JTS 156 Paha Öljyvuoto
Valvoja: Moderators
JTS 156 Paha Öljyvuoto
Mistä voisi olla kyse, aivan yllättäen 2.0jts 2002, laski öljyt alleen ajon jälkeen, ja ei näyttäisi öljyn tulevan mistään ylhäältä, eikä myöskään öljypohjan alaosasta siis pohjan tuntumasta, siis jostain siltä väliltä. Lisäsin öljyä n.3l reilusti mittatikun yläreunaan ja auto seisoi noin tunnin oli litra öljyä valunut veks, siis ilman että kone käy?? tuntuis että jos antaa valua niin ainkin pari litraa tulee pihalle ja loput jää. Öljypohjaa ei ole mielestäni kolhittu yms. Voiko öljypohjan liimaus/tiivari antaa läpi, vaiko etupään stefa, suodattimen ympäristö/jalka, jne. Pulassa ollaan onko kellään kokemusta???
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Veikkaus. Ainakin tessuissa ollut vuotoa öljysuodattimen jalan tienoilta, joten miksei pätisi JTS:äänkin. Ilmeisesti jalan pystyy kiristämään, kun filtteri ei ole paikoillaan. Voi toki myös vuotaa muualtakin.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Omassa oli halki tyhjennyspropun vierestä, siinä on heikko kohta. Jos takapuolen vetarikiinnike on kiristetty jännitykseen niin sieltäkin voi varmaan pakkasella haljeta. Onko muitakin paikkoja?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Näyttäis siltä ettei ole itse öljypohjassa mitään vuotoa, eikä sen välisessä tiivistyksessä, vaan se öljyt tulee etupäästä, ja huomasin että sitä tulee koneen käydessäkin, onko koskaan mennyt stefoja etupäästä tai niin että vuoto tulee etupäästä, siis suodattimen suunnalta, suodatin jalkoineen tuntuu olevan kiinni (sinne kun ei hitsi näe kunnolla oikein mistään)? ja löytyykö mistään hajotuskuvaa 2.0 JTS:sstä??
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Olisko voinut päästä huohotin jäätymään, onko tullu ajettua matkaa kovissa pakkasissa? Onhan se voinut pullauttaa jonkin Stefan pois paikoiltaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Ääni huohottimelle. Millainen systeemi mahtaa olla JTSsä ? Eli alakerran huohotinputki jäätynyt ja oksentanut öljyt mäkeen ? Näitä näkee usein muilla merkeillä kun pakkaset tulee..
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Joo en kyllä tiedä yhtikäs millainen huohotin on JTS:ssä ja onko niissä ilmennyt probleemia, mutta stadin ympäristössä ei ole nyt ollut -10 astetta enempää, ja auto nyt seisoi perjantailta-sunnuntaille ja n.30km motari ajoa ja jo silloin öljy pisaraa lenti kun itse ajoin alfan takana (tosin pisara läikät näin vasta tänä aamuna auton keulassa), muutoin autoon tehty jakopää remppa loka-marraskuulla, en löydä siitä mitään järkeen käypää syyyhteyttä. Konehuoneessa ei ole lentänyt öljyä, vaan ainoastaan tiputtaa alta etupäästä ja huolella....
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Nojoo,jos työntää litrakaupalla töhnää ulos niin pitäis selvästi näkyä mistä vuotaa.. Fikkari käteen ja tutkimaan
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Eipä jakopäätä ja stefoja nää tarkemmin kuin purkamalla kotelot pois. Valuttiko se pihalle jo lisättäessä, vai pitikö moottori käynnistää ennenkuin alkoi vuotamaan?
Öljypohja on liimattu paikoilleen niin tuskin siitä saumasta alkaa hulluna vuotamaan. Ennemmin veikkaisin öljynsuodattimen kiinnitystä tai joku jakopään stefa mennyt rikki. En muista ulkoa oliko tuolla öljyputkia tai miten öljy kiertää ajotuksenmuuntimen solenoidilla.
Öljypohja on liimattu paikoilleen niin tuskin siitä saumasta alkaa hulluna vuotamaan. Ennemmin veikkaisin öljynsuodattimen kiinnitystä tai joku jakopään stefa mennyt rikki. En muista ulkoa oliko tuolla öljyputkia tai miten öljy kiertää ajotuksenmuuntimen solenoidilla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Onko öljynjäähdytintä keulalla, kuten GT JTD:ssä? Siellä oli meillä ongelma...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Täytyy ottaa hihnojen kotelot veke, jos sieltä ilmenisi jotain, ja katsoa vuotaako lisättäessä siinä kuin käynnissä. Se taitaa olla öljypumppu ja suodattimen kiinnike samaa puuta, ja sinne pääse tutkimaan vasta kun on hihnat pois....sämpy kirjoitti:Eipä jakopäätä ja stefoja nää tarkemmin kuin purkamalla kotelot pois. Valuttiko se pihalle jo lisättäessä, vai pitikö moottori käynnistää ennenkuin alkoi vuotamaan?
Öljypohja on liimattu paikoilleen niin tuskin siitä saumasta alkaa hulluna vuotamaan. Ennemmin veikkaisin öljynsuodattimen kiinnitystä tai joku jakopään stefa mennyt rikki. En muista ulkoa oliko tuolla öljyputkia tai miten öljy kiertää ajotuksenmuuntimen solenoidilla.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Voisko siellä olla öljytilassakin joku tulppa, vähä niinku pakkasproppu, mikä on päässy poksahtamaan irti? Vääränmerkkisessä joskus kävi niinkin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
No niin nyt on selvää se että se nimenomaan vuotaa koneen käydessä, ja kun sain jakohihnojen kopan raotettua auki ylhäältä venttiilikopan kohilta, niin hihnat hammaspyörineen yms. ovat jokseenkin öljyssä, tämän jälkeen kone pyörimään, ja pakopuolen akselin hammaspyörän ympärillä oli sellainen öljyspraypisarasumu, mutta en täysin saanut selville mistä öljy tähän kohtaan tuli, MUTTA voiko olla niin että vuoto olisi ylhäältä niin että nokka-akseleiden stefa? tai ehkä hammaspyörien takaa venttiilikopan tiiviste vuotaa??? Onko kokemuksia?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Molemmat mahdollisia, viittaavat jakohihna vaihdon yhteyteen, ainakin vena kopan tiiviste menee kivasti kurttuun jos koittaa laittaa kopan paikalleen niin että hihnan suojat on täysin paikoillaan. Tästä on yksi esimerkkikin ollut.
Stefa voi vuotaa myös, onko hihna remontissa tehty ajoituksen muuntimelle jotain, vai kummalta puolelta se nyt vuotikaan. Sekin on nähty että Stefan jousi on irronnut akselin takaisin laitossa ja jousi jää irrallaan sisälle, jolloin stefa ei kestä painetta.
Stefa voi vuotaa myös, onko hihna remontissa tehty ajoituksen muuntimelle jotain, vai kummalta puolelta se nyt vuotikaan. Sekin on nähty että Stefan jousi on irronnut akselin takaisin laitossa ja jousi jää irrallaan sisälle, jolloin stefa ei kestä painetta.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
gtvaj kirjoitti:Molemmat mahdollisia, viittaavat jakohihna vaihdon yhteyteen, ainakin vena kopan tiiviste menee kivasti kurttuun jos koittaa laittaa kopan paikalleen niin että hihnan suojat on täysin paikoillaan. Tästä on yksi esimerkkikin ollut.
Stefa voi vuotaa myös, onko hihna remontissa tehty ajoituksen muuntimelle jotain, vai kummalta puolelta se nyt vuotikaan. Sekin on nähty että Stefan jousi on irronnut akselin takaisin laitossa ja jousi jää irrallaan sisälle, jolloin stefa ei kestä painetta.
Kiitos vinkistä, en tiedä onko venakoppa ollut pois vaihton yhteydessä jne. koneen ollessa käynnissä öljypyryä etummaisen (oikean puoleisen) nokkahihna pyörän tietämillä..., mutta nyt joka tapauksessa ennen kuin vien pajalle, otan sen ylös ja katson tiivisteen kunnon, ja laitan uuden...katsotaan mitä selviää...
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Jos jakopää tehty oikein nokka-akselin lukituspaloilla, niin varmasti ollut venakoppa irti. Aika suurella todennäköisyydellä vika löytyy aina sieltä, mitä on viimeksi huollettu.
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Nyt venttiilin koppa irti, ja ainakin sen tiiviste hyvässä kunnossa ei vuotoa sieltä..., nyt on luovutettava ja vietävä kai pajalle, näyttää myös siltä että koppa ei ole avattu kun hihnat on vaihdettu. Mutta ehkä kaikki etupään stefat on hankittava valmiiksi... Onkohan kellään ylhäällä 2.0 JTS-jakopään ympäristön stefojen malli yms. numeroita
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
^ePER:stä (http://eper.fiatforum.com) löytynee. Oiskohan esim. tuossa jotain?
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Nyt on auto pajalla, ja toivottavasti vuodon aihe selviää. Mutta kun jakoremmi menee taas vaihtoon, niin löytyykö joltain oikeaa ohjetta siitä kuinka 2.0 JTS jakohihna vaihdetaan, tarkoita että miten määritellään oikea akseleitten asento, tämä siksi kun joka kerta hihnan vaihdon jälkeen on koneen veto muuttunut, nytkään siinä ei ole lähimainkaan 160hv (ennen viime vaihtoa ei mitään alavääntöä, viime vaihdon jälkeen suht. hyvä alavääntö, mutta ohitus kiihtyvyys 80 ylöspäin, hieman hitaampaa kuin 10 vuotta vanhassa 1.6 nissan primerassa, vaikka miten pienellä pykällä kepittäisi). Tarkoitan OIKEAA tehtaan kuvallista ohjetta tai TecDoc yms. sähköisenä pdf. tms.tai onko näillä sivuilta sellaista?? Tämä kaikki siksi että voisin toimittaa sen ohjeen korjaamolle itse, että varmana tulee oikein, kun vaan muuten enään luota, en sitten yhtään... apua!?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Ykköspytyn ollessa yläkuolokohdassa laitetaan nokat lukkoon lukkopaloilla. Eli lukkopalat tulevat kahden laakeripukin tilalle. Täältä kyllä löytyy juttua paljon siitä.. Siinä on silloin nokka-akseleiden oikea asento. Ja ykköspytyn YKK katsotaan mittakellolla. Nokkien hihnapyörät ovat säädettävät eli ne pitää ensin löysätä ja lopuksi kiristää. Ei se tule oikein kuin itse tekemällä tai sit viemällä jollekin joka oikeasti on niitä tehnyt.
Edit. Tässä niin hyvä ohje, että varmaan sujuu vaikka ei olisi ennen tehnyt. Käy siis JTS myös
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=2309;-)
Edit. Tässä niin hyvä ohje, että varmaan sujuu vaikka ei olisi ennen tehnyt. Käy siis JTS myös
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=2309;-)
Abarth 500 Esseesse
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Kiitos tuokin oli paljon. Oliko tästä jakopäärempasta saatavilla, ohjetta jossa, kuvat, piirrokset, yms.kaavio??? josta ilmenee ajoitusmerkit jne.?
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Kuten jo aiempi kirjoitti. Ajoitus laitetaan kohdalleen nokkien lukkopaloilla ja heittokellolla. Merkkejä jakopäästä ei löydy.
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, (minäkö tyhmä en ymmärrä) onko tästä esim. kuvaa kun lukitus palat paikallaan tms. ???Jalamari kirjoitti:Kuten jo aiempi kirjoitti. Ajoitus laitetaan kohdalleen nokkien lukkopaloilla ja heittokellolla. Merkkejä jakopäästä ei löydy.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
Yhden huonon kuvan löysin neloskoneesta, V6 löytyisi parempia. Mutta siinä on lukkopalat ja mittakello kiinni. Kuvan pakkonokka oli hieman pielessä, mutta ajatus selvinnee kuitenkin.
- Liitteet
-
- tmp_4335-img20150224_223752-960161306.jpg
- (52.3 KiB) Tiedosto ladattu 2703 kertaa
Abarth 500 Esseesse
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
m.sa kirjoitti:Yhden huonon kuvan löysin neloskoneesta, V6 löytyisi parempia. Mutta siinä on lukkopalat ja mittakello kiinni. Kuvan pakkonokka oli hieman pielessä, mutta ajatus selvinnee kuitenkin.
Loistavaa kiitos, tämä on enempi kuin sata ahventa
Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto
No niin, Alfa haettu pajalta, ja öljyvuodon syynä kampiakselin jakopään stefa joka ei ollut oikein paikoillaan, siis liian ulkona, ja lisäksi vinossa. Oli siis kestänyt aikansa vino asentoa muut sitten riitti. Syynä koko juttuun on ollut joskus jälkeenpäin väärin asennettu stefa (siis vika ei Alfassa). Laitettiin uusi stefa, jaa uusi jakohihna kun oli edelliseen 4kk vanhaan roiskunut öljyä. Koko homma hihnoineen, öljyineen ja stefoineen sekä töineen 300e (paikka Talinna).