Tessun kansipahvi.
Valvoja: Moderators
Tessun kansipahvi.
Hep.
1.8 Tessun kansipahviin on näemmä kärähtänyt reikä.
Mikähän sen lienee tuosta saanut kärähtämään? Olisiko tiiviste antautunut ihan vanhuuttaan? Jos koneen vaan kasaa uudella tiivisteellä, onko kansipulttien vaihtaminen välttämätöntä?
- F
1.8 Tessun kansipahviin on näemmä kärähtänyt reikä.
Mikähän sen lienee tuosta saanut kärähtämään? Olisiko tiiviste antautunut ihan vanhuuttaan? Jos koneen vaan kasaa uudella tiivisteellä, onko kansipulttien vaihtaminen välttämätöntä?
- F
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tessun kansipahvi.
Pitäisi pultit vaihtaa... Tietysti aina, kun auki olleet. Ehkä kestää, tai sitten ei, vanhoilla. Mittaa kansi nyt ainakin, ettei ole heittoa. Työstö maksaa kuitenkin vain joitakin kymppejä, eikä kieroa tai kulunutta kasassa kannata pitöö
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tessun kansipahvi.
Ehdottomasti pitää kansi höylätä jos noin pahasti on puhaltanu läpi.
Onko alfan pultit venyvät vai kovat? Kyllä yleensä venyviäkin voi ainaki sen pari kertaa käyttää.
Onko alfan pultit venyvät vai kovat? Kyllä yleensä venyviäkin voi ainaki sen pari kertaa käyttää.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tessun kansipahvi.
Ei ole venyvät pultit, joten voi käyttää uudelleen.
Kansi kannattaa kyllä pyyhkäistä ja lohko tarkistaa.
Kansi kannattaa kyllä pyyhkäistä ja lohko tarkistaa.
Re: Tessun kansipahvi.
Äh.
Tää projekti ei valitettavasti vieläkään liiku.
Kansi kävi loka- marraskuun pajalla plaanauksessa. Samalla vaihdettiin venttilien ohjurikumit, ja venttilien seetit tarkastettiin. Kone on sittemmin koottu vanhoilla pulteilla, Payenin tiivisteillä ja Gatesin jakohihnalla, muttei vaan käy nätisti. Puristukset on mitattu olevan ok. Koneesta on jäljitetty erinäisiä pikkuvikoja. Imuputki, pikkutulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu, ja jakopään ajotuksen kanssa on hienosäädetty useampaan otteeseen.
Ongelma on seuraavanlainen.. Kone starttaa ihan nätisti, ja kerää kierroksia, kunnes koneesta kuuluu satunnaisesti epäterve "noks" ääni. Kone ilmeisemminkin potkaisee imusarjaan. Moottori rallattaa hetken tyhjäkäyntiä vaivalloisen kuuloisesti, niinkuin osa sylintereistä ei vetäisi. Jos kone ei sammu, tekee ECU jotain, ja moottori hörähtää, käy sekunnin nätisti ja nostaa kierroksia pari tuhatta rpm.
Kone ei oikein vastaa kaasuun. Kaasua antaessa kone meinaa tukehtua, prötää ja pitää satunnaisesti tätä noksahtelevaa ääntä. Vikakoodeja ei tule. Kone ei reagoi MAF-anturin tai labdan johdon irrottamiseen.
Milläs tästä nyt seuraavaksi lähtisi ongelmaa jäljittämään?
- F
Tää projekti ei valitettavasti vieläkään liiku.

Ongelma on seuraavanlainen.. Kone starttaa ihan nätisti, ja kerää kierroksia, kunnes koneesta kuuluu satunnaisesti epäterve "noks" ääni. Kone ilmeisemminkin potkaisee imusarjaan. Moottori rallattaa hetken tyhjäkäyntiä vaivalloisen kuuloisesti, niinkuin osa sylintereistä ei vetäisi. Jos kone ei sammu, tekee ECU jotain, ja moottori hörähtää, käy sekunnin nätisti ja nostaa kierroksia pari tuhatta rpm.
Kone ei oikein vastaa kaasuun. Kaasua antaessa kone meinaa tukehtua, prötää ja pitää satunnaisesti tätä noksahtelevaa ääntä. Vikakoodeja ei tule. Kone ei reagoi MAF-anturin tai labdan johdon irrottamiseen.
Milläs tästä nyt seuraavaksi lähtisi ongelmaa jäljittämään?
- F
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Tessun kansipahvi.
Ihan identtiset viat eivät siis olleet läsnä kun moottorin purit?
Jakohihnan ajoitus voisi olla pielessä, josko ajoituksenmuuntimen aktivoituminen aiheuttaisi tuon noksahduksen. Vikakoodit pitäis ehottomasti kanssa lukea...
Jakohihnan ajoitus voisi olla pielessä, josko ajoituksenmuuntimen aktivoituminen aiheuttaisi tuon noksahduksen. Vikakoodit pitäis ehottomasti kanssa lukea...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tessun kansipahvi.
^
"Vikakoodeja ei tule".
Mutta eikös rikkinäinen MAF aiheuta juurikin sen, että ei ole vaikutusta sen irrotuksella? Jos MAF toimii (edes huonosti), sen pitäisi heikentää käyntiä SELVÄSTI kun sen ottaa irti...?
"Vikakoodeja ei tule".
Mutta eikös rikkinäinen MAF aiheuta juurikin sen, että ei ole vaikutusta sen irrotuksella? Jos MAF toimii (edes huonosti), sen pitäisi heikentää käyntiä SELVÄSTI kun sen ottaa irti...?
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tessun kansipahvi.
Ensin tyhmä kysymys - mikä on MAF-anturi?Voima kirjoitti:Kone ei reagoi MAF-anturin
Ja sitten varoitus - tietämykseni rajoittuu 8-valve tessuun.
- Huonoja liitoksia? Oma 75 tessu sammuili kesken ajon ilman mitään varoitusta -> konehuoneessa yhdessä moninapaliittimessä yksi huono kontakti -> abikoilla ja johdon pätkällä ohitus ja vika oli "tipo tiessään"Voima kirjoitti:Milläs tästä nyt seuraavaksi lähtisi ongelmaa jäljittämään?
- Nakutuksen tunnistin?
- ECU sökö tai ECU:n liittimet huonosti paikoillaan -> ECU testeriin. Mikäs ECU näissä onkaan?
- Imunokan ajoituksen säädin?
- Tyhjäkäynnin säädin?
- Öljynpaineen tai moottorilämpöjen anturit (siis ECU:n anturit - vai käyttääkö ECU samoja antureita kuin mittaristo?)
- Kampiakselin asentotunnistin?
- Kaasuläpän asentotunnistin?
jne.
Jotenkin anturi-, ECU- ja/tai liitos-ongelmalta kuulostaisi (ei-asiantuntijan mielipide).Voima kirjoitti:Kone starttaa ihan nätisti, ja kerää kierroksia, kunnes koneesta kuuluu satunnaisesti epäterve "noks" ääni. Kone ilmeisemminkin potkaisee imusarjaan. Moottori rallattaa hetken tyhjäkäyntiä vaivalloisen kuuloisesti, niinkuin osa sylintereistä ei vetäisi. Jos kone ei sammu, tekee ECU jotain, ja moottori hörähtää, käy sekunnin nätisti ja nostaa kierroksia pari tuhatta rpm.
"Noks" jälkeen ECU menee "paniikki-moodiin" ja tarkistaa anturit, yms.
- Jos ECU:n mielestä kaikki on OK, niin menee "kylmä-startille" (tyhjäkäyntikierrokset korkealla - väärä lämpötilatieto?).
- Jos ei ole OK, niin ECU sammuttaa moottorin.
CARF948
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tessun kansipahvi.
Jo aiemmin mainittu ajotuksenmuuntimen ongelmat tulee mieleen. En vain itse tunne sen sisuskaluja ja öljynkulkua että tietäisin, voisiko öljynpaineen puutteesta heilahtaa ääriasentoonsa ja siitä seurata nuo ongelmat.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tessun kansipahvi.
Onko kuitenkin lukituspalat ollut käytössä?jakopään ajotuksen kanssa on hienosäädetty useampaan otteeseen
Re: Tessun kansipahvi.
Bosch Motronic M1.5.5JTN kirjoitti:Mikäs ECU näissä onkaan?
Eri anturi on mittaristolle ja ECU:lle. Lämpömittarikin heräsi taas henkiin, kun tuli nämäkin fiksattua tässä joskus. ECU:n anturi on termarin päällä, ja mittarin anturi kannessa edellisen takana.- Öljynpaineen tai moottorilämpöjen anturit (siis ECU:n anturit - vai käyttääkö ECU samoja antureita kuin mittaristo?)
Tottahan toki. Epäilytti jo välillä, onko mulla jotkut väärät palat..Epezi kirjoitti:Onko kuitenkin lukituspalat ollut käytössä?
Tuota imunokan ajotinta on tässä ihmetelty. "Korjaamokäsikirjasta" löytyy sama informaatio ja kuva, kun tästä. Ajotuksen ei kuuluisikaan muuttua alle 1700rpm kierroksilla, tyhjäkäynnillä /pintakaasulla, eikä edes alle 40C kylmällä koneella.
Mutta tähän varsinaiseen ongelmaan taisi löytyä ratkaisu! Törmäsin jollain foorumilla juttuun siitä, että ECU säätää tyhjäkäyntiä ohjaamalla tyhjäkäyntimoottorilla kaasuläppää vain sinne päin. Kierrosluku korjataan tarkemmin oikeaksi säätämällä sytytysennakkoa. Normaalisti sen kuuluisi kai olla jotain 3-7deg. Keksin autosta oikein komean imuvuodon. Imuputki on tehty 70mm silikonputkesta, ja huohotin hengittää siksi vapaasti Huohotinputkiahan on kampikammiosta toinenkin, ei vain imuputkeen, vaan myös kaasuläpän taakse. Kone alkoi käyttäytyä, kun tämän tulppasi. Kone ilmeisesti sai tyhjäkäynnillä niin paljon ilmaa, että kierrosten hillitsemiseksi ECU viivästää kipinää YKK:n jälkeen niin paljon, että imunokkaon jo auki, ja hukkakipinä sytyttää seoksen väärässä vaiheessa, joka purkautuu imusarjaan.
Tutkimukset jatkuu ECU:n parametrien resetoinnilla ja huohotinjärjestelmän rakentelulla. Miksi noita huohotinputkia on 2? Onko venttiilikopassa joku vastaiskuventtiili tms.? Eihän ne täysin auki voi olla kahta puolen kaasuläppää alunperin.
- F
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tessun kansipahvi.
Olen täällä jossain kirjoitellut ilmeisesti vallan p*skaa tuosta ajotuksenmuuntimen kierroslukualueesta
Jossain elearnissa oli jotain kieltämättä hämärää juttua.
Toki omallakohdalla on helppo tarkistaa tuo toiminta messin avulla. Tessussa tosin mennään eri ohjausarvoilla kuin jtässässä imo. Siinä huohottimessa pitäis olla siellä kaasuläpän takana venttiili, jolloin kaasuläppä pienellä huohottaa sen kautta ja sitten suuremmallä pyynnillä huohottaa siitä suoran putken kautta läpän etupuolelta. Tuo venttiili voi mennä paskaksi myös, niinkuin kaikki.

