

Valvoja: Moderators
yes.Saman kätiset 95% varmuudella.Saa sillä molempiin suuntiin kierrettyä,vaikkakin tosiaan puristukseen tarkoitettu,ja paremmin toimii laipan ansiosta niin päin,mutta ilman laippaakin pystyy pyörittelemäänsämpy kirjoitti:Ilmeisesti tuo:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765142/J ... VAGFordAlf
Onko näissä takasatulan mäntien pyörityssuunta sama molemmilla puolilla? Fiat Stilossahan on se koistinen, että kierre on toisella puolen eri kätinen. Tuo näyttäisi toimivan vain toiseen suuntaan.
Hyvä tietää, kiitos.90 kirjoitti:itse sain 156TS:stä kun työnsi letkun tarpeelsi pitkälle ja käytti kapeahkoa klemmaria, tuollaisella sai kirittyä sopivasti niiden letkulähdössä olevien pykälien väliin..
okei,johtui vissiin pakkasista.m.sa kirjoitti:Jotain päästöihin liittyvää "mixture 2", taempi lambda?! Tää on pikaisen googletuksen mutua tosin..
Jos niitä osatestejä on kesken niin käytäntö on että pitää ottaa päästöt tyhjäkäynnillä. Ilman sitä ei pitäisi kelvata.Aquatica kirjoitti:Monta korjaamolla otettua päästölappua muuten otettu,joissa lukee HYVÄKSYTTY vaikka pienellä lukisikin, että "osatestejä ei suoritettu"... Hyvin kelpaa...
Tuossa on kaksi vaihtoehtoa. Joko sun kohdalle on osunut ammattitaidottomia katsastusmiehiä mikä ei ole mahdotonta sekään, mutta ennemmin veikkaan että varsinkin jos olet korjaamolla käynyt hakemassa paperit niin ne on laittaneet kaikki vaadittavat paperit sulle mukaan mutta et ole vain kiinnittäny huomiota että mitä kaikkea siellä on kun et asiaa näköjään edes tunne.Aquatica kirjoitti:Tämä on taas näitä. Eli ei pitäisi kelvata ei, mutta kertaakaan ei ole sanomista tullut.
OBD-testi on sen verran ruutinia jokaiselle katsastajalle että en usko siinä hirveästi lipsuttavan.trafi kirjoitti:OBD-tarkastuksen tuloste
OBD-tarkastuksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
vikamerkkivalon (MI-valo) tila, mikäli valon tila on aktiivinen ja se on mittalaitteesta saatavissa, (tulostettuna mittalaitteesta)
selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa, (tulostettuna mittalaitteesta)
selkokielinen tieto sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien
suorittamisesta, (tulostettuna mittalaitteesta)
mikäli kaikkia osatestejä ei ole suoritettu, merkitään tieto lambdasäädön toiminnasta, kohdan 3. sen vaihtoehdon mukaan, josta lambdasäädön toiminta on selvitetty, seuraavasti:
Selkokielinen tieto siitä, että lambdaintegraattorin arvo vaihtelee
Selkokielinen tieto säätävän / säätävien (etumaisen / etumaisten) lambdatunnistimen / lambdatunnistimien signaalin vaihtelusta
Selkokielinen tieto säätävän / säätävien lambdatunnistimien lambda-arvon vaihtelusta
Mikäli mitään edellä mainituista lambdan säätöparametreista ei ole mahdollista tutkia, kirjataan selkokielinen tieto tästä ja lisäksi pakokaasuanalysaattorilla mitattu lambda-arvo tyhjäkäynnillä
No juuri tämän takia siitä otetaan ne päästöt tai muuten todetaan lambdasäädön toiminta kuten tuossa ohjeessa todetaan, ettei tarvitse käyttää aikaa siihen lenkkiin.willez kirjoitti:Jos haluaisi tuohon "ok" tekstin,pitäisi käydä heittämässä 20-30km lenkki. Ei ole aikaa tommoseen.
Päästökone antaa juuri tuon "Ei ok"- ilmoituksen,kun "perusarvot" on resetoitu ja autolla ei ole ajettu riittävää "kartoitus-ajoa". Joskus se mittaa (varsinkin ranskalaisista) lambda-integraattorin jännitevaihtelun ja hyppelyn,mutta silti "Ei ok". Perjatteessa pitäisi ottaa videopätkä testerin ruudulta ja näyttää se katsurilleTuomas K kirjoitti:No juuri tämän takia siitä otetaan ne päästöt tai muuten todetaan lambdasäädön toiminta kuten tuossa ohjeessa todetaan, ettei tarvitse käyttää aikaa siihen lenkkiin.willez kirjoitti:Jos haluaisi tuohon "ok" tekstin,pitäisi käydä heittämässä 20-30km lenkki. Ei ole aikaa tommoseen.
Kerro se trafille, tuo tulee suoraan obd-testausohjeesta.Aquatica kirjoitti:Mutta eihän korotettu mene läpi, jos lambdasäätö ei toimi? Jos se korotetulla toimii, kyllä sen pitäisi tyhjäkäynnilläkin toimia?
Meinaat että kaikki poikkeukset pitäisi luetella jo siinä ohjeessa?Aquatica kirjoitti:Ja haluaisin nähdä kyllä JTS:stä "puhtaan" päästölapun tyhjäkäynnillä. Tarvii trafin lappua tulostella, että ei lambda saakaan olla 1 jne....
Ei pitäisi, päästölappu tyhjäkäynnillä piisaa normaalisti.willez kirjoitti:Päästökone antaa juuri tuon "Ei ok"- ilmoituksen,kun "perusarvot" on resetoitu ja autolla ei ole ajettu riittävää "kartoitus-ajoa". Joskus se mittaa (varsinkin ranskalaisista) lambda-integraattorin jännitevaihtelun ja hyppelyn,mutta silti "Ei ok". Perjatteessa pitäisi ottaa videopätkä testerin ruudulta ja näyttää se katsurilleTuomas K kirjoitti:No juuri tämän takia siitä otetaan ne päästöt tai muuten todetaan lambdasäädön toiminta kuten tuossa ohjeessa todetaan, ettei tarvitse käyttää aikaa siihen lenkkiin.willez kirjoitti:Jos haluaisi tuohon "ok" tekstin,pitäisi käydä heittämässä 20-30km lenkki. Ei ole aikaa tommoseen.
No, niin on.Tuomas K kirjoitti:Kauhea vääntö yksinkertaisesta asiasta![]()
Ihan oikea asenne asiakaspalveluhommissaAquatica kirjoitti:^
"Miksi kiinostaa, kun sillä tiedolla ei tee *mitään*?"
Kuten sanottu, katsastuksessa niitä ei kiinosta. Tulos, nääs. "Ei ole aikaa" katsoa lappua tarkemmin, riittää että lukee "hyväksytty" ja päästöarvot näyttää olevan tontilla.
Sulla on nyt mennyt koko juttu ohiwillez kirjoitti:Eihän päästöjä tyhjäkäynnillä edes mitata OBD-vehkeistä ?! Tekee OBD-testin ja mittaa käryt kierroksilla (2000-3000rpm). Ja lambdahan on "lepotilassa" joutokäynnillä ? Vai puhutaanko täällä nyt pelkästään superspecial JTS-koneesta ??
Sinä sitten ilmeisesti et tee, kun oikein olet ylpeä siitä kuinka osaat ainoastaan painaa tulosta-nappia automaattisesta mittalaitteesta ja siihen loppuu osaaminen, ammattitaito sekä kiinnostus.Aquatica kirjoitti:Työt tehdään aina hyvin ja huolella, tai ei tehdä.
Kerros nyt miten se JTS jäi siitä mittauksesta kiinni jos niitä ei noudata kukaan?Aquatica kirjoitti:Mutta koko katsastushomma ja sen vaatimukset päästöjen osalta on yhtä vettuilua, sen todistaa vain se, ettei määräyksiä noudata "kukaan".
Asiaa voi toki pitää hölmönä, mutta se on vain typerää jos korjaamo pitää asiaa niin hölmönä että kieltäytyy noudattamasta sääntöjä asiakastöitä tehdessä ja luottaa tuuriin.willez kirjoitti:"Ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, tulee suorittaa OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."
"OBD:n lisäksi katsastuksessa tarkastetaan aina korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."
Eli ilmeisesti jos "osajärjestelmätestit eivät ole ok" pitäisi ottaa perus kattivehkeen osion kautta tyhjäkäyntipäästöt,joissa ilmenee lambda-arvo. Tämä on sit tämmöstä turhaa vääntöä ja kääntöä ja asioiden vaikeaksi tekemistä. Vaikuttaa ihan insinöörien touhulta. Sössötetään teoriasta vaikka käytäntö on silmien edessä.
Luetaan koko teksti, eikä vaan osaa.Tuomas K kirjoitti:Sinä sitten ilmeisesti et tee, kun oikein olet ylpeä siitä kuinka osaat ainoastaan painaa tulosta-nappia automaattisesta mittalaitteesta ja siihen loppuu osaaminen, ammattitaito sekä kiinnostus.Aquatica kirjoitti:Työt tehdään aina hyvin ja huolella, tai ei tehdä.
Kerros nyt miten se JTS jäi siitä mittauksesta kiinni jos niitä ei noudata kukaan?Aquatica kirjoitti:Mutta koko katsastushomma ja sen vaatimukset päästöjen osalta on yhtä vettuilua, sen todistaa vain se, ettei määräyksiä noudata "kukaan".
Optimaalisesti olisi, ja perään listaat 73 syytä miksi koet ettei sun tarvitse olla asiakkaalle rehellinen.Aquatica kirjoitti:Optimaalisesti tottakai huolto olisi AINA edullinen, rehellinen ja nopea.