159, DPF ja tulipalo
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
- Paikkakunta: Lappeenranta
159, DPF ja tulipalo
Heitänpä tarinani tänne varoitukseksi/opetukseksi/yleiseen tietoon.
Viikko takaperin kotiin päin ajaessa syttyi moottorin vikavalo ensimmäistä kertaa tämän auton omistusaikanani. No eipä ihmeitä, pitää selvittää. Viisi minuuttia myöhemmin pihaan peruttaessa takana oli valtaisa harmaanvalkea savu ja sisälläkin palaneen hajua. Auto seis ja ulos katsomaan, niin pohjasta lyö pienet liekit valoa pimeään talviaamuun. Liekit lähtivät jostain pakoputken vierestä eikä minulla mitään keinoa niiden sammuttamiseen. Tässä vaiheessa savu auton sisälläkin oli melkoinen. Muutaman minuutin kuluttua palo sammui itsekseen ja savukin hälveni.
Auto hinauspalvelun lavalla korjaamolle tuhojen tutkimista varten ja tulos oli pieni yllätys: Hiukkassuodattimeen oli ilmestynyt reikä, josta karannut kuumuus polttanut matkallaan massat pohjasta, maalit pelleistä ja sähköt keskikonsolin alta ilmeisen täydellisesti.
Vakuutus tuli onneksi pelastamaan ja tarkastajan yksi silmäys tuhoihin johti lunastukseen. Jonnekin ilmestyy siis lähiaikoina erinomaisen hyväpeltinen ja tekniikaltaan oivallinen 159, jonka sähköissä voi olla "hieman" laittamista. Ilmeisesti melko harvinaisia tapauksia tällaiset, mutta ainakin Saksasta löytyi vastaava vielä suuremmilla tuhoilla. Puoltaa tällainenkin koko hökötyksen ohittamista yms.
Alla vielä kuva tuhoista
Viikko takaperin kotiin päin ajaessa syttyi moottorin vikavalo ensimmäistä kertaa tämän auton omistusaikanani. No eipä ihmeitä, pitää selvittää. Viisi minuuttia myöhemmin pihaan peruttaessa takana oli valtaisa harmaanvalkea savu ja sisälläkin palaneen hajua. Auto seis ja ulos katsomaan, niin pohjasta lyö pienet liekit valoa pimeään talviaamuun. Liekit lähtivät jostain pakoputken vierestä eikä minulla mitään keinoa niiden sammuttamiseen. Tässä vaiheessa savu auton sisälläkin oli melkoinen. Muutaman minuutin kuluttua palo sammui itsekseen ja savukin hälveni.
Auto hinauspalvelun lavalla korjaamolle tuhojen tutkimista varten ja tulos oli pieni yllätys: Hiukkassuodattimeen oli ilmestynyt reikä, josta karannut kuumuus polttanut matkallaan massat pohjasta, maalit pelleistä ja sähköt keskikonsolin alta ilmeisen täydellisesti.
Vakuutus tuli onneksi pelastamaan ja tarkastajan yksi silmäys tuhoihin johti lunastukseen. Jonnekin ilmestyy siis lähiaikoina erinomaisen hyväpeltinen ja tekniikaltaan oivallinen 159, jonka sähköissä voi olla "hieman" laittamista. Ilmeisesti melko harvinaisia tapauksia tällaiset, mutta ainakin Saksasta löytyi vastaava vielä suuremmilla tuhoilla. Puoltaa tällainenkin koko hökötyksen ohittamista yms.
Alla vielä kuva tuhoista
Re: 159, DPF ja tulipalo
Ohhoh! Näyttää aikalailla samalta kuin ex-pösössäni sen jälkeen, kun kivi oli päässyt kiilautumaan katin ja pohjan väliin. Sen seurauksena kattiin hinkkautunut pieni reikä ja siitä kuumat kaasut kohti pohjaa. Siinä nyt ei kärähtänyt muuta kuin massat pohjasta ja keskikonsolin alta hiukan vaahtomuovia.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159, DPF ja tulipalo
Omassa 159:ni oli noita DPF ongelmia myös kuten saatatte muistaa. Pari viikkoa ennen kuin se oli niin tukossa että sammui itsekseen (automaattivaihteisto) liikennevaloihin niin joskus kun ajoin auton kotipihaan, niin haistoin itsekin noen tms. hajua ja valehtelematta auton sammutuksen jälkeen kymmenisen minuuttia auton alta nousi harmaata savua. Naapuri tokaisi, että "taisi tulla töiden jälkeen kiire hakea lapset tarhasta" ;=D
Dpf putsattiin, imusarja puhdistettiin ja sen jälkeen kaikki on taas toiminut kuin elokuvissa!
Dpf putsattiin, imusarja puhdistettiin ja sen jälkeen kaikki on taas toiminut kuin elokuvissa!
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159, DPF ja tulipalo
Tuossa oliskin järkevä AVK-projekti. Tuon todennäköisesti korjaa melko kohtuullisilla kuluilla.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159, DPF ja tulipalo
Can-väyläsähköt jää kyllä ainakin minulta vaihtamatta, kasari -116-sähköissäkin on riittävästi miettimistä. Kupla-VW:n 12V-sähköt ja museo-Vespan sähköt olen kyllä jo korjannut, molempiin heitin valmiit varaosakäätyleet peliin.Epezi kirjoitti:Tuossa oliskin järkevä AVK-projekti. Tuon todennäköisesti korjaa melko kohtuullisilla kuluilla.
Jt

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 159, DPF ja tulipalo
kaapeleitahan niissa can väyläisissäkin menee. samanvärinen samanväriseen ja loput yhteen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159, DPF ja tulipalo
^Juuri näin. Tuolla kohtaa ei muistaakseni eikä kuvasta päätellen ole edes mitään ohjainpurkkeja, joita pitäisi varoa. Huolella vaan kunnolliset liitokset, ei se väylä mikään maailmanlopun ihme ole.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 159, DPF ja tulipalo
Josku kaverin auton moottoritilanpaloa korjanneena muistelen että katsastusinssi vaati vaihtamaan runkoaisan pään kun siihen oli kohdistunut voimakas lämpö ja akun poksahtamisen jälkeen hapot oli sen huuhdelleet sekä kaikki jarruputket. jotka oli sillä puolen.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159, DPF ja tulipalo
Eipä tuo tosiaan taitavalla tekijälle olisi mitenkään tekemätön paikka. Polttaa tällä hetkellä kuulemma kuutta eri sulaketta, avain ei lähde virtalukosta, puhallin ja radio ei toimi ym. Jos tuo olisi päädytty korjaamaan, olisi itsellä varmaan jatkuva epäily siitä, onko kaikki varmasti kunnossa. Sääli sinällään, tämä oli todellakin hyväkuntoinen yksilö ja kilometrejäkin vasta n. 135 000 takana. Eipä auta kuin ryhtyä etsimään uutta...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159, DPF ja tulipalo
kyllähän sieltä sulakkeet menee kun johtoja on kasapäin sulannut yhteen ja maihin, koko ajan pääsee virta menemään miten haluaa. uusi johtosarja tilaukseen joka tapauksessa, tuo on jo korjaus kelvoton. sitten sormet ristiin, että ei ole mallia keulasta lämpömittarilta takapyörien absiantureille... oli kahen päivän urakka, OA 15,5h.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159, DPF ja tulipalo
Korjauskelvoton?
Eihän tuossa ole kuin muutama hassu piuha hiukan kärähtänyt.
Ei se CAN-väylä niin ihmeellinen ole, etteikö se Bilteman piuhalla toimisi.





- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159, DPF ja tulipalo
siitä kun korjaa, niin saa sellasen klassisen "mikä v**tu tätä nyt vaivaa"-auton 

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159, DPF ja tulipalo
Uskomatonta mutta totta. Nyt ei ainakaan käy enää mielessä sen DPF:n tyhjäys ja "luukun" uudelleen kiinnihitsaaminen. Tai sitten siihen pitäisi joku tulipelti vielä tehdä varmistukseksi
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159, DPF ja tulipalo
Eihän siellä DPF-tölkissä ole semmosia kuumuuksia kuin regeneroinissa.
~+650C°
~+650C°
Re: 159, DPF ja tulipalo
Niin joo. Eipä varmaan olekaanCarlos kirjoitti:Eihän siellä DPF-tölkissä ole semmosia kuumuuksia kuin regeneroinissa.
~+650C°
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re:
Paitsi jos katti on samassa.Hämis kirjoitti:Tai sitten koputtelee sen päistä tyhjäksi ilman avausta. Sai sen niinkin tehtyä, vähän vain työläämpi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159, DPF ja tulipalo
Ja regenerointi otetaan softsta pois päältä sillon kun pönttö tyhjennetään.lemmy kirjoitti:Niin joo. Eipä varmaan olekaanCarlos kirjoitti:Eihän siellä DPF-tölkissä ole semmosia kuumuuksia kuin regeneroinissa.
~+650C°
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: 159, DPF ja tulipalo
Näemmä myynnissä. http://www.vaurioajoneuvo.fi/ Harmi kun ei ole likviditeettiä 

Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159, DPF ja tulipalo
Yleinen kysymys tuosta DPF:stä ja poltosta...
Itselläni tuo DPF vaihteeksi toiminut sen putsauksen jälkeen ja poltto alkanut enemmän ja vähemmän säännöllisesti ehkäpä 300-400 km välein?
Välillä ajon aikana huomaa, että poltto käynnissä kun auto kuluttaa 50 km/h vauhdissa 18,8 litraa / 100 km. Sitten kun saapuu perille niin poltto jää joskus kesken - onko tuosta isoa haittaa vai pitäisikö aina yrittää ajaa niin kauan että poltto valmis?
Eilen huomaisin, että polton jäätyä kesken saavuttuani kotiin auton pakoputkesta nousi muutaman minuutin ajan harmaata paksua savua... normaalia?
Waverunner
Itselläni tuo DPF vaihteeksi toiminut sen putsauksen jälkeen ja poltto alkanut enemmän ja vähemmän säännöllisesti ehkäpä 300-400 km välein?
Välillä ajon aikana huomaa, että poltto käynnissä kun auto kuluttaa 50 km/h vauhdissa 18,8 litraa / 100 km. Sitten kun saapuu perille niin poltto jää joskus kesken - onko tuosta isoa haittaa vai pitäisikö aina yrittää ajaa niin kauan että poltto valmis?
Eilen huomaisin, että polton jäätyä kesken saavuttuani kotiin auton pakoputkesta nousi muutaman minuutin ajan harmaata paksua savua... normaalia?
Waverunner
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159, DPF ja tulipalo
Jos poltto on käynnissä, autoa ei saisi sammuttaa niin pitkään aikaan kun poltto on käynnissä. Tarpeeksi usein kun sen tekee, pitää tehdä pakkopoltto testerillä...
Joka tapauksessa varmaan helpointa on vaan ajaa hieman pidempi lenkki, jos mahdollista. Siellähän on putkessa aika kivat kuumuudet siinä vaiheessa kun poltto on päällä, joten sammutuksen jälkeen höyryn tai savun tulemista en pitäisi mitenkään ihmeellisenä
Joka tapauksessa varmaan helpointa on vaan ajaa hieman pidempi lenkki, jos mahdollista. Siellähän on putkessa aika kivat kuumuudet siinä vaiheessa kun poltto on päällä, joten sammutuksen jälkeen höyryn tai savun tulemista en pitäisi mitenkään ihmeellisenä
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159, DPF ja tulipalo
Sepäs tuli nopeasti myyntiin, ei ole itsellä vielä edes uutta kiesiä alla. Ostaiskohan pois kun on noin halpa
Näinpä nyt ensimmäistä kertaa pohjankin tuhot kuvien kautta, ihan informatiivisia.

Re: 159, DPF ja tulipalo
Minullakin on tallissa kaverin autosta otettu hiukkassuodatin josta päätylaippa on muuttanut muotoaan lämmön takia.
Autolla ajettiin paljon kaupunkiajoa ja hiukkaspolttojen kanssa oli ongelmia ja lopulta loukku vaihdettiin sen tukkeutumisen takia.
Autolla ajettiin paljon kaupunkiajoa ja hiukkaspolttojen kanssa oli ongelmia ja lopulta loukku vaihdettiin sen tukkeutumisen takia.
Re: 159, DPF ja tulipalo
Onko tälläinen kuinka yleistä? kävi meinaan äsken juuri kuvailemallasi tavalla, auto käyntiin ja kauppareissulle, muutaman kilometrin jälkeen alkoi perässä tulla hirveä savu, äkkiä auto sivuun niin harmaan savun peittelemä auto juurikin tuolta dpf / vaihdelaatikon kohdalta tulessa, sammui siitä lumihangessa itsekseen, mutta kyllä pohja pahalta näytti sen mitä sinne alle näki ja kabiini täynnä mustaa savua, hinurilla lähti jonnekkin, varmaankin kuulee tuomion maanantaina..
- MrDelirium
- Viestit: 218
- Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: 159, DPF ja tulipalo
Osanottoni ja onnittelut siitä, että kerrankin autosta saa rahaa. 

Re: 159, DPF ja tulipalo
MrDelirium kirjoitti:Osanottoni ja onnittelut siitä, että kerrankin autosta saa rahaa.
No, sitä en tiedä...auto ollut vajaa 1.5v talossa, ja pätkää reilusti vielä jäljellä....
harmittaa vaan kun juuri tehty jakopää.laturi, pyöränkulmat jarrut yms...
pers nettoa taitaa tästä tulla niin että tuntuu....no eiköhän vahinkojen laajuus selvinne maanantaina tai tiistaina..
Re: 159, DPF ja tulipalo
Jatketaan nyt tämä tarina loppuun sitten, eli DPF sisuskalut olivat jostain tuntemattomasta syystä sulaneet putken sisään, näin ollen rikkonut luonnollisesti DPF:N , äänenvaimentimet,lämpöpellit massat ja putken kiinnikkeet pohjasta...korjausarvio osat 4500e plus työt. vakuutus pesi kätensä tästä vedoten siihen että vakuutusehdoissa lukee että tulen pitää olla irrallaan, tälläinen kuumenemisesta johtunut palo ei siis kuulu korvauksen piiriin. hain nyt auton korjaamolta pois ja pitää katsoa mitä autolle nyt tekee. kyseenalaistin tuon vakuutuspäätöksen vielä kysymällä että olisiko autolla pitänyt ajaa sitten niin pitkään että olisi ollut muutakin kun alusta liekeissä, niin sitten olisi vakuutuspäätös ollut toinen, koska vakuutusehdot olisivat näin ollen täyttynyt. tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 159, DPF ja tulipalo
Häh? Eikös DPF oo osa autoa?nisse kirjoitti: tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.
Re: 159, DPF ja tulipalo
vesamaan kirjoitti:Häh? Eikös DPF oo osa autoa?nisse kirjoitti: tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.
On, mutta tällaisessa tapauksessa korvattaisiin muu palanut materiaali paitsi palon aiheuttaja.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 159, DPF ja tulipalo
Samalla logiikalla jos esim. joku sähkölaite menee oikariin niin kaikki muu korvataan paitsi oikosulkuun mennyt, esim. huohottimen sähkölämmitin? Kyllä on hämärää touhua tuo vakuuttaminen...nisse kirjoitti:vesamaan kirjoitti:Häh? Eikös DPF oo osa autoa?nisse kirjoitti: tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.
On, mutta tällaisessa tapauksessa korvattaisiin muu palanut materiaali paitsi palon aiheuttaja.


- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: 159, DPF ja tulipalo
Tästä syystä palavaa ajoneuvoa ei kannata yrittää sammuttaa, vaan antaa palaa loppuun. Vakuutusehdoissa sanotaan myös, että autoa ei korvata jos palo on alkanut sähkölaitteesta tai johtosarjasta. Palovakuutuksesta korvataan vain syttyneen auton aiheuttamat tuhot ulkopuolisille (muut autot, rakennukset yms.)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159, DPF ja tulipalo
Huhhu, miten surkeaa tuuria... Mikä vakuutusyhtiö btw? Varmaan kaikilla ehdot about samat, mutta kuitenkin.
Ei muuta vauriota kuitenkaan käynyt? Lämpöpellit ei pitäisi ihan kauheasti maksaa, saatika massat. Pakoputken kiinnikkeistä en osaa mitään sanoa. DPF:n jättää pois (ja softaus), sitten onkin enää pakoputken löytö.
Ei muuta vauriota kuitenkaan käynyt? Lämpöpellit ei pitäisi ihan kauheasti maksaa, saatika massat. Pakoputken kiinnikkeistä en osaa mitään sanoa. DPF:n jättää pois (ja softaus), sitten onkin enää pakoputken löytö.
Re: 159, DPF ja tulipalo
Aquatica kirjoitti:Huhhu, miten surkeaa tuuria... Mikä vakuutusyhtiö btw? Varmaan kaikilla ehdot about samat, mutta kuitenkin.
Ei muuta vauriota kuitenkaan käynyt? Lämpöpellit ei pitäisi ihan kauheasti maksaa, saatika massat. Pakoputken kiinnikkeistä en osaa mitään sanoa. DPF:n jättää pois (ja softaus), sitten onkin enää pakoputken löytö.
Lähitapiola oli vakuutusyhtiö, veikkaan tosiaan että sama se on joka paikassa...
Juu dpf tyhjäys, ja softa lämpöpellit massat ei nyt ihan mahdottomia ole... Täytyy nuo vaimentimet tutkia kuinka pahasti ovat ottaneet kipeää että pystyykö niitä vielä hyödyntämään. Mutta meneehän siihen se tonni nyt minimissään..
Onko suosituksia Uudenmaan alueella tuosta softauksesta...
Dpf nyt ymmärtääkseni on aikalailla tyhjä. Sen naputtelee itse puhtaaksi niin softaa ja vaimentimia vaille valmis..
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159, DPF ja tulipalo
Eihä kotivakuutuksissakaan vahingon aiheuttajaa korvata, vaan sen aiheuttamat tuhot. Mulki kylppärissä ei korvattu patterilinjan putkia, mikkä vuos kylppäris. Reilu 20k€ edestä muuta korvattiin, muttei 20€ putkenpätkiä...
Ja jos on autossa osakaskossa palo muttei ilkivaltavakuutusta, ni ilkivaltaisesti aiheutunut palo jää korvaamatta. Ei ne hyväntekeisyyslaitoksia edelleenkään ole.
Jos ei ole muuta ku massat pohjasta/dpf kyrtsänny, ni ei toi juur maksa. Mullois tuloillaan valmiiks tyhjä pönttö katilla, kuha saan sparetosta tilattua lämpöanturin. Takapönttöpari ei edes uutena älyttömiä maksa - mullo semmonenki käytetty pari hyllys - jos vaik tyhjäis äänärit ja varuks vaimentimiselliset jättäis varastoon. Y-haaraki o varastos. Toi dpf:n lämpöanturi on se suhteettoman kallein osa tuolla pohjassa. Mulla siis paikallaan katillinen dpf tyhjennetty pönttö, mis turpaansaanut/kiinnijuminu lämpöanturi. Hyllys tyhjä katiton pönttö ilman anturia - mikä pitäs vaihtaa auton alle.
Jos sun loukussa reikä, ni sen hitsannee umpeen. Katilla vai ilman se sun loukku (vai liekkö sillä väliä)? Ns rautakanki läpi äänäreistä/loukusta, egr umpeen ja softaus. JaniW:llä lienee "suoraputki" viritys... Eli ei äänäreitä.
Ja jos on autossa osakaskossa palo muttei ilkivaltavakuutusta, ni ilkivaltaisesti aiheutunut palo jää korvaamatta. Ei ne hyväntekeisyyslaitoksia edelleenkään ole.
Jos ei ole muuta ku massat pohjasta/dpf kyrtsänny, ni ei toi juur maksa. Mullois tuloillaan valmiiks tyhjä pönttö katilla, kuha saan sparetosta tilattua lämpöanturin. Takapönttöpari ei edes uutena älyttömiä maksa - mullo semmonenki käytetty pari hyllys - jos vaik tyhjäis äänärit ja varuks vaimentimiselliset jättäis varastoon. Y-haaraki o varastos. Toi dpf:n lämpöanturi on se suhteettoman kallein osa tuolla pohjassa. Mulla siis paikallaan katillinen dpf tyhjennetty pönttö, mis turpaansaanut/kiinnijuminu lämpöanturi. Hyllys tyhjä katiton pönttö ilman anturia - mikä pitäs vaihtaa auton alle.
Jos sun loukussa reikä, ni sen hitsannee umpeen. Katilla vai ilman se sun loukku (vai liekkö sillä väliä)? Ns rautakanki läpi äänäreistä/loukusta, egr umpeen ja softaus. JaniW:llä lienee "suoraputki" viritys... Eli ei äänäreitä.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 159, DPF ja tulipalo
^Näin kävi meilläkin, vesivahinkoa maksettiin 8k€ edestä mutta ei 3,95 € vesiputken supistenippaa josta halkes mutteri.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159, DPF ja tulipalo
Juttelin joku aika sitten Deltan entisen asentajan kanssa ja pidin noita 159:ien palamisia vähän legendan heittona, mutta ei kai se sitten sitä ollut. Kertoi että näitä tehtiin vähän enemmänkin silloin kun malli oli uusi. No joka tapauksessa ainakaan tuosta syystä meikäläisen auto ei tule palamaan...
^^Mulla on nykyään siellä originaalivaimentimet paikallaan. Katsastuksenkin takia ne tarvitaan (riippuu nyt tietysti varmaan vähän katsastusmiehestä), mutta itse ajattelin etten viitsi kuunnella sitä kuminaa. Nopeastihan ne sinne vaihtaa jos vaikka ratapäiville haluaa vähän kisahenkisempää setuppia. Desibelit eivät juuri kasva, mutta ei kyllä tehotkaan
^^Mulla on nykyään siellä originaalivaimentimet paikallaan. Katsastuksenkin takia ne tarvitaan (riippuu nyt tietysti varmaan vähän katsastusmiehestä), mutta itse ajattelin etten viitsi kuunnella sitä kuminaa. Nopeastihan ne sinne vaihtaa jos vaikka ratapäiville haluaa vähän kisahenkisempää setuppia. Desibelit eivät juuri kasva, mutta ei kyllä tehotkaan

CARF0869
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 159, DPF ja tulipalo
Vesivahinko, vakuutuksen korvaamat kulut 30k€, johtui vesihanan liitoksen 3€ arvoisesta osasta.koltiainen kirjoitti:^Näin kävi meilläkin, vesivahinkoa maksettiin 8k€ edestä mutta ei 3,95 € vesiputken supistenippaa josta halkes mutteri.
Mutta aiheeseen. Palon sattuessa: älä sammuta. V*ttuilevat vaan että väärin sammutettu, ja tietysti leimaamattomalla sammuttimella.
Mun MiTossakin se 'kärpäsloukku' pitää polttaa aika usein, kun tulee kaupunkiajoa paljon. Ei tahdo oikein onnistua näissä pakkasissa. Annoin käydä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen, kunnes se valo sammui. Alustamassa haisi aika voimakkaasti

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è