). Saat turbon ja pakosarjan hinnalla koko auton +mahdolliset nahkapenkit ym. hilavitkuttimet.

Olis varmaan komeet äänet ja paljon viripotentiaalia!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Abarth kirjoitti:Saat turbon ja pakosarjan hinnalla koko auton +mahdolliset nahkapenkit ym. hilavitkuttimet.
Ja ihan oikeat jarrut, ne TS:n kymppituumaiset etulevyt ei pitkälle riitä. Toisaalta, voisi ne V6:n hidastimetkin paremmat olla.
- Epäkelpokeräilijä -

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Niinpä.. kai se olis järkevintä se V6 turbo, jos nyt yleensäkään on järkevää suorittaa autolle muuta kuin kulutusosien uusimista. Kiinnostas vaan tehdä sellanen matalapaineturbo, eli ns. vääntävä. Suuri huipputeho ei sinänsä kiinnosta, koska sen rakentelulle ei tuu ikinä loppua ja sitäpaitsi TS on jatkettu 1.8 lohkosta jotenkin, eli alakertaan ei mahdu mitään sen järempää. (Asiantuntija tämän todennut, kai se sitte tosi on) :?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Aivan.
Järkevää on pitää auto vakiona. Vielä järkevämpää on olla omistamatta koko autoa jos vaan mahdollista :)

Voisin kuvitella, että v6 turbosta saisit vääntävämmän paketin kuin ts-turbosta.
V6 turbossa on vakiona melko pieni Garrett t25. Pienen turbon ansiosta kone herää aikaisemmin. Tosin t25 alkaa olla hieman vanhaa konstruktiota.
Uusilla kuulalaakeroiduilla turboilla kone saadaan heräämään herkemmin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa on tarinaa 164 V6 turbosta. Kieli on tosin harvemmille avautuvaa, mutta kuvat kertoo tietty.
http://perso.club-internet.fr/apavlov/a ... fa164.html
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin