Vanha kunnon Motor control system failure
Valvoja: Moderators
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Voin kans tsekkailla koodeja, jos stoichiometric ei kerkiä. Enempää apua kaltaisestani tumpelosta tuskin on.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Voi minä onneton puusilmä...
en siis vain NÄHNYT että LUKIHAN tuossa kuitissa se vikakoodi, joka on P0420.

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
Fiksummat sitten kertoo miten se korjataan...
Fiksummat sitten kertoo miten se korjataan...
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Itelläkin heittää noita 0420 ja 0430 vikakoodeja jatkuvasti. Olen yrittänyt lambdojen liitoksia rassata ym epätoivosta touhua, eikä parannusta ole tullut.
Vikakoodit pukkaa kun ajelee 2-3 vaihteilla ihan pintakaasulla, 2000rpm tuntumassa. Maantienopeuksissa koodeja ei tule tai raskaammassa ajossa.
Edellisen omistajan aikana puolan rikkoontuminen oli päästänyt toiseen kattiin palamatonta bensaa, joka oli hieman sulattanut toista kennoa. Tsekkasin kennojen yläpinnat ruuvaamalla ylemmät lambdat irti, toisessa kennossa oli varsin pieni sulanut kohta, voiko tosiaan olla noin pienestä kiinni???
Vikakoodit pukkaa kun ajelee 2-3 vaihteilla ihan pintakaasulla, 2000rpm tuntumassa. Maantienopeuksissa koodeja ei tule tai raskaammassa ajossa.
Edellisen omistajan aikana puolan rikkoontuminen oli päästänyt toiseen kattiin palamatonta bensaa, joka oli hieman sulattanut toista kennoa. Tsekkasin kennojen yläpinnat ruuvaamalla ylemmät lambdat irti, toisessa kennossa oli varsin pieni sulanut kohta, voiko tosiaan olla noin pienestä kiinni???
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Kyllä aika pienestä tuntuu tulevan noi 0430 ja 0420. Erääseen autoon vaihdoin katin kun herjas tota P0420. Siinäkin kenno täysin ehjä mut näytti et olis kennon ja kuoren välissä pieni rako. Koodia ei tullut enää uudella katilla eli ilmeisesti kun vähänkin "tavaraa" pääsee kennon ohi niin taaempi lambda sen huomaa ja koodi tulee. Siinä on käsittääkseni myös aika/raja-arvo minkä alle toi lambdan signaali täytyis osua. Ollut myös tapauksia joissa pakoputken tiiviste vuotanut hieman ja sotkenut taaemman lambdan toimintaa. Kumpikaan näistä ei tosin ollut Alfoja.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Mulla uusiutuu myös tuo P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)-vikakoodi n. viikottain. Päästöissä ei ollut mitään vikaa, joten en tällaisen kosmeettisen vian takia viitsi laittaa paria tonnia katin uusimiseen.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Kyllä monesti päästöt meneekin perinteisellä testillä läpi,mutta tuo koodi tuleekin, koska päästöt ei jossain tietyssä ajotilanteessa ole tippunut sallitun alle siinä ajassa mitä pitäis. En nyt tarkoita missään nimessä että katti olis aina rikki, mutta melko useassa tapauksessa katin vaihdolla koodia ei tule enää viikon eikä vuoden päästäkään. Voihan siä olla vikaa lambdoissa/johdoissa tai jos moottorinohjaus ei muuten toimi oikein (imuvuotoa,ilmi vikaa,pakopuoli vuotaa ennen lambdoja tms). Joka tapauksessa kannattaa tutkia huolella ennen kun menee mitään kallista laittaan. Nauhotella lambdan käppyrät ajon aikana jne.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Caijo-Romeolta tuli ytimekäs tiivistys asiasta. Kyllä se katti siellä helposti on paskana, ei siinä mikään auta. Sytytyshäiriöt heikentää ja sellaisessa sytytyshäiriössä missä valo alkaa vilkkumaan niin katti ottaa varmasti nokkiinsa, vähän sama asia kun öljyvalon syttyminen hetkeksi ajossa. Ruvetkaas nyt vaihtamaan urakalla niitä jtässän katteja, voin sitten ostaa parillakympillä sellaisen vanhan missä ei kertaakaan ole herjannut 2 lohkosta 

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Sainpa minäkin kokea viimein tämän legendaarisen MCSF -ruudun ja piipityksen ajoluulokoneesta
Lämä tiskissä JTD:llä ja n.2500rpm se ilmeni. Koodi 1238 "air quantity above target limit"
Eli ilmaa menee koneeseen enemmän kuin luulis vai?
Ahtoputkiko tästä nyt sitten on halki jostain vai tuleeko muuta mieleen. Auto toimii kyllä ihan ok mutta välillä iskee tuon koodin päälle. Erikoisia ääniäkään ei kuulu, yleensä haljenneet putkistot on suhissu edes.

Lämä tiskissä JTD:llä ja n.2500rpm se ilmeni. Koodi 1238 "air quantity above target limit"
Eli ilmaa menee koneeseen enemmän kuin luulis vai?
Ahtoputkiko tästä nyt sitten on halki jostain vai tuleeko muuta mieleen. Auto toimii kyllä ihan ok mutta välillä iskee tuon koodin päälle. Erikoisia ääniäkään ei kuulu, yleensä haljenneet putkistot on suhissu edes.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Motor control system failure ja piipitys tännekkin. Käytin auton pohjan suojauksessa ja noin viikko siitä alkoi tulla kys. vikaimoitusta. Onko mahdollista, että siinä olisi jokin piuha tms saanut siipeensä? Tuntuisi, että samalla vähän tehot katoaisivat. Alle 3000 kierroksella, reippaammin kaasua painaessa antanut tuon varoituksen. Auto 03 156 jts
Suoraan vaan suoraa
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Morjesta!
147 ilmottelee motor control system failurea, kävi korjaamolla (Autotalo Pelttari Pori) ja sähköissä ei kuulemma mitään vikaa. Vikakoodi on 2. sylinteri sytytyskatkos ja alle 1500rpm se tosiaan pätkii, mutta siitä ylöspäin kakkospytty on mukana. Välillä motorcontrol failure vilkkuu ja huutaa kesken ajon. Pelttarin mielestä vika voi olla kuluneessa nokassa tai venttiileissä, mutta en tajua, että miten ne vaikuttaa syttymiseen?
Jos kokemuksia olisi niin ois kiva tietää.
147 ilmottelee motor control system failurea, kävi korjaamolla (Autotalo Pelttari Pori) ja sähköissä ei kuulemma mitään vikaa. Vikakoodi on 2. sylinteri sytytyskatkos ja alle 1500rpm se tosiaan pätkii, mutta siitä ylöspäin kakkospytty on mukana. Välillä motorcontrol failure vilkkuu ja huutaa kesken ajon. Pelttarin mielestä vika voi olla kuluneessa nokassa tai venttiileissä, mutta en tajua, että miten ne vaikuttaa syttymiseen?
Jos kokemuksia olisi niin ois kiva tietää.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Noh, ottamatta kantaa noista ehdotuksista sen ihmeemmin - mikä oli tarkka vikakoodi? P0xxx... voisi antaa ehkä vähän suuntaa-antavampaa ehdotusta.
Mutta hyviä yleisveikkauksia: puola, tulpanjohto, vettä tulpankolossa, vanhat/kuolleet tulpat (oireilee vasta yksi jne.).
Toki nokat voi kulua epätasaisesti jos jotain hassua käynyt, tiivisteet falskata ja vaikka mitä ihmeellistä - kuten venttiilinnostin levähtää niin, että matalilla paineilla (matalat kierrokset) ei riitä antamaan sille normaalia toimintakykyä, mutta korotetulla toimii OK... (heitetty hatusta, en vieläkään tiedä miten esim. venanostimet toimii käytännössä
)
. Ja on se nähty, että rikkinäinen lambda aiheuttaa pätkimistä sattumanvaraisesti "aina joskus", kun ECU menee sekaisin arvoista ja yrittää ylikompensoida.
Sitten taustatietoa: mitä öljyä koneessa, koska vaihdettu viimeksi ja onko syönyt sitä? Äkkiähän siitäkin voi vain yhdelle pytylle tulla ongelmia, jos öljyt käyneet vähissä tai voiteluteho mennyttä.
Mutta hyviä yleisveikkauksia: puola, tulpanjohto, vettä tulpankolossa, vanhat/kuolleet tulpat (oireilee vasta yksi jne.).
Toki nokat voi kulua epätasaisesti jos jotain hassua käynyt, tiivisteet falskata ja vaikka mitä ihmeellistä - kuten venttiilinnostin levähtää niin, että matalilla paineilla (matalat kierrokset) ei riitä antamaan sille normaalia toimintakykyä, mutta korotetulla toimii OK... (heitetty hatusta, en vieläkään tiedä miten esim. venanostimet toimii käytännössä

. Ja on se nähty, että rikkinäinen lambda aiheuttaa pätkimistä sattumanvaraisesti "aina joskus", kun ECU menee sekaisin arvoista ja yrittää ylikompensoida.
Sitten taustatietoa: mitä öljyä koneessa, koska vaihdettu viimeksi ja onko syönyt sitä? Äkkiähän siitäkin voi vain yhdelle pytylle tulla ongelmia, jos öljyt käyneet vähissä tai voiteluteho mennyttä.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Vikakoodi on P0302 Sylinteri 2. sytytyskatkoksia havaittu. Puolasta tai tulpista ei ole kiinni, on kokeiltu vaihtaa 1. sylinterin tulpat (uudet) ja puola 2. sylinteriin, ja vika ei siirry. Öljy oli joskus vähissä, ja lisäsin sinne viskositeetiltään ohjekirjan mukaista, mutta ei saman merkkistä. En nyt juuri muista mitä öljyä se oli. Ja öljyähän tämä kuluttaa, mikä on ilmeisesti normaalia alfalle, meikäläisen eka Alfa kyseessä. Yks kaveri tänään ehdotti että kannattaisi myös tarkistaa ruiskun suuttimet, voi tietty olla kakkospytyn suuttimessa paskaa.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Hoi!
Ajelin väljän punaisella varttikutosellani, jonka sydämenä sykki 2.0 Jts moottori vuodelta 2004 Kotkasta Riihimäkeen lauantaina. N 40 kilsaa ajettuani MCSF rävähti tauluun. Ylimääräisiä ääniä ei kuulunut ja veto oli tallessa. Ajoin loput 115 kilometriä kotiin. Parkissa vielä kokeilin käynnistää auton, ja se käynnistyikin normaalisti. No nyt ei auto sitten käynnisty enään.
Auto joskus herjasi vikaa kampi/nokka-akselin asentotunnistimelle? En muista kummalle mutta vika hävisi silloin itsestään. Onko kovin työläs vaihtaa? Auto on kerrostalon parkissa alamäessä nokka kohti seinää, joka ehkä rajoittaa työskentelyä.
Ajelin väljän punaisella varttikutosellani, jonka sydämenä sykki 2.0 Jts moottori vuodelta 2004 Kotkasta Riihimäkeen lauantaina. N 40 kilsaa ajettuani MCSF rävähti tauluun. Ylimääräisiä ääniä ei kuulunut ja veto oli tallessa. Ajoin loput 115 kilometriä kotiin. Parkissa vielä kokeilin käynnistää auton, ja se käynnistyikin normaalisti. No nyt ei auto sitten käynnisty enään.
Auto joskus herjasi vikaa kampi/nokka-akselin asentotunnistimelle? En muista kummalle mutta vika hävisi silloin itsestään. Onko kovin työläs vaihtaa? Auto on kerrostalon parkissa alamäessä nokka kohti seinää, joka ehkä rajoittaa työskentelyä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Koodit luettu ja sieltähän löytyi tuo P0335, kampiakselin asentotunnistin.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Täälläkin alkoi sitten 147:ssa MCF palamaan ja huutamaan. Käynti muuttui raskaaksi, vaikea päätellä käykö kolmella vai käykö niin rikkaalla että siksi tutisee ja jyskyttää.
Kaikkien anturien johdot koitettu irrottaan vuorotellen, lambdat, ilmamassa, ja puolanjohdot. Ei vaikutusta käyntiin. Puolista vaikea sanoa ihan tarkalleen muuttuiko käynti yhtään johtoja irroitellen. Tulpat on vaihdettu viime kesänä, jakohihna n.30 000tkm sitten, ja oli kesällä ainakin uuden ja kulumattoman näköinen eikä murtumia hampaan juurissa ettei varmaan ole sekään hypännyt. Puolista on vaikea sanoa onko mitään niistä vaihdettu.
Koodeja ei ole vielä katottu mitään. Käsillä kohtuuhelposti ei ole kuin yleislukija, kai silläkin Alfasta jotain näkee? Kannattaneeko yleiskorjaamoonkaan Alfaa viedä, näkeekö niillä vehkeillä sen enempää? Esim. Bosch tai Autocom? Ja onkos Motonetin puolista kokemusta? Näyttäis olevan reilu 74e puolaa tarjolla. Jos ostais yhden ja koittais kierrättää sitä josko löytäisi pimeän sylinterin. MCF syttyi kerran jo kesällä mutta ei ollut mitään vaikutusta auton toimintaan. Liekö sitten ennustanut tätä jo silloin...
Kaikkien anturien johdot koitettu irrottaan vuorotellen, lambdat, ilmamassa, ja puolanjohdot. Ei vaikutusta käyntiin. Puolista vaikea sanoa ihan tarkalleen muuttuiko käynti yhtään johtoja irroitellen. Tulpat on vaihdettu viime kesänä, jakohihna n.30 000tkm sitten, ja oli kesällä ainakin uuden ja kulumattoman näköinen eikä murtumia hampaan juurissa ettei varmaan ole sekään hypännyt. Puolista on vaikea sanoa onko mitään niistä vaihdettu.
Koodeja ei ole vielä katottu mitään. Käsillä kohtuuhelposti ei ole kuin yleislukija, kai silläkin Alfasta jotain näkee? Kannattaneeko yleiskorjaamoonkaan Alfaa viedä, näkeekö niillä vehkeillä sen enempää? Esim. Bosch tai Autocom? Ja onkos Motonetin puolista kokemusta? Näyttäis olevan reilu 74e puolaa tarjolla. Jos ostais yhden ja koittais kierrättää sitä josko löytäisi pimeän sylinterin. MCF syttyi kerran jo kesällä mutta ei ollut mitään vaikutusta auton toimintaan. Liekö sitten ennustanut tätä jo silloin...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Yleistesterillä saa varmasti vikakoodit luettua ihan missä vaan.
Ottaa sitten sen vikakoodin ylös (Pxxxx), niin löytääkin jotain aiheuttajaa. Noissa voi olla käännökset ja väännökset ihan päin seiniä tehty, joten siitä tekstistä usein ei ole tasan mitään iloa tai hyötyä.
Ottaa sitten sen vikakoodin ylös (Pxxxx), niin löytääkin jotain aiheuttajaa. Noissa voi olla käännökset ja väännökset ihan päin seiniä tehty, joten siitä tekstistä usein ei ole tasan mitään iloa tai hyötyä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Ota tulpat ylös ja katso miltä näyttävät. Niistä voi päätellä parhaassa tapauksessa paitsi liian rikkaan seoksen (sitäkään ei välttämättä aina tahi helpolla), myös pimeän pytyn (viimeistään jos pyöräyttää uusilla tulpilla kolmella, niin pimeä pytty löytyy kutakuinkin heti).
Tuosta vähän vinkkiä tulpan lukuun: http://www.brisk.biz/res/pic/rubriky/di ... ice_en.jpg
Tuosta vähän vinkkiä tulpan lukuun: http://www.brisk.biz/res/pic/rubriky/di ... ice_en.jpg
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Puolanjohtojen irroituksen kokeilin sillä tavalla että sammutin auton välissä. Mahdollisen pimeän pytyn huomaisi varmaan kyllä helpommin niin että auto käy ja vetelee käynnissä puolilta johtoja irti? Mitähän sytkäpuoli tykkää moisesta? Voiko niitä nyppäillä käynnissä pois. Muistaakseni autojen ohjeissa vannotetaan olemaan tekemättä moista. Taitaa mahdollisesti saada näpeilleenkin melko tärskyn? Toisaalta jos puola menee ajossakin niin sehän on sama kuin nyppäisi puolalta johdon irti? Eli kai se sen kestää?
Lukijaa täytyy hankkia käsille varmaan seuraavaksi sitten. Ei ole tässä kotona oikein työkalujakaan kuin rajoitetusti. Varsinkaan Alfan tarvitsemaa pikkuista tulppahylsyä ei ole. Oli käytävä hakemassa Motonetista ribe-kärkisarja jo että sai edes moottorinsuojamuovin pois
. Yksi vaihtoehto olisi rytkyttää varovasti Hgin Milanoon n.10km mutta taitaa olla katit kovilla. Toisaalta ei haluaisi vielä itse luovuttaakaan vika ei välttämättä ole iso? Lähinnä juuri testilaitteiden ja työkalujen puute rajoittaa tutkimuksia. 65km:n päässä olis mutta sinne asti tuolla ei viitsi lähteä. Eikös kuitenkin nuo erinäiset johtojen irroittelut ole jättäneet myöskin koodinsa muistiin? Että nyt kun lukee koodit niin ensin koittaa nollata ne ja katsoo mitä tulee uudestaan MCF:n mukana?
Lukijaa täytyy hankkia käsille varmaan seuraavaksi sitten. Ei ole tässä kotona oikein työkalujakaan kuin rajoitetusti. Varsinkaan Alfan tarvitsemaa pikkuista tulppahylsyä ei ole. Oli käytävä hakemassa Motonetista ribe-kärkisarja jo että sai edes moottorinsuojamuovin pois

Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Koodit katottu yleis-käsilukijalla.
Tämmösiä löyty:
P0150, 02 Sensor Circuit, Bank 2 Sensor 1
P0100, Mass or Volume Air Flow A Circuit
P0141, 02 Sensor Heater Circuit, Bank 1 Sensor 2
Nollasin nuo, ja uudestaan luku. Ei mitään. Oli lähdettävä heittämään pieni lenkki jotta saisi mahdollisen aiheuttavan koodin esiin. Tässä vaiheessa ei MCSF edes palanu eikä myöskään "moottorinkuva". Pari kertaa lappu lattiaan kokonaan ja kunnon vedätys niin tulihan se sieltä. Piipityksen kera. Sitten muisti lukemaan ja koodiksi P0304, Cylinder 4 Misfire Detected. Olisko seuraavaksi vaan uutta puolaa nelossylinteriin? Autohan käy kolmella. Ei tule oikein muutakaan aiheuttajaa mieleen. Taisi pimeä pytty löytyä! Varmistettava vielä että eikös nelospytty ole kauimmainen jakopäästä nähden? Eli jakopäästä oikealle 1,2,3,4 auton edestä katsottaessa?
Tämmösiä löyty:
P0150, 02 Sensor Circuit, Bank 2 Sensor 1
P0100, Mass or Volume Air Flow A Circuit
P0141, 02 Sensor Heater Circuit, Bank 1 Sensor 2
Nollasin nuo, ja uudestaan luku. Ei mitään. Oli lähdettävä heittämään pieni lenkki jotta saisi mahdollisen aiheuttavan koodin esiin. Tässä vaiheessa ei MCSF edes palanu eikä myöskään "moottorinkuva". Pari kertaa lappu lattiaan kokonaan ja kunnon vedätys niin tulihan se sieltä. Piipityksen kera. Sitten muisti lukemaan ja koodiksi P0304, Cylinder 4 Misfire Detected. Olisko seuraavaksi vaan uutta puolaa nelossylinteriin? Autohan käy kolmella. Ei tule oikein muutakaan aiheuttajaa mieleen. Taisi pimeä pytty löytyä! Varmistettava vielä että eikös nelospytty ole kauimmainen jakopäästä nähden? Eli jakopäästä oikealle 1,2,3,4 auton edestä katsottaessa?
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Kyllä, puola vaihtoon ja taas hyrisee!
Puolan hinnoista Boschin kohdalla nousi tukka pystyyn, n.300e/kpl (Fixus). Muitakin vaihtoehtoja oli. Halvin 114e. Kaikki mahdolliset vaihtoehdot tilauskamaa. Joten seuraavaksi Motonetiin mistä puola matkaan kanta-asiakasalennuksella 69,90 (norm.74,90) ja näytti olevan merkkiä Bremi. Kai se siellä pelaa kuin mikä vaan muukin.
Puolan hinnoista Boschin kohdalla nousi tukka pystyyn, n.300e/kpl (Fixus). Muitakin vaihtoehtoja oli. Halvin 114e. Kaikki mahdolliset vaihtoehdot tilauskamaa. Joten seuraavaksi Motonetiin mistä puola matkaan kanta-asiakasalennuksella 69,90 (norm.74,90) ja näytti olevan merkkiä Bremi. Kai se siellä pelaa kuin mikä vaan muukin.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Hei,
Vilkuttelee 2.0 JTS tuota MCSF valoa. Se tapahtuu joka kerta samalla tapaa. Kun kiihyttää aavistuksen "liian" isolla vaihteella (2-5) kierrosten ollessa 1200-2000 rupeaa veto pätkimään ja valon vilkutus alkaa. Kun antaa koneen käydä tyhjäkäynnillä noin 10 sekuntia tien laidassa voi matka taas jatkua normaalisti. Kovilla kierroksilla ja tasaisella ajolla ei ilmene mitään ongelmaa, mutta tuon kuvaillun kiihdytyksen tehdessä joka kerta.
Vikakoodeja ei ole luettu, mutta ne luetaan heti kun saan huoltoon ajan. Voi olla aavistuksen kiireistä aikaa tämä aika. Pystyykö joku heittämään jotain arvausta kuvauksen perusteella missä vika? Kiitos.
Vilkuttelee 2.0 JTS tuota MCSF valoa. Se tapahtuu joka kerta samalla tapaa. Kun kiihyttää aavistuksen "liian" isolla vaihteella (2-5) kierrosten ollessa 1200-2000 rupeaa veto pätkimään ja valon vilkutus alkaa. Kun antaa koneen käydä tyhjäkäynnillä noin 10 sekuntia tien laidassa voi matka taas jatkua normaalisti. Kovilla kierroksilla ja tasaisella ajolla ei ilmene mitään ongelmaa, mutta tuon kuvaillun kiihdytyksen tehdessä joka kerta.
Vikakoodeja ei ole luettu, mutta ne luetaan heti kun saan huoltoon ajan. Voi olla aavistuksen kiireistä aikaa tämä aika. Pystyykö joku heittämään jotain arvausta kuvauksen perusteella missä vika? Kiitos.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^ Puola tai joku muu sytyshäiriö.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^^Pakonokan asentoanturi? Mulla tosin valo paloi koko ajan, mutta tuo pätkimisilmiö kuulostaa samalta. 3000 rpm kolmosvaihteella, ei ongelmaa, tasakaasu ja isompi vaihde alemmilla kierroksilla, melkoista rytkytystä. Sikäli kuin muistan oikein kesältä 2012.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Kiitos vastauksista.
Vikakoodit luettiin ja sytytyshäiriöön 3 pytyn kohdalla viittas. Paljastui, että 3. sytytystulppa ui öljyssä, joten syykin taisi löytyä. Tosin öljyjen poisto ja puhdistus ei asiaa ratkaissut, mutta ehkä siinä on mennyt tulppa tai puola rikki. Ja mikäli oikein ymmärsin, niin venttiilikopan tiiviste valskaa öljyä tuonne, joten menee ne myös vaihtoon?
Vikakoodit luettiin ja sytytyshäiriöön 3 pytyn kohdalla viittas. Paljastui, että 3. sytytystulppa ui öljyssä, joten syykin taisi löytyä. Tosin öljyjen poisto ja puhdistus ei asiaa ratkaissut, mutta ehkä siinä on mennyt tulppa tai puola rikki. Ja mikäli oikein ymmärsin, niin venttiilikopan tiiviste valskaa öljyä tuonne, joten menee ne myös vaihtoon?
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Kumpikos puoli tulppaa ui öljyssä?juippi kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Vikakoodit luettiin ja sytytyshäiriöön 3 pytyn kohdalla viittas. Paljastui, että 3. sytytystulppa ui öljyssä, joten syykin taisi löytyä. Tosin öljyjen poisto ja puhdistus ei asiaa ratkaissut, mutta ehkä siinä on mennyt tulppa tai puola rikki. Ja mikäli oikein ymmärsin, niin venttiilikopan tiiviste valskaa öljyä tuonne, joten menee ne myös vaihtoon?

Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Yläpuoli oli öljyssä. Onko tuossa venttiilikopan tiivisteen/tiivisteiden vaihdossa mitään ihmeellistä tai jotain jippoja?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Vanha kunnon Motor control system failure
Tarviketiiviste ei ainakaan pysynyt TS:n venttiilikannessa paikoillaan asennusyrityksen aikana. Putoili pois urasta. JTS::n tiivisteestä ei ole näköhavaintoa, onko edes samanlainen.juippi kirjoitti:Onko tuossa venttiilikopan tiivisteen/tiivisteiden vaihdossa mitään ihmeellistä tai jotain jippoja?
Hankkisin alkuperäisen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Syttyi sitten palamaan kyseinen varoitus 01.01.2014 ja toisen kerran 02.01.2014. Ensimmäisellä kerralla ongelmasta selvittiin, että auto tiensivuun ja sammuksiin, sitten uudestaan käyntiin ja loppumatka menikin normaalisti ilman ongelmia. Toisena päivänä kyseinen varoitus syttyi kaupunkiajoa ajaessa, mutta varoitti ainoastaan 5s ajan, jonka jälkeen hävisi pois eikä ole onneksi näkynyt ollenkaan nyt. Kerran aikaisemminkin kyseinen valo on syttynyt ja se oli noin vuosi sitten, mistä selvittiin myös auton sammuttamisella.
Selvitin vikakoodit, mitkä ovat P0300 Misfires detected (generic) ja P0303 Cylinder 3 ignition failures. Mitä mieltä ootte foorumilaiset? Onko kannattavaa reagoida asiaan millään tavalla vai ajella normaalisti ja katsoa, jos kyseinen ilmoitus tulee joskus myöhemmin uudestaan (toivotaan, ettei tule) vai kannattaako lähteä selvittämään tarkemmin asiaa jo nyt? Auton käyttäytymisessä ja tehoissa ei mitään ongelmia ole ja muutenkin auto on toiminut normaalisti.
Selvitin vikakoodit, mitkä ovat P0300 Misfires detected (generic) ja P0303 Cylinder 3 ignition failures. Mitä mieltä ootte foorumilaiset? Onko kannattavaa reagoida asiaan millään tavalla vai ajella normaalisti ja katsoa, jos kyseinen ilmoitus tulee joskus myöhemmin uudestaan (toivotaan, ettei tule) vai kannattaako lähteä selvittämään tarkemmin asiaa jo nyt? Auton käyttäytymisessä ja tehoissa ei mitään ongelmia ole ja muutenkin auto on toiminut normaalisti.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Puolavika potentiaalisesti. Jos ei heti haluta investoida uuteen puolaan, niin vaihda se kolmospytyn puola päittäin jonkun toisen puolan kanssa ja katso seuraako vikakoodi puolaa.
Kyllä siihen vikaan kannattaa reagoida, sytytysviat särkee katalysaattorin.
Kyllä siihen vikaan kannattaa reagoida, sytytysviat särkee katalysaattorin.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Puolavika kävi itsellänikin mielessä, mutta se taitaa silti olla hakuammuntaa tässä vaiheessa vai voiko noihin koodeihin luottaa hyvinTuomas K kirjoitti:Puolavika potentiaalisesti. Jos ei heti haluta investoida uuteen puolaan, niin vaihda se kolmospytyn puola päittäin jonkun toisen puolan kanssa ja katso seuraako vikakoodi puolaa.
Kyllä siihen vikaan kannattaa reagoida, sytytysviat särkee katalysaattorin.

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
No tuolla puolien paikkojen vaihdollahan sitä juuri selvitetään
Kyllä ne koodit sinänsä varmasti totta kertovat eli sytytyskatkoja ja missä sylinterissä, syytähän ne eivät kerro.

Kyllä ne koodit sinänsä varmasti totta kertovat eli sytytyskatkoja ja missä sylinterissä, syytähän ne eivät kerro.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Tänään ilmestyi minunkin 156 JTS:ään MCFS ilmoitus. Muutaman sata metriä ajettua ja iahn normaali kiihdytys niin rävähti ko. ilmoitus näyttöön.
Pers tuntumalla toimii niinkuin ennenkin mutta koodit pitäis lukea. Mistä arvon foorumilaiset ovat hankkineet nuita koodin lukulaitteita? Sama ois ostaa omaksi kun järkiään jokaisessa omistamassani autossa pukkaa herjaa.
Edit: Ja nyt se hävis ku kävin ajamassa reissun motaria pitkin... o u t o a :o
Pers tuntumalla toimii niinkuin ennenkin mutta koodit pitäis lukea. Mistä arvon foorumilaiset ovat hankkineet nuita koodin lukulaitteita? Sama ois ostaa omaksi kun järkiään jokaisessa omistamassani autossa pukkaa herjaa.
Edit: Ja nyt se hävis ku kävin ajamassa reissun motaria pitkin... o u t o a :o
Viimeksi muokannut marwin, 04 Tammi 2015, 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
ihan vinkkinä semmonen, että esim. motonetistäkin saa jtässän puolia hintaan 84,90. Toki ne vikakoodit täytyy ensin lukea.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Motonetista ja tarvikeliikkeistä, ebaysta saa myös niitä koodinlukijoita jos ei alfaspesialiteetteja tarvitse, perusmallit maksaa alkaen alle neljä kymppiä. Hoituu koodien luvut ja nollaukset. Itse ostin Motonetista sen kalleimman version, näyttää livedataa graafisesti jne, näppärä laite vaikka ei ihan kaikkea osaakaan jts:stä näyttää. Paljon kätevämpi kuin raahata läppäriä sinne autoon joka koodia varten.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Tänään tai huomenna lähden selvittämään tuota. Sen verran kysyn vielä, kun puolien paikkaa vaihtaa esim. 3 sylinterin puolan 1 ja toisinpäin, niin voiko ne jättää paikalleen niin ja ajella normaalisti, jos vikailmoitusta ei tule heti?Tuomas K kirjoitti:No tuolla puolien paikkojen vaihdollahan sitä juuri selvitetään![]()
Kyllä ne koodit sinänsä varmasti totta kertovat eli sytytyskatkoja ja missä sylinterissä, syytähän ne eivät kerro.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^ voi jättää paikoilleen. Ne on identtisiä keskenään, jos tätä meinasit.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Siinä kun niitä puolia irrottelet niin tarkista samalla ettei ole öljyä tai vettä siellä tulpan kolossa.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Tätä tarkoitinkinGiuliaSuper kirjoitti:^ voi jättää paikoilleen. Ne on identtisiä keskenään, jos tätä meinasit.

EDIT: Onko muuten millä tavalla puolaan kiinnitetty ne johdot? Onko siinä joku klipsi, mikä pitää aukaista ennen nykäsemistä vai lähteekö vaan vetämällä johdot pois?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Vielä yks kysymys asiaan liittyen. Mitenkäs puolasta lähtee irti puolan johdot? Pitääkö joku klipsi aukaista (kuvassa keltainen) vai painaa vaan sivuista ja vetää. Kokeilin aika kovaakin vetää, mutta ei lähtenyt johdot irti millään. Kovempaa en uskaltanut vetää, jotta kyseiset johdot eivät vahingoitu.
Seuraavassa linkissä vielä kuva: http://uppaa.fi/image/vWp
Seuraavassa linkissä vielä kuva: http://uppaa.fi/image/vWp
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^vedät kynnellä se keltasen ulospäin (johtojen suuntaan ) ja sitten oikeankäden peukalo-etusormiotteella puristat liittimen päätä sivusuuntaan ja vedät liittimen irti puolasta. Eli se keltanen varmistin estää sen sivuliikkeen. Huomaat kyllä miten se toimii.
Huom! woimaa ei tarvita.
Huom! woimaa ei tarvita.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Noni, nyt on saatu puolat vaihdettua 2 sylinterin kanssa keskenään ja MCSF- valo syttyikin muutaman kilometrin jälkeen vaihdosta. Vika siirtyikin 2 sylinteriin, joten puola vaihtoon ja ongelman pitäisi olla kunnossa. Kiitos vastauksista kaikille!stoichiometric kirjoitti:^vedät kynnellä se keltasen ulospäin (johtojen suuntaan ) ja sitten oikeankäden peukalo-etusormiotteella puristat liittimen päätä sivusuuntaan ja vedät liittimen irti puolasta. Eli se keltanen varmistin estää sen sivuliikkeen. Huomaat kyllä miten se toimii.
Huom! woimaa ei tarvita.

- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Onkos kellään käyny kuten mulla nyt että valo syttyi ihan tasaisessa ajossa ja korjaamolla tuli ilmoitus että "tuntematon vika" ja antoi sen kuitenkin sammuttaa. Tässä muutama päivä menikin ja taas se syttyi uudelleen tasaisessa ajossa. Oisko mitään veikkauksia....?
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
^Ei tainnut olla ns. merkkitesterissä kiinni?
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Joo ei ollu, puolan se niitten testeri tunnistaa jos tää ois nyt johtunut siitä mutta ei....
- Zammy
- Viestit: 27
- Liittynyt: 30 Elo 2014, 22:25
- Car(s): Honda Accord 2009 2.2 i-DTEC
ja Honda Jazz 2009 1.2 i-VTEC
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Jepulis, no ehdinkin jo odotella jo melkeen 7000km et onko Alfan kanssa jotai erityismurheita muka. Duunista ajellessa tasavauhtia, päräytti MCSF varotuksen päälle ja jatkui loppumatkan. Ei loppunut piipitys vaikka pysäytin ja sammutin kesken matkan. Kone purputtaa kolmella cylindeeroksella ja Torque antoi koodiksi PO303. Tulpat olikin jo vaihtokunnossa ja vaihtelin ne sitten ja putsailin liittimiä yms. Käynnistyy napakasti mut edelleen käy vajaalla, bensa haiskahtaa ja hetken tasainen jytkytys mut sitten alkaa tyhjäkäynti seilaamaan ja moottorin kuva vilkkuu taulussa. Piipityskin alkaa yleensä uudestaan jonkin ajan kuluttua, toinen koodi PO606 ilmaantui muttei uudestaan tuota kolmos-cylinderin misfirea. Puola kenties vaihtoon?
Ilmi ois tarkotus putsailla jokatapauksessa mut joutunee tarkistamaan lampdojen liittimetkin, kun tuli ajeltua rantasaunalle kohtuukorkeassa hangessa perjantaina, jolloin tuo vikakin ilmaantui.
Ilmi ois tarkotus putsailla jokatapauksessa mut joutunee tarkistamaan lampdojen liittimetkin, kun tuli ajeltua rantasaunalle kohtuukorkeassa hangessa perjantaina, jolloin tuo vikakin ilmaantui.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Tuo vilkkuva valo indikoi että katti on sulamisvaarassa joten ei kannata hirveästi ajella. Jos se jouluvalo vaan palaa niin se ei ole niin vaarallinen.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Puolan voi testata helposti vaihtamalla vaikka kolmos- ja nelospuolat keskenään. Jos vikakoodi muuttuu, niin puola on viallinen.
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Jepsistä, kyllähän se useamman kuukauden jo pysyikin poissa.
Eli jälleen saa ilokseen tuijotella moottorivaloa ja kuunnella suloisia piippausääniä. Tällä kertaa saaliiksi oli jäänyt seuraavaa:
- P0156 - Lambda 2 signal below catal. - No signal
- P1161 - Lambda 2 signal below catalyser - Invalid signal
- P0159 - Lambda 2 signal below catal. (slow) - Signal low
Mitähän noiden kanssa voisi tehdä? Ilmeisesti ainakin lambdojen piuhoja irroittelemaan ja liittimiä putsailemaan alkuun vai kuinka?

Eli jälleen saa ilokseen tuijotella moottorivaloa ja kuunnella suloisia piippausääniä. Tällä kertaa saaliiksi oli jäänyt seuraavaa:
- P0156 - Lambda 2 signal below catal. - No signal
- P1161 - Lambda 2 signal below catalyser - Invalid signal
- P0159 - Lambda 2 signal below catal. (slow) - Signal low
Mitähän noiden kanssa voisi tehdä? Ilmeisesti ainakin lambdojen piuhoja irroittelemaan ja liittimiä putsailemaan alkuun vai kuinka?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Vanha kunnon Motor control system failure
Onko anturi vanha? Voisi olla ihan rehellinen risa anturi. Anturien liittimet ei ole kovin huonoja joten en usko että vika olisi liittimissä, mutta eipä se ole iso työ niitä putsailla, kunhan et käytä mitään nesteitä.
Onko sulla mahdollisuutta katsoa minkälaista käppyrää se lambda piirtää?
Onko sulla mahdollisuutta katsoa minkälaista käppyrää se lambda piirtää?