Teetin autoon DFP:n tyhjennyksen ja EGR:n tulppauksen. Siitä huolimatta auto ottaa viiveellä kierroksia alle 1800 rpm ja tyhjäkäynti on hieman traktorimainen. Kiertää kyllä ihan punaiselle saakka, mutta alarekisterissä tukkoinen.
Kattelin MES:llä suuttimien korjausarvoja tyhjäkäynnillä (syl1=1,75, syl2=5,16, syl3=-4,10 syl4=-3,50). Kierroksia nostattaessa toki muuttuu noista. Minkähän raja-arvojen sisällä noiden pitäisi olla. Voiko vika olla suuttimissa vai mahdollsesti pumpussa tms?
MES ei anna mitään vikakoodia tämän tiimoilta. Pitäisikö antaakaan?
Kannattaako noita suuttimia yleensäkään huollattaa? http://commonraildiesels.com/ kautta sais 90 punnalla uutta
159 1.9 JTD - suuttimet
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 1.9 JTD - suuttimet
Suuttimien korjausarvot on vähän hankala tilanne. Ne ei ole ihan niin yksiselkoisia ja "nämä on hyvät, nuo ei"-tyylistä...
Tuossa tuo korjaus on keskittynyt vahvasti kolmosen ympärille (2, 3, 4) joten siellä voisi kai olla vikaa? Tai sitten... No, lue alta
Mutta näin meille opetettiin commonrail-kurssilla;
Jos yhden tai kahden suuttimen korjausarvo poikkeaa voimakkaasti toisista, on *todennäköisesti* jotain vikaa.
Valitettavasti en koskaan kunnolla sisäistänyt sitä logiikkaa, millä pystyi päättelemään sen mahdollisen "vikapaikan".
1) Toisaalta pää sanoo, että olisi nimenomaa sytytysjärjestyksen mukaan; jos vaikka 2 ja 3 olisi korkeilla korjausarvoilla, mutta 1 ja 4 ei, olisi ykkösessä ja/tai nelosessa jotain hämminkiä (**paitsi silloin, kun olisikin juuri päinvastoin)
2) Toisaalta taas mielikuva on siitä, että olisi puhtaasti järjestyksestä; kakkosen suuttimen ollessa "kuollut" tai vuotaa, ykkösen ja kolmosen korjausarvot olisi reilusti koholla/laskussa vrt. kakkoseen
Pösön HDi:ssä meni korjausarvot suuttimilta 0.0 - 0.12 välillä kaikkien suuttimien ollessa kiinni, mutta yhden poistiputtaminen heitti nuo arvot aika rankasti. Tämä testi tehtiin syksyllä, joten nyt menee ulkomuistista tontille; nelosen suuttimen irroituksen jälkeen korjausarvot oli pyttyjärjestyksessä: 3.10, 2.6, 5.2, --. Eli ykkösen ja kolmosen korjausarvot koholla vrt. kakkoseen, kun nelosen suutin oli pois pelistä. Arvot saattoi olla paljon enemmänkin tai jonkin verran vähemmän, mutta mielestäni olivat tuon suuntaisia tuossa järjestyksessä. Ei tietenkään missään ole mitään ylhäällä, että voisin varmistaa
Tuossa tuo korjaus on keskittynyt vahvasti kolmosen ympärille (2, 3, 4) joten siellä voisi kai olla vikaa? Tai sitten... No, lue alta

Mutta näin meille opetettiin commonrail-kurssilla;
Jos yhden tai kahden suuttimen korjausarvo poikkeaa voimakkaasti toisista, on *todennäköisesti* jotain vikaa.
Valitettavasti en koskaan kunnolla sisäistänyt sitä logiikkaa, millä pystyi päättelemään sen mahdollisen "vikapaikan".
1) Toisaalta pää sanoo, että olisi nimenomaa sytytysjärjestyksen mukaan; jos vaikka 2 ja 3 olisi korkeilla korjausarvoilla, mutta 1 ja 4 ei, olisi ykkösessä ja/tai nelosessa jotain hämminkiä (**paitsi silloin, kun olisikin juuri päinvastoin)
2) Toisaalta taas mielikuva on siitä, että olisi puhtaasti järjestyksestä; kakkosen suuttimen ollessa "kuollut" tai vuotaa, ykkösen ja kolmosen korjausarvot olisi reilusti koholla/laskussa vrt. kakkoseen
Pösön HDi:ssä meni korjausarvot suuttimilta 0.0 - 0.12 välillä kaikkien suuttimien ollessa kiinni, mutta yhden poistiputtaminen heitti nuo arvot aika rankasti. Tämä testi tehtiin syksyllä, joten nyt menee ulkomuistista tontille; nelosen suuttimen irroituksen jälkeen korjausarvot oli pyttyjärjestyksessä: 3.10, 2.6, 5.2, --. Eli ykkösen ja kolmosen korjausarvot koholla vrt. kakkoseen, kun nelosen suutin oli pois pelistä. Arvot saattoi olla paljon enemmänkin tai jonkin verran vähemmän, mutta mielestäni olivat tuon suuntaisia tuossa järjestyksessä. Ei tietenkään missään ole mitään ylhäällä, että voisin varmistaa

- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1.9 JTD - suuttimet
Aika kaislikossa ovat, mutta en silti epäilisi heti kuluneita suuttimia. Paljonko autolla on ajettu?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 1.9 JTD - suuttimet
Unohtui listata vielä sekin, että suuttimia voi ohjelmoida. Jos suuttimien järjestys on joskus muuttunut, eikä ECUlle ole kerrottu siitä -> sotkee taatusti...
- permaat
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
- Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 1.9 JTD - suuttimet
Autolla ajettu 205tkm. Autosta hävisi tehot parisen viikkoa sitten ja lopulta hyytyi tien päälle. Syyksi paljastui tukkeutunut DFP, joka oli täysin muurautunut umpeen. DFP "suolistettiin" ja auto softattiin. Pääsin vihdoin tänään kokeilemaan autoa, mutta heikoin tuloksin. Softa downgraidattiin tehdasversioksi ja EGR tulpattiin. Tyhjäkäynti hieman parani, mutta edelleen raskaanlainen.
- permaat
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
- Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 1.9 JTD - suuttimet
Nettikahlaamisen perusteella päätin kokeilla onko MAP-anturin putsaamisella vaikutusta, kun ei osaaminen tämän monimutkaisempiin toimenpiteisiin riitä
. Anturin toiminnallahan on vaikutus polttoaineen suihkutusmäärään ja sytystysennakkoon
Avasin venttiilin ja melko pinttinyt oli anturi. Pistin likoamaan elektroniikanpuhdistusaineeseen joksikin toviksi. Sittenhän ton kuulee, onko vaikutusta.

Avasin venttiilin ja melko pinttinyt oli anturi. Pistin likoamaan elektroniikanpuhdistusaineeseen joksikin toviksi. Sittenhän ton kuulee, onko vaikutusta.