Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se, että ajetaan STOP-merkin ohi hiljaa on kuitenkin täysin eri asia kuin se, että ajetaan kärkikolmion ohi hidastamatta.
Tiedän aika montakin 80/60-risteystä, joissa kärkikolmio tarkoittaa "paina lisää hanaa ja toivo!". Ja sitten kuollaan turhaan.
Stoppiin porukka pääsääntöisesti osaa EDES hidastaa. Itsehän pysähdyn 99,99% kerroista, ihan kokonaan. Tietysti tässä pitää muistaa se oleellinen, että ennen merkkiä ei välttämättä tarviitse pysähtyä - vaan vasta siinä kohtaa, mistä sinne esim. risteävälle tielle näkee. Kärkikolmion sellaiseen paikkaan tuuppaamalla saadaan juuri näitä ihania kylkikolaritilanteita aikaiseksi, kun valitettavasti ihmiset ei yksinkertaisesti sisäistä kärkikolmion tuomaa velvoitetta väistää.

Liikenteessä pitää aina ajatella, että kukaan muu ei osaa liikennesääntöjä: miksi? No siksi, että silloin osaa olla varautuneempi toisten toilailulle. Tämä on ihan kantapään kautta opittua.

Periaatteessa en hauku ihmisiä idiootksi, jos ryömivät stopin ohi. Käytännössä arvostelen kuitenkin, joka kerta. Se kun on käsky pysähtyä, ei suositus hidastaa. Muutaman kerran olen hymyn saanut huulilleni, kun viereisellä kaistalla on menty kävelyvauhtia viivan yli STOP-merkin ohi ja poliisit olleet hereillä :lol:

Mutta ylipäänsä tarkoitin siis sitä, että STOP-merkillä on selkeästi vakavampi vaikutus kuljettajiin yleisesti, kuin mitä kärkikolmiolla. Molemmilla on tasan samat väistämisvelvoitteet, mutta kolmio ei käske pysähtymään - tai edes hidastamaan. Siinä on jo vissi ero.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Stop-merkki tarkoittaa että myös pyöräilijöitä pitää väistää, jos merkki on ennen pyörätietä. En ole varma onko kolmion kanssa sama homma? Eli onko väistämissäännöissä tuolta osin eroa.

Monasti on stop-merkki ja pyörätie, mutta pysäytysviiva vasta siellä ajotien risteyksessä. Tosin se ja sama kun kaikki ajaa kumminkin väärin, eli pysähtyy siihen merkille ja ajaa vauhdilla pysäytysviivan ylitse.

Ilman stop-merkkiähän poikittaissuunnasta tulevan pyöräilijän kuuluu väistää autoa, riippumatta kummasta suunnasta tulee. Ja lapsikaan ei saa ajaa pyörällä suojatiellä. Siinä pari sääntöä lisää jotka on ihmisiltä täysin hukassa. Liekö sitten vika ihmisissä vai säännöissä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Ilmeisesti sullakin säännöt hakusessa :mrgreen:

"Suojatie, jonka voi pyöräillen ylittää, koska yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu tien toisella puolen. Lisäksi suojatiellä on kärkikolmio autoilijoille, joten autoilijan on väistettävä jalankulkijoiden lisäksi myös suojatietä ylittäviä pyöräilijöitä ja mopoilijoita."

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Tiedo ... llinen.jpg

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

:bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words:

Just näin! Aiemmin polkupyörä oli ajoneuvo. Kai se on nykyääkin, mutta enää teoriassa, ei käytännössä.

Aiemmin autojen piti väistää oikealta tulevaa plkupyörää. Ehkä jopa kolmannes osasi säännöt tältä osin. Melkein risteyksessä kuin risteyksessä olisi onnistunut väitämisvelvollisen auton alle jääminen.

Noh, ongelmaa olisi voinut auttaa kahdella tapaa

1) pitämällä selkeät säännöt voimassa, lisäämällä ongelmilliseksi katsoittuihin risteyksiin (yleensä pyörätie/suojatie pitkän suoran keskellä) kolmio pyörätielle ynnä, tietenki, jakelemalla kovakalloisimmille / ajokorttinsa muropaketista saaneille pari sakot.

2) tekemällä väistämissääntöihin poikkeus; vaikka polkupyörä onkin olevinaan ajoneuvo, niin oikealta tulevan etuoikeus ei koske sitä tiettyjen reunaehtojen (etäsyys ajoradan risteykseen) voimassaollessa (juu, en minäkään muista sekavia speksejä)

Valittiin vaihtoehto 2 ja välittömästi 90 % autoilijoista kuvitteli saaneensa päälleajo-oikeuden tilanteessa kuin tilanteessa, esim. tultaessa pihalta/parkkipaikalta kelvin poikki.

Nyt meillä on sitten autoilijoita, joiden mielestä kärkikolmio ei velvoita väistämään polkupyöriä. Minkä vuoksi pahimpiin rsteyksiin on pitänyt laittaa se "törmäävät polkupyörät" lisäkilpi muistuttamaan, että, ilmeisen poikkeuksellisesti liikennesäännöt ovat tässä risteyksessä voimassa.

Olisi varmaan tullut halvemmaksikin varustaa jokunen kevyenliikenteen väylä kolmioin kuin tämä nykytyyli, missä lähen joka ainoan kolmion kaveriksi pitää em. lisäkilpi laittaa.

Edit: Tuo typerehtiminen STOP-merkkien kohdalla saattaa olla ihan autokoulujen tekosia. Kun minä kävin autokoulua, piti nimenomaan ja poikkeuksessa pysähtyä jämptisti sen merkin kohdalle. Vaikka siitää ei risteävää liikennettä pystynytkään näkemään. Käytännössä tuon stopin jälkeen piti ajaa eteenpäin ja pysähtyä uudelleen!

Juuen kovin kauaa koulun jälkeen jaksanut kahden pysähdyksen taktiikkaa käyttää ja typeryys on selvästi oikaistu sittemmin (pysähtymisviivoista ym. päätellen).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, autokoulussa opetettiin ainakin nelisen vuotta sitten:
STOP-merkin kohdalla pysähdytään, kuten vaikkapa liikennevalojen pääopastimen kohdalla, PAITSI JOS:
- Näkyy viiva, joka on pysäytysviiva. Se voi olla ennen, jälkeen tai STOP-merkin kohdalla
- Näkyvyyttä ei ole, niin pysähdytään sitten vasta siinä kohdin, kun näkyvyyttä on (jopa niin pitkälle, että tuntuu olevan risteävällä tiellä keula)

Tietysti pitää muistaa väistää niitä kevytliikenteellisiä, jotka risteävät.

Ja mielestäni polkupyörä olisi pitänyt rinnastaa jalankulkijaan; tällöin olisi "kevytliikenne (jalankulkijat, skeittarit, polkupyörät)" ja "muu liikenne".
Homma olisi paljon selkeämpi, vaikka autoilijat taatusti vinkuvonkuisi.

Ja samoin pitäisi olla niin, että ei mitään ikärajaa pyörälle suojatielle; joko se on sallittu kaikille ja aina tai ei kenellekään eikä koskaan. Jossain Helsingissä tuosta voisi ongelmia seurata, mutta siellähän muutenkin pitää ajoradalla mennä pyörän kanssa - jolloinka nämä asiat on täysin triviaaleja?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:^ tuon logiikan mukaan sitten voin mennä oman harkinnan mukaan punaisia valojakin päin , nice.
Rehellisesti sanoen monesti voisikin. On tolkuttoman tyhmän tuntuista seistä joka aamu muuten tyhjässä risteyksessä punaisissa valoissa, koska siinä on ohjausta tarvitseva tai siitä hyötyvä määrä liikennettä yhteensä n. 1,5h/vrk. Vantaalla vaan on ilmeisesti liikennevalojen päätarkoituksena liikenteen hidastaminen ja hiilivetyjen polttaminen ilmaan, kun ne ovat päällä aina eli myös silloin kun autoväli on kymmeniä sekunteja ellei peräti minuutteja. Noissa risteyksissä lähes poikkeuksetta pääsisi kolmion takaa (eli sieltä sivutieltä, jota varten liikenne "pääväylällä" tarvii kiireisempinä aikoina katkaista) kääntymään vasemmalle (eli se kaikista väistämisvelvollisin rooli risteyksessä) useita kertoja valo-ohjausta odotellessa.

Olisikohan paha rasti laskea liikennetiheyttä niiden valoja ohjaavien induktiosilmukoiden avulla ja käynnistää valo-ohjaus automaattisesti, kun siitä on edes jollekulle hyötyä?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Olisikohan paha rasti laskea liikennetiheyttä niiden valoja ohjaavien induktiosilmukoiden avulla ja käynnistää valo-ohjaus automaattisesti, kun siitä on edes jollekulle hyötyä?
Olisi, koska LVM:n asetus vaatii liikennevalojen olevan lähtökohtaisesti aina päällä. Sen suoma pieni poikkeus kuuluu näin:
Jos liikenne on hyvin vähäistä, voidaan liikennevalot kuitenkin esimerkiksi kello 24―06 välisenä aikana kytkeä pimeäksi, jollei siitä aiheudu vaaraa.
Senhän taas tietää, että jos virkamies joutuu sen uhkaavan tilanteen eteen, että joutuisi soveltamaan tuollaista pykälää, niin eihän se käy.

Tampereella sentään taannoinen kaupungin liikenneinsinööri julisti lehdessäkin, että liikennevalojen on tarkoitus tehdä liikenteestä vähemmän sujuvaa. Se kun nääs suasii tota joukkoliikennettä. (Ei, älä kysy miten.)

Hervannassa aikanaan asustellessani (ja syystä tai toisesta useinkin yöaikaan kotiin palatessani) ihmettelin Hervannan valtaväylällä Messukylänkadun rampin päässä olevia valoja. Ne olivat lähtökohtaisesti vihreinä valtaväylälle, mutta annas olla kun niitä lähestyi, ne vaihtuivat punaiselle. Risteävältä kadulta ei ollut tulossa ketään. Hetken päästä takaisin vihreille. Toistui joka kerta silloin, kun yhtään muuta autoa ei ollut näköpiirissä.
Järkiautoilija

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Voi ristus. Kärkikolmion takaa tuleva väistää Kaikkea muuta liikennettä. Mikä siinä on epäselvää?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isola kirjoitti:Olisi, koska LVM:n asetus vaatii liikennevalojen olevan lähtökohtaisesti aina päällä. Sen suoma pieni poikkeus kuuluu näin:
Jos liikenne on hyvin vähäistä, voidaan liikennevalot kuitenkin esimerkiksi kello 24―06 välisenä aikana kytkeä pimeäksi, jollei siitä aiheudu vaaraa.
Tuohan kyllä kieltämättä selittää asian. Eikä lie pelkoa siitä, että tässä maassa tapahtuisi liikenteessä kehitystä - siitäkään huolimatta, että automaattinen ohjaus liikennetiheyden perusteella huomioisi nimenomaan tilanteen, jossa liikenne on hyvin vähäistä.
Isola kirjoitti: Tampereella sentään taannoinen kaupungin liikenneinsinööri julisti lehdessäkin, että liikennevalojen on tarkoitus tehdä liikenteestä vähemmän sujuvaa. Se kun nääs suasii tota joukkoliikennettä. (Ei, älä kysy miten.)
Siellä jossain vaiheessa hypetettiin ääneen järjestelmää, jossa busseissa on joku radiolähetin tms, jonka perusteella liikennevalot tietää priorisoida niiden kulkua.
Isola kirjoitti: Hervannassa aikanaan asustellessani (ja syystä tai toisesta useinkin yöaikaan kotiin palatessani) ihmettelin Hervannan valtaväylällä Messukylänkadun rampin päässä olevia valoja. Ne olivat lähtökohtaisesti vihreinä valtaväylälle, mutta annas olla kun niitä lähestyi, ne vaihtuivat punaiselle. Risteävältä kadulta ei ollut tulossa ketään. Hetken päästä takaisin vihreille. Toistui joka kerta silloin, kun yhtään muuta autoa ei ollut näköpiirissä.
Tyylikästä. Erittäin suomalaisen kuuloista.
h_lauri kirjoitti:Voi ristus. Kärkikolmion takaa tuleva väistää Kaikkea muuta liikennettä. Mikä siinä on epäselvää?
Kärkikolmion takaa tuleva ei väistä vastakkaisen kärkikolmion takaa tulevaa vasemmalle kääntyjää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Siellä jossain vaiheessa hypetettiin ääneen järjestelmää, jossa busseissa on joku radiolähetin tms, jonka perusteella liikennevalot tietää priorisoida niiden kulkua.
Tuo on ihan eri juttu ja n. 10 vuotta myöhempää folklorea. Se alkuperäinen virkamieslogiikka meni siis siihen tapaan, että kun liikenne ruuhkautetaan, ihmiset siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi. Kai se sitten on kivampi seisoa siinä ruuhkassa bussin käytävällä kuin istua omassa ilmastoidussa autossaan. Ne bussit kun edelleenkin kulkevat sen saman liikennevirran mukana.
Miten muuten pitäisi suhtautua liikennevalo-opastimeen, joka näyttää samaan aikaan kahta keskenään ristiriitaista opastetta, joista toinen on kielletty edellä linkkaamassani asetuksessa? Noita on Tampereella nykyään jonkin verran.
Järkiautoilija

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isola kirjoitti: Tuo on ihan eri juttu ja n. 10 vuotta myöhempää folklorea. Se alkuperäinen virkamieslogiikka meni siis siihen tapaan, että kun liikenne ruuhkautetaan, ihmiset siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi. Kai se sitten on kivampi seisoa siinä ruuhkassa bussin käytävällä kuin istua omassa ilmastoidussa autossaan. Ne bussit kun edelleenkin kulkevat sen saman liikennevirran mukana.
Aaa, kuulostaa hyvinkin virkamiehekkäältä ajattelutavalta.
Isola kirjoitti: Miten muuten pitäisi suhtautua liikennevalo-opastimeen, joka näyttää samaan aikaan kahta keskenään ristiriitaista opastetta, joista toinen on kielletty edellä linkkaamassani asetuksessa? Noita on Tampereella nykyään jonkin verran.
Pääopastin on määräävä, muut on vain apuja. Eikös se näin mene?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Polforea kirjoitti:Siellä jossain vaiheessa hypetettiin ääneen järjestelmää, jossa busseissa on joku radiolähetin tms, jonka perusteella liikennevalot tietää priorisoida niiden kulkua.
Tampereen kikkailuista en tiedä, mutta pää-Hesassa taitaa Helmi-liikennevaloetuusjärjestelmä toimia ihan hyvin jo n. kahdettakymmenettä vuotta. Palstan joukkoliikennegurut (aka -kuskit) voinevat kertoa asiasta tarkemmin.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:Pääopastin on määräävä, muut on vain apuja. Eikös se näin mene?
Ja jos se sama pääopastin näyttää yhtä aikaa kahta opastetta, joilla on eri merkitys...? Täällä kun joissakin valoissa on kiinteän vihreän seurana vilkkuva valkoinen siinä samassa opastimessa. Vilkkuvaa valkoista ei saa tuon linkaamani asetuksen mukaan käyttää muissa kuin rautatien tasoristeyksen opastimissa.
sanctus kirjoitti:Tampereen kikkailuista en tiedä, mutta pää-Hesassa taitaa Helmi-liikennevaloetuusjärjestelmä toimia ihan hyvin jo n. kahdettakymmenettä vuotta.
Joo, Tampereella on kanssa. Toimivuudesta ei ole tietoa, mutta toteutus on ainakin tekniikaltaan ihan erilainen kuin Hässlingissä.
Järkiautoilija

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

STOP merkki on ehdoton. Oli viivaa tai ei. Jos on viiva, pysähdyt siihen. Jos ei niin pysähdyt siihen mistä näät riitävästi molempiin suuntiin. Pysähtymättä ohitus on automaattisesti törkeimmissä tapauksissa verrattavissa punaisiinpäin ajamiseen. Ehkä aamu yöllä siitä saa vaan sakot, mutta teeppä se aamuruuhkassa pieneen väliin änkemäisellä pysähtymättä; voipi lähteä ihan kortti kerta laakista.

AINOA tilanne, jossa olen joutunut tuon STOPIN ohittamaan pysähtymättä on ylämäki risteys Lahnuksessa. Tietyissä keleissä bussin kanssa sinne ei kannata ihan huvikseen pysähtyä, mikäli siitä ei aiheudu mitään vaaraa muulle liikenteelle. Se paikka on niin sanottu PASKAPAIKKA, jos siihen joudut tietynlaisissa keleissä pysähtymään; on siitä paikallaan lähtiessä enemmän kuin tuuria, että siitä pois pääsee. Siinä on ollut useita autoja ojassa aina; koska se ei vaan siitä yksinkertaisesti tietyissä keleissä lähde minnekään vaan ainoa kulku suunta on taaksepäin kun jarrun nostat.
Poikkeustilanne on poikkeustilanne; muuten kesäsin tossa kohtaa ei ole mitään syytä ajaa siitä pysähtymättä läpi.

Toisin se on Lahnuksen ja Vihdintien risteyksessä; siinä Lahnuksen Shelillä. Tuntuu olevan ihan nelivetoautoillakin vaikeaa lähteä paikaltaan tasasella talvisaikaan. Joten läpihän ne siitä ajaa pysähtymättä. Osa jopa ajaa autosta riippumatta tai kelistä riippumatta siitä 20-30kmh läpi kun "se on ainoa väli koko päivänä mikä sieltä näkyy". Toiset taas pysähtyy; ja sitten lähtevät kun olet jo siinä 30m päässä risteyksestä. Ne on hauskoja hetkiä ne, no nekin pitää vaan ennakoida; viimeeksi papparainen lähti tuolla tavalla eteen siitä. Pysähtyi, seurasin mitä tekee; katsoi vasemmalle ja oikealle ja lähti liikkeelle kun olin sieltä linja-autolla tulossa 60kmh jatkaessani suoraan kohti Luukkia.

Sama koskee esim.Luukin suunnalla olevia STOP risteyksiä. Joillekin tulee vaan sellanen "ahaa elämys", että vasemmalta tai oikealta tulee bussi; sen eteen on päästävä. Oli sitä distanssea siihen bussiin sitten miten paljon tahansa. Pahimmissa tapauksissa olen joutunut siitä 75-80kmh rajotusnopeudesta nostamaan ihan reilusti ja menemään jarrulle, kun tämä eteen tullut henkilöauto STOPIN takaa pysähtymättä; ei sitten löydä sitä vaihdelaatikkoa ja meno on hyvin verkkaista.....

En tiedä mistä toi tollanen käytös johtuu; onko se vaan ettei oikeasti tajuta sen STOPIN arvoa; vai ei vaan tajuta oikeasti muutenkaan mitään mistään. Vai onko se puhdasta vtuilua raskaalle kalustolle? Mene ja tiedä. JOka tapauksessa on jäänyt jotain ymmärtämättä ihan niin sanotusti turvallisuudesta....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isola kirjoitti: Ja jos se sama pääopastin näyttää yhtä aikaa kahta opastetta, joilla on eri merkitys...? Täällä kun joissakin valoissa on kiinteän vihreän seurana vilkkuva valkoinen siinä samassa opastimessa. Vilkkuvaa valkoista ei saa tuon linkaamani asetuksen mukaan käyttää muissa kuin rautatien tasoristeyksen opastimissa.
Hmmh? Kerros lisää ja linkkaa vaikka kartta - valkoistahan ei pitäisi olla kuin rautatien tasoristeyksissä ja raitiovaunuille. Vai meinaatko sitä jotain pientä valkoista valoa, jonka syy ja tarkoitus on ainakin mulle täysi arvoitus (saa kertoa jos joku tietää)? Vilkkuva valkoinen tuolla tosiaan kielletään, eli ehkä sitä ei lueta liikennevaloksi tai opastimeksi, vaan on jotain aivan muuta...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aiempaan viitaten, edelleen väitän että lapsikaan ei saa pyöräillä suojatiellä, lauseen varsinaisessa merkityksessä.

Että on eri asia ajaa pyöräillä suojatiellä kuin pyöräillä suojatien yli. Suojatiellä ei saa pyöräillä mutta suojatien yli saa pyöräillä jos se on pyörätien jatke. Mutta silloin ei olla suojatiellä eikä ole suojatiellä kulkijan oikeuksia, vaikka fyysisesti samall alueella poljetaan.

Eli periaatteessa jos keskellä maantietä on suojatie, johonka johtaa sivulta pyörätie. Niin jos oikealta tulee perhe kävellen ja kolmevuotias sotkee mukana kolmipyörällä, niin autoilijan tulee väistää kaikkia jalankulkijoita, mutta sen taaperon kolmipyörän kanssa pitäisi väistää autoilijaa.

Ja jos siihen ei johda pyörätietä vaan jalkakäytävä, niin taapero rikkoo lakia ja vanhempia pitäisi sakottaa. Koska silloin se on pelkkä suojatie eikä sitä saa ylittää ajamalla. Edes se taapero.

Vai oliko tästä parempaa lakitietoa? Linkki ei tähän puuttunut, siinä kyllä näkyi pyörätien jatkeen eteen autoilijoille laitettu kärkikolmio. Takana oli autotiellä uusi kolmio. Juuri tällaisiin on riittänyt yksi stop-merkki ennen pyörätietä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Niin. Tietty kääntymissäännöt on erikseen. Se ei kuitenkaan poista pääsääntöä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Polforea kirjoitti: . Vai meinaatko sitä jotain pientä valkoista valoa, jonka syy ja tarkoitus on ainakin mulle täysi arvoitus (saa kertoa jos joku tietää)? ...
Se valkoinen pikku valo liittyy niihin bussien ohjauksiin ja etuajoihin. Ilmeisesti vilkkuu kun bussi tulossa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mä en tajua mikä Stop-merkissä on niin v*tun vaikeeta. Se yksiselitteisesti käskee pysähtymään, joko merkin kohdalla, pysäytysviivan kohdalla tai sitten niin että näkee risteävälle tielle. Ei mitään "hitaasti-ryömitän-ohi-kun-ei-ole-liikennettä" vaan auto seis. Piste. Eri asia sitten on, onko se Stop-merkki tarpeellinen siinä paikassa missä se on, mutta sitäpä ei Reijo Rattimies itse siinä päätä, vaan sen on joku muu päättänyt ja sillä hyvä. Miks v*ttu pitää täysin selvästä asiasta jankata? Kortti pois jos kiinni jää moisesta, ilman varoitusta. Ja rikoksentekoväline valtiolle.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Hepa kirjoitti:Se valkoinen pikku valo liittyy niihin bussien ohjauksiin ja etuajoihin. Ilmeisesti vilkkuu kun bussi tulossa.
... ja tarkoittaa, että kuljettajan on tarkistettava, onko juna tulossa. :wink:
Miksi liikennevaloihin pitää lisätä valo-opasteita, jotka on erikseen kielletty lainsäädännössä?
Järkiautoilija

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Hepa kirjoitti:
Polforea kirjoitti: . Vai meinaatko sitä jotain pientä valkoista valoa, jonka syy ja tarkoitus on ainakin mulle täysi arvoitus (saa kertoa jos joku tietää)? ...
Se valkoinen pikku valo liittyy niihin bussien ohjauksiin ja etuajoihin. Ilmeisesti vilkkuu kun bussi tulossa.
Niin mutta eihän bussit sitä valoa tartte, justhan me opittiin että "paskapaikassa" saa mennä stop merkistäkin välittämättä :lol:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

UupunutRomeo kirjoitti:
Hepa kirjoitti:
Polforea kirjoitti: . Vai meinaatko sitä jotain pientä valkoista valoa, jonka syy ja tarkoitus on ainakin mulle täysi arvoitus (saa kertoa jos joku tietää)? ...
Se valkoinen pikku valo liittyy niihin bussien ohjauksiin ja etuajoihin. Ilmeisesti vilkkuu kun bussi tulossa.
Niin mutta eihän bussit sitä valoa tartte, justhan me opittiin että "paskapaikassa" saa mennä stop merkistäkin välittämättä :lol:
No sä voit raskaalla kalustolla pysähtyä ylämäkeen sellasissa keleissä missä eiole mitään pitoa ja sitten voit soittaa sun isännälle, että "oon nyt täällä ojassa kun tämä valu taaksepäin 50m". Ihan vapaasti, jos maalaisjärjen käyttö on vaikeeta niin siitä vaan kokeilemaan, tee se sitten myös sellasessa kelissä että tiedät varmasti vielä viikonkin jälkeen olleesi sielä ojassa pari tuntia.

Sanon nyt vielä sen, että ei siitä läpi voi siinä kohdassa ajaa kuin ryömimällä; hyvä että auto liikkuu. Mutta pysähtyminen on hyvin mielenkiintosta, jos siihen joutuu pysähtymään sellasissa keleissä, kun pito on 0 eli esim. räntäkeleissä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Ei luulisi yhden sanan ymmärtäminen punaisella pohjalla korostettuna olevan hankalaa? Stop seis pysähdy eikä melkeen. Ajo sitte mopoautolla tai rekalla. Vai onko raskaalla liikenteellä jotain poikkeussääntöö tuossa?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Hämeenlinnassa on nyt ollu hauska katsella Pälkäneen tietä ja kierotien stop-merkin noudattamista.

Eli tuolla on nyt valtatie poikki ensi vuoden syksyyn siltaremontin vuoksi

(piti laittaa poikki vuodenvaihteessa, että Katinalan liikkeet saa joulumyynnin hoidettua,näin sovittiin. Tielaitos pistikin jo joulukuun alussa koko tien poikki, mutta "unohti" ilmoittaa asiasta edes kaupungille, saati alueen yrittäjille/asukkaille)

No nyt pääsee kiertämään pienemmän sivutien kautta, jossa on takaisin valtatielle tultaessa stop-merkki, pyörätie ja pysäytysviiva valtatien reunassa. Olen ajanut tuosta lähes päivittäin monta vuotta, ja ehkä viidesosa autoilijoista on ajanut siinä oikein, pysähtyen valtatien reunaan.

No nyt valtatie on aidoilla poikki risteyksen vierestä, joten tuo on oikeastaan enää pelkkä S-mutka jossa pyörätie. Ja nyt tultaesta hämeenlinnasta syop-merkki on tallella mutta tultaessa Pälkäneeltä sitä ei ole eikä ole koskaan ollutkaan, koska käännytään valtatieltä sivutielle. Liikenteellisesti tilanne on nyt sama molemmista suunnista, tiukka S-käännös ja pyörätie.

Joten ihmiset arpoo että pitääkö tuossa nyt pysähtyä, kun ei ole enää risteystäkään. Oikein ajavien määrä on pienentynyt varmaan yhteen prosenttiin. Kauhea sekamelska kun jotkut oikein pysähtyy mutta väärässä kohdassa ja toisesta suunnasta tullaan vauhdilla, joskus molemmista.

No en itsekään enää pysähdy tuossa, hidastan vain katsoakseni kevyen liikeenteen tulon takaviistosta. Pysäytyshän on koskenut valtatietä, ei pyörätietä vaikka merkki ennen sitä onkin.

Muuten en toki koskaan ohita stoppiristeystä pysähtymättä. Täällä ei ole onneksi sellaista jossa liikkeellepääsy vaarantuisi omalla kalustolla. Kuormurillani ei talvikelissä luistella.

Mutta en ymmärrä miksei raskaalla ajoneuvolla voisi pitää sen minimaalisen pienen eteenpäinhivutuksen päällä. Oletteko koskaan ajanut tuollaisella talvikelissä? Jokainen pysähtyminen on oma jännitysnäytelmä että pääseekö enää liikkeelle. Omat hermot ei kestäisi tuollaista stressiä, siksi minusta ei tullut ammattiautoilijaa, satunnaisesti vaan FL6:lla ja vastaavilla. Liikennevaloissakin pitää jättää matkaa, että voi hiljaa lipsuttaa eteenpäin kunnes valot vaihtuu. On meinaan ihan eri asia kulkeeko auto ryömintävauhtia vai pysäyttääkö sen kokonaan. Renkaat sulattaa paineen vaikutuksesta alleen välittömästi jäisen kohdan jos pysähtyy, oikeastaan pienen kuopan.

Mielummin hivuttaen, kuin että koko liikenne jumiutuu odottamaan (taas) hinuria ja hiekoitinta että saadaan ne tukkona olevat pe*****een rekat pois tieltä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jkk kirjoitti:Ei luulisi yhden sanan ymmärtäminen punaisella pohjalla korostettuna olevan hankalaa? Stop seis pysähdy eikä melkeen. Ajo sitte mopoautolla tai rekalla. Vai onko raskaalla liikenteellä jotain poikkeussääntöö tuossa?
Kuten Sämpy tuossa totesi: Raskaalla liikenteellä on aivan eri meininkiä talvikelissä, kuin esim. henkilöautolla.
Jos olet joskus ajanut jotain takaveto-Sprintteriä tms. jossa on kitkarenkaat alla, eikä yhtään kuormaa, ymmärrät.
Kyseinen härveli kun ei omaa *mitään* pitoa, edes paremmilla nastoilla, kun perässä ei ole painoa (tarkoitan nyt siis oikeasti kuormatta, ei edes sitä hiekkasäkkiä).
Alamäessäkin on jäällä vaikeata päästä liikkeelle, jos kerran joutuu pysähtymään. Sitten jos on joku 40-tonninen yhdistelmä, renkaat lämpöset ja tiellä sopivaa jääsohjoa ja pysähdyt -> renkaat sulattaa välittömästi kuopat alle -> ei tasan mitään toivoa saada sitä liikkeelle jos ei a) sulata sutimalla asfalttiin asti - ja sittenkin tekee vaikeata tai b) hanki sitä hinuria, hiekotinta tm. taikavälineitä paikalle.
Olet varmaan henkilöautollakin joskus ollut jumissa? Niin, että sutimalla saanut pienetkin kuopat aikaiseksi? Kuvittele sama tilanne, mutta ilman käytännön mahdollisuutta minkään sortin heijaamiselle.

Ainiin, sitten toki tuo mainittu valuminen. Ylämäessä pysähdyt - pääset kyllä liikkeelle, mutta se on valitettavasti usein mäkeä alaspäin. Kitka kun katoaa renkaista, auto menee tangentin suuntaan vaikka mitä tekisit. Jos ei pysähdy, auto pysyy koko ajan hiljaisessa vauhdissa eteenpäin (ylös), ei hätää. Sutase kerrankin, etenemisvauhti pysähtyy heti ja auto lähtee samoin tein valumaan alaspäin, koska painovoima.

Eli olosuhteiden pakosta raskaalla liikenteellä voi olla tilanne, ettei yksinkertaisesti ole varaa pysähtyä stoppiin. Muulla liikenteellä tuota ei käytännössä ole likimain koskaan, ellei sitten ole se kitkarengastettu takaveto-Sprintteri ilman kuormaa.
Näitä isoja autojahan on jopa ihan valtateillä mäkiin jämähtänyt, kun ei ole saanut otettua sitä 80kmh+ vauhtia ylämäkeen ja vauhti hyytyy ennen mäen lakea; siinä sitä sitten jökötetään.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eipä tuossa STOP-merkin selityksessä erotella, mitä liikennöintimuotoja se jättää koskematta. Voisin olettaa, että koska kärkikolmiokin käskee väistämään muuta liikennettä, tuon vaikutuksen pitäisi olla sama?

Merkki 232

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle. Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tuleva ajoneuvo on pysäytettävä ja sen on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eikä sen ison auton jämähtämiseen tarvita kuin semmoinen "mäki", joka nousee Ruoholahdessa sen hautausmaan vieressä kohti Länsiväylää. (siinä sillan oikealla puolella). Olisikohan edes asteen nousu siinä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Juu, ei se ihmeellistä tarvitse. Sopivissa olosuhteissa olen nähnyt raskasta kalustoa jumissa ihan tasamaalla, auratulla tiellä. Polanteita sopivasti, pikkupakkanen ja muusta liikenteestä johtuva pysähdys; kolme akselia vetoautossa, neljä täysperävaunussa. Kun seitsemän pyöräparia uppoaa sentin verta peilinsileään polanteeseen lämmöstä johtuvan sulamisen vuoksi, ei siitä ihan niin vaan irti enää lähdetäkään. Muistaakseni k.o tapauksessa kunnan hiekotuskone viskoi tarpeeksi monta kiloa hiekotussepeliä pyörien alle/eteen, jotta kuopasemalla sai edes hieman pitoa ja siitä sitten matkaan...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

sämpy kirjoitti: ...No nyt pääsee kiertämään pienemmän sivutien kautta, jossa on takaisin valtatielle tultaessa stop-merkki, pyörätie ja pysäytysviiva valtatien reunassa. Olen ajanut tuosta lähes päivittäin monta vuotta, ja ehkä viidesosa autoilijoista on ajanut siinä oikein, pysähtyen valtatien reunaan.

No nyt valtatie on aidoilla poikki risteyksen vierestä, joten tuo on oikeastaan enää pelkkä S-mutka jossa pyörätie. Ja nyt tultaesta hämeenlinnasta syop-merkki on tallella mutta tultaessa Pälkäneeltä sitä ei ole eikä ole koskaan ollutkaan, koska käännytään valtatieltä sivutielle. Liikenteellisesti tilanne on nyt sama molemmista suunnista, tiukka S-käännös ja pyörätie.

Joten ihmiset arpoo että pitääkö tuossa nyt pysähtyä, kun ei ole enää risteystäkään. Oikein ajavien määrä on pienentynyt varmaan yhteen prosenttiin. Kauhea sekamelska kun jotkut oikein pysähtyy mutta väärässä kohdassa ja toisesta suunnasta tullaan vauhdilla, joskus molemmista.

No en itsekään enää pysähdy tuossa, hidastan vain katsoakseni kevyen liikeenteen tulon takaviistosta. Pysäytyshän on koskenut valtatietä, ei pyörätietä vaikka merkki ennen sitä onkin...
Hieman piti keskittyä lukemiseen, mutta tästä kait kyse:
https://www.google.fi/maps/@61.0251571, ... wZtTkA!2e0
Jos, niin ei se Stop-merkkiä ole kaivannutkaan:
https://www.google.fi/maps/@61.0264633, ... rbLNEA!2e0

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:No en itsekään enää pysähdy tuossa, hidastan vain katsoakseni kevyen liikeenteen tulon takaviistosta. Pysäytyshän on koskenut valtatietä, ei pyörätietä vaikka merkki ennen sitä onkin.
Nyt kaipaisi jo lakikirjaviitettä siitä että mihin lainkohtaan perustat tulkinnan että stop-merkki ei koske pyörätietä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Siihen, että pysäytysviiva on pyörätien jälkeen. Paikka on hämmentävä, kaveri joskus uteli tuota kaupungilta ja kuulemma tuollainen kombo meinaa että pysähtyä tarvii vasta pysäytysviivalle, mutta koska STOP-merkki on ennen pyörätietä, pitää myös pyöräilijöitä väistää.

Toinen tolppa, että olisi saanut erilliset merkit (kolmio ennen pyörätietä, stoppi vasta pysäytysviivalle), olisi varmaan ollut kallis. Tai sitten selkeän merkitsemisen estää joku ohjeistus/säännös, koska pyörätie on niin lähellä Pälkäneentietä (mahtuu siihen 1 auto väliin) että tulkittaneen virallisesti samaksi risteysalueeksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Juu, noin se menee kun kuvat katsoo. Väistämisvelvollisuus koskee myös pyörätietä, mutta pysähtyminen on pakollista vasta viivalla.
Ei tuo paikka muutenkaan kovin korkeita pisteitä saa: Kirstulantie on merkitty kevyen liikenteen väyläksi. Ei vissiin ole ollut tarkoitus? Ainakin Street Viewn kuvakulmasta merkki osoittaa selvästi sitä eikä edes yritä olla Pälkäneentien varressa kulkevan väylän varressa.
Järkiautoilija

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:^Siihen, että pysäytysviiva on pyörätien jälkeen. Paikka on hämmentävä, kaveri joskus uteli tuota kaupungilta ja kuulemma tuollainen kombo meinaa että pysähtyä tarvii vasta pysäytysviivalle, mutta koska STOP-merkki on ennen pyörätietä, pitää myös pyöräilijöitä väistää.
Kysyinkin sitä lakikirjaviitettä. Tuollainen tulkinta ei perustu lakiin eikä risteysten suunnitteluohjeisiin. Laista ei löydy tilannetta jossa stop-merkki osoittaisi väistämisvelvollisuutta, mutta ei pakollista pysähtymistä.

Jos tulkita halutaa, niin tuossa on tilanne jossa ennen suotatietä ei ole pysäytysviivaa, mutta on stop-merkki, laki sanoo että tällöin pysähdytään joko stop-merkille tai ennen risteävää väylää paikkaan josta on näkyvyys risteävälle väylälle.

Jos halutaan osoittaa väistämisvelvollisuutta, sitä varten on semmoinen kärjellään seisova kolmio.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No siinä on pysäytysviiva, jolle risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo pitää pysäyttää. Yllättäen "täysi" kevyenliikenteenväylä on saattanut unohtua väliinputoajana, mutta liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista sanoo "Milloin pysäytysviiva sijoitetaan ennen suojatietä, tulee pysäytysviivan ja suojatien välin olla vähintään 50 cm.", mistä voisi kuvitella olevan mahdollista sijoittaa pysäytysviiva myös suojatien jälkeen.

Kuten todettu, ko. risteys on hämmentävä. Isolan huomio klv -merkistä Kirstulantiellä on myös hauska huomio. Parannettavaa olisi... Minusta tuo olisi selkeintä, jos tosiaan ennen kelviä olisi kolmio ja ennen Pälkäneentietä stoppi, jos hakusassa on tuo kaupungin suunnilta saatu idea risteyksen väistämisvelvollisuuksista.

Btw, jos risteyksen suunnitteluohjeet (ja muita vastaavia ohjeita) on tarjolla julkisesti, niin saa linkata/vinkata. Aina joskus tuollaiset voisi olla ihan mielenkiintoista luettavaa.

Edit: meinasi unohtua linkki tuohon mainittuun päätökseen. Toki tuo sanamuoto voi meinata myös eroa niihin risteyksiin, joissa on stoppi muttei ollenkaan suojatietä tai stoppikin on vasta suojatien (/kelvin) jälkeen. http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203#L3P32
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:No siinä on pysäytysviiva, jolle risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo pitää pysäyttää. Yllättäen "täysi" kevyenliikenteenväylä on saattanut unohtua väliinputoajana, mutta liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista sanoo "Milloin pysäytysviiva sijoitetaan ennen suojatietä, tulee pysäytysviivan ja suojatien välin olla vähintään 50 cm.", mistä voisi kuvitella olevan mahdollista sijoittaa pysäytysviiva myös suojatien jälkeen.
Suunnitteluohjeessa on hiukan tarkemmin. Pysäytysviiva saa olla suojatien jälkeen jos suojatien ja autotien välillä on matkaa vähintään kuusi metriä. Sanoin ei ole stop-merkin sijainnista tällaisessakaan tilanteessa määrätty, mutta ohjekuvassa ne ovat vierekkäin.

Eksplisiittisesti missään ei kielletä sijoittamasta stop-merkkiä ja viivaa eri puolille suojatietä, mutta missään ei myöskään mainita että niitä voisi noin sijoittaa, kaikissa ohjekuvissa ne ovat samalla puolella suojatietä. Missään ei myöskään sanallakaan vihjata tilanteesta jossa stop-merkki osoittaisi vain väistämisvelvollisuutta, se osoittaa aina pakollista pysähtymistä. Jos se siis koskee myös suojatietä, niin se osoittaa pakollista pysäyttämistä ennen suojatietä.

Ennen kaikkea tuollainen risteys on huonoa suunnittelua.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tieliikenneasetus 14§
Siellä mainitaan erikseen pysäyttäminen pysäytysviivan kohdalle: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle."
... ja toisaalta erikseen väistämisvelvollisuus: "Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."
Kukaan ei kai ole väittänyt, että merkki osoittaisi jossain tilanteessa vain pakollista pysähtymistä ilman väistämisvelvollisuutta. Sen sijaan pysähtyminen ja väistämisvelvollisuus on määrätty erikseen.
Järkiautoilija

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti: Suunnitteluohjeessa on hiukan tarkemmin. Pysäytysviiva saa olla suojatien jälkeen jos suojatien ja autotien välillä on matkaa vähintään kuusi metriä. Sanoin ei ole stop-merkin sijainnista tällaisessakaan tilanteessa määrätty, mutta ohjekuvassa ne ovat vierekkäin.
Tuo 6 metriä sentään taitaa tuossa juuri toteutua.
Tuomas K kirjoitti: Ennen kaikkea tuollainen risteys on huonoa suunnittelua.
Tästä olemme täysin samaa mieltä. Vaikka pykälät mahdollista(isi)vat mahdollisimman hankalasti ymmärrettävän risteyksen tekemisen, niin piruako sellaista tarttee käytännössä vääntää?`Kaikkien etuhan se on, jos kyltitys saadaan selkeäksi niin, että ensikertalainenkin tajuaa heti mistä on kysymys ja ketä kaikkia pitää väistää.

Tokihan sekoilu ja arpominen hidastaa liikennettä ja hitaushan on turvallisuutta, vai miten se meni...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Isola kirjoitti:Tieliikenneasetus 14§
Siellä mainitaan erikseen pysäyttäminen pysäytysviivan kohdalle: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle."
... ja toisaalta erikseen väistämisvelvollisuus: "Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."
Kukaan ei kai ole väittänyt, että merkki osoittaisi jossain tilanteessa vain pakollista pysähtymistä ilman väistämisvelvollisuutta. Sen sijaan pysähtyminen ja väistämisvelvollisuus on määrätty erikseen.
Siellä sanotaan myös näin:
Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.
Ennen suojatietä ei ole pysäytysviivaa, mutta pysäytysviivan puuttuminen ei tarkoita pakollisen pysähtymisen puuttumista.

Se, että yhdellä merkillä osoitetaan kahteen eri paikkaan kahta eri asiaa ei perustu lakiin eikä ohjeisiin.

Jos halutaan väistämisvelvollisuus suojatielle niin se onnistuu niin helposti että laitetaan siihen kärkikolmio, kaikki tulkintaepäselvyydet poistuvat kun ei "tulkita" lakia ja ohjeita niin että säästetään yksi muutaman kympin kyltti.

Veljen inssiajo aikoinaan hylättiin sen takia kun tuollaisessa risteyksessä pysähtyi pysäytysviivalle mutta ei ennen suojatietä. Tutkinnon vastaanottajien luulisi ainakin jollain tasolla olevan perillä siitä mitä liikennemerkit osoittavat tai eivät osoita.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:Jos halutaan väistämisvelvollisuus suojatielle niin se onnistuu niin helposti että laitetaan siihen kärkikolmio, kaikki tulkintaepäselvyydet poistuvat kun ei "tulkita" lakia ja ohjeita niin että säästetään yksi muutaman kympin kyltti.
Säästäis edes sen kyltin, mutta kun ei tuossa oikeastaan ole säästetty kuin se tolppa :D. Meinaan STOPin alla on tuo kolaroivat fillarit -merkki, jota ei kai tarvitsisi kolmion kanssa (jos Pälkäneentielle liittymistä koskeva STOP näkyisi, ei se kolmio voisi tarkoittaa mitään muuta kuin kelviä) ja tuskin se paljoa kolmiota halvempi on, etenkään kun taidettiin pultata tuohon lisätyönä jälkikäteen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuomas K kirjoitti: Siellä sanotaan myös näin:
Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.
Tässä tapauksessa pysäytysviiva näyttäisi kuitenkin olevan.
Jos halutaan väistämisvelvollisuus suojatielle niin se onnistuu niin helposti että laitetaan siihen kärkikolmio, kaikki tulkintaepäselvyydet poistuvat kun ei "tulkita" lakia ja ohjeita niin että säästetään yksi muutaman kympin kyltti.
Noinhan se PITÄISI tehdä. Se, miten on tehty, on kuitenkin se minkä mukaan pitäisi ajaa.
Veljen inssiajo aikoinaan hylättiin sen takia kun tuollaisessa risteyksessä pysähtyi pysäytysviivalle mutta ei ennen suojatietä. Tutkinnon vastaanottajien luulisi ainakin jollain tasolla olevan perillä siitä mitä liikennemerkit osoittavat tai eivät osoita.
Eivätpä nähtävästi tiedä. Ellei sitten kyse ollut siitä, että sitä suojatietä oli joku ylittämässä.
Järkiautoilija

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Isola kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti: Siellä sanotaan myös näin:
Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.
Tässä tapauksessa pysäytysviiva näyttäisi kuitenkin olevan.
Ei ole ennen risteävää tietä.

Tässähän se ongelma onkin. Ei perustu mihinkään sääntöön, ohjeeseen tai lakiin että se merkki astuisi voimaan vasta risteävän tien jälkeen.

Siis ennen risteävää tietä ei ole pysäytysviivaa, pysäytetään ennen risteävää tietä, ei sen jälkeen.
Veljen inssiajo aikoinaan hylättiin sen takia kun tuollaisessa risteyksessä pysähtyi pysäytysviivalle mutta ei ennen suojatietä. Tutkinnon vastaanottajien luulisi ainakin jollain tasolla olevan perillä siitä mitä liikennemerkit osoittavat tai eivät osoita.
Eivätpä nähtävästi tiedä. Ellei sitten kyse ollut siitä, että sitä suojatietä oli joku ylittämässä.
Nimenomaan tällaisesta päin persettä merkitystä risteyksestä oli kyse, eikä mistään jalankulkijoista. Mainittu risteys samoin kuin muutkin saman kylän vastaavat risteykset sittemmin korjattiin poistamalla turha pysäytysviiva.

Kyllä olen inssin kanssa aivan samaa mieltä, stop-merkkiä ei saa ohittaa pysähtymättä. Se, että siellä on suojatien jälkeen virheellisesti pysäytysviiva ei poista pakollista pysähtymistä ennen risteävää tietä.

Koska tuollainen merkintätapa ei perustu mihinkään kirjoitettuun joudutaan tuollaisessa risteyksessä aina poikkeuksetta tulkitsemaan. Mitenkään en osaa tulkita pakollista pysähtymistä osoittavaa merkkiä niin että se ei osoittaisi pakollista pysähtymistä.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

S_A kirjoitti:No sä voit raskaalla kalustolla pysähtyä ylämäkeen sellasissa keleissä missä eiole mitään pitoa ja sitten voit soittaa sun isännälle, että "oon nyt täällä ojassa kun tämä valu taaksepäin 50m". Ihan vapaasti, jos maalaisjärjen käyttö on vaikeeta niin siitä vaan kokeilemaan, tee se sitten myös sellasessa kelissä että tiedät varmasti vielä viikonkin jälkeen olleesi sielä ojassa pari tuntia.

Sanon nyt vielä sen, että ei siitä läpi voi siinä kohdassa ajaa kuin ryömimällä; hyvä että auto liikkuu. Mutta pysähtyminen on hyvin mielenkiintosta, jos siihen joutuu pysähtymään sellasissa keleissä, kun pito on 0 eli esim. räntäkeleissä.
Sä kyllä aina raivoot heti :wink: . Vitsivitsi.
Olen mä ollut tuolla lahnuksen risteyksissä, raskaalla kalustolla ja nelivetoautolla...kummallakin olen kelissä kuin kelissä päässyt liikkeelle, raskaalla kun klikkaa lukon päälle niin kaksiakselinen liipeää melkein puuhun....nelikko lähtee shellin risteyksestä kelillä kuin kelillä kuin kärppä kolostaan.

Pitikin huvikseen vielä stop-merkistä mainita..... :lol:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

jkk kirjoitti:Ei luulisi yhden sanan ymmärtäminen punaisella pohjalla korostettuna olevan hankalaa? Stop seis pysähdy eikä melkeen. Ajo sitte mopoautolla tai rekalla. Vai onko raskaalla liikenteellä jotain poikkeussääntöö tuossa?
No joo tuola tulikin jo kommenttia tähän.
No siis joo, voihan siinä valita kaksi vaihtoehtoa kun keli on sellanen +1/-1 räntäsade myräkkä.

Vaihtoehto A.
Pysähdyt ylämäessä STOPILLE aamu 7.01 kyydissä koululaisia ja pari mummoa. Ketään ei näy missään risteykseen tultaessa eli siitä voisi ajaa ryömimällä, mutta kuuliaisena kuljettajana noudatat lakia olosuhteista riippumatta. Pysähdyt siihen ja kun nostat jarrun ja painat kaasua takapyörät lyö tyhjää ja auto lähtee valumaan taaksepäin. Jarrulle takasin, auto pysähtyy, koitat uudelleen ja sama juttu tällä kertaa tosin nopeammin. Meet jarrulle, auto lähtee valumaan poikittain taaksepäin. Saat sen jotenkin sidottua ettei se valu; ja koitat uudelleen ja sama juttu. Tällä kertaa tosin auton keula heilahtaa sen verran että auto liukuu poikittain pyörät lukossa hiljaa kyljelleen penkkaan oikeat takapyörät ojaan jää siihen. LUnta on kuitenkin sen verran, ettet saa etuovea tai taka-keskiovia auki. Mummo valittaa pelästymistään että huimaa ja koululaiset kyselee miten täältä pääsee ulos. Koitat rauhotella tilanteen ja kömmit sieltä sitten jollain konstilla etuoven välistä lumihankeen ja toteat, että auton takakulma osui tolppaan matkalla, takaikkuna rikki ja lamppuja myös.
Hinuria ootellessa menee mukavasti kylmässä autossa parisen tuntia; jonka jälkeen siitä tulee lasku työnajantajalle, tolpan korjauskulut, sekä auton vahingon korjaus lasku myöhemmin, sekä mummolle soitettu ambulanssi ja henkilövahiko ilmotus josta tulee jonkin sortin lasku vielä myöhemmin.

Vaihtoehto B.
Katsot risteykseen tulessa ettei ketään näy missään, tiedät STOPIN mutta keli on mitä on; pysähtyminen on riski altista, jos siitä ei enää pääse, niin sitten on isoja ongelmia oikeasti ja paljon samaan aikaan. Tarkistat huolellisesti vielä vasemman ja oikean ja hivutat auton kävelyvauhtia risteyksestä pitäen vedeon päällä ja saat kuin saatkin sen sutasematta siitä mäen nypyltä tasaselle ja matka jatkuu.

Kumman vaihtoehdon sinä valitset näistä?
Kannattaako ehdoin tahdoin itsensä kuseen pistää niin sanotusti, vai onko fiksumpaa käyttää sitä hetulaa sen verran, että miettii ennen kun roiskii?

Voin ihan kokemuksesta sanoa, että olen tuossa tietyssä mäessä ollut niin sanotusti kusessa kerran. Enkä taatusti tehnyt toista kertaa samaa virhettä sen illan aikana. Ja voin myös sanoa, että se on kiva tunne olla kääntöpaikalla, kun linja-auto liukuu poikittain auton ollessa paikallaan. Käännät rattia ja auto liukuu, nostat jarrun auto liukuu, ilman että se liikkuu eteenpäin. SIitäkin selvisin tuurilla ja harkinnallam itä teen missäkin järjestyksessä.

Ihan oikeasti; voi moni kyseenalastaa, että mitä hemmettiä bussit ja rekat ei pysähdy stopissa, mutta se mitä siitä voi seurata on ihan mielenkiintosta. Sama jos joku ihmetelee, miksi rekat on rampeissa ja mäissä kiinni, se johtuu ihan siitä, että on ollut pakko pysähtyä. Voi se siihen jäädä kyllä muutenkin, mutta jos sen vedon joutuu katkasemaan siinä ryömimisen aikana, se voi olla viiminen kerta kun sen tempun tekee, sitten ollaan siinä.
Esim. joku taulapää on tullut pieneen väliin ja pakottanut sen rekan pysähtymään ja se on siinä sitten se leikki.

Eli kyllä te voitte sitä haukkua ja naureskella, että on siinäkin ammatti kuski, mutta samalla te ette kyllä yhtään tiedä mistä te puhutte. Ihan oikeasti ette tiedä. Se, joka on ollut rekalla tai linja-autolla kusessa niin sanotusti tälläsissä paikoissa tietää mistä puhutaan. Ihan takuulla tietää.
Viimeksi muokannut S_A, 02 Tammi 2015, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ymmärrän, että sujuvan liikenteen perusedellytyksiä on joustaminen tilanteen mukaan.

En silti osaa sanoa milloin säännöistä joustaminen on hyvästä ja milloin pahasta. Ainahan sääntöjen rikkominen on väärin, vai miten se meni?
VMP

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:Ymmärrän, että sujuvan liikenteen perusedellytyksiä on joustaminen tilanteen mukaan.

En silti osaa sanoa milloin säännöistä joustaminen on hyvästä ja milloin pahasta. Ainahan sääntöjen rikkominen on väärin, vai miten se meni?
Kokoajan olen sanonut, että jos siitä ei vaaraa ole. Ei sieltä tietenkään voi tulla ruuhkassa pysähtymättä väliin kuin väliin sen takia, ettei voi pysähtyä. Jos on pakko niin on pakko, esim. tässä kyseisessä Lahnuksen suunnalla olevalla STOPILLA; ja en tarkota Vihdintien risteystä nyt.
Eli se mitä tarkotan, että ihan tyhmänä ei kannata riskejä ottaa siitä, että jäät siihen mäkeen liukumaan, jos molemmissa suunnissa ei autoja näy, niin on se aika aasia siihen jäädä ihan ehdoin tahdoin sutimaan ja liukumaan, jos sen voi välttää turvallisesti ryömimällä ja varovaisuutta noudattaen. Lakia rikotaan tottakai, mutta vähempi haitta siihen nähden, mitä voi käydä jos asiat menee pieleen. KUten tuola kirjotin.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuosta tuskin poliisitkaan ihan ankarimman mukaan rankaisee jos tuollaisessa tilanteessa isolla autolla vähän "joustaa" siitä pysähtymisestä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itsekin olen ajanut ihan tarkoituksella punaisia päin virkavallan valvovan silmän alla, eikä siitäkään rankaistu.
VMP

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

@ S_A en aja bussia tai muuta raskasta ammattikseni. Ihmettelin vaan sitä etteikö säännöt koske kaikkia, mutta niissä on vissiin pelivaraa, mikä tekee niistäkin sitten pahimmillaan turhia.

Mutta anyways, ei ollut tarkoitus mennä ammattilaisen tunteisiin, kuhan ihmetelin vaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sen takiahan niissä ei sitä pelivaraa oikein voi olla...

Eihän tuossakaan onneksi ihan vapaavalintaisesta noudattamattajättämisestä ole kyse, vaan kahdesta pahasta pienemmän arpomista.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

S_A:n kommenttia kompaten.
En tosiaan isolla autolla ole ajanut, kortti kun ei riitä. Mutta se Sprintteri on pakettiautona B-kortillisen kokeiltavissa. Raskasta kalustoa ajava on sanonut, että kitkarenkailla moinen takavetoversiona ilman kuormaa on lähelle sitä tuntumaa, mitä isolla autolla saa. Sillä erolla, että se painaa vajaat paritonnia - kun se iso auto voi painaa sen montakymmentätonnia.

Eli ihan vaan: valitse se pienempi paha, jos sen voi järkevästi tehdä ja tietää sen olevan joko todennäköisesti tai melkein takuulla tarpeen. Olen aika monta kertaa ollut jonossa pakittamassa, jotta iso auto saa tilaa yrittää päästä eteenpäin. Ja valitettavan usein syynä on se, että jonkun uunon muka-kiireen vuoksi on iso auto joutunut pysähtymään, vaikka yrittänyt viimeiseen asti ryömiä.

Vastaa Viestiin